Zijn dit uitritten en wat vinden we ervan?

Discussieer hier over wegontwerp, verkeersveiligheid en de bijbehorende fysieke maatregelen. Ook voor discussies over "Duurzaam Veilig".

Moderator: Moderatoren

Attietattie
2x5 autosnelweg

Re: Zijn dit uitritten en wat vinden we ervan?

Bericht door Attietattie »

^^ Het fietspad lijkt wel bij de weg te horen ja.
'De beste verkeersdrempel is vriendelijkheid' - Loesje
Matthijs
expressweg

Bericht door Matthijs »

Attietattie schreef: di 11 mar 2025, 10:38
Matthijs schreef: di 11 mar 2025, 9:35
Matthijs schreef: ma 10 mar 2025, 16:34 Wat vindt men van deze bij mij in de wijk? https://maps.app.goo.gl/bd4pNJWmt9aFwNPt8
Heeft iemand nog een (on)deskundig oordeel over deze?
Ik vind dit vrij duidelijk een beperkte bestemming.
Kun je aangeven waardoor dit duidelijk is voor jou?
Vanuit deze hoek is dat volgens mij helemaal niet te zien of het beperkte bestemming is of niet. (En dit is de hoek waar kruisend verkeer vandaan komt.)
De zijsteeg is gemeenteterrein (openbare weg), komt 50 m verderop weer op een andere straat en plein uit en leidt zo tot andere (niet beperkte) bestemmingen.

Pas als je middenop de kruising staat is het beeld misschien duidelijker, maar ik vraag me af hoe relevant dat is, want dan ben je het punt waarop je evt voorrang had moeten verlenen al gepasseerd.
Attietattie
2x5 autosnelweg

Matthijs schreef: wo 12 mar 2025, 16:44Kun je aangeven waardoor dit duidelijk is voor jou?
Precies om onderstaande.
Matthijs schreef: wo 12 mar 2025, 16:44Pas als je middenop de kruising staat is het beeld misschien duidelijker, maar ik vraag me af hoe relevant dat is
Ik weet ook niet of dat relevant is, maar het staat nergens dat dat relevant is.
Matthijs
expressweg

Bericht door Matthijs »

^^
Als ik de definitie erbij pak die volgens de ANWB wordt gebruikt door de rechter:

Een uitrit is een uitrit als het voor een ieder bij het naderen van de uitrit duidelijk is dat er sprake is van een uitrit. Daarbij spelen twee zaken een belangrijke rol:
1. de constructie (bijv. doorlopende bestrating van trottoir, gebruik van inritblokken, geen bochtbanden) en de bestemming.
2. Een uitrit heeft een beperkte bestemming (bijv. woning, garagebox of bedrijfsgebouw).

Dan voldoet mijn voorbeeld al direct niet aan de hoofdvoorwaarde: dat het duidelijk is.
Vervolgens voldoet het ook niet aan subvoorwaarde 1 (constructie) en is subvoorwaarde 2 (beperkte bestemming) discutabel (want de steeg loopt door naar het plein) en op z'n minst onduidelijk.
Dus: geen uitrit.

Dit is misschien een theoretische discussie, maar ook een praktische. Ik moet geregeld uit die steeg met de auto. Doordat je helemaal geen zicht om de hoek hebt daar kan ik niet anders dan "voorrang nemen" en heel voorzichtig de straat op steken.
Dat werkt op zich prima zolang het kruisend verkeer ook voorzichtig is. Wat echter soms gebeurt is dat een fietser er vanuit gaat dat het een uitrit is en dus meent alle recht te hebben er met 30 km/u langs te fietsen, zelfs al ziet-ie me tevoorschijn komen, en dus bijna over de motorkap vliegt.
Nu blijf ik natuurlijk ongeacht de officiële voorrangssituatie heel voorzichtig de kruising op rijden, ik kan niet anders. Maar het zou fijn zijn als de wettelijke situatie wat duidelijker is en de fietsers iets voorzichter zijn bij deze kruising.
JanVerhoeven
verkeersader

Bericht door JanVerhoeven »

^^ ik ben het ermee eens dat de verhoging niet dicht genoeg bij de zichtlijn ligt, alleen dat geeft hooguit een te snelle aanname van naderend verkeer dat het verkeer uit de steeg voorrang hoort te krijgen. Dat verkeer ziet zelf wel de verhoging aflopen en gaat er dus vanuit uit een uitrit te komen. Ik vind dat niet zo’n slecht gegeven eigenlijk, al zou een :B6: in een blauw vierkant met “uitrit” wel helpen.
Rein
2x4 autosnelweg

Bericht door Rein »

Nee, want :B6: en uitrit gaat niet samen (of is op zijn minst verwarrend).
Steyn_E
autoweg

Bericht door Steyn_E »

Dat moet toch wel de meest voorkomende bebordingsfout in NL zijn.

Neem dit voorbeeld: https://maps.app.goo.gl/rekULoMorjwB3Pex6
Duidelijk een uitrit omwille van de beperkte bestemming (afsluitbaar parkeerterrein van een bedrijf), toch heeft men haaientanden en een stopbord (!?!) geplaatst...
Attietattie
2x5 autosnelweg

Matthijs schreef: do 13 mar 2025, 8:11Als ik de definitie erbij pak die volgens de ANWB wordt gebruikt door de rechter:
Dan snap ik niet waarom je het vraagt. Dit is dan toch klip en klaar?
Matthijs
expressweg

Bericht door Matthijs »

^^
Blijkbaar niet, vandaar dat ik graag de mening van wat andere mensen wilde horen.
Durashift
expressweg

Bericht door Durashift »

Steyn_E schreef: do 13 mar 2025, 11:49 (..)

Duidelijk een uitrit omwille van de beperkte bestemming (afsluitbaar parkeerterrein van een bedrijf), toch heeft men haaientanden en een stopbord (!?!) geplaatst...
Een bord met de tekst "let op, u verlaat een uitrit' is misschien beter. Al kan ik mij de eigenaar van de Intratuin wel voorstellen om dit zo te doen: immers, hoeveel van zijn klanten zullen bij het verlaten van het parkeerterrein zich bewust zijn van het verlaten van een uitrit? Ze rijden op een geasfalteerde weg, min of meer een afbuigende sluitband.
Egbert
expressweg

Bericht door Egbert »

Steyn_E schreef: do 13 mar 2025, 11:49 Dat moet toch wel de meest voorkomende bebordingsfout in NL zijn.

Als ik daar op de Heuvel kom aanrijden zou ik dat echt niet in eerste oogopslag als uitrit of beperkte bestemming zien.
Verder zie ik ook niet wat er mis mee is om dergelijke situaties te verduidelijken.
Rein
2x4 autosnelweg

Bericht door Rein »

Durashift schreef: do 13 mar 2025, 21:27 hoeveel van zijn klanten zullen bij het verlaten van het parkeerterrein zich bewust zijn van het verlaten van een uitrit?
Nou, wanneer je zelf van een parkeerterrein komt, dan zal je héél goed weten dat je van een beperkte bestemming komt en er 'dus' een uitrit volgt. Daar zouden geen drempels of trottoirbanden voor nodig hoeven zijn. In de praktijk is dat wellicht wel wenselijk, want ik vrees dat het gros van de mensen wel ooit geleerd heeft dat zoiets een uitrit is, maar dit al heel lang vergeten is.
Egbert schreef: vr 14 mar 2025, 8:35 Als ik daar op de Heuvel kom aanrijden zou ik dat echt niet in eerste oogopslag als uitrit of beperkte bestemming zien.
Verder zie ik ook niet wat er mis mee is om dergelijke situaties te verduidelijken.
Met situaties verduidelijken is op zich niks mis. Alleen kunnen pogingen tot verduidelijking in sommige gevallen juist verwarring opleveren. Want als je :B6: of :B7: plaatst, dan wek je de indruk dat het een voorrangskruising is en dus géén uitrit. Opeens hoeft een kruisende voetganger dan niet meer voor gegaan te laten worden, maar wanneer het toch een uitrit is eigenlijk weer wel. :s

In dit geval is het nog eens extra verwarrend, want op dat hele wegvak liggen (tegenwoordig) alleen maar uitritten en gelijkwaardige kruisingen (waarbij verkeer van rechts dus voorrang heeft). Met een :B7: en haaientanden op de weg is dit daar een grote uitzondering op en dan ook nog eens terwijl het wellicht eigenlijk een uitrit zou moeten zijn. Wat mij betreft halen ze die :B7: en de haaientanden op de weg daarom maar helemaal weg, want het is eerder verwarrend dan verduidelijkend.
Steyn_E
autoweg

Bericht door Steyn_E »

Ik bedoelde dat het duidelijk een uitrit is vanwege de beperkte bestemming, niet dat het een duidelijk uitgevoerde uitrit was :rofl2:

Het verduidelijken van de uitrit is wat mij betreft een nobel streven, maar dan wel graag gewoon door de inrichting aan te passen. Niet door een verkeerdbord te plaatsen. En al helemaal niet met een stopbord zonder stopstreep of haaientanden zonder B6.
Joopjr
dorpsstraat

Bericht door Joopjr »

Wat vinden we dan hier van? Dit industrieterrein ligt vol met dit soort gedrochten. Ik vermoed dat ze dit gezien het vele vrachtverkeer niet als uitritconstructie willen aanleggen.

Overduidelijk een beperkte bestemming, weginrichting geeft geen indicatie van een uitrit. Fietsers die vrij dicht langs de poort kruizen hebben een :B6:, vervolgens heeft het uitrijdend verkeer een :B6: en het doorgaande verkeer een :B1:
Afbeelding
https://maps.app.goo.gl/mJ7ivau1zbtzT4y68

2e voorbeeld:
Afbeelding
https://maps.app.goo.gl/QgAug7jCzVNiyCZ79

Nog een voorbeeld op dit industrieterrein met :B6:. Links uitrit van parkeerrerein afgesloten met slagboom, rechts uitrit van "bedrijf". Beide met haaientanden en :B6:.
Afbeelding
https://maps.app.goo.gl/m9dCyhqN2c54pTHu7
Via
2x5 autosnelweg

Bericht door Via »

^^
Rare vormgeving, je kunt een industrie inrit ook prima zo vormgeven als het om comfort te doen is:
https://maps.app.goo.gl/BE5U8pzr6VddSqLN8?g_st=ac
Joopjr
dorpsstraat

Bericht door Joopjr »

Het bizarre is dat het 200 meter van locatie 3 ook goed gedaan is. Je ziet dezelfde grote, grijze loods uit afbeelding 3 rechtsboven.

Afbeelding
https://maps.app.goo.gl/mnWyWp2eqrodNWqz6

Maar het overgrote deel van de uitritten zijn incorrect uitgevoerd als voorrangskruispunten inclusief :B6: en soms een :B1:.
djiwie
stadsweg

Bericht door djiwie »

Joopjr schreef: vr 14 mar 2025, 11:07 Wat vinden we dan hier van? Dit industrieterrein ligt vol met dit soort gedrochten. Ik vermoed dat ze dit gezien het vele vrachtverkeer niet als uitritconstructie willen aanleggen.

Overduidelijk een beperkte bestemming, weginrichting geeft geen indicatie van een uitrit. Fietsers die vrij dicht langs de poort kruizen hebben een :B6:, vervolgens heeft het uitrijdend verkeer een :B6: en het doorgaande verkeer een :B1:
Afbeelding
https://maps.app.goo.gl/mJ7ivau1zbtzT4y68
Waarom moeten die fietsers zogenaamd wel voorrang geven en autoverkeer niet? (Nog even los van de vraag hoe handhaafbaar zoiets is?)
Joopjr
dorpsstraat

Bericht door Joopjr »

Ik heb er op hetzelfde industrieterrein nog een gevonden die nog erger is. Duidelijk een beperkte bestemming dus een in-/uitrit. Echter hebben fietsers een :B6: en het verkeer dat de uitrit verlaat ook een :B6:, deze staat echter voor het kruizen van het fietspad :facepalm:

Afbeelding
https://maps.app.goo.gl/tBexM8mVrEbLnKfi9
Bart
autoweg

Bericht door Bart »

Is het voor een ter plaatse niet bekende bestuurder duidelijk dat het hier gaat om een "beperkte bestemming"? Je zou ook kunnen zeggen: de wegbeheerder heeft hier een duidelijke keuze gemaakt, zodat er geen onduidelijkheid is of de situatie wel/geen uitrit is.

Let wel: ik vind het wel merkwaardig dat de wegbeheerder bij deze situatie bepaalt dat afslaand/wegrijdend verkeer voorgang heeft op verkeer op het fiets/bromfietspad.
Laatst gewijzigd door Bart op ma 17 mar 2025, 23:45, 2 keer totaal gewijzigd.
Bart - als alles op jou afkomt, zit jij op de verkeerde baan...
Durashift
expressweg

Bericht door Durashift »

^^ zal een keuze voor veiligheid zijn, gezien het vele vrachtverkeer dat in- en uit zal rijden, lijkt mij.
Peter
2x4 autosnelweg

Bericht door Peter »

Durashift schreef: ma 17 mar 2025, 20:45 ^^ zal een keuze voor veiligheid zijn, gezien het vele vrachtverkeer dat in- en uit zal rijden, lijkt mij.
Dat denk ik ook. Ik vermoed dat het echter juridisch geen stand houdt als een fietser van zijn fiets wordt gereden. Verkeer dat in of uit het hek rijdt moet voorrang verlenen omdat je de status uitrit denk ik niet ongedaan kan maken met een voorrangsbord.
Voor de schadeafhandeling maakt het weinig uit (auto / vrachtauto betaalt), maar wellicht wel voor een brommer.
130 km/h ? Dan haalt de trein me nog steeds in ...
Peter
2x4 autosnelweg

Bericht door Peter »

Steyn_E schreef: vr 14 mar 2025, 10:50 Ik bedoelde dat het duidelijk een uitrit is vanwege de beperkte bestemming, niet dat het een duidelijk uitgevoerde uitrit was :rofl2:

Het verduidelijken van de uitrit is wat mij betreft een nobel streven, maar dan wel graag gewoon door de inrichting aan te passen. Niet door een verkeerdbord te plaatsen. En al helemaal niet met een stopbord zonder stopstreep of haaientanden zonder B6.
Ik kan mij voorstellen dat een ondernemer liever een bord plaatst van 200 euro dan een uitritconstructie van 40000 euro (zo de ondernemer dit al mag doen, afhankelijk van de erfgrens). Een stopstreep is dan fraaier natuurlijk met een stopbord, in de Nederlandse situatie. Er ligt geen voetpad, dus de status van voetgangers is niet zo relevant.
Joopjr
dorpsstraat

Bericht door Joopjr »

De Wilhelminastraat/Broekstraat in Belfeld ligt vol met uitritconstructies.

Afbeelding

Tot aan de start van de 30 km/u zone in de kern van het dorp zijn alle zijstraten uitgevoerd als uitrit constructies. Er is slechts 1 kruising (met de Prins Frederikstraat) die uitgevoerd is als voorrangskruising.

Echter is er ook onderstaande constructie te vinden in deze straat. Na enkele weken hierlangs gereden te hebben zonder al te veel aandacht, viel het mij laatst op dat er geen duidelijk uitritconstructie is. In mijn ogen is er dus sprake is van een gelijkwaardige kruising. Wat vinden jullie hiervan?
Afbeelding
Peter
2x4 autosnelweg

Bericht door Peter »

Dit is een gelijkwaardige kruising.
Rein
2x4 autosnelweg

Bericht door Rein »

Het is feitelijk een gelijkwaardige kruising, maar ik vermoed dat de gemeente een uitritconstructie in gedachte heeft gehad (en nog heeft). En ik vermoed ook dat >95% van de weggebruikers dit de facto als uitrit zal beschouwen.
mavas
2x5 autosnelweg

Bericht door mavas »

Rein schreef: vr 14 mar 2025, 9:45
Durashift schreef: do 13 mar 2025, 21:27 hoeveel van zijn klanten zullen bij het verlaten van het parkeerterrein zich bewust zijn van het verlaten van een uitrit?
Nou, wanneer je zelf van een parkeerterrein komt, dan zal je héél goed weten dat je van een beperkte bestemming komt en er 'dus' een uitrit volgt. Daar zouden geen drempels of trottoirbanden voor nodig hoeven zijn. In de praktijk is dat wellicht wel wenselijk, want ik vrees dat het gros van de mensen wel ooit geleerd heeft dat zoiets een uitrit is, maar dit al heel lang vergeten is.
Egbert schreef: vr 14 mar 2025, 8:35 Als ik daar op de Heuvel kom aanrijden zou ik dat echt niet in eerste oogopslag als uitrit of beperkte bestemming zien.
Met situaties verduidelijken is op zich niks mis. Alleen kunnen pogingen tot verduidelijking in sommige gevallen juist verwarring opleveren. Want als je :B6: of :B7: plaatst, dan wek je de indruk dat het een voorrangskruising is en dus géén uitrit. Opeens hoeft een kruisende voetganger dan niet meer voor gegaan te laten worden, maar wanneer het toch een uitrit is eigenlijk weer wel. :s

In dit geval is het nog eens extra verwarrend, want op dat hele wegvak liggen (tegenwoordig) alleen maar uitritten en gelijkwaardige kruisingen (waarbij verkeer van rechts dus voorrang heeft). Met een :B7: en haaientanden op de weg is dit daar een grote uitzondering op en dan ook nog eens terwijl het wellicht eigenlijk een uitrit zou moeten zijn. Wat mij betreft halen ze die :B7: en de haaientanden op de weg daarom maar helemaal weg, want het is eerder verwarrend dan verduidelijkend.
Zelfs bij hetzelfde bedrijf, en in Rein zijn eigen gemeente verduidelijken ze graag een uitrit: https://www.google.nl/maps/@52.3307095, ... FQAw%3D%3D
Joopjr
dorpsstraat

Bericht door Joopjr »

Hoe zit het met deze locatie. Het betreft een doorsteek tussen twee straten (Lingebrug & Arkelsedijk), er is dus geen sprake van beperkte bestemming en het is niet uitgevoerd met uitritblokken. Er staat echter wel een verkeersbord dat waarschuwt voor een uitrit.
Afbeelding

In mijn ogen is hier gewoon sprake van een gelijkwaardige kruising waar rechts voorrang heeft.
verfmeer95
expressweg

Bericht door verfmeer95 »

^^ Dat klopt, en brandweerdoorsteek zou een betere naam zijn. Maar aangezien er een verkeerslicht staat en de brandweerauto's daar toch met zwaailicht en sirene zullen rijden, maakt het allemaal weinig uit. Voorrang hebben ze sowieso.
Rein
2x4 autosnelweg

Bericht door Rein »

^^ Feitelijk en formeel gezien hebben ze geen voorrang, maar moet je ze voor laten gaan, zie de formulering van artikel 50 RVV 1990. ;)
Egbert
expressweg

Bericht door Egbert »

Ik zou zeggen absoluut beperkte bestemming en omdat er aan beide zijden een :C1: staat hoef je ook niet met verkeer te rekenen.
Uiteraard geef je voorrangsvoertuigen voorrang, en als het verkeerslicht op rood staat moet je stoppen, dat heeft verder niets te maken met de beperkte bestemming.