Richting-afhankelijke VOP's

Forum waar gediscussieerd kan worden over (dynamisch) verkeersmanagement.

Moderator: Moderatoren

Victor
autoweg

Richting-afhankelijke VOP's

Bericht door Victor »

Ik had het al eerder willen aankaarten, ik kom hier immers elke werkdag langs... maar vanmiddag, iets drukker verkeer dan anders omdat ik eerder naar huis ging, ondervond ik weer de bij-effecten van deze briljante installatie ;)

VOP met kruising erachter

Rood licht betekent hier niet alleen dat voetgangers veilig kunnen oversteken, maar ook dat verkeer op de kruising erachter daar handig gebruik van kan maken. Even geen verkeer vanuit het zuiden betekent dat je er voorlangs kan, zowel afslaand van noord naar oost als omgekeerd. Daar mag je toch vanuit gaan, als je van het noorden komend rood licht ziet.
Maar... er zit een tijdsvertraging in de installatie tussen de beide weghelften, gerelateerd aan de looprichting van de voetganger.
Geen probleem als een voetganger van links komt, wel een probleem als de voetganger van rechts komt zoals vanmiddag.
Ik krijg eerder groen dan de andere richting. De andere richting denkt: het is nog rood, ik kan nog voorlangs. En wordt dan verrast doordat ik al begin te rijden. Dat ging dus nog even niet, want eerst nog een dame uit de tegenovergestelde richting, die linksaf sloeg, en een oudere heer die van rechts komend en linksaf naar het zuiden wilde. Hij moest eerst nog wachten op die dame, maar was al wel de kruising opgereden - en blokkeerde dus nog half mijn richting, ik kon er net omheen slalommen.

Lijkt allemaal goed bedoeld, zo'n tijdsvertraging gerelateerd aan de looprichting en loopsnelheid van de voetganger - minimale wachttijd voor de automobilist - maar toch niet altijd even handig. In een geval als dit zou het volgens mij toch beter zijn als beide weghelften tegelijk rood of groen krijgen. Dan weet het verkeer uit alle richtingen waar het aan toe is.
djiwie
stadsweg

Re: Richting-afhankelijke VOP's

Bericht door djiwie »

Is het niet veel handiger om in dit geval de kruising in de VRI op te nemen? Dit lijkt me altijd vragen om problemen?
Durashift
expressweg

Bericht door Durashift »

^^dat kost meer masten en armaturen.

In Amersfoort heb je een soortgelijke situatie maar dan aan beide kanten een oversteek voor voetgangers en fietsers. Kruising Ringweg Randenbroekweg en Mendelssohnstraat.

https://www.google.nl/maps/@52.1550793, ... FQAw%3D%3D

Deze lichten gaan wel vrijwel gelijktijdig maar het geeft kruisend verkeer de mogelijkheid om de kruising over te steken of 'voor te piepen.'
Victor
autoweg

Bericht door Victor »

Het zou naar mijn mening in ieder geval beter zijn als die tijdsvertraging tussen de weghelften eruit gehaald werd. Beide richtingen tegelijk rood of groen. Zodat automobilisten die hier nog voor rood wachten niet verrast worden door de tegenrichting.

In omgekeerde oversteek-richting is het probleem minder... de dame in het streetviewbeeld kan zonder de installatie te bedienen zijn overgestoken, maar het kan ook de momentopname zijn tussen de twee fases.
Schelpenpaadje
2x2 autosnelweg

Bericht door Schelpenpaadje »

Vergelijkbare situaties vind je op de Diependaalselaan in Hilversum:

https://maps.app.goo.gl/VJmamvYZpJMdBYFWA?g_st=ac
https://maps.app.goo.gl/QhYXo9WV6Feyzhbz8?g_st=ac
JaapN
dorpsstraat

Bericht door JaapN »

Victor schreef: za 19 apr 2025, 22:55 Het zou naar mijn mening in ieder geval beter zijn als die tijdsvertraging tussen de weghelften eruit gehaald werd. Beide richtingen tegelijk rood of groen. Zodat automobilisten die hier nog voor rood wachten niet verrast worden door de tegenrichting.

In omgekeerde oversteek-richting is het probleem minder... de dame in het streetviewbeeld kan zonder de installatie te bedienen zijn overgestoken, maar het kan ook de momentopname zijn tussen de twee fases.
Het probleem met beide lichten gelijktijdig naar groen is dat dit een ongeloofwaardige regeling oplevert. Het uitgangspunt voor verkeerslichten is dat je nooit voor niets staat te wachten en altijd kruisend verkeer ziet (al kan je het nooit helemaal voorkomen). Doe je dat niet dat zie je de roodlichtnegatie enorm toenemen en dat levert ook een onveilige situatie op.

Ik weet niet of het ook nog ergens in een wet is vastgelegd, maar deze verkeerslichten voldoen niet aan de richtlijnen van het CROW (de officiële instantie die richtlijnen opstelt voor o.a. verkeerslichten). Volgens de richtlijnen mag je een kruispunt niet alleen gedeeltelijk regelen (wat hier het geval is). Dus of het hele kruispunt verkeerslichten, of geen verkeerslichten. De reden mag duidelijk zijn, als je alleen de helft regelt krijg je de gevaarlijke situaties die je zelf omschreef.
CornMaze
woonerf

Bericht door CornMaze »

Deze in Nijmegen vind ik ook best raar:
https://maps.app.goo.gl/arSshnTdKMYzUqDx8?g_st=ac

Ik moest hier de 1e keer dat ik er kwam wel even twee keer kijken of ik iets over het hoofd zag
Egbert
expressweg

Bericht door Egbert »

Dat fietslicht geldt niet voor auto's? En al uitritconstructie (om voorrang te moeten verlenen) is het ook niet erg geslaagd.
JaapN
dorpsstraat

Bericht door JaapN »

CornMaze schreef: vr 12 sep 2025, 20:34 Deze in Nijmegen vind ik ook best raar:
https://maps.app.goo.gl/arSshnTdKMYzUqDx8?g_st=ac

Ik moest hier de 1e keer dat ik er kwam wel even twee keer kijken of ik iets over het hoofd zag
Wat een drama hebben ze daar gemaakt. Dat fietslicht geldt niet voor de auto’s, dus feitelijk hebben ze het hele kruispunt geregeld behalve 1 auto richting. Nog even los van dat de fietslantaarn bij de voetgangers is geplaatst (dus veel te ver naar rechts) waardoor je als fietser het licht mogelijk niet ziet.

Het betaald parkeren bord is trouwens ook erg bijzonder. Hoe moet je als buitenstaander nu weten wanneer het wel of geen koopzondag is en welke de andere koopavonden zijn.
peter51
stadsweg

Bericht door peter51 »

In Nijmegen Dukenburg zijn jaren geleden al de voetgangers-oversteek-stoplichten op de Van Apelterenweg vervangen omdat ze te dicht bij de kruising stonden.
Uitleg op het bewonersplatform was destijds dat dit wettelijk niet mocht.
Ze werden toen vervangen met een installatie voor de hele kruising.
Betroffen kruispunten; 10e straat Meijhorst en 10e straat Lankforst met de Van Apelterenweg.
Altijd Nijmegen, de oudste stad van Nederland!
Steyn_E
autoweg

Bericht door Steyn_E »

In Schijndel ligt ook zo’n vreemde oversteek vlak naast een kruising: https://maps.app.goo.gl/aDbFD9ffqgpAHC3p7

De gehele kruising met een VRI beveiligen zou hier sowieso geen overbodige luxe zijn.
waldo79
4x3 autosnelweg

Bericht door waldo79 »

:schrikreactie: die VRI voor voetgangers lijkt me eerder gevaar creëren.