Parkeergarage Grand Place Brussel; reserveren of niet?

Een speciaal subforum voor reisadviezen waar dan ook in Europa en reisverslagen uit de wereld.

Moderator: Moderatoren

martwout2
dorpsstraat

Parkeergarage Grand Place Brussel; reserveren of niet?

Bericht door martwout2 »

Beste mede-forummers,

We gaan 30 april een paar dagen naar Brussel (hoofdreden: concert) en willen dan parkeren in de parkeergarage Grand Place nabij ons hotel Novotel.
Planning is aan te komen op die woensdag zo 1500-1600. Is er dan nog plek te vinden of is reserveren aan te bevelen. Ik zag dat het kan bij Interparking. We hebben ooit dit ook gedaan toen we Antwerpen bezochten en daar parkeerden (nabij Lindner hotel) alleen was die parkeergarage niet zo druk. Verwacht dat Brussel wel drukker zal zijn.

En even een subvraag. Je hoort/leest weleens horrorverhalen over de drukte in Brussel. Is de route vanaf de ring via de A3 goed te doen? Google Maps komt met die route aan. Zie https://ibb.co/G3Hq4ddd Of moet je extra tijd aanhouden?

Edit: Bijvraag 2e vraag vergeten.
Matthijs
expressweg

Re: Parkeergarage Grand Place Brussel; reserveren of niet?

Bericht door Matthijs »

Als je je toch zo aan het voorbereiden bent, waarom zou je dan niet gewoon reserveren?
Mundial
verkeersader

Bericht door Mundial »

^^Met de parkings in het centrum heb ik weinig ervaring, de laatste jaren parkeer ik altijd. Parking Schildknaap heb ik al een paar keer 'vol' geweten op vrijdagavond (maar De Munt is daar om de hoek en die geven korting volgens mij). De ingang van deze parking ligt in een hoekje waar ik niet vaak kom.

Ik zou overwegen om een P+ Card van Interparking te nemen, daarmee krijg je bij veel van hun parkings (ook deze) korting en je kan er tickets van de MIVB op zetten. Afrekenen gaat dan via domiciliëring.

Jullie delen waarschijnlijk de parkeerkosten en het is maar enkele dagen maar als je vanuit het noordwesten komt kan ik ook de P+R van Kraainem of Roodebeek aanbevelen. info op de website van de MIVB, zeker die van Kraainem staat bijna nooit vol, de metro rijdt daar frequent en het is maar 20 minuten naar het Centraal Station. Ik heb al vrienden die op bezoek kwamen daar naartoe gestuurd en die waren daar tevreden over (of als zij mij ophalen voor een activiteit kom ik naar daar).
Ik kom regelmatig voorbij die van Delta en die staat vaak goed vol, Hermann-Debroux lijkt mee te vallen (wel oppassen met de rommelmarkt (in Nederland noemen jullie dat een vlooienmarkt?) die ze daar de eerste en laatste zondag van de maand houden en die aardig wat parking inneemt).

Die route om het centrum in te rijden valt goed mee, zo lang je ze niet tussen 6u en 9u 's ochtends doet. Ik moet soms bij de Hogeschoolcampus wat verderop zijn.
Er zijn op dit moment wel werken in de omgeving van het Centraal Station (uitbreiding metrostation), op dit kruispunt heb ik er vorige dinsdag om 14u wel een kwartier over gedaan om ongeveer jouw route te doen. Donderdag heb ik deze route genomen en dat ging een stuk vlotter.
Coen Tunnel
Voorzitter

Bericht door Coen Tunnel »

martwout2 schreef: ma 03 feb 2025, 9:50 Beste mede-forummers,

We gaan 30 april een paar dagen naar Brussel (hoofdreden: concert) en willen dan parkeren in de parkeergarage Grand Place nabij ons hotel Novotel.
Planning is aan te komen op die woensdag zo 1500-1600. Is er dan nog plek te vinden of is reserveren aan te bevelen. Ik zag dat het kan bij Interparking. We hebben ooit dit ook gedaan toen we Antwerpen bezochten en daar parkeerden (nabij Lindner hotel) alleen was die parkeergarage niet zo druk. Verwacht dat Brussel wel drukker zal zijn.

En even een subvraag. Je hoort/leest weleens horrorverhalen over de drukte in Brussel. Is de route vanaf de ring via de A3 goed te doen? Google Maps komt met die route aan. Zie https://ibb.co/G3Hq4ddd Of moet je extra tijd aanhouden?

Edit: Bijvraag 2e vraag vergeten.
Ik heb wel eens via Interparking voor een Belgische parkeergarage gereserveerd, maar dat was in Antwerpen. En dat deed ik omdat er drukte werd verwacht, maar ook omdat het goedkoper was. Zoals Matthijs zegt: als je toch al aan het voorbereiden bent, waarom zou je het niet doen?

Aan de andere kant, ik heb zelden meegemaakt dat ik echt niet in een parkeergarage terecht kon. Ja, parkeergarages in binnensteden kunnen enorm druk zijn. Maar aan de andere kant is de doorstroom ook best groot, er zijn altijd wel klanten die de garage verlaten. En door de locatie zijn er ook mensen die ze bewust vermijden, omdat je echt de stad in moet. De parkeergarage Grote Markt heeft volgens de website van Interparking 1.013 plaatsen, het lijkt me dat je normaal gesproken wel een plekje zou moeten kunnen vinden.

Brussel inrijden heb ik nooit een probleem gevonden, het is geen lastige stad om in te rijden. Maar zoals met alle binnensteden kan het zijn dat hoe dichter je bij het centrum komt, hoe trager het gaat. Dat neem ik dan maar op de koop toe. Via de A3, de Reyers-Centrumtunnel en de Wetstraat is vanaf de E19 niet het kortst, maar wel het eenvoudigst - dat zou ook mijn voorkeur hebben. Je kunt de parkeergarage via de Keizerinlaan of de Grasmarkt inrijden, via de Keizerinlaan zal het meest voor de hand liggen als je vanaf de oostzijde Brussel binnenrijdt.
Pino
4x3 autosnelweg

Bericht door Pino »

^^ Ik pak ook feitelijk altijd de A3 en dan de Wetstraat. Als er iets een beetje lastig is aan die route, is het het lange vlechtwerk direct ten oosten van de tunnels, waarin ook op enig moment de rijbaan gesplitst wordt en dan weer terug bij elkaar komt. Dat kan was verwarrend werken, ook met doelen die voor ter plaatse minder bekenden niet direct logisch zijn. Voor de Reijers-Centrumtunnel rijdt het het prettigste op het doel Europese Instellingen; dan kom je vanzelf in de juiste tunnel.

De route via Reyers-Centrum loopt vaak vrij stroperig tussen de uitgang en Schumann, soms zelfs dusdanig dat navigatie je de tip geeft om via de Montgomerytunnel naar Schumann te rijden. Maar ik vind het het meestal niet waard. Daarna ook weer stroperig waar je vanaf de Wetstraat de Kleine Ring op gaat.

Voor wat het nog waard is: ik heb in Brussel nogal vaak geparkeerd bij Naamsepoort (2 Portes). Scheelt je gedoe in de absolute binnenstad, en je rijdt makkelijk ook weer zo de stad uit. Maar deze keuze heeft ook vrij sterk te maken met het feit dat ik meestal meer tijd doorbreng aan die kant van het centrum. Als je specifiek voor een concert rond de Grote Markt moet zijn, heb je daar vast minder aan. Vanaf daar naar de Grote Markt is een minuut of 10-12 lopen.
martwout2
dorpsstraat

Bericht door martwout2 »

Bedankt allen voor de info. Daar kan ik wat mee. Ik ga dit even terugkoppelen aan de rest. Ons hotel is pal naast Grote Markt. Het concert is in het Koninklijk Circus (10-15 minuten lopen zegt Google Maps) maar we willen donderdag en vrijdag nog de stad in (ondanks 1 mei andere dag al 1 a 2 museums gevonden die open zijn volgens website). Vandaar onze keuze voor dit hotel i.c.m. makkelijker parkeren. Elders zag ik wel hotels met parking maar op Google Maps zagen die er lastiger uit. Je hebt wat draairuimte nodig met een Tucson.

Dat van dat ontvlechten en weer samenvoegen zag ik ook op Google Maps. En dank voor bevestiging dat Europese instellingen handigste is voor aanhouden op die weg.

Aan de rand parkeren is wel langsgekomen maar we willen graag nabij parkeren zodat we niet met alles moeten slepen. Om dezelfde reden (ook omdat we Wijnegem op terugreis mee willen pakken) hebben we de treinmogelijkheid ook niet gedaan. Misschien een andere keer als Brussel bevalt en we later een keer langer gaan. Nu is het een mooie kans door de combi om de stad te leren kennen.
martwoutnl
zandpaadje

Bericht door martwoutnl »

Even een update. We zijn net terug van de dagen in Brussel (en recent nog aangevuld met 1,5 dag Limburg mede ivm stoppen favoriet restaurant daar). Na Brussel klaag ik niet snel meer over file's. Eerst vanaf Turnhout vanaf Ranst in de file tot aan ring Antwerpen. Dat was rond 14 uur. Daarna ging het goed tot aan de ring. Vanaf oprijden ring Brussel tot kruispunt Woluwe muurvast. Het was letterlijk mm voor mm. Pas bij Woluwe konden we doorsteken naar de afrit en zo de file richting Luik passeren (er kwam verkeer bij van een parallelweg na een afrit). Daarna wat drukte bij Schumann en net na de Wetstraat. We waren al met al pas 17.10 uur bij de parkeergarage. Inrijden daar ging vlekkeloos door kentekenherkenning. Je werd welkom geheten op het beeldscherm met je naam. Zaterdagochtend waren we binnen 20 minuten de stad uit. Door werkzaamheden langs de Goedele-kerk, Wetstraat en Belliardstraat (via de tunnel).