Chris schreef: ma 23 jun 2025, 17:01
Van tijd tot tijd is er opwinding als er weer seismische activiteit of landdeformatie in Campi Flegrei is. De A56 gaat er dwars doorheen. Internationaal is het weer niet zo bekend als Vesuvius of Etna.
Tja, Vesuvius en Etna hebben een rijke historie van uitbarstingen die forse schade in een ruime omgeving veroorzaken. Al hebben Vesuvius-uitbarstingen de stad Napoli zelf nooit bereikt. Campi Flegrei heeft die kans op een megaklapper, maar daar is in de afgelopen paarduizend jaar maar relatief weinig gebeurd. De klapper zal op enig moment wel komen, maar dat kan evengoed over vele duizenden jaren zijn. Door dat potentieel is het wel een dankbaar onderwerp voor schrijfseltjes hier en daar. Inclusief speculeren of de laatste aardbeving in dit gebied dan de opmaat is voor The Big One.
Maar goed, ik ben in februari in Napoli ook wakker geworden door een aardbeving in Campi Flegrei. Dan zat ik nog op veilige afstand en sliep snel weer verder; mensen in Pozzuoli staan dan dus wel 's nachts buiten, gaan niet meer naar binnen en dan ontstaat er schade aan structuren. Impact aldaar heeft het zeker wel. Als nieuwe infra hier kan helpen om aardbevingen wat beter te managen -behalve ontruimen is dat uiteindelijk ook hulpdiensten kunnen laten aanrukken- zou ik ervoor gaan. Het is uiteindelijk ook een vraag hoe aardbevingsbestendig de bestaande infra aldaar is. In Italië is men in algemene zin pas zo eind jaren '70 technieken gaan inzetten om bruggen aardbevingsbestendig te maken.