Toekomst metronetwerk Amsterdam 2027
Moderator: Moderatoren
-
mavas
- 2x5 autosnelweg
Toekomst metronetwerk Amsterdam 2027
https://groot-waterland.nl/2025/02/23/w ... e-netwerk/
Hoe ziet het metronetwerk er vanaf 2027 uit? Eind februari 2025 werd bekend dat er vier nieuwe opties zijn en dit zijn de varianten waarover gesproken wordt. Bij bijna elke optie verdwijnt er een andere metrolijn. Reizigers die daar de dupe van worden, zullen meestal moeten overstappen op station Van der Madeweg. Wel kunnen hierdoor meer metro’s op de lijnen rijden.
Hoe ziet het metronetwerk er vanaf 2027 uit? Eind februari 2025 werd bekend dat er vier nieuwe opties zijn en dit zijn de varianten waarover gesproken wordt. Bij bijna elke optie verdwijnt er een andere metrolijn. Reizigers die daar de dupe van worden, zullen meestal moeten overstappen op station Van der Madeweg. Wel kunnen hierdoor meer metro’s op de lijnen rijden.
-
Taran 5
- verkeersader
Re: Toekomst metronetwerk Amsterdam 2027
-
JanVerhoeven
- verkeersader
-
Egbert
- expressweg
Gaan ze nu ook al Prorail nadoen bij het GVB? Wissels schrappen tot het niet meer werkt.
-
paolie
- expressweg
Ik vermoed dat het optie 1 gaat worden. De 53 is nu eenmaal de rustigste lijn. De 54 schrappen is onrealistisch, dat is juist van oudsher de best lopende metrolijn.
De 51 in de nieuwe versie blijkt succesvol te zijn, Hoewel aanvankelijk de verwachting was dat deze lijn als eerste geschrapt zou worden, denk ik dat het GVB de 51 toch graag wil behouden.
De 51 in de nieuwe versie blijkt succesvol te zijn, Hoewel aanvankelijk de verwachting was dat deze lijn als eerste geschrapt zou worden, denk ik dat het GVB de 51 toch graag wil behouden.
-
Hajo
- 2x3 autosnelweg
Ik kwam dit kaartje tegen, de situatie rond 2050. In hoeverre dit, vooral wegens de astronomische kosten, realistisch is, is natuurlijk de vraag:
https://images.app.goo.gl/temb8FqxTnyGKwi87
De oost-west lijn (lijn 56 op het kaartje) lijkt mij in ieder geval t.z.t. wel noodzakelijk.
https://images.app.goo.gl/temb8FqxTnyGKwi87
De oost-west lijn (lijn 56 op het kaartje) lijkt mij in ieder geval t.z.t. wel noodzakelijk.
Een volk dat zijn verdediging verwaarloost, zet zijn vrijheid op het spel
-
JanVerhoeven
- verkeersader
-
Hajo
- 2x3 autosnelweg
De noord-zuid lijn kostte € 3,1 miljard, waar de gemeente Amsterdam € 1,9 miljard voor haar rekening nam. De rest kwam van het Rijk en de vervoerregio. De gemeente heeft dus meer dan de helft ervan betaald. (Bron: https://vervoerregio.nl/artikel/2024071 ... %20geduurd. Punt 26JanVerhoeven schreef: zo 02 mar 2025, 9:18 Ik vermoed dat Amsterdam niet alleen zo’n complete extra lijn als de Oost-Westlijn kan financieren.
Gezien de inflatie en daardoor flink gestegen kosten zou alleen al de oost-west lijn zo'n € 5 miljard kunnen gaan kosten, denk ik. Hoeveel de gemeente Amsterdam daarvan voor haar rekening kan nemen weet ik niet. Als we uitgaan van het scenario van de noord-zuid lijn, zou Amsterdam meer dan de helft moeten betalen, dus minimaal € 2,5 miljard. Of ze dat in kas hebben...
Een volk dat zijn verdediging verwaarloost, zet zijn vrijheid op het spel
-
Pino
- 4x3 autosnelweg
Ik denk tegelijkertijd dat die groei naar het oosten en westen, waar het OV name naar de westkant vrij traag is en naar het oosten totale afhankelijkheid bestaat van lijn 26 via Centraal, een Oost-Westlijn op termijn onvermijdelijk maakt. Financiering zal daarbij altijd een knelpunt zijn. In de kern is het een lokaal project, dus lokaal te financieren, maar het is gewoon gegeven dat gemeentes niet de begrotingen hebben voor dit soort enorme infra-investeringen. Dat zie je behalve bij metro’s ook met de oeververbindingen in Rotterdam. Rijksbijdragen voelen dan zowel als oneigenlijk als onvermijdelijk. Moet je alleen zorgen dat andere steden en regio’s ook netjes wat toegestopt krijgen op zijn tijd.
-
JanVerhoeven
- verkeersader
De NZ-lijn telde voor het nationaal belang, daarom heeft het Rijk er flink aan meebetaald en zou nu hetzelfde doen (is echter net weer stilgelegd) voor de doortrekking naar Schiphol. Indertijd van de originele aanleg had V&W het al slim bekeken door de financiering direct, in een keer, geheel te voldoen, zodat alle kostenoverschrijdingen voor de rekening van de gemeente vielen. Origineel dacht die maar zo'n 300 miljoen te hoeven betalen, we weten allemaal hoe dramatisch dat heeft uitgepakt inclusief politieke en budgettaire schade voor de stad.Hajo schreef: zo 02 mar 2025, 9:58 De noord-zuid lijn kostte € 3,1 miljard, waar de gemeente Amsterdam € 1,9 miljard voor haar rekening nam. De rest kwam van het Rijk en de vervoerregio. De gemeente heeft dus meer dan de helft ervan betaald. (Bron: https://vervoerregio.nl/artikel/2024071 ... %20geduurd. Punt 26
Gezien de inflatie en daardoor flink gestegen kosten zou alleen al de oost-west lijn zo'n € 5 miljard kunnen gaan kosten, denk ik. Hoeveel de gemeente Amsterdam daarvan voor haar rekening kan nemen weet ik niet. Als we uitgaan van het scenario van de noord-zuid lijn, zou Amsterdam meer dan de helft moeten betalen, dus minimaal € 2,5 miljard. Of ze dat in kas hebben...![]()
Voor de OW-lijn is nationaal belang en dus Rijksfinanciering niet van toepassing. Vandaar dat ik het woordje 'alleen' gebruikte, het wordt nu en al op voorhand miljarden duurder dan het exorbitante bedrag wat Amsterdam betaalde voor de NZ-lijn en dit keer geheel voor eigen rekening. Dat lijkt me eenvoudigweg onhaalbaar, tenminste niet door het oude centrum waar je van kunt aannemen dat de omstandigheden te risicovol zijn. Maar ook daarbuiten liggen er al veel meer quick-wins zoals de sluiting van de ringlijn en dat wordt al keer op keer uitgesteld vanwege een tekort aan financien, waardoor nu enkel de verlenging naar Houthavens gepland staat. En dat is slechts een bovengrondse verbinding van een kilometer waar al zo'n 400 miljoen voor is begroot, kan je nagaan.
-
Pino
- 4x3 autosnelweg
Bij alle politieke schade die de Noord-Zuidlijn indertijd had, merk je bij het grote publiek dat die pijn alweer redelijk weg is. Op zijn minst is de lijn niet echt meer weg te denken in het stedelijke net; en is dus een groter probleem dat de weg om hier uit te komen wat pijnlijk was. Juist dat brengt me echter ook op het punt dat ik meer Rijk zou willen zien in dit soort projecten. Ook wanneer het landelijke belang maar beperkt is, er zit én meer expertise én meer vlees op het bot om tegenvallers op te vangen. In zekere zin een herhaling van zetten van hoe in de jaren ‘30-‘50 enorm veel Franse Routes Nationales, US Routes, Italiaanse Statali met vrij beperkt belang wél op de boeken van de centrale overheid zijn aangelegd.
-
Mark
- Forumbeheerder
Het onderzoek dat eens in de zoveel tijd voorbij komt. Benieuwd of het GVB nu wel de handen op elkaar krijgt. De afgelopen jaren lukte dat niet bepaaldmavas schreef: za 01 mar 2025, 13:02 https://groot-waterland.nl/2025/02/23/w ... e-netwerk/
Ben jij al lid van de Vereniging Wegenforum? • Wegenforum updates • #A4ZuidNu!
-
Vinny
- 4x5 autosnelweg
Zo kun je het politiek verantwoorden. Doet me een beetje denken aan de discussie over de eventuele aanleg van de Zuiderzeelijn. "Er kan dan een hogesnelheidstrein Amsterdam-Kopenhagen komen". Leuk, maar zelfs in het alleroptimistische geval zal zo'n verbinding ongeveer 1% van de verplaatstingsbehoefte voorzien. Het leeuwendeel van de meerwaarde is het ontsluiten van de (nu nog) treinloze grote plaatsen Emmeloord, Joure en Drachten. Maar dat scoort niet zo lekker in de media. Daar krijgt de VVD geen pandapunten voor van de kiezerPino schreef: zo 02 mar 2025, 17:09Het landelijke belang van de Noord-Zuidlijn is er naar mijn gevoel ook maar een beetje aan de haren bij gesleept.
Let op: Sarcasmemodus over een lengte van 10 kilometer.
-
Taran 5
- verkeersader
Ik weet niet of lijn 53 de rustigste is en ik geloof je ook zeker doch nam ik lijn 54 in gedachten omdat Gein 2 lijnen heeft en dus is lijn 54 de meest¨onnodige¨lijn die er momenteel is.paolie schreef: zo 02 mar 2025, 8:28 Ik vermoed dat het optie 1 gaat worden. De 53 is nu eenmaal de rustigste lijn. De 54 schrappen is onrealistisch, dat is juist van oudsher de best lopende metrolijn.
-
paolie
- expressweg
Optie 1, waarbij lijn 50 wordt omgebogen naar Gaasperplas, is dan toch veel logischer, zou je een van de twee Geinlijnen willen opheffen?
-
Taran 5
- verkeersader
Persoonlijk lijkt mijn eigen idee het beste dan heb je zo mijn mogelijk verliezen ( in mijn bescheiden mening natuurlijk).
-
Pino
- 4x3 autosnelweg
Pandapunten? Die kreeg je toch wanneer je niet wist te scoren? Wel, de VVD haalt met haar huidige stijl heel veel pandapunten binnenVinny schreef: zo 02 mar 2025, 21:18Maar dat scoort niet zo lekker in de media. Daar krijgt de VVD geen pandapunten voor van de kiezer![]()
Alle gekheid op een stokje heb je natuurlijk helemaal gelijk dat dingen zo moeten worden verpakt dat ze politiek een beetje acceptabel worden. De poging om de Zuiderzeelijn neer te zetten als eerste deel van een HSL naar Kopenhagen was daarbij natuurlijk een soort wanhoopspoging omdat primaire ideeën over regiopolitiek niet voor voldoende sympathie hadden gezorgd - ook een vrij kansloos wanhoopsargument, want HSL naar Hamburg/Kopenhagen is veel kansrijker wanneer je combineert met een lijn naar Berlijn en een lijn Roergebied-Hamburg/Kopenhagen oftewel over Bad Bentheim. Uiteindelijk past het ook een beetje binnen de tragiek van grote infraprojecten van tegenwoordig dat dingen binnen enorm dichtgetikte kosten-batenanalyses worden gegooid (inclusief nationaal belang) die een keertje groots denken meteen afschieten. En dat geldt dan weer evenzeer voor een Zuiderzeelijn als voor een extra Amsterdamse metro.
-
Vinny
- 4x5 autosnelweg
Er zijn ook sprinters die in de vervoersvraag voldoen. Met de NS kun je van station Holendrecht heel makkelijk op station Centraal uitkomen. Ik ben het dus eens met de stelling dat lijn 54 de meest redundante lijn van het netwerk is, alleen dat wil niet zeggen dat je 'dan maar' de lijn moet opheffen. Het is jammer dat er bij Amstelstation niet makkelijk een keerspoor kan worden aangelegd, dan kun je namelijk een lijn Amstel-Isolatorweg maken en hou je in de metrotunnel capaciteit over om zowel de tak naar Gein en naar Gaasperplas te bedienen.paolie schreef: zo 02 mar 2025, 22:29in welk opzicht de meest onnodige? De lijn verbindt belangrijke publieksfuncties zoals het drukke uitgaansgebied bij de Arena, winkelcentrum Amsterdamse Poort en het AMC rechtstreeks met de binnenstad.
Optie 1, waarbij lijn 50 wordt omgebogen naar Gaasperplas, is dan toch veel logischer, zou je een van de twee Geinlijnen willen opheffen?
-
paolie
- expressweg
Met het opheffen van lijn 54 zou gekozen worden voor de variant waarbij de meeste doorgaande reizigers ineens moeten gaan overstappen. Dat zou daarmee een technische keuze zijn, niet een keuze vanuit het belang van de ov-gebruiker.Taran 5 schreef: zo 02 mar 2025, 22:41Nou simpel, lijn 54 is de enige lijn die over zijn gehele lengte een andere lijn heeft die over dezelfde sporen rijdt. Van Gein tot en met Van der Madeweg met Lijn 50, vanaf daar tot en met Spaklerweg met lijn 53 en vanaf daar tot en met Centraal met lijnen 51 en 53 daarom dat deze de meest¨onnodige¨is. Ik zeg niet dat de lijn onnodig is maar wel de enige die op zijn gehele traject geen stuk heeft die exclusief voor lijn 54 is zoals de anderen dat duidelijk wel hebben ook al is het soms maar een klein stukje zoals lijn 51 bijvoorbeeld of lijn 50.
Persoonlijk lijkt mijn eigen idee het beste dan heb je zo mijn mogelijk verliezen ( in mijn bescheiden mening natuurlijk).
-
Taran 5
- verkeersader
-
Vinny
- 4x5 autosnelweg
Er zijn wel goede alternatieven voor en je kunt op Van der Madeweg cross-platform overstappen. Het kan erger.paolie schreef: ma 03 mar 2025, 11:01Met het opheffen van lijn 54 zou gekozen worden voor de variant waarbij de meeste doorgaande reizigers ineens moeten gaan overstappen. Dat zou daarmee een technische keuze zijn, niet een keuze vanuit het belang van de ov-gebruiker.Taran 5 schreef: zo 02 mar 2025, 22:41Nou simpel, lijn 54 is de enige lijn die over zijn gehele lengte een andere lijn heeft die over dezelfde sporen rijdt. Van Gein tot en met Van der Madeweg met Lijn 50, vanaf daar tot en met Spaklerweg met lijn 53 en vanaf daar tot en met Centraal met lijnen 51 en 53 daarom dat deze de meest¨onnodige¨is. Ik zeg niet dat de lijn onnodig is maar wel de enige die op zijn gehele traject geen stuk heeft die exclusief voor lijn 54 is zoals de anderen dat duidelijk wel hebben ook al is het soms maar een klein stukje zoals lijn 51 bijvoorbeeld of lijn 50.
-
paolie
- expressweg