Boeing 737

Praat hier over de luchtvaart, het goederenvervoer, de logistieke sector en de eigen infrastructuur (vliegvelden, water, rail).

Moderator: Moderatoren

Taran 5
verkeersader

Boeing 737

Bericht door Taran 5 »

Ik kijk graag naar de video´s op Youtube van de MentourPilot, een Zweedse gezagvoerder en trainer op de Boeing 737NG. De historie van dit enorm populaire vliegtuig gaat heel ver terug naar 1967 toen op 9 april de 737 zijn eerste vlucht en Lufthansa was de eerste afnemer van het type. Het toestel is een duidelijke voortzetting van zowel de 707 en de 727 als je naar de neus kijkt maar vooral de 727 was de inspiratiebron voor dit type.
De 737 heeft in tegenstelling tot de 727 slechts 2 motoren en die zijn onder de vleugels gemonteerd tegen de aan de achterkant en in de staart gemonteerde motoren van de 727. Het was gelijk een groots succes en de ruggengraat van de Boeing catalogus.

Het ontwerp van de 737 kwam dus uit de jaren zestig en Boeing was in de jaren na de eeuwwisseling bezig met het vervangen voor het type met de nieuwe Y1 totdat Airbus met de A320neon kwam met veel zuiniger motoren. De klant kon kiezen uit de CFM LEAP-1A26 of de Pratt and Whitney PW1127G-JM die een besparing zou betekenen van 15% ten opzichte van het laatste model (A320).

Vele klanten waren gelijk ontzettend benieuwd naar dit nieuwe type en de orders stroomden binnen bij Airbus en Boeing kon niet achter blijven. Mede door de druk van vliegtuigmaatschappijen om een soortgelijk product te laten maken door Boeing werde de Y1 geschrapt en kwam er een nieuwe 737 variant, de MAX. Hierdoor kwam een volgend dilemma aan het licht. De 737 is bewust laag bij de grond gebouwd om het laden makkelijker te laten verlopen en met de steeds groter wordende motoren werd dat een probleem. De NG heeft al van die gekke plat geslagen motoren eronder maar de zelfs nog grotere Leap motoren pasten niet onder de vleugels meer. De oplossing was om de motoren meer naar voren en naar boven te monteren.
Dit had als mogelijk effect dat het vliegtuig te steile¨angle of attack¨zou krijgen waardoor het vleugels geen lift meer kunnen leveren en het toestel dus gaat vallen ( iets soortgelijks gebeurde met Turkish 1951 die letterlijk uit de lucht viel). Om dit tegen te gaan installeerde met het beruchte MCAS systeem die alm eerder gebruikt was op de Militaire versie van de 767.

Om de kosten zo laag mogelijk te houden omdat het opnieuw certificeren van piloten duur is moest het toestel dezelfde karakteristieken hebben als de NG maar door de nieuwe motoren ging die vlieger niet op, Dus MCAS was bedoeld om een eventuele mogelijke stall tegen te gaan door de neus naar beneden te duwen. Het installeren van MCAS was verder niet naar buiten gebracht door Boeing en de meeste piloten wisten niet van deze wijziging.
Wat ik niet wist is dat de vlucht voor de rampvlucht (Lion Air 610) al problemen had met hetzelfde vliegtuig. Een sensor was voor die vlucht vervangen door een met een afwijking er in en MCAS gebruikte slechts een sensor voor zijn data en dat was die bewuste sensor. Deze piloten kregen dezelfde storingsmelding als de piloten in de rampvlucht doch konden zij het toestel wel verder blijven vliegen omdat de gezagvoerder zijn Memory Items heel goed had onthouden (en wel het uitschakelen van de Stab Trim wat betekende dat de piloten het vliegtuig manueel moesten vliegen).

Dit alles is heel summier maar ik vond het wel opmerkelijk dat er dus wel piloten waren die MCAS konden omzeilen en de vlucht hebben kunnen afmaken zonder enig verder probleem en dus was de crash de dag erop toch misschien wel te voorkomen als de bewuste piloten het logboek goed gelezen hadden en dus wisten dat er grote storingen waren in het toestel en dus op deze dingen voorbereid hadden kunnen zijn (de voorgaande piloten hadden alleen de MCAS niet vermeld maar wel de andere problemen.

Wat zijn jullie ervaringen met dit type, heb je zelf weleens gevlogen met een 737? Ik ben met de 737NG naar Griekenland gevlogen in een cabine vol groene stoeltjes. Ook hierbij de video die ik gezien heb en waarin veel duidelijk wordt!

https://www.youtube.com/watch?v=L5KQ0g_ ... ntourPilot

N.B kreeg hem in niet in het scherm vanwege een foutmelding :nahzeg:
Laatst gewijzigd door Taran 5 op ma 16 dec 2024, 20:29, 1 keer totaal gewijzigd.
JanVerhoeven
verkeersader

Re: Boeing 737

Bericht door JanVerhoeven »

^^ wat betreft de eerdere Lion Air vlucht die wel nog te redden viel: dat was niet omdat de piloten de memory items goed hadden onthouden, het was omdat een derde piloot aan boord was die het zich realiseerde en de vliegende piloten bij ging staan. Dat, samen met de crash van Ethopian, geeft al aan hoe klein de kans was dat een bemanning er door simpelweg goede voorbereiding de het incident kon oplossen. Er is trouwens een andere Mentour Pilot video dat hij in een simulator een dergelijke vlucht nabootst en je ziet hem samen met de andere piloot constant (!) fysiek moeten vechten tegen de trimaanpassing doordat het allemaal manueel ingrijpen betreft. En zij gingen nota bene met voorkennis die vlucht in. Ik zou het eerder een wonder noemen dat de eerdere Lion Air vlucht heelhuids kon landen (de passagiers hadden het trouwens ook een ‘achtbaanrit’ genoemd wat al boekdelen spreekt) dan dat het bij de rampvlucht voorkomen had kunnen worden. Dan moet er wel gerede kans zijn dat men het en begrijpt en goed kan oplossen en nog alle andere dingen kan blijven doen wat er nodig is om veilig te landen. Een ander aspect was nog dat bij de voorgaande vlucht het euvel pas aan het eind optrad, terwijl bij de rampvlucht het gelijk al speelde toen het vliegtuig op hoogte kwam (gezagvoerder vroeg na 3 minuten in de lucht al toestemming om terug te keren).

Als het al ergens voorkomen had moeten worden, dan had het na de voorgaande vlucht moeten zijn; die volgde namelijk op twee vluchten die óók problemen met de AoA sensor hadden gehad waarna het grondpersoneel de sensor verkeerd hadden vervangen cq gecalibreerd wat het probleem verergerde. De maatschappij had bij het realiseren van een verslechtering van het probleem na onderhoud dat het toestel niet meer veilig te besturen was. Door het vervolgens aan een nieuwe bemanning mee te geven tekende men eigenlijk hun doodvonnis en je kan dat niet meer de piloten als primaire verantwoordelijken gaan verwijten dat het mis ging.
Coen Tunnel
Voorzitter

Bericht door Coen Tunnel »

Taran 5 schreef: zo 15 dec 2024, 11:42Wat zijn jullie ervaringen met dit type, heb je zelf weleens gevlogen met een 737? Ik ben met de 737NG naar Griekenland gevlogen in een cabine vol groene stoeltjes.
Ik heb tot nu toe in mijn leven 171 vluchten gemaakt, waarvan de volgende met een 737:

737 Classic:
- 1 keer in een 737-400

Dat was met Jetairfly (TUI Belgium), op de terugweg van Palma de Mallorca naar Charleroi. Een heel rustige vlucht, met erg weinig reizigers. Op de heenweg hadden we een Embraer E190, Jetairfly was één van de weinige leisure airlines die dat type in de vloot had.

In 2020 zou ik een reis maken door Centraal-Azië, waarbij ik van Dushanbe naar Khujand in Tajikistan met een 737-300 zou vliegen. Helaas ging de reis door corona niet door, en heb ik die reis ook nog steeds niet gemaakt. De desbetreffende airline heeft inmiddels geen 737-300's meer.

737 Next Generation:
- 9 keer in een 737-700
- 29 keer in een 737-800
- 4 keer in een 737-900

Ik heb één keer in een 737-600 gezeten, we vertrokken zelfs van de gate, maar door slecht weer werd de vlucht alsnog gecanceld. Dus ik heb nog nooit een vlucht met een 737-600 gemaakt. Dat zal vermoedelijk ook niet meer gebeuren. Er zijn maar 69 toestellen van dat type gebouwd, SAS (waarmee ik zou vliegen) had er 30 van, veel meer dan andere airlines. En SAS heeft ze niet meer. De laatste 737-600's zijn in 2007 geleverd, dus inmiddels ook al ruim 17 jaar oud. Er vliegen er nog maar een paar rond op de wereld. Realistisch gezien heb ik alleen bij Air Algérie nog de kans om ooit nog met zo'n toestel te vliegen, maar dat zie ik niet gauw gebeuren.

Mijn langste vlucht met een 737 was met een 737-800 van Sal (Kaapverdië) naar Amsterdam, waarbij er met een omweg gevlogen omdat het Franse luchtruim vanwege een staking gesloten was. Dus vanaf Spanje ging het in een rechte lijn over de zee naar Engeland, om vanaf daar pas naar Nederland af te buigen. En als toetje ook nog landen op de Polderbaan, dus we kwamen pas ten westen van Alkmaar boven Nederlands grondgebied.

737 MAX:
- 1 keer in een 737-MAX 200/737-8200

Dat was met Ryanair, vorig jaar, van Weeze naar Marrakech.

Hoewel de Boeing 737 het vliegtuigtype is waarmee ik het vaakst ben gevlogen, vind ik persoonlijk de grote concurrent, de Airbus A320(neo)-serie, prettiger. Die toestellen zijn net wat wijder en hebben daarom stoelen die gemiddeld een inch wijder zijn dan in een 737. Ik ben breed, en voor mij maakt dat wel een beduidend verschil.
JB81
autoweg

Bericht door JB81 »

Toevallig afgelopen weekend naar Sevilla geweest, heen met een 737-800 en terug met een vrij nieuwe (afgeleverd mei dit jaar) A321neo. De komende vijf jaar wordt de hele vloot van Transavia vervangen door dit type.

Qua zitcomfort maakt het voor mij niet zo veel uit. Met 1m94 is het in dit soort toestellen altijd behelpen. Als het even kan kies ik een stoel aan het gangpad. Grootste verschil tussen de twee was eigenlijk dat de A321 een USB-C laadpoortje heeft in iedere stoel. Ik zorg zelf altijd dat ik met goed opgeladen spullen (telefoon en noise cancelling koptelefoon) op pad ga, maar kan me voorstellen dat het voor velen een uitkomst is.

Eerdere ervaringen waren eigenlijk allemaal vergelijkbaar. Van alle vluchten die ik gemaakt het was denk ik het grootste deel met een 737. De oversteek van IJsland naar de VS en terug was met een 757 en naar Turkije had ik een keer (uit mijn hoofd) een MD-83. Met de kenmerkende motoren achterop in ieder geval.

Mijn favoriet is tot nu toe de A221 van AirBaltic. Met een 2-3 stoelopstelling oogt het allemaal net wat minder krap (had ook nog de mazzel dat ik heen een drietje deelde met 1 andere passagier en terug een tweetje voor mezelf had) en het schermpje boven je hoofd met de actuele vluchtinformatie (locatie bijv.) was een leuke bijkomstigheid.
Coen Tunnel
Voorzitter

Bericht door Coen Tunnel »

JB81 schreef: ma 16 dec 2024, 12:43Qua zitcomfort maakt het voor mij niet zo veel uit. Met 1m94 is het in dit soort toestellen altijd behelpen. Als het even kan kies ik een stoel aan het gangpad. Grootste verschil tussen de twee was eigenlijk dat de A321 een USB-C laadpoortje heeft in iedere stoel. Ik zorg zelf altijd dat ik met goed opgeladen spullen (telefoon en noise cancelling koptelefoon) op pad ga, maar kan me voorstellen dat het voor velen een uitkomst is.
Ik boek bij Transavia tegenwoordig altijd wel een stoel met extra beenruimte, zeker op langere vluchten. Het kan echt een uitkomst zijn. Vorig jaar heen en terug naar Sharm-el-Sheikh zat ik zodoende best comfortabel. Volgend jaar ga ik met Transavia naar Larnaca, dat is ook meer dan 4 uur vliegen.
Mijn favoriet is tot nu toe de A221 van AirBaltic. Met een 2-3 stoelopstelling oogt het allemaal net wat minder krap (had ook nog de mazzel dat ik heen een drietje deelde met 1 andere passagier en terug een tweetje voor mezelf had) en het schermpje boven je hoofd met de actuele vluchtinformatie (locatie bijv.) was een leuke bijkomstigheid.
De A220's van Air Baltic zijn inderdaad niet verkeerd. Ze hebben een normale beenruimte van 32 inch, en vrij ruime stoelen. En de maaltijden die je vooraf kan boeken zijn ook prima.

De 2-3-stoelopstelling heb ik ook in een Boeing 717 van Delta gehad, en in een Fokker 100 op een vlucht van Amsterdam naar Hamburg, waar KLM destijds extra capaciteit had ingehuurd van Carpatair. Dat was in 2018, het bouwjaar van het toestel was 1989, dus dat toestel was al 29 jaar oud toen ik er mee vloog. Wel een leuke ervaring.

Eerder dit jaar vloog ik naar Miami en toen we in Londen overstapten kreeg ik een leuke verrassing, mijn vrouw en ik waren gratis geüpgrade naar Premium Economy. Dat zat lekker ruim! Een leuke ervaring. Ik weet niet precies waarom we de upgrade kregen, het was onze eerste keer met Virgin Atlantic, maar het kan wellicht komen door mijn SkyTeam Elite status (Flying Blue Silver). Wel leuk dat het dan op een vlucht van 10 uur gebeurt.
Taran 5
verkeersader

Bericht door Taran 5 »

JanVerhoeven schreef: zo 15 dec 2024, 12:58 ^^ wat betreft de eerdere Lion Air vlucht die wel nog te redden viel: dat was niet omdat de piloten de memory items goed hadden onthouden, het was omdat een derde piloot aan boord was die het zich realiseerde en de vliegende piloten bij ging staan. Dat, samen met de crash van Ethopian, geeft al aan hoe klein de kans was dat een bemanning er door simpelweg goede voorbereiding de het incident kon oplossen.

Het ging mij ook zeker niet om deze piloten te verheffen in status of Boeing hier te verdedigen maar het punt van Mentour hier is dat de crash de dag erop voorkomen had kunnen worden door het toestel handmatig te vliegen zodat MCAS niet in zou schakelen. Boeing heeft hele grote fouten gemaakt en dat koste de levens van allen op de vluchten van Lion Air en Ethiopian.

Je kan je afvragen of Airbus met zijn systemen het beter voor elkaar heeft maar ook Airbus toestellen hebben gekke dingen gekend zoals gezagvoerder Kevin Sullivan (What´s in a name?) had op Qantas 72, een verhaal wat veel weg heeft van de MAX crashes!
https://en.wikipedia.org/wiki/Qantas_Flight_72
JanVerhoeven
verkeersader

Bericht door JanVerhoeven »

^^ ik vind dat niet iets om je af te vragen, 40 jaar aan statistiek bewijst dat toch al lang? Zelfs bij dat incident bleek de fout te zitten in
The FCPC algorithm was very effective, but it could not correctly manage a scenario where multiple spikes occurred in either AOA 1 or AOA 2 that were 1.2 seconds apart—that is, if the 1.2-second period of use of the memorised value happened to end while another spike was happening.

...

The design limitation meant that in a very rare and specific situation, multiple spikes in AOA data from one of the ADIRUs could result in the FCPCs commanding the aircraft to pitch down.
Dat is wel andere koek dan iets wat gelijk al mis ging in de MAX zodra 1 sensor verkeerde data ging sturen en waar het probleem constant blijft (de piloten moeten er tegen blijven vechten). Hier ging het een keer hard omlaag en later een keer omhoog, met vergelijkbare uitwerking als een heftige luchtzak (of het incident met de Tulip Air vlucht AMS-JFK in 1992 :p ). Ja het hoort niet, maar door de bank genomen is het en op een heel andere schaal en met een behoorlijk andere uitwerking. Dat vind ik nog wel binnen het 'zaakjes voor elkaar hebben' horen.
Attietattie
2x5 autosnelweg

Bericht door Attietattie »

Coen Tunnel schreef: ma 16 dec 2024, 14:32Dat was in 2018, het bouwjaar van het toestel was 1989, dus dat toestel was al 29 jaar oud toen ik er mee vloog. Wel een leuke ervaring.
Erg jong nog dus. ;)
'De beste verkeersdrempel is vriendelijkheid' - Loesje