N-voorlopers

Discussies over de bewegwijzering. Voor zowel het hoofdwegennet als het onderliggend wegennet. Over systeem, wegnummering, redesign, fouten, ANWB, Tebodin, etc.

Moderator: Moderatoren

Pino
4x3 autosnelweg

N-voorlopers

Bericht door Pino »

Coen Tunnel schreef: di 06 mei 2025, 22:44Op (min of meer) hetzelfde tracé:
  • N28 bij Hoogeveen
  • N35 bij Enschede
  • N37 Hoogeveen-Zwartemeer
  • N50 Woeste Hoeve-Arnhem
(Gedeeltelijk) parallel aan het huidige snelwegtracé:
  • N1 Hengelo-Oldenzaal-De Lutte
  • N35 Wierden-Almelo
Het is wel fascinerend dat de N1, de N35 (zowel Zwolle-Almelo als Enschede-grens)) en de N37 totaal nog niet terugkomen op dat kaartje van 1980. Die lijkt men dus pas later te zijn gaan bewegwijzeren? Hangt misschien ook samen met de manier waarop pas eind jaren ‘70 duidelijkheid ontstond over hoe de E8-verbinding tussen Azelo en Duitsland moest gaan lopen, waar eerder ook nog was gekeken naar een optie om de A35 door te trekken tot aan de Duitse A31 ipv bouw naar De Poppe.

De wens voor een A35 Almelo-Zwolle is natuurlijk op een vergelijkbare manier een soap van jewelste. Ik vermoed dat het dan maar bewegwijzeren van de oude rijksweg als N35 wel eens in beeld kan zijn gekomen toen zaken op wat langere termijn werden geschoven, en feitelijk ook werd vastgepind op het tracé van de oude rijksweg (waar in het Rijkswegenplan 1968 nog was uitgegaan van een nieuw tracé).
harry schreef: di 06 mei 2025, 23:02 De route door Breda was inderdaad overal bewegwijzerd als A58, want het enige gelijkvloerse kruispunt had geen wegwijzers!
Van de twee afritten van de A16 (moderne afrit 15, toen nog een trompetaansluiting) en A27 (afrit 15) staan me niet direct A58-schildjes bij. Van de weg Princeville-Etten Leur wel N58-schildjes, wat ook consistent is met de kaart uit 1980 en topografische kaarten uit die tijd.
Laatst gewijzigd door Pino op wo 07 mei 2025, 9:41, 1 keer totaal gewijzigd.
waldo79
4x3 autosnelweg

Re: Discussie bewegwijzering in NL (NBA)

Bericht door waldo79 »

Langs de opritten tussen Everdingen en Lunetten staat geen Amersfoort vermeld.
Coen Tunnel
Voorzitter

Bericht door Coen Tunnel »

Pino schreef: wo 07 mei 2025, 9:30Het is wel fascinerend dat de N1, de N35 (zowel Zwolle-Almelo als Enschede-grens)) en de N37 totaal nog niet terugkomen op dat kaartje van 1980. Die lijkt men dus pas later te zijn gaan bewegwijzeren?
Rijksweg 37 was pas in het RWP 1984 opgenomen, en in 1985 werd de Drentse S13 overgedragen aan het Rijk en omgenummerd naar N37.
De wens voor een A35 Almelo-Zwolle is natuurlijk op een vergelijkbare manier een soap van jewelste. Ik vermoed dat het dan maar bewegwijzeren van de oude rijksweg als N35 wel eens in beeld kan zijn gekomen toen zaken op wat langere termijn werden geschoven, en feitelijk ook werd vastgepind op het tracé van de oude rijksweg (waar in het Rijkswegenplan 1968 nog was uitgegaan van een nieuw tracé).
De Wegenwiki zegt dit erover:

De route werd voor het eerst in het rijkswegenplan 1932 genummerd, direct met het nummer rijksweg 35. De N35/A35 is daarmee één van de weinige rijkswegen in Nederland waarvan het nummer op de gehele route hetzelfde is gebleven. Wel is het nummer administratief gewijzigd. Omdat het Rijkswegenplan 1968 voor rijksweg 35 een nieuw tracé voorzag, kreeg het bestaande tracé het planvervangende nummer 335. Met het Rijkswegenplan 1984 veranderde dit in rijksweg 835. De route is ongewijzigd als N35 bewegwijzerd gebleven.

Wat betreft de N1 en N35: dit waren volgens mijn planvervangende rijkswegen. Zou het kaartje misschien geen planvervangende rijkswegen tonen?
Pino
4x3 autosnelweg

Bericht door Pino »

^^ Wellicht dus in de zin dat aan planvervangende rijkswegen bewust niet een N-nummer was toegekend van de A-weg die ze voorlopig vervingen. Dit althans in eerste instantie.

Verklaart dat wellicht ook mede de korte stukjes N2 en N7 in Maastricht en Sneek en de N50 bij Arnhem - omdat die ondanks voornemen voor nieuwbouw gewoon onderdeel waren van de rijkswegen 2, 7 en 50?

Als je de Nota Herhectometrering 1982 erbij pakt, zie je dat de N1 daar niet in voorkomt. Borne-Duitse grens staat wel benoemd als onderdeel van rijksweg 1, waarvoor kilometerwaarden waren gereserveerd, maar dat was simpelweg nog in aanleg. Je kunt in deze zin natuurlijk ook zeggen dat een tijdelijk nummer als N1 over een significant andere route dan de uiteindelijke A1 de kilometrering behoorlijk zou compliceren. De N35 komt in die Nota Herhectometrering ook nog totaal niet voor. Behalve dan in de vorm van ruimtereservering in de kilometrering van rijksweg 35, waar alleen definitieve waarden werden toegekend aan het toenmalige A35-deel.
Laatst gewijzigd door Pino op wo 07 mei 2025, 15:25, 1 keer totaal gewijzigd.
JuwaA35
dorpsstraat

Bericht door JuwaA35 »

Coen Tunnel schreef: wo 07 mei 2025, 9:40 Rijksweg 37 was pas in het RWP 1984 opgenomen,
Niet helemaal juist, de rw37 was reeds voorzien vanaf het rwp1968, maar vormde destijds een verbinding tussen Meppel (rw32) en Hoogeveen (rw36), wat nu dus onderdeel is van de A28. In het rwp1984 is die opgeschoven naar het oosten, vormende de huidige route tussen Hoogeveen en Schoonebeek.

En nee, toen bestond NBA nog niet eens dus Off Topic.
Teetje
verkeersader

Bericht door Teetje »

Pino schreef: di 06 mei 2025, 15:38
Teetje schreef: di 06 mei 2025, 13:10 Is het indirect verwijzen iets dat wat helemaal uit het systeem verdwijnt? Eigenlijk zou je op dergelijke portaalborden ook een soort van 'onder de streep' oplossing willen hebben.
Een soort "onder de streep" oplossing had wat mij betreft best gekund. A la Valburg en Galder vroeger misschien ook het nummer A28 gewoon op de baseline plaatsen wanneer je vanuit het westen komt.
Piles wijst er in zijn reactie (enkele posts hierboven) ook al op dat de A28 feitelijk begint op het weefvak met de A27, en niet meer in de stad. Dat pleit m.i. voor het toevoegen van het wegnummer A28 op de baseline van het portaalbord.
Teetje
verkeersader

Bericht door Teetje »

Pino schreef: di 06 mei 2025, 19:56Wat hebben we in Nederland aan “N-voorlopers” van A-wegen gehad met hetzelfde nummer?
De N8? En is er rond Alkmaar niet een stukje N9 later omgebouwd tot A9? En heeft dat stukje 2x 2 in de N348 bij Brummen ooit de autosnelwegstatus gehad? Zo ja, dan moet je de A-N48 ook noemen, al loopt die weg daar niet meer natuurlijk. De voormalige A-N68 is er ook een wat mij betreft.
Pino schreef: di 06 mei 2025, 19:56Maar dat bij een A6 door Flevoland geen behoefte bestond aan het bewegwijzeren van een alternatieve N6, terwijl je weet dat de echte A6 eraan kwam - dat kan ik ook goed plaatsen.
Is een deel van de huidige A6 niet een tijdje N6 geweest? Zijn daar niet eens op dit forum foto's van langsgekomen?
verfmeer95
expressweg

Bericht door verfmeer95 »

De A4 tussen KP Ypenburg en afrit Rijswijk is oorspronkelijk ook als 2x2 N4 aangelegd met gelijkvloerse kruisingen.
Pino
4x3 autosnelweg

Re: N-voorlopers

Bericht door Pino »

^^ Ik herhaal nog even mijn (niet-meegesplitste) eerste post. Daar stond die al in.
Pino schreef: di 06 mei 2025, 19:56 Wat hebben we in Nederland aan “N-voorlopers” van A-wegen gehad met hetzelfde nummer?
  • Meest prominent, ook uit het recentere verleden: N2 (Maastricht), N7 (Sneek, Groningen), N31 (Zurich-Leeuwarden). Waren/zijn onderbrekingen van doorlopende wegnummers, waar de doorlopende route min of meer gelijk was/is aan de planroute.
  • Delen van moderne snelwegen die rijkswegen waren maar pas later op snelwegstandaard werden gebracht: N2 Eindhoven-Den Bosch, N7 in de Kop van Noord-Holland, Friesland en Groningen, N4 bij Den Haag, N15 Europoort, N27 Eemnes-Huizen, N30 geheel, N32 Meppel-Leeuwarden, N50 Den Bosch-Oss, A58 Etten-Leur-Breda.
  • De N10: één nummer om verkeer een beetje om Amsterdam heen te geleiden.
Gaten in doorlopende wegnummers hebben we wel gehad in de A4 (tussen Delft en Schiedam viel natuurlijk niets aan te wijzen, maar ook niet in West-Brabant), de A6 Hollandse Brug-Lelystad, A20 (Alexander-Nieuwerkerk), A28 (zoals je noemde), A58 (door Breda). Waarom precies? Net te lange onderbrekingen, die niet over het tracé van de planweg gingen? Waarbij de vervangende route ook vaak geen rijksweg was? Er zitten ook wel twijfelgevallen in. Ik herinner met kaarten waarop de onderbreking van de A2 in Weert op een blauw vlak met (A2) stond; maar in de praktijk stond daar dacht ik wel degelijk N2?
Vinny schreef: di 06 mei 2025, 19:49 Volgens mij heeft de ANWB precies de omgekeerde filosofie gehad: Een onderbreking die geacht werd heel tijdelijk te zijn kreeg een (A x) vermelding, een (semi-)permanente onderbreking een N x nummer.
Interessante gedachte. Maar iets als de A2 Maastricht is heel lang heel dichtbij geweest en werd dan toch maar steeds uitgesteld. A2 Eindhoven-Den Bosch vertraagd door rechtszaken. Dat vergt dan ook een kristallen bal. Weert geeft het dilemma wel aardig weer. Maar dat bij een A6 door Flevoland geen behoefte bestond aan het bewegwijzeren van een alternatieve N6, terwijl je weet dat de echte A6 eraan kwam - dat kan ik ook goed plaatsen. Zit toch best wel tijd in zo’n N-route optuigen en dan weer weghalen. Zelfde voor een A20 bij Nieuwerkerk.
En deze kaart uit 1980:
Afbeelding
Coen Tunnel
Voorzitter

Teetje schreef: wo 07 mei 2025, 12:11
Pino schreef: di 06 mei 2025, 19:56Maar dat bij een A6 door Flevoland geen behoefte bestond aan het bewegwijzeren van een alternatieve N6, terwijl je weet dat de echte A6 eraan kwam - dat kan ik ook goed plaatsen.
Is een deel van de huidige A6 niet een tijdje N6 geweest? Zijn daar niet eens op dit forum foto's van langsgekomen?
Afbeelding
Maar dit is wel op het huidige tracé, en niet op een alternatief tracé. En dit is niet tussen Almere en Lelystad, maar ergens bij Lelystad-Noord. Op de achtergrond zie je de schoorstenen van de oude Flevocentrale. Ik vind de exacte locatie wat moeilijk te plaatsen, het kruispunt op de foto kan ik op topografische kaarten niet vinden. Maar dit is waarschijnlijk een tijdelijke situatie geweest, en vroeger werden de topografische kaarten elke 8-10 jaar herzien. In zo'n periode kan er veel veranderen.

Ik vermoed dat de foto van het viaduct Edelhertweg genomen is, en dat rechtsaf een tijdelijke kruising was met wat tegenwoordig de N307 is. Vanaf dit punt dus: https://www.google.com/maps/@52.539622, ... FQAw%3D%3D

Dit moet ook ergens daar in de buurt zijn:

Afbeelding
Laatst gewijzigd door Coen Tunnel op wo 07 mei 2025, 19:56, 1 keer totaal gewijzigd.
Coen Tunnel
Voorzitter

Pino schreef: wo 07 mei 2025, 15:28Ik herinner met kaarten waarop de onderbreking van de A2 in Weert op een blauw vlak met (A2) stond; maar in de praktijk stond daar dacht ik wel degelijk N2?
Volgens deze kaart met de stand van de wegnummering (volgens autosnelwegen.nl eveneens rond 1980) stond daar inderdaad N2:

Afbeelding

Maar ik schat dat dit van 1979 is, de A27 tussen Lexmond en Everdingen staat er nog niet op en die staat wel op het kaartje hierboven, dat van januari 1980 is. De A27 Lexmond-Everdingen opende in de tweede helft van 1979. De A15 Valburg-Ressen ontbreekt ook op dit kaartje, die opende in mei 1979. Ik vermoed dat dit kaartje de stand van januari 1979 laat zien en dat zo'n kaartje jaarlijks geüpdatet werd?

De N271 ontbreekt hier ook nog, in vergelijking met het kaartje van 1980.

Die (A2) in wit-op-blauw stond op de kaart die in het boekje "Nederland van de weg af gezien" te vinden was. Dat boekje dateert uit 1979, maar die kaart zal denk ik ietsje ouder geweest zijn, ik schat van 1978 wellicht. Ik had dat boekje ooit, maar ik heb geen idee waar het nu ligt, dus ik kan er ook geen foto van maken. En ik kan die kaart ook niet meer vinden op het forum, maar ik weet dat anderen hem ooit wel gepost hebben.
Sophie
expressweg

Bericht door Sophie »

Ik moet nog aan de N27 in Flevoland denken, die tot de A6 ging.
Die joode ahle Zick, die maache mer jrad mit, denn die joode ahle Zick vun Morje, die es hück.
De goede oude tijd, die beleven we net, want de goede oude tijd van morgen is vandaag.
boe!
2x5 autosnelweg

Bericht door boe! »

^^ Dat wegnummer had Pino al genoemd in een post die niet is verplaatst naar deze draad.
Pino schreef: di 06 mei 2025, 19:56
harry schreef: di 06 mei 2025, 17:13 In ieder geval over de N375 (Meppel-Pesse). Ik herinner me dat ik me destijds afvroeg waarom ze dat niet N28 hadden gemaakt.
Net zomin als de oude route Utrecht-Amersfoort; ook de N-weg parallel aan de A73 was geen N73.

Wat hebben we in Nederland aan “N-voorlopers” van A-wegen gehad met hetzelfde nummer?
  • Meest prominent, ook uit het recentere verleden: N2 (Maastricht), N7 (Sneek, Groningen), N31 (Zurich-Leeuwarden). Waren/zijn onderbrekingen van doorlopende wegnummers, waar de doorlopende route min of meer gelijk was/is aan de planroute.
  • Delen van moderne snelwegen die rijkswegen waren maar pas later op snelwegstandaard werden gebracht: N2 Eindhoven-Den Bosch, N7 in de Kop van Noord-Holland, Friesland en Groningen, N4 bij Den Haag, N15 Europoort, N27 Eemnes-Huizen, N30 geheel, N32 Meppel-Leeuwarden, N50 Den Bosch-Oss, A58 Etten-Leur-Breda.
  • De N10: één nummer om verkeer een beetje om Amsterdam heen te geleiden.
Gaten in doorlopende wegnummers hebben we wel gehad in de A4 (tussen Delft en Schiedam viel natuurlijk niets aan te wijzen, maar ook niet in West-Brabant), de A6 Hollandse Brug-Lelystad, A20 (Alexander-Nieuwerkerk), A28 (zoals je noemde), A58 (door Breda). Waarom precies? Net te lange onderbrekingen, die niet over het tracé van de planweg gingen? Waarbij de vervangende route ook vaak geen rijksweg was? Er zitten ook wel twijfelgevallen in. Ik herinner met kaarten waarop de onderbreking van de A2 in Weert op een blauw vlak met (A2) stond; maar in de praktijk stond daar dacht ik wel degelijk N2?
Vinny schreef: di 06 mei 2025, 19:49 Volgens mij heeft de ANWB precies de omgekeerde filosofie gehad: Een onderbreking die geacht werd heel tijdelijk te zijn kreeg een (A x) vermelding, een (semi-)permanente onderbreking een N x nummer.
Interessante gedachte. Maar iets als de A2 Maastricht is heel lang heel dichtbij geweest en werd dan toch maar steeds uitgesteld. A2 Eindhoven-Den Bosch vertraagd door rechtszaken. Dat vergt dan ook een kristallen bal. Weert geeft het dilemma wel aardig weer. Maar dat bij een A6 door Flevoland geen behoefte bestond aan het bewegwijzeren van een alternatieve N6, terwijl je weet dat de echte A6 eraan kwam - dat kan ik ook goed plaatsen. Zit toch best wel tijd in zo’n N-route optuigen en dan weer weghalen. Zelfde voor een A20 bij Nieuwerkerk.
Coen Tunnel
Voorzitter

Coen Tunnel schreef: wo 07 mei 2025, 16:23Die (A2) in wit-op-blauw stond op de kaart die in het boekje "Nederland van de weg af gezien" te vinden was. Dat boekje dateert uit 1979, maar die kaart zal denk ik ietsje ouder geweest zijn, ik schat van 1978 wellicht. Ik had dat boekje ooit, maar ik heb geen idee waar het nu ligt, dus ik kan er ook geen foto van maken. En ik kan die kaart ook niet meer vinden op het forum, maar ik weet dat anderen hem ooit wel gepost hebben.
Gevonden, in een post in een andere topic van een jaar terug. Maar volgens mij laat dit kaartje ook plannen zien, en niet de actuele stand van de bewegwijzering. De A4-MD bestond immers nog lang niet, evenmin als de N14, de A19 bij Woensdrecht is nooit aangelegd, en de A73-A77 tot aan de Duitse grens was ook nog lang niet klaar. De al eerder genoemde A27 en A15 waren ook nog in aanbouw, de A28 lag er al wel maar ging pas in 1986 volledig open. De A58 rond Breda liet ook nog ruim tien jaar op zich wachten. En of de N47, N49 en N51 ooit bewegwijzerd hebben gestaan vraag ik me af:
Teetje schreef: vr 23 feb 2024, 12:27 Toegegeven, het zijn niet de beste foto's, maar net even de Shell uitgave 'Nederland vanaf de weg gezien' uit 1979 erbij gepakt. Daarin staat op pagina 10 een kaartje van Nederland met de toen bekende A- en N-wegen.

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

De A33, A/N41, A57, A60 en A62 staan erop. Plus zelfs een A19, maar dat klopt niet, want nog niet aangelegd destijds.

In hoeverre deze kaart overeen komt met de toen geldende werkelijkheid weet ik niet. Van de vermeende A57 en A60 weet ik vrij zeker me te herinneren dat deze de autosnelwegstatus hadden: ik weet nog dat ik me als kind afvroeg welke snelwegen dat moesten zijn, aangezien er geen nummers stonden op de borden.
Rene
4x5 autosnelweg

Bericht door Rene »

Dit betrof:

1. de verwijzing van de belangrijkste "planvervangende wegen" waarvan de N-route het oude tracé volgde en waarvan de nieuwbouw een ander tracé zou gaan volgen:

Oorspronkelijk:
N1 Hengelo-grens
N2 Den Bosch-Eindhoven
N2 Weert
N4 Woensdrecht-grens
N7 Ring Sneek
N7 Groningen-Nieuweschans
N8 Westzaan-Uitgeest
N10 Amsterdam Oost-Amsterdam Noord
N15 (N18) Doetinchem-Enschede
N20 Maassluis-Hoek van Holland
N48 diverse wegvakken
N58 Zuidelijke rondweg Breda
N58 Breda - Etten-Leur
N68 Kelpen-Horn
N69 Aalst-grens

2. Een enkelbaans fasering van een nieuw aangelegde A-weg. Hiertoe behoren:

N4 Rijswijk
N6 Almere-Lelystad
N27 Eemnes-Stichtsebrug
N30 Barneveld-Ede Noord
N37 Holsloot-grens
Sophie
expressweg

Bericht door Sophie »

boe! schreef: wo 07 mei 2025, 16:40 ^^ Dat wegnummer had Pino al genoemd in een post die niet is verplaatst naar deze draad.
Dat was de N27 die op het huidige tracé van de A27 liep. De N27 in Flevoland liep niet over de huidige A27, maar over de huidige N305. Geen flauw idee of dat in die tijd rijksweg was of een provinciale N27.
Die joode ahle Zick, die maache mer jrad mit, denn die joode ahle Zick vun Morje, die es hück.
De goede oude tijd, die beleven we net, want de goede oude tijd van morgen is vandaag.
Chris
Moderator

Bericht door Chris »

De N27 (Waterlandseweg) is om precies te zijn op 13 november 2001 overgedragen van het Rijk naar de provincie.
Pino
4x3 autosnelweg

Bericht door Pino »

De N27 die ik eerder noemde was Laren-Stichtse Brug, wat op dat kaartje uit 1980 onder dat nummer stond ingetekend. Een N27 tussen de Stichtse Brug en de A6 herinner ik nog wel van ritten naar Friesland eind jaren ‘90. Dat moet wel over de Waterlandseweg zijn gelopen, want een enkelbaans voorloper van de moderne A27 was er niet.

Vanaf wanneer die als N27 bewegwijzerd stond? Mogelijk vanaf het moment dat de A6 Almere - Lelystad er lag?
Coen Tunnel schreef: wo 07 mei 2025, 16:23 Die (A2) in wit-op-blauw stond op de kaart die in het boekje "Nederland van de weg af gezien" te vinden was. Dat boekje dateert uit 1979, maar die kaart zal denk ik ietsje ouder geweest zijn, ik schat van 1978 wellicht.
De RWS-kaart uit 1980 die ik eerder postte (overigens afkomstig van Deur Drenthe) bevat dan de blauwe vermelding (A2) niet, maar het feit dat er bij Weert een onderbreking was ingetekend tussen Nederweert en de oude weg Eindhoven-Weert duidt natuurlijk op hetzelfde. Maar kennelijk circuleerden in dezelfde tijd ook kaarten met wél N2 erop. En dat is wat er uiteindelijk op de borden verscheen.

Hinkte men op andere plaatsen, bijvoorbeeld de Zuidelijke Randweg Breda, op eenzelfde manier op twee gedachten? Mogelijk dat er ook wat mismatch bestond tussen de officiële wegenlijsten van Rijkswaterstaat en wat de ANWB plaatste?
Laatst gewijzigd door Pino op wo 07 mei 2025, 19:34, 1 keer totaal gewijzigd.
harry
Wegnummerfotograaf

Bericht door harry »

harry schreef: di 06 mei 2025, 23:02 De route door Breda was inderdaad overal bewegwijzerd als A58, want het enige gelijkvloerse kruispunt had geen wegwijzers!
Pino schreef: wo 07 mei 2025, 9:30 Van de twee afritten van de A16 (moderne afrit 15, toen nog een trompetaansluiting) en A27 (afrit 15) staan me niet direct A58-schildjes bij.
Aan beide kanten waren het trompetten. De weg werd veelvuldig in de verkeersinformatie op de radio genoemd, altijd als A58.
Ik heb zelf daar ook overal A58 zien staan.
Pino schreef: wo 07 mei 2025, 18:47 Vanaf wanneer die als N27 bewegwijzerd stond? Mogelijk vanaf het moment dat de A6 Almere - Lelystad er lag?
Vanaf de opening van de Stichtse Brug, mag ik toch aannemen.
wegnummers.nl foto's van alle genummerde wegen (o.a. NBA), plaatsnaamborden en molens
--Harry.
harry
Wegnummerfotograaf

Bericht door harry »

Rene schreef: wo 07 mei 2025, 16:50 1. de verwijzing van de belangrijkste "planvervangende wegen" waarvan de N-route het oude tracé volgde en waarvan de nieuwbouw een ander tracé zou gaan volgen:
N58 Zuidelijke rondweg Breda
Ik denk dat dit niet klopt. Men zal gekozen hebben voor A58, omdat het grootste deel autosnelweg was. Men was toen heel strikt in het verschil tussen A- en N-routes.
Het het kwam natuurlijk mooi uit dat het deel dat geen autosnelweg was, ook geen wegwijzers had. Zo hoefde men dat korte deel geen N58 te noemen.

De enige andere plek die ik kan bedenken waar een "planvervangende" route een A-nummer kreeg, was de A9 Gaasperdammerweg.
wegnummers.nl foto's van alle genummerde wegen (o.a. NBA), plaatsnaamborden en molens
--Harry.
Pino
4x3 autosnelweg

Bericht door Pino »

^^ In de zuidelijke randweg van Breda zaten ook ongelijkvloerse aansluitingen. Die zullen toch voorzien zijn geweest van rechtdoorverwijzingen, wat in principe een vermelding van een nummer moet hebben gehad? Ikzelf heb zeker nog wel herinneringen aan de Zuidelijke Randweg, alleen niet op dit punt. Maar het voelde voor mij altijd als de snelweg verlaten en er aan de oostkant van Breda weer op. Een bewegwijzerd nummer A58 past daar niet echt bij. Op de verschillende geposte kaarten zie je hoe dan ook noch A58 noch N58 voor dit stuk.

Wat betreft N27 in Flevoland: eerste baan Stichtse Brug is toch ouder dan de (doorlopende) A6? Omdat er bij gebrek aan A6 weinig nut was voor een “planvervangende A27” zou ik gokken op het gereed komen van de A6.
harry
Wegnummerfotograaf

Bericht door harry »

Pino schreef: wo 07 mei 2025, 19:41 In de zuidelijke randweg van Breda zaten ook ongelijkvloerse aansluitingen. Die zullen toch voorzien zijn geweest van rechtdoorverwijzingen, wat in principe een vermelding van een nummer moet hebben gehad?
Zeker. Het was daar nog overal autosnelweg.
Pino schreef: wo 07 mei 2025, 19:41 Maar het voelde voor mij altijd als de snelweg verlaten
Misschien zit het smalste stuk het best in je geheugen? :)
--Harry.
harry
Wegnummerfotograaf

Bericht door harry »

Pino schreef: wo 07 mei 2025, 19:41 Wat betreft N27 in Flevoland: eerste baan Stichtse Brug is toch ouder dan de (doorlopende) A6?
Volgens mij niet.
Ik heb een kaart van "100 jaar ANWB" (1983) waar de volledige A6 op staat én de Stichtsebrug én de N27.
Ik herinner mij dat er toen in de Kampioen gezegd werd dat de Stichtsebrug er al opstond terwijl die nog niet eens open was. Niets over de A6...
--Harry.
Pino
4x3 autosnelweg

Bericht door Pino »

^^ Zie de openingsdata op de Wegenwiki. Die suggereren toch iets anders. Is dat trouwens die ANWB-jubileumkaart van de hele Benelux? Die hing indertijd thuis bij mij aan een muur. Uren naar zitten staren als kind 8-)
harry schreef: wo 07 mei 2025, 19:46 Misschien zit het smalste stuk het best in je geheugen? :)
Dat. Maar toch zeker ook die trompet aan de westkant (die aan de oostkant veel minder; dat was terugweg en daar was ik wellicht minder mee bezig). En vanaf daar was de snelweg in mijn beleving onderbroken. Maar goed: dit zijn herinneringen van toen ik rond de 10 jaar was. Hoewel ik toen al erg met bewegwijzering en wegen bezig was, passen wat korrels zout bij die herinnering.
Coen Tunnel
Voorzitter

harry schreef: wo 07 mei 2025, 19:31
Pino schreef: wo 07 mei 2025, 18:47 Vanaf wanneer die als N27 bewegwijzerd stond? Mogelijk vanaf het moment dat de A6 Almere - Lelystad er lag?
De Stichtse Brug werd op 29 november 1983 voor het verkeer geopend, maar de Waterlandseweg pas op 1 oktober 1985. Een maand later, op 7 november 1985, was ook het laatste gat bij Lelystad gesloten en was de A6 volledig snelweg van Muiderberg tot Emmeloord.

De N27 stond in ieder geval al wel vroeg aangegeven, deze foto komt volgens mij uit de jaren '80 en N27 staat er met een opzetbordje bij:

Afbeelding
Laatst gewijzigd door Coen Tunnel op wo 07 mei 2025, 20:02, 1 keer totaal gewijzigd.
harry
Wegnummerfotograaf

Bericht door harry »

Pino schreef: wo 07 mei 2025, 19:52 Uren naar zitten staren
Ja, ik ook...
Pino schreef: wo 07 mei 2025, 19:52 als kind
...van 21. :mrgreen:
--Harry.
Vinny
4x5 autosnelweg

Bericht door Vinny »

Misschien heb je onthouden dat die er niet meer stond. Ik heb zelf een foto gezien dat de A 58 wel degelijk werd bewegwijzerd op het oude tracé. Helaas heb ik dat nu niet paraat.
De Stichtse brug is in 1983 opengesteld, en ik neem aan onmiddelijk als N 27, en de doortrekking naar Almere volgde dan niet veel later. Hier nog wat fotografisch bewijs van een bekende wegnummerfotograaf:
Afbeelding
Let op: Sarcasmemodus over een lengte van 10 kilometer.
harry
Wegnummerfotograaf

Bericht door harry »

Coen Tunnel schreef: wo 07 mei 2025, 19:59 De Stichtse Brug werd op 29 november 1983 voor het verkeer geopend, maar de Waterlandseweg pas op 1 oktober 1985.
De N27 lag aanvankelijk anders dan nu. Bij Almere-Haven was de aansluiting met de A6 veel zuidelijker. Misschien slaat de datum 1 oktober 1985 op de definitieve (althans in de 20e eeuw) weg?
--Harry.
harry
Wegnummerfotograaf

Bericht door harry »

Vinny schreef: wo 07 mei 2025, 20:01 Misschien heb je onthouden dat die er niet meer stond.
Wie heeft onthouden dat wat niet meer waar stond? :dontknow:
Vinny schreef: wo 07 mei 2025, 20:01 Hier nog wat fotografisch bewijs van een bekende wegnummerfotograaf
Ik zie niet hoe een foto van decennia later bewijs zou moeten zijn voor de situatie van begin jaren 80.
--Harry.
Chris
Moderator

Bericht door Chris »

Het westelijk deel van de Waterlandseweg lag oorspronkelijk langs de Waterlandse Tocht en kwam dan langs Almere Haven, terwijl het later is omgelegd naar de A6 / Veluwedreef.

Nog weer later is dat verdubbeld, maar toen was het al een tijd geen N27 meer.

Nog weer veel eerder verliep de weg over de Gooimeerdijk. De N704 is een restant hiervan (Gooimeerdijk-Oost). Maar dat is volgens mij nooit N27 geweest.