Spoorwerk te Schiedam

Praat hier over het openbaar vervoer en haar infrastructuur (spoorlijnen, metrolijnen, tram- en busbanen.

Moderator: Moderatoren

Taran 5
verkeersader

Re: Spoorwerk te Schiedam

Bericht door Taran 5 »

Als men denkt over de ergste treinramp komt Harmelen natuurlijk als eerste boven water maar Schiedam wordt meestal vergeten. Ik heb zelf in Schiedam gewerkt en ook soms met de trein naar mijn werk gegaan en dan reed ik over de bewuste sporen heen.
Link
Victor
autoweg

Bericht door Victor »

^^ Ik heb het filmpje gezien, kwam ook in mijn algoritme op.
Deze treinramp kan ik me niet herinneren, ook al was ik toen al 11, in 1976.

Wat ik me wel herinner is die van 1982, een stukje oostelijker bij de westelijke splitsing.
Ook toen een D-trein en een Plan V.
De D-trein, getrokken door een 1200 kwam uit Utrecht en moest naar Hoek van Holland, en de Plan V kwam uit westelijke richting.
De eerste bak van de Plan V had zich helemaal over de D-trein heen gekruld.
https://forum.beneluxspoor.net/index.ph ... 17847.3675

Ook toen in 1982, zes jaar na de eerdere ramp was er nog geen ATB op dat punt.
Taran 5
verkeersader

Bericht door Taran 5 »

^^ Er waren 3 treinen bij het ongeluk in Schiedam betrokken in 1976, de D trein, getrokken door de 1311 die de vervanger was van de verongelukte 1303 bij Weesp, de stoptrein naar Rotterdam, bestaande uit 2 Plan V (de 458 en de 817) stellen en de stoptrein naar Hoek van Holland die bestond uit 2 gloednieuwe plan Y stellen bestaande uit de 2008 en 2001 (beter bekend als SGM/sprinter). In de dienstregeling van dat jaar werd de stoptrein (de plan V stellen) in de boog voor station Schiedam=Rotterdam West ingehaald (dus op het linkerspoor) door de D trein naar Duitsland. Daarna was er voldoende tijd over voor de trein naar Hoek van Holland om veilig verder te gaan. Op deze dag was de D trein vertraagd en kwam dus met vertraging aan te Vlaardingen waar de treindienstleider de D trein alsnog naar het linkerspoor dirigeerde waar in boog na Nieuwland de 2 plan V stellen al stonden te wachten. De D trein had dus een het rijpad gekregen. De 2 Plan Y stellen stonden ondertussen klaar voor vertrek en zowel de conducteur als de machinist hebben het rode sein (onbewust vermoedelijk omdat het sein elke dag op groen/geel stond) over het hoofd gezien. ATB was er nog niet op dit stuk en dus ging de stoptrein richting Nieuwland vertrekkende met een rood sein. De sprinter haalde de max van 90 km/h makkelijk en bij de tijd dat de stellen de boog naderde kwam de D trein uit Vlaardingen door de bocht. De machinist van loc 1311 maakte een noodremming en sprong uit de loc, de machinist van de sprinter had minder geluk en volgens dit filmpje moesten zijn benen geamputeerd worden.

Ik heb dat andere ongeluk inderdaad ook gezien in het boek Ongevallen op het Nederlandse spoor. Ironisch dat het zo snel er na weer mis ging. Bij het ongeluk in 1982 waren loc 1220 en de plan V stellen 959 en de 803 betrokken en ook hier was de machinist van de stoptrein door een rood sein gereden. 3 doden waren er te betreuren bij deze ramp en ook hier reed de stoptrein om en nabij de 90 km/h. De 1220 kwam weer in dienst evenals de 803, de 959 (net als plan Y stellen nog vrij nieuw) werd in delen gesloopt, de ABk werd ter plekke gesloopt, de BPK na 4 jaar opgesteld bij de werkplaats Haarlem maar werd alsnog gesloopt.
Palance
4x5 autosnelweg

Bericht door Palance »

Taran 5 schreef: ma 04 mei 2026, 10:02 Als men denkt over de ergste treinramp komt Harmelen natuurlijk als eerste boven water maar Schiedam wordt meestal vergeten.
Landelijk wellicht vergeten, maar in deze regio wordt er wel eens vaker aandacht aan besteed in regionale media.
"The problem with internet quotes is that you can't always depend on their accuracy" - Abraham Lincoln, 1864.
Taran 5
verkeersader

Bericht door Taran 5 »

^^ Andere tijden heeft er ook een docu over gemaakt en daar wordt dus verwijst naar de¨vergeten¨treinramp.
https://anderetijden.nl/aflevering/36/D ... j-Schiedam
Ik kom zelf niet oorspronkelijk uit de regio en alles wat ik weet komt grotendeels uit het eerder genoemde boek van Rob en Marcel van Ee (Ongevallen op Nederlands spoor). In dat boek staan alle grote ongevallen op Neerlands spoor sinds 1970 waaronder beide rampen in Schiedam. Schiedam is overigens niet de enige Nederlandse plaats waar niet 1 maar 2 keer een groot treinongeval heeft plaatsgevonden, Heeze heeft er ook 2 op zijn naam staan.
Pino
4x3 autosnelweg

Bericht door Pino »

Hoekse Lijn en Oude Lijn waren altijd keurig van elkaar gescheiden treinlopen: vanaf Rotterdam Centraal en de brug over de Schie liep Oude Lijn-verkeer over de twee noordelijke sporen, terwijl de Hoekse Lijn over twee zuidelijke liep (dus ook geen rechtsverkeer). Alleen boottreinen HvH-Utrecht moesten daar dwars doorheen kruisen. De twee ongevallen waren de treurige momenten dat de bijbehorende risico’s zich verwezenlijkten.

Toen ik in de jaren ‘90 in Schiedam woonde, waren de directe verbindingen naar Utrecht meen ik ook al weg, hoewel er nog wel iets van een boottrein bestond. Kan me voorstellen dat de ongevallen eraan bijdroegen dat men dan maar liever kop maakte in Rotterdam. De stationsrestauratie op spoor 5 was er nog wel en hield, samen met de naam Schiedam/Rotterdam West, een vervolgen verleden warm.
Palance
4x5 autosnelweg

Bericht door Palance »

Ik dacht dat die trein op een gegeven moment kop maakte in Schiedam(/Rotterdam-West) en daarna naar Amsterdam doorreed.
"The problem with internet quotes is that you can't always depend on their accuracy" - Abraham Lincoln, 1864.
Pino
4x3 autosnelweg

Bericht door Pino »

^^ Die heeft het nog het langste volgehouden inderdaad. Maar dat was een trein die aansloot op de nachtboot (het makkelijk maakte dus vanuit Amsterdam te bereiken). Nog eerder had je Rheingold en vergelijkbare lijnen vanuit HvH via Utrecht Duitsland in.
Palance
4x5 autosnelweg

Bericht door Palance »

En naar Moskou. Ik heb ooit tussen Utrecht en Schiedam in een Russisch rijtuig gezeten.
Chris
Moderator

Bericht door Chris »

Taran 5 schreef: ma 04 mei 2026, 10:02 Als men denkt over de ergste treinramp komt Harmelen natuurlijk als eerste boven water maar Schiedam wordt meestal vergeten.
Ik vraag mij wel eens af in welke mate zoiets nog in het collectieve geheugen staat. Harmelen is inmiddels 64 jaar geleden, Schiedam is 50 jaar geleden. Degenen die dat bewust hebben meegemaakt zijn 65+. Daarna had je nog een groep die dat van TV of documentaires kent, maar dit is inmiddels zo lang geleden dat je een steeds grotere groep hebt die dat niet kent.

Er zijn inmiddels ook zo'n 6 tot 7 miljoen mensen in Nederland die bijvoorbeeld 9/11 niet bewust hebben meegemaakt of daarna zijn geboren.
Taran 5
verkeersader

Bericht door Taran 5 »

^^ Het doelde ook wat meer op de journalistiek die de ramp was¨vergeten¨. Dat kan je zien in de docu van Andere Tijden.
Pino
4x3 autosnelweg

Bericht door Pino »

Palance schreef: ma 04 mei 2026, 19:52 En naar Moskou. Ik heb ooit tussen Utrecht en Schiedam in een Russisch rijtuig gezeten.
Nog een idee in welk jaar ongeveer? Want van die treinen weet ik dat ze er waren, maar in de tijd dat ik in Schiedam woonde (1989-1996) waren die volgens mij al ruim voltooid verleden tijd.

Ik moet er zelf trouwens niet aan denken, in zo’n eenzaam Russisch wagentje zitten voor een treinreis zoals ze toen worden aangeboden. Althans: in plaats van ergens worden afgerangeerd, dan weer aan een andere trein gekoppeld en weer verder, doe mij maar overstap op een echt station. Even benen strekken, eten en drinken halen, onder de mensen zijn enzovoort.
Palance
4x5 autosnelweg

Bericht door Palance »

Ik had een OV-studentenkaart (toen nog onbeperkt), en volgens mijn bestond de Sovjet-Unie nog, dus dat zal 1990 of 1991 geweest moeten zijn.
Pino
4x3 autosnelweg

Bericht door Pino »

^^ Hij heeft nog tot 1993 gereden, lees ik. Zie https://retours.eu/nl/32-Hoek-van-Holla ... Continent/ Maar als gezegd dus zelf nooit iets internationaals gezien in mijn Schiedamse tijd. Ze zullen wel hebben gereden op tijdstippen die aansloten op de boten, wat nou geen tijden waren dat ik op Schiedam/Rotterdam-West rondhing. Sowieso was de trein naar Warschau met die Russische wagon de laatste; de op Duitsland gerichte treinen waren er al veel eerder mee opgehouden.