Hoi! Ik rij deze zomervakantie op een doordeweekse dag van München naar de Adriatische kust in de regio Friulu-Venezia Giulia. Dakkoffer, kinderen in basisschoolleeftijd en 2 volwassenen.
Daarbij heb ik 2 keuzes:
A8 (DE), A10 (AT), A23 (IT).
Voordelen: met een beetje geluk snel, makkelijk en zonder poespas.
Nadelen: mis de kortere route en mooie uitzichten.
Of
A8 (DE), 93 (DE), 161 (AT), 108 (AT)
Bij deze laatste optie heb ik ik ook de keuze uit de route via de Plöckenpass (110 en SS52) of een omweg via Arnoldstein om de Plöckenpass te omzeilen.
Heeft iemand ervaring, tips of adviezen? Wat zouden jullie kiezen in mijn geval?
Felbertauerntunnel of Tauernautobahn?
Moderator: Moderatoren
-
Glider5
- zandpaadje
-
Rein
- 2x4 autosnelweg
Re: Felbertauerntunnel of Tauernautobahn?
-
Glider5
- zandpaadje
-
Vahalis
- autoweg
De Oostenrijkse A10 zal op een doordeweekse dag waarschijnlijk probleemloos zijn. Maar, zo'n twintig jaar geleden zelf de Felberntauerntunnel en de Plöckenpas gebruikt om naar Istrië te rijden om redenen die je zelf noemt:
Ik zou het weer doen.
-
Rein
- 2x4 autosnelweg
Als je alle tijd hebt, je de reis ook als vakantie beschouwt en bijvoorbeeld pas om 5 uur in je accommodatie kan, zou ik lekker via de Felbertauerntunnel rijden en onderweg in een (ski)dorpje lekker een schnitzel eten als lunch. Wanneer je al vaak genoeg bergen hebt gezien, kinderen snel wagenziek worden, je vrouw gillend in de auto zit als ze een ravijn naast zich ziet opdoemen en/of je al om 3 uur in kunt checken (en om half vier in het zwembad kunt liggen), dan zou ik via de A10 rijden.
-
Glider5
- zandpaadje
Maar als ik de route van de A10 volg en hem nu (op het rustige 22.40u savonds) plan, dan zegt Google Maps dat ik ook daar 5u en 26min (505km) over doe. Tel daar 3 stops van 30 minuten gemiddeld bij op en een vertrek na ontbijt om 9 uur bij op en je bent er om 16uur, dus zo ontzettend veel scheelt dat ook niet. Ik probeer mijn kinderen te leren de reis als onderdeel van de vakantie te zien, maar misschien is dat op dag 2 wat moeilijker