Nieuwegein - Miranda de Ebro (ES) - juli 2025

Een speciaal subforum voor reisadviezen waar dan ook in Europa en reisverslagen uit de wereld.

Moderator: Moderatoren

Autostrada
autoweg

Nieuwegein - Miranda de Ebro (ES) - juli 2025

Bericht door Autostrada »

De bestemming voor komende zomer staat vast; een bezoek aan de Spaanse Rioja streek en Baskische kust.
Onze eerste stek zal Miranda de Ebro zijn, met een heenreis in het weekend van 26 juli - dat zal ongetwijfeld een druk weekend zijn om naar het zuiden af te reizen. De reis kan verspreid worden over 2 dagen, wellicht zelfs met een paar uurtjes rijden op donderdag 24 juli, als dat veel zou uitmaken. We reizen met een EV en halen -in goede omstandigheden- zo'n 90km/h, laadstops meegerekend.

Als ik Nieuwegein - Miranda de Ebro in Google Maps ingeef, krijg ik de volgende opties:
A) de route via het gebaande pad, Breda, Antwerpen, Gent, Lille, Parijs (BP), A10, Bordeaux, A63, Donostia, AP-1. 1406km
A') zoals A, maar dan via de duplex ipv de BP, geeft 1422km
A'') zoals A, maar dan via de duplex en de N10 langs Angoulême ipv de A10, geeft 1402km

B) grand-contournement om de west, via Breda, Antwerpen, Gent, Lille, Amiens, Rouen, A28, A10, N10 Angoulême, etc; geeft 1501 km
B') grand-contournement + vermijden Antwerpen: via Gorinchem, Westerscheldetunnel, Brugge, Calais, Routen, en dan zoals B: 1551km

C) grand-contournement om de oost, via Breda, Antwerpen, Brussel, Charleroi, Reims, A4, A104, A10, N10, etc: 1480km

Op basis van deze beelden neig ik in eerste instantie naar de klassieke route via Parijs. Knelpunten zijn dan achtereenvolgens Antwerpen, Parijs, Bordeaux en de Spaanse grens. Met 100km omrijden kan ik Parijs van de knelpunten lijst afkrijgen, het zal er om hangen of dat uit kan. Met vertrek op vrijdag in de vroege ochtend zal ik op de vrijdag rond het middag uur rond Parijs zijn, en waarschijnlijk op de zaterdag ochtend ergens bij Bordeaux, en dan rond het middaguur bij de Spaanse grens.

Benieuwd naar tips, adviezen - alternatieve routes ook welkom.
Laatst gewijzigd door Autostrada op zo 06 apr 2025, 21:34, 1 keer totaal gewijzigd.
Chris
Moderator

Re: Nieuwegein - Miranda do Ebro (ES) - juli 2025

Bericht door Chris »

Miranda de Ebro, het is niet in Portugal. ;)

Als je Parijs niet tijdens de spits hoeft te doorkruisen dan loont via Rouen of Reims / Troyes eigenlijk niet. En die route is qua tol behoorlijk duurder (vooral de A28 heeft tamelijk absurde toltarieven tegenwoordig). De route via de Duplextunnel heeft de grootste garantie op free-flow verkeer buiten de spits.

Maar een weekend eind juli, dat zal topdrukte worden, vooral zuidelijk van Parijs. Files op het 2x2 deel van de A10 en bij Bordeaux, evenals op het eerste stuk A63, zijn dan wel een zekerheid. Sowieso loont de N10 via Angoulême wel, de A10 is eigenlijk alleen sneller als je daadwerkelijk het hele stuk 130 km/h kan (en wil) rijden en je daar iets van 20 euro voor over hebt.

Drukte bij Bordeaux is wel moeilijk te vermijden. Het wegennet is zodanig dat het ook niet te bypassen valt.
Autostrada
autoweg

Re: Nieuwegein - Miranda do Ebro (ES) - juli 2025

Chris schreef: zo 06 apr 2025, 21:26 Miranda de Ebro, het is niet in Portugal. ;)
Check :worship:
Rein
2x4 autosnelweg

Re: Nieuwegein - Miranda de Ebro (ES) - juli 2025

Bericht door Rein »

Twee dingen om rekening mee te houden.

Op een vrijdag in juli in de middag Parijs willen passeren is een garantie op flinke vertraging, óók als je via de Duplex rijdt. Want op bijvoorbeeld de N118 (die je dan logischerwijs zult volgen om op de A10 te komen) zal het dan behoorlijk vast kunnen staan en verlies je met gemak 30 minuten tot drie kwartier. En ook de route van de A1 naar de Duplex zal niet filevrij zijn. Wellicht wanneer je vrij vroeg bent, zeg voor 11 uur nabij Parijs, dat het nog redelijk meevalt, maar als je om bijvoorbeeld 1 uur in de middag Parijs nadert ben je gewoon de sigaar.

Verder sluit ik mij aan bij Chris waar het de passage van Bordeaux betreft. Het laatste stuk A10 voor Bordeaux zal op zaterdag flink vast staan, net als de eerste 20 km van de A63. Pas nadat 75% van het verkeer is afgeslagen naar de A660, kan je op de A63 prima doorrijden.
Pino
4x3 autosnelweg

Bericht door Pino »

^^ De N10 langs Rambouillet is soms een alternatief voor een volle N118, maar op vrijdag zal het vanaf een uur of tien ‘s ochtends bal zijn bij Parijs en ben je daar zo een uur extra kwijt. Nou kun je dat natuurlijk ook ergens incalculeren. Het is juist het stuk daarachter wat lastiger in te plannen valt. De A10 zul je gewoon rijden rond de capaciteit van de weg. Behalve dat dat inspannend is -zelfs een stop op een aire wordt nog complex- kan een klein incident de boel he-le-maal platleggen. Dat was voor mij de reden om op een vergelijkbare vrijdag enige jaren terug A20-A89 naar Bordeaux te rijden (de reisadvies-discussie is misschien nog interessant). Die was voor A20-begrippen vrij druk, maar dat was goed te doen, en parallel aan ons werd de A10 afgesloten door een incident.

De N10 tussen Poitiers en Bordeaux is op dit soort dagen ook relatief rustig, terwijl de A10 tussen Poitiers en Bordeaux als 2x2-weg op deze momenten heel tricky is. Waar Chris het enige posts terug presenteerde als "A10 is alleen interessant als je 130 kunt rijden en er 20 euro voor wilt betalen", valt er ook omwille van het relaxter rijden nog wel wat te zeggen voor de N10 - wat ik op veel andere momenten omgekeerd benader.

Het betekent dat ik de Grand Contournement Est opties minder zie zitten. Dat geeft een oplossing voor Parijs, maar niet voor wat daarna komt. Hoewel je je oostelijke optie langs Parijs natuurlijk prima kunt combineren met een alternatieve route tussen Orléans en Bordeaux: A20-A89, A20-D951-N10, zeg het maar. Grand Contournement Ouest zorgt ervoor dat je pas relatief laat op de A10 terecht komt en dat is in dit verhaal gunstig. Ik zou in de opties langs die kant ook zeker in overweging nemen om niet over de A28 naar Tours door te steken, maar via de A87-A83 je aankomst op de A10 uit te stellen tot Niort. Dat is 40 kilometer extra ten opzichte van de A28 - je beslissing daarover kun je uitstellen tot rond Le Mans, op basis van de actuele verkeersinformatie.

Op mijn rit van 2022 hadden we er trouwens op donderdag al de kop af gehakt door tot Orléans te rijden. Dat was in ons geval gekoppeld aan een bezoek aan een tentoonstelling in Parijs (parkeren onder het Louvre en aanrijden over Champs Elysées - vele malen beter te doen dan het klinkt), maar op andere trips heb ik in een avond Amsterdam-Les Ulis gedaan. Dan heb je op zo’n trip Parijs maar achter je.
Autostrada
autoweg

Dank voor de adviezen tot zo ver. De schoolvakanties voor Nieuwegein vallen betrekkelijk laat dit jaar, daarnaast gaan we in de 2e week en derhalve zijn we terecht gekomen in dit verre van ideale weekend eind juli.
Het noorden van Spanje staat al heel lang op onze verlanglijst; dat brengt ons nu dus deze situatie - waarbij het uitgangspunt dus niet opperbest is. Op basis van de reacties tot nu toe wat ideeën / gedachten:

- Parijs wordt een taai verhaal, dat is een gegeven en ik heb daar in 2022 zeker een uur vertraging gepakt dus ik hoef me daarover niet te laten overtuigen. Mijn vertrek uit Nieuwegein op de vrijdag gaat realistisch gezien niet voor 05h30 zijn (en dat is al een stretch, het zal eerder tegen 06h lopen) dus voor 10h Parijs passeren is een utopie.
- Grand-Contournement is een optie; tol-kosten neem ik voor lief. Een vakantie kost gewoon een flinke som met geld en natuurlijk mik ik liever niet 30 euro uit het raam, maar dit zijn niet de bedragen waar ik mijn keuze van af wil laten hangen als mij dit significant voordeel oplevert in de vorm van rustig rijden (en opladen). "Rechtsom" voegt het zo'n 100 km toe tov van de route via Parijs, zoals gezegd kom ik dan bij Tours weer op het gebaande pad. Als ik via Angers en Cholet ga rijden kom je bij Niort op de A10, dan is de N10 geen optie meer en zit je op 1575km; maw dan heb je 175 km aan de route toegevoegd om Paris en de A10 tussen Tours en Niort te kunnen omzeilen. Een interessante optie leek mij om de overnachten in de buurt van Royan en dan met het veer de Gironde over te steken, de volgende dag zou het dan via D-wegen naar de A660 gaan om dan de weg te vervolgen. Ik lees alleen horror verhalen over de veerdienst van Royan (wachttijden tot 3 uur) en daar heb ik echt geen trek in (mijn vrouw gaat onherroepelijk vragen: "en er is géén route naar Spanje zonder deze veerboot?"). Aan de andere kant (vrij letterlijk) zou ik wel een overnachting kunnen plannen in de omgeving van Libourne, dit is maar een klein stukje binnendoor vanaf de N10 en in de directe omgeving van Saint Emilion heb je veel keuze qua accomodaties. De volgende ochtend zou het dan weer binnendoor zijn tot Langon, om dan de A65 te nemen en via Mont-de-Marsan terug te steken naar de A63. Dit lijkt me nog best een kanshebber.
- Grand-Contournement 'om de oost' is hier ook genoemd en verworpen, via Reims en Troyes is 145km omrijden tov de directe route, dat is sneller dan via de A83 en zou ook zeker mijn voorkeur hebben, maar dan moet je op de ring van Antwerpen al wel een keuze maken. En je komt bij Orléans gewoon weer op de A10 terecht. Een route via de A20 vind ik wel het overwegen waard, je zit op 1426km als je via de D951 gaat (die langs Bellac, niet bij Le Blanc, lekker verwarrend). Je moet dan natuurlijk wel via Parijs, maar rijdt slechts 25km om de A10 grotendeels te kunnen omzeilen.
- "De kop er af rijden" op donderdag, normaal gesproken niet echt mijn favoriet omdat je dan 3 dagen in de auto zit in plaats van 2, maar misschien in dit geval wel een optie. Gevoelsmatig zou ik dan op de donderdag zo'n beetje tot Amiems / Rouen rijden (vertrek 16h30 in de hoop dat Antwerpen dan al meevalt), op de vrijdag de route naar Bordeaux en daar gewoon de pijn pakken, een Rouen - San Sebastian is bijv 875km, om dan maar het nuttige met het aangename te combineren. Les Ulis - San Sebastien is 775km, dan ligt wel de A10 op het bord op de vrijdag.

Benieuwd naar de meningen.
Laatst gewijzigd door Autostrada op ma 07 apr 2025, 16:42, 1 keer totaal gewijzigd.
Chris
Moderator

Bericht door Chris »

Op de A10 tussen Poitiers - Niort - Bordeaux is het buiten het hoogseizoen vaak erg rustig, maar er zijn een aantal weekenden per jaar dat het met name tussen Niort en Bordeaux grootschalig vast loopt. En dat is vooral rond eind juli / begin augustus het geval. Een beetje zonde om helemaal via Nantes te rijden en dat je daar dan vast komt te staan.

Dan zou mijn voorkeur toch meer liggen bij de N10 route. Vanaf Orléans tot voorbij Tours liggen 2x3 rijstroken, meestal is dat stuk niet zo problematisch, bij Orléans slaat een boel verkeer af naar de A20. Bij de versmalling van 2x3 naar 2x2 rijstroken ten zuiden van Tours zijn files wel min of meer gegarandeerd zo'n zaterdag, maar ook niet goed vermijdbaar.

Let er wel op dat er langs de N10 weinig aires zijn van het kaliber zoals je langs de autoroute aantreft. En ik zou het niet uitstellen tot je weer op de A10 bij Bordeaux bent, want die zal knetterdruk zijn.

Ik zou wel onderweg goed Google Maps in de gaten houden, bij incidenten ontstaan snel monsterfiles en in Frankrijk kan je niet zo snel even van de snelweg af zoals in Duitsland of Nederland.
Pino
4x3 autosnelweg

Bericht door Pino »

Chris schreef: ma 07 apr 2025, 16:39Op de A10 tussen Poitiers - Niort - Bordeaux is het buiten het hoogseizoen vaak erg rustig, maar er zijn een aantal weekenden per jaar dat het met name tussen Niort en Bordeaux grootschalig vast loopt. En dat is vooral rond eind juli / begin augustus het geval. Een beetje zonde om helemaal via Nantes te rijden en dat je daar dan vast komt te staan.
Komt nog bij dat de route Nantes-Niort maar een paar keer per jaar druk is, en dat is vooral in die weekenden het geval. Maar goed, dat is dan dus een keuze om bij Le Mans te maken. Op dat moment heb je actuelere verkeersinformatie. Met de kortere route Le Mans - Tours - Poitiers - Angoulême - Bordeaux maak je dan een keuze welk A10-stuk je nog pakt: Tours-Poitiers of Niort-Virsac (Virsac-Bordeaux krijg je in beide gevallen). Tours-Poitiers is geen gegarandeerde slam dunk, ook door de tolstations bij Tours. Maar doordat het zwaartepunt van de files doorgaans achter Poitiers ligt, kun je een eind komen zo.

Eens over aires langs de N10, en hoe druk de aires zullen zijn zodra je weer terug bent op de A10 (of de A63). Voor lunchmogelijkheden bij routiers biedt de N10 dan weer wel wat mogelijkheden. Heb ook ooit bij dit centre routier gestaan: gepicknickd uit onze eigen koelbox en daarna binnen een kop koffie gedronken aan de bar. Alleen het tanken was er compleet ingericht op vrachtwagenchauffeurs. Eerst mijn pinpas moeten afgeven aan de kassa voordat ik mocht gaan tanken ben ik toch niet enorm gewend.
Autostrada schreef: ma 07 apr 2025, 16:29 Aan de andere kant (vrij letterlijk) zou ik wel een overnachting kunnen plannen in de omgeving van Libourne, dit is maar een klein stukje binnendoor vanaf de N10 en in de directe omgeving van Saint Emilion heb je veel keuze qua accomodaties. De volgende ochtend zou het dan weer binnendoor zijn tot Langon, om dan de A65 te nemen en via Mont-de-Marsan terug te steken naar de A63. Dit lijkt me nog best een kanshebber.
Dat is een lichte variant op wat ik in 2022 heb gedaan met mijn overnachting nabij Pau. En als gezegd, dat is mij goed bevallen. Libourne kun je ook prima benaderen vanaf de A89. Dat is vanaf de A20-afrit richting de N10 wel een 60 kilometer om, maar niet of nauwelijks langzamer. En 100% snelweg rijdt natuurlijk wel ontspannener. Als je dan toch de A89 neemt, kun je ook al wat oostelijker doorsteken dan bij Libourne. D708 vanaf Montpon bijvoorbeeld.
Coen Tunnel
Voorzitter

Bericht door Coen Tunnel »

Autostrada schreef: ma 07 apr 2025, 16:29Een interessante optie leek mij om de overnachten in de buurt van Royan en dan met het veer de Gironde over te steken, de volgende dag zou het dan via D-wegen naar de A660 gaan om dan de weg te vervolgen. Ik lees alleen horror verhalen over de veerdienst van Royan (wachttijden tot 3 uur) en daar heb ik echt geen trek in (mijn vrouw gaat onherroepelijk vragen: "en er is géén route naar Spanje zonder deze veerboot?").
Deze optie zou ik laten varen. ;) Die veerdienst is inderdaad berucht om de lange wachttijden.
Aan de andere kant (vrij letterlijk) zou ik wel een overnachting kunnen plannen in de omgeving van Libourne, dit is maar een klein stukje binnendoor vanaf de N10 en in de directe omgeving van Saint Emilion heb je veel keuze qua accomodaties. De volgende ochtend zou het dan weer binnendoor zijn tot Langon, om dan de A65 te nemen en via Mont-de-Marsan terug te steken naar de A63. Dit lijkt me nog best een kanshebber.
Vergis je er niet in dat dit niet opschiet. Van de N10 naar Libourne en van Libourne binnendoor naar de A62 bij Langon gaat over D-wegen van een laag kaliber: smal en bochtig. Reken er op dat het je vanaf Libourne al gauw meer dan een uur duurt om op de snelweg bij Langon te komen. Het binnendoor rijden tussen de A65 en A63 via Mont-de-Marsan en Dax zal wat beter doorrijden, maar ook daar kan vakantiedrukte wellicht roet in het eten gooien. De omweg via Pau (A65-A64) voegt flink meer kilometers toe, maar Google Maps rekent op dit moment maar 12 minuten meer dan via Mont-de-Marsan en Dax, dus het is wel iets om in het achterhoofd te houden. Je vermijdt er ook het tolstation van Bénesse-Maremne mee, en op drukke reisdagen loopt het bij al die tolstations van de A63, die een open tolsysteem heeft, vast.

Maar, ik vermoed dat je er onder de streep niks mee opschiet. Ja, je zal minder in de file rijden, maar de alternatieve route is langer en kent binnendoorwegen die niet goed opschieten. Het is de keuze of je door de kat of de hond gebeten wordt. De perfecte filevrije route bestaat hier niet, en er is een reden dat het verkeer ondanks alles toch massaal op de A10, de ring van Bordeaux, en de A63 zit, want alle alternatieven hebben ook nadelen. De N10 Poitiers-Bordeaux is wél een goed alternatief.
- Grand-Contournement 'om de oost' is hier ook genoemd en verworpen, via Reims en Troyes is 145km omrijden tov de directe route, dat is sneller dan via de A83 en zou ook zeker mijn voorkeur hebben, maar dan moet je op de ring van Antwerpen al wel een keuze maken. En je komt bij Orléans gewoon weer op de A10 terecht. Een route via de A20 vind ik wel het overwegen waard, je zit op 1426km als je via de D951 gaat (die langs Bellac, niet bij Le Blanc, lekker verwarrend). Je moet dan natuurlijk wel via Parijs, maar rijdt slechts 25km om de A10 grotendeels te kunnen omzeilen.
Met de route over de A20 en daarna via Bellac en Confolens naar Angoulême heb ik ervaring, maar alleen buiten de vakanties. Maar de ervaringen van anderen op dit forum met die route zijn positief. Er zal niet veel verkeer op zitten, terwijl dit wel wegen zijn waar je lekker door kan rijden. Nadeel is dat je wel via Parijs moet, maar dat zal westelijk misschien niet eens zo'n probleem zijn. Het merendeel van het doorgaande verkeer blijft toch aan de oostkant van de stad hangen, en alhoewel Rein terecht aangeeft dat de N118 ook erg druk kan zijn, is mijn ervaring dat ik pas echt weer in de drukte kwam toen ik vanaf de N118 de A10 op reed. Maar die verlaat je daarna al bij Orléans.
Chris schreef: ma 07 apr 2025, 16:39Let er wel op dat er langs de N10 weinig aires zijn van het kaliber zoals je langs de autoroute aantreft. En ik zou het niet uitstellen tot je weer op de A10 bij Bordeaux bent, want die zal knetterdruk zijn.
Behalve die bij Bédenac, al tegen het einde van de N10 (dichter bij Bordeaux), zit er eigenlijk niks dat vergelijkbaar is met wat je langs de autoroute vindt. En die van Bédenac is niet heel groot, maar ik vond 'm wel oké - al was hier op het forum ook wel eens iemand die het helemaal niks vond. Maar het is het meest wat in de buurt komt van een aire zoals die langs de autoroute. Als ik op Streetview kijk lijkt er een gloednieuw winkeltje/restaurantje te zitten. En als je hier stopt, dan stop je (richting zuiden) in ieder geval voor je de drukte van Bordeaux induikt. Op het tolvrije deel van de A10 tussen de N10 en de ring van Bordeaux zit ook nog wel een aire, die wel goed is, maar dat is mijn ervaring van een rustige dag. Op zulke dagen zal die inderdaad erg druk zijn.

Je kunt natuurlijk ook ergens bij Angoulême een hypermarkt opzoeken, heb ik ook wel eens gedaan. Maar dan ben je eigenlijk altijd meer tijd kwijt dan een snelle stop bij een aire direct langs de snelweg.
Pino
4x3 autosnelweg

Bericht door Pino »

Coen Tunnel schreef: ma 07 apr 2025, 17:13 Vergis je er niet in dat dit niet opschiet. Van de N10 naar Libourne en van Libourne binnendoor naar de A62 bij Langon gaat over D-wegen van een laag kaliber: smal en bochtig. Reken er op dat het je vanaf Libourne al gauw meer dan een uur duurt om op de snelweg bij Langon te komen.
Ik heb over mijn doorsteek van Mussidan (A89) naar La Réole (A62, even oostelijk van de A65) indertijd een anderhalf uur gedaan. Waze deed nog heel lang pogingen om me terug te krijgen naar de A89, om zo de A65 te benaderen via de Ring van Bordeaux.

Ik denk niet dat ik tijd heb gewonnen met mijn route van 2022. Niet naar Pau en ook niet over het totaal naar San Sebastián. Met een rit die twee uur langer duurde dan wat je bij regulier verkeer zou verwachten, had ik op de reguliere route denk ik minder vertraging opgelopen. Maar de sfeer in de auto was goed, de doorsteek door wijngebied landschappelijk aardig en het gaf zo halverwege de middag wel een aardige afwisseling. Heb er allerminst spijt van gehad.
Autostrada
autoweg

Wederom dank voor alle reacties. Mooi om de verschillende ervaringen te lezen.
- De N10 is een prima route, maar de voorzieningen zijn matig. Ik rijd met een EV, en bij Angoulême stikt het van de snelladers, ik zou dan daar gewoon stoppen en de hypermarkt inlopen, met een EV (en jonge kinderen) is de touch & go stop geen realistische optie, dus dit maakt dan niet zo veel uit.
- Omrijden via Angers niet echt de moeite waard, gezien de problematiek van de A10 meer ten zuiden van Poitiers ontstaat.
- Parijs: als het dan toch moet, beter west dan oost. Ik zat nog te kijken naar de N330 en N36, maar dan kom je volgens mij onherroepelijk in de ellende. Een iets kleinere contournement aan de westzijde heb je eigenlijk amper; via de A16 vanaf Amiens naar de A115 en dan A86 ontwijk je eigenlijk alleen de A1, waar doorgaans het issue volgens mij niet zo zit. En je rijdt er wel 55km voor om (valt iets vanaf te snoepen door de D929 via Albert te nemen). Je kunt nog via Évreux en Dreux naar Chartres, maar dit neigt een beetje naar zo'n weg waarop je al je kruit al verschoten hebt als je eindelijk weer de A10 op komt zetten, en dan moet alle ellende nog gaan beginnen.
- De A20 is een mooi alternatief om langer uit de ellende te blijven, doorsteken via Bellac scheelt ook weer de passage van Limoges. Op de kaart ziet de N21 er ook nog wel als een redelijk alternatief uit, maar volgens de wegenwiki is het niets.
- Bordeaux niet echt te vermijden, omrijden loont amper de moeite. Langdurig binnendoor steken over kleine D-wegen tussen A89 en A65 in deze heuvelachtige regio zie ik niet zitten :ziek: Zelfs een overnachting kort ten oosten van Bordeaux voegt een uur omrijden toe (in combinatie met de route via Mont-de-Marsan). Ik zou er dan eerder naar neigen om Bordeaux op de vrijdag avond rond 21h te pakken en dan iets voorbij Bordeaux te gaan overnachten. Betekent wel dat ik Parijs op prime-time moet gaan passeren.
- Voor dit parcours en op deze dag bestaat er geen 'super joker'. Helaas.

Het begint in de basis met de keuze voor de plek om te overnachten (en of het vertrek op donderdag of vrijdag wordt), een echt ei kan ik er nog niet over leggen (of om met de woorden van Coen Tunnel te spreken: ik weet nog niet of ik nou liever door de hond of de kat gebeten wordt :rofl2: )
Pino
4x3 autosnelweg

Bericht door Pino »

^^ Dat is de enige analyse die je voor dit soort weekends kunt maken. Wel veel honden en katten om uit te kiezen voor deze trip, maar gebeten zul je worden. Zoals je zelf zegt: geen super-joker.

Wel getriggerd door je opmerking over Limoges. Da’s nou niet echt een plek waar file ontstaat op de A20. Als dat ergens gebeurt, is het rond Brive, in het bijzonder op de dubbelnummering A20-A89.
Autostrada
autoweg

Kijkend op de kaart heb ik nog wel twee alternatieve routes via Rouen waar van ik me afvraag of het wat is:

- Via Rouen, A28 naar Le Mans, dan de A11 tot aan de A83, vervolgens sortie 3 bij Saumur. Daar lijkt een korte voie express te liggen, dan de D347, wat op de kaart een mooie kaarsrechte D-weg lijkt te zijn, enige passage (volgens de Michelin kaart) is die van Mirebeau. En dan kom je bij Poitiers weer op de A10/N10. In kilometers nagenoeg gelijk met doorrijden via de A28 naar Tours, maar het scheelt dan het stuk A10 tussen Tours en Poitiers (wel meer binnendoor rijden uiteraard). Iemand ervaring met deze route?
- Via Rouen, A28 en dan A11, Angers, A87, A87, sortie 7, dan de D137 (die op de kaart als E3 staat aangemerkt), N11, A837. Dan kom je pas bij Saintes op de A10, het is wel een aardige omweg, maar slechts een klein stukje binnendoor (vanaf de A87 tot aan de N11 bij La Rochelle. Ondanks dat dit op de kaart als E3 aangemerkt staat, lijkt die D137 wel ieder dorp te pakken op de pakweg 40km tussen het verlaten van de A87 en het oprijden van de N11, dus ik kan lastig inschatten hoe prettig deze weg is. En je moet dan van Saintes alsnog over de A10; je zou toch zeggen dat op dat punt veel verkeer de weg al heeft verlaten richting de plaatsen aan de kust (??)
Pino
4x3 autosnelweg

Bericht door Pino »

Autostrada schreef: di 08 apr 2025, 8:56 En je moet dan van Saintes alsnog over de A10; je zou toch zeggen dat op dat punt veel verkeer de weg al heeft verlaten richting de plaatsen aan de kust (??)
Niet genoeg, zo leert de ervaring. Natuurlijk heb je wel wat toeristenplaatsen in de Vendée en rond La Rochelle, maar de files op het laatste stuk Niort-Bordeaux nemen niet noemenswaardig af na Saintes of zo. Bordeaux, Arcachon en de Baskische kust trekken duidelijk toch veel meer, en bij Niort komt ook verkeer vanuit Nantes erbij.

Over de alternatieve routes die je noemt kan ik niets zinnigs zeggen.
Rein
2x4 autosnelweg

Bericht door Rein »

Autostrada schreef: di 08 apr 2025, 8:56 Kijkend op de kaart heb ik nog wel twee alternatieve routes via Rouen waar van ik me afvraag of het wat is:
In mijn ervaring is, ongelukken daargelaten, het grootste probleem op de A10 de nadering en passage van Bordeaux. Voorheen was (op vrijdagmiddagen in juli) ook Orleans een behoorlijke hobbel, maar die is met de verbreding denk ik wel grotendeels weggenomen.

Je kunt wel allerlei toeren uit gaan halen om Poitiers of Tours te gaan ontwijken, maar daar zit in mijn ervaring het probleem niet zozeer. Bij jouw 'alternatieven' maak je dan dus meer kilometers over wegen die minder goed doorrijden en ben je dus veel meer tijd kwijt terwijl je er nul voordeel van hebt.

Als je toch al via Rouen en Le Mans wilt rijden, dan zou ik lekker bij Tours de A10 opgaan en dan de nodige meters maken, al dan niet vanaf Poitiers via de N10.
Pino
4x3 autosnelweg

Bericht door Pino »

^^ Je opmerking over Orléans lijkt me juist. Poitiers is bij mijn weten nooit gedoe geweest. Tours is van oudsher wat meer een pijnpunt, omdat je aan weerszijden van de stad door tolpoorten moet. Nu hoef je, komend vanaf de A28, sowieso niet door de A10-tolpoort aan de noordkant van Tours - de aansluiting A10/A28 ligt ten zuiden van die tolpoort en je rekent op een A28-station kort voor Tours af. Daar zal niet echt file ontsaan. Resteert de A10-tol aan de zuidkant van Tours. Omdat je daar alleen een kaartje trekt, heb je altijd minder opstopping. Bovendien heeft de verbreding van de A10 naar 2x3 daar in mijn beleving wel geholpen om die passage minder filegevoelig te maken.
Chris
Moderator

Bericht door Chris »

Pino schreef: di 08 apr 2025, 11:19 Bovendien heeft de verbreding van de A10 naar 2x3 daar in mijn beleving wel geholpen om die passage minder filegevoelig te maken.
Dat klopt, dit scheelt behoorlijk. Op zwarte zaterdagen is de versmalling naar 2x2 nog wel een knelpunt, maar dit ligt nu dermate ver van Tours dat het niet de passage van Tours vol file zet.
Coen Tunnel
Voorzitter

Bericht door Coen Tunnel »

Autostrada schreef: ma 07 apr 2025, 20:52- Parijs: als het dan toch moet, beter west dan oost. Ik zat nog te kijken naar de N330 en N36, maar dan kom je volgens mij onherroepelijk in de ellende. Een iets kleinere contournement aan de westzijde heb je eigenlijk amper; via de A16 vanaf Amiens naar de A115 en dan A86 ontwijk je eigenlijk alleen de A1, waar doorgaans het issue volgens mij niet zo zit. En je rijdt er wel 55km voor om (valt iets vanaf te snoepen door de D929 via Albert te nemen). Je kunt nog via Évreux en Dreux naar Chartres, maar dit neigt een beetje naar zo'n weg waarop je al je kruit al verschoten hebt als je eindelijk weer de A10 op komt zetten, en dan moet alle ellende nog gaan beginnen.
Het is al wat langer geleden, maar een jaar of tien geleden reed ik jaarlijks meerdere malen langs Parijs. Op rustige en drukkere momenten. Ik heb meerdere routes langs/om de stad gebeurd, maar al dieze opties die jij noemt zijn niet sneller.

Voor rustige dagen en normaal verkeer geldt: oostelijk langs de stad is het kortst en het snelst. A1-A3 en dan de A86. Of de BP, maar toen ik er vaak kwam was de Vmax nog 70 km/u - nu zou ik die weg vermijden.

Voor drukke dagen geldt: doordat de bulk van het verkeer oostelijk langs de stad gaat kun je westelijk over veel routes wel doorrijden. Dat kan A1-A86-N118 via de Duplextunnel zijn, of de A1 afrijden en dan de westelijke Périphérique en dan de D910 door Boulogne-Billancourt en vervolgens de N118. Dat zijn eigenlijk de twee logische opties.

De omweg via Amiens is alleen interessant bij problemen op de A1 tussen de A29 en Parijs, anders heb je er niet veel aan. Zo problematisch is de 2x3 A1 doorgaans niet. En aan de N330 en D1036 (N36) oostelijk langs de stad heb je ook niks. Niet sneller, het zijn bovendien enkelbaans wegen in wat nog altijd een relatief dichtbevolkt deel van Frankrijk is, en uiteindelijk moet je toch richting zuidwesten.

Vergeet ook de route via de A12, N10 en N191 over Trappes, Rambouillet en Ablis. Dat lijkt een leuk alternatief op de kaart, maar de verkeerslichten op het deel langs Trappes en Maurepas kunnen aardig wat tijd kosten, is mijn ervaring.

Dus mijn keuze zou zijn tussen deze twee opties:
  • Via Parijs en dan westelijk langs de stad (ofwel A1-A86-N118, ofwel A1-BP-D910-N118)
  • Ruim om Parijs via Amiens, Rouen en Le Mans, over de A1, A29, A28
Een Télépéage-badge zal op dit soort dagen wel van pas komen, het scheelt je wat tijd bij tolpoorten.
- De A20 is een mooi alternatief om langer uit de ellende te blijven, doorsteken via Bellac scheelt ook weer de passage van Limoges. Op de kaart ziet de N21 er ook nog wel als een redelijk alternatief uit, maar volgens de wegenwiki is het niets.
Oude enkelbaans RN's zijn vaak niet de beste wegen om lekker door te rijden, en sommige RD's zijn beter.

A10-A71-A20 tot aan La Souterraine en dan de N145/N147 tot Bellac, vanaf daar de D951 via Confolens naar Chasseneuil-sur-Bonnieure, en vanaf daar de N141 tot Angoulême en dan de N10 tot Bordeaux kost in filevrije omstandigheden maar ongeveer anderhalf uur extra dan de hele A10 afrijden, bespaart je een vracht aan tol (want je betaalt slechts van Parijs tot aan Vierzon), en leidt je over het algemeen over rustige wegen.

Nu heb ik niet zoveel ervaring met deze route op erg drukke dagen, maar ik kan me goed voorstellen dat je hier toch nog vrij behoorlijk door kan rijden.
- Voor dit parcours en op deze dag bestaat er geen 'super joker'. Helaas.

Het begint in de basis met de keuze voor de plek om te overnachten (en of het vertrek op donderdag of vrijdag wordt), een echt ei kan ik er nog niet over leggen (of om met de woorden van Coen Tunnel te spreken: ik weet nog niet of ik nou liever door de hond of de kat gebeten wordt :rofl2: )
Uiteindelijk zijn er wat alternatieven denkbaar voor delen van de route, maar er zijn een aantal dwangpunten waar eigenlijk geen goede alternatieven voor zijn. Ruim om Parijs over de A29-A28 kan misschien nog uit, maar Bordeaux vermijden is eigenlijk niet te doen. En daarna zit je toch min of meer vast aan de A63 richting Spanje.
Rein schreef: di 08 apr 2025, 10:25Je kunt wel allerlei toeren uit gaan halen om Poitiers of Tours te gaan ontwijken, maar daar zit in mijn ervaring het probleem niet zozeer. Bij jouw 'alternatieven' maak je dan dus meer kilometers over wegen die minder goed doorrijden en ben je dus veel meer tijd kwijt terwijl je er nul voordeel van hebt.

Als je toch al via Rouen en Le Mans wilt rijden, dan zou ik lekker bij Tours de A10 opgaan en dan de nodige meters maken, al dan niet vanaf Poitiers via de N10.
100% mee eens.
Pino schreef: di 08 apr 2025, 11:19 ^^ Je opmerking over Orléans lijkt me juist. Poitiers is bij mijn weten nooit gedoe geweest.
Sterker nog, ik reed ooit in de nacht van vrijdag op zaterdag in het zwarte-zaterdagweekend van Nederland naar San Sebastián. A1 en A10 reden door, maar waren gigantisch druk. Bij Parijs reed ik bij de Porte de Bagnolet de file in, heb toen de eerste afrit genomen, de Périphérique tegen de klok in genomen tot Boulougne-Billancourt en vervolgens de D910 en N118. Dat was verrassend rustig in vergelijking met de A1 ervoor en de A10 erna.

De A10 was een gekkenhuis: het reed door, maar het was enorm intensief rijden, en alle VZP's waren erg druk.

Bij Poitiers-Sud nam ik de N10. Nu rijdt de A10 normaliter fijner, maar echt, ik was zo blij om op de N10 te zitten. Een heerlijke rust vergeleken met de A10.

Uiteraard liep het daarna voor Bordeaux op de A10 wel weer vast, de A63 liep vooral op het eerste stuk stroperig (tot aan de A660) en daarna was er bij elk tolstation wel wat file. Nooit enorm lang, maar je was wel 5-10 minuten per keer kwijt. Télépéage hielp wel iets.
Autostrada
autoweg

Dank wederom. Niet klooien dus om voorbij het stuk Tours - Poitiers te komen. Ik zie op de screenshots van Chris in de draad “Zwarte zaterdagen” daar in 2022, 2023 en 2024 wel gewoon steevast lange file staan op dat stuk, elk jaar schuift het wat op naar het zuiden, maar de versmalling naar 2x2 zal gewoon oponthoud gaan geven. Het is juist het stuk tussen Poitiers en Niort waar weinig aan de hand lijkt, er slaat natuurlijk een deel van het verkeer af de N10 op en het is nog voordat het verkeer van de A83 er bij komt.

Opmerkelijk genoeg zie je op diezelfde screenshots ook vertraging op de A11 tussen Le Mans en Angers, dat stuk is 2x2 als ik me niet vergis en dat is op die drukke dagen natuurlijk dan gelijk weer een bottle-neck, de files worden -wat ik op die screenshots kan zien- wel getriggerd door de passage van Angers dus met afslaan richting de A85 heb je dan nog wat marge, maar goed, helemaal schadevrij via die kant is dus ook niet gegarandeerd.

Een en ander afwegende denk ik dat een route via Parijs en dan A20 + doorsteek zo gek nog niet is.
Autostrada
autoweg

Het afgelopen weekend nog even heerlijk met de
Michelin kaart op schoot gezeten. Op zoek naar die verstopte bypass van Bordeaux. Niet gevonden helaas.

Misschien is het wel een relatief relaxt alternatief om vrijdag naar Brive te rijden, daar te overnachten en dan zaterdag de A89 op. Dan laat ik de bijrijder de situatie rond Bordeaux en A63 inschatten, als dat goed te doen is rijd ik via Bordeaux. Als het niet goed te doen is overweeg ik de toeristische wijnroute die hier al geopperd is van Mussidan (sortie 13) via Porte-Sainte-Foy-et-Ponchapt (Lingo!) naar La Réole (sortie 4) op de A62.

Nu kun je natuurlijk zeggen; waarom niet overnachten ten zuiden van Angoulême - en dat is een terecht punt. Toch mis ik met een overnachting bij Brive een stuk A10. Ik maak natuurlijk wel extra kilometers, maar die worden enigszins gecompenseerd qua kosten door lagere tol. En op de zaterdag ochtend heb ik dan een alternatief voor Bordeaux. Brive - Miranda is zo’n 7,5 uur met een EV (binnendoor stuk meegerekend) dus met vertrek rond 09h zou ik dan toch best relaxed aan moeten kunnen komen in Miranda, met in ieder geval nog tijd voor een boodschap en duik in het zwembad.

Commentaar / kritiek welkom.
Chris
Moderator

Bericht door Chris »

Het is een optie. Zaken om rekening mee te houden: op vrijdag is het zeer druk in Frankrijk vanaf Parijs naar het zuiden. Ik denk dat de congestie bij Orléans minder is sinds ze dat naar 2x4 rijstroken verbreed hebben, maar ook wel een gekend punt is het knooppunt A71-A20, wat eigenlijk een afrit met een krap tolstation is, waar vaak best lange files voor staan waar je télépéage badge je niet gaat helpen.

Op een vrijdag zal de A20 ook onaangenaam druk zijn met een hoog risico op aanrijdingen met bijbehorende files, die eigenlijk niet te voorspellen zijn. Maar ja, dit geldt voor overal in Frankrijk in juli. De aires langs de A20 zijn beter dan langs de N10, maar ook niet van het kaliber wat je op de tolweg aantreft.

A89 zal naar ik aanneem probleemloos gaan. Bordeaux zal op zaterdagen tot eind van de middag filegevoelig zijn, maar om daar een lang stuk over secundaire wegen te gaan rijden... laat ons weten hoe dat bevalt.
Rein
2x4 autosnelweg

Bericht door Rein »

Autostrada schreef: ma 14 apr 2025, 20:28 Misschien is het wel een relatief relaxt alternatief om vrijdag naar Brive te rijden, daar te overnachten en dan zaterdag de A89 op. Dan laat ik de bijrijder de situatie rond Bordeaux en A63 inschatten, als dat goed te doen is rijd ik via Bordeaux. Als het niet goed te doen is overweeg ik de toeristische wijnroute die hier al geopperd is van Mussidan (sortie 13) via Porte-Sainte-Foy-et-Ponchapt (Lingo!) naar La Réole (sortie 4) op de A62.
In dat geval kan je net zo goed doorrijden via Toulouse en Pau (A20 - A64), dat is qua tijd ongeveer net zo lang als de toeristische route (maar wel circa 100 kilometer langer).
Pino
4x3 autosnelweg

Bericht door Pino »

^^ Het klinkt allemaal als de gedachten waar ik in juli 2022 ook mee bezig was. Een van de redenen om toen niet voor de route over Toulouse te kiezen waren vrijdagfiles bij Toulouse zelf. Dat heb ik toen feitelijk ingeruild voor mijn toeristische optie door het Bordeauxse achterland (zie verder eerdere posts). Zeker niet sneller, maar de sfeer in de auto bleef prettig.

Op de A20 indertijd op de vrijdag nul last gehad, ook niet bij het tolstation Vierzon. Maar dat was wel met vertrek rond een uurtje of negen vanuit Orléans, waarmee ik het "Parijse" verkeer naar het zuiden wel min of meer voor was. Juist die indeling liet ook ruimte voor die toeristische route in de middag, waarna de laatste kilometers naar San Sebastián op de zaterdag natuurlijk nog maar een briesje waren. Vertrek je vrijdagochtend uit Nederland, en rijd je de A10-A71-A20 min of meer af met een deel van de Parijzenaars, dan is dat naar zijn aard een ander verhaal.
Autostrada schreef: ma 14 apr 2025, 20:28 Misschien is het wel een relatief relaxt alternatief om vrijdag naar Brive te rijden, daar te overnachten en dan zaterdag de A89 op. Dan laat ik de bijrijder de situatie rond Bordeaux en A63 inschatten, als dat goed te doen is rijd ik via Bordeaux. Als het niet goed te doen is overweeg ik de toeristische wijnroute die hier al geopperd is van Mussidan (sortie 13) via Porte-Sainte-Foy-et-Ponchapt (Lingo!) naar La Réole (sortie 4) op de A62.
Dan moet je nog steeds wel van de A62 naar de A63. Wil je dat dan over de A65 en Mont de Marsan doen? Met de prijs van de A65 is wel zo ongeveer al je tolwinst van de vorige dag weg ;)
Laatst gewijzigd door Pino op ma 14 apr 2025, 22:20, 1 keer totaal gewijzigd.
Autostrada
autoweg

Ja de A20 zal ook niet geheel filevrij zijn. Ik wist niet dat het knooppunt met de A71 zo problematisch kon zijn (wel dat het tolstation aan het einde van de A20 gewoon een veredelde afrit is).
Als ik dat zo hoor moet ik misschien toch maar heroverwegen om via Rouen te rijden, dan pak ik die extra kilometers ook, maar dan sla ik wel Parijs over en vrijwel alle andere pijnpunten behalve dan misschien de versmalling op de A10 tussen Tours en Poitiers. De kans op incidenten lijkt me via die route ook kleiner (?)
In het geval van de route via Rouen kan ik op vrijdag wel tot Bordeaux komen lijkt me. Eventueel met avondeten ergens aan het einde van de N10 en dan nog even ‘s avonds de laatste meters naar het hotel.

Omrijden via Pau / A64 heb ik naar gekeken, maar dat is wel echt heel veel omrijden (nog tot daar aan toe tov Brive, maar echt een flink stuk meer dan gewoon de A10 afzakken vanaf Paris). Met een EV moet je dan ook weer de laadtijd erbij gaan rekenen die veroorzaakt wordt door het rijden van extra kilometers. En de passage van Toulouse is in mijn ervaring nou ook niet gegarandeerd zonder issues.
Pino
4x3 autosnelweg

Bericht door Pino »

^^ Het loopt toch ergens uit op de klassieker dat je zo lang mogelijk weg moet blijven van grotere stromen Parijzenaars. Waar je dan nog wel de stroom vertrekkers uit de omgeving Lille bij kunt optellen. Als je vrijdagochtend vertrekt uit Nederland, denk ik dat dat je beter gaat lukken met een route over Rouen en de N10 dan met een route over de A20. Waar mijn A20-ervaring van indertijd erop gericht was dat ik redelijk voor de Parijzenaars uit zou rijden - dubbel omdat de A20 van de routes van Parijs naar het zuiden wel ongeveer de rustigste is.
Autostrada
autoweg

^^ Klopt, ik was van plan om dan via de A65 en Mont-de-Marsan door te steken naar de A63.Tol is voor mij niet de primaire factor, alhoewel ik wel heb gelezen dat de A65 een dure weg is. Dat geldt overigens ook voor de A28 (Rouen). En ook voor de A19, die ik 2 jaar geleden heb genomen.

Het lijkt me dat ik op een vrijdag eind juli de Rouen route prima aan kan rijden via Antwerpen > Gent > Lille? Of liever Antwerpen > Brussel > CambraI? Je kunt ook nog kiezen voor een passage via Calais, maar dat voegt bijna een uur aan de route toe terwijl de passage van Lille over het algemeen niet zo dramatisch zou moeten zijn lijkt me?

In 2 etappes rijden heb ik nog niet geheel afgeschreven, het nadeel is dat je dan op de donderdag voorbij Parijs moet geraken wil je er echt iets aan hebben, of weer grand contournement moet gaan rijden, maar dan kun je volgens mij net zo goed op vrijdag dat doen.
Pino
4x3 autosnelweg

Bericht door Pino »

^^ De voornaamste reden om op donderdag al te rijden lijkt me inderdaad om Parijs al voorbij te zijn en met een tijdig vertrek op vrijdag nog voor de echte meute uit voorbij Bordeaux te kunnen komen. Dan zou ik in beginsel ook de meest directe routes pakken. Grand Contournement is eerder iets voor als je vrijdag langs Parijs moet.

Naar Rouen rijden over Calais lijkt me inderdaad niet zinnig; om welke file verwacht je dan precies heen te rijden? Het verschil is trouwens maar 40 kilometer, dus dat is ruim minder dan een uur extra. Het is achter Calais wel een landschappelijk leuke route, voor wat dat nog waard is.

Frankrijk inrijden bij Lille of Valenciennes vind ik redelijk lood om oud ijzer, en vaak beslis ik het pas op basis van actuele verkeersinformatie. Route over Brussel is iets langer in kilometers, maar ik rijd normaal gesproken liever R0 oostelijk langs Brussel dan door Lille - en als je de E403-route buiten Lille om pakt, is het voordeel in kilometers alweer ongedaan gemaakt. Extra file voor de Kennedytunnel kan ook een reden zijn om bij Antwerpen maar snel richting Brussel af te slaan, maar omgekeerd heb ik ook wel eens gehad dat de R1 zo vol stond dat we de Liefkenshoektunnel namen. Dan ga je natuurlijk ook verder over de E17. Met de files die worden veroorzaakt door de werkzaamheden op de R0 zou mijn natuurlijke voorkeur op het moment bij de E17 liggen. Mocht je naar Valenciennes neigen, check dan tzt ook nog even dat die verkapte grenscontrole op de A2 bij Vicq niet is teruggekomen.
Autostrada
autoweg

Afgelopen week ben ik vanaf Nieuwegein naar Paris gereden (en weer terug). Al met al heb ik toch weer behoorlijk wat oponthoud gehad in België.
Nu weet ik dat de dynamieken tijdens de zomervakantie anders zijn dan tijdens 'normale' periodes, maar de werken op de R2 duren nog wel een tijdje voort en daarnaast gaat men ook met de Franse A1 aan de slag. Op de route via Brussel heb je die hardnekkige congestie rond Mons/Bergen, waar zwaar verkeer verplicht de weg moet verlaten en natuurlijk de werken aan de R0.

Ik neig nu dus naar vertrek op donderdag 24 juli rond het middaguur en dan de route via Rotterdam, Westerschelde, Brugge, Calais, Rouen. Dat is 150 km omrijden en ruim een uur extra tov de route via Paris (in normale omstandigheden), maar ik denk wel relaxter rijden. En ik denk dat het uiteindelijke tijdsverlies kleiner is dan een uur, als ik uit ga van wat verlies bij Antwerpen en Paris. Het voordeel van vertrek rond het middaguur is dat ik wel een behoorlijk goed beeld ga hebben van de actuele drukte en dan alsnog prima kan besluiten om via Antwerpen > Lille te rijden en dan eventueel via Paris of de A29 pakken. De bedoeling is om te rijden tot het avondeten, ergens een snelle hap langs de weg en dan nog een paar uurtjes door tuffen.

Overnachting zou dan in de buurt van Poitiers / Angoulême zijn en op vrijdag door richting Donostia (met daar weer een overnachting + sightseeing).
Dit alles in de hoop dat we erg goed aan doen uiteraard...
Rein
2x4 autosnelweg

Bericht door Rein »

Rein schreef: zo 06 apr 2025, 22:00 Op een vrijdag in juli in de middag Parijs willen passeren is een garantie op flinke vertraging, óók als je via de Duplex rijdt. Want op bijvoorbeeld de N118 (die je dan logischerwijs zult volgen om op de A10 te komen) zal het dan behoorlijk vast kunnen staan en verlies je met gemak 30 minuten tot drie kwartier. En ook de route van de A1 naar de Duplex zal niet filevrij zijn. Wellicht wanneer je vrij vroeg bent, zeg voor 11 uur nabij Parijs, dat het nog redelijk meevalt, maar als je om bijvoorbeeld 1 uur in de middag Parijs nadert ben je gewoon de sigaar.
Niet om mijn gelijk te halen, maar vooral als een reminder voor mijzelf en alle anderen die wel eens op een vrijdagmiddag in juli langs Parijs willen rijden: op de N118 staat momenteel tussen de A86 en de A10 een file met een vertraging van ongeveer 20 minuten. Om daar te komen via de A1 - Périphérique en de passage van Boulogne Billancourt ben je nog eens een kwartier tot twintig minuten extra kwijt ten opzichte van filevrij.

Via (de meest logische) andere routes Parijs passeren levert minimaal dezelfde vertraging op, maar het is dus zeker niet zo dat de route via de N118 op een vrijdagmiddag lekker doorrijdt.
Autostrada
autoweg

Morgen gaan we op reis, rond 11h rijden we weg uit Nieuwegein met als eerste doel Poitiers.
De twijfel slaat nog wel wat toe over te nemen route; ik neig nog steeds naar Grand Contournement, aangevuld met de Westerscheldetunnel.
Als ik alles inklop op Google Maps krijg ik een beeld dat het zo'n 35 à 40 minuten extra is om bij Amiens de A29 te pakken en dan via Rouen naar Le Mans af te zakken; maw je mag 35 à 40 minuten onverwachte vertraging pakken rond Paris wil dit uit kunnen. Het verkeersbeeld van de afgelopen dagen (met zuidelijke A6 afgesloten) en verwachte tijdstip van passage bij 11h vertrek (zo rond 15h30 / 16h00) doet me vermoeden dat die omweg wel uit kan.
Als ik de passage van Lille en de A1 wil vermijden, kan ik ook bij Gent de E40 nemen naar Brugge en dan via Duinkerken afzakken naar Rouen; volgens Google Maps voegt dat 16 minuten toe tov de route via Lille. Nu zijn er wel werkzaamheden bij Lille, maar zelfs omrijden via de E403 gaat geen 16 extra minuten kosten; ik denk dat deze trade-off dus negatief is.
Maar pak ik de Westerscheldetunnel erbij, komen er nog eens 14 minuten bij, daarmee vermijd ik de A27 (want dan rijd ik via Rotterdam) en de Ring van Antwerpen, ook al zou mijn tijdstip van passeren daar redelijk gunstig zijn (rond 12h), lijkt het verliezen van 14 minuten bij Antwerpen toch wel realistisch; zeker omdat de dag daar steevast filevrij begint (de laatste weken) en naarmate de dag vordert de drukte richting zuiden steeds meer toe neemt.

Al met al is de route via Westerscheldetunnel en de kust 141km langer dan de recht-toe recht-aan route via Paris; wie het weet mag het zeggen.