De reis zelf begint op donderdag 9 mei, Hemelvaartsdag. Ik haal mijn reisgenoot op in Tilburg en (redelijk) afwisselend met mij en mijn reisgenoot achter het stuur van mijn Peugeot 206 rijden we in ongeveer 8 uur van Nederland naar Freiburg. Onderweg zijn we twee keer gestopt om te wisselen, plus een korte pitstop om te tanken. Uiteindelijk rijd ik zo zelf de 100.000e kilometer op de teller van mijn auto, terwijl we met snelheden tot 155 km/h richting eindbestemming Freiburg im Breisgau rijden. In de bergen heb ik wel alles zelf gereden.
Helaas was de dashcam een gedeelte van de ritten met de lens te hoog gericht of uitgeschakeld. Maar desondanks heb ik best veel vast kunnen leggen van mijn tot nu toe mooiste ritten. Wat er mist zijn een drietal ritten: Van mijn hotel in Freiburg naar de Wiedener Eck, Na het wandelen van de Belchensteig vanaf daar verder naar Todtnau en de Ravennaschlucht. Op de lange heen- en terugreis van en naar Dordrecht heb ik de dashcam niet gebruikt, maar op de eerste bergrit van de reis kan het autootje wel op de foto (wat volgens mij überhaupt de eerste keer is dat ik een foto van mijn auto deel):
My Peugeot 206 in the Black Forest by Bas Folles, on FlickrWe beginnen de stills die ik vanuit de dashcambeelden heb kunnen vastleggen dan ook met de afdaling vanaf Hinterzarten terug naar het hotel op vrijdag 10 mei 2024. In het toeristendorpje Hinterzarten hebben we een avondmaaltijd gegeten vlakbij het station en daarbij een Zwitsers echtpaar ontmoet. De gezelligheid maakt dat het al schemerig werd toen de terugreis aanving. Waar de B31 overdag behoorlijk gebukt gaat onder stromen doorgaand verkeer, kun je na een uur of acht een kanon afschieten op deze weg:
Sunset at the B31 - Hinterzarten by Bas Folles, on FlickrDe kenmerkende Kreuzfelsenkurve kan zodoende zonder storend tegenverkeer op de foto, al komt de haarspeldbocht vanuit vogelperspectief nog beter tot zijn recht:
Kreuzfelsenkurve - Hinterzarten by Bas Folles, on FlickrOnderweg kwam er een treintje van de S-Bahn Freiburg tegemoet:
DB Coradia Continental - Höllental by Bas Folles, on FlickrHet smalste gedeelte van de kloof laat zich eigenlijk beter in de verticale modus vastleggen, maar op deze manier is ook meer te zien van hoe het spoor zich door het Höllental wurmt:
Road view in the Höllental valley by Bas Folles, on FlickrNa het Höllental en een ontzettend trage dorpspassage van Falkensteig kom je op een uitgebouwd gedeelte van de B31 uit en opent het landschap volledig. Bij helder weer zie je wel de Kaiserstuhl en de Vogezen liggen. De hele rit tot aan het hotel is op video vastgelegd, maar het bewegende beeld van de roadtrip is nog Work in Progress.
Op zaterdag 11 mei reisden ik en mijn reisgenoot noordwaarts naar het stadje Schiltach, grofweg tussen Offenburg en Freudenstadt in. Na een snel, maar saai stuk rijden tot aan Winden wordt het dal langzaamaan smaller, en na Elzach slaan wij af van de doorgaande B294 naar een typisch Schwarzwalder landweggetje:
Country road near Elzach by Bas Folles, on FlickrHet weggetje loopt naar het dorpje Oberprechtal. Het zou mij niets verbazen als ik hier als enige forumlid ooit ben geweest, want behalve een verdwaalde Belg en Fransman komen de kentekens van alle tegenliggers uit de regio. Het dorpje maakt op zaterdagochtend rond half tien een uitgestorven indruk:
Oberprechtal street view by Bas Folles, on FlickrWij slaan in de dorpskern linksaf naar de L107 en rijden in noordelijke richting verder naar de tweede Gutach van de dag. Behalve vlak bij Freiburg ligt er ook een Gutach aan de Schwarzwaldbahn in het Ortenaukreis. Het is een onbeduidende weg, maar wel een met een venijnig stijgingspercentage van maximaal 18% aan beide kanten. De pashoogte Landwassereck ligt op ongeveer 650 meter:
Landwasserstraße mountain pass height - Oberprechtal by Bas Folles, on FlickrHeel spectaculair is de L107 niet vergeleken met de Alpenpassen, maar het is voor een beginnende bergrijder wel leuk en uitdagend sturen:
Landwasserstraße road view by Bas Folles, on FlickrWat aan de noordoostelijke kant van de bergpas het steilste gedeelte is gaat rechtuit omhoog/omlaag:
Entering Obertal - Gutach Ortenaukreis by Bas Folles, on FlickrIn Gutach-Obertal eindigt de L107 op de B33 en gaan we noordwaarts verder door het hier nog brede dal van de Gutach:
B33 road view near Gutach by Bas Folles, on FlickrBij Hausach is een stukje dubbelnummering van de B33 en B294. In de praktijk moet al het verkeer een afslaande beweging maken, omdat de tunnel in de rondweg van Hausach tot 2027 dicht zit. Wij hebben er in ieder geval geen last van, gezien Hausach niet onze bestemming is. Daar waar het werkvak begint gaan wij de B33 af en rijden verder in oostelijke richting, het Kinzigtal in:
B294 road view near Wolfach by Bas Folles, on FlickrOnze eindbestemming Schiltach is een schattig vakwerkstadje waar de tijd duidelijk stilstaat en nauwelijks een rol speelt in het dagelijks leven. Het is bij de meeste toeristen totaal onbekend, maar wat mij betreft ten onrechte:
Schiltach street view by Bas Folles, on FlickrNet als op vrijdag maken we een lange wandeling door een prachtig bosgebied, maar ook het stadje wordt uitgebreid op de foto gezet. We gaan uiteindelijk rond een uur of 16:00 weer terug naar Freiburg rijden.
Op de terugweg valt mij bij Wolfach op dat er voor gebruik bij calamiteiten kantelwalsborden op de bypass staan. Dit omdat de bypass uit een tunnel van een ruime kilometer bestaat:
Dynamic road signing near Wolfach by Bas Folles, on FlickrWe rijden via dezelfde route terug, dus weer over de lekker steile heuvelpas. De hoogtemeters als los getal zijn zoals gezegd weinig spectaculair, maar de stijgingspercentages op de borden zijn wel aardige concurrentie voor de Alpenpassen:
Landwasserstraße steep incline - Gutach Ortenaukreis by Bas Folles, on Flickr
Landwasserstraße road view - Gutach Ortenaukreis by Bas Folles, on FlickrMocht iemand geïnspireerd zijn om de bergpas een keer zelf te rijden: neem de weg ten minste in zuidelijke richting voor de mooiste uitzichten vanaf de pashoogte Landwassereck en omlaag richting Oberprechtal:
Landwassereck - Oberprechtal by Bas Folles, on Flickr
Landwasserstraße road view - Oberprechtal by Bas Folles, on FlickrBij Oberwinden waren ze in het voorjaar van 2024 nog volop bezig om het dorp te voorzien van een bypass met behulp van een tunnel door de heuvel waar het tegenaan ligt, maar op 6 mei 2024 raakte ook de dorpspassage versperd door een rotslawine. Inmiddels zijn de omleidingen voor zowel de rondweg als de rotsverschuiving verleden tijd. De acute omleidingen die vanwege de calamiteit zijn ingesteld gingen over wegen die absoluut ongeschikt zijn voor doorgaand verkeer, en worden in een enkel geval niet eens als weg erkend door kaartenmakers zoals OpenStreetMap (hetgeen ook direct verklaart dat Flitsmeister mij op de heenreis continu terug het dorp in stuurde). In zuidelijke richting wordt verkeer om de berg heen geleid:
Road closure at the B294 - Oberwinden by Bas Folles, on FlickrDe weg is zo smal dat tegenliggers elkaar moeten passeren op een manier zoals dat iets zuidelijker in de Alpen gaat, en daarnaast misschien nog wel steiler dan de L107:
Detour via Katzenmoos - Oberwinden by Bas Folles, on FlickrWuppertal is hier best een pokkeneind vandaan, hoor...
B294 road signing - Niederwinden by Bas Folles, on FlickrWe rijden aan het einde van de middag nog een klein stukje door naar Günterstal. In de Schauinslandstraße vormt een gebouw met poort een wegversmalling in de dorpskern. De tram die erdoorheen rijdt dwingt voorrang af met lichten. Wegverkeer mag het zelf regelen (want ondanks borden zie je tegenliggers niet tot nauwelijks):
Schauinslandstraße - Günterstal by Bas Folles, on FlickrIets na de poort ligt het eindpunt van de tramlijn. Toevallig was er net een tram vertrokken voor de terugweg naar Freiburg:
Freiburg tram in Günterstal by Bas Folles, on FlickrOp zondag 12 mei rijden we terug naar Nederland, maar stoppen we eerst 's ochtends nog in Gengenbach, niet ver van Offenburg. Na lunchtijd rijden we via de Franse A4, het doolhof dat Saarbrücken heet en dwars door de Ardennen richting Nederland. Onverwacht kwamen er dus nog twee landen bij op deze reis (Frankrijk en België), al had Luxemburg wellicht het derde bonusland kunnen worden als ik alleen naar Flitsmeister luisterde en niet naar mijn reisgenoot.
Alvast bedankt voor jullie aandacht en de likes/reacties. Reisjes zoals deze smaken in ieder geval naar meer, en het liefst doe ik zelfs nog minimaal één keer een roadtrip met de 206.