In dit 35 minuten durende YouTube filmpje wat afgelopen week geplaatst is rijdt men met een vrachtwagen (geladen met Noorse kaas...) van Trondheim naar Milaan in het jaar 1968.
De reis gaat over de Noorse wegen (beter geitenpaadjes) van Trondheim naar Oslo, alwaar men de veerboot neemt naar Kiel.
Vanaf Kiel gaat dan dan over de Duitse autobahn via Hamburg naar Frankfurt en München, om uiteindelijk te eindigen in Mittenwald.
In Duitsland staan bij Hamburg de autobanen bewegwijzerd met uitsluitend E-nummers. Via Seefeld steekt men de grens over en rijdt de truck naar het dal van de Inn. We zien vervolgens de Brennerautobahn die nog in aanbouw is.
Van een rijtijden wet heeft men nog nooit gehoord. Onderweg wordt er stevig door gerookt; we zien aan het einde van de film hoe de sigaretten in Italië (waarschijnlijk voor een gunstige prijs) worden aangevuld.
Van Trondheim naar Milaan in 1968
Moderator: Moderatoren
-
Autostrada
- autoweg
- Berichten: 1691
- Lid geworden op: za 08 jan 2022, 10:19
Van Trondheim naar Milaan in 1968
Laatst gewijzigd door Autostrada op do 16 jan 2025, 21:04, 1 keer totaal gewijzigd.
-
Pino
- 4x3 autosnelweg
- Berichten: 24901
- Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 9:17
- Locatie: Sesamstraat
Re: Van Trondheim naar Milaan in 1968
Overigens was in 1968 de route over Rosenheim naar de grens al klaar en openden net wat eerste stukken A12. Zeker voor vrachtverkeer dat wel wat moeite had met de hellingen zal het moment dat verkeer wisselde naar de huidige route toen niet meer ver weg zijn geweest. Al zou de oplevering van de A12 Kufstein-Innsbruck nog even op zich laten wachten.
-
Egbert
- expressweg
- Berichten: 3360
- Lid geworden op: do 27 okt 2011, 8:10
Re: Van Trondheim naar Milaan in 1968
200 mil kjoring zal wel een vertaalfout zijn en zal wel 2 mille (duizend) kilometer zijn.
Of gebruiken ze in Noorwegen een vreemd talstelsel.
De onderdoorgang in Engan? https://www.google.nl/maps/@62.4838232, ... FQAw%3D%3D
Of gebruiken ze in Noorwegen een vreemd talstelsel.
De onderdoorgang in Engan? https://www.google.nl/maps/@62.4838232, ... FQAw%3D%3D
Laatst gewijzigd door Egbert op vr 17 jan 2025, 8:47, 1 keer totaal gewijzigd.
-
verfmeer95
- expressweg
- Berichten: 4384
- Lid geworden op: wo 31 jul 2013, 19:37
Re: Van Trondheim naar Milaan in 1968
-
Chris
- Moderator
- Berichten: 85896
- Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
- Locatie: NL
Re: Van Trondheim naar Milaan in 1968
En die mil (10 km) wordt in Zweden en in Noorwegen nog steeds gebruikt tegenwoordig. Uit Deense context ken ik het niet.
-
Pino
- 4x3 autosnelweg
- Berichten: 24901
- Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 9:17
- Locatie: Sesamstraat
Re: Van Trondheim naar Milaan in 1968
Inmiddels het filmpje bekeken. Je krijgt volgens mij niet het hele verhaal, want waarom zouden ze via Frankfurt rijden naar de Brenner? Goed, het laatste stuk A7 rond Fulda opende pas midden 1968 om een doorlopende snelweg Hattenbach-Würzburg te creëren, maar zou dat ooit de omweg over Frankfurt rechtvaardigen? Ook omdat ze aan het einde weer een lading gaan ophalen in Frankfurt, denk ik dat ze daar ook wel iets af te leveren hadden. Iets wat je je in het huidige tijdsgewricht niet meer voor kan stellen: de heren namen toch maar een hotel in Mittenwald. Van welk geld zou je zoiets tegenwoordig doen als trucker?!?
Het lijkt er trouwens op dat de E6 nooit formeel is verlegd bij opening van de Inntalautobahn. Het verleggen kwam pas met het AGR 1975, toen de route over Rosenheim E45 werd. Maar wellicht dat men puur praktisch wel het nummer E6 is gaan bewegwijzeren.
-
Autostrada
- autoweg
- Berichten: 1691
- Lid geworden op: za 08 jan 2022, 10:19
Re: Van Trondheim naar Milaan in 1968
Uiteraard is dit speculatie; maar als de (huidige) A7 er nog niet lag tussen Hattenbach en Würzburg kijk je aan tegen een gat van 150km tussen het verlaten van de (huidige) A5 en het bereiken van de (huidige) A3. De omweg via het Frankfurter Kreuz is best fors inderdaad, met 263 km kijk je tegen een extra 113 kilometer aan. Als de keuze is om 113km om te rijden (maw zo'n 1,5 uur) of 150 km binnendoor te rijden over de Bundesstrasse kan het misschien toch uit, wellicht ook omdat men bekender was met de route via Frankfurt (?) - navigatie bestond uiteraard nog niet in 1968.Pino schreef: vr 17 jan 2025, 9:58 Goed, het laatste stuk A7 rond Fulda opende pas midden 1968 om een doorlopende snelweg Hattenbach-Würzburg te creëren, maar zou dat ooit de omweg over Frankfurt rechtvaardigen?
-
Pino
- 4x3 autosnelweg
- Berichten: 24901
- Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 9:17
- Locatie: Sesamstraat
Re: Van Trondheim naar Milaan in 1968
En zo slecht was de oude B27 nou ook niet. De weg was ook E-weg, dus zal goed bewegwijzerd hebben gestaan. Overigens was het E70, niet E6 - ik had in mijn eerste post het verloop van de oude E-wegen in Duitsland niet goed op mijn netvlies. De route was E6 door Noorwegen, dan na Kiel E3 naar Hamburg en E4 tot aan Hattenbach. De Rhönautobahn was dan E70 en je nam dan bij Biebelried de E5 naar Nürnberg. Pas daar kwam je weer terug op de E6 (die over Berlijn en Rostock ging).
-
S89
- woonerf
- Berichten: 59
- Lid geworden op: wo 11 jan 2023, 17:47
Re: Van Trondheim naar Milaan in 1968
Mooie vondst!
Onvergelijkbaar inderdaad met de huidige regels rondom rijtijden e.d. Bovendien ziet het er behoorlijk oncomfortabeler uit voor de chauffeur. Met name zichtbaar in het lange interview halverwege het filmpje, zowel tijdens het rijden als het slapen. Niets ten nadele van het beroep van vrachtwagenchauffeur heden ten dage, met allerlei nieuwe problemen en uitdagingen. Maar een dergelijke trip destijds ziet er uit als serieus hard werken....
Een paar herkenbare plekken:
De smalle brug bij Storen op 3.10 lijkt de Haggabrua. Inmiddels onderdeel van de Fv630, de E6 is omgelegd
https://www.google.nl/maps/@63.0662146, ... FQAw%3D%3D
Op 24.50 is de haarspeldbocht in de afdaling van de Zirlerberg te zien:
https://www.google.nl/maps/@47.2816771, ... FQAw%3D%3D
Op 26.50 is de bouw van de Luegbrücke te zien. Mooi en actueel gezien het feit dat deze juist nu weer stevig in de steigers staat voor noodreparaties en de komende jaren vervangen zal gaan worden.
https://www.google.nl/maps/@47.0235859, ... FQAw%3D%3D
ik twijfel even over het spoorwegviaduct vanaf 24.25. Deze lijkt wel op deze locatie ten noorden van Seefeld, maar de huidige situatie lijkt vloeiender dan die in het videofragment. Wellicht is de situatie aangepast, de weg lijkt nu ook breder dan destijds.
https://www.google.nl/maps/@47.344739,1 ... FQAw%3D%3D
Ik moest trouwens even grinniken bij het commentaar op de procedure bij de Duitse douane op 7.30. "Snel en zonder problemen, door de Duitse 'gründlichkeit' en efficiëntie". Over dat laatste aspect zijn op dit forum de laatste jaren weinig van dit soort complimenten te vinden.
Onvergelijkbaar inderdaad met de huidige regels rondom rijtijden e.d. Bovendien ziet het er behoorlijk oncomfortabeler uit voor de chauffeur. Met name zichtbaar in het lange interview halverwege het filmpje, zowel tijdens het rijden als het slapen. Niets ten nadele van het beroep van vrachtwagenchauffeur heden ten dage, met allerlei nieuwe problemen en uitdagingen. Maar een dergelijke trip destijds ziet er uit als serieus hard werken....
Een paar herkenbare plekken:
De smalle brug bij Storen op 3.10 lijkt de Haggabrua. Inmiddels onderdeel van de Fv630, de E6 is omgelegd
https://www.google.nl/maps/@63.0662146, ... FQAw%3D%3D
Op 24.50 is de haarspeldbocht in de afdaling van de Zirlerberg te zien:
https://www.google.nl/maps/@47.2816771, ... FQAw%3D%3D
Op 26.50 is de bouw van de Luegbrücke te zien. Mooi en actueel gezien het feit dat deze juist nu weer stevig in de steigers staat voor noodreparaties en de komende jaren vervangen zal gaan worden.
https://www.google.nl/maps/@47.0235859, ... FQAw%3D%3D
ik twijfel even over het spoorwegviaduct vanaf 24.25. Deze lijkt wel op deze locatie ten noorden van Seefeld, maar de huidige situatie lijkt vloeiender dan die in het videofragment. Wellicht is de situatie aangepast, de weg lijkt nu ook breder dan destijds.
https://www.google.nl/maps/@47.344739,1 ... FQAw%3D%3D
Ik moest trouwens even grinniken bij het commentaar op de procedure bij de Duitse douane op 7.30. "Snel en zonder problemen, door de Duitse 'gründlichkeit' en efficiëntie". Over dat laatste aspect zijn op dit forum de laatste jaren weinig van dit soort complimenten te vinden.