Bruggen in Nederland (algemeen)
Moderator: Moderatoren
-
Egbert
- expressweg
Re: Bruggen in Nederland (algemeen)
De sluizen worden onderhouden want deel van cultureel erfgoed. Maar het kanaal is niet open voor de scheepvaart.
-
Schelpenpaadje
- 2x2 autosnelweg
Qua sluizen en vaste bruggen is het Oranjekanaal enigszins vergelijkbaar.
Naast cultuurhistorische waarde hebben sluizen (althans delen van het complex) vaak ook een functie in de waterhuishouding.
Als geld geen rol zou spelen zou het zeker interessant zijn dit soort vaarten te reactiveren voor de pleziervaart. Zoals bijvoorbeeld ook (delen van) de Schoterlandse Compagnonsvaart, de Bakkefeanster Feart/Haulerwykster Feart en Feanskieding (bij Heerenveen). Desnoods als sloepenroute met beperkte doorvaarthoogte. Maar goed, onze overheden hebben wel andere prioriteiten momenteel
Naast cultuurhistorische waarde hebben sluizen (althans delen van het complex) vaak ook een functie in de waterhuishouding.
Als geld geen rol zou spelen zou het zeker interessant zijn dit soort vaarten te reactiveren voor de pleziervaart. Zoals bijvoorbeeld ook (delen van) de Schoterlandse Compagnonsvaart, de Bakkefeanster Feart/Haulerwykster Feart en Feanskieding (bij Heerenveen). Desnoods als sloepenroute met beperkte doorvaarthoogte. Maar goed, onze overheden hebben wel andere prioriteiten momenteel
-
Chris
- Moderator
Wateren in stand houden voor de recreatievaart is heel erg duur, zeker in verhouding tot bijvoorbeeld het onderhoud van wegen (waar veel meer mensen baat bij hebben). Sluizen bedienen en onderhouden kost serieus geld, zeker als je richting vervanging of groot onderhoud gaat. Sluizen hebben kasten vol met elektronica, zitten vol werktuigbouwkundige installaties en sensoren die maar een relatief beperkte levensduur hebben. Bruggen moeten beweegbaar zijn, wat duurder is dan vaste bruggen. Oeverbeschoeiingen zijn verschrikkelijk duur om te onderhouden in verhouding tot het aantal gebruikers, en in Nederland is een heel groot deel einde levensduur, en dat gaat meteen over grote afstanden
Heel veel objecten zijn vanuit de historie nog beweegbaar / open voor de recreatievaart, maar zouden nu nooit meer zo aangelegd worden omdat het gewoon veel te duur is. De kosten zijn zeer hoog en staan per gebruiker totaal niet in verhouding tot andere uitgaven van gemeenten, provincies of het Rijk.
Heel veel objecten zijn vanuit de historie nog beweegbaar / open voor de recreatievaart, maar zouden nu nooit meer zo aangelegd worden omdat het gewoon veel te duur is. De kosten zijn zeer hoog en staan per gebruiker totaal niet in verhouding tot andere uitgaven van gemeenten, provincies of het Rijk.
-
Steyn_E
- autoweg
Je ziet ook dat er duidelijk een verschuiving is van beweegbare bruggen naar vaste, hogere bruggen bij kanalen die daadwerkelijk nog voor de beroepsvaart gebruikt worden. Eigenlijk al sinds de jaren '60/'70. Uitzonderingen als kompassages met bebouwing die dat verhindert daargelaten. Gezien het grondverzet en ruimtebeslag (grondprijs) waarschijnlijk duurder in aanleg, maar veel goedkoper in beheer.
Over een recent aangelegd kanaal als het Maximakanaal zijn helemaal geen beweegbare bruggen meer. En ook het aantal sluizen wordt tegenwoordig zoveel als mogelijk teruggebracht om de beheerskosten en personele inzet te beperken. Voortgang der techniek maakt grotere vervallen mogelijk en indien de waterhuishouding in de omgeving het toelaat kunnen er vaak panden samengevoegd worden, de huidige sluis in de Zuid-Willemsvaart bij Schijndel verving bijvoorbeeld 3 19e eeuwse sluizen.
Daar waar het commercieel interessant is wordt ook nog altijd in geïnvesteerd in waterwegen; de bruggen over de Zuid-Willemsvaart tussen 's-Hertogenbosch en Veghel zijn een paar jaar terug allemaal een dikke meter opgekrikt om een grotere vaarklasse door te laten. Inmiddels is dat gedeelte behoorlijk druk bevaren en is er sprake van om ook het gedeelte naar Helmond te verbeteren.
Over een recent aangelegd kanaal als het Maximakanaal zijn helemaal geen beweegbare bruggen meer. En ook het aantal sluizen wordt tegenwoordig zoveel als mogelijk teruggebracht om de beheerskosten en personele inzet te beperken. Voortgang der techniek maakt grotere vervallen mogelijk en indien de waterhuishouding in de omgeving het toelaat kunnen er vaak panden samengevoegd worden, de huidige sluis in de Zuid-Willemsvaart bij Schijndel verving bijvoorbeeld 3 19e eeuwse sluizen.
Daar waar het commercieel interessant is wordt ook nog altijd in geïnvesteerd in waterwegen; de bruggen over de Zuid-Willemsvaart tussen 's-Hertogenbosch en Veghel zijn een paar jaar terug allemaal een dikke meter opgekrikt om een grotere vaarklasse door te laten. Inmiddels is dat gedeelte behoorlijk druk bevaren en is er sprake van om ook het gedeelte naar Helmond te verbeteren.
-
Kaaiman
- Secretaris
Nee, dat kan niet. Coevorden - Zwinderen is dicht en heeft een heel aantal betonnen vaste bruggen waar je alleen liggend in een roeiboot onderdoor kunt.PeterSchoeber schreef: do 15 mei 2025, 11:05Kan natuurlijk ook zijn dat het kanaal weer geopend is voor de recreatieve scheepvaart. Als mijn geheugen mij niet in de steek laat dan worden in de provincies Groningen en Drenthe oude kanalen weer in ere hersteld voor de recreatieve vaart. Weet niet precies welke kanalen het zijn en van waar naar waar ze lopen.Kaaiman schreef: do 15 mei 2025, 8:36 Het Kanaal Coevorden - Zwinderen is naar verluidt al in 1981 voor de scheepvaart gesloten, dus dat boottripje is al een tijdje geleden kennelijk?
Qua heropende vaarwegen gaat het om het kanaal om het centrum van Assen, en een deel van het Scholtenskanaal als onderdeel van de verbinding Erica - Ter Apel (waarvoor het Koning Willem-Alexanderkanaal nieuw is gegraven). Maar gezien de verdere daling (en vergrijzing) van de recreatievaart, afgezet tegen de kosten, waren dat voorlopig wel de laatste.
🇳🇱🇪🇺
Deur Drenthe • website over het Drentse provinciaal en rijkswegennet
@DeurDrenthe • volg het Drentse wegennieuws op Mastodon
Deur Drenthe • website over het Drentse provinciaal en rijkswegennet
@DeurDrenthe • volg het Drentse wegennieuws op Mastodon
-
Remco
- verkeersader
Dat laatste denk ik ook. Buiten Drenthe kan ik me bij de heropende vaarwegen van de laatste tijd alleen het Polderhoofdkanaal in Friesland bedenken en de havens in Breda en Drachten. De plannen om het Apeldoorns kanaal te heropenen zijn dood en begraven. Helaas, want dat was wel een mooie route geweest om de IJssel grotendeels te kunnen vermijden. Een groot aantal bruggen was daar al voorbereid om beweegbaar gemaakt te worden.Kaaiman schreef: do 15 mei 2025, 14:10Nee, dat kan niet. Coevorden - Zwinderen is dicht en heeft een heel aantal betonnen vaste bruggen waar je alleen liggend in een roeiboot onderdoor kunt.PeterSchoeber schreef: do 15 mei 2025, 11:05Kan natuurlijk ook zijn dat het kanaal weer geopend is voor de recreatieve scheepvaart. Als mijn geheugen mij niet in de steek laat dan worden in de provincies Groningen en Drenthe oude kanalen weer in ere hersteld voor de recreatieve vaart. Weet niet precies welke kanalen het zijn en van waar naar waar ze lopen.Kaaiman schreef: do 15 mei 2025, 8:36 Het Kanaal Coevorden - Zwinderen is naar verluidt al in 1981 voor de scheepvaart gesloten, dus dat boottripje is al een tijdje geleden kennelijk?
Qua heropende vaarwegen gaat het om het kanaal om het centrum van Assen, en een deel van het Scholtenskanaal als onderdeel van de verbinding Erica - Ter Apel (waarvoor het Koning Willem-Alexanderkanaal nieuw is gegraven). Maar gezien de verdere daling (en vergrijzing) van de recreatievaart, afgezet tegen de kosten, waren dat voorlopig wel de laatste.
-
Chris
- Moderator
Een vrij belangrijke brug is niet beweegbaar op het Apeldoorns Kanaal:

A50 viaduct Kanaalweg-2 by European Roads, on Flickr

A50 viaduct Kanaalweg-2 by European Roads, on Flickr
-
Remco
- verkeersader
Ja, de A50 brug is een lastig obstakel voor een heropening. Jammer dat ze die bij de aanleg niet wat hoger hebben gelegd, maar daar was geen reden voor aangezien het noordelijke deel (behalve een stukje tot Hattem/Wapenveld) al in 1962 dicht is gegaan. Ik heb voor de A50 passage allerlei creatieve oplossingen langs zien komen, o.a. verlaging van het kanaal ter plekke van de brug dmv een sluis en als mooiste voorbeeld de boot conveyor:

Heropening zal er wel nooit meer van komen gezien de kosten en dat lijkt me niet meer dan terecht. Wel jammer, want ik had de sluis in Dieren graag in werking gezien...

Heropening zal er wel nooit meer van komen gezien de kosten en dat lijkt me niet meer dan terecht. Wel jammer, want ik had de sluis in Dieren graag in werking gezien...
-
Schelpenpaadje
- 2x2 autosnelweg
Alsnog een hoog viaduct bouwen lijkt me goedkoper dan alternatieven, zeker als je de kosten voor onderhoud en operatie meeneemt.
-
Vinny
- 4x5 autosnelweg
Als ze de A 50 verbreden naar 2x3 is een verhoging van de brug tot 3,5 meter boven kanaalpeil de meest kansrijke optie. Je zit alleen met dit viaduct:Ja, de A50 brug is een lastig obstakel voor een heropening. Jammer dat ze die bij de aanleg niet wat hoger hebben gelegd, maar daar was geen reden voor aangezien het noordelijke deel (behalve een stukje tot Hattem/Wapenveld) al in 1962 dicht is gegaan. Ik heb voor de A50 passage allerlei creatieve oplossingen langs zien komen, o.a. verlaging van het kanaal ter plekke van de brug dmv een sluis en als mooiste voorbeeld de boot conveyor:
https://maps.app.goo.gl/JPsuLD6bM7h2EwMk7
Ik denk dat deze dan afgebroken moet worden om een te steile helling op de snelweg te voorkomen.
Let op: Sarcasmemodus over een lengte van 10 kilometer.
-
Remco
- verkeersader
Als ik die foto van Chris zo zie, dan moet daar toch makkelik 2x3 overheen passen?
-
Vinny
- 4x5 autosnelweg
Dan passen er geen bootjes onder 
Let op: Sarcasmemodus over een lengte van 10 kilometer.
-
Chris
- Moderator
Elders op het forum kwamen onlangs de Kreekrakbruggen van de A58 ter sprake. Dit zijn bruggen over het Schelde-Rijnkanaal.
Hier wat informatie: https://open.rijkswaterstaat.nl/open-ov ... ijnkanaal/
Dit betreft grote stalen liggerbruggen, een relatief ongebruikelijk brugtype in Nederland. Dit komt omdat de bruggen door België zijn gefinancierd en gebouwd. De bruggen over het later gebouwde Bathse Spuikanaal zijn ook een ander type.
Het hele Schelde-Rijnkanaal omvatte 8 bruggen en de Kreekraksluizen, een werk van circa 500 miljoen gulden waarvan meer dan 400 miljoen gulden door België is betaald. Alle bruggen hebben een overspanning van 140 meter.

De bruggen zijn gelijktijdig in het droge gebouwd. Later is het kanaal uitgebaggerd.

Hier wat informatie: https://open.rijkswaterstaat.nl/open-ov ... ijnkanaal/
Dit betreft grote stalen liggerbruggen, een relatief ongebruikelijk brugtype in Nederland. Dit komt omdat de bruggen door België zijn gefinancierd en gebouwd. De bruggen over het later gebouwde Bathse Spuikanaal zijn ook een ander type.
Het hele Schelde-Rijnkanaal omvatte 8 bruggen en de Kreekraksluizen, een werk van circa 500 miljoen gulden waarvan meer dan 400 miljoen gulden door België is betaald. Alle bruggen hebben een overspanning van 140 meter.

De bruggen zijn gelijktijdig in het droge gebouwd. Later is het kanaal uitgebaggerd.

-
Schelpenpaadje
- 2x2 autosnelweg
-
IIVQ
- autoweg
Woeps... Met het schip van mijn zeilvereniging moesten we van Frysland voor het winteronderhoud naar Enchede, normaal doen we dat via de IJssel en Twenthekanalen maar in 2012 was een van de hefdeuren naar beneden gevallen, dus zijn we via Hoogeveen, Coevorden en Almelo gevaren. Ik heb snel even wat kanalen op OSM opgezocht, kennelijk zijn we niet via Coevorden-Zwinderen maar via Nieuw-Amsterdam gevaren. My bad.Remco schreef: do 15 mei 2025, 17:29Dat laatste denk ik ook. Buiten Drenthe kan ik me bij de heropende vaarwegen van de laatste tijd alleen het Polderhoofdkanaal in Friesland bedenken en de havens in Breda en Drachten. De plannen om het Apeldoorns kanaal te heropenen zijn dood en begraven. Helaas, want dat was wel een mooie route geweest om de IJssel grotendeels te kunnen vermijden. Een groot aantal bruggen was daar al voorbereid om beweegbaar gemaakt te worden.Kaaiman schreef: do 15 mei 2025, 14:10Nee, dat kan niet. Coevorden - Zwinderen is dicht en heeft een heel aantal betonnen vaste bruggen waar je alleen liggend in een roeiboot onderdoor kunt.PeterSchoeber schreef: do 15 mei 2025, 11:05Kan natuurlijk ook zijn dat het kanaal weer geopend is voor de recreatieve scheepvaart. Als mijn geheugen mij niet in de steek laat dan worden in de provincies Groningen en Drenthe oude kanalen weer in ere hersteld voor de recreatieve vaart. Weet niet precies welke kanalen het zijn en van waar naar waar ze lopen.Kaaiman schreef: do 15 mei 2025, 8:36 Het Kanaal Coevorden - Zwinderen is naar verluidt al in 1981 voor de scheepvaart gesloten, dus dat boottripje is al een tijdje geleden kennelijk?
-
IIVQ
- autoweg
https://youtu.be/_KMdORKbP60?si=VK-Kv7oJWIBq5yqa Het brugdek van het beweegbare deel van de van Brienenoordbrug is kennelijk van hout! Ik had dat niet verwacht van een snelwegbrug!
Zijn er nog meer grote bruggen met een houten dek?
-
boe!
- 2x5 autosnelweg
Klopt. In 2023 hebben ze in de Van Brienenoord nog balken vervangen.
- SPOILER: TOON
-
Chris
- Moderator
De Kruiswaterbrug van de A7 bij Bolsward heeft ook een val met een houten dek.
Hout is erg licht en relatief eenvoudig te vervangen. De levensduur is niet zo lang.
Het is bij de Van Brienenoordbrug wel gepland om het houten dek te vervangen door een stalen dek.
-
Rogier
- 2x2 autosnelweg
Deze bruggen zijn erg lang en hierdoor zeer zwaar. Om gewicht te besparen heeft men hier voor een houtendek gekozen. Andere bruggen uit die tijd, met kleinere kleppen hebben vaak wel een dek van staal.IIVQ schreef: vr 11 jul 2025, 13:00 https://youtu.be/_KMdORKbP60?si=VK-Kv7oJWIBq5yqa Het brugdek van het beweegbare deel van de van Brienenoordbrug is kennelijk van hout! Ik had dat niet verwacht van een snelwegbrug!
PS orthotroop stalen rijdekken werden de jaren zestig steeds meer toegepast, omdat men destijds meer met machines ging werken om dit soort constructies te maken. In de periode daarvoor hadden de meeste stalen bruggen een rijdek van beton, zoals de oude Waalbrug bij Nijmegen.
-
Chris
- Moderator
Bij de Kaagbrug (A44) heeft het beweegbare deel ook nog een dek van beton:Rogier schreef: vr 11 jul 2025, 13:23 In de periode daarvoor hadden de meeste stalen bruggen een rijdek van beton, zoals de oude Waalbrug bij Nijmegen.

-
Rogier
- 2x2 autosnelweg
-
Durashift
- expressweg
De Coenbrug kan tóch niet open voor het scheepvaartverkeer. Een laatste technische check gooide roet in het eten.
https://www.nhnieuws.nl/nieuws/350502/c ... heidscheck(..)De Zaanse Coenbrug blijft voorlopig nog buiten gebruik. De brug waar de A8 over loopt, zou na vier jaar eindelijk weer open en dicht kunnen, maar Rijkswaterstaat ontdekte bij een laatste check een technisch probleem. Het zorgt voor frustratie bij scheepvaartondernemers. "Rijkswaterstaat is een onbetrouwbare partner geworden", moppert Andries de Weerd van Koninklijke Binnenvaart Nederland/Schuttevaer. (..)
De schade is vanaf 20 januari dit jaar hersteld. Onder meer de brugklep en de draaiende delen van de brug zijn gerepareerd. Bij een laatste check van Rijkswaterstaat bleek er echter een probleem met de veerbuffer, een onderdeel dat onder het brugdek zit en als schokdemper dient. Er zijn twijfels of die stevig genoeg is. "Het is ontzettend balen", aldus woordvoerder Erik Suik. "Het zag er goed uit tot die laatste test. Veiligheid boven alles." (..)
-
Chris
- Moderator
Ik kan mij voorstellen dat de scheepvaart pissed-off is, infrastructuur is steeds minder betrouwbaar beschikbaar en soms zijn omvaarroutes gewoon niet beschikbaar.
Dit klinkt als eenzelfde soort probleem als de Schipholbrug: nieuwe componenten die niet blijken te voldoen aan de eisen voor sterkte.
Dit klinkt als eenzelfde soort probleem als de Schipholbrug: nieuwe componenten die niet blijken te voldoen aan de eisen voor sterkte.
-
mavas
- 2x5 autosnelweg
Na 4 jaar nog meer uitstel, wat een flater. Ik neem aan dat wel wat persberichten en persvragen gaan komen uit de branche dat dit zo niet langer kan, en dat de wegbeheerders een tandje bij moeten zetten.
-
Victor
- autoweg
De wraak van Coen, omdat ie gecanceld dreigt te wordenDurashift schreef: vr 11 jul 2025, 22:35 De Coenbrug kan tóch niet open voor het scheepvaartverkeer. Een laatste technische check gooide roet in het eten.
-
Durashift
- expressweg
Het is lokaal nieuws maar het gaat over een beschadigde brug, dus ik post het maar in deze draad.
Gisteren is er schade (door vermoedelijk een vrachtauto -kraakpers-, vuilnisauto) ontstaan in het dorpje Baambrugge.
Het betreft een scheur in de (boog)constructie. Hierdoor is de brug per direct afgesloten voor al het verkeer, ook die in de watergang.
Bewoners hebben zelf een noodconstructie gebouwd voor voet/fiets verkeer..

Gisteren is er schade (door vermoedelijk een vrachtauto -kraakpers-, vuilnisauto) ontstaan in het dorpje Baambrugge.
Het betreft een scheur in de (boog)constructie. Hierdoor is de brug per direct afgesloten voor al het verkeer, ook die in de watergang.
Bewoners hebben zelf een noodconstructie gebouwd voor voet/fiets verkeer..

https://www.rtvutrecht.nl/nieuws/392411 ... onstructie(..) De Dorpsbrug in Baambrugge is door een aanrijding zó beschadigd geraakt, dat deze per direct afgesloten is voor al het verkeer. De constructie van de brug is gescheurd, waardoor het niet meer veilig is om deze te gebruiken.
Ook is de brug niet meer bedienbaar en kunnen er stukken afbreken en naar beneden vallen. De gietijzeren brug is een historisch rijksmonument uit 1877. Bij herstelwerkzaamheden wordt daar rekening mee gehouden, zegt gemeente De Ronde Venen. Het doel is om de brug zo snel mogelijk weer open te stellen voor verkeer. (..)
Buurtbewoners hebben ondertussen zelf de handen uit de mouwen gestoken. Gisteravond hebben zij zelf een noodbruggetje voor voetgangers aangelegd, meldt RTV Ronde Venen. (..)
-
CB-Interactive
- woonerf
Erg creatief van de bewoners en toevallig dat ze net een (nood)brug hadden liggen op precies de juiste lengte
Exclusief op muziekcassette: "Muziek voor op de N-weg", het ultieme alternatief voor streaming...
-
Berrychello
- verkeersader
-
Coen Tunnel
- Voorzitter
Ja leuk, maar je vraagt je af hoe het zit met de aansprakelijkheid bij een ongeval. Wat als het bruggetje instort?CB-Interactive schreef: za 26 jul 2025, 15:13![]()
Erg creatief van de bewoners en toevallig dat ze net een (nood)brug hadden liggen op precies de juiste lengte![]()
-
Schelpenpaadje
- 2x2 autosnelweg
Dat lijkt me een prima plan. Dan kan de Kanaalweg die daar overheen loopt ter plaatse weer langs het kanaal worden gelegd, om samen onder een nieuw viaduct onder de A50 door te gaanVinny schreef: ma 19 mei 2025, 7:17Als ze de A 50 verbreden naar 2x3 is een verhoging van de brug tot 3,5 meter boven kanaalpeil de meest kansrijke optie. Je zit alleen met dit viaduct:Ja, de A50 brug is een lastig obstakel voor een heropening. Jammer dat ze die bij de aanleg niet wat hoger hebben gelegd, maar daar was geen reden voor aangezien het noordelijke deel (behalve een stukje tot Hattem/Wapenveld) al in 1962 dicht is gegaan. Ik heb voor de A50 passage allerlei creatieve oplossingen langs zien komen, o.a. verlaging van het kanaal ter plekke van de brug dmv een sluis en als mooiste voorbeeld de boot conveyor:
https://maps.app.goo.gl/JPsuLD6bM7h2EwMk7
Ik denk dat deze dan afgebroken moet worden om een te steile helling op de snelweg te voorkomen.