Konstanz (D)

Iemand nog meer van dit soort rare grens-gebieden :P?
Moderator: Moderatoren
En Clinge/De Klinge, Kerkrade/Herzogenrath, Dinxperlo/Suderwick.Palance schreef:Er zijn er talloze.
Dichtbij huis bv. Putte
Heet het in Italië niet Gorizia?Palance schreef:Er zijn er talloze.
Dichtbij huis bv. Putte
En in midden-Europa veel steden die niet zo heel lang geleden nog 1 stad vormden, maar door politieke ontwikkelingen (met name sinds WOII) doorkliefd worden (zoals Görlitz/Zgorgelec (Duitsland-Polen), Gorica/Nova Gorica (Slovenië/Italië), etc.
Kijk hier eens voor een leuk lijstje.
Precieswaldo79 schreef:Gorizia is Italiaans voor Gorica
Ja, dat wist ik ook wel, maar ik wilde aangeven dat de naam in Italië anders is dan in Slovenië.Palance schreef:Precieswaldo79 schreef:Gorizia is Italiaans voor Gorica
Inderdaad; ik ken een Italiaan die uit die buurt komt. Bij heet Bellazzi, maar zijn grootouders waren Sloveens en heetten Bellas of zo.Palance schreef:Gebied A werd Italiaans, gebied B Joegoslavisch, ondanks de lappendeken van volkeren in die gebieden.
Of misschien wel van moeten. Indertijd was Italië nogal nationalistisch. Getuige ook Zuid-Tirol dat als het ware gekoloniseerd werd door de Italianen. Alle steden kregen een (verzonen) Italiaanse naam en ze gaven subsidies aan de mensen om naar daar te trekken. In 1910, voor de annexatie, vormden de Italiaanstaligen maar 2,9% van de bevolking, door een politiek van italianisering steeg hun aandeel tot 34,3% in 1962, en sindsdien is dat weer aan het afnemen: in 2001 was het tot 26,3% gedaald.harry schreef:Inderdaad; ik ken een Italiaan die uit die buurt komt. Bij heet Bellazzi, maar zijn grootouders waren Sloveens en heetten Bellas of zo.Palance schreef:Gebied A werd Italiaans, gebied B Joegoslavisch, ondanks de lappendeken van volkeren in die gebieden.
Toppunt van assimilatie...
Daar trof je geen grensovergang aan.Alargule schreef:En ik altijd maar denken dat het beroemdste voorbeeld Baarle-Hertog/Baarle-Nassau was? Ik heb hem nog niet ontwaard in de lijst hier.Palance schreef:Er zijn er talloze.
Dichtbij huis bv. Putte
Even muggenziften: Dodekanesos. (Dodeka=12, nesos=eiland.)Riva schreef:Overigens hoorde tussen 1918 en 1945 ook de Dodekanessos (een eilandengroep die o.a. Rhodos en Santorini omvat) bij Italië.
Het grensgebied loopt daar inderdaad wel mooi...Palance schreef: De nieuwe grens Slovenië/Kroatië loopt zo'n beetje gelijk met de rivier Dragonja. Er zijn nog altijd nationalisten die hun eigen interpretatie hebben van de grenzen van de 3 landen, maar dat is gelukkig een minderheid.
Overigens hebben de Italianen meer enclaves gehad langs de kust: Zadar (Zara), Split (Spalato) en Dubrovnik (Ragusa)
En ook al had Slovenië het verdrag van Schengen ondertekent, dan nóg moet je door de controle aan de Kroatische grens, omdat de Kroaten nog altijd geen EU-lid zijn, en ook niet van Schengen.Stefanuzz schreef:
Hier een foto van de Sloveense grenspost bij de grens tussen Kroatie en Slovenie (dus eigenlijk bij het binnentreden van de EU, maar nog wel paspoort controle, want het verdrag van Schengen is nog d'r nog niet in Slovenie :P)
Goh, één letter. Wat een verschil.harry schreef:Even muggenziften: Dodekanesos. (Dodeka=12, nesos=eiland.)Riva schreef:Overigens hoorde tussen 1918 en 1945 ook de Dodekanessos (een eilandengroep die o.a. Rhodos en Santorini omvat) bij Italië.
Dat wil niet zeggen dat het tussen 1918 en 1945 niet Italiaans was.harry schreef:En Santorini was al in de 18e eeuw Venetiaans.