[Schiphol] Zonnepanelen verblinden piloten bij aankomst Polderbaan

Praat hier over de luchtvaart, het goederenvervoer, de logistieke sector en de eigen infrastructuur (vliegvelden, water, rail).

Moderator: Moderatoren

mhkamp
2x2 autosnelweg

[Schiphol] Zonnepanelen verblinden piloten bij aankomst Polderbaan

Bericht door mhkamp »

Zorgelijk als piloten niks kunnen zien omdat iemand zonnepanelen heeft geplaats net ten noorden van de Polderbaan (18R), zonder na te gaan of dit wel kan.
Link
"One day you will wake up and there will be no more time to do the things you have always dreamed of. Do them now.!" - Paulo Coelho
WeFo Lidnummer 0010.
Rein
2x4 autosnelweg

Re: [Schiphol] Zonnepanelen verblinden piloten bij aankomst Polderbaan

Bericht door Rein »

Volgens Schiphol, KLM en de luchtverkeersleiding zijn er andere zonnepanelen geplaatst dan verwacht/onderzocht, maar de gemeente Haarlemmermeer zegt (vooralsnog) dat aan alle eisen is voldaan. Het is in ieder geval een wanstaltig groot zonnepark, maar dat is weer een andere discussie.
Durashift
expressweg

Bericht door Durashift »

Verbaasd mij niks, denk dat her en der de weilanden vol panelen ook het verkeer gaat verblinden / irriteren bij bepaalde lichtinvallen.
Attietattie
2x5 autosnelweg

Bericht door Attietattie »

Durashift schreef: zo 16 feb 2025, 19:30denk dat her en der de weilanden vol panelen ook het verkeer gaat verblinden / irriteren bij bepaalde lichtinvallen.
Dat heb ik al ervaren. Zowel vanaf de grond als vanuit de lucht.
Rein schreef: zo 16 feb 2025, 7:53maar de gemeente Haarlemmermeer zegt (vooralsnog) dat aan alle eisen is voldaan.
Zucht... het interesseert echt helemaal niemand of aan de eisen is voldaan. Piloten hebben er last van, PUNT! Dus hou je mond en handel!
'De beste verkeersdrempel is vriendelijkheid' - Loesje
Durashift
expressweg

Bericht door Durashift »

^^ Er moet nog veel meer komen, de komende jaren. :schrikreactie:
(..)Het doel van de gemeente Haarlemmermeer is om in 2050 energieneutraal te zijn. De gemeente heeft als onderdeel van die ambitie 1 gebied aangewezen waar in de Haarlemmermeer zonneparken ontwikkeld mogen worden. Dit is het gebied rondom het banenstelsel van Schiphol het zogeheten ‘Zonnecarré'.

Het doel van de gemeente is om hier 300 hectare aan zonneparken te realiseren voor 2030. (..)
https://solarmagazine.nl/nieuws-zonne-e ... j-schiphol
Rein
2x4 autosnelweg

Bericht door Rein »

De komende tijd zal op zonnige dagen in de ochtend van 10 tot 12 niet meer geland gaan worden op de Polderbaan. Dit is een tijdelijke oplossing totdat de schitterende zonnepanelen zijn aangepast of een andere oplossing is gevonden.

Meer info
mavas
2x5 autosnelweg

Bericht door mavas »

https://www.nhnieuws.nl/nieuws/346590/v ... rkrijgbaar

De minst-verblindende zonnepanelen zouden niet meer verkrijgbaar zijn.
Schiphol vindt het onacceptabel en kondigt een vervolgonderzoek aan, dat in mei klaar moet zijn. Voorlopig sluit Schiphol de Polderbaan op risicomomenten. :!:
mhkamp
2x2 autosnelweg

Bericht door mhkamp »

Leuk voor de belastingbetaler weer:

5000 zonnepanelen bij Schiphol weggehaald: piloten hebben last van schittering (RTL Nieuws)
De gemeente Haarlemmermeer wil 5000 zonnepanelen in de buurt van Schiphol tijdelijk laten weghalen om het probleem met de weerkaatsing op te lossen. Dat is ongeveer de helft van het betreffende veld van het zonnepark bij Zwanenburg, naast de A4. De zonnepanelen veroorzaken een schittering waar piloten bij het landen last van hebben.
Tijdelijk, ze moeten helemaal weg!
"One day you will wake up and there will be no more time to do the things you have always dreamed of. Do them now.!" - Paulo Coelho
WeFo Lidnummer 0010.
djiwie
stadsweg

Bericht door djiwie »

mhkamp schreef: vr 28 mar 2025, 18:51 Leuk voor de belastingbetaler weer:
Alleen voor de belastingbetalers in de gemeente Haarlemmermeer. Had de gemeente maar wat kritischer moeten zijn voordat de vergunning verleend werd.
Rein
2x4 autosnelweg

Bericht door Rein »

^^ Dat laatste lijkt me duidelijk en ik vermoed dat de gemeente in zijn ambities grote steken heeft laten vallen.

En dan kan men dit wel roepen:
College van gemeente Haarlemmermeer schreef:Het college benadrukt dat deze schadeloosstelling op geen enkele wijze erkenning van enige aansprakelijkheid inhoudt.
Maar je gaat natuurlijk niet zomaar een commerciële partij schadeloos stellen. En ik neem aan dat dit niet alleen de kosten van de demontage betreft, maar wellicht ook wel de misgelopen opbrengst van de weggehaalde zonnepanelen. Dat kan behoorlijk in de papieren gaan lopen en dat voor iets dat mogelijk vermeden had kunnen worden wanneer men in de voorbereiding wat zorgvuldiger had geacteerd. Ik mag aannemen dat dit onderwerp van een pittig debat wordt in de Gemeenteraad.
Rogier
2x2 autosnelweg

Bericht door Rogier »

^^

Ik denk de commerciële partij zelf wel eens voor de kosten mag opdraaien, omdat je van een professionele partij mag verwachten dat ZIJ rekening houden met onacceptabele negatieve gevolgen van hun zonnepanele. Waarom zou de overheid hier voor aansprakelijk gesteld moeten worden.
Natuurlijk heeft de gemeente fouten gemaakt, maar dat geldt ook voor de andere COMMERCIËLE partij.
Attietattie
2x5 autosnelweg

^^ Misschien hebben ze dat wel gedaan he. Het is niet voor niets dat er wordt gesteld dat de matglasversie niet meer beschikbaar was oid. Daar is dus in ieder geval door íemand iets over gezegd. En blijkbaar heeft íemand iets gezegd in de trant van "Kan wel zijn, maar we gaan gewoon door!" en dat was vast niet iemand van die commerciële partij, denk je wel?

Daarnaast, waar stopt het? De panelen op mijn dak kunnen een piloot ook best even verblinden. Ook al is het risico op problemen dan minder groot, het kan wel. Een opdrachtgever kent het gebied beter en mag zelf ook nadenken over de gevolgen van de uitvraag.

Als laatste: als je het die partij laat oplossen, weet je bijna zeker dat je ze de nek omdraait, want bij mijn weten zijn de marges in de zonnepanelenbusiness niet denderend. Daar is de maatschappij echt niet bij geholpen.
JanVerhoeven
verkeersader

Bericht door JanVerhoeven »

^^ de verblinding zit in het oppervlak, dus daarom is een reeks panelen op een dak niet een probleem. Of, en dat hadden ze hier ook kunnen doen, niet op één hoek afstellen. Maar het is ook opmerkelijk dat ze hier niet voor het donkerdere thin film zijn gegaan, dat lijkt dus gemakzucht van een of meer partijen te zijn geweest.
Laatst gewijzigd door JanVerhoeven op za 29 mar 2025, 12:19, 1 keer totaal gewijzigd.
JanVerhoeven
verkeersader

Bericht door JanVerhoeven »

Rogier schreef: za 29 mar 2025, 11:37 ^^

Ik denk de commerciële partij zelf wel eens voor de kosten mag opdraaien, omdat je van een professionele partij mag verwachten dat ZIJ rekening houden met onacceptabele negatieve gevolgen van hun zonnepanele. Waarom zou de overheid hier voor aansprakelijk gesteld moeten worden.
Natuurlijk heeft de gemeente fouten gemaakt, maar dat geldt ook voor de andere COMMERCIËLE partij.
De eigenaar of uitbater van het park is verantwoordelijk, dat dus in dit geval de overheid. Net als dat jij ook verantwoordelijk gesteld wordt als je iemand aanrijdt, niet de fabrikant van je auto. Dat er vervolgens een claim richting de leverancier gaat als het hun schuld blijkt is een zaak tussen eigenaar/uitbater en die leverancier. Net als dat jij vervolgens de fabrikant aansprakelijk kan stellen dat er een productiefout in je auto zit, om maar een voorbeeld te geven.

Je lijkt een beetje te redeneren alsof verantwoordelijkheid slechts een keer kan worden toebedeeld. Het is echter een keten van aansprakelijk stellen waar dat op z’n plaats is.
Attietattie
2x5 autosnelweg

JanVerhoeven schreef: za 29 mar 2025, 12:13 ^^ de verblinding zit in het oppervlak, dus daarom is een reeks panelen op een dak niet een probleem.
Een klein oppervlakte zonnepanelen kan echt flink verblinden. Zo simpel is het.

Edit: deze foto heeft één van mijn passagiers vorige week gemaakt. Ik weet niet wat die omcirkelde dingen zijn, maar het verblindt gewoon. En dat gaat niet om serieuze oppervlaktes en we zitten ook nog op enige hoogte.

Afbeelding

De enige interessante factor wat betreft de oppervlakte, is de duur van de verblinding.
Laatst gewijzigd door Attietattie op zo 30 mar 2025, 3:39, 1 keer totaal gewijzigd.
keokiracer
2x3 autosnelweg

Bericht door keokiracer »

Attietattie schreef: za 29 mar 2025, 12:18Edit: deze foto heeft één van mijn passagiers vorige week gemaakt. Ik weet niet wat die omcirkelde dingen zijn, maar het verblindt gewoon.
Die rij links zijn dakramen van een restaurant.

Rechts zal vermoedelijk een dakraam van een woonhuis zijn (deze?), ik zie nergens in de buurt daar zonnepanelen. Als dat überhaupt al mag op die huizen.
Youtube (Best of Dutch Dashcam serie)| Picasa | Flickr
Vinny: Ik stel voor om naast de Uitspraak van de Week ook de "Grootste betweter van de maand" te gaan nomineren. De Geelhoedaward of de Keokiracerring ofzo...
Attietattie
2x5 autosnelweg

Ik denk dat dakramen of zonnepanelen een vergelijkbaar effect hebben. Gaat mij erom dat oppervlakte vast wel wat doet, maar ook kleine oppervlaktes kunnen flink verblinden.
verfmeer95
expressweg

Bericht door verfmeer95 »

Alle parallelle reflecterende oppervlakten reflecteren het zonlicht in dezelfde richting terug. Hoe groter de oppervlakte dus is, hoe breder de verblindende lichtstraal is. Als je op een vaste hoogte vliegt is, verlengt een groter oppervlakte dus enkel de duur van de verblinding. Zolang dat kort genoeg is is er niet zo heel veel aan de hand.
Echt problematisch wordt het als een vliegtuig daalt en de gereflecteerde lichtstraal de daalsnelheid matcht. In dat geval kan de verblinding zeer lang duren, en dus zeer gevaarlijk zijn.
djiwie
stadsweg

Bericht door djiwie »

JanVerhoeven schreef: za 29 mar 2025, 12:17 De eigenaar of uitbater van het park is verantwoordelijk, dat dus in dit geval de overheid.
Nee hoor, het zonnepark wordt aangelegd en uitgebaat door een (Belgische) commerciele partij. De gemeente heeft in dit geval alleen de vergunning verleend.
Schelpenpaadje
2x2 autosnelweg

Bericht door Schelpenpaadje »

Ik betwijfel ten zeerste of de verantwoordelijkheid van de eigenaar/uitbater zo ver reikt.

Als je iets wilt aanleggen of bouwen in dit land dan moet je in veel gevallen een omgevingsvergunning nodig. Daarin wordt getoetst of je plan wel aan alle relevante wettelijke kaders voldoet. Die vergunning is hier afgegeven, anders stond het park er niet. In alle aandacht is al aangegeven dat de panelen aan de wettelijke normen voldoen. Aan de ene kant mag een plan geen overlast of schade veroorzaken, aan de andere kant is een vergunning ook een toetsing of dit gaat gebeuren. Tot op flinke hoogte is een omgevingsvergunning een vrijwaring voor de aanvrager tegen claims van derden. Als de normen voor zonnepanelen in ons land kennelijk te ruim zijn om hinderlijke schittering te voorkomen, misschien niet een gemeente zo'n park dan niet toestaan naast een luchthaven.

Dat voor iets een vergunning nodig is, levert rechtszekerheid op voor belanghebbende derden, maar zodra die vergunning er ligt levert deze ook rechtszekerheid op voor de aanvrager, namelijk dat iets gebouwd mag worden volgens de specificaties in de aanvraag.

Een claim aan de gemeente dat zij onzorgvuldig zijn geweest bij het toekennen van een vergunning acht ik kansrijker dan een zaak tegen de eigenaar/exploitant van het zonnepark. Al had Schiphol sterker gestaan als al na het besluit de vergunning te verlenen bezwaar was gemaakt.
Vinny
4x5 autosnelweg

Bericht door Vinny »

Het levert nu hinder/gevaar op voor het vliegverkeer. Ik denk dat de genomen maatregelen terecht zijn: en dan de volgende keer beter na denken, zowel als exploitant als overheid wat je met die dingen moet doen. Je hebt in de buurt van Schiphol ook kassen, die reflecteren ook. Wellicht minder erg, of een betere hoek.
Let op: Sarcasmemodus over een lengte van 10 kilometer.
Durashift
expressweg

Bericht door Durashift »

De zaak kwam vandaag voor bij de rechtbank..
Schiphol en KLM hebben vandaag bij de rechtbank in Haarlem de oorlog verklaard aan zonnepark De Groene Energie Corridor (DGEC). De zonnepanelen van het park zouden landende piloten verblinden. De luchthaven en KLM willen de eigenaren daarom dwingen het park in ieder geval tijdelijk te ontmantelen. (..)

Een KLM-piloot die anoniem wil blijven legde tijdens de zitting uit wat hem vorig jaar herfst overkwam. "Ik had een hand voor mijn ogen en een hand aan het stuur. Mijn co-piloot moest ook zijn ogen bedekken, dus die hield de gashendel voor me vast. Als je dan ineens een doorstart moet maken is dat levensgevaarlijk."

"Qua intensiteit gaat het op z'n ergst om zonkracht, alleen komt het licht dan van een veel groter oppervlak af. En het schuift over de verschillende velden van het zonnepark heen, dus je wordt seconden lang verblindt." Een advocaat van KLM richtte zich daarna rechtstreeks tot de rechter. "Wilt u aan boord zitten van een vliegtuig met een blinde piloot?" (..)
https://www.nhnieuws.nl/nieuws/350193/s ... aim-dreigt
Attietattie
2x5 autosnelweg

NH-nieuws schreef: do 03 jul 2025, 0:51verblindt
:facepalm:

Absurd dat dit nog een punt van discussie is. Weg met die zooi!
Victor
autoweg

Bericht door Victor »

Attietattie schreef: do 03 jul 2025, 1:02
NH-nieuws schreef: do 03 jul 2025, 0:51verblindt
:facepalm:
De :facepalm: geldt ook voor de dt fout :p
Peter
2x4 autosnelweg

Bericht door Peter »

Dat was die piloot met de taalfout. Zie de quotes. Wel knap dat je die dt kan uitspreken.
Ik vermoed dat Schiphol of KLM de boel op eigen kosten mag aanpassen. Iets dat aan een vergunning of bouwregel voldoet is per definitie legaal. Ook als je daarmee extreem hindert. We gaan het zien...
130 km/h ? Dan haalt de trein me nog steeds in ...
Victor
autoweg

Bericht door Victor »

Peter schreef: vr 04 jul 2025, 19:17 Wel knap dat je die dt kan uitspreken.
:lol:
Attietattie
2x5 autosnelweg

Victor schreef: vr 04 jul 2025, 18:51De :facepalm: geldt ook voor de dt fout :p
Daar gold ie zelfs alleen maar voor. ;)
Durashift
expressweg

Bericht door Durashift »

Peter schreef: vr 04 jul 2025, 19:17 (..)
Ik vermoed dat Schiphol of KLM de boel op eigen kosten mag aanpassen. Iets dat aan een vergunning of bouwregel voldoet is per definitie legaal. Ook als je daarmee extreem hindert. We gaan het zien...
De Inspectie Leefomgeving en Transport wil dat de gemeente Haarlemmermeer de omgevingsvergunning voor dit zonnepark intrekt.
(..)De omgevingsvergunning voor het zonnepark bij Schiphol waarvan de panelen zonlicht zodanig weerkaatsen dat ze piloten verblinden, zou ingetrokken moeten worden. Daartoe heeft de luchtvaartautoriteit van de Inspectie Leefomgeving en Transport (ILT) een verzoek neergelegd bij de gemeente Haarlemmermeer. De ILT-Luchtvaartautoriteit vindt ook dat de gemeente handhavend moet optreden om het risico voor de vliegveiligheid.

(..)

De ILT-Luchtvaartautoriteit kan zelf alleen handhavend optreden tegen Schiphol, en niet tegen de gemeente die gaat over de omgevingsvergunning. Maar omdat de gesprekken tussen de betrokken partijen vooralsnog niet tot een oplossing hebben geleid, is nu een handhavingsverzoek ingediend.
https://www.bnr.nl/nieuws/duurzaamheid/ ... or-piloten
Schelpenpaadje
2x2 autosnelweg

Bericht door Schelpenpaadje »

Intussen start te bouw van een nieuw zonnepark. De gemeente Haarlemmermeer zegt dit niet tegen te kunnen houden:

https://solarmagazine.nl/nieuws-zonne-e ... lijke-norm
mhkamp
2x2 autosnelweg

Bericht door mhkamp »

^^ Hoezo niet? Zij verlenen toch de vergunning? Of doet de provincie dat?
WeFo Lidnummer 0010.