Rijkswaterstaat schreef:Start aanbesteding onderhoud zes Zeeuwse bruggen: nieuwe aanpak
Rijkswaterstaat is gestart met de aanbesteding van het onderhoud aan zes beweegbare bruggen in Zeeland. De bruggen zijn op leeftijd en zijn toe aan groot onderhoud. Het is voor het eerst dat we in één portfolio het onderhoud aan zes beweegbare bruggen tegelijk aanbesteden. Het portfolio wordt gegund in het derde kwartaal van 2026.
Het portfolio bevat het groot onderhoud aan twee bruggen over het Kanaal door Zuid-Beveland en vier bruggen in het Kanaal Gent - Terneuzen:
* Vlakebrug
* Postbrug
* Draaibrug Sas van Gent
* Draaibrug Sluiskil
* Twee bruggen over de Oostsluis Terneuzen
Groot onderhoud Zeeuwse bruggen
De scope van het groot variabel onderhoud bevat vrijwel alle onderdelen van de bruggen. Zo voorzien we de staalconstructies van nieuwe beschermende verflagen, vervangen we onderdelen van de bewegingswerken (de mechanische systemen die de bruggen openen en sluiten).
Ook vervangen we rijdekken en verhardingen, voegovergangen, opleggingen en voertuigkeringen van de bruggen. Door uitvoering van het groot onderhoud zorgen we ervoor dat de bruggen ook in de toekomst veilig en betrouwbaar blijven functioneren.
Inkoopstrategie vernieuwingsopgave
Rijkswaterstaat staat voor een forse vernieuwingsopgave, waarbij op korte termijn veel werk moet worden verzet. Om dit te realiseren, werken we met een nieuwe manier van aanbesteden: de Inkoopstrategie Vernieuwingsopgave. Binnen deze strategie bundelen we gelijksoortige bouwwerken in een zogenoemde raamovereenkomst (ROK).
De aannemer die deze overeenkomst gegund krijgt, voert vervolgens het groot onderhoud uit aan meerdere bruggen achtereenvolgens. Door dit gefaseerd aan te pakken en na iedere brug goed te evalueren, kunnen zowel Rijkswaterstaat als de aannemer ervaringen en leerpunten meenemen naar de volgende brug.
Bruggen in Nederland (algemeen)
Moderator: Moderatoren
-
Chris
- Moderator
- Berichten: 85861
- Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
- Locatie: NL
Re: Bruggen in Nederland (algemeen)
-
Chris
- Moderator
- Berichten: 85861
- Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
- Locatie: NL
Re: Bruggen in Nederland (algemeen)
De brug over het Julianakanaal bij Urmond gaat gerenoveerd worden. Dit is een ingrijpende renovatie. Vanaf 1 december is de brug langdurig afgesloten voor al het verkeer.
GroenLinks en PvdA willen een noodbrug of veerdienst: https://www.rijksoverheid.nl/ministerie ... bij-urmond
Dit is afgewezen omdat in Berg aan de Maas een brug ligt. Die ligt 1,5 kilometer ten noorden van de brug bij Urmond en de omrijafstand wordt daarmee acceptabel geacht.
Projectpagina: https://www.rijkswaterstaat.nl/water/pr ... rug-urmondGemeente Stein schreef:Brug Urmond
Het wegdek en de stalen constructie van Brug Urmond (1930) is verouderd en toe aan een grondige opknapbeurt. De brug is eigendom van Rijkswaterstaat. Om de brug op te knappen gaat Rijkswaterstaat onderdelen van de brug repareren en vervangen. Zo kan Brug Urmond de komende 30 jaar weer mee.
De renovatie van brug Urmond start 1 december 2025 en duurt naar verwachting 18 maanden. Tijdens de renovatie gaat de brug volledig dicht. Rijkswaterstaat en de aannemer hebben onderzocht óf en hoe de brug veilig open kan blijven voor fietsers en voetgangers. Ondanks alle inzet is het niet mogelijk om de brug open te houden. Het brugdek wordt namelijk volledig verwijderd. De brug en het aangrenzende werkterrein staan dan vol met hijskranen, steigers, machines, voertuigen en ander materiaal. Veiligheid staat voorop en ze kunnen de veiligheid voor gebruikers dan niet garanderen. Daarom is het in de uitvoering onmogelijk om de brug open te houden.
Op 11 september zijn de voorbereidende werkzaamheden gestart door onder andere leidingbeheerders WML, WBL en Enexis om de brug in december te kunnen vijzelen (= omhoog zetten) en wordt het terrein rondom de brug klaargemaakt voor de renovatie.
Deze voorbereidende werkzaamheden duren tot dat de daadwerkelijke renovatie start op 1 december.
GroenLinks en PvdA willen een noodbrug of veerdienst: https://www.rijksoverheid.nl/ministerie ... bij-urmond
Dit is afgewezen omdat in Berg aan de Maas een brug ligt. Die ligt 1,5 kilometer ten noorden van de brug bij Urmond en de omrijafstand wordt daarmee acceptabel geacht.
-
CB-Interactive
- woonerf
- Berichten: 57
- Lid geworden op: za 01 feb 2025, 17:56
Re: Bruggen in Nederland (algemeen)
21-10-2072
De renovatie van de in 2025 voor het laatst gerenoveerde Spijkenisserbrug is bijna voltooid. Hierbij is niet alleen het hart van de brug vervangen, maar ook de compleet versleten brugdekken zijn compleet vernieuwd en zijn de heftorens gerenoveerd zodat de brug er weer jaren tegen aan kan. 47 jaar geleden vormde de brug nog een enorme bottleneck, maar sinds de A4 door de Hoekse Waard na vele jaren van steggelen is aangelegd en het metronet verder is uitgebreid naar het westen (Hellevoetsluis, Brielle, de nieuwbouwwijk Europoort en vogelgebied Maasvlakte (voormalig Rotterdams havengebied)) is de drukte drastisch afgenomen en dient de gerenoveerde Spijkenisserbrug thans voor lokaal verkeer.

De brugdekken zien er een stuk eleganter uit en ook de heftorens mogen na deze ingrijpende renovatie weer gezien worden.

Ook aan het lichtplan is gedacht
...
Goeiemorgen, zo wat heb ik lekker geslapen. Ik droomde een beetje raar over de Spijkenisserbrug
Exclusief op muziekcassette: "Muziek voor op de N-weg", het ultieme alternatief voor streaming...
-
sven_engelen
- expressweg
- Berichten: 4317
- Lid geworden op: ma 09 dec 2013, 10:42
- Locatie: Venlo
Re: Bruggen in Nederland (algemeen)
Svenlo
https://svene.nl/
https://svene.nl/
-
CB-Interactive
- woonerf
- Berichten: 57
- Lid geworden op: za 01 feb 2025, 17:56
Re: Bruggen in Nederland (algemeen)
Of het nog 2072 is of 2172, in beide gevallen ben ik dan al lang en breed opgevreten door de wormen en de kevers op het kerkhof (jaja, bijna Halloween)
Wat is realistisch?
Het verhaaltje over de A4 en de doorgetrokken metro alsmede dat het Rotterdams havengebied is omgebouwd tot woonwijk en natuurreservaat is natuurlijk onrealistisch. Realistisch gezien zie ik wel de nodige veranderingen in de haven en ook de omvang zal wellicht een stuk kleiner zijn dan dat we nu gewend zijn, maar de havens zullen zeker niet verdwijnen. Nederland, maar ook België(Antwerpen) liggen geografisch gezien op een economisch strategisch gunstige positie.
Voor de rest zie ik eigenlijk geen/nauwelijks veranderingen qua infrastructuur de komende jaren in dit gebied. De plaatsten Spijkenisse, Hellevoetsluis en Brielle zullen dan wellicht wat groter zijn geworden, maar grootse spectaculaire veranderingen, nou neen.
Dan de brug zelf:
47 jaar geleden werd de Spijkenisserbrug in zijn huidige vorm opgeleverd, daarvoor lag er pal naast een vakwerk-hefbrug die wat weg had van de Koningshavenbrug in Rotterdam. In die tijd was, ondanks het feitelijk een afdankertje is dit wel een bijzondere brug. Het was toen de enigste dubbele hefbrug ter wereld en de grootste hefbrug van Nederland. De heftorens waren toen nog van een modern industrieel ontwerp. Helaas vormde dit een ongelukkige uiterlijke combinatie, het past gewoon niet bij elkaar. Ja ok, de schilder heeft het vakwerk een fraaier kleurtje gegeven in de loop der jaren.
Bij de huidige renovatie zijn vooral de niet zichtbare delen vervangen zoals de volledige aandrijving en de volledige elektronica, maar is er op het asfalt vervangen en nieuwe signalering na optisch niks veranderd. Het is gewoon diezelfde 'lelijke' brug gebleven voor de gemiddelde weggebruiker of schipper
De fictieve renovatie is best realistisch, al zitten er in de AI gegenereerde impressies wel nog wat artefacten.
Het is op zich al verwonderlijk dat AI op basis van wat foto's van de Spijkenisserbrug en de nodige instructies binnen enkele seconden een compleet gerenoveerde brug toont, ik doe dat zo snel niet met Photoshop
Technisch gezien ziet het AI ontwerp er niet onrealistisch uit:
- Het zijn de bestaande heftorens waarvan het beton is gerestaureerd en voorzien is van een lik verf en nieuwe dakjes.
- De aanbruggen en hefdelen zien er veel slanker en eleganter uit, in 2072 zal het gebruikte materiaal veel lichter zijn en ook veel sterker, technologie staat niet stil
- Door het lichtgewicht wegdek kunnen de contragewichten worden verkleind waardoor de al 94 jaar oude heftorens minder zwaar worden belast en dus langer mee kunnen na restauratie
- Hierdoor kunnen er ook lichtere en zuinigere motoren worden toegepast, je hebt minder vermogen nodig wegens het lagere gewicht
- Het lichtplan lijkt rechtstreeks van andere bruggen afgekeken en is ook realiseerbaar
- Met een klein knipoogje: Geen auto's!!!
: Door de globale politieke ontwikkelingen is het niet onrealistisch om te denken dat particulieren in 2072 nog een auto zullen bezitten 
Over de gehele globe lopen er hier en daar nog wat nazaten van de Nederlanders en Belgen rond, de lage landen zijn veranderd in Noordzeebodem
Ps. Ook in 2072 doen we niet aan verspilling, van de oude vakwerkdelen van de Spijkenisserbrug maken we gewoon een basculebrug over het Spui nabij Hekelingen. Al is dit uiteraard wel onrealistisch
Dit klinkt raar, maar eigenlijk hadden ze de oude Botlekbrug, althans de vakwerkdelen + hefdeel over het Spui moeten leggen. Die had technisch gezien nog jaren meegekund. Maar dat liep eenmaal anders

'Foto-onrealistische' impressie van een dubbele basculebrug, gefabriceerd met de oude vakwerkdelen van de Spijkenisserbrug/Oude Moerdijkbrug over het Spui
Exclusief op muziekcassette: "Muziek voor op de N-weg", het ultieme alternatief voor streaming...
-
CB-Interactive
- woonerf
- Berichten: 57
- Lid geworden op: za 01 feb 2025, 17:56
Re: Bruggen in Nederland (algemeen)
Exclusief op muziekcassette: "Muziek voor op de N-weg", het ultieme alternatief voor streaming...
-
Chris
- Moderator
- Berichten: 85861
- Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
- Locatie: NL
Re: Bruggen in Nederland (algemeen)
Rijkswaterstaat schreef:Rijkswaterstaat gunt variabel onderhoud van bruggen in Zuid-Holland
Rijkswaterstaat heeft het variabel onderhoud van beweegbare stalen bruggen in Zuid-Holland voor de komende jaren gegund aan aannemerscombinatie Savera Over-Bruggen.
Het gaat hierbij om bruggen op leeftijd, waarvoor renovatie of vervanging staat of wordt gepland. Tot die tijd voert de aannemerscombinatie het noodzakelijke variabel onderhoud uit, zodat de bruggen veilig en beschikbaar blijven.
De eerste bruggen die worden aangepakt zijn de Merwedebrug Gorinchem (maart 2026) en de Algerabrug (zomer 2026).
Van links naar rechts: Peter Paasse (directeur Smart City & Energies bij SPIE Nederland), Matthijs de Groot (algemeen directeur Hollandia Services), Ingrid Klokke (directeur Inkoop- en Contractmanagement Rijkswaterstaat Programma’s, Projecten en Onderhoud) en Adri de Groot (directeur Netwerkmanagement Rijkswaterstaat West-Nederland Zuid).
Savera Over-Bruggen: Hollandia Services en SPIE
Het raamcontract voor het grootschalige onderhoud aan de bruggen is gegund aan de aannemerscombinatie Savera Over-Bruggen, bestaande uit Hollandia Services en SPIE Nederland.
De combinatie is goed bekend met de bruggen in Zuid-Holland en heeft ruime ervaring met het onderhouden en renoveren van complexe beweegbare bruggen. Het contract, dat geldt voor maximaal 20 bruggen en maximaal 10 jaar, voorziet in een langdurige seriematige aanpak van bruggen en is ingegaan op 8 december 2025.
Per brug wordt een Nadere Overeenkomst (NOK) afgesloten voor voorbereiding en realisatie van het variabel onderhoud, waarvoor een vaste prijs en planning worden overeengekomen. De renovatie of vervanging van de stalen bruggen hoort niet bij de opdracht; deze worden apart aanbesteed.
Merwedebrug Gorinchem
De eerste brug waarmee Savera Over-Bruggen aan de slag gaat, is de Merwedebrug Gorinchem (A27). Om de brug uit 1961 veilig en beschikbaar te houden tot aan de vervanging, wordt deze goed onderhouden. Zo worden in maart 2026 onder meer de voegovergangen op de brug vernieuwd en wordt in de brugkelder beton hersteld.
Ook wordt de conservering van de beweegbare brug, de boogbrug en de hoofdliggers lokaal bijgewerkt. De Merwedebrug is tussen 6 en 16 maart 2026 2 weekenden in beide richtingen dicht voor het wegverkeer.
Algerabrug
De tweede brug die wordt aangepakt, is de Algerabrug tussen Krimpen aan den IJssel en Capelle aan den IJssel (N210). In de zomer van 2026 wordt hoognodig groot onderhoud uitgevoerd aan de brug uit 1958.
De houten balken en stalen langsliggers van de brugklep worden vervangen. Ook wordt de staalconstructie ter plaatse behandeld en het vaste brugdeel opnieuw geasfalteerd. De Algerabrug is vanaf 10 augustus 2026 voor 5 tot 6 weken dicht voor wegverkeer. Voor de scheepvaart is de sluiskolk van 27 juli tot 19 oktober 2026 afgesloten.
Overige bruggen
Naast de Merwedebrug Gorinchem en de Algerabrug wordt ook het variabel onderhoud aan onder meer de Harmsenbrug, Volkerakbrug en Goereesebrug door Savera Over-Bruggen uitgevoerd. De volgorde van de overige bruggen wordt nog bepaald.
-
Jackbauer1350
- 2x3 autosnelweg
- Berichten: 8284
- Lid geworden op: ma 21 nov 2011, 22:03
- Locatie: Wijdemeren
Re: Bruggen in Nederland (algemeen)
https://youtu.be/gRxasIBVef8?si=-TgfkMQhLbU8xuef
Filmmateriaal uit 1976 van enkele bruggen in Zuid-Holland. Vond zo snel niet of die al eens was langsgekomen op het forum.
De Brug over de Noord, destijds nog 1x4 als onderdeel van de A15.
Moerdijkbrug tijdens de ombouwfase.
De Stadsbrug, nog als onderdeel van de A16.
Grappig om te zien dat er kennelijk geen vier rijstroken op gemarkeerd stonden. Er stond zo te zien alleen een doorgetrokken asstreep op met 1x2 brede stroken. Men reed wel met twee naast elkaar.
Een stukje A16 met op 1m37 in de middenberm een aparte mast met een verbodsbord eraan lijkt het.
De Van Brienenoordbrug met een soort stoeprand als rijbaanscheiding.
De Botlekbrug, stukje van een brugdraai en een rit over de brug. Met het fietspad tijdelijk ingericht als rijstrook voor personenwagens. En de bouw van de Botlektunnel.
En een rit over en brugdraai van de oude Spijkenisserbrug. En de bouw van de nieuwe brug.
Filmmateriaal uit 1976 van enkele bruggen in Zuid-Holland. Vond zo snel niet of die al eens was langsgekomen op het forum.
De Brug over de Noord, destijds nog 1x4 als onderdeel van de A15.
Moerdijkbrug tijdens de ombouwfase.
De Stadsbrug, nog als onderdeel van de A16.
Grappig om te zien dat er kennelijk geen vier rijstroken op gemarkeerd stonden. Er stond zo te zien alleen een doorgetrokken asstreep op met 1x2 brede stroken. Men reed wel met twee naast elkaar.
Een stukje A16 met op 1m37 in de middenberm een aparte mast met een verbodsbord eraan lijkt het.
De Van Brienenoordbrug met een soort stoeprand als rijbaanscheiding.
De Botlekbrug, stukje van een brugdraai en een rit over de brug. Met het fietspad tijdelijk ingericht als rijstrook voor personenwagens. En de bouw van de Botlektunnel.
En een rit over en brugdraai van de oude Spijkenisserbrug. En de bouw van de nieuwe brug.
-
Victor
- autoweg
- Berichten: 1616
- Lid geworden op: di 01 mar 2005, 21:39
- Locatie: Oosterhout
Re: Bruggen in Nederland (algemeen)
Ik herinner me de brug over de Noord ook nog als een donker gevaarte dat na de bocht opdoemde achter de hoge scheepswerf gebouwen.
-
Chris
- Moderator
- Berichten: 85861
- Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
- Locatie: NL
Re: Bruggen in Nederland (algemeen)
De brug over het Julianakanaal bij Urmond is ingepakt, zodat ze zonder milieu-risico's de brug kunnen stralen.




-
PeterSchoeber
- autoweg
- Berichten: 1887
- Lid geworden op: vr 25 dec 2009, 20:11
Re: Bruggen in Nederland (algemeen)
Met vriendelijke groet,
Peter Schoeber uit Steenwijksmoer
Peter Schoeber uit Steenwijksmoer
-
Chris
- Moderator
- Berichten: 85861
- Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
- Locatie: NL
Re: Bruggen in Nederland (algemeen)
Eind jaren '70 is geëxperimenteerd met lichtbeton. Vaak genoemd zijn de Houtensebrug (1981) en de 1e Stichtse Brug (1983) als voorbeelden, en dit leken ook de enige grote bruggen te zijn.
In een rapport van Rijkswaterstaat las ik dat de Koninginnebrug in Well (1980) ook in lichtbeton is uitgevoerd. Dit is ook een kokerbrug. Rijkswaterstaat beheert nog vrij veel bruggen over rivieren of kanalen, die geen onderdeel zijn van een rijksweg, en daardoor niet zo scherp op het netvlies staan.
Sowieso is dit een bijzondere brug, hij is ten eerste best lang (944 meter) en heeft ook drie verschillende bouwmethodes: de lange aanbrug op de zuidoever is met de uitschuifmethode aangelegd, de hoofdbrug als een vrije voorbouwbrug met lichtbeton en twee delen van de aanbruggen zijn in het werk gestort.
Dit komt uit een rapport waarin schade aan het lichtbeton tijdens de uitvoering is gedocumenteerd. De locatie van de schade staat op de tekening.

In het rapport wordt het lichtbeton verder nog beschreven:
Aangezien de treksterkte van lichtbeton geringer is dan die van grindbeton zal scheur- c.q. scholvorming in lichtbeton sneller op kunnen treden. Vervelend is daarbij dat de scheurvorming in lichtbeton makkelijker doorzet dan in grindbeton
Er was dus een betonschol ontstaan (afspatting van beton), in de bovenvloer van de kraagarm op steunpunt 19.
Lichtbeton is nadien ook niet meer toegepast bij grote bruggen (voor zover ik weet, maar misschien komen we nog ergens anders achter), later kwam hogesterktebeton als alternatief op.
De verschillen tussen grindbeton en lichtbeton:

Link naar rapport: https://open.rijkswaterstaat.nl/open-ov ... gespannen/
In een rapport van Rijkswaterstaat las ik dat de Koninginnebrug in Well (1980) ook in lichtbeton is uitgevoerd. Dit is ook een kokerbrug. Rijkswaterstaat beheert nog vrij veel bruggen over rivieren of kanalen, die geen onderdeel zijn van een rijksweg, en daardoor niet zo scherp op het netvlies staan.
Sowieso is dit een bijzondere brug, hij is ten eerste best lang (944 meter) en heeft ook drie verschillende bouwmethodes: de lange aanbrug op de zuidoever is met de uitschuifmethode aangelegd, de hoofdbrug als een vrije voorbouwbrug met lichtbeton en twee delen van de aanbruggen zijn in het werk gestort.
Dit komt uit een rapport waarin schade aan het lichtbeton tijdens de uitvoering is gedocumenteerd. De locatie van de schade staat op de tekening.

In het rapport wordt het lichtbeton verder nog beschreven:
Aangezien de treksterkte van lichtbeton geringer is dan die van grindbeton zal scheur- c.q. scholvorming in lichtbeton sneller op kunnen treden. Vervelend is daarbij dat de scheurvorming in lichtbeton makkelijker doorzet dan in grindbeton
Er was dus een betonschol ontstaan (afspatting van beton), in de bovenvloer van de kraagarm op steunpunt 19.
Lichtbeton is nadien ook niet meer toegepast bij grote bruggen (voor zover ik weet, maar misschien komen we nog ergens anders achter), later kwam hogesterktebeton als alternatief op.
De verschillen tussen grindbeton en lichtbeton:

Link naar rapport: https://open.rijkswaterstaat.nl/open-ov ... gespannen/
-
Chris
- Moderator
- Berichten: 85861
- Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
- Locatie: NL
Re: Bruggen in Nederland (algemeen)
Ik heb er nog eentje gevonden met lichtbeton: de Roermondsepleinbrug in Arnhem, tegenwoordig bekend als de Nelson Mandelabrug. Het vrije uitbouw deel over de Rijn is in lichtbeton uitgevoerd, de aanbruggen niet.
Deze brug is tussen 1974 en 1977 gebouwd en is dus ook een paar jaar ouder dan die andere bruggen. Het is ook de enige (tot nu toe) die niet in het beheer van Rijkswaterstaat is. Misschien zijn er toch nog wel meer gebouwd met lichtbeton.

Deze brug is tussen 1974 en 1977 gebouwd en is dus ook een paar jaar ouder dan die andere bruggen. Het is ook de enige (tot nu toe) die niet in het beheer van Rijkswaterstaat is. Misschien zijn er toch nog wel meer gebouwd met lichtbeton.

-
PeterSchoeber
- autoweg
- Berichten: 1887
- Lid geworden op: vr 25 dec 2009, 20:11
Re: Bruggen in Nederland (algemeen)
Met vriendelijke groet,
Peter Schoeber uit Steenwijksmoer
Peter Schoeber uit Steenwijksmoer
-
Chris
- Moderator
- Berichten: 85861
- Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
- Locatie: NL
Re: Bruggen in Nederland (algemeen)
De brug over de Maas is tussen 1967 en 1970 gebouwd, en lijkt iets te oud daarvoor te zijn. Het oudste rapport op de opendata website van Rijkswaterstaat met de term lichtbeton in relatie tot bruggen is van 1974. Kennelijk was lichtbeton pas toegelaten met de 'Voorschriften Beton VB 1974/1984'
Ik heb wel gevonden dat de Dukenburgsebrug in Nijmegen wel in de periode 1971-1973 in lichtbeton is uitgevoerd. Er zijn daar drie vrijwel identieke kokerbruggen over het Maas-Waalkanaal die allemaal gelijktijdig zijn gebouwd. Wellicht zijn die ook in lichtbeton uitgevoerd.
Ik heb wel gevonden dat de Dukenburgsebrug in Nijmegen wel in de periode 1971-1973 in lichtbeton is uitgevoerd. Er zijn daar drie vrijwel identieke kokerbruggen over het Maas-Waalkanaal die allemaal gelijktijdig zijn gebouwd. Wellicht zijn die ook in lichtbeton uitgevoerd.
-
Chris
- Moderator
- Berichten: 85861
- Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
- Locatie: NL
Re: Bruggen in Nederland (algemeen)
https://www.rijkswaterstaat.nl/nieuws/a ... ember-2026Rijkswaterstaat schreef:Algerabrug: geen 6 maar 4 weken dicht; 10 augustus - 7 september 2026
De Algerabrug gaat vanaf 10 augustus 2026 geen 6 maar 4 weken dicht voor wegverkeer. Rijkswaterstaat en aannemer Savera Over-Bruggen hebben de planning van het groot onderhoud aan de brug kunnen verkorten door eerder te starten en werkzaamheden te combineren.
Hierdoor valt het grootste deel van de afsluiting in de zomervakantie en wordt de hinder voor inwoners en ondernemers zo kort mogelijk.
Om deze planning mogelijk te maken, starten er 3 weken voor de afsluiting al werkzaamheden op de wisselstrook. Omdat hiervoor een rijstrookversmalling nodig is, geldt in deze periode op de hele brug een snelheidsbeperking van 30 km/h.
De verkorte planning is ook haalbaar omdat er in langere diensten wordt gewerkt en in een aantal weekenden voorbereidende werkzaamheden plaatsvinden. Voor de scheepvaart start de stremming van de sluiskolk nu eerder, maar wordt deze wel verkort van 12 naar 11 weken.
Planning Algerabrug en gevolgen
Wegverkeer
* Op zowel de hoofdrijbaan als de wisselstrook is er van maandag 20 juli tot maandag 10 augustus 2026 een rijstrookversmalling en geldt een snelheidsbeperking van 30 km/h.
* De hoofdrijbaan is dicht van maandag 10 augustus tot maandag 7 september 2026. De wisselstrook is dan alleen open voor hulpdiensten, zodat aanrijtijden niet veranderen.
* Verkeer wordt omgeleid via provinciale wegen, Gouda en de A20. Ook daar wordt het druk. De extra reistijd kan oplopen tot meer dan 60 minuten.
* Weggebruikers kunnen daarom in veel gevallen beter kiezen voor thuiswerken, de fiets, het openbaar vervoer en/of de Waterbus (of buiten de spits reizen).
Fietsers en voetgangers
(Brom)fietsers en voetgangers kunnen tijdens de werkzaamheden via een tijdelijke fiets/voetgangersbrug gewoon over de Algerabrug gaan. Aan beide kanten van de brug komen overstapplaatsen, zodat je als het nodig is makkelijk je weg kunt vervolgen met openbaar vervoer en/of Waterbus.
Scheepvaart
* De sluiskolk is dicht van maandag 13 juli tot maandag 28 september 2026.
* Het vaste deel van de brug blijft tijdens de werkzaamheden beschikbaar tot ongeveer 8,40 m boven NAP.
Voor en na de afsluiting zijn er tijdens meerdere nachten langere brugopeningen nodig voor werkzaamheden aan de klep terwijl die open staat en het instellen van het nieuwe bewegingswerk.
Het verkeer moet dan soms langer wachten voor een brugopening, soms wordt het omgeleid. Na de afsluiting wordt ook de wisselstrook nog voorzien van nieuw asfalt.
Werkzaamheden gemeenten Algerabrug
Tijdens de afsluiting voeren de gemeenten aan beide kanten ook werkzaamheden uit op de aanbruggen, zodat hiervoor in de toekomst geen aparte afsluitingen nodig zijn. Aan de kant van Krimpen aan den IJssel wordt de hoofdrijbaan geasfalteerd en worden de leuningen van het fietspad behandeld. Aan de kant van Capelle aan den IJssel wordt het fietspad verbreed.
-
Durashift
- expressweg
- Berichten: 3697
- Lid geworden op: zo 04 feb 2018, 15:32
Re: Algemene bruggendraad
Het heeft even moeten duren, uitloop naar het einde van het eerste kwartaal 2026 maar vanaf heden worden deze bruggen weer centraal, vanaf N'gein, bediend.Rein schreef: wo 15 jan 2025, 12:57 (..)
Als zoekend op internet vond ik dat deze bruggen tot 31 december 2024 bediend werden vanuit de bediencentrale van Waternet en dat verlenging van de op 31 december 2024 aflopende overeenkomst niet mogelijk was. Uit een bericht op Tenderned blijkt dat het voornemen was de bruggen per 1 januari 2025 aan te sluiten op de bediencentrale van gemeente Nieuwegein, maar dit is blijkbaar niet gelukt.Provincie Utrecht schreef:Bruggen provincie tijdelijk lokaal bediend
Vanaf 2025 vindt de bediening van beweegbare bruggen van de provincie Utrecht tijdelijk lokaal plaats. Dit is noodzakelijk omdat de huidige bediencentrale niet meer bruikbaar is. Totdat de nieuwe bediencentrale in gebruik is, worden de bruggen ter plaatse bemand en bediend.
Het gaat om de volgende bruggen in beheer van de provincie Utrecht:
- Vreelandbrug
- Cronenburgherbrug
- Nieuwe Weteringbrug
- Eembrug
- Malebrug
https://www.rtvutrecht.nl/nieuws/402590 ... nd-bediend
-
Chris
- Moderator
- Berichten: 85861
- Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
- Locatie: NL
Re: Bruggen in Nederland (algemeen)
Een infra lunchlezing van platform WOW over beweegbare bruggen.
De eerste spreker is van een kleine gemeente (Edam-Volendam) en geeft aan dat ze als kleine organisatie wel heel kwetsbaar zijn qua kennis, informatievoorziening over hun bruggen en het feit dat er maar één persoon de functie van beheerder heeft. Ik vermoed dat veel kleine gemeenten ditzelfde probleem hebben. Bij grotere gemeenten hebben ze vaak ook dergelijke problemen maar heb je een groter team qua kennis en taken. Ze geeft aan dat haar gemeente geen storingsdienst, geen werktuigbouwkundige en geen elektrotechische specialisten hebben. En er was zelfs geen installatieverantwoordelijke. Die wel verplicht is voor alles wat een elektrische installatie is (niet alleen beweegbare bruggen maar ook verlichting, rioolgemalen, verkeerslichten, etc.)
Ze hebben ook veroudering van hun bruggen en onderdelen die niet meer op voorraad zijn en vaak ook niet meer verkrijgbaar zijn, dus bij storingen kan het lang duren om het op te lossen. En eigenlijk weinig kennis als ze een aanbesteding moeten doen.
Link
De eerste spreker is van een kleine gemeente (Edam-Volendam) en geeft aan dat ze als kleine organisatie wel heel kwetsbaar zijn qua kennis, informatievoorziening over hun bruggen en het feit dat er maar één persoon de functie van beheerder heeft. Ik vermoed dat veel kleine gemeenten ditzelfde probleem hebben. Bij grotere gemeenten hebben ze vaak ook dergelijke problemen maar heb je een groter team qua kennis en taken. Ze geeft aan dat haar gemeente geen storingsdienst, geen werktuigbouwkundige en geen elektrotechische specialisten hebben. En er was zelfs geen installatieverantwoordelijke. Die wel verplicht is voor alles wat een elektrische installatie is (niet alleen beweegbare bruggen maar ook verlichting, rioolgemalen, verkeerslichten, etc.)
Ze hebben ook veroudering van hun bruggen en onderdelen die niet meer op voorraad zijn en vaak ook niet meer verkrijgbaar zijn, dus bij storingen kan het lang duren om het op te lossen. En eigenlijk weinig kennis als ze een aanbesteding moeten doen.
Link
