VOP met kruising erachter
Rood licht betekent hier niet alleen dat voetgangers veilig kunnen oversteken, maar ook dat verkeer op de kruising erachter daar handig gebruik van kan maken. Even geen verkeer vanuit het zuiden betekent dat je er voorlangs kan, zowel afslaand van noord naar oost als omgekeerd. Daar mag je toch vanuit gaan, als je van het noorden komend rood licht ziet.
Maar... er zit een tijdsvertraging in de installatie tussen de beide weghelften, gerelateerd aan de looprichting van de voetganger.
Geen probleem als een voetganger van links komt, wel een probleem als de voetganger van rechts komt zoals vanmiddag.
Ik krijg eerder groen dan de andere richting. De andere richting denkt: het is nog rood, ik kan nog voorlangs. En wordt dan verrast doordat ik al begin te rijden. Dat ging dus nog even niet, want eerst nog een dame uit de tegenovergestelde richting, die linksaf sloeg, en een oudere heer die van rechts komend en linksaf naar het zuiden wilde. Hij moest eerst nog wachten op die dame, maar was al wel de kruising opgereden - en blokkeerde dus nog half mijn richting, ik kon er net omheen slalommen.
Lijkt allemaal goed bedoeld, zo'n tijdsvertraging gerelateerd aan de looprichting en loopsnelheid van de voetganger - minimale wachttijd voor de automobilist - maar toch niet altijd even handig. In een geval als dit zou het volgens mij toch beter zijn als beide weghelften tegelijk rood of groen krijgen. Dan weet het verkeer uit alle richtingen waar het aan toe is.