E-TOL
Moderator: Moderatoren
-
Cheese
- zandpaadje
E-TOL
Mijn vrouw heeft pas bij Vlaardingen gereden de A24.
Wat schetst onze verbazing dat we nu een aanmaning krijgen om alsnog E'Tol te betalen!
Een aanmaning op dubbelzijdig gekleurd papier en de aanmaning is €1,57 !
Daarbij er is nooit een tolpoortje gezien of een aanduiding dat men tolplichtig zou zijn.
Weet iemand hier meer van??? Ze hebben wel het kenteken gefotografeerd.
Wat schetst onze verbazing dat we nu een aanmaning krijgen om alsnog E'Tol te betalen!
Een aanmaning op dubbelzijdig gekleurd papier en de aanmaning is €1,57 !
Daarbij er is nooit een tolpoortje gezien of een aanduiding dat men tolplichtig zou zijn.
Weet iemand hier meer van??? Ze hebben wel het kenteken gefotografeerd.
-
Snelwegfreak
- Hoofdmoderator
Re: E-TOL
Dit is een grapje?Cheese schreef: za 31 mei 2025, 12:54 Daarbij er is nooit (...) een aanduiding dat men tolplichtig zou zijn.
Er staan meerdere borden met aanduiding over de tol en hoe je het dient te betalen, het wegnummer op de wegwijzers heet "[A24] TOL" en het is uitvoerig in het nieuws geweest. Dan kun je echt niet zeggen dat er geen aanduiding was dat men tolplichtig is.
Enne gojje mins blieft altied leave.
-
Hajo
- 2x3 autosnelweg
En die € 1,57 waarover Cheese spreekt, lijkt verdacht veel op het tarief van € 1,51. Typefout? Die aanmaning lijkt mij dan ook meer een herinnering dat je de tol nog moet betalen.
Een volk dat zijn verdediging verwaarloost, zet zijn vrijheid op het spel
-
Rein
- 2x4 autosnelweg
Dat laatste klopt niet en het lijkt me ook redelijk ongeloofwaardig dat ze die vele aanduidingen niet gezien heeft.Cheese schreef: za 31 mei 2025, 12:54 Daarbij er is nooit een tolpoortje gezien of een aanduiding dat men tolplichtig zou zijn.
Hieronder een aantal borden waarop toch duidelijk blijkt dat het tolplichtig is en dat je zelf achteraf moet betalen. Er zijn er nog meer trouwens en dat ze die allemaal niet gezien zou hebben lijkt mij erg onwaarschijnlijk. Ik kan me wel voorstellen dat iemand die daar voor het eerst komt geen idee heeft wat e-tol precies is en bovendien bij aankomst op bestemming al volledig vergeten is dat er nog tol betaald moest worden.

-
Pino
- 4x3 autosnelweg
Het zal inderdaad €1,51 zijn. Feitelijk is dat het bedrag van de tol zonder herinneringskosten. Vanaf december 2025 ga je wel herinneringskosten betalen. Dan betaal je 9 euro bovenop het tolbedrag zelf (bron). Het verkeer krijgt in deze zin feitelijk een jaar om aan het mechanisme te werken, met de overheid die de kosten van het nasturen van facturen draagt.Hajo schreef: za 31 mei 2025, 13:27 En die € 1,57 waarover Cheese spreekt, lijkt verdacht veel op het tarief van € 1,51. Typefout? Die aanmaning lijkt mij dan ook meer een herinnering dat je de tol nog moet betalen.
Zijn er trouwens al statistieken bekend over het aantal gebruikers dat op tijd betaalt (al dan niet via abonnement) en hoeveel er moet worden aangemaand? Dit "ik heb het totaal gemist" is natuurlijk niet vreemd voor nieuwe elektronische tollen; je ziet het door heel de wereld terugkomen. Maar je ziet toch vrijwel overal dat de groep mensen die het incassotraject ingaat snel daalt. Als je het vergelijkt met de invoering van de elektronische tol op de Franse A79 en daarvoor op één afrit op de A4 bij Boulay; daar stond de regionale media vol met klaagzangen (een stroom die vervolgens ook wel weer tot stilstand kwam). Dat heb ik hier eigenlijk nog totaal niet gezien...
-
sanderl
- autoweg
Mijn schoonouders hadden ongeveer dezelfde ervaring. Kregen ook een herinnering thuis en waren daar verbaasd over. ‘Nooit gezien dat het een tolweg is, we zijn ook niet door een poortje gekomen’. Zo duidelijk als we het hier vinden blijkt toch in de praktijk wat lastiger te liggen.
-
Rein
- 2x4 autosnelweg
Dat het duidelijk staat aangegeven kan je moeilijk betwisten. Probleem is denk ik eerder dat zeer veel mensen gedachteloos c.q. in gedachte verzonken over de weg tuffen en dit soort borden (en op andere wegen een rood kruis of een botsabsorber) totaal blijken te missen. Eigenlijk is dat best zorgwekkend.
-
Chris
- Moderator
Er zijn een boel weggebruikers die lijken te staren naar het asfalt of de achterbumper van een voorligger en nauwelijks nog wat meekrijgen van de omgeving, bebording, bewegwijzering of het verkeersbeeld. Je ziet dit elke dag op de snelwegen, van die 'zombie bestuurders' die verrast lijken te worden door remacties die je al 5 auto's van te voren ziet aankomen. Of plotseling ergens voor remmen terwijl er niks voor is. Net zoals dit soort voorbeelden van bestuurders die kennelijk al die borden gewoon echt niet zien.
-
Pino
- 4x3 autosnelweg
Als je een tolpoort verwacht, is het ergens tijd om in de 21e eeuw te landen. Maar omgekeerd: stel er had wél een tolpoort gestaan, dan waren deze zelfde mensen dus ook volkomen onwetend naar een tolpoort gereden en wat is dan de reactie?!? Of zou dat er dan eerder een van schaamte zijn, omdat je 1,51 moet aftikken en niet goed had opgelet op de borden? Het is bij e-tol wel heel makkelijk om de bebording de schuld te geven.sanderl schreef: za 31 mei 2025, 19:42 Mijn schoonouders hadden ongeveer dezelfde ervaring. Kregen ook een herinnering thuis en waren daar verbaasd over. ‘Nooit gezien dat het een tolweg is, we zijn ook niet door een poortje gekomen’. Zo duidelijk als we het hier vinden blijkt toch in de praktijk wat lastiger te liggen.
Voor wat het waard is: ik had het er pas kort over met mijn moeder en die was uitstekend op de hoogte. Maar ook woonachtig in de regio; dat scheelt ongetwijfeld. Het werd in haar bubbel van zeventigers ervaren als heerlijk hoe snel je nu in (recreatie)plaatsen als Rockanje, Ouddorp etc kon komen. Men had daar de tol graag voor over.
-
boe!
- 2x5 autosnelweg
Het is een kwestie van omdenken. Vroeger kwam je altijd een tolpoortje tegen, tegenwoordig moet je ervan uitgaan dat je tol online moet voldoen tenzij je toch een tolpoortje bent tegengekomen.Pino schreef: za 31 mei 2025, 20:45Als je een tolpoort verwacht, is het ergens tijd om in de 21e eeuw te landen.sanderl schreef: za 31 mei 2025, 19:42 Mijn schoonouders hadden ongeveer dezelfde ervaring. Kregen ook een herinnering thuis en waren daar verbaasd over. ‘Nooit gezien dat het een tolweg is, we zijn ook niet door een poortje gekomen’. Zo duidelijk als we het hier vinden blijkt toch in de praktijk wat lastiger te liggen.
Het is niet het eerste e-tol traject in Europa. Frankrijk en Italië gingen ons al voor met vergelijkbare aanduidingen, dus zo nieuw is het ook weer niet.
-
Pino
- 4x3 autosnelweg
De vraag lijkt me ergens: zien deze mensen de tolborden wel, maar het bord “betaal binnen 72 uur online” niet? Waardoor ze denken “o fijn, kennelijk geen tol vandaag”. Of zien ze gewoon beide niet? Ik kwam voor de eerste drie maanden trouwens een percentage van 79% tegen dat binnen die 72 uur betaald had. Da’s een verrekt nette score voor zo’n eerste kwartaal wanneer je vergelijkt met buitenlanden. Er gaat in die zin zeker iets goed in de bebording/communicatie.
-
boe!
- 2x5 autosnelweg
-
Autostrada
- autoweg
-
Chris
- Moderator
Ik heb een theorie dat de mens zo overgestimuleerd wordt door de mobiele telefoon dat we niet meer in staat zijn om 'niks' te doen. Met 100 km/h over de autosnelweg rijden is zo'n situatie waarin bestuurders weinig stimuli krijgen, en dat ze dan in een soort staren terecht komen. Misschien kunnen we niet meer iets automatisch als autorijden doen zoals in het pre-smartphone tijdperk. 't Zal niet voor iedereen gelden, maar je lijkt wel een trend daarheen te zien.Rein schreef: za 31 mei 2025, 19:49Probleem is denk ik eerder dat zeer veel mensen gedachteloos c.q. in gedachte verzonken over de weg tuffen en dit soort borden (en op andere wegen een rood kruis of een botsabsorber) totaal blijken te missen. Eigenlijk is dat best zorgwekkend.
-
lebre7
- stadsweg
Ik heb het omgekeerde gehad. Ben op 4 mei een enkele reis (Rozenburg --> Vlaardingen) door de tunnel gereden en de volgende dag de tol via e-tol.nl betaald.
Krijg ik 22 mei het geld terug op mijn rekening gestort.
Toch leuk, een keer een bijschrijving ipv afschrijving van het CJIB
Krijg ik 22 mei het geld terug op mijn rekening gestort.
Toch leuk, een keer een bijschrijving ipv afschrijving van het CJIB
-
Pino
- 4x3 autosnelweg
Het is bijna meditatief, de manier waarop je een combinatie van ontspanning en focus nodig hebt. Ik ben er in de auto in die zin ook best mee bezig om de omgeving voor me te laten werken; van muziekkeuze (of gesproken woord) tot temperatuur en andere dingen. Maar juist ook het kijken naar bewegwijzering en de omgeving houdt me in die flow. Met als ultieme voorbeeld mijn trip door de Australische Outback waar ieder bord dat aftelde naar een eerste hulppost (bewegwijzerd van 75 kilometer) me hielp (voor de rest: heel hard meezingen met mijn eigen playlist). Dichterbij huis: ook Franse borden “aire de service 25 km” hebben feitelijk het doel even een prikkel te geven, terwijl de bruine toeristische borden er min of meer voor zijn uitgevonden (okee, nóg iets meer tegen hazenslaapjes).Chris schreef: za 31 mei 2025, 21:31 Ik heb een theorie dat de mens zo overgestimuleerd wordt door de mobiele telefoon dat we niet meer in staat zijn om 'niks' te doen. Met 100 km/h over de autosnelweg rijden is zo'n situatie waarin bestuurders weinig stimuli krijgen, en dat ze dan in een soort staren terecht komen. Misschien kunnen we niet meer iets automatisch als autorijden doen zoals in het pre-smartphone tijdperk. 't Zal niet voor iedereen gelden, maar je lijkt wel een trend daarheen te zien.
Nu hebben smartphones zeker niet geholpen met langer je concentratie te kunnen houden in een omgeving met weinig prikkels. Maar de combinatie met het feit dat mensen zó blind op navigatie vertrouwen dat ze niet meer naar borden kijken is dan wel vlek-op-vlek. En ja, ik ben Xennial dus niet volledig verpest door beeldschermen; én voor mij was borden in de gaten houden als kind al dé manier om me in de auto niet teveel te vervelen…
-
Hajo
- 2x3 autosnelweg
Dat is nu juist het probleem. We zien dingen wel, zoals de borden met daarop "A24 TOL", maar we registreren het niet. Dat is nu net het verschil tussen "kijken" en "waarnemen".Chris schreef: za 31 mei 2025, 19:49 Er zijn een boel weggebruikers die lijken te staren naar het asfalt of de achterbumper van een voorligger en nauwelijks nog wat meekrijgen van de omgeving, bebording, bewegwijzering of het verkeersbeeld. Je ziet dit elke dag op de snelwegen, van die 'zombie bestuurders' die verrast lijken te worden door remacties die je al 5 auto's van te voren ziet aankomen. Of plotseling ergens voor remmen terwijl er niks voor is. Net zoals dit soort voorbeelden van bestuurders die kennelijk al die borden gewoon echt niet zien.
Toen ik mijn extra rijopleiding volgde, zei mijn rijvaardigheidsinstructeur tot verbazing van mij en mijn medecursisten: "Bij jullie rijbewijs lessen hebben jullie geleerd goed te kijken. Dat mogen jullie vergeten. Je moet niet kijken." Er viel een ongemakkelijke stilte. Hij vervolgde: "Ja, je hebt het goed gehoord. Je moet niet kijken... je moet waarnemen!" Om vervolgens het verschil tussen "kijken" en "waarnemen" uit te leggen.
Kijken = iets zien, maar het niet registreren. Je ziet een bord met bestemmingen. Maar dat wat erop staat dringt niet tot je door. Je ziet een voertuig voor je rijden. Maar je ziet niet hoeveel personen er in het voertuig zitten. Je ziet een fietser van rechts naderen, maar je ziet niet of de fietser aanstalten maakt te stoppen.
Waarnemen = iets zien én er bewust van zijn, het registreren. Je ziet een bord met bestemmingen. Vijf minuten later weet je nog welke bestemmingen erop stonden, of toch minstens de eerst genoemde bestemming. En in het voertuig voor je zitten twee personen, de bestuurder draagt geen gordel, de passagier wel en die heeft ook een mobieltje tegen zijn oor. De fietser van rechts stopt met trappen en kijkt naar links, hij ziet je aankomen.
En dat is nu het probleem: we kijken wel, maar zijn ons niet of onvoldoende bewust van de details. We dénken iets gezien te hebben, maar in werkelijkheid heb je het niet geregistreerd, je hebt het niet bewust gezien.
Dat verklaart dan ook waarom sommige bestuurders "als een zombie" achter het stuur zitten. Om vervolgens bij een staandehouding met verbazing te reageren: "Hè? Dat heb ik niet gezien." Of de variant: "Huh? Dan heb ik niet goed opgelet". In dit geval: "Echt? Staat er TOL op het bord? Goh, dat is mij dan ontgaan".
Die mensen hebben het wel gezien, maar niet waargenomen, het dus niet bewust gezien, het niet geregistreerd. En daardoor kan het soms zelfs helemaal verkeerd aflopen, waaronder ook fataal...
"Ik snap het niet. Ik heb die bocht helemaal niet gezien." "Nee, dat blijkt, want omdat je te hard reed kwam die bocht onverwacht, je had geen tijd die bocht waar te nemen en daarom lig je nu onder aan de dijk", zei ik tegen de motorrijder. Hij had geluk en kwam er met alleen een paar blauwe plekken nog goed vanaf... dankzij zijn motorpak.
Een volk dat zijn verdediging verwaarloost, zet zijn vrijheid op het spel
-
Pino
- 4x3 autosnelweg
Wat dat precies betekent voor waarnemen langs de weg en dit soort fouten niet maken? Naam van de laatste afrit kunnen opdreunen moet geen doel op zichzelf zijn, maar het zorgt er wel voor dat je focus houdt op wat er op de borden staat. En dat voorkomt verrassingen bij het vinden van de juiste route. Teveel mensen kijken eigenlijk niet meer. Blind vertrouwend op navigatiesystemen als ze doen, is bewegwijzering duidelijk het minst interessante deel geworden van wat er te zien is langs de weg. En daardoor gaat dus ook zo’n boodschap over tol langs een 20% van de weggebruikers heen.
Het hoeft op zich niet eens te leiden tot slecht rijgedrag. Mijn vrouw vind ik met al haar waarnemingen en anticiperen op veel manieren een betere chauffeur dan ikzelf. Maar ik ben vele stappen verder met bewegwijzering, DRIPs etc volgen en daardoor kunnen anticiperen op route-beslissingen. Ingesleten hobby natuurlijk ook.
-
Vinny
- 4x5 autosnelweg
Mijn zusje had het omgekeerde: die wist wel dat ze tol moest betalen maar kon nergens vinden waar dat moest.
Afijn ik ga waarschijnlijk volgende week zaterdag het circus meemaken; ik heb een afspraak in Hellevoetsluis en dat is zo ongeveer de enige bestemming waarvoor de tolweg ook daadwerkelijk een relevante verbinding vormt vanuit mijn woonplaats en ik denk dat ik hem dus ook ga nemen.
Afijn ik ga waarschijnlijk volgende week zaterdag het circus meemaken; ik heb een afspraak in Hellevoetsluis en dat is zo ongeveer de enige bestemming waarvoor de tolweg ook daadwerkelijk een relevante verbinding vormt vanuit mijn woonplaats en ik denk dat ik hem dus ook ga nemen.
Let op: Sarcasmemodus over een lengte van 10 kilometer.
-
Willem
- 2x4 autosnelweg
In Noorwegen heb ik eens het omgekeerde meegemaakt. Eenmaal gewend aan tol waarbij je gewoon kunt doorrijden was ik bij Svinesund bijna in volle vaart op een tolhuisje geknald. Ik had niet verwacht dat het daar nog op de ouderwetse manier ging.