Rotterdam - Moulins-Engilbert (Morvan)

Een speciaal subforum voor reisadviezen waar dan ook in Europa en reisverslagen uit de wereld.

Moderator: Moderatoren

David93
polderweggetje

Rotterdam - Moulins-Engilbert (Morvan)

Bericht door David93 »

Tegen het einde van deze maand begin ik weer aan mijn jaarlijkse zomerroadtrip, en de reis begint op een vrijdagochtend vanuit Rotterdam naar de Morvan. Ik zit nog te twijfelen over de route. Er zijn, zoals ik het zie, grofweg drie opties:

- Antwerpen, Gent, Lille, A1 richting Parijs, dan via de oostkant langs Parijs, een flink stuk A6 en eraf bij Avallon
- Antwerpen, Brussel, Charleroi, binnendoor naar Reims, dan de A4/A26 richting Troyes, een heel stuk binnendoor en dan een klein stukje A6 tot aan Avallon
- Antwerpen, Brussel, Luxemburg, Metz, Dijon, de A38 tot aan de A6 en vanaf dat knooppunt nog een stuk binnendoor

Ik weet nog niet zo goed welke route mijn voorkeur heeft.

De eerste route heeft de meeste snelwegkilometers, wat ik heel prettig vind, maar het nadeel is ook dat vrijwel het gehele gedeelte in Frankrijk tol kent. Daarmee is dit de duurste optie.

De tweede route is de kortste in afstand, maar heeft de meeste niet-snelwegkilometers. Dat kan in een relaxte bui fijn zijn, maar als je (te) laat vertrekt en wat meer haast hebt, kan het ook stress geven - en daar is de vakantie niet voor bedoeld. Wel een voordeel: weinig tol. Nadeel: vermoedelijk hoger verbruik op binnenwegen, zelfs vergeleken met 130 km/u op de snelweg. Andere nadelen: doodsaaie route en de ellende bij/na Charleroi.

De derde route heeft fors meer kilometers en duurt een halfuur langer, maar is wel grotendeels op de snelweg - en grotendeels tolvrij (pas vanaf Toul péage). Een bijkomend voordeel is dat ik bij deze route in Luxemburg kan tanken. Maar een nadeel is dat ik deze route al heel vaak heb gereden en bijna kan dromen. Een ander nadeel is de drukte vanaf vroeg in de middag tussen Luxemburg en Nancy. Dat nadeel geldt vermoedelijk ook voor de eerste route voor wat betreft Parijs en het A6-stuk (Fransen die naar hun buitenhuis rijden?), dat ik na Parijs nog nooit heb gereden.

Zie ik nog dingen over het hoofd? Wat raden jullie aan?
Pino
4x3 autosnelweg

Re: Rotterdam - Moulins-Engilbert (Morvan)

Bericht door Pino »

Is er een reden dat je de A77 niet noemt? Dus route via Parijs (optie 1), dan A6-A77 tot aan Nevers en dan is het nog maar 50 kilometer binnendoor.
Autostrada
autoweg

Bericht door Autostrada »

Dit voorjaar ben ik het meest recent naar de Morvan gereden vanuit Nieuwegein. Prachtig gebied de Morvan, ongelofelijk rustig en uitgestrekt en veel mooie natuur. Zelf ben ik via Charleroi gegaan.

Als je kiest voor de route via Antwerpen > Paris zou ik in ieder geval kiezen voor de Francilienne (N104) en de A5 en dan de A19; daar is het over het algemeen toch een stuk rustiger dan de A6, met name dan het gedeelte nabij Paris. Gerede kans dat je navigatie je via deze route naar de Morvan zal willen leiden.

Hoewel ik zelf een groot fan ben van de A77 zou ik die route niet overwegen aangezien je dan via de A6 moet rijden en dan moet je langs behoorlijk veel hotspots rondom Paris (A3/A86) en begin A6. De N151 tussen la Charité en Avallon is wel redelijk te doen, maar je rijdt dan nog wat kilometers om ten opzichte van de D168 vanaf Cosne-Cours, die heb ik ook wel eens gereden en dat is toch wel het betere binnendoor werk. Het scheelt dat die contreien over het algemeen verlaten zijn, maar Clamecy staat niet doorgaand bewegwijzerd vanuit Cosne dus je moet wel even goed de navigatie volgen.

Je reserveringen mbt de route via Charleroi begrijp ik ook; je moet allereerst via Brussel (en Charleroi) uiteraard, maar om eerlijk te zijn is mijn ervaring dat Charleroi in je hoofd een heel 'ding' is, terwijl je er in feite binnen 15 minuten doorheen bent (van het verlaten van de R9 tot aan het laatste verkeerslicht bij Somzée). En vanaf dat punt is het gewoon zeer ontspannen tuffen tot aan de Morvan - behoudens enorme incidenten kun je vanaf dat punt eigenlijk niets meer tegen komen op je route en dat vind ik zelf wel erg prettig rijden - omdat je dan de rest van je trip ook op je gemakje kunt afleggen.

Vanaf Troyes heb ik heen de N77 gereden via Auxerre en dan een stukje A6, een prima weg maar je komt daar wel wat vrachtverkeer tegen. Terug heb ik de D444 genomen, voor mijn gevoel was die weg iets rustiger, hij is niet bijzonder hoogwaardig uitgebouwd. Je mag wel vrijwel overal 90 km/h. Het nadeel van de N77 (die wel wat beter alignement kent dan de D944) is dat je niet heel lekker uitkomt op de A6, er is namelijk geen afrit op het punt waar de N77 de A6 kruist. De D944 sluit wel aan op de A6 bij de sortie van Nitry - niemandsland is het daar. Echter kun je vanaf dat punt net zo goed dor rijden via de D944 tot aan Avallon (afhankelijk van waar je moet zijn tov Avallon). Ook begint de N77 niet heel optimaal in Troyes (er is wederom geen sortie tussen de A5 en N77).

De route via Luxembourg zou ik niet overwegen - te veel om en Luxembourg is een drama qua verkeer. Zó'n groot obstakel is Charleroi nou ook weer niet...
Willem
2x4 autosnelweg

Bericht door Willem »

Als je via Troyes rijdt zal de navigatie je waarschijnlijk via de A5 richting Parijs en dan over de A19 naar de A77 sturen. Dat was bij mij tenminste het geval .
Qua tijd zal het sneller zijn maar het is een rare omweg die ook nog eens behoorlijk wat tol kost. Ik heb dat advies toen maar niet opgevolgd.

Iets anders: in Chateau-Chinon heb je een museum waar je alle geschenken kunt zien die Mitterard in zijn hoedanigheid als president ontvangen heeft.
Dat is erg vermakelijk om te bekijken.
Pino
4x3 autosnelweg

Bericht door Pino »

Autostrada schreef: do 29 mei 2025, 8:17 Hoewel ik zelf een groot fan ben van de A77 zou ik die route niet overwegen aangezien je dan via de A6 moet rijden en dan moet je langs behoorlijk veel hotspots rondom Paris (A3/A86) en begin A6. De N151 tussen la Charité en Avallon is wel redelijk te doen, maar je rijdt dan nog wat kilometers om ten opzichte van de D168 vanaf Cosne-Cours, die heb ik ook wel eens gereden en dat is toch wel het betere binnendoor werk. Het scheelt dat die contreien over het algemeen verlaten zijn, maar Clamecy staat niet doorgaand bewegwijzerd vanuit Cosne dus je moet wel even goed de navigatie volgen.
Om de hotspots bij Parijs zou ik het zelf niet op voorhand uitsluiten. Allicht, de verkeerssituatie kan zo zijn dat een route A104/A5/A19 beter is (sneller of maar een klein beetje langer - en kies dan vooral voor de ontspannender route van de A104), maar dat kun je ook beslissen bij het naderen van de stad. Vrijdag vroeg in de middag hoeft nog geen totale ellende te zijn op A3/A86. Al kun je de eerste vrijdag van juli wel alvast aanmerken als hoog risico ivm begin zomervakanties.

Over de verschillende routes tussen A6/A77 en de Morvan ga ik me verder niet uitspreken. Ken die buurt onvoldoende. Dus als daar een argument tegen de A77 ligt, best. Google Maps komt bij mij trouwens ook aan met de A6 verlaten bij Auxerre en dan via N151. Dus niet Avalon. Maar daarover dus geen idee.
Autostrada
autoweg

De N151 via Clamecy is een prima route, bijna volledig 90 km/h, maar het grote nadeel is dat je dan dwars door Auxerre moet vanaf de A6. Dat heeft eigenlijk alleen zin als je aan de westkant van de Morvan moet zijn, Corbigny bijvoorbeeld.

Als je bij Auxerre de A6 verlaat kun je ook over de ex-N6 rijden; dat is ongelijkvloers maar wel enkelbaans. Vervolgens volg je dan de ex-N6 tot aan Avallon. Je bestemming moet dan wel ten westen van Avallon liggen, anders is het sneller om via de A6 te rijden.
David93
polderweggetje

Bericht door David93 »

Veel dank voor alle reacties. Aan de A77-optie had ik nog helemaal niet gedacht. Ik merk dat ik een lichte voorkeur voor 1/2 krijg. 3 is toch wat riskant met de vrijdagmiddagdrukte bij Luxemburg en Metz. Aan de andere kant zou dat dan ook voor 1 gelden, voor Parijs. Keuzes, keuzes...
Ds79m
2x3 autosnelweg

Bericht door Ds79m »

Route 3 lijkt me ook onnodig ver om. Route 1 of 2 hangt af van persoonlijke voorkeur. Een route over vooral snelwegen, maar wel even wat gedoe rond Parijs (doorgaans overigens geen enorm drama). Of een route waarin je vrij moeiteloos kan doorrijden, maar wel een stuk binnendoor moet (wat je prima kan onderbreken door even een dorpsbakker binnen te stappen voor een kop koffie en wat andere lekkernijen).
Peter - Als je veel tegenwind hebt, kun je beter zelf gaan liggen
Autostrada
autoweg

Het wordt me nu duidelijk dat je naar Moulins-Engilbert gaat... :schrikreactie:
Deze week iets teveel op pad geweest voor werk denk ik - niet helemaal scherp... mijn excuses.

Ik begrijp nu ook de opmerking van Pino over de A77 veel beter. De D978 van Nevers naar Château-Chinon is een prima weg, dat lijkt me dan ook een prima optie. Scheelt heel veel binnendoor rijden ten opzichte van de route via Troyes.
Je kunt de combinatie wel maken via Troyes (Rotterdam > Brussel > Charleroi > Reims > Troyes > A5 > A19 > A77), maar dan moet je via de A19 rijden, dat is dure tol en behoorlijk om.

Persoonlijk zou ik alsnog via Charleroi gaan, als je via de D444/D944 afzakt kom je ook nog langs Vezelay, dat is UNESCO werelderfgoed en zeker een stop waard. En het scheelt een hoop gedoe rond Paris.

Mocht je nou kids hebben met wagenziekte of een hekel hebben aan binnendoor rijden, dan wellicht toch de route via Paris + A77 overwegen. Je hebt het voordeel dat je via de A5 / A19 kunt rijden dus je hebt de keuze uit BP / A3+A86 en N104, naar gelang de drukte.

Château-Chinon, dat is een leuk dorpje met -uiteraard- een kasteel, wel de moeite waard.
Autun, door de Romeinen reeds gekend als poort tot de Morvan, erg de moeite waard, inclusief amfitheater en mooi historisch centrum. Je bent dan in Côte d'Or, je ziet gelijk dat het aan die kant van de Morvan toch een heel stuk rijker/verzorgder is dan aan de andere kant.
En de Morvan kent ook middelgebergte, met de Haut Folin als hoog(s)te punt - 901 meter. Bij helder weer kun je vanaf daar de Mont Blanc zien. Jazeker - zie https://cartographisme.com/MB.html
David93
polderweggetje

Bericht door David93 »

Dank voor alle tips. Het wordt optie twee. Gewoon op tijd vertrekken en dan na Charleroi niemand meer tegenkomen (dit argument gaf toch eigenlijk wel de doorslag), plus tolgeld besparen, plus vakantiegevoel op binnendoorwegen.
Pino
4x3 autosnelweg

Bericht door Pino »

Ben benieuwd hoe het bevalt. Voor nu goede reis!
David93
polderweggetje

Bericht door David93 »

Een prima reis gehad. Iets na tienen vertrokken, vervolgens wel gelijk in de file aangeschoven bij Rotterdam en daarna nogmaals bij Antwerpen en Brussel. Maar Charleroi zo voorbij (rond een uur of 13:30) en daarna ontzettend relaxt doorgereden met nog een aantal langere (inkoop)stops in België (voor bier) en Frankrijk (bij Rethel, direct aan de snelweg). De route via de D444 en D944 was een schot in de roos. Mooie omgeving en reed goed door. Daarna nog een stukje A6 (Nitry - Avallon), vervolgens door de schitterende Morvan en rond 20:30 aangekomen. Heel relaxt. Nogmaals dank voor alle suggesties.