Ik zoek een oude luchtfoto (satellietfoto?)

Forum voor liefhebbers van kaartmateriaal

Moderator: Moderatoren

Alain
expressweg

Ik zoek een oude luchtfoto (satellietfoto?)

Bericht door Alain »

Jaaaaaren geleden sierde een oude lucht-/satellietfoto mijn bureaublad, waarop Amsterdam te zien was en het zuidelijke deel van Flevoland nog water was, maar de contouren al wel waren opgespoten.

Ik vermoed ergens in de jaren '60, dus waarschijnlijker is het een luchtfoto van een U2 dan een satellietfoto. Ik heb erop gegoogled, maar ik kan 'm niet vinden...

Iemand die weet welke foto ik bedoel - en 'm idealiter ook heeft of er een link naar heeft?

En ik vraag het hier omdat ik deze foto in mijn herinnering ooit op dit forum heb gespot (een zoekopdracht leverde nog geen resultaat...).
Kaaiman
Secretaris

Re: Ik zoek een oude luchtfoto (satellietfoto?)

Bericht door Kaaiman »

🇳🇱🇪🇺
Deur Drenthe • website over het Drentse provinciaal en rijkswegennet
@DeurDrenthe • volg het Drentse wegennieuws op Mastodon
JanVerhoeven
verkeersader

Bericht door JanVerhoeven »

Was het in zwart-wit of in kleur? Er werd in die tijd trouwens wel al met satellieten gefotografeerd binnen het Corona programma (het archief daarvan is ook online te bekijken), maar net als bij de U-2 ging dat om doelen die interessant waren in de context van de Koude Oorlog. Minder kans dus dat die iets rond centraal Nederland zijn gaan fotograferen. De eerste reguliere fotosatelliet was Landsat 1 maar die kwam pas in ‘72 toen de polder al droog stond.
Wesso
2x3 autosnelweg

Bericht door Wesso »

Ik kwam deze foto van een Amerikaanse spionagesatelliet uit 1961 tegen. Voldoet niet helemaal aan de omschrijving, maar toch:

Afbeelding

https://stadsarchief.almere.nl/ontdek/j ... re-in-1961
Daar staat ook een link naar een tentoonstelling, waar een pdf van te downloaden is met o.a. een grotere versie van de satellietfoto en foto's van het droogvallen van Zuidelijk Flevoland.
Alain
expressweg

Bericht door Alain »

Dat is 'm (volgens mij) inderdaad, thanks!

In mijn herinnering was de resolutie beter - maar goed, we hebben het over misschien wel 20 jaar geleden...