Bewegwijzering rond de grens: eigen bord, of buitenlands?

Discussies over de bewegwijzering. Voor zowel het hoofdwegennet als het onderliggend wegennet. Over systeem, wegnummering, redesign, fouten, ANWB, Tebodin, etc.

Moderator: Moderatoren

Teetje
verkeersader

Bewegwijzering rond de grens: eigen bord, of buitenlands?

Bericht door Teetje »

Stel: je hebt een landsgrens, en nét daar voorbij bevindt zich een afrit, knooppunt, verzorgingspunt. Hoe bewegwijzer je dat het liefst over de grens?

1-Nationale bewegwijzering
2-Nationale bewegwijzering aangepast aan het land aan de andere kant van de grens
3-Je vraagt het land zelf de benodigde bewegwijzering te plaatsen aan jouw kant van de grens

Een willekeurige grensovergang van NL naar D:
https://www.google.com/maps/@52.6474201 ... FQAw%3D%3D

Hier hangen NL-panelen met een Duits wegnummer. Even verderop in D zien we in omgekeerde richting dit bord:
https://www.google.com/maps/@52.646149, ... FQAw%3D%3D

Oftewel: optie 2, nationale bewegwijzering aangepast aan het land aan de andere kant van de grens. Maar had men hier niet net goed kunnen afspreken dat ieder land zijn eigen bord plaatst, aan de andere kant van de grens?

Tussen NL en B zie je dat wel, b.v. hier:
https://www.google.com/maps/@51.3162762 ... FQAw%3D%3D
Wouter N14
Moderator

Re: Bewegwijzering rond de grens: eigen bord, of buitenlands?

Bericht door Wouter N14 »

^^ De A4 heeft voor de Belgische afrit Zandvliet zowel Nederlandse als Belgische borden.
Het mooiste overkomt je, het minste is bedacht. Freek de Jonge
Vinny
4x5 autosnelweg

Bericht door Vinny »

Je ziet vaak wel goede bedoelingen, maar het werkt toch niet. Je ziet dat mooi in het Duitse voorbeeld; een N erbij past niet in het standaard nummerschild. Dat kun je beter niet zo doen; want het is priegelig zodat weggebruikers het niet goed kunnen lezen.
Let op: Sarcasmemodus over een lengte van 10 kilometer.
Sondermaut
verkeersader

Bericht door Sondermaut »

Dat landen buitenlandse wegnummers aan de grens over het algemeen in hun eigen huisstijl uitvoeren is overigens de meest voorkomende variant. De bewegwijzering op de A73 bij Venlo is een uitzondering waarop wel netjes DIN1451 gebruikt is voor de schildjes van de BAB61, maar bij Sittard staat bijvoorbeeld een indirecte verwijzing naar de BAB46 in het Nederlandse lettertype. Rond de N280 ontbreken verwijzingen naar de BAB52 dan weer volledig.

Overigens zijn Nederlandse wegnummers van provinciale wegen in Duitsland wel erg zeldzaam. In NRW ben ik ze in ieder geval nooit tegengekomen.
Pino
4x3 autosnelweg

Bericht door Pino »

Vinny schreef: vr 23 mei 2025, 23:36 Je ziet vaak wel goede bedoelingen, maar het werkt toch niet. Je ziet dat mooi in het Duitse voorbeeld; een N erbij past niet in het standaard nummerschild. Dat kun je beter niet zo doen; want het is priegelig zodat weggebruikers het niet goed kunnen lezen.
Ik heb daar uiteindelijk ook wel vrede mee. Een bord met een relevant buitenlands wegnummer is beter dan dat dat nummer wordt weggelaten of op een rare manier wordt omgekat naar de binnenlandse stijl (ik denk bijvoorbeeld terug aan de Duitse A36-schildjes die je vroeger op de A5 had, verwijzend naar de Franse A36). Een perfect uitgevoerd schildje in de buitenlandse stijl zou prachtig zijn, maar in gestandaardiseerde ontwerp- en productieprocessen compliceert dat ook wel weer. De kosten-batenanalyse van zo’n perfect bord wordt lastig.

Terug naar de oorspronkelijke vraag zou ik dan ook hetzij kiezen voor binnenlandse stijl met eventueel buitenlandse schildjes; of buitenlandse stijl en dan ook specifiek verzorgd door de buitenlandse wegbeheerder. Het laatste roept denk ik het wel risico op dat het bord een beetje vergeten raakt; het eerste dat doelen/wegnummers op een gegeven moment niet meer matchen door verandering over de grens. Alle scenario’s zijn wat risicovol wat dit betreft.
Teetje
verkeersader

Bericht door Teetje »

Ik vond het voorbeeld dat ik vond ook om die reden een goed voorbeeld, omdat er een fout in zit: er wordt gesuggereerd dat je direct na de rotonde de N34 oprijdt, terwijl dat natuurlijk helemaal niet het geval is.

Verkeerd opgegeven door NL ( kan het me moeilijk voorstellen, maar toch)? Verkeerd geïnterpreteerd door de Duitsers?

Als de NL-wegbeheerder daar zélf een bord had mogen plaatsen, was het correct geweest.
Ds79m
2x3 autosnelweg

Bericht door Ds79m »

Ik zou zelf ook de lay-out van het land ná de grens gebruiken. Ook vanuit de signaalwerking die je dan hebt dat de inhoud slaat op een kruising na de grens.

Al vind ik zoiets als die N34 op dat Duitse bord ook weer niet zo heel verwarrend. Het lijkt enigszins op Belgische bewegwijzering.
Peter - Als je veel tegenwind hebt, kun je beter zelf gaan liggen
paolie
expressweg

Bericht door paolie »

En ik zou juist vasthouden aan je eigen bewegwijzeringssysteem. Inclusief lay-out, symbolen en lettertypen. Alleen de wegschildjes zou ik aanpassen qua kleur en vorm (Duitsland) (maar niet eens qua lettertype).
Pino
4x3 autosnelweg

Bericht door Pino »

Ds79m schreef: zo 25 mei 2025, 17:41 Ik zou zelf ook de lay-out van het land ná de grens gebruiken. Ook vanuit de signaalwerking die je dan hebt dat de inhoud slaat op een kruising na de grens.
Maar is dat element dan zo heel belangrijk voor de ter plaatse onbekende om te weten? Zeker in een tijd met vrijwel onzichtbare grenzen. Het feit dat je bij dit Europark Coevorden-Emlichheim vanaf Duitsland de grens over gaat, op de rotonde links om na een paar meter weer in Duitsland terecht te komen zegt veel. Er zit voor de weggebruiker wel een zeker nut in het gegeven dat je de grens overgaat, al is het maar wanneer de grenzen weer eens dicht gaan voor vluchtelingencontroles of Covid, maar ik denk ook dat het bewegwijzering wat gecompliceerd gaat maken wanneer je daar principieel op gaat plannen met een buitenlands bord (zie verder eerdere post).

Nog over het N34-schildje op het Duitse bord hier: in Duitsland worden indirecte verwijzingen naar wegnummers natuurlijk best vaak zo vormgegeven. De Nederlandse verwijzing tussen haken kennen ze niet. Heel soms zie je in Duitsland een bies met stippellijnen naar Scandinavisch voorbeeld, maar dat is toch ook nooit echt opgerukt.
Teetje
verkeersader

Bericht door Teetje »

Het probleem zit hem hier voor mij in het gegeven dat die rotonde bijna op de grens ligt. Daarom zou ik een NL-bord hier absoluut wenselijk vinden, omdat die rotonde, inclusief alle vooraankondigingsborden, één geheel zijn.

Onder andere omstandigheden speelt dat veel minder wat mij betreft, denk aan een laatste afstandsbord langs een snelweg voor de grens.

Maar kijk b.v. eens naar de B-NL grens, A67, waar aan NL-kant meteen een VZP achter de grens ligt: daar wordt de afrit compleet met NL-borden bewegwijzerd, de eerste borden staan daarbij op B-grondgebied. Een logische en goede keuze.
Pino schreef: zo 25 mei 2025, 20:29Nog over het N34-schildje op het Duitse bord hier: in Duitsland worden indirecte verwijzingen naar wegnummers natuurlijk best vaak zo vormgegeven.
Dat is natuurlijk wel zo ja.
harry
Wegnummerfotograaf

Bericht door harry »

Teetje schreef: zo 25 mei 2025, 14:38 Als de NL-wegbeheerder daar zélf een bord had mogen plaatsen, was het correct geweest.
Dat heeft ook gemogen. In 2012 stond er nog een ANWB-bord:
Afbeelding
En nu dus:
SPOILER: TOON

Afbeelding
wegnummers.nl foto's van alle genummerde wegen (o.a. NBA), plaatsnaamborden en molens
--Harry.
harry
Wegnummerfotograaf

Bericht door harry »

Pino schreef: zo 25 mei 2025, 20:29 in Duitsland (..) De Nederlandse verwijzing tussen haken kennen ze niet. Heel soms zie je in Duitsland een bies met stippellijnen naar Scandinavisch voorbeeld, maar dat is toch ook nooit echt opgerukt.
Stippellijnen kom ik toch redelijk vaak tegen, wellicht vooral in het noorden waar ze vaker het Scaninavische voorbeeld zien.

Tussen haken komt héél zelden voor. :)
Afbeelding
wegnummers.nl foto's van alle genummerde wegen (o.a. NBA), plaatsnaamborden en molens
--Harry.
harry
Wegnummerfotograaf

Bericht door harry »

Trouwens, meer foto's van de afgelopen decennia van buitenlandse wegnummers in:
Nederland: https://wegnummers.nl/nl/buitenl.html
België: https://wegnummers.nl/belgie/buitenl.html
Duitsland: https://wegnummers.nl/de/buitenl.html
Luxemburg: https://wegnummers.nl/luxemburg/buitenl.html
Denemarken: https://wegnummers.nl/sverige/buitenl.html
Oostenrijk/Zwitserland/Polen: https://wegnummers.nl/chat/buitenl.html
--Harry.
paolie
expressweg

Bericht door paolie »

Teetje schreef: zo 25 mei 2025, 21:07
Maar kijk b.v. eens naar de B-NL grens, A67, waar aan NL-kant meteen een VZP achter de grens ligt: daar wordt de afrit compleet met NL-borden bewegwijzerd, de eerste borden staan daarbij op B-grondgebied. Een logische en goede keuze.
Op de A2 zie je het grote nadeel van jouw “logische en goede” keuze. Daar staan Vlaamse borden op Nederlands grondgebied er desolaat en vergeten bij. Hier waren Nederlandse borden echt veel prettiger geweest:
https://maps.app.goo.gl/rgNVM6pnHdMEc9zx5

Omgekeerd gaat dat namelijk wel prima: een Vlaams bord op Vlaams grondgebied naar een Nederlandse afrit op de A76 staat er gewoon netjes bij:
https://maps.app.goo.gl/23TQTxPXxWZcvbm97
Pino
4x3 autosnelweg

Bericht door Pino »

Teetje schreef: zo 25 mei 2025, 21:07 Maar kijk b.v. eens naar de B-NL grens, A67, waar aan NL-kant meteen een VZP achter de grens ligt: daar wordt de afrit compleet met NL-borden bewegwijzerd, de eerste borden staan daarbij op B-grondgebied. Een logische en goede keuze.
Misschien is het bij een verzorgingsplaats nog wel het meest relevant dat hij in het buitenland ligt, door brandstofprijzen bijvoorbeeld. Maar als je dat zo’n belangrijk gegeven vindt, waarom volg je dan niet de Duits-Zwitserse benadering rond Weil am Rhein, waar de borden zijn vormgegeven afhankelijk van het land waar ze staan maar in de tekst de toevoeging hebben “Deutscher Rasthof” dan wel “Schweizer Raststätte”? Dan zeg je tenminste maar waar het op staat in plaats van dat weggebruikers dingen moeten afleiden uit de stijl van de borden.

Vanwege de douane (en toen deze stijl ontstond ook nog personencontrole) had de toevoeging bij Weil am Rhein natuurlijk nog extra zin. Dat speelt op een A67/E34 veel minder, met de al decennia eerder afgeschafte controles in de Benelux. Overigens zou ik het juist met de vroege vooraankondigingen van verzorgingsplaatsen -eerste borden in Duitsland en Zwitserland al op 5 kilometer- wel dubbel vreemd vinden om zo’n bord in vreemde stijl te zien wanneer je nog afritten te gaan hebt tot aan de grens.
Teetje
verkeersader

Bericht door Teetje »

Pino schreef: ma 26 mei 2025, 8:43Overigens zou ik het juist met de vroege vooraankondigingen van verzorgingsplaatsen -eerste borden in Duitsland en Zwitserland al op 5 kilometer- wel dubbel vreemd vinden om zo’n bord in vreemde stijl te zien wanneer je nog afritten te gaan hebt tot aan de grens.
En daar is in het voorbeeld van de A67 natuurlijk geen sprake van, integendeel: 200 meter na de grens begint de uitvoegstrook naar de VZP.
paolie schreef: zo 25 mei 2025, 23:14Op de A2 zie je het grote nadeel van jouw “logische en goede” keuze. Daar staan Vlaamse borden op Nederlands grondgebied er desolaat en vergeten bij. Hier waren Nederlandse borden echt veel prettiger geweest.
Houden de Vlamingen geen database bij van alle borden in het veld? Zo ja, dan moet dit bord daar toch ook gewoon in staan lijkt me? Zo niet, dan zit dáár dus het probleem en zou je dat moeten zien op te lossen i.p.v. te zeggen 'zie je wel, het werkt niet en hou er maar mee op' zoals jij nu suggereert.
paolie
expressweg

Bericht door paolie »

Teetje schreef: ma 26 mei 2025, 9:25
paolie schreef: zo 25 mei 2025, 23:14Op de A2 zie je het grote nadeel van jouw “logische en goede” keuze. Daar staan Vlaamse borden op Nederlands grondgebied er desolaat en vergeten bij. Hier waren Nederlandse borden echt veel prettiger geweest.
Houden de Vlamingen geen database bij van alle borden in het veld? Zo ja, dan moet dit bord daar toch ook gewoon in staan lijkt me? Zo niet, dan zit dáár dus het probleem en zou je dat moeten zien op te lossen i.p.v. te zeggen 'zie je wel, het werkt niet en hou er maar mee op' zoals jij nu suggereert.
Ik geef een van de nadelen aan. En buiten dat nadeel vind ik het ook simpelweg geen goed idee, borden in een ander land plaatsen. Niet nodig, niet handig, niet beter voor de weggebruiker. Je ziet het in andere landen voor zover ik weet ook nooit.
Dus inderdaad, hou er maar mee op ;)
Pino
4x3 autosnelweg

Bericht door Pino »

^^ Eens met dat "houd ermee op" hoor, maar in de serie "andere landen doen het ook nooit" kwamen in een andere draad pas Duitse borden in Oostenrijk langs. Voor een afslag van een doorgaande Oostenrijkse weg, waarbij je bij het afslaan direct de grens over zou gaan. Opvallend genoeg: Oostenrijkse voorwegwijzer, Duitse beslissingswegwijzer...
Teetje schreef: ma 26 mei 2025, 9:25
Pino schreef: ma 26 mei 2025, 8:43Overigens zou ik het juist met de vroege vooraankondigingen van verzorgingsplaatsen -eerste borden in Duitsland en Zwitserland al op 5 kilometer- wel dubbel vreemd vinden om zo’n bord in vreemde stijl te zien wanneer je nog afritten te gaan hebt tot aan de grens.
En daar is in het voorbeeld van de A67 natuurlijk geen sprake van, integendeel: 200 meter na de grens begint de uitvoegstrook naar de VZP.
Dat is in het geval van Weil am Rhein ook zo. Niet zo raar, want op heel veel oude grensemplacementen lagen verzorgingsplaatsen - handig voor wie moest wachten terwijl er douaneformaliteiten werden vervuld. Maar punt is: als je je houdt aan de stijl dat eerste voorwegwijzers van de verzorgingsplaats vijf kilometer vóór de VZP liggen (ook gangbaar in België), staat die eerste voorwegwijzer dus 5 kilometer landinwaarts. Dat brengt je aan de Zwitserse kant nabij afrit 4 en ook nog ruim vóór het punt waar de routes splitsen tussen A2 (richting Duitse A5) en A3 (richting Franse A35). Aan de Duitse kant zit je dan ook nog ten noorden van Dreieck Weil am Rhein.

Het enige voordeel van de verzorgingsplaats op de A67 direct over de grens is dat er in het laatste stuk Belgische A21/E34 geen afritten zitten. Wel aan Belgische kant nog een parking. Daarvan zou je toch ook niet willen dat Nederlandse vooraankondigingen door de bewegwijzering van die parking heen gaan lopen (uiteraard niet aan de orde doordat Nederland niet zulke verre vooraankondigingen plaatst).

Nee, laat de borden in het binnenland maar lekker lopen in binnenlandse stijl, waarbij het uiteraard gepast is om zaken wel te coördineren met de wegbeheerder aan de andere kant van de grens. En misschien soms om expliciet aan te geven dat iets aan de andere kant van de grens ligt. Het levert gewoon veel minder potentieel gedoe op dan zelf bewegwijzeren in buitenlandse stijl of de buitenlandse wegbeheerder de borden aan te laten leveren.
Laatst gewijzigd door Pino op ma 26 mei 2025, 9:59, 1 keer totaal gewijzigd.
jdb2
autoweg

Bericht door jdb2 »

De omgekeerde situatie, waar een buitenlands bord ná de grens staat heb je bij Hulst, daar staat een toeristisch bord in oude Belgische stijl.
https://maps.app.goo.gl/QvykMr4g5WsvQ4do7
🍉
Pino
4x3 autosnelweg

Bericht door Pino »

^^ Maar wie heeft dat gemaakt? Gemeente Hulst die zich een Belgische stijl heeft laten aanmeten? Is dit een oud Belgisch bord (stond er niet ooit zo'n bord langs de N49/E34?) dat hierheen is verplaatst? De plaats heeft natuurlijk ook een zekere focus op Belgische bezoekers...
Snelwegfreak
Hoofdmoderator

Bericht door Snelwegfreak »

Afgaand op de staalstelling waaraan het bord bevestigd is, ga ik er vanuit dat het door een Nederlandse aannemer geplaatst is.
Enne gojje mins blieft altied leave.
Peter
2x4 autosnelweg

Bericht door Peter »

Ds79m schreef: zo 25 mei 2025, 17:41 Ik zou zelf ook de lay-out van het land ná de grens gebruiken. Ook vanuit de signaalwerking die je dan hebt dat de inhoud slaat op een kruising na de grens.

Al vind ik zoiets als die N34 op dat Duitse bord ook weer niet zo heel verwarrend. Het lijkt enigszins op Belgische bewegwijzering.
Op B-wegen is de layout niet altijd consequent, denkbaar omdat richtlijnen verschillen (of onduidelijk zijn) per staat, kreis of in de tijd. Hier staat N34 naast de bestemming, wat ze ook met B-nummers doen als deze indirect zijn of als "via" bedoeld zijn. In Nederland staat een nummer dan meestal tussen haakjes en zonder kleurtje, maar ook weer niet altijd. Alternatieven zijn een gestippelde kantlijn voor de B-weg, het woordje Zur voor het nummer of gewoon het nummer zelf (al dan niet als onterechte dubbelnummering). Zo dus op de B408 bij Haren met de B70 als onterecht dubbelnummer (plaatje heeft ook een dubbeling :D )
https://www.google.nl/maps/@52.7945537, ... FQAw%3D%3D
130 km/h ? Dan haalt de trein me nog steeds in ...
Joshua
autoweg

Bericht door Joshua »

Teetje schreef: ma 26 mei 2025, 9:25 Houden de Vlamingen geen database bij van alle borden in het veld?
Ja dat is er, zie vernieuwing bewegwijzering in Vlaanderen.
MAKE WALLONIA GREAT TOGETHER AGAIN / Better, Bigger, Greater, Safer, Stronger, than ever before.
paolie
expressweg

Bericht door paolie »

Pino schreef: ma 26 mei 2025, 10:01 ^^ Maar wie heeft dat gemaakt? Gemeente Hulst die zich een Belgische stijl heeft laten aanmeten? Is dit een oud Belgisch bord (stond er niet ooit zo'n bord langs de N49/E34?) dat hierheen is verplaatst? De plaats heeft natuurlijk ook een zekere focus op Belgische bezoekers...
Ik vermoed dat de gemeente Hulst dit bord heeft laten maken in een tijd dat bruine borden in Nederland nog nauwelijks voorkwamen, maar in Vlaanderen wel al gemeengoed waren. Waarschijnlijk heeft de wethouder toerisme gewoon gezegd: ik wil ook zo’n Belgisch bruin bord, ambtenaar, regel het!
Coen Tunnel
Voorzitter

Bericht door Coen Tunnel »

Sondermaut schreef: zo 25 mei 2025, 9:40Rond de N280 ontbreken verwijzingen naar de BAB52 dan weer volledig.
Euhm, die snap ik niet. Dat staat gewoon goed aangegeven.

https://www.google.nl/maps/@51.1992363, ... FQAw%3D%3D
https://www.google.nl/maps/@51.2063414, ... FQAw%3D%3D
https://www.google.nl/maps/@51.2067193, ... FQAw%3D%3D
https://www.google.nl/maps/@51.2059598, ... FQAw%3D%3D

Ook vanaf de A73 wordt de A52 vermeld:

Afbeelding
Afbeelding
Overigens zijn Nederlandse wegnummers van provinciale wegen in Duitsland wel erg zeldzaam. In NRW ben ik ze in ieder geval nooit tegengekomen.
Er zijn ook maar dertien provinciale wegen die de grens kruisen tussen NRW en Nederland. Op de plekken waar dat aan Duitse zijde een Bundesstraße is staat vaak alleen het Duitse nummer aangegeven. N400+-nummers worden in Nederland meestal niet aangegeven, die zijn dus ook in Duitsland niet te vinden. Dan ontbreken de N319, N313, N325, N291, N280, N297, N274 (2x) en N278. De belangrijkste van die wegen zijn de N319, N325, N280, N297 en N274. Maar bij de N325, N280 en N297 sluit een belangrijke Duitse Bundesstraße of Autobahn direct aan op een Nederlandse N-weg. De N319 en N274 zouden wel toevoegingen kunnen zijn. Die andere N-wegen zijn toch iets minder belangrijk; de N278 vind ik op zich wel een redelijk belangrijke weg, maar niet meer op dat deel in de bebouwde kom van Vaals/Aken, er is daar geen noemenswaardige doorgaande functie.

Wel aangegeven in NRW zijn:

N35 bij Gronau (niet provinciaal, wel een N-weg)
N317 bij Anholt
Teetje
verkeersader

Bericht door Teetje »

Coen Tunnel schreef: ma 26 mei 2025, 15:22Dan ontbreken de N319, N313, N325, N291, N280, N297, N274 (2x) en N278. De belangrijkste van die wegen zijn de N319, N325, N280, N297 en N274. Maar bij de N325, N280 en N297 sluit een belangrijke Duitse Bundesstraße of Autobahn direct aan op een Nederlandse N-weg.
Laatste afstandsbord op de A52 richting NL: https://www.google.nl/maps/@51.2104498, ... FQAw%3D%3D

Wat verder opvalt is dat er enkel Roermond staat. Je ziet op diverse plekken aan de Duitse grens richting NL dat men op zo'n laatste afstandenbord nog een tweede doel over de grens opvoert, met wegnummers en alles onder de streep. Zou dat dan hier niet gebeuren omdat de snelweg eindigt op een, in Duitse ogen, Bundesstraße?

Een stukje zuidelijker heb je natuurlijk de B56-N297 grensovergang en daar voert men wél drie doelen op én een snelwegsymbool: https://www.google.com/maps/@51.0150116 ... FQAw%3D%3D
Sondermaut
verkeersader

Bericht door Sondermaut »

Ah, dat de A52 bij Roermond wel aangegeven staat had ik even niet meer helder op mijn netvlies.
Palance
4x5 autosnelweg

Bericht door Palance »

Teetje schreef: ma 26 mei 2025, 17:09 Laatste afstandsbord op de A52 richting NL: https://www.google.nl/maps/@51.2104498, ... FQAw%3D%3D

Wat verder opvalt is dat er enkel Roermond staat. Je ziet op diverse plekken aan de Duitse grens richting NL dat men op zo'n laatste afstandenbord nog een tweede doel over de grens opvoert, met wegnummers en alles onder de streep. Zou dat dan hier niet gebeuren omdat de snelweg eindigt op een, in Duitse ogen, Bundesstraße?

Op de A61 staat ook enkel Venlo tot kort voor de grens. https://maps.app.goo.gl/DWCY6iGZ1LU4eHVz7
"The problem with internet quotes is that you can't always depend on their accuracy" - Abraham Lincoln, 1864.
Teetje
verkeersader

Bericht door Teetje »

^^ Nog uit de tijd dat de A61 bij Venlo eindigde op ons OWN?
bas1984
autoweg

Bericht door bas1984 »

paolie schreef: zo 25 mei 2025, 23:14 Op de A2 zie je het grote nadeel van jouw “logische en goede” keuze. Daar staan Vlaamse borden op Nederlands grondgebied er desolaat en vergeten bij. Hier waren Nederlandse borden echt veel prettiger geweest:
https://maps.app.goo.gl/rgNVM6pnHdMEc9zx5
Misschien speelt hier ook de taalgrens nog mee. Slechts de eerste paar 100meter van de snelweg bevinden zich in Vlaanderen, daarna bevindt de weg zich in Wallonië.
Voorheen stond er nog een portaalbord net over de grens, maar dat is inmiddels ook verdwenen. https://maps.app.goo.gl/KHbbV5fPakSdd6Ej9.
Wellicht zijn ze de borden in Nederland dan toch vergeten?