https://www.om.nl/actueel/nieuws/2025/0 ... ser-actiefOpenbaar Ministerie schreef: Eerste actieve focusflitser moet afleiding achter het stuur voorkomen
Vanaf vandaag worden er boetes opgelegd via de focusflitser voor het vasthouden van een mobiel apparaat tijdens het rijden. Daarmee wil het Openbaar Ministerie afleiding in het verkeer terugdringen. In februari werd de eerste focusflitser geïnstalleerd door minister Van Weel (Justitie en Veiligheid). Na een testperiode wordt de eerste focusflitser maandag 19 mei aangezet in Den Haag.
Den Haag eerste locatie
Om meer mensen bewust te maken van hun verkeersgedrag intensiveert het Openbaar Ministerie de handhaving op het vasthouden van mobiele apparaten tijdens het rijden met de focusflitser. Vijftig focusflitsers gaan rouleren door heel Nederland, en sturen overtredingen door naar het CJIB. Vanaf vandaag, 19 mei, wordt er gehandhaafd met de focusflitser en worden er boetes opgelegd. De eerste locatie is de Ypenburgse Stationsweg in Den Haag. Daarna volgen locaties in Utrecht en de rest van het land. Deze landelijke spreiding zorgt voor een flinke verhoging van de pakkans. Dat is nodig om afleiding terug te dringen. De focusflitsers worden vooral geplaatst op N-wegen en drukke wegen in de bebouwde kom. Op die wegen rijdt veel verkeer, waardoor het grootste effect op het gedrag bereikt wordt.
Automatische handhaving
De focusflitser heeft een camera die het vasthouden van een mobiel elektronisch apparaat kan detecteren. De focusflitser is makkelijk te verplaatsen, waardoor deze op wisselende locaties door heel Nederland ingezet kan worden. Foto’s waarop het systeem een mobiele telefoon in de hand van de bestuurder detecteert, worden doorgegeven aan het Centraal Justitieel Incassobureau (CJIB). Een buitengewoon opsporingsambtenaar (boa) beoordeelt vervolgens de foto's. Indien blijkt dat de bestuurder daadwerkelijk een mobiel apparaat vasthield, ontvangt de kentekenhouder een boete van 430 euro.
Focusflitsers
Moderator: Moderatoren
-
Chris
- Moderator
- Berichten: 85840
- Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
- Locatie: NL
Focusflitsers
Vorige week geïntroduceerd: de focusflitser, die handhaaft op het vasthouden van een telefoon.
-
djiwie
- stadsweg
- Berichten: 460
- Lid geworden op: ma 07 dec 2015, 21:05
Re: Focusflitsers
Op de N230 staat ook al een paar weken een setje focusflitsers (die blijkbaar nog in test waren). Ergens halverwege, in beide richtingen.
-
Chris
- Moderator
- Berichten: 85840
- Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
- Locatie: NL
Re: Focusflitsers
Er staat nu ook eentje langs de N307 tussen Kampen en de Roggebotbrug. Waze gaf hem aan.
Ze zijn niet bepaald onopvallend.
Ze zijn niet bepaald onopvallend.
-
Jeff
- expressweg
- Berichten: 3526
- Lid geworden op: za 12 mei 2018, 10:48
Re: Focusflitsers
Recentelijk is op de Groene Kruisweg (N218) bij Heenvliet een vaste "hexagon paal" vervangen door een setje met 2 camera's. Heeft wel wat weg van deze focusflitser, maar zeker weten doe ik het niet
-
Chris
- Moderator
- Berichten: 85840
- Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
- Locatie: NL
Re: Focusflitsers
Er zijn ook flexflitsers, dit zijn reguliere snelheidscamera's, die echter elke paar maanden ergens anders worden ingezet.
De focusflitser controleert op meer dan alleen snelheid, maar wordt ook periodiek verplaatst.
De focusflitser controleert op meer dan alleen snelheid, maar wordt ook periodiek verplaatst.
-
keokiracer
- 2x3 autosnelweg
- Berichten: 9080
- Lid geworden op: do 10 mar 2011, 3:52
- Locatie: Halsteren
Re: Focusflitsers
Twee voorbeelden voor Jeff:Chris schreef: vr 30 mei 2025, 22:50 Er zijn ook flexflitsers, dit zijn reguliere snelheidscamera's, die echter elke paar maanden ergens anders worden ingezet.
https://www.google.com/maps/@51.5215738 ... FQAw%3D%3D
https://www.google.com/maps/@51.5114763 ... FQAw%3D%3D
Youtube (Best of Dutch Dashcam serie)| Picasa | Flickr
Vinny: Ik stel voor om naast de Uitspraak van de Week ook de "Grootste betweter van de maand" te gaan nomineren. De Geelhoedaward of de Keokiracerring ofzo...
Vinny: Ik stel voor om naast de Uitspraak van de Week ook de "Grootste betweter van de maand" te gaan nomineren. De Geelhoedaward of de Keokiracerring ofzo...
-
Jeff
- expressweg
- Berichten: 3526
- Lid geworden op: za 12 mei 2018, 10:48
Re: Focusflitsers
Dit soort type palen (flexflitser) ben ik inderdaad al vaker tegengekomen, waarvan sommige echte "gemeen" geplaatst zijn (naast een bushokje bijv).keokiracer schreef: vr 30 mei 2025, 22:52Twee voorbeelden voor Jeff:Chris schreef: vr 30 mei 2025, 22:50 Er zijn ook flexflitsers, dit zijn reguliere snelheidscamera's, die echter elke paar maanden ergens anders worden ingezet.
https://www.google.com/maps/@51.5215738 ... FQAw%3D%3D
https://www.google.com/maps/@51.5114763 ... FQAw%3D%3D
Maar die van Heenvliet is een vaste en lijkt dezelfde camera's te gebruiken als de focusflitser
-
Alfa
- 2x4 autosnelweg
- Berichten: 11363
- Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 20:54
Re: Focusflitsers
Maar wie met zijn gsm bezig is heeft ze wellicht alsnog niet gezien, waarmee het doel dus toch bereikt wordt.
-
Chris
- Moderator
- Berichten: 85840
- Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
- Locatie: NL
Re: Focusflitsers
Handhaven de focusflitsers eigenlijk ook op snelheid? Het lijkt van niet, afgaande van de berichtgeving.
In de regio Kampen staan er twee niet ver van elkaar: op de N50 ter hoogte van de laatste inhaalstrook richting knooppunt Hattemerbroek, waardoor mensen wel naar links gaan, maar vervolgens niet durven te versnellen uit angst voor een boete en verkeer klem komt achter een rijdende blokkade die elkaar niet of nauwelijks inhaalt (je moet een beetje vaart maken om die inhaalstroken te kunnen benutten). En op de N307 tussen Kampen en de Roggebotbrug, waar mensen niet durven te versnellen naar 100 km/h (het is een autoweg).
Er staat ook nog een camera op de 2x2 N50 vlak voor Emmeloord-Zuid. Die geeft Waze niet aan en het lijkt niet op een flitscamera, meer een telpunt voor vrachtverkeer ofzo. Maar men remt er wel voor af.
In de regio Kampen staan er twee niet ver van elkaar: op de N50 ter hoogte van de laatste inhaalstrook richting knooppunt Hattemerbroek, waardoor mensen wel naar links gaan, maar vervolgens niet durven te versnellen uit angst voor een boete en verkeer klem komt achter een rijdende blokkade die elkaar niet of nauwelijks inhaalt (je moet een beetje vaart maken om die inhaalstroken te kunnen benutten). En op de N307 tussen Kampen en de Roggebotbrug, waar mensen niet durven te versnellen naar 100 km/h (het is een autoweg).
Er staat ook nog een camera op de 2x2 N50 vlak voor Emmeloord-Zuid. Die geeft Waze niet aan en het lijkt niet op een flitscamera, meer een telpunt voor vrachtverkeer ofzo. Maar men remt er wel voor af.
-
Hajo
- 2x3 autosnelweg
- Berichten: 9838
- Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 11:17
- Locatie: Zeist
Re: Focusflitsers
De gemiddelde automobilist kan ze niet uit elkaar houden (ik ook niet) en trapt dus meteen op de rem als ze een flitspaal zien staan.
Een volk dat zijn verdediging verwaarloost, zet zijn vrijheid op het spel
-
Schelpenpaadje
- 2x2 autosnelweg
- Berichten: 6731
- Lid geworden op: wo 10 feb 2016, 9:54
Re: Focusflitsers
Uit het topic over de N50 Hattemerbroek-Emmeloord:
Vanavond viel het mij op dat de zweepmast is ingeklapt/ingeschoven.
Zou dit naar aanleiding van de storm en het incident op de N50 zijn?
De locatie in Leeuwarden is ook aardig op de wind. Zijn er meer focusflitsers bekend die uit voorzorg zijn ingeklapt?
Stefanuzz schreef: ma 15 sep 2025, 14:25 De focusflitser die op de N50 tussen VZP Zalkerbroek en knooppunt Hattemerbroek geplaatst was is vanochtend door de harde windstoten omgeewaaid.
Foto's op: https://1zwolle.nl/nieuws/189915/flitsp ... wolle.html
Langs de Overijsselselaan in Leeuwarden, stadinwaarts ter hoogte van Goutum, staat sinds een paar maanden ook een focusflitser.Stefanuzz schreef: ma 15 sep 2025, 20:08 Sowieso opmerkelijk dat zo'n focusflitser niet tegen windstoten kan van ongeveer 70km/h. Nu snap ik ook wel dat de polder tussen Hattemerbroek en Ens bekend staat vanwege de harde windstoten die er kunnen optreden (met name Kampereiland / Eilandbrug is berucht bij storm), maar zo enorm hard ging het vandaag ook weer niet... Misschien dat de locatie nabij het viaduct nog voor een 'venturi-effect' heeft gezorgd?
Vanavond viel het mij op dat de zweepmast is ingeklapt/ingeschoven.
Zou dit naar aanleiding van de storm en het incident op de N50 zijn?
De locatie in Leeuwarden is ook aardig op de wind. Zijn er meer focusflitsers bekend die uit voorzorg zijn ingeklapt?
-
Jeff
- expressweg
- Berichten: 3526
- Lid geworden op: za 12 mei 2018, 10:48
Re: Focusflitsers
bron: https://www.nu.nl/binnenland/6369388/fo ... rking.htmlNU.nl schreef:
[...]
Een focusflitser langs de N50 bij Kampen is maandag tijdens de eerste herfststorm van het jaar omgevallen. Uit voorzorg is besloten een aantal andere van zulke flitsapparaten tijdelijk in te klappen en dus niet te gebruiken.
[...]
-
Schelpenpaadje
- 2x2 autosnelweg
- Berichten: 6731
- Lid geworden op: wo 10 feb 2016, 9:54
Re: Focusflitsers
Een week later staat die bij Goutum nog steeds ingeklapt. En is zelfs de apparatuur verwijderd van de masten. Het lijkt nog wel even te duren voor deze opstellingen weer in bedrijf kunnen.
-
Piles
- autoweg
- Berichten: 1542
- Lid geworden op: vr 04 sep 2015, 16:02
Re: Focusflitsers
Die op de N36 is in elk geval terugverdiend: https://www.oost.nl/nieuws/3573426/tore ... ten-op-n36
Ook de andere doen/deden het goed:De speciale focusflitser op de N36 heeft in een maand tijd ruim 1800 bestuurders bekeurd. Zij hebben allemaal een boete van 430 euro gekregen voor het gebruiken van hun mobiele telefoon achter het stuur. De flitser heeft daarmee alleen in augustus al bijna acht ton aan boetes opgebracht.
Kampen
De twee focusflitsers bij Kampen spekten de staatskas ook goed: in drie maanden tijd werden langs de N307 bij Kampen 4130 bestuurders beboet en gingen 1003 automobilisten op de bon op de N50.
-
Chris
- Moderator
- Berichten: 85840
- Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
- Locatie: NL
Re: Focusflitsers
Zijn dat veel overtredingen? Gezien de gevaarzetting waarschijnlijk wel, maar gezien het aantal passanten wellicht weer niet.
Bijvoorbeeld op de N36 passeren gemiddeld 20.000 tot 30.000 voertuigen per dag (afhankelijk van de locatie), dat zijn dus 600.000 tot 900.000 passanten per maand. Dat is een overtredingspercentage van 0,2 - 0,3%.
Bijvoorbeeld op de N36 passeren gemiddeld 20.000 tot 30.000 voertuigen per dag (afhankelijk van de locatie), dat zijn dus 600.000 tot 900.000 passanten per maand. Dat is een overtredingspercentage van 0,2 - 0,3%.
-
Robonus
- autoweg
- Berichten: 1270
- Lid geworden op: di 12 apr 2016, 10:30
Re: Focusflitsers
Ookal heb ik een redelijke aversie tegen snelheidsflitsers, die focusflitsers kan ik alleen maar toejuigen. Als je 'm al nieteens ziet zit je inderdaad te afgeleid in je schermpje gedoken. Daarnaast is (1800 + 4130 + 1003) x €430 al 3 miljoen euro. Als ze dat investeren in nieuwe wegenbouwprojecten zou dat mooi zijn, al zal dat vast wel weer op de grote hoop belanden.
-
Piles
- autoweg
- Berichten: 1542
- Lid geworden op: vr 04 sep 2015, 16:02
Re: Focusflitsers
Als je dat extrapoleert naar de lengte van de weg (waar mensen wel op hun telefoon kijken, maar waar geen flitser staat), vind ik het behoorlijk veel.
-
Alfa
- 2x4 autosnelweg
- Berichten: 11363
- Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 20:54
Re: Focusflitsers
Het is dan ook een groot probleem, de smartphoneverslaving en het gebruik ervan in de auto.
-
Durashift
- expressweg
- Berichten: 3697
- Lid geworden op: zo 04 feb 2018, 15:32
Re: Focusflitsers
De Focusfllitsers staan weer uitgeklapt en zijn in bedrijf.
De reden van het omwaaien van dat exemplaar op de N50 was wel een logische.. "geen beschutting" in het open veld.
Die flitser staat nu ergens in Harderwijk.
Flitspalen die automobilisten met telefoon betrappen doen het weer - https://nos.nl/l/2589112
De reden van het omwaaien van dat exemplaar op de N50 was wel een logische.. "geen beschutting" in het open veld.
Die flitser staat nu ergens in Harderwijk.
Flitspalen die automobilisten met telefoon betrappen doen het weer - https://nos.nl/l/2589112
-
Jablan
- stadsweg
- Berichten: 317
- Lid geworden op: ma 11 jun 2007, 15:49
Re: Focusflitsers
Nu op de Knardijk, dan nog op 2 andere plekken en ergens volgend jaar terug naar de N50.
-
sven_engelen
- expressweg
- Berichten: 4315
- Lid geworden op: ma 09 dec 2013, 10:42
- Locatie: Venlo
Re: Focusflitsers
De Leenderweg in Eindhoven heeft ook een focusflitser gekregen. Ik treur er niet om al hoop ik dat die dingen niet binnenkort op snelheid gaan controleren. Je mag 70 op de Leenderweg maar ik rij daar al gauw 100 en ik ben daar niet de enige. 
Svenlo
https://svene.nl/
https://svene.nl/
-
Piles
- autoweg
- Berichten: 1542
- Lid geworden op: vr 04 sep 2015, 16:02
-
Via
- 2x5 autosnelweg
- Berichten: 15697
- Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 17:09
Re: Focusflitsers
De Tilburgseweg stad uit heeft ook zo'n ding t.h.v. het Evoluon. Wij hadden met collega's toevallig dezelfde discussie of dat ding wel of niet snelheid meepakt. Iedereen neemt maar het zekere voor het onzekere.sven_engelen schreef: do 20 nov 2025, 10:49 De Leenderweg in Eindhoven heeft ook een focusflitser gekregen. Ik treur er niet om al hoop ik dat die dingen niet binnenkort op snelheid gaan controleren. Je mag 70 op de Leenderweg maar ik rij daar al gauw 100 en ik ben daar niet de enige.![]()
-
Jeroen
- 2x2 autosnelweg
- Berichten: 6603
- Lid geworden op: do 23 jun 2005, 17:27
- Locatie: Ergens op de rechterrijstrook
Re: Focusflitsers
Leuk hoor al die focusflitsers, maar hoe maakt zo'n camera onderscheid tussen een telefoon en, zeg, een blik kalfsragout?
-
Durashift
- expressweg
- Berichten: 3697
- Lid geworden op: zo 04 feb 2018, 15:32
-
verfmeer95
- expressweg
- Berichten: 4377
- Lid geworden op: wo 31 jul 2013, 19:37
Re: Focusflitsers
En als je het er niet mee eens bent zal uiteindelijk een rechter de foto bekijken.
-
Jeroen
- 2x2 autosnelweg
- Berichten: 6603
- Lid geworden op: do 23 jun 2005, 17:27
- Locatie: Ergens op de rechterrijstrook
Re: Focusflitsers
Die gaat iedere foto individueel beoordelen? Dat geloof ik eerlijk gezegd niet. Waarschijnlijk zul je eerst zelf bezwaar moeten maken als er onterecht een boete is verstuurd.
-
Chris
- Moderator
- Berichten: 85840
- Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
- Locatie: NL
Re: Focusflitsers
Het OM zegt dat het wel zo gaat:
Foto’s waarop het systeem een mobiele telefoon in de hand van de bestuurder detecteert, worden doorgegeven aan het Centraal Justitieel Incassobureau (CJIB). Een buitengewoon opsporingsambtenaar (boa) beoordeelt vervolgens de foto's. Indien blijkt dat de bestuurder daadwerkelijk een mobiel apparaat vasthield, ontvangt de kentekenhouder een boete van 430 euro.
Dus het detecteren van een telefoon is volautomatisch, maar deze foto's worden daarna dus wel beoordeeld op een boa of er geen fout in zit. Die kans is natuurlijk relatief groot bij deze techniek.
Foto’s waarop het systeem een mobiele telefoon in de hand van de bestuurder detecteert, worden doorgegeven aan het Centraal Justitieel Incassobureau (CJIB). Een buitengewoon opsporingsambtenaar (boa) beoordeelt vervolgens de foto's. Indien blijkt dat de bestuurder daadwerkelijk een mobiel apparaat vasthield, ontvangt de kentekenhouder een boete van 430 euro.
Dus het detecteren van een telefoon is volautomatisch, maar deze foto's worden daarna dus wel beoordeeld op een boa of er geen fout in zit. Die kans is natuurlijk relatief groot bij deze techniek.
-
Alfa
- 2x4 autosnelweg
- Berichten: 11363
- Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 20:54
Re: Focusflitsers
Bij een boete van maar liefst 430 euro mag er wel geëist worden dat er eerst even een ambtenaar naar kijkt.
-
Schelpenpaadje
- 2x2 autosnelweg
- Berichten: 6731
- Lid geworden op: wo 10 feb 2016, 9:54
Re: Focusflitsers
Ze zijn dan misschien bestand verklaard tegen storm, je kunt ze natuurlijk nog steeds omtrekken...
Dit is minimaal het tweede geval van vandalisme tegen focusflitsers. In Leeuwarden werd er in oktober eentje in brand gestoken:
https://www.omropfryslan.nl/nl/nieuws/1 ... redArticle
