Maar dat daar het bord
Zijn dit uitritten en wat vinden we ervan?
Moderator: Moderatoren
-
Wouter8
- woonerf
Re: Zijn dit uitritten en wat vinden we ervan?
Maar dat daar het bord
-
Palance
- 4x5 autosnelweg
Is dit een uitrit?
https://maps.app.goo.gl/mdg1n5vhxChkF1U36
"The problem with internet quotes is that you can't always depend on their accuracy" - Abraham Lincoln, 1864.
-
Durashift
- expressweg
-
Attietattie
- 2x5 autosnelweg
'De beste verkeersdrempel is vriendelijkheid' - Loesje
-
JaapN
- dorpsstraat
Is dit een uitrit of een gelijkwaardig kruispunt?
Google Maps
Ik neig zelf naar de uitrit want het ziet er uit als een parkeerplaats. Maar gezien de bebording vind de wegbeheerder het een gelijkwaardig kruispunt.
Google Maps
Ik neig zelf naar de uitrit want het ziet er uit als een parkeerplaats. Maar gezien de bebording vind de wegbeheerder het een gelijkwaardig kruispunt.
-
Coen Tunnel
- Voorzitter
Hahaha dat bord van de wegbeheerder. Dit is duidelijk een uitrit. De wegbeheerder creëert met dat bord bewust een onduidelijke situatie, want verkeer dat het parkeerterrein verlaat heeft geen voorrang, maar zal (zeker van ter plekke bekenden die dat bord hebben gezien) wellicht wel voorrang krijgen.
-
sven_engelen
- expressweg
Zo ken ik er nog wel eentje in Eindhoven: https://www.google.nl/maps/@51.4329405, ... FQAw%3D%3D
Svenlo
https://svene.nl/
https://svene.nl/
-
paolie
- expressweg
Dat is toch helemaal geen uitrit? Het is gewoon een straat met straatnaam en adressen. En toevallig ook veel parkeerplekken.Coen Tunnel schreef: ma 29 dec 2025, 11:59 Hahaha dat bord van de wegbeheerder. Dit is duidelijk een uitrit. De wegbeheerder creëert met dat bord bewust een onduidelijke situatie, want verkeer dat het parkeerterrein verlaat heeft geen voorrang, maar zal (zeker van ter plekke bekenden die dat bord hebben gezien) wellicht wel voorrang krijgen.
-
Coen Tunnel
- Voorzitter
Is dat voldoende om het geen uitrit te laten zijn?paolie schreef: ma 29 dec 2025, 13:27Dat is toch helemaal geen uitrit? Het is gewoon een straat met straatnaam en adressen.
-
paolie
- expressweg
-
JaapN
- dorpsstraat
Even los of het uitmaakt, maar volgens mij heeft deze parkeerplaats / straat geen adressen op die plek. Volgens mij komen alle voordeuren/winkels uit op het binnenste plein die dezelfde naam heeft.paolie schreef: ma 29 dec 2025, 13:27Dat is toch helemaal geen uitrit? Het is gewoon een straat met straatnaam en adressen. En toevallig ook veel parkeerplekken.Coen Tunnel schreef: ma 29 dec 2025, 11:59 Hahaha dat bord van de wegbeheerder. Dit is duidelijk een uitrit. De wegbeheerder creëert met dat bord bewust een onduidelijke situatie, want verkeer dat het parkeerterrein verlaat heeft geen voorrang, maar zal (zeker van ter plekke bekenden die dat bord hebben gezien) wellicht wel voorrang krijgen.
-
paolie
- expressweg
En aan de andere kant hetzelfde: https://www.google.com/maps/@51.9408377 ... FQAw%3D%3D
Wat hier natuurlijk niet handig is: De materiaalscheiding asfalt/klinkers. Dat brengt mensen in verwarring. Maar is absoluut geen criterium voor een uitrit. Zou alles asfalt zijn geweest, zouden mensen het ook veel beter als gelijkwaardige kruising herkennen.
-
JaapN
- dorpsstraat
In mijn optiek is dit een aftakking van de doorgaande weg met alleen het doel om daar te parkeren. Daarom zie ik niet in waarom dit geen parkeerterrein zou zijn (ondanks dat er maar 1 rij met parkeervakken is).
-
paolie
- expressweg
Heel knap als je dat als onbekende automobilist zo snel kan interpreteren. Zoals bij die laatste kruising. Rechts parkeerterrein en links straat? Terwijl ik rechts veel meer woningen zie dan links? En in het donker helemaal niets zie?
Ik zou zeggen, als ik een duidelijke
of iets vergelijkbaars zie, ben ik wel geneigd iets als een uitrit van een parkeerterrein te zien. Anders ga ik toch echt uit van een zijstraat van rechts.
Ik zou zeggen, als ik een duidelijke
-
JaapN
- dorpsstraat
Een
is inderdaad een stuk duidelijker, maar ik zie die vaker niet dan wel gebruikt bij parkeerterreinen. Dat is in ieder geval geen vereiste om een parkeerterrein een uitrit te laten zijn.
In dit geval had ik ook het zekere voor het onzekere genomen en de auto vanaf het parkeerterrein/straat van rechts voorrang gegeven. Op het moment dat ik daar kwam twijfelde ik toch, maar vooral door de borden. Zonder borden had ik niet zonder meer gestopt.
In dit geval had ik ook het zekere voor het onzekere genomen en de auto vanaf het parkeerterrein/straat van rechts voorrang gegeven. Op het moment dat ik daar kwam twijfelde ik toch, maar vooral door de borden. Zonder borden had ik niet zonder meer gestopt.
-
Attietattie
- 2x5 autosnelweg
'De beste verkeersdrempel is vriendelijkheid' - Loesje
-
Kaaiman
- Secretaris
Nee, het begrip "weg met beperkte bestemming" zaait verwarring, aangezien het vanaf de doorgaande weg in de meeste gevallen niet voldoende herkenbaar is als zodanig.JaapN schreef: ma 29 dec 2025, 14:08 Een parkeerplaats valt onder "weg met beperkte bestemming" en is daarmee in beginsel een uitrit. Daarom was mijn eerste ingeving dat het een uitrit is, alleen de bebording zaait verwarring.
Alleen al het feit dat er hier een discussie ontstaat over het wel of niet ontsluiten van adressen en of een zijweg meer dan alleen een parkeerplaats is, zegt al genoeg: dat kun je als bestuurder totaal niet inschatten vanaf de weg, tenzij je gedetailleerde lokale kennis hebt over waar de hoofdingangen op uitkomen. Maar je wordt wel geacht in een milliseconde in te kunnen schatten of er wel of geen voorrang verleend moet worden.
Weg dus met dat begrip 'beperkte bestemming', en gewoon de normale verkeersregels en inrichting voor kruispunten van toepassing verklaren.
🇳🇱🇪🇺
Deur Drenthe • website over het Drentse provinciaal en rijkswegennet
@DeurDrenthe • volg het Drentse wegennieuws op Mastodon
-
Vinny
- 4x5 autosnelweg
Misschien dat het toch eens tijd wordt voor eenduidige weginrichting, zodat het voor de gebruikers heel makkelijk is om een uitrit te herkennen. Op zich waren wegbeheerders jaren geleden daar al mee bezig...
Let op: Sarcasmemodus over een lengte van 10 kilometer.
-
Kaaiman
- Secretaris
🇳🇱🇪🇺