Felbertauerntunnel of Tauernautobahn?

Een speciaal subforum voor reisadviezen waar dan ook in Europa en reisverslagen uit de wereld.

Moderator: Moderatoren

Glider5
zandpaadje

Felbertauerntunnel of Tauernautobahn?

Bericht door Glider5 »

Hoi! Ik rij deze zomervakantie op een doordeweekse dag van München naar de Adriatische kust in de regio Friulu-Venezia Giulia. Dakkoffer, kinderen in basisschoolleeftijd en 2 volwassenen.

Daarbij heb ik 2 keuzes:
A8 (DE), A10 (AT), A23 (IT).
Voordelen: met een beetje geluk snel, makkelijk en zonder poespas.
Nadelen: mis de kortere route en mooie uitzichten.
Of
A8 (DE), 93 (DE), 161 (AT), 108 (AT)
Bij deze laatste optie heb ik ik ook de keuze uit de route via de Plöckenpass (110 en SS52) of een omweg via Arnoldstein om de Plöckenpass te omzeilen.

Heeft iemand ervaring, tips of adviezen? Wat zouden jullie kiezen in mijn geval?
Rein
2x4 autosnelweg

Re: Felbertauerntunnel of Tauernautobahn?

Bericht door Rein »

^^ Ik heb datzelfde traject een jaar of tien geleden gereden en toen bewust via de Felbertauerntunnel en de Plöckenpass. Het is qua tijd iets langer dan via de Tauerntunnel, maar gezien de afstand prima te doen en in een uur of zeven te rijden. Daarbij is het ook wel een aardige route waarbij wel opgemerkt moet worden dat de zuidkant van de Plöckenpass redelijk krapjes is aangelegd. De hoeveelheid verkeer is daar trouwens minimaal en op zich is het prima te rijden. Je hoeft op deze route geen vignet te hebben voor Oostenrijk, maar bent wel tol verschuldigd voor de Felbertauerntunnel.
Glider5
zandpaadje

Bericht door Glider5 »

En waar zou je voor kiezen/adviseren en waarom?
Vahalis
autoweg

Bericht door Vahalis »

De Oostenrijkse A10 zal op een doordeweekse dag waarschijnlijk probleemloos zijn. Maar, zo'n twintig jaar geleden zelf de Felberntauerntunnel en de Plöckenpas gebruikt om naar Istrië te rijden om redenen die je zelf noemt:
Glider5 schreef: wo 28 mei 2025, 16:07 kortere route en mooie uitzichten.
Ik zou het weer doen.
Rein
2x4 autosnelweg

Bericht door Rein »

Glider5 schreef: do 29 mei 2025, 13:41 En waar zou je voor kiezen/adviseren en waarom?
Als je alle tijd hebt, je de reis ook als vakantie beschouwt en bijvoorbeeld pas om 5 uur in je accommodatie kan, zou ik lekker via de Felbertauerntunnel rijden en onderweg in een (ski)dorpje lekker een schnitzel eten als lunch. Wanneer je al vaak genoeg bergen hebt gezien, kinderen snel wagenziek worden, je vrouw gillend in de auto zit als ze een ravijn naast zich ziet opdoemen en/of je al om 3 uur in kunt checken (en om half vier in het zwembad kunt liggen), dan zou ik via de A10 rijden.
Glider5
zandpaadje

Bericht door Glider5 »

Maar als ik de route van de A10 volg en hem nu (op het rustige 22.40u savonds) plan, dan zegt Google Maps dat ik ook daar 5u en 26min (505km) over doe. Tel daar 3 stops van 30 minuten gemiddeld bij op en een vertrek na ontbijt om 9 uur bij op en je bent er om 16uur, dus zo ontzettend veel scheelt dat ook niet. Ik probeer mijn kinderen te leren de reis als onderdeel van de vakantie te zien, maar misschien is dat op dag 2 wat moeilijker 😉