Coen Tunnel schreef: di 09 sep 2025, 10:02
Ja, daar zat ik ook nog aan te denken... Er staat nergens dat je een fietsstrook niet mag gebruiken, dus technisch gezien zou het moeten conform artikel 3.1. Of dat ook echt zo de bedoeling is van de wetgever vraag ik me af, zeker als de weg is onderverdeeld in rijstroken die breed genoeg zijn dat auto's elkaar kunnen passeren zonder de fietsstrook te gebruiken.
Ja, als de weg breed genoeg is om niet over een fiets(suggestie)strook te rijden dan zal ik dat zeker doen. Maar je hoeft echt maar een uurtje rond te rijden om genoeg wegen tegen te komen waar dat gewoon niet kan, waar de weg niet breed genoeg is om twee auto's elkaar te laten passeren zonder op de fiets(suggestie)strook te rijden.
Sterker nog: de trend is om fiets(suggestie)stroken steeds breder te maken en het overblijvende asfalt daardoor dus steeds smaller. "Want dat maakt de weg optisch smaller".
Maar als je zegt "Of dat ook echt zo de bedoeling is van de wetgever " dan begrijp ik opeens die mensen die in een 60km zone meer links dan rechts op de weg rijden en je dus blokkeren om in te halen.
Coen Tunnel schreef: di 09 sep 2025, 9:35
Leg me dan uit hoe autoverkeer legaal over deze rotonde kan rijden als je een fietsstrook niet zou mogen gebruiken.
Wauw. Dat is wel een heel smerige constructie. Zullen motorrijders ook blij mee zijn.
Mwah, als motorrijder zou ik hier in het midden van 1 van de 3 strookjes rijden en vooral niet in de geul. Lekker is anders maar je zult ook niet meteen jezelf onderuit rijden.
Attietattie schreef: di 09 sep 2025, 11:45Dit is een prima voorbeeld waarbij een motorrijder toch echt rechts langs de druppel zou moeten rijden. En dat gebeurt in de praktijk ook regelmatig. Mijn voorbeeld betreft overigens geen fietsstrook.
Ik ga hier op de motor wel eens rechts langs de druppels (bij drukte). Zolang de begroeiing niet te hoog wordt past het net
djiwie schreef: di 09 sep 2025, 22:28Ik ga hier op de motor wel eens rechts langs de druppels (bij drukte). Zolang de begroeiing niet te hoog wordt past het net
Je bent het verplicht.
'De beste verkeersdrempel is vriendelijkheid' - Loesje