Vakantie gewijzigd: nu Zwolle - Sarlat eind juli
Moderator: Moderatoren
-
Harald80
- dorpsstraat
Vakantie gewijzigd: nu Zwolle - Sarlat eind juli
Hallo,
onze zomervakantie heeft een onverwachte wending gekregen.
We kregen eind april bericht van de verhuurder dat onze vakantie in Italië niet door kon gaan, omdat ons geboekte vakantiehuisje forse schade had opgelopen door een brand bij de buren. Men verwacht dit niet op tijd hersteld te hebben, voordat de vakantieperiode aanbreekt.
Dus vakantie geannuleerd, aanbetaling teruggekregen en op zoek naar wat anders. Omdat de kinderen toch liever naar Frankrijk wilden, hebben we ons daarop gefocust.
We hebben nu een Gîte geboekt in de omgeving van Sarlat, in de Dordognestreek. Vertrek is dinsdag 22 juli, aankomst een dag later. We overnachten in het Novotel Saint-Jean-de-Braye, aan de oostkant van Orléans.
Kortste en snelste route is natuurlijk via Antwerpen-Lille-Parijs-Orleans-Vierzon-Limoges-Brive. Maar gezien de ligging van ons overnachtingshotel zat ik ook te kijken naar de route via Antwerpen-Brussel-Charleroi-Reims-Troyes-Sens-Montargis. Zowel kwa tijd als kilometers is deze laatste wel langer, maar mogelijk ook rustiger en landschappelijk ook wat fraaier dan de saaie route via de A1/A10. En bij calamiteiten rondom Parijs (of Lille) loopt het verschil in reistijd natuurlijk terug.
Wat zouden jullie doen? Of hebben jullie nog andere tips en adviezen? Ik hoor ze graag!
Groeten Harald.
onze zomervakantie heeft een onverwachte wending gekregen.
We kregen eind april bericht van de verhuurder dat onze vakantie in Italië niet door kon gaan, omdat ons geboekte vakantiehuisje forse schade had opgelopen door een brand bij de buren. Men verwacht dit niet op tijd hersteld te hebben, voordat de vakantieperiode aanbreekt.
Dus vakantie geannuleerd, aanbetaling teruggekregen en op zoek naar wat anders. Omdat de kinderen toch liever naar Frankrijk wilden, hebben we ons daarop gefocust.
We hebben nu een Gîte geboekt in de omgeving van Sarlat, in de Dordognestreek. Vertrek is dinsdag 22 juli, aankomst een dag later. We overnachten in het Novotel Saint-Jean-de-Braye, aan de oostkant van Orléans.
Kortste en snelste route is natuurlijk via Antwerpen-Lille-Parijs-Orleans-Vierzon-Limoges-Brive. Maar gezien de ligging van ons overnachtingshotel zat ik ook te kijken naar de route via Antwerpen-Brussel-Charleroi-Reims-Troyes-Sens-Montargis. Zowel kwa tijd als kilometers is deze laatste wel langer, maar mogelijk ook rustiger en landschappelijk ook wat fraaier dan de saaie route via de A1/A10. En bij calamiteiten rondom Parijs (of Lille) loopt het verschil in reistijd natuurlijk terug.
Wat zouden jullie doen? Of hebben jullie nog andere tips en adviezen? Ik hoor ze graag!
Groeten Harald.
-
Chris
- Moderator
Re: Vakantie gewijzigd: nu Zwolle - Sarlat eind juli
De alternatieve route via Troyes is vrijwel gegarandeerd een rustige route, juist doordat het zover om is neemt weinig verkeer die route. Alleen de kenners die niet hun navigatiesysteem volgen.
Met een overnachting bij Orléans heb je sowieso wel de tijd, en zit je niet zo op de klok. Het kost alleen wat meer tol.
Hou er wel rekening mee dat er tussen Brussel en Reims niet zoveel fatsoenlijke parkeerplaatsen met faciliteiten zijn. Je hebt Aire de Woinic langs de A34 en dat is eigenlijk de enige, afgezien van lokale tankstations langs de N5 bij Charleroi. Aire de Woinic is in mijn ervaring best vaak druk, ook wel met Nederlanders omdat het rond de middagpauze is als je 's ochtends uit Nederland vertrekt. Maar ja, volle aires dat hoort wel een beetje bij reizen door Frankrijk eind juli.

A34 Aire de Woinic by European Roads, on Flickr
Te herkennen aan het mega everzwijn

Met een overnachting bij Orléans heb je sowieso wel de tijd, en zit je niet zo op de klok. Het kost alleen wat meer tol.
Hou er wel rekening mee dat er tussen Brussel en Reims niet zoveel fatsoenlijke parkeerplaatsen met faciliteiten zijn. Je hebt Aire de Woinic langs de A34 en dat is eigenlijk de enige, afgezien van lokale tankstations langs de N5 bij Charleroi. Aire de Woinic is in mijn ervaring best vaak druk, ook wel met Nederlanders omdat het rond de middagpauze is als je 's ochtends uit Nederland vertrekt. Maar ja, volle aires dat hoort wel een beetje bij reizen door Frankrijk eind juli.

Te herkennen aan het mega everzwijn

-
Pino
- 4x3 autosnelweg
De omweg via Sens-Montargis is hier vaker langs gekomen. Je kunt bij Parijs flink wat vertraging oplopen en dan nog steeds sneller zijn. Maar het is rust gegarandeerd en meerdere forummers hebben hem bewust genomen. Is ook weer eens iets voor de afwisseling. Moet wel zeggen dat ik het landschap niet zó bijzonder vind ik dit alternatief. Je wordt wellicht leuker wanneer je besluit niet over Charleroi naar Reims te rijden, maar door de Ardennen (Luik-Bouillon-Sedan). Dat scheelt vanaf Zwolle maar weinig.
Laatst gewijzigd door Pino op za 10 mei 2025, 11:14, 1 keer totaal gewijzigd.
-
Chris
- Moderator
-
Autostrada
- autoweg
Persoonlijk ben ik niet vies van een omweg om drukte te omzeilen. Na een vermoeide en gestreste rit via Parijs in 2022 ben ik de afgelopen 2 jaar op zoek gegaan naar alternatieve routes. Persoonlijk vind ik de route via Charleroi en Reims een hele fijne; je kunt de drukte in België omzeilen door vroeg te vertrekken en ben je eenmaal voorbij Charleroi dan heb je weinig meer te vrezen. De Aire de Woinic is inderdaad een fijne plek om te stoppen, en de enige in de wijde omgeving. Rocroi is wel aardig, maar je bent toch weer wat tijd kwijt om in het dorp te komen en het is wel het type dorp waar de lokale bakker gewoon kan besluiten dat het eind juli vakantie is en je dus voor een dichte deur staat.
Als de je Aire de Woinic voorbij rijdt is je eerst volgende gelegenheid de Aire de Reims Champagne Sud langs de A4 en reken er maar op dat het daar geen haar rustiger gaat zijn; dit is net het stukje waar de A4 dubbelloopt met de A26 en er is veel verkeer uit de UK wat precies in die contreien ook toe is aan een eerste stop na het verlaten van de tunnel.
De route Liège - Sedan heb ik meer dan 20 jaar geleden voor het laatst gereden, maar ik kan me wel goed voorstellen dat dit een aantrekkelijk alternatief is om de drukte van België zoveel mogelijk te omzeilen.
Als je niet vies bent van wat stuurwerk kun je de A26 verlaten bij sortie 22 en via de D15, D677 naar de rocade van Troyes rijden, via de D660 keer je dan weer terug naar de A5. Dit scheelt je geen tijd (het is om het even), maar wel benzine en tol. Aan de andere kant breekt het wel je 'flow' van cruisen over de autoroute.
De A19 is uitgesproken rustig, houd er wel rekening mee dat is een betrekkelijk dure tolweg is. Je kunt ook nog overwegen om de A77 te nemen bij Nemours en dan afzakken via de N7 naar de A79, A71 en dan A89 naar Sarlat. De A77 vind ik een fijne route, er zitten nog 2 korte enkelbaans stukjes in, maar in de regel is daar geen oponthoud en er zijn geen verkeerslichten. Zo vermijd je Orléans en eventuele drukte bij het tolstation van Vierzon. Je maakt wel wat extra kilometers tov de route via de A20.
Als de je Aire de Woinic voorbij rijdt is je eerst volgende gelegenheid de Aire de Reims Champagne Sud langs de A4 en reken er maar op dat het daar geen haar rustiger gaat zijn; dit is net het stukje waar de A4 dubbelloopt met de A26 en er is veel verkeer uit de UK wat precies in die contreien ook toe is aan een eerste stop na het verlaten van de tunnel.
De route Liège - Sedan heb ik meer dan 20 jaar geleden voor het laatst gereden, maar ik kan me wel goed voorstellen dat dit een aantrekkelijk alternatief is om de drukte van België zoveel mogelijk te omzeilen.
Als je niet vies bent van wat stuurwerk kun je de A26 verlaten bij sortie 22 en via de D15, D677 naar de rocade van Troyes rijden, via de D660 keer je dan weer terug naar de A5. Dit scheelt je geen tijd (het is om het even), maar wel benzine en tol. Aan de andere kant breekt het wel je 'flow' van cruisen over de autoroute.
De A19 is uitgesproken rustig, houd er wel rekening mee dat is een betrekkelijk dure tolweg is. Je kunt ook nog overwegen om de A77 te nemen bij Nemours en dan afzakken via de N7 naar de A79, A71 en dan A89 naar Sarlat. De A77 vind ik een fijne route, er zitten nog 2 korte enkelbaans stukjes in, maar in de regel is daar geen oponthoud en er zijn geen verkeerslichten. Zo vermijd je Orléans en eventuele drukte bij het tolstation van Vierzon. Je maakt wel wat extra kilometers tov de route via de A20.
-
Chris
- Moderator
Vanaf Zwolle is dit de route die ik wel eens neem. Bijna gegarandeerd probleemloos, in theorie bij free-flow verkeer een uur langer dan via Antwerpen - Parijs, maar in de praktijk waarschijnlijk geen verschil.
Het is wel zo dat als je Parijs buiten de spits kan passeren, Reims - Orléans wel korter, sneller en goedkoper is via de A4-N104-A10 dan via Troyes.

Het is wel zo dat als je Parijs buiten de spits kan passeren, Reims - Orléans wel korter, sneller en goedkoper is via de A4-N104-A10 dan via Troyes.

-
Harald80
- dorpsstraat
Ha die lunchtip had ik nog willen vragen, maar je bent me al voor. Goed idee trouwens!Pino schreef: za 10 mei 2025, 11:03Dinsdag is niet de grote reisdag, dus dat zou kunnen schelen. Maar goed, ondanks die grote sculptuur heeft deze aire me nou ooit getrokken. Er zijn twee Villages Etappe op de route, waarvan Rocroi wel lekker ligt. Klein dorp met alle voorzieningen rond één plein, waar je vanaf de snelweg zo naartoe rijdt. Op een vier uur van Zwolle, dus wellicht ook een mooi lunch-tijdstip.
Die route door de Ardennen, interessant! Is dat de route N89-N58-N43? Hoe vlieg je dit aan, via Luik E25 richting Luxemburg en een stukje E411? Volgens de Wegenwiki zitten hier (N89) nog redelijk wat gelijkvloerse aansluitingen en dorpspassages in, hoeveel scheelt dit in reistijd met een route over de N5?De omweg via Sens-Montargis is hier vaker langs gekomen. Je kunt bij Parijs flink wat vertraging oplopen en dan nog steeds sneller zijn. Maar het is rust gegarandeerd en meerdere forummers hebben hem bewust genomen. Is ook weer eens iets voor de afwisseling. Moet wel zeggen dat ik het landschap niet zó bijzonder vind ik dit alternatief. Je wordt wellicht leuker wanneer je besluit niet over Charleroi naar Reims te rijden, maar door de Ardennen (Luik-Bouillon-Sedan). Dat scheelt vanaf Zwolle maar weinig.
-
Harald80
- dorpsstraat
Die doorsteek had ik ook gezien inderdaad. Scheelt dat veel in kilometers? Je hoeft immers niet via de "haak" aan de zuidoostkant van Troyes.Autostrada schreef: za 10 mei 2025, 11:31 Als je niet vies bent van wat stuurwerk kun je de A26 verlaten bij sortie 22 en via de D15, D677 naar de rocade van Troyes rijden, via de D660 keer je dan weer terug naar de A5. Dit scheelt je geen tijd (het is om het even), maar wel benzine en tol. Aan de andere kant breekt het wel je 'flow' van cruisen over de autoroute.
-
Autostrada
- autoweg
Het scheelt zo'n 15 kilometer, daardoor kan het wel uit qua tijd. Je moet wel de péage af (afrekenen) en weer op (kaartje trekken), dus dat is wel extra gedoe (tenzij je een tolbadge hebt).Harald80 schreef: za 10 mei 2025, 12:23 Die doorsteek had ik ook gezien inderdaad. Scheelt dat veel in kilometers? Je hoeft immers niet via de "haak" aan de zuidoostkant van Troyes.
-
Pino
- 4x3 autosnelweg
Inderdaad E25-E411-N89 en dan Frankrijk in. Je hebt tussen de E411 en de grens maar één dorpspassage: een kleine aan de noordkant van Bouillon. Des te meer gelijkvloerse aansluitingen, maar die zijn zonder stoplicht of rotonde uitgevoerd. De N89 is de voorrangsweg, dus je merkt daar niet veel van. Kortom, daarvoor hoef je het niet te laten. Aan Franse kant is de route tussen grens en A34 een expresweg.Harald80 schreef: za 10 mei 2025, 11:57 Die route door de Ardennen, interessant! Is dat de route N89-N58-N43? Hoe vlieg je dit aan, via Luik E25 richting Luxemburg en een stukje E411? Volgens de Wegenwiki zitten hier (N89) nog redelijk wat gelijkvloerse aansluitingen en dorpspassages in, hoeveel scheelt dit in reistijd met een route over de N5?
Vanaf Zwolle is de route over Bouillon een 40 kilometer langer dan over Brussel-Charleroi en 20 kilometer langer dan over Luik-Charleroi. Laten we zeggen dat de passage van Luik op weg naar Bouillon ongeveer wegstreept tegen het enkelbaans stuk in de N5. Dan is de N89 nog wel een weg die prima doorrijdt, maar niet zoals een snelweg. Dus laat dat je bovenop de extra kilometers nog een minuut of vijf kosten. Maar goed, zoals Chris zegt wel een route die je uit de drukte houdt, en landschappelijk dus wel leuk.
Lunch-optie Rocroi zit er in deze variant niet in. Bouillon lijkt me wel een aardige variant: al ga je naar de Carrefour aan de noordkant van Bouillon en eet je je broodje vervolgens op met uitzicht op het kasteel.
-
Mundial
- verkeersader
Ik heb op weg van Sarlat naar Loches eens heel wat file bij de tolstations rond Brive kunnen vermijden door deze route te nemen . Dat was op een zwarte zaterdag toen er bij elk tolstation bijna een uur file stond. Reed prima door, weinig verkeer en de dorpen liggen verder uit elkaar. Af en toe had je richting noorden ook een aantal mooie vergezichten vanop de hellingen.
-
Pino
- 4x3 autosnelweg
Op zich geeft dat tolstation ten zuiden van Brive bijna nooit file. De A20 bij de stad is meestal drukker. Het is de enige plek op de A20 waar drukte nog wel eens voor file zorgt op drukke reisdagen.
-
waldo79
- 4x3 autosnelweg
Bouillon is best druk in de zomer, je moet wel zoeken naar een parkeerplaats.
-
paolie
- expressweg
-
Autostrada
- autoweg
Bij vertrek uit Zwolle op een rit naar Sarlat lijkt me de lunch logischerwijs eerder in de buurt van Troyes (of verder) te liggen dan in België - maar goed.
Langs de A19 heb je de Aire de Villeroy die wel prima is. Mocht je voor voor het meer exotische alternatief van de A77 gaan kan ik de Aire du Jardin des Arbres van harte aanbevelen.
Langs de A19 heb je de Aire de Villeroy die wel prima is. Mocht je voor voor het meer exotische alternatief van de A77 gaan kan ik de Aire du Jardin des Arbres van harte aanbevelen.
-
Pino
- 4x3 autosnelweg
-
Chris
- Moderator
Als ik op een normale tijd uit Zwolle vertrek, zeg rond 8 of 8:30 uur, dan is het meestal rond 12 - 12:30 uur als ik Frankrijk binnen rij, bij Sedan, maar ook via Luxemburg en via Charleroi.
-
Harald80
- dorpsstraat
Ik hou er wel van om vroeg te vertrekken. Dan heb je nog tijd genoeg om te anticiperen op mogelijke vertragingen.
Vertrek je om 6.00uur vanuit Zwolle, zit je (als alles meezit) rond 10.00/10.30uur al bij Bouillon. Dan hoef ik nog geen lunch, maar een goede bak koffie met bijbehorende lekkernij gaat er dan zeker wel in. En even de benen strekken met een mooi uitzicht erbij maakt het plaatje dan compleet. Het is immers vakantie dus we hebben geen haast.
Check-in bij het hotel is pas vanaf 16.00uur, dus is er alle tijd. Bij aankomst vóór die tijd, mag je meestal al wel gebruik maken van de faciliteiten, en zul je vast je koffer wel ergens tijdelijk kunnen stallen. Zwembroeken eruit, dan kunnen de kinderen alvast plonzen (hotel heeft een buitenbad).
Vertrek je om 6.00uur vanuit Zwolle, zit je (als alles meezit) rond 10.00/10.30uur al bij Bouillon. Dan hoef ik nog geen lunch, maar een goede bak koffie met bijbehorende lekkernij gaat er dan zeker wel in. En even de benen strekken met een mooi uitzicht erbij maakt het plaatje dan compleet. Het is immers vakantie dus we hebben geen haast.
Check-in bij het hotel is pas vanaf 16.00uur, dus is er alle tijd. Bij aankomst vóór die tijd, mag je meestal al wel gebruik maken van de faciliteiten, en zul je vast je koffer wel ergens tijdelijk kunnen stallen. Zwembroeken eruit, dan kunnen de kinderen alvast plonzen (hotel heeft een buitenbad).
-
Autostrada
- autoweg
Het hele Orléans aspect had ik even gemist, dan heef het ook totaal geen zin om over de A77 te rijden.Pino schreef: za 10 mei 2025, 18:14Zwolle-Troyes is een 6-6:30 uur rijden. Dus dat lijkt me alleen een lunch-omgeving bij behoorlijk vroeg vertrek. Dat kan natuurlijk, maar waarom zou je als je op dag 1 niet verder hoeft dan Orléans?
-
Harald80
- dorpsstraat
Ik zag trouwens op SV dat Sarlat op de A20 via twee richtingen wordt bewegwijzerd.
https://maps.app.goo.gl/KfCdkagAzFCPifqVA
Welke vd twee is de beste optie, qua reistijd en drukte?
https://maps.app.goo.gl/KfCdkagAzFCPifqVA
Welke vd twee is de beste optie, qua reistijd en drukte?
-
Coen Tunnel
- Voorzitter
-
verfmeer95
- expressweg
Het zal er ook aan liggen waar je precies moet zijn. Naar het zuiden van de stad is A20-D804-D703-D704A de beste tolroute, duidelijk beter dan A89-D133-D6089-D704
-
Harald80
- dorpsstraat
-
verfmeer95
- expressweg