RAVeL

Bespreek hier alles over wegen en verkeer in België

Moderator: Moderatoren

Joshua
autoweg

RAVeL

Bericht door Joshua »

Speciaal voor 30 jarig bestaan van de RAVeL.

Opvallend dat hier nog geen apart/eigen onderwerp van was.

Heel het RAVeL netwerk is in beheer en eigendom van de Waalse Overheid.

Website, alsook kaart: https://ravel.wallonie.be/home.html; https://ravel.wallonie.be/home/carte-interactive.html.
Wallonie Infrastructures SPW schreef:PERSBERICHT

Herstel van 10 bruggen op de pre-RAVeL Libramont-Wideumont

Gepubliceerd op: 11 februari 2025

Begin deze maand werd een renovatieproject gestart voor 10 kunstwerken op de pre-RAVeL van Libramont-Wideumont. Deze werkzaamheden hebben weinig invloed op het verkeer van voetgangers en gebruikers van actieve vervoersmiddelen. Het is echter mogelijk dat er tijdens bepaalde fases om veiligheidsredenen lokale omleidingen worden ingesteld.

Afbeelding

Uit te voeren werkzaamheden

Deze kunstwerken zijn vrij oud en moeten worden gerestaureerd. De werkzaamheden bestaan ​​voornamelijk uit het waterdicht maken, aanleggen van trottoirs en het plaatsen van nieuwe leuningen. Onder bruggen wordt metselwerk gerepareerd of vervangen; Ook zandstralen en nieuwe voegen, evenals betonreparaties.

Veiligheidsmaatregelen en omleidingen

De circulatie van fietsers en voetgangers op de RAVeL blijft grotendeels gehandhaafd. Om de veiligheid van gebruikers en werknemers te waarborgen, wordt het autoverkeer onder de bruggen tijdens bepaalde fasen omgeleid via andere lokale routes in de omgeving.

Als de weersomstandigheden gunstig blijven, zullen de werkzaamheden tegen het einde van de zomer afgerond zijn .
Dit project vertegenwoordigt een budget van ongeveer € 1.850.000 inclusief BTW, gefinancierd door Wallonië. De werkzaamheden worden geleid door de Service Public de Wallonie Mobilité et Infrastructures (SPW MI).
Voor de uitvoering van deze werkzaamheden zijn twee bedrijven via een overheidsopdracht aangesteld:

- 4M Engineering zal de 5 bruggen aan de kant van Libramont repareren;
- Galère zal de 5 bruggen aan de kant van Wideumont repareren.
Door parallel met deze twee aannemers te werken, kunnen we de voltooiing van dit werk versnellen.

De pre-RAVeL wordt vervolgens in een ander werkcontract omgezet in een RAVeL. Het bedrijf Colas is al gecontracteerd om dit project in de nabije toekomst uit te voeren.
Bron en meer;
Nieuwspagina: https://infrastructures.wallonie.be/new ... -wideumont.
Document: https://infrastructures.wallonie.be/fil ... -RAVeL.pdf.
Laatst gewijzigd door Joshua op do 20 feb 2025, 21:57, 3 keer totaal gewijzigd.
MAKE WALLONIA GREAT TOGETHER AGAIN / Better, Bigger, Greater, Safer, Stronger, than ever before.
Chris
Moderator

Re: RAVeL

Bericht door Chris »

Ze zijn ook genummerd dus.

Ik had in september een foto gemaakt van een RAVeL.

Afbeelding
Border crossing Steinebrück (Belgium-Germany) 03 by European Roads, on Flickr
Mark
Forumbeheerder

Bericht door Mark »

Zoals vermoedelijk bekend zijn veel RAVeL aangelegd op beddingen van oude spoorlijnen. In België heeft elke spoorlijn een nummer, bij de omvorming tot RAVeL neemt men simpelweg dat nummer over.
Alfa
2x4 autosnelweg

Bericht door Alfa »

In Vlaanderen heeft men de fietssnelwegen een heel eigen nummer gegeven als deel van een groter netwerk (dat dus meer dan enkel de spoorwegbedfietspaden omvat). In Wallonië bestaat er echter niet zo'n systeem bij mijn weten.
Joshua
autoweg

Bericht door Joshua »

^^ In de toekomst komen er enkele Fietssnelwegen (Cyclostrades) in Wallonië.
MAKE WALLONIA GREAT TOGETHER AGAIN / Better, Bigger, Greater, Safer, Stronger, than ever before.
Wimpie25
2x3 autosnelweg

Bericht door Wimpie25 »

Alfa schreef: wo 12 feb 2025, 22:56 In Vlaanderen heeft men de fietssnelwegen een heel eigen nummer gegeven als deel van een groter netwerk (dat dus meer dan enkel de spoorwegbedfietspaden omvat). In Wallonië bestaat er echter niet zo'n systeem bij mijn weten.
In het Brusselse Gewest heeft men het Vlaamse systeem al overgenomen, inclusief onze signalisatie. Het enige verschil is dat men C-nummers gebruikt in plaats van F-nummers. Verwijzend naar cyclostrades, niet echt een tweetalig systeem dus...

Ik vermoed dat men in Wallonië wel iets vergelijkbaar gaat invoeren.
Tommy
autoweg

Bericht door Tommy »

Dé grootste collectie aan foto's van Belgische gepersonaliseerde nummerplaten!
www.vanityplates.be
harry
Wegnummerfotograaf

Bericht door harry »

Wimpie25 schreef: do 13 feb 2025, 0:02 Het enige verschil is dat men C-nummers gebruikt in plaats van F-nummers. Verwijzend naar cyclostrades, niet echt een tweetalig systeem dus...
Ach, de Franstaligen hadden er nog een te goed na de R-nummers. "Ring" is niet echt een Frans woord...
wegnummers.nl foto's van alle genummerde wegen (o.a. NBA), plaatsnaamborden en molens
--Harry.
Joshua
autoweg

Bericht door Joshua »

Of Bretelle dat is zelf alleen Frans.
Wimpie25
2x3 autosnelweg

Bericht door Wimpie25 »

^^
Dat klopt, en ring lijkt me in Belgisch Frans wel ingeburgerd.
Ernie
dorpsstraat

Bericht door Ernie »

Chris schreef: wo 12 feb 2025, 22:14 Ze zijn ook genummerd dus.

Ik had in september een foto gemaakt van een RAVeL.

Afbeelding
Border crossing Steinebrück (Belgium-Germany) 03 by European Roads, on Flickr
Toch mooi om te zien dat er een informatiebord staat voor tol voor vrachtwagens op een fietspad (vermoedelijk bij de Duitse grens/Vennbahn?)
Palance
4x5 autosnelweg

Bericht door Palance »

Dat is voor die Anlieger bedoeld :yes:
"The problem with internet quotes is that you can't always depend on their accuracy" - Abraham Lincoln, 1864.
Vinny
4x5 autosnelweg

Bericht door Vinny »

Joshua schreef: do 13 feb 2025, 12:28 Of Bretelle dat is zelf alleen Frans.
Dat is ook niet echt goed in het Nederlands te vertalen. Hier op het forum wordt dan de term 'Autobahn zubringer' uit het Duits geleend 8-)
Let op: Sarcasmemodus over een lengte van 10 kilometer.
Steyn_E
autoweg

Bericht door Steyn_E »

^^
Zou dat niet gewoon vertaald kunnen worden als invalsweg?
Wimpie25
2x3 autosnelweg

Bericht door Wimpie25 »

Officieel staat de term voor "verBindingsweg", maar eigenlijk is de categorie inderdaad uitgevonden om invalswegen een eigen wegnummer te kunnen geven.
Joshua
autoweg

Bericht door Joshua »

Chris schreef: wo 12 feb 2025, 22:14 Ze zijn ook genummerd dus.
Mark schreef: wo 12 feb 2025, 22:21 Zoals vermoedelijk bekend zijn veel RAVeL aangelegd op beddingen van oude spoorlijnen. In België heeft elke spoorlijn een nummer, bij de omvorming tot RAVeL neemt men simpelweg dat nummer over.
Bestaat trouwens middels meerdere etappes, daarnaast hebben ze ook hun eigen naam variërend van: 'Etape; ene plaats - andere plaats'.
Wimpie25 schreef: do 13 feb 2025, 0:02 Het enige verschil is dat men C-nummers gebruikt in plaats van F-nummers. Verwijzend naar cyclostrades, niet echt een tweetalig systeem dus...
Het werd blijkbaar uiteindelijk kiezen tussen (ondertussen) wereldwijd/internationaal bekende woorden en/of het Nederlands(talig)e woord.
harry schreef: do 13 feb 2025, 12:18 Ach, de Franstaligen hadden er nog een te goed na de R-nummers. "Ring" is niet echt een Frans woord...
Wimpie25 schreef: do 13 feb 2025, 12:39
en ring lijkt me in Belgisch Frans wel ingeburgerd.
Ik herinner mezelf nu net eraan dat men in Frankrijk spreekt van: Rocade; Rocade de ... . Périphérique werd dan wel ook overgenomen van de Fransen voor grote(re)/hoofd-steden: vooral in mindere mate: Périphérique de Liège dan wel eerder en vooral: Périphérique de Charleroi.
Joshua
autoweg

Bericht door Joshua »

Wallonie Infrastructures SPW schreef:PERSBERICHT Het RAVeL-netwerk viert zijn 30-jarig jubileum!

Gepubliceerd op: 6 juni 2025

Afbeelding

De RAVeL (Réseau Autonome de Voies Lentes / Autonoom Netwerk van Langzame Wegen) werd in 1995 opgericht in het kader van een Waals gewestelijk beleid ter bevordering van actieve, veilige en milieuvriendelijke mobiliteit. Het strekt zich vandaag uit over 1500 km door Wallonië en blijft zich uitbreiden. Ter gelegenheid van de 30e verjaardag van de RAVeL kondigt de SPW Mobilité et Infrastructures (SPW MI) de grote projecten van morgen aan om gebruikers van actieve vervoerswijzen steeds meer comfort en veiligheid te bieden.

Sinds de aanleg van het eerste deel op een voormalige spoorlijn in 1996 tussen Rochefort en Villers-sur-Lesse is de RAVeL steeds verder gegroeid.
De totale lengte van de RAVeL bedraagt ​​nu 1.518 km, waaronder:
SPOILER: TOON

• 822 km over oude spoorlijnen,
  • 673 km over jaagpaden,
  • 23 km over boswegen.
Dankzij de verbindingswegen die de RAVeL-locaties met elkaar verbinden, is er in Wallonië meer dan 2.090 km aan regionale en internationale langeafstandsfietsroutes bewegwijzerd. De RAVeL eindigt bovendien in de directe omgeving van zo'n 40 NMBS-stations, wat intermodaal reizen vergemakkelijkt.

In dit bewogen jaar worden de komende maanden verschillende belangrijke delen van het netwerk in gebruik genomen:

• De voormalige spoorlijnen 113 en 265, over een lengte van 5,5 km, tussen Manage en Chapelle-lez-Herlaimont, met aansluiting op de RAVeL van het kanaal Charleroi-Brussel ter hoogte van de Darse de Bellecourt waar zich het Adeps Centre en de jachthaven van La Marlette bevinden (eind juni);
  • Lijnen 112A en 252 over 8,5 km tussen Courcelles, Trazegnies, Forchies en Fontaine-l'Évêque, met verbinding naar het bedrijventerrein Le Pétria (begin juli);
  • De nieuwe voetgangersbrug over de Samber in Châtelet (september);
  • Lijn 136A over 10 km tussen Florennes, Stave en de RAVeL van lijn 150 in Ermeton-sur-Biert (gemeente Mettet) (begin juli);
  • Delen van de RAVeL van lijn 127 en de Maas tot Moha (gemeente Wanze) en tot de haven van Statte (stad Hoei) (begin juli);
  • Verlichting van de RAVeL-lijnen 141 in het centrum van Nijvel, 210 tussen Glain en Ans, 31 tussen Rocourt en Liers, 38 in het centrum van Herve en Thimister (juni);
  • Lijn 618 over 11,5 km tussen Hompré (gemeente Vaux-sur-Sûre), Hollange (gemeente Fauvillers), Strainchamps en Radelange (gemeente Martelange) op de EuroVelo 5 en regionale W9-routes (begin juli).
Ten slotte zijn er nog verschillende andere grote projecten gaande of zullen binnenkort van start gaan:

• Op lijn 87, op de grens tussen Ronse en Elzele, op de EuroVelo 5-route, heraanleg van een tunnel op de RAVeL onder de opgevulde Beaufauxbrug en bouw van een oprit (in uitvoering);
  • Nog steeds op lijn 87 en EuroVelo 5, ontwikkeling van het ontbrekende RAVeL-gedeelte tussen Russeignies (Mont-de-l'Enclus) en Renaix over 1 km;
  • Ontwikkeling van de bypass van de Bruyellekade (Antoing) op de Schelde;
  • Ontwikkeling van het gedeelte van lijn 141 tussen Seneffe en Arquennes (3,1 km) (in uitvoering);
  • Ontwikkeling van het gedeelte van de RAVeL van lijn 115/2 tussen de grens met Braine-le-Château en de rue de la Papyrée in Braine-l'Alleud (2,2 km);
  • Op lijn 156 in Mariembourg, ontwikkeling van het ontbrekende gedeelte tussen het industrieterrein en het station van Mariembourg, met inbegrip van een voetgangersbrug over de N5 (in uitvoering);
  • Herstel van het RAVeL-wegdek van Sambre over 2 km tot Tamines (EuroVelo 3-route) (in uitvoering);
  • Herstel van het wegdek en beveiliging van de RAVeL-kruispunten van lijn 126 tussen Les Avins, Clavier, Modave en Marchin (16,5 km) (in uitvoering);
  • Ontwikkeling van het ontbrekende deel van de RAVeL van de Ourthe tussen Jupille (op Rendeux) en La Roche-en-Ardenne, inclusief 2 nieuwe voetgangersbruggen over de Ourthe (EuroVelo 5-route) (in uitvoering);
  • Ontwikkeling van de RAVeL-lijn 163 tussen Libramont en Wideumont, met inbegrip van de renovatie van de kunstwerken (9,5 km) (in uitvoering);
In de nabije toekomst zijn er in het hele Waalse wegennet nog talrijke andere lokale herinrichtingswerkzaamheden aan het wegdek en de kunstwerken gepland, evenals de beveiliging van RAVeL-knooppunten.

Enkele kerncijfers over de RAVeL-investeringen over de periode 2020-2024:

• € 85 miljoen aan investeringen, ofwel circa € 17 miljoen/jaar (x2 ten opzichte van het terugkerende jaarlijkse budget).
  • Er werden 64 km aan nieuwe RAVeL-trajecten aangelegd, waaronder 10 nieuwe kunstwerken (voetgangersbrug, cantilever, enz.).
  • 39,5 km aan geasfalteerde RAVeL-gedeelten (gedeelten die voorheen met stenen waren bedekt).
  • 70,5 km aan bestaande RAVeL-paden gerenoveerd, inclusief talrijke kunstwerken.
  • 520 km aan internationale en regionale langeafstandsfietsroutes en RAVeL, voorzien van bewegwijzering en markeringen.
Fietsen mogelijk, veilig en normaal maken voor iedereen: dat is de doelstelling van het Waals Fietsplan, dat een gestructureerde aanpak van het fietsbeleid in Wallonië voorschrijft. Veel geplande acties hebben of zullen de komende jaren al een directe impact hebben op de burgers: de definitie van fietsnetwerken en de aanleg van fietsinfrastructuur, de uitbreiding van het aantal fietsparkeerplaatsen, de strijd tegen fietsdiefstal, fietstestsessies en andere communicatie- en ondersteuningsacties...

Al 30 jaar lang voldoet de RAVeL aan verschillende belangrijke doelstellingen op sociaal, economisch, ecologisch en cultureel gebied. Deze omvatten het bevorderen van actieve en duurzame mobiliteit, het ontwikkelen van groen toerisme , het behoud en de promotie van erfgoed en het versterken van de sociale cohesie.

Uiteindelijk moet er potentieel nog 200 tot 250 km aan RAVeL worden aangelegd, waarvan 57 km momenteel in ontwikkeling is. Tegen 2026 wil de SPW MI dit project verder ontwikkelen via:

• De ontwikkeling van ontbrekende trajecten die enerzijds de ontwikkeling van het structurele fietsnetwerk en alternatieve mobiliteit voor de auto mogelijk maken (fietsstraten, aansluitingen op stations, werkgelegenheids- en servicepunten, scholen, enz.) en die anderzijds de continuïteit van internationale en regionale langeafstandsfietsroutes garanderen.
  • Verbeteren van de kwaliteit van de bestaande infrastructuur en de toegankelijkheid voor mensen met beperkte mobiliteit door het herstel en onderhoud van het bestaande netwerk.
  • Het voortzetten en onderhouden van de bewegwijzering en markeringen voor de RAVeL, internationale en regionale langeafstandsfietsroutes en cyclostrades.
De SPW MI speelt daarom een ​​centrale rol in de ontwikkeling van het Réseau Autonome des Voies Lentes/Autonome Netwerk voor Trage Wegen, door het te integreren in een alomvattend beleid voor duurzame mobiliteit en territoriale ontwikkeling. De grote projecten die al zijn afgerond en die nog komen, maken deel uit van de FAST 2030-visie (Vloeibaarheid, Toegankelijkheid, Gezondheid, Veiligheid, Modale Overstap), die de Waalse strategie belichaamt om de mobiliteit tegen 2030 te transformeren. Uiteindelijk zullen deze ontwikkelingen zorgen voor een dicht, structurerend, coherent en veilig fietsnetwerk over het hele Waalse grondgebied.
Bron en meer;
Nieuwspagina: https://infrastructures.wallonie.be/new ... ses-30-ans.
Document: https://infrastructures.wallonie.be/fil ... VeL_V3.pdf.
Laatst gewijzigd door Joshua op do 26 jun 2025, 22:33, 1 keer totaal gewijzigd.
JuwaA35
dorpsstraat

Bericht door JuwaA35 »

^^ Felicitations :top: :puntmuts: ! Ik ben echt fan van RAVeL. De combinatie van intresse in voormalige spoorlijnen, exclusieve fietspaden (goed wegdek, in tegenstelling tot sommigge Vlaamse fietssnelwegen) en de mooie landschappen maken het perfect. Helaas beschik ik niet meer over de mogelijkheid om over die mooie fietsroutes te fietsen sinds mijn verhuizing begin dit jaar. Nu moet ik het doen met zandpaadjes waar mijn banden af en toe erg vies door worden :roll:
Laatst gewijzigd door JuwaA35 op za 28 jun 2025, 13:28, 2 keer totaal gewijzigd.
Met mijn 230 berichten wellicht niet de grootste, maar wel de ambetantste.
Waar ik ook ben, Holwerd, Vasse of Gaanderen, mijn hart verlangt voor altijd naar Vlaanderen.
MaartenE
verkeersader

Bericht door MaartenE »

Misschien voor mijn komende vakantie eens de fiets naar België sturen. Heb alleen ervaring met de Ravel tussen Maastricht en Luik, hoewel zeer goed bewegwijzerd bestaat een flink deel van de route uit het rijden op een kade direct langs de Maas, en je kan merken dat een kade niet echt gemaakt is als fietspad. Richels en hobbels die je tussen Maastricht en Luik nog 4 extra hoogtemeters geven, zo hoog dat je er overheen stuitert. Mijn ervaring is niet onverdeeld positief dus, maar dat ligt aan deze specifieke route.
Tweerichtingsfietspaden zijn uitgevonden door een verkeerskundige met helicopter-ouders.
JuwaA35
dorpsstraat

Bericht door JuwaA35 »

^^ Met mijn 'goed wegdek' duid ik vooral op de exclusieve fietspaden, dus (o.m) de RAVeL fietsroutes op oude spoorbeddingen. Volgens mij bestaat die RAVeL tussen Luik en Maastricht grotendeels uit fietspaden direct naast de weg, en ik zeg zeker niet dat dat soort fietspaden van goede kwaliteit zijn, vaak zijn dat soort fietspaden in net zo'n (slechte) toestand als de weg ernaast.
Dus het wegdek kan overall zeker nog beter, maar vorig jaar fietste ik op de F751 (Vlaanderen dus), en dat vond ik nog wel wat tegenvallen t.o.v. de RAVeLs. Nauwelijks bewegwijering, belijning/wegmarkering, het fietspad was erg smal en niet het beste wegdek. Maar ok, het was in BE-Limburg, dus het was me wel dubbel en dwars waard.
Met mijn 230 berichten wellicht niet de grootste, maar wel de ambetantste.
Waar ik ook ben, Holwerd, Vasse of Gaanderen, mijn hart verlangt voor altijd naar Vlaanderen.
Joshua
autoweg

Bericht door Joshua »

Wallonie Infrastructures SPW schreef:Afbeelding

Inhuldiging van de RAVeL van de lijnen 113 en 265 tussen Manage en Chapelle-lez-Herlaimont

Gepubliceerd op: Namur, 25/06/2025
TOEVOEGING
Herhaling van:
viewtopic.php?p=1349084#p1349084; https://infrastructures.wallonie.be/new ... ses-30-ans; https://infrastructures.wallonie.be/fil ... VeL_V3.pdf.
2. Ontwikkelingswerkzaamheden aan de RAVeL van de lijnen 113 en 265 tussen Manage, Bellecourt, het dok van Bellecourt en Chapelle-lez-Herlaimont

Het idee om de RAVeL van de buiten gebruik gestelde spoorlijnen 113 en 265 te ontwikkelen is niet nieuw. Sinds begin jaren 2000 hebben de Urban Community of the Centre (CUC), nu bekend als Centropôle, en haar voormalige voorzitter en burgemeester van Manage, Pascal Hoyaux, campagne gevoerd voor de ombouw van de lijnen 113 en 265 tot RAVeL. Deze lijnen waren inderdaad van onmiskenbaar belang voor de actieve mobiliteit, aangezien ze niet alleen verbonden waren met de stedelijke centra van Manage en Chapelle-Lez-Herlaimont, maar ook een hele reeks activiteitencentra bedienden: het Sport- en Cultuurcentrum van Manage, de bedrijventerreinen van Scailmont en Bellecourt, het Adeps Center en de jachthaven La Marlette en de Infrabel-werkplaatsen in Bascoup.

Een kort gedeelte door het Bois de Scailmont werd als eerste door de gemeente Manage geopend en in goede staat gehouden voor voetgangers.

In 2014 nam de SPW MI deel aan een eerste project. Omdat de zogenaamde Hestrebrug in de Rue de Bellecourt in verval raakte, wilde de NMBS, eigenaar van lijn 113, de constructie verwijderen en de oude spoorlijn ophogen. Om de mogelijkheid van de aanleg van de RAVeL veilig te stellen, verzette de SPW MI zich tegen de ophoging en financierde de helft van de herbouw van een nieuwe brug, waarvan de kosten destijds € 450.000 bedroegen.

Tegelijkertijd diende het CUC samen met het Cœur du Hainaut een aanvraag in voor de ontwikkeling van verschillende delen van de RAVeL in het kader van het EFRO-programma 2014-2020. Het doel was te zorgen voor een coherent en samenhangend netwerk van fiets- en voetgangersinfrastructuur om zo te voldoen aan een van de belangrijkste doelstellingen van het EFRO-programma, namelijk de transitie naar een CO2-arme economie en het bevorderen van duurzaam vervoer. Het project werd uiteindelijk niet geselecteerd.

Uiteindelijk maakte de Waalse regering in 2019 en 2020, in het kader van het PIMPT (Infrastructuur- en Mobiliteitsplan voor Iedereen), aanzienlijke middelen vrij. Een budget van € 250 miljoen, bestemd voor actieve vervoerswijzen, maakte de ontwikkeling mogelijk van een RAVeL-investeringsplan, gericht op de ontwikkeling van belangrijke ontbrekende schakels in het netwerk, met name om utilitair fietsverkeer in dichtbevolkte gebieden te bevorderen.

In overeenstemming met de initiële planning van het RAVeL-investeringsplan werd in 2022 door de dienst Direction des Routes de Mons een studie uitgevoerd naar de ontwikkeling van de RAVeL van de lijnen 113 en 265. De werkzaamheden gingen eind winter 2023 van start en richtten zich op meerdere aspecten:

• Ontginning, snoei en kap om de weg vrij te maken, aangezien de grenslijn tussen Manage en Bellecourt al bijna 40 jaar verlaten was;
  • Verwijdering van talrijke soorten afval en ongeoorloofde stortingen;
  • Herstel van de waterafvoer door het renoveren van oude sloten en het aanleggen van nieuwe sloten en geulen;
  • Volledige renovatie van de Congo Street-sluis, de Rivage Street-brug en de twee aangrenzende aquaducten, evenals de herbouw van een nieuw bouwwerk op de plaats van de Royale Street-brug, waarvan de vervallen staat uiteindelijk de sloop noodzakelijk maakte;
  • Aanleg van de fundering en de asfaltlaag van het RAVeL-traject over een breedte van 3,00 m;
  • Bouw van twee nieuwe rolstoeltoegankelijke opritten naar de RAVeL en twee metalen trappenhuizen met fietsgeleiders.
  • Het beveiligen van kruispunten door middel van markeringen, politie- en richtingaanwijzers en anti-inbraakvoorzieningen;
  • Installatie van leuningen, hekken, beplanting en landschapsarchitectuur in de omliggende gebieden.
Afbeelding

De totale kosten van de werkzaamheden, uitgevoerd door het bedrijf Wanty, bedragen momenteel € 3.482.000.

Afbeelding

De ingebruikname van het RAVeL-tracé van de lijnen 113 en 265 over een lengte van meer dan 6,5 km biedt perspectief op de ontwikkeling op middellange termijn van een belangrijke structurerende fietsverbinding tussen het hart van Waals-Brabant, de regio Centre en het Pays de Charleroi. De uitbreiding ervan naar het noorden via een voormalige verbindingstak en de buiten dienst gestelde lijn 141 zou enerzijds een veilige verbinding bieden met het station van Manage en Seneffe en anderzijds met de RAVeL van lijn 141 die naar Nijvel, Genappe en Court-Saint-Etienne leidt, met een geplande uitbreiding naar Ottignies en Waver in het kader van het Dijle-cyclostradeproject. In het zuiden, voorbij Chapelle-lez-Herlaimont, bieden de lijnen 254 (in studie), 112A, 252 en 281 (bestaande RAVeL) toegang tot Courcelles, Fontaine-l'Évêque, Anderlues en zelfs de Westpoort van Charleroi.
TOEVOEGING
Herhaling van:
viewtopic.php?p=1349084#p1349084; https://infrastructures.wallonie.be/new ... ses-30-ans; https://infrastructures.wallonie.be/fil ... VeL_V3.pdf.
4. Kaarten

Afbeelding
Bron en meer;
Nieuwspagina: https://infrastructures.wallonie.be/new ... chapelle-l.
Document: https://infrastructures.wallonie.be/fil ... 0(002).pdf.
Joshua
autoweg

Bericht door Joshua »

Inhuldiging van de RAVeL van lijn 618 tussen Fauvillers en Martelange

Gepubliceerd op: Namur, 01/07/2025
TOEVOEGING
Herhaling van:
2. Ontwikkelingswerkzaamheden aan de RAVeL van lijn 618 tussen de grens van de gemeenten Vaux-sur-Sûre en Fauvillers, op de plaats genaamd Les Étangs de la Strange, en Martelange

In 2009, tijdens de ontwikkeling van de eerste versie van het Masterplan voor de Fiets in Wallonië, zagen de Waalse Overheid en de gemeenten Bastogne, Vaux-sur-Sûre, Fauvillers en Martelange in dat er baat zou zijn bij de aanleg van een RAVeL op de voormalige lokale spoorlijn nr. 618. Dankzij deze verbinding kon het volledige netwerk van groene routes in Wallonië, en dus ook het Waalse fietsnetwerk, worden aangesloten op het fietspadennetwerk van het Groothertogdom Luxemburg.

Ten noorden van lijn 618, vanuit Bastogne, brengt de RAVeL van lijn 163 u naar Gouvy, waarna u de Vennbahn neemt richting Saint-Vith, Waimes, Raeren en Aken, waar de RAVeL van lijnen 39 en 38 naar Luik leidt. Ten zuiden van lijn 618, in Martelange, leiden de Groothertogelijke fietspaden nr. 18, 17 en 13 actieve fietsers richting Aarlen en Luxemburg-Stad. Lijn 618 maakt dus integraal deel uit van de regionale langeafstandsfietsroute W9 – La véloroute grandeur nature, die heel Oost-Wallonië doorkruist.

Toen het tracé van de Europese fietsroute EuroVelo 5 (EV5) werd ontwikkeld , was het niet mogelijk om Luxemburg-Stad te bereiken vanaf het begin van de RAVeL van Lijn 614 tussen Bastogne en Wiltz, zoals was voorzien bij de ontwikkeling van het oorspronkelijke tracé van de EV5. De Waalse en Groothertogelijke partners kwamen vervolgens overeen om de EV5 via Lijn 618 te laten lopen, die Bastogne in 25 km met Martelange verbindt. Lijn 618 bood niet alleen een uniek landschap, maar bood ook het voordeel dat het een route zonder noemenswaardige hoogteverschillen in het hart van de Ardennen bood, aangezien het de loop van de prachtige valleien van de Strange en de Sûre volgde.

Op lokaal niveau biedt lijn 618, naast de economische voordelen die fietstoerisme en groen toerisme bieden, ook een nieuwe fietsroute voor utilitaire verplaatsingen. Lijn 618, die via lijn 163 verbonden is met het centrum van Bastogne, de winkels, de scholen en de Mobipôle in het voormalige NMBS-station Bastogne-Sud, verbindt een tiental dorpen met elkaar en doorkruist het ambachtspark van Villeroux. Er is ook een verbinding met het bedrijvenpark Bastogne 1. Lijn 618 biedt dus een volwaardig alternatief voor de auto voor dagelijkse verplaatsingen te voet of met de fiets in alle veiligheid.

In 2009 begon ook de ombouw van NMVB-lijn 618 tot een actieve mobiliteitsas. Er liep toen al een wandelpad op de lijn. In het kader van de subsidies "PICVerts" (Groene Gemeentelijke Trajecten) van de toenmalige Waalse Minister van Lokale Besturen, mobiliseerden de gemeenten Vaux-sur-Sûre, Fauvillers en Martelange zich om de aanleg van een pre-RAVeL te starten. De gemeente Fauvillers legde zo een spoor van fijn verdichte steen aan en renoveerde twee bruggen tussen de Étangs de la Strange (bij Hompré), Hollange, Strainchamps en Radelange, ter waarde van € 268.630, gesubsidieerd voor een bedrag van € 213.888. De gemeente Martelange heeft van haar kant een stuk asfalt RAVeL en een voetgangersbrug aangelegd tussen Radelange en Martelange voor een bedrag van € 203.787 (subsidies van € 148.750). Op dit stuk moest echter nog steeds ongeveer 1 km gebruik worden gemaakt van de gevaarlijke N848, die niet is uitgerust met een fietspad.

Om de infrastructuur te versterken en de levensvatbaarheid ervan op lange termijn te waarborgen, nam de minister van Openbare Werken in 2015 de ontwikkeling van de RAVeL van de lijnen 163 en 618 tussen Bastogne, Fauvillers en Martelange op in het RAVeL-plan voor de periode 2015-2019. De eerste technische studies zijn gestart, in een gevoelige milieucontext aangezien lijn 618 grotendeels in het Natura 2000-gebied van de Haute-Sûre ligt. Ook is de procedure voor de verwerving van een traject van één kilometer, dat aan een particuliere eigenaar was verkocht, gestart.

In 2018 hebben de Luxemburgse directie Wegen van de SPW Mobiliteit en Infrastructuur, de stad Bastogne en de gemeente Vaux-sur-Sûre een pre-RAVeL van verdicht fijn grind aangelegd op lijn 163 tussen Bastogne, Villeroux en Sibret, waardoor de volledige continuïteit van de fiets- en voetgangersroute tussen Bastogne en Martelange is gewaarborgd.

In 2020 heeft de minister van Mobiliteit en Infrastructuur, die extra budgetten heeft toegekend in het kader van het PIMPT (Infrastructuur- en Mobiliteitsplan voor Iedereen) en het Waalse Fietsplan, de ontwikkeling van deze RAVeL opnieuw opgenomen in het RAVeL-plan 2020-2024.

In 2021 ontwikkelde de gemeente Vaux-sur-Sûre de RAVeL van lijn 618 tussen Assenois, Salvacourt en Hompré in het kader van de subsidies voor Actieve Mobiliteit van 2018.

In 2022 werd de aanleg van het 11,5 km lange RAVeL-traject van lijn 618 tussen de Étangs de la Strange, Hollange, Strainchamps en Radelange door de Luxemburgse Wegendirectie van de SPW MI gegund voor een bedrag van € 3.026.121. De werkzaamheden, uitgevoerd door het bedrijf Socogetra, gingen in het voorjaar van 2023 van start. Het project, dat in nauwe samenwerking met de Dienst Natuur en Bossen werd uitgevoerd met het oog op het behoud en de versterking van de biodiversiteit van het doorkruiste Natura 2000-gebied, richtte zich op meerdere aspecten:

• Af en toe opruimen en snoeien;
  • Herstel van de waterstroom door het aanleggen van nieuwe sloten;
  • Volledige renovatie van 6 sluizen, de Pont du Tram in Hollange en de Pont de Fer in Strainchamps;
  • Versteviging en herinrichting van de bestaande stam, aanleg van de fundering en aanleg van het RAVeL-asfaltpad over een breedte van 2,50 m;
  • Volledige aanleg van de RAVeL over een afstand van één kilometer en een nieuwe doorgang ter hoogte van de oude Savipré-molen, na het teruggeven van het privégedeelte van lijn 618 aan het publiek domein;
  • Het beveiligen van kruispunten door middel van markeringen, politie- en richtingaanwijzers en anti-doorbraakvoorzieningen;
  • Installatie van vangrails, hekken, beplanting en landschapsarchitectuur in de omliggende gebieden.
Afbeelding

Afbeelding

In 2023 werd, in het kader van het renovatieproject van de regionale weg N848 tussen de afrit Radelange en Martelange en de aanleg van drainage door SPGE, de aanleg van het RAVeL-gedeelte van lijn 618 langs de N848, over een lengte van 1 km, gegund door de Luxemburgse Wegendirectie van de SPW MI voor een bedrag van € 598.423. De RAVeL-werkzaamheden werden uitgevoerd door het bedrijf Socogetra en omvatten:

• Bomen kappen, snoeien en vellen;
  • Grondwerken (afgraven en ophogen) van grond;
  • Het bouwen van ondersteuning;
  • De volledige aanleg van het RAVeL-traject, over een lengte van 900 m en een breedte van 2,50 m tot 3,00 m;
  • De installatie van afscheidingen (staal en een combinatie van staal en hout) over een lengte van 850 m om het RAVeL-traject te scheiden van de N848, evenals houten leuningen op de top van de helling;
  • Het beveiligen van een oversteekplaats van de N848 en het installeren van politie- en bewegwijzering en borden.
Afbeelding

De ingebruikname van het 12,5 km lange RAVeL-tracé van Lijn 618 in de gemeenten Fauvillers en Martelange maakt het mogelijk om alle RAVeL-routes in Wallonië te verbinden met het fietspadennetwerk van het Groothertogdom Luxemburg. Het vormt ongetwijfeld een van de mooiste trajecten van de RAVeL en de internationale fietsroute EuroVelo 5.

6. Kaarten

Afbeelding
Bron en meer;
Nieuwspagina: https://infrastructures.wallonie.be/new ... martelange.
Document: https://infrastructures.wallonie.be/fil ... 0(003).pdf.
Joshua
autoweg

Bericht door Joshua »

Gepubliceerd op: Namur, 04/07/2025
TOEVOEGING
Herhaling van:
viewtopic.php?p=1352198#p1352198; https://infrastructures.wallonie.be/new ... martelange; https://infrastructures.wallonie.be/fil ... 003%29.pdf.
2. Ontwikkelingswerkzaamheden aan de RAVeL-lijn 136A tussen Ermeton-sur-Biert (Mettet) en Florennes

Op 10 juli 1997 ondertekenden de NMBS en het Waals Gewest de eerste raamovereenkomst. Daarin verbond de NMBS zich ertoe om, ten gunste van het Waals Gewest, erfpachtrechten te vestigen op de gronden en kunstwerken die aan de basis liggen van buiten gebruik gestelde spoorlijnen, met het oog op de integratie ervan in de RAVeL.

Slechts twee jaar later, op 15 juni 1999, ondertekenden het Waals Gewest en de NMBS de erfpachtovereenkomst voor lijn 136A tussen Florennes en Ermeton-sur-Biert met het oog op de ontwikkeling van de RAVeL. Dit was de eerste erfpachtovereenkomst die tussen de partijen werd gesloten.

Het duurde vervolgens meer dan 20 jaar voordat de minister van Mobiliteit en Infrastructuur de nodige budgetten vrijmaakte voor de ontwikkeling van de RAVeL-lijn 136A, in het kader van het Infrastructuur- en Mobiliteitsplan voor Iedereen (PIMPT) en het Waalse Fietsplan.

De Waalse Overheidsdienst (Service Public de Wallonie) en de gemeenten Florennes en Mettet bundelden vervolgens hun krachten met een gemeenschappelijk doel: het knooppunt van Florennes, de winkels, scholen en talrijke diensten, evenals de dorpen Stave en Biesmerée ontsluiten om ze via een nieuwe route voor actieve mobiliteit te verbinden met de RAVeL van lijn 150, beter bekend als La Molignée.

Zodra deze laatste is aangelegd, bereikt u aan de ene kant Fosses-la-Ville en de Sambervallei en aan de andere kant Mettet, Anhée en de Maasvallei. Uiteindelijk kunt u hiermee aansluiten op het volledige netwerk van groene routes van Wallonië.

In het kader van de projectoproep Actieve Mobiliteit 2019 dienden de gemeenten Mettet en Florennes hun kandidatuur in en ontvingen elk een subsidie ​​van € 240.000 voor de aanleg van het RAVeL-pad tussen Ermeton-sur-Biert en Florennes over een afstand van 10 km. Gezien de omvang van de uit te voeren werkzaamheden en om de rol van de Mobipôle en de structurerende buslijnen bij het voormalige station Florennes-Centraal te versterken, trekt de gemeente Florennes ook € 550.000 uit haar Gemeentelijk Investeringsplan Actieve Mobiliteit en Intermodaliteit (PIMACI) uit voor de aanleg van het RAVeL-pad.

Tegelijkertijd telt Lijn 136A maar liefst 17 kunstwerken, waaronder bruggen, aquaducten en keermuren, die al tientallen jaren niet meer zijn onderhouden en dringend aan renovatie toe zijn. De Dienst Kunstwerken van de Directie Wegen van Namen van de SPW MI is vervolgens begonnen met het opstellen van het bestek voor de renovatie van deze kunstwerken. Deze renovatie begon in 2023 en omvatte vele aspecten:

• Volledige reiniging van de vegetatie rond de constructies;
  • Zandstralen en/of repareren van metselwerk;
  • Spuitbeton aanbrengen op de gewelven met behulp van spuitbeton;
  • Aanbrengen van waterdichting op de constructies;
  • Aanbrengen van nieuwe leuningen van het type RAVeL en/of nieuwe borstweringen van metselwerk.
Daarnaast werden diverse metselwerkreparaties uitgevoerd, waarbij ter plekke natuursteen en ter plekke nieuwe stukken werden gebruikt om de architectonische en historische uitstraling van de werken te behouden.

Afbeelding

De kosten voor de renovatiewerkzaamheden aan de civieltechnische kunstwerken, gedekt door het SPW MI, bedragen momenteel € 1.350.442,66.

De bouw werd uitgevoerd door het bedrijf Willemen Infra en haar onderaannemers.

Wat de aanleg van het RAVeL-tracé betreft, hebben de gemeenten Florennes en Mettet de technische studie van het dossier toevertrouwd aan de afdeling Wegen- en Rioleringsstudies en -aanleg van INASEP. Na het verkrijgen van de bouwvergunning begin 2024 werd de opdracht voor de aanleg van het RAVeL-tracé gegund voor een bedrag van € 2.050.523,77, verdeeld over de twee gemeenten: € 948.480,22 voor Florennes en € 1.102.043,55 voor Mettet. De winnende inschrijver, René Pirlot & fils uit Virelles, werd aangesteld om de werkzaamheden uit te voeren, met bijzondere aandacht voor het behoud van de doorkruiste natuurlijke omgevingen, met het oog op de realisatie van:

• De werkzaamheden voor het vrijmaken, snoeien en kappen van bomen om de spoorlijn te openen, nadat deze al jaren verlaten was;
  • Het herstellen van de waterstroom door het aanleggen van nieuwe sloten en geulen;
  • Het versterken en herstructureren van de bestaande bak, het voorzien van stenen voor de onderfundering, het realiseren van de funderingen en het aanleggen van het RAVeL-asfaltpad over een breedte van 2,50 m;
  • Het beveiligen van kruispunten door middel van markeringen, politie- en richtingaanwijzers en anti-doorbraakvoorzieningen;
  • Beplanting en landschapsinrichting van de omgeving.
Afbeelding

Op lokaal niveau biedt de ingebruikname van het RAVeL-traject van lijn 136A, naast de economische voordelen die het fietstoerisme en het groene toerisme bieden, ook een nieuwe fietsroute voor openbaar vervoer, die een veilige toegang tot de plattelandscentra van Florennes en Mettet mogelijk maakt.
TOEVOEGING
Herhalingen van:
viewtopic.php?p=1352198#p1352198; https://infrastructures.wallonie.be/new ... martelange; https://infrastructures.wallonie.be/fil ... 003%29.pdf.
5. Kaarten

Afbeelding
https://ravel.wallonie.be/home/carte-in ... B6A49DC2E3

Links naar kaarten met de locaties van alle gerenoveerde kunstwerken:
Bron en meer;
Nieuwspagina: https://infrastructures.wallonie.be/new ... rmeton-sur.
Document: https://infrastructures.wallonie.be/fil ... 250704.pdf.
Joshua
autoweg

Bericht door Joshua »

Inhuldiging van de RAVeL-lijnen 112A en 252 tussen Fontaine-l'Évêque en Courcelles

Gepubliceerd op: 14 juli 2025

Afgelopen zaterdag werden de RAVeL-lijnen 112A en 252, die Fontaine-L'Evêque en Courcelles met elkaar verbinden, officieel geopend. Deze twee nieuwe trajecten, aangesloten op de RAVeL van het Kanaal Charleroi-Brussel, zijn aangelegd met als doel een comfortabele en veilige fietsroute te bieden aan wie in deze regio de voorkeur geeft aan een alternatief voor de auto.

Afbeelding

1. Ontwikkelingswerkzaamheden aan de RAVeL-lijnen 112A en 252 tussen Courcelles, Trazegnies, Forchies en Fontaine-L'Evêque

Concreet heeft dit werk verschillende ontwikkelingen mogelijk gemaakt:

• Ontbossing, snoeien en kappen om de weg vrij te maken, met name op lijn 112A, die al meer dan 40 jaar niet meer wordt gebruikt;
  • Sloop van de Noordbruggen (rue des Claires Fontaines) en rue de Fichaux in Courcelles, evenals de landhoofden van oude bouwwerken in Forchies en rue Jolibois in Fontaine-l'Evêque;
  • Het uitvoeren van uitgravingen/aanvullingen en de bouw van hellingen in het verlengde van eerder gesloopte of verdwenen bouwwerken, zoals die in de rue des Clouteries in Fontaine-l'Evêque;
  • Vernieuwing van de sluis bij de Hiernelle met behulp van geprefabriceerde frames van gewapend beton;
  • Onderhoud van diverse sluizen (kistdammen, metselwerk, stenen muren, enz.);
  • Volledige renovatie van de Ventaire-brug op de N252 in Fontaine-l'Evêque, met name de sloop en gedeeltelijke renovatie door middel van zandstralen en schilderen van de metalen dekken, reparatie van het metselwerk van de landhoofden, installatie van een nieuw gewapend betonnen dek, waterdichting en RAVeL-type leuningen;
  • Herstel van de waterstroom door het renoveren van oude sloten en het aanleggen van nieuwe sloten en leidingen;
  • Aanleg van de stenen fundering en het koolwaterstofverhardingssysteem van het RAVeL-traject over een breedte van 3 meter;
  • Ontwikkeling en beveiliging van kruispunten door middel van markeringen, politie- en bewegwijzeringsborden en anti-doorbraakvoorzieningen;
  • Ontwikkeling van de omgeving, plaatsing van omheiningen, beplanting en straatmeubilair (anti-vandalisme tafels en banken).
Deze RAVeL-lijnen, die zich in een dichtbevolkt gebied bevinden, zijn onmiskenbaar interessant omdat ze een alternatief bieden voor de auto bij dagelijkse verplaatsingen, of het nu gaat om werk, school, winkels, openbare diensten of zelfs naar de stations van Forchies, Piétons en Roux.

Dit project vertegenwoordigt een budget van circa € 3.450.000 inclusief btw, gefinancierd door Wallonië. De werken werden beheerd door de SPW MI en het bedrijf Willemen Infra werd via overheidsopdracht aangesteld om deze werken uit te voeren.

De opening van het RAVeL-traject van de lus Charleroi West over meer dan 8,5 km biedt perspectieven voor de ontwikkeling van een belangrijke structurele fietsverbinding tussen het Pays de Charleroi en de regio Centre.

De voltooiing van het korte, ontbrekende deel van Lijn 112A, dat van twee particuliere eigenaren wordt overgenomen tussen Rue de Fichaux en Rue de la Croisette in Trazegnies, wordt overwogen. De verlenging van deze RAVeL naar het noordwesten op de voormalige NMBS-lijn 254 tussen Trazegnies en Chapelle-lez-Herlaimont zal in de komende weken het onderwerp zijn van een bouwaanvraag.

Dit gedeelte van de toekomstige RAVeL zal aansluiten op de lijnen 113 en 265, die op 25 juni tussen Chapelle-lez-Herlaimont en Manage in gebruik genomen werden.

Afbeelding
TOEVOEGING
Herhalingen van:
Bron en meer;
Nieuwspagina: https://infrastructures.wallonie.be/new ... l-eveque-e.
Document: https://infrastructures.wallonie.be/fil ... celles.pdf.
Joshua
autoweg

Bericht door Joshua »

Hier even een update over de topicstarter:
Wallonie Infrastructures SPW schreef:PERSBERICHT

RAVeL L163 - Libramont – Wideumont: Start van een asfalteringsproject

Gepubliceerd op: 11 augustus 2025

Afbeelding

Vanaf 11 augustus starten de werkzaamheden voor de verharding van de pre-RAVeL L163 Libramont – Wideumont. Deze nieuwe ontwikkelingen creëren een veilige en comfortabele fietsomgeving voor wie in deze regio liever de fiets neemt dan de auto.

Concreet omvat het project de verharding van de 9,8 km lange pre-RAVeL. Voorafgaand hieraan zijn grondwerkzaamheden en het egaliseren van de fundering nodig alvorens het asfalt wordt aangelegd en de diverse wegmarkeringen worden aangebracht.
Deze werkzaamheden vertegenwoordigen een budget van circa € 1.377.400 inclusief btw, gefinancierd door Wallonië. De uitvoering wordt uitgevoerd door het bedrijf Colas, dat via een overheidsopdracht is aangesteld om deze werkzaamheden uit te voeren.

De oplevering van dit project is naar verwachting in september. De SPW Mobiliteit en Infrastructuur herinnert eraan dat de genoemde data vermoedelijk zijn, omdat de uitvoering van deze werkzaamheden afhankelijk is van de weersomstandigheden (een bitumineuze coating moet worden aangebracht bij droog weer en minimale temperaturen).
Bron en meer;
Nieuwspagina: https://infrastructures.wallonie.be/new ... asphaltage.
Joshua
autoweg

Bericht door Joshua »

Boussu-lez-Walcourt: Inhuldiging van een fietspad tussen RAVeL 111/1, 109/2 en de RAVeL des Lacs de l'Eau d'Heure

Gepubliceerd op: 4 september 2025

Afbeelding

Deze donderdag, 4 september, werd in het dorp Boussu-lez-Walcourt een nieuw fietspad geopend tussen de RAVeL 111/1, 109/2 en de RAVeL des Lacs de l'Eau d'Heure. Deze nieuwe ontwikkelingen bieden een veilig en comfortabel fietspad voor wie in deze regio liever met de fiets reist.

1. Werkzaamheden voor de ontwikkeling van een nieuw fietspad

Deze werkzaamheden hebben de aanleg van een fietspad aan de rand van de Lacs de l'Eau d'Heure mogelijk gemaakt. Dit veilige betonnen fietspad, 2,5 meter breed en ongeveer 1,8 km lang, loopt langs de N589 (BK 0,2 tot BK 1,2) en de N907 (BK 1,2 tot BK 1,8). Een speciaal aangelegde locatie voor actieve vervoerswijzen verbindt voortaan de RAVeL van de Lacs de l'Eau d'Heure met het meer van Feronval en biedt tevens toegang tot toeristische trekpleisters, sportfaciliteiten en het centrum van het dorp Boussu-Lez-Walcourt.

Dit project vertegenwoordigt een budget van circa € 880.900 inclusief btw, gefinancierd door Wallonië. De werken werden beheerd door de SPW MI en de firma "Les Entreprises Jules Delid" werd via een overheidsopdracht aangewezen voor de uitvoering ervan.
TOEVOEGING
Herhalingen van:
https://www.wegenforum.nl/viewtopic.php ... 4#p1349084; https://infrastructures.wallonie.be/new ... ses-30-ans; https://infrastructures.wallonie.be/fil ... VeL_V3.pdf.
Bron en meer;
Nieuwspagina: https://infrastructures.wallonie.be/new ... le-ravel-1.