[FOTO]Willemsbrug en Erasmusbrug by night vanaf het water

Foto- en videoreportages van Nederlandse autowegen

Moderator: Moderatoren

CB-Interactive
woonerf

[FOTO]Willemsbrug en Erasmusbrug by night vanaf het water

Bericht door CB-Interactive »

Best wel goed gelukt al zeg ik het zelf 8-) . Gemaakt vanaf de Merlina (partyboot)

Afbeelding
(klik voor de volledige foto)
De oude Willemsbrug was voordat de Maastunnel werd aangelegd de enigste vaste oeververbinding om van noord naar zuid en vv te reizen. In 1980 is deze iconische tuibrug daarvoor in de plaats gekomen.

Afbeelding
(klik voor de volledige foto)
De Erasmusbrug, de Zwaan, ook wel 'De pik van Peper' genaamd ;) staat mij betreft symbool voor de jaren 90. Sinds deze brug is gebouwd is dit zegmaar het boegbeeld van de stad Rotterdam geworden.
Exclusief op muziekcassette: "Muziek voor op de N-weg", het ultieme alternatief voor streaming...
Pino
4x3 autosnelweg

Re: [FOTO]Willemsbrug en Erasmusbrug by night vanaf het water

Bericht door Pino »

^^ En dat laatste was waarom Peper gewoon gelijk had. Hij heeft eerst een forse rol gespeeld bij de planvorming voor de Kop van Zuid, en zag goed dat je de Maasoevers (Kop van Zuid plus Boompjes) alleen maar echt aantrekkelijk kon maken als kantorenlocatie met een iconische brug. Dat anderen dat toen niet zagen en/of nu alweer vergeten zijn, leidt dan tot een goed Rotterdamse bijnaam, maar dat doet de visie geen recht.
CB-Interactive
woonerf

@Pino
Klopt helemaal. Hoewel je die bijnaam niet vaak meer hoort. Want na Peper hadden we Opstelten, Aboutaleb en nu Carola Schouten als burgermeester en is die bijnaam in de vergetelheid terecht gekomen. De Zwaan is de meest gebruikte bijnaam

Ik heb Bram Peper een paar keer in het echt ontmoet en met hem toen gesproken.
Ik vond het een sympathieke persoonlijkheid en ik begreep ook zijn ideeën.

En hoewel de Willemsbrug en de Erasmusbrug beide iconisch en fraai zijn vormgegeven, vind ik persoonlijk de Koninginnebrug de mooiste brug van Rotterdam, een van de meest markante basculebruggen van Nederland. Helaas voer de boot niet via de Koningshaven, anders had ik daar ook wel een foto van gemaakt.
Exclusief op muziekcassette: "Muziek voor op de N-weg", het ultieme alternatief voor streaming...
harry
Wegnummerfotograaf

Bericht door harry »

CB-Interactive schreef: za 01 feb 2025, 20:56 Hoewel je die bijnaam niet vaak meer hoort.
Ik ken zijn naam eigenlijk alleen nog van het flatgebouw De Peperklip in Zuid. (Van boven ziet het er uit als een paperclip.)
wegnummers.nl foto's van alle genummerde wegen (o.a. NBA), plaatsnaamborden en molens
--Harry.
Wesso
2x3 autosnelweg

Bericht door Wesso »

^^ Dat is opgeleverd vlak voordat Peper burgemeester werd in 1982. De naam "de Peperklip" verwijst naar klippers (schepen) die peper vervoerden.
The floorplan looks like a paperclip but the name refers to the small and fast sailing vessels (klippers) transporting pepper and other spices that were stored in the warehouses of the Rotterdam harbour in the late 1800’s, early 1900’s.
https://lettersandarchitecture.nl/?p=718
harry
Wegnummerfotograaf

Bericht door harry »

Wesso schreef: zo 02 feb 2025, 11:15 De naam "de Peperklip" verwijst naar klippers (schepen) die peper vervoerden.
Ik neem aan dat dat een achteraf-interpretatie is. Misschien wel al van de architect, maar toch: de naam zal niet toevallig op de paperclip-vorm slaan.
Ik wist niet dat Peper toen nog geen burgemeester was.
wegnummers.nl foto's van alle genummerde wegen (o.a. NBA), plaatsnaamborden en molens
--Harry.
Wesso
2x3 autosnelweg

Bericht door Wesso »

Ik ben nog eens verder gaan zoeken en kwam bij een radio-uitzending van de VPRO (OVT, Het Spoor Terug) over het gebouw. Daarin wordt uit de doeken gedaan hoe de naam "De Peperklip" is ontstaan. Het had in elk geval met een paperclip te maken.

https://www.vpro.nl/programmas/ovt/spee ... klip~.html

Zelf zie ik er eigenlijk meer een nietje in, maar dat bekt niet lekker. :lol:
TOEVOEGING
Zojuist is bekendgemaakt dat de architect van De Peperklip overleden is: https://nos.nl/artikel/2554279-architec ... op-curacao
CB-Interactive
woonerf

Wesso schreef: zo 02 feb 2025, 13:04
TOEVOEGING
Zojuist is bekendgemaakt dat de architect van De Peperklip overleden is: https://nos.nl/artikel/2554279-architec ... op-curacao
Toeval bestaat niet!!! :o
harry
Wegnummerfotograaf

Bericht door harry »

CB-Interactive schreef: zo 02 feb 2025, 19:22 Toeval bestaat niet!!!
Het is inderdaad heel toevallig.
En dus het bewijs dat toeval bestaat. :)
--Harry.