Zijn dit uitritten en wat vinden we ervan?

Discussieer hier over wegontwerp, verkeersveiligheid en de bijbehorende fysieke maatregelen. Ook voor discussies over "Duurzaam Veilig".

Moderator: Moderatoren

Joopjr
dorpsstraat

Zijn dit uitritten en wat vinden we ervan?

Bericht door Joopjr »

Zo ver bij mij bekend is er sprake van een uitrit als de weginrichting dat aangeeft en/of als er sprake is van een beperkte bestemming en dit ook duidelijk is.

Nu ben ik benieuwd wanneer er sprake is van een beperkte bestemming. In Venlo zijn er genoeg voorbeelden van gelijkwaardige kruisingen waarbij er (mogelijk) sprake is van een beperkte bestemming.

Situatie 1
Een parkeerplaats voor diverse winkels. Ook bewoners van een twee nabijgelegen appartementencomplexen kunnen hier parkeren. Verder is er toegang tot garageboxen van een appartementencomplex.
Afbeelding
https://maps.app.goo.gl/9x5Z3vmULzvj24bC9

Situatie 2
Een weg naar een flatgebouw. Behalve het flatgebouw zijn er geen andere bestemmingen en loopt het (behalve voor voetgangers) dood.
Afbeelding
https://maps.app.goo.gl/dnjuv5Dp8nMhxccV6

Situatie 3
Zelfde als situatie 2 alleen kunnen hier fietsers aan het einde van de parkeerplaats wel diverse andere richtingen op.
Afbeelding
https://maps.app.goo.gl/DcrrGNqJcXfnfUi17

Situatie 4
Hierbij is niet de bestemmingscriterea het vraagpunt maar de weginrichting. De stoepranden buigen af en hierdoor is het in mijn ogen geen uitrit, hier denken echter andere weggebruikers (mede door de drempel en woonerf) anders over.
Afbeelding
https://maps.app.goo.gl/dG46rQF42Szkv3jj7

Wellicht kunnen we van dit topic een algemeen uitritten topic maken.
Rein
2x4 autosnelweg

Re: Zijn dit uitritten en wat vinden we ervan?

Bericht door Rein »

^^ er zitten een paar goede voorbeelden tussen waarbij best wel discussie te voeren is over het begrip beperkte bestemming.

Situatie 1 zou ik als een uitrit zien, omdat je voor het oog direct op de parkeerplaats komt. Bij situatie 2 en 3 heb ik idee minder en zou ik het niet als uitrit willen beschouwen, maar daar kan je net zo goed anders redeneren. Situatie 4 is duidelijk geen uitrit, maar een weg van rechts (die dus voorrang heeft).
Bart217
verkeersader

Bericht door Bart217 »

^^ maar verkeer komt uit een woonerf en dat verkeer moet dan alle verkeer voorrang verlenen.
Als de trein op tijd rijdt, dan is dat perrongeluk
verfmeer95
expressweg

Bericht door verfmeer95 »

^^ Van die regel heb ik nog nooit wat gehoord.
Attietattie
2x5 autosnelweg

Bericht door Attietattie »

Bart217 schreef: ma 10 mar 2025, 13:30 ^^ maar verkeer komt uit een woonerf en dat verkeer moet dan alle verkeer voorrang verlenen.
Die regel bestaat niet hoor.
'De beste verkeersdrempel is vriendelijkheid' - Loesje
Attietattie
2x5 autosnelweg

Er moet onomstotelijk duidelijk zijn dat er sprake is van een beperkte bestemming. Ik kan vanaf alle oogpunt en niet zeggen of de weg verderop nog doorloopt ofzo. Ik zeg in alle gevallen dat het zijwegen zijn.

Tot zover mijn interpretatie.
Bart217
verkeersader

Bericht door Bart217 »

Attietattie schreef: ma 10 mar 2025, 13:44
Bart217 schreef: ma 10 mar 2025, 13:30 ^^ maar verkeer komt uit een woonerf en dat verkeer moet dan alle verkeer voorrang verlenen.
Hmm, ben even gaan zoeken en een woonerf heeft inderdaad geen speciale voorrangsregels. Blijkbaar een onterechte gedachte, omdat er vaak een uitrit bij woonerven is gerealiseerd. Weer wat geleerd.
Steyn_E
autoweg

Bericht door Steyn_E »

Dit is ook een aardige: https://maps.app.goo.gl/kg2tuQYrYJgtoNo56
Trottoir en fietspad lopen door, trottoirband eveneens. Echter door de drempel in de doorgaande weg is er geen hoogteverschil met de ‘uitrit’. En waarom een B6 voor het fietspad? Andersom staat er (voor fietsers) eerst een B6 voor ze het fietspad kruisen maar vervolgens niet ééntje voor de rijbaan…
Matthijs
expressweg

Bericht door Matthijs »

Die eerste vier zijn wmb allemaal geen uitrit.
Er is geen doorlopende stoep, en er is ook niet (bijv door een hek) heel duidelijk dat het om een uitrit gaat.

Wat vindt men van deze bij mij in de wijk? https://maps.app.goo.gl/bd4pNJWmt9aFwNPt8
Kaaiman
Secretaris

Bericht door Kaaiman »

Bart217 schreef: ma 10 mar 2025, 14:16Hmm, ben even gaan zoeken en een woonerf heeft inderdaad geen speciale voorrangsregels. Blijkbaar een onterechte gedachte, omdat er vaak een uitrit bij woonerven is gerealiseerd. Weer wat geleerd.
Verkeer vanaf onverharde wegen moet wel voorrang geven aan verkeer op verharde wegen.

Waar halfverharding zoals grind onder valt, weet ik niet.
🇳🇱🇪🇺
Deur Drenthe • website over het Drentse provinciaal en rijkswegennet
@DeurDrenthe • volg het Drentse wegennieuws op Mastodon
Matthijs
expressweg

Bericht door Matthijs »

Grind is onverhard.
Jeroen
2x2 autosnelweg

Bericht door Jeroen »

Ik zie bij alle vier geen duidelijke uitritconstructie. Een ander soort verharding of verderop gelegen drempel maakt het nog geen uitrit. Ik ken situaties die veel verwarrender zijn.
djiwie
stadsweg

Bericht door djiwie »

Attietattie schreef: ma 10 mar 2025, 13:44
Moet je voor de grap eens zoeken naar 'woonerf voorrang'. Echt extreem veel sites die dit als regel presenteren, terwijl het nergens in de wet/RVV staat. Inclusief verzekeraars (Unive: https://www.unive.nl/autoverzekering/ve ... els-wooner, Allianz: https://www.allianzdirect.nl/autoverzek ... s-woonerf/, Promovendum: https://www.promovendum.nl/auto-rijden/ ... k-vergeten, OHRA: https://www.ohra.nl/autoverzekering/ver ... ls/woonerf) of theoriesites (https://www.snelslagen.nl/woonerf/). :')

Om nog maar te zwijgen over deze korte reactie van de expert van het AD :rofl2:
https://www.ad.nl/auto/wegbeheerders-ma ... gle.com%2F
Snelwegfreak
Hoofdmoderator

Bericht door Snelwegfreak »

Ach, Niek Schenk :lol: :lol: :facepalm:
Enne gojje mins blieft altied leave.
Bart217
verkeersader

Bericht door Bart217 »

Oa daarom ook nog verwarring bij mij tijdens het opzoeken. Ik heb het RVV er maar op nageslagen en daar stond het niet in…
Vinny
4x5 autosnelweg

Bericht door Vinny »

Persoonlijk vind ik dat wel droevig: deze discussie wordt regelmatig op het forum gevoerd en de wegbeheerders in Nederland slagen er nog altijd niet in om een eenduidige uitritconstructie toe te passen op de door hen beheerde wegen...; en het helpt ook niet als er eigen verzonnen regels zijn die door "experts" als waarheid in de media gebracht wordt. Vergeet niet dat de gemiddelde Henk en Ingrid nauwelijks tijd doorbrengen om hun verkeerstheorie bij te spijkeren. Het is dus belangrijk dat de voorrangssituatie kraakhelder is voor de gewone weggebruiker.
Let op: Sarcasmemodus over een lengte van 10 kilometer.
Via
2x5 autosnelweg

Bericht door Via »

Matthijs schreef: ma 10 mar 2025, 16:34 Die eerste vier zijn wmb allemaal geen uitrit.
Er is geen doorlopende stoep, en er is ook niet (bijv door een hek) heel duidelijk dat het om een uitrit gaat.

Wat vindt men van deze bij mij in de wijk? https://maps.app.goo.gl/bd4pNJWmt9aFwNPt8
Ben ik met je eens, en een vaag criterium als beperkte bestemming zie je vanuit de auto ook niet helpt. Jouw voorbeeld vind ik overigens ook geen goede uitrit omdat de band is onderbroken. Wel inritblokken erachter dus ik zou hem toch als zodanig betitelen.
Durashift
expressweg

Bericht door Durashift »

Kaaiman schreef: ma 10 mar 2025, 16:34 (..)
Verkeer vanaf onverharde wegen moet wel voorrang geven aan verkeer op verharde wegen.
(..)
Alleen het verkeer dat van links en rechts komt, wil je rechtdoor op dezelfde weg, vanaf het onverharde, dan heb je gewoon voorrang te krijgen van een tegenovergestelde bestuurder.

(vorige week nog fout gedaan in een stukje theorie toets, ;) )
Rein
2x4 autosnelweg

Bericht door Rein »

^^ dat komt omdat dit geen situatie van 'voorrang verlenen' is, maar een situatie van 'voor laten gaan'. Dat zijn twee verschillende concepten, alleen al omdat voorrang alleen tussen bestuurders geldt en voor laten gaan ook kan gelden tussen bestuurders en niet bestuurders (zoals voetgangers).

Terug on topic: bij een uitrit gaat het er dus om dat de verlater van een uitrit ander verkeer (en dus ook voetgangers) voor moeten laten gaan, zie art 54 RVV 1990. Het verlaten van een uitrit wordt als een bijzondere manoeuvre gezien, net als bijvoorbeeld keren of van rijstrook wisselen.
Joopjr
dorpsstraat

Bericht door Joopjr »

Deze is ook nog wel interessant op het gebied van voorrang.

De Google auto komt uit een uitrit en heeft te maken met artikel 54 en moet dus de fietser die hem tegemoet komt voorlaten.
RVV Artikel 54 schreef:Bestuurders die een bijzondere manoeuvre uitvoeren, zoals wegrijden, achteruitrijden, uit een uitrit de weg oprijden, van een weg een inrit oprijden, keren, van de invoegstrook de doorgaande rijbaan oprijden, van de doorgaande rijbaan de uitrijstrook oprijden en van rijstrook wisselen, moeten het overige verkeer voor laten gaan.
De fietser aan de overkant heeft echter een reguliere kruising en daarom te maken met artikel 18 van het RVV. Daardoor moet de fietser de Google Auto voor laten gaan.
RVV Artikel 18 schreef:1 Bestuurders die afslaan, moeten het verkeer dat hen op dezelfde weg tegemoet komt of dat op dezelfde weg zich naast dan wel links of rechts dicht achter hen bevindt, voor laten gaan.
2 Bestuurders die naar links afslaan, moeten tegemoetkomende bestuurders die op hetzelfde kruispunt naar rechts afslaan voor laten gaan.
Met andere woorden: de fietser en Google auto moeten elkaar (eindeloos) voor laten gaan. Is zo'n situatie wenselijk? Ik vermoed dat deze situatie vaak zat bestaat in Nederland.
Afbeelding
https://maps.app.goo.gl/um2XSGx72cKJtis99
Attietattie
2x5 autosnelweg

^^ Ten eerste moet je even duidelijk zeggen dat het gaat om afslaand verkeer, want 'zolang ik niks zeg, gaan we rechtdoor'. Dus ik heb m een paar keer moeten lezen.
Joopjr schreef: di 11 mar 2025, 6:41Met andere woorden: de fietser en Google auto moeten elkaar (eindeloos) voor laten gaan. Is zo'n situatie wenselijk?
Daar is geen sprake van. De Google-auto kan de weg niet op, want hij moet de fietser voor laten gaan. Dus komen ze niet met elkaar in conflict.

Ik maak me meer zorgen om het feit dat er een verkeersbord :B6: staat.
H_BD
dorpsstraat

Bericht door H_BD »

Die uitrit maakt toch geen onderdeel uit van het kruispunt of dezelfde weg uit art 18?
Rein
2x4 autosnelweg

Bericht door Rein »

^^ Inderdaad. Een uitrit is een uitrit en maakt daarom geen onderdeel uit van 'dezelfde weg'. Daarbij is het verlaten van een uitrit een bijzondere verrichting en mogen andere weggebruikers niet gehinderd worden.
Attietattie schreef: di 11 mar 2025, 7:58 Ik maak me meer zorgen om het feit dat er een verkeersbord :B6: staat.
Oef, dit is zo fout en maakt de situatie potentieel zo verwarrend. Dit moet je als wegbeheerder niet willen en al helemaal niet doen (behalve als je vindt dat dit een zijweg is, maar dan moet je er alles aan doen om ervoor te zorgen dat het er niet uitziet als een uitritconstuctie).
hneel
autoweg

Bericht door hneel »

Hoe zit het als een "weg" duidelijk prive-terrein is, maar niet aan de voorwaarden van een uitritconstructie voldoet? Is het dan wel een uitrit? En Kan verkeer komende van een prive-weg voorrang hebben?
Een volk dat leeft bouwt aan zijn toekomst
verfmeer95
expressweg

Bericht door verfmeer95 »

^^ Ja, dan valt het onder de beperkte bestemming-definitie van een uitrit.
Rein
2x4 autosnelweg

Bericht door Rein »

hneel schreef: di 11 mar 2025, 8:16 Hoe zit het als een "weg" duidelijk prive-terrein is, maar niet aan de voorwaarden van een uitritconstructie voldoet? Is het dan wel een uitrit? En Kan verkeer komende van een prive-weg voorrang hebben?
Zo'n weg/pad vanaf een privé terrein is (normaal gesproken) per definitie een uitrit vanwege de beperkte bestemming. Het voegt in de regel weinig toe om dit verder te trachten te verduidelijken.

Het probleem is ontstaan doordat in de loop der jaren is besloten om woonwijken en kleinere zijwegen in de vorm van een 'uitritconstructie' aan te laten sluiten op de grotere wegen. Feitelijk zijn/waren het gewoon zijwegen waarvan de wegbeheerder heeft besloten dat deze (voortaan) als uitrit dienen te worden beschouwd. Omdat dit soort wegen geen beperkte bestemming hebben (of niet automatisch als zodanig herkenbaar zijn), zijn er 'standaarden' ontwikkeld om ze als uitritconstructie herkenbaar te maken. Dit betreft dus zaken als een doorlopend trottoir, doorgetrokken trottoirbanden etc.

Die uitritconstructies zijn dus eigenlijk een wat gekunsteld concept om de aansluitingen in een bakje te stoppen waar ze 'eigenlijk' niet in horen. Maar goed, we hebben het er maar mee te doen.
Attietattie
2x5 autosnelweg

Rein schreef: di 11 mar 2025, 8:10Oef, dit is zo fout en maakt de situatie potentieel zo verwarrend. Dit moet je als wegbeheerder niet willen en al helemaal niet doen (behalve als je vindt dat dit een zijweg is, maar dan moet je er alles aan doen om ervoor te zorgen dat het er niet uitziet als een uitritconstuctie).
Het wordt door het CROW zelfs zo voorgeschreven ten aanzien van bouwuitritten.
Matthijs
expressweg

Bericht door Matthijs »

Matthijs schreef: ma 10 mar 2025, 16:34 Wat vindt men van deze bij mij in de wijk? https://maps.app.goo.gl/bd4pNJWmt9aFwNPt8
Heeft iemand nog een (on)deskundig oordeel over deze?
Het gaat in de praktijk weleens bijna fout, omdat men er blijkbaar vanuit gaat dat het een uitrit betreft, terwijl dat gezien de stoeprand etc volgens mij niet zo is.
Attietattie
2x5 autosnelweg

Matthijs schreef: di 11 mar 2025, 9:35
Matthijs schreef: ma 10 mar 2025, 16:34 Wat vindt men van deze bij mij in de wijk? https://maps.app.goo.gl/bd4pNJWmt9aFwNPt8
Heeft iemand nog een (on)deskundig oordeel over deze?
Ik vind dit vrij duidelijk een beperkte bestemming.
H_BD
dorpsstraat

Bericht door H_BD »

Rein schreef: di 11 mar 2025, 8:10 Oef, dit is zo fout en maakt de situatie potentieel zo verwarrend. Dit moet je als wegbeheerder niet willen en al helemaal niet doen (behalve als je vindt dat dit een zijweg is, maar dan moet je er alles aan doen om ervoor te zorgen dat het er niet uitziet als een uitritconstuctie).
Ben je al bezig met "uit een uitrit de weg oprijden" op het moment dat je het fietspad kruist?