Toekomst metronetwerk Amsterdam 2027

Praat hier over het openbaar vervoer en haar infrastructuur (spoorlijnen, metrolijnen, tram- en busbanen.

Moderator: Moderatoren

mavas
2x5 autosnelweg

Toekomst metronetwerk Amsterdam 2027

Bericht door mavas »

https://groot-waterland.nl/2025/02/23/w ... e-netwerk/

Hoe ziet het metronetwerk er vanaf 2027 uit? Eind februari 2025 werd bekend dat er vier nieuwe opties zijn en dit zijn de varianten waarover gesproken wordt. Bij bijna elke optie verdwijnt er een andere metrolijn. Reizigers die daar de dupe van worden, zullen meestal moeten overstappen op station Van der Madeweg. Wel kunnen hierdoor meer metro’s op de lijnen rijden.
Taran 5
verkeersader

Re: Toekomst metronetwerk Amsterdam 2027

Bericht door Taran 5 »

^^ Opmerkelijk dat er geen vijfde optie is en dat is lijn 51 inkorten tot en met Spaklerweg. De laatste 2 varianten zorgen ervoor dat de boog vanaf Spaklerweg naar Overamstel overbodig wordt. Persoonlijk denk ik dat het weglaten van lijn 54 de beste optie is.
JanVerhoeven
verkeersader

Bericht door JanVerhoeven »

^^ Ik vind het ook wel apart om die boog niet meer te gebruiken. Stel je komt dan vanuit de Zuidas met de 50 of 51 bij Van der Madeweg, in zuidelijk richting dus, dan stap je op een ander perron uit dan de verbinding richting Amstel en Centraal. Of je moet blijven zitten tot het volgende station dat wel een cross-platform overstap heeft (Strandvliet of Venserpolder). Dan wordt de verbinding wel heel onpraktisch gemaakt. Alleen al daarom zou ik alleen optie 1 of 2 overwegen. Maar jouw suggestie lijkt me nog praktischer, ik heb het ook in de vragenlijst aangegeven.
Egbert
expressweg

Bericht door Egbert »

Gaan ze nu ook al Prorail nadoen bij het GVB? Wissels schrappen tot het niet meer werkt.
paolie
expressweg

Bericht door paolie »

Ik vermoed dat het optie 1 gaat worden. De 53 is nu eenmaal de rustigste lijn. De 54 schrappen is onrealistisch, dat is juist van oudsher de best lopende metrolijn.
De 51 in de nieuwe versie blijkt succesvol te zijn, Hoewel aanvankelijk de verwachting was dat deze lijn als eerste geschrapt zou worden, denk ik dat het GVB de 51 toch graag wil behouden.
Hajo
2x3 autosnelweg

Bericht door Hajo »

Ik kwam dit kaartje tegen, de situatie rond 2050. In hoeverre dit, vooral wegens de astronomische kosten, realistisch is, is natuurlijk de vraag:

https://images.app.goo.gl/temb8FqxTnyGKwi87

De oost-west lijn (lijn 56 op het kaartje) lijkt mij in ieder geval t.z.t. wel noodzakelijk.
Een volk dat zijn verdediging verwaarloost, zet zijn vrijheid op het spel
JanVerhoeven
verkeersader

^^ de Oost-Westlijn is nog steeds wel een van de meest serieuze plannen, ook als onderdeel van de Visie 2040. De vraag is alleen of en wanneer het Rijk gaat bijdragen. Die hadden eerst wel instemming bereikt over de Noord Zuidlijn doortrekken naar Schiphol maar ook dat is weer vetraagd (https://archive.ph/wZUYv). Ik vermoed dat Amsterdam niet alleen zo’n complete extra lijn als de Oost-Westlijn kan financieren.
Hajo
2x3 autosnelweg

Bericht door Hajo »

JanVerhoeven schreef: zo 02 mar 2025, 9:18 Ik vermoed dat Amsterdam niet alleen zo’n complete extra lijn als de Oost-Westlijn kan financieren.
De noord-zuid lijn kostte € 3,1 miljard, waar de gemeente Amsterdam € 1,9 miljard voor haar rekening nam. De rest kwam van het Rijk en de vervoerregio. De gemeente heeft dus meer dan de helft ervan betaald. (Bron: https://vervoerregio.nl/artikel/2024071 ... %20geduurd. Punt 26

Gezien de inflatie en daardoor flink gestegen kosten zou alleen al de oost-west lijn zo'n € 5 miljard kunnen gaan kosten, denk ik. Hoeveel de gemeente Amsterdam daarvan voor haar rekening kan nemen weet ik niet. Als we uitgaan van het scenario van de noord-zuid lijn, zou Amsterdam meer dan de helft moeten betalen, dus minimaal € 2,5 miljard. Of ze dat in kas hebben... :dontknow:
Een volk dat zijn verdediging verwaarloost, zet zijn vrijheid op het spel
Pino
4x3 autosnelweg

Bericht door Pino »

^^ Denk dat je moeilijk de vergelijking kunt maken “N-Z kostte X, dus O-W kost X plus inflatie”. Het zijn toch heel andere projecten waarbij dan bijvoorbeeld ook de vraag komt in hoeverre het traject van lijn 26 kan worden omgebouwd en wat er zoal geboord of juist afgezonken moet worden. Door de manier waarop Amsterdam naar het oosten en westen is gegroeid, praat je mogelijk wel over ruim meer kilometers dan de NZ lijn. Oude plannen voor O-W hielden aan de oostkant op bij Station Muiderpoort, waar je bij een revival wel een verlenging naar IJburg zou verwachten. Maar routeren ze die dan via Zeeburgereiland (waar doortrekking van tram 3 vanaf Flevopark over een om te bouwen Amsterdamsebrug toch al op het lijstje staat voor middellange termijn) of in een rechtere lijn?

Ik denk tegelijkertijd dat die groei naar het oosten en westen, waar het OV name naar de westkant vrij traag is en naar het oosten totale afhankelijkheid bestaat van lijn 26 via Centraal, een Oost-Westlijn op termijn onvermijdelijk maakt. Financiering zal daarbij altijd een knelpunt zijn. In de kern is het een lokaal project, dus lokaal te financieren, maar het is gewoon gegeven dat gemeentes niet de begrotingen hebben voor dit soort enorme infra-investeringen. Dat zie je behalve bij metro’s ook met de oeververbindingen in Rotterdam. Rijksbijdragen voelen dan zowel als oneigenlijk als onvermijdelijk. Moet je alleen zorgen dat andere steden en regio’s ook netjes wat toegestopt krijgen op zijn tijd.
JanVerhoeven
verkeersader

Hajo schreef: zo 02 mar 2025, 9:58 De noord-zuid lijn kostte € 3,1 miljard, waar de gemeente Amsterdam € 1,9 miljard voor haar rekening nam. De rest kwam van het Rijk en de vervoerregio. De gemeente heeft dus meer dan de helft ervan betaald. (Bron: https://vervoerregio.nl/artikel/2024071 ... %20geduurd. Punt 26

Gezien de inflatie en daardoor flink gestegen kosten zou alleen al de oost-west lijn zo'n € 5 miljard kunnen gaan kosten, denk ik. Hoeveel de gemeente Amsterdam daarvan voor haar rekening kan nemen weet ik niet. Als we uitgaan van het scenario van de noord-zuid lijn, zou Amsterdam meer dan de helft moeten betalen, dus minimaal € 2,5 miljard. Of ze dat in kas hebben... :dontknow:
De NZ-lijn telde voor het nationaal belang, daarom heeft het Rijk er flink aan meebetaald en zou nu hetzelfde doen (is echter net weer stilgelegd) voor de doortrekking naar Schiphol. Indertijd van de originele aanleg had V&W het al slim bekeken door de financiering direct, in een keer, geheel te voldoen, zodat alle kostenoverschrijdingen voor de rekening van de gemeente vielen. Origineel dacht die maar zo'n 300 miljoen te hoeven betalen, we weten allemaal hoe dramatisch dat heeft uitgepakt inclusief politieke en budgettaire schade voor de stad.

Voor de OW-lijn is nationaal belang en dus Rijksfinanciering niet van toepassing. Vandaar dat ik het woordje 'alleen' gebruikte, het wordt nu en al op voorhand miljarden duurder dan het exorbitante bedrag wat Amsterdam betaalde voor de NZ-lijn en dit keer geheel voor eigen rekening. Dat lijkt me eenvoudigweg onhaalbaar, tenminste niet door het oude centrum waar je van kunt aannemen dat de omstandigheden te risicovol zijn. Maar ook daarbuiten liggen er al veel meer quick-wins zoals de sluiting van de ringlijn en dat wordt al keer op keer uitgesteld vanwege een tekort aan financien, waardoor nu enkel de verlenging naar Houthavens gepland staat. En dat is slechts een bovengrondse verbinding van een kilometer waar al zo'n 400 miljoen voor is begroot, kan je nagaan.
Pino
4x3 autosnelweg

Bericht door Pino »

^^ Het landelijke belang van de Noord-Zuidlijn is er naar mijn gevoel ook maar een beetje aan de haren bij gesleept. Als het ontlasten van spoor op het hoofdspoornet een argument is, kun je dat er voor een Oost-Westlijn ook wel bij halen.

Bij alle politieke schade die de Noord-Zuidlijn indertijd had, merk je bij het grote publiek dat die pijn alweer redelijk weg is. Op zijn minst is de lijn niet echt meer weg te denken in het stedelijke net; en is dus een groter probleem dat de weg om hier uit te komen wat pijnlijk was. Juist dat brengt me echter ook op het punt dat ik meer Rijk zou willen zien in dit soort projecten. Ook wanneer het landelijke belang maar beperkt is, er zit én meer expertise én meer vlees op het bot om tegenvallers op te vangen. In zekere zin een herhaling van zetten van hoe in de jaren ‘30-‘50 enorm veel Franse Routes Nationales, US Routes, Italiaanse Statali met vrij beperkt belang wél op de boeken van de centrale overheid zijn aangelegd.
Mark
Forumbeheerder

Bericht door Mark »

mavas schreef: za 01 mar 2025, 13:02 https://groot-waterland.nl/2025/02/23/w ... e-netwerk/

Hoe ziet het metronetwerk er vanaf 2027 uit? Eind februari 2025 werd bekend dat er vier nieuwe opties zijn en dit zijn de varianten waarover gesproken wordt. Bij bijna elke optie verdwijnt er een andere metrolijn. Reizigers die daar de dupe van worden, zullen meestal moeten overstappen op station Van der Madeweg. Wel kunnen hierdoor meer metro’s op de lijnen rijden.
Het onderzoek dat eens in de zoveel tijd voorbij komt. Benieuwd of het GVB nu wel de handen op elkaar krijgt. De afgelopen jaren lukte dat niet bepaald :p .
Vinny
4x5 autosnelweg

Bericht door Vinny »

Pino schreef: zo 02 mar 2025, 17:09 ^^ Het landelijke belang van de Noord-Zuidlijn is er naar mijn gevoel ook maar een beetje aan de haren bij gesleept.
Zo kun je het politiek verantwoorden. Doet me een beetje denken aan de discussie over de eventuele aanleg van de Zuiderzeelijn. "Er kan dan een hogesnelheidstrein Amsterdam-Kopenhagen komen". Leuk, maar zelfs in het alleroptimistische geval zal zo'n verbinding ongeveer 1% van de verplaatstingsbehoefte voorzien. Het leeuwendeel van de meerwaarde is het ontsluiten van de (nu nog) treinloze grote plaatsen Emmeloord, Joure en Drachten. Maar dat scoort niet zo lekker in de media. Daar krijgt de VVD geen pandapunten voor van de kiezer ;)
Let op: Sarcasmemodus over een lengte van 10 kilometer.
Taran 5
verkeersader

Bericht door Taran 5 »

paolie schreef: zo 02 mar 2025, 8:28 Ik vermoed dat het optie 1 gaat worden. De 53 is nu eenmaal de rustigste lijn. De 54 schrappen is onrealistisch, dat is juist van oudsher de best lopende metrolijn.
De 51 in de nieuwe versie blijkt succesvol te zijn, Hoewel aanvankelijk de verwachting was dat deze lijn als eerste geschrapt zou worden, denk ik dat het GVB de 51 toch graag wil behouden.
Ik weet niet of lijn 53 de rustigste is en ik geloof je ook zeker doch nam ik lijn 54 in gedachten omdat Gein 2 lijnen heeft en dus is lijn 54 de meest¨onnodige¨lijn die er momenteel is.
paolie
expressweg

Bericht door paolie »

^^ in welk opzicht de meest onnodige? De lijn verbindt belangrijke publieksfuncties zoals het drukke uitgaansgebied bij de Arena, winkelcentrum Amsterdamse Poort en het AMC rechtstreeks met de binnenstad.
Optie 1, waarbij lijn 50 wordt omgebogen naar Gaasperplas, is dan toch veel logischer, zou je een van de twee Geinlijnen willen opheffen?
Taran 5
verkeersader

Bericht door Taran 5 »

^^ Nou simpel, lijn 54 is de enige lijn die over zijn gehele lengte een andere lijn heeft die over dezelfde sporen rijdt. Van Gein tot en met Van der Madeweg met Lijn 50, vanaf daar tot en met Spaklerweg met lijn 53 en vanaf daar tot en met Centraal met lijnen 51 en 53 daarom dat deze de meest¨onnodige¨is. Ik zeg niet dat de lijn onnodig is maar wel de enige die op zijn gehele traject geen stuk heeft die exclusief voor lijn 54 is zoals de anderen dat duidelijk wel hebben ook al is het soms maar een klein stukje zoals lijn 51 bijvoorbeeld of lijn 50.

Persoonlijk lijkt mijn eigen idee het beste dan heb je zo mijn mogelijk verliezen ( in mijn bescheiden mening natuurlijk).
Pino
4x3 autosnelweg

Bericht door Pino »

Vinny schreef: zo 02 mar 2025, 21:18Maar dat scoort niet zo lekker in de media. Daar krijgt de VVD geen pandapunten voor van de kiezer ;)
Pandapunten? Die kreeg je toch wanneer je niet wist te scoren? Wel, de VVD haalt met haar huidige stijl heel veel pandapunten binnen ;)

Alle gekheid op een stokje heb je natuurlijk helemaal gelijk dat dingen zo moeten worden verpakt dat ze politiek een beetje acceptabel worden. De poging om de Zuiderzeelijn neer te zetten als eerste deel van een HSL naar Kopenhagen was daarbij natuurlijk een soort wanhoopspoging omdat primaire ideeën over regiopolitiek niet voor voldoende sympathie hadden gezorgd - ook een vrij kansloos wanhoopsargument, want HSL naar Hamburg/Kopenhagen is veel kansrijker wanneer je combineert met een lijn naar Berlijn en een lijn Roergebied-Hamburg/Kopenhagen oftewel over Bad Bentheim. Uiteindelijk past het ook een beetje binnen de tragiek van grote infraprojecten van tegenwoordig dat dingen binnen enorm dichtgetikte kosten-batenanalyses worden gegooid (inclusief nationaal belang) die een keertje groots denken meteen afschieten. En dat geldt dan weer evenzeer voor een Zuiderzeelijn als voor een extra Amsterdamse metro.
Vinny
4x5 autosnelweg

Bericht door Vinny »

paolie schreef: zo 02 mar 2025, 22:29 ^^ in welk opzicht de meest onnodige? De lijn verbindt belangrijke publieksfuncties zoals het drukke uitgaansgebied bij de Arena, winkelcentrum Amsterdamse Poort en het AMC rechtstreeks met de binnenstad.
Optie 1, waarbij lijn 50 wordt omgebogen naar Gaasperplas, is dan toch veel logischer, zou je een van de twee Geinlijnen willen opheffen?
Er zijn ook sprinters die in de vervoersvraag voldoen. Met de NS kun je van station Holendrecht heel makkelijk op station Centraal uitkomen. Ik ben het dus eens met de stelling dat lijn 54 de meest redundante lijn van het netwerk is, alleen dat wil niet zeggen dat je 'dan maar' de lijn moet opheffen. Het is jammer dat er bij Amstelstation niet makkelijk een keerspoor kan worden aangelegd, dan kun je namelijk een lijn Amstel-Isolatorweg maken en hou je in de metrotunnel capaciteit over om zowel de tak naar Gein en naar Gaasperplas te bedienen.
paolie
expressweg

Bericht door paolie »

Taran 5 schreef: zo 02 mar 2025, 22:41 ^^ Nou simpel, lijn 54 is de enige lijn die over zijn gehele lengte een andere lijn heeft die over dezelfde sporen rijdt. Van Gein tot en met Van der Madeweg met Lijn 50, vanaf daar tot en met Spaklerweg met lijn 53 en vanaf daar tot en met Centraal met lijnen 51 en 53 daarom dat deze de meest¨onnodige¨is. Ik zeg niet dat de lijn onnodig is maar wel de enige die op zijn gehele traject geen stuk heeft die exclusief voor lijn 54 is zoals de anderen dat duidelijk wel hebben ook al is het soms maar een klein stukje zoals lijn 51 bijvoorbeeld of lijn 50.

Persoonlijk lijkt mijn eigen idee het beste dan heb je zo mijn mogelijk verliezen ( in mijn bescheiden mening natuurlijk).
Met het opheffen van lijn 54 zou gekozen worden voor de variant waarbij de meeste doorgaande reizigers ineens moeten gaan overstappen. Dat zou daarmee een technische keuze zijn, niet een keuze vanuit het belang van de ov-gebruiker.
Taran 5
verkeersader

Bericht door Taran 5 »

^^ Opmerkelijke zin dat de beslissing niet in het belang van de ov gebruiker is want er gaan er sowieso ov gebruikers op achteruit hoe dan ook dus een beetje overbodig om dit te melden. Ik denk als ik de opties bekijk en er zou uit die opties een keuze gemaakt moeten worden dan denk ik dat het weglaten van lijn 53 het beste is en dan lijn 50 naar Gaasperplas brengen dan heb je geen verlies van infrastructuur maar ook dan moeten mensen gaan overstappen. Dit is ook niks nieuws want je kon vroeger vanuit Poortwachter rechtstreeks naar Centraal met lijn 51 en vanuit het Stadscentrum van Amstelveen eveneens naar Centraal met Lijn 5 waardoor je moet overstappen ergens en vroeger kon je heel makkelijk overstappen in station Zuid maar nu moet je toch wel een behoorlijk end lopen om bij de metrosporen te komen en waarom dat is gedaan is mij niet geheel duidelijk.
Vinny
4x5 autosnelweg

Bericht door Vinny »

paolie schreef: ma 03 mar 2025, 11:01
Taran 5 schreef: zo 02 mar 2025, 22:41 ^^ Nou simpel, lijn 54 is de enige lijn die over zijn gehele lengte een andere lijn heeft die over dezelfde sporen rijdt. Van Gein tot en met Van der Madeweg met Lijn 50, vanaf daar tot en met Spaklerweg met lijn 53 en vanaf daar tot en met Centraal met lijnen 51 en 53 daarom dat deze de meest¨onnodige¨is. Ik zeg niet dat de lijn onnodig is maar wel de enige die op zijn gehele traject geen stuk heeft die exclusief voor lijn 54 is zoals de anderen dat duidelijk wel hebben ook al is het soms maar een klein stukje zoals lijn 51 bijvoorbeeld of lijn 50.

Met het opheffen van lijn 54 zou gekozen worden voor de variant waarbij de meeste doorgaande reizigers ineens moeten gaan overstappen. Dat zou daarmee een technische keuze zijn, niet een keuze vanuit het belang van de ov-gebruiker.
Er zijn wel goede alternatieven voor en je kunt op Van der Madeweg cross-platform overstappen. Het kan erger.
paolie
expressweg

Bericht door paolie »

^^ dat kan ook als je de 50 verlegt naar Gaasperplas en de 53 opheft (optie 1). Dan hoeven verhoudingsgewijs minder mensen over te stappen.