Verbetering Maaslijn van start
Moderator: Moderatoren
-
Taran 5
- verkeersader
Verbetering Maaslijn van start
De verbetering van de Maaslijn, ook wel de Heilige lijn, is eindelijk van start gegaan:
https://www.prorail.nl/nieuws/officiele ... g-maaslijn
Al jaren wordt gesproken over dit project met vele vertragingen, mede omdat dit traject door 3 provincies gaat, al veel eerder klaar had moeten zijn.
Uiteraard zal ik binnenkort eens een kijkje nemen op deze lijn en wat plaatjes maken.
https://www.treinenweb.nl/nieuws/11236/ ... slijn.html
https://www.prorail.nl/nieuws/officiele ... g-maaslijn
Al jaren wordt gesproken over dit project met vele vertragingen, mede omdat dit traject door 3 provincies gaat, al veel eerder klaar had moeten zijn.
Uiteraard zal ik binnenkort eens een kijkje nemen op deze lijn en wat plaatjes maken.
https://www.treinenweb.nl/nieuws/11236/ ... slijn.html
-
Taran 5
- verkeersader
Re: Verbetering Maaslijn van start
Zaterdag even een kijkje wezen nemen en ik was wel verrast wat er allemaal gebeurt is:

Beginnende in het meest noordelijke puntje van Limburg Molenhoek maar deze gemeente ligt ook in Gelderland.
Op de foto een lichtsein en ervoor het snelheidsbord met duidelijk het nummer 12,5 wat in dit geval een maximum snelheid betekent van 125 km/h.
De snelheid wordt op het traject verhoogd naar 140 km/h maar op het noordelijke deel zal dat weinig tijdswinst opleveren. Het zuidelijke deel (onder Venlo) geldt een max van 100 km/h.

Overweg in de Bovensteweg, hier komen de 2 sporen van het dubbelsporige gedeelte NIjmegen-Molenhoek bij elkaar om als 1 spoor naar de brug over de Maas te gaan.

Andere kant van de overweg met het witte baken dat duidelijk maakt dat dat punt het laatste punt is waar een trein kan stoppen zonder een tegemoetkomende te raken.

BIj Molenhoek ook de keten van aannemer Swietelsky. Ook te zien zijn de stalen fundaties voor de masten.

Station Cuijk met een compleet nieuwe seinmast en een GTW naar Roermond. De GTW rijdt intussen al heel wat jaar op de Heilige lijn.

Bij station Cuijk de eerste fundaties voor de nieuwe masten. Geen olifantenpoten zoals bij de elektrificatie van Zwolle-Kampen/Wieren.

Nieuw lichtsein bij de overweg om naar de perrons te komen.

Op dezelfde overweg fundaties voor aan AHOB installatie.

Een fundatie en een lichtsein die aan de nieuwe brug gehangen gaat worden denk ik.

Nieuwe lichtseinen voor het project.
Te Boxmeer eveneens een nieuw seinportaal.

Op Venray ook nog geen sctiviteiten.

Wel wat materiaal tussen de sporen.

Als afsluiter natuurlijk de Vierpaardjes te Venlo. Weinig verschil gezien de wegen moeten aangesloten gaan worden op het bestaande wegennet van Venlo. Over wat er nu gaat gebeuren met de elektrificatie en de 2 spanningen in Venlo is mij niet bekend (het noordwestelijke deel van Venlo heeft 1800 Volt DC op de draad staan en het zuidoostelijke deel heeft de Duitse 15000 Volt AC 16 2/3 HZ op de draad staan ook wel te zien aan de enkele rijdraad op de foto aangezien de dikte van de bovenleiding dunner kan worden hoe hoger de spanning).

Beginnende in het meest noordelijke puntje van Limburg Molenhoek maar deze gemeente ligt ook in Gelderland.
Op de foto een lichtsein en ervoor het snelheidsbord met duidelijk het nummer 12,5 wat in dit geval een maximum snelheid betekent van 125 km/h.
De snelheid wordt op het traject verhoogd naar 140 km/h maar op het noordelijke deel zal dat weinig tijdswinst opleveren. Het zuidelijke deel (onder Venlo) geldt een max van 100 km/h.

Overweg in de Bovensteweg, hier komen de 2 sporen van het dubbelsporige gedeelte NIjmegen-Molenhoek bij elkaar om als 1 spoor naar de brug over de Maas te gaan.

Andere kant van de overweg met het witte baken dat duidelijk maakt dat dat punt het laatste punt is waar een trein kan stoppen zonder een tegemoetkomende te raken.

BIj Molenhoek ook de keten van aannemer Swietelsky. Ook te zien zijn de stalen fundaties voor de masten.

Station Cuijk met een compleet nieuwe seinmast en een GTW naar Roermond. De GTW rijdt intussen al heel wat jaar op de Heilige lijn.

Bij station Cuijk de eerste fundaties voor de nieuwe masten. Geen olifantenpoten zoals bij de elektrificatie van Zwolle-Kampen/Wieren.

Nieuw lichtsein bij de overweg om naar de perrons te komen.

Op dezelfde overweg fundaties voor aan AHOB installatie.

Een fundatie en een lichtsein die aan de nieuwe brug gehangen gaat worden denk ik.

Nieuwe lichtseinen voor het project.
Te Boxmeer eveneens een nieuw seinportaal.

Op Venray ook nog geen sctiviteiten.

Wel wat materiaal tussen de sporen.

Als afsluiter natuurlijk de Vierpaardjes te Venlo. Weinig verschil gezien de wegen moeten aangesloten gaan worden op het bestaande wegennet van Venlo. Over wat er nu gaat gebeuren met de elektrificatie en de 2 spanningen in Venlo is mij niet bekend (het noordwestelijke deel van Venlo heeft 1800 Volt DC op de draad staan en het zuidoostelijke deel heeft de Duitse 15000 Volt AC 16 2/3 HZ op de draad staan ook wel te zien aan de enkele rijdraad op de foto aangezien de dikte van de bovenleiding dunner kan worden hoe hoger de spanning).
Laatst gewijzigd door Taran 5 op zo 29 jun 2025, 21:58, 3 keer totaal gewijzigd.
-
waldo79
- 4x3 autosnelweg
Interessant project, ben wel benieuwd hoe de situatie met het doorkruisen van het traject met Duitse spanning wordt opgelost.
-
JanVerhoeven
- verkeersader
Op dit moment bevindt zich bij enkele perrons een schakelsysteem om tussen beide systemen te wisselen afhankelijk van welke trein er rijdt. Men gaat dat doortrekken naar het spoor wat ook door treinen van en naar de Maaslijn wordt gebruikt.
-
Taran 5
- verkeersader
Wat me wel opvalt is de afwezigheid van de betonnen fundaties (V2b als ik me niet vergis) die jarenlang de standaard was. De fundaties doen me erg denken aan de fundaties die gebruikt zijn bij de elektrificatie naar Pelt die ook door een Nederlandse firma werd gedaan.
-
Jeroen
- 2x2 autosnelweg
Ik word er niet helemaal wijs uit, maar waar komen nu die extra sporen? Er staat: "Extra sporen: in Cuijk, Boxmeer, Venray en Reuver komt een tweede spoor. Zo kunnen treinen elkaar makkelijker passeren." Maar bij al die stations liggen al 2 of 3 sporen, dus ik neem aan dat ze -tussen- een aantal stations bedoelen?
-
Taran 5
- verkeersader
Als het project klaar is heb je dubbelspoor tussen Nijmegen en Molenhoek (wat er ligt), enkelspoor over de spoorbrug over de Maas bij Katwijk en dan ten noorden van Cuijk wordt het spoor over 1,5 kilometer verdubbelt. Na Cuijk is het weer enkelspoor doch 500 meter voor Boxmeer komt er ook een stuk dubbelspoor tot en met het station. Na Boxmeer verandert er tot Venray niks maar na Venray wordt er in zuidelijke richting 4,5 kilometer verdubbelt en dan het laatste deel is tussen Reuver en Swalmen.
https://www.swietelsky.nl/projecten/opw ... -maaslijn/
Op de site een kaart waar alle verdubbelingen staan.
-
waldo79
- 4x3 autosnelweg
In combinatie met elektrificatie toch een duidelijke verbetering.
-
Egbert
- expressweg
Weet je dat zeker? Volgens mij wilde men juist af van de omschakelbare sporen, en dat was dan ook het grote probleem.JanVerhoeven schreef: zo 29 jun 2025, 10:51 Op dit moment bevindt zich bij enkele perrons een schakelsysteem om tussen beide systemen te wisselen afhankelijk van welke trein er rijdt. Men gaat dat doortrekken naar het spoor wat ook door treinen van en naar de Maaslijn wordt gebruikt.
-
JanVerhoeven
- verkeersader
Alleen is dat wel op meerdere manieren te lezen. Wat ook verwarrend werkt is dat de foto tussen de alinea’s van de spoorlijn Woerden-Alphen is, gemaakt in Alphen vlak voordat de lijn uit Gouda erbij komt… Raar genoeg vermeldt ProRail geen werkzaamheden in Venlo zelf, alleen aan het emplacement van Blerick en in het PIP staat ook niks vermeld. Op Somda kom ik een bericht tegen dat iemand van ProRail zou hebben gehad dat de Nederlandse treinen met gestreken pantograaf onder de Duitse spanning zouden rijden. Hoogst merkwaardig. Zoiets kan wel even in een sluis of op een brug maar op zo’n stuk lijkt me dat wel iets wat minstens vanuit een planvorming zou komen. Als het al kan, want een optrekkende trein heeft direct veel stroom nodig als die nog door de wisselstraat moet.Bijzondere situatie
In Venlo komen we een bijzondere situatie tegen. Hier kan de bovenleiding schakelen tussen 1500 V gelijkspanning en 15 kV wisselspanning.
(Foto)
Dit maakt het mogelijk dat zowel Nederlandse als Duitse treinen elektrisch kunnen rijden tot het perron. We passen dit systeem ook op Venlo aan.
-
Taran 5
- verkeersader
Ik had deze nog niet eerder gezien, wel de schroeffundatie die gebruikt is tussen Culemborg en Geldermalsen.
Ik heb de site van Nico Spilt er bij getrokken omdat daar een overzicht staat van het emplacement te Venlo na de ombouw in 1988.
https://www.nicospilt.com/index2.html ( tabblad grensovergangen en stations).
Op het schema is wel te zien dat spoor 4 het verst strekt in de richting van Kaldenkirchen en dus zou je dat stuk moeten kunnen overbruggen zonder tractie maar of dat wenselijk is
Het laten uitrollen op een emplacement lijkt mij vragen om problemen mocht een Flirt (ik neem aan niet multicourant) stil komen te staan op de wisselstraat. Misschien, aangezien de stellen toch nog besteld moeten worden, is het niet handiger om multicourante stellen te bestellen
-
verfmeer95
- expressweg
Het zijn enkel de goederentreinen waar de problemen ontstaan. Op dit moment wordt er op het goederenemplacement aan de zuidwestkant van het station regelmatig van Nederlandse naar Duitse locomotief gewisseld of vice versa. Om daar te komen moeten de Duitse locomotieven de Maaslijn kruisen en dat wordt lastig als daar 1500 V op de bovenleiding komt te staan.
-
Taran 5
- verkeersader
-
Hajo
- 2x3 autosnelweg
Mijn conclusie: vleesch nog visch. Waarom nu weer zo'n suboptimale oplossing? Gewoon de héle spoorlijn verdubbelen en electrificeren. Het zal wel weer een centenkwestie zijn... 
Een volk dat zijn verdediging verwaarloost, zet zijn vrijheid op het spel
-
djiwie
- stadsweg
Heb je enig idee hoeveel dat wel niet moet kosten en belangrijker, wat het oplost tov wat er nu wordt aangelegd?
-
JanVerhoeven
- verkeersader
En als je er gewoon de dienstregeling mee kan rijden, waarom zou het dan geen vlees of vis zijn? Zat trajecten waar ze prima uitkomen met enkelspoor en wat stukjes dubbelspoor.
-
verfmeer95
- expressweg
Het enige voordeel van dubbelspoor is dat je de goederentreinen tussen Rotterdam en Venlo dan via Nijmegen en de Betuweroute kan laten rijden. Daarmee ontlast je het spoor in Noord-Brabant. De vraag is alleen of daar rond Nijmegen wel ruimte voor is.
Het zal vast als alternatief zijn meegenomen bij de besluitvorming rond de nieuwe verbindingsboog bij Meteren. Maar gezien het feit dat daar niet voor gekozen is zullen er dus wel wat haken en ogen aan hebben gezeten.
Het zal vast als alternatief zijn meegenomen bij de besluitvorming rond de nieuwe verbindingsboog bij Meteren. Maar gezien het feit dat daar niet voor gekozen is zullen er dus wel wat haken en ogen aan hebben gezeten.
-
JanVerhoeven
- verkeersader
-
Seat Ibiza
- 2x2 autosnelweg
Bedoel je de stellen voor Arriva / Maaslijn? Die zijn niet alleen al lang besteld, die zijn al lang geleverd. En niet multicourant dus.Taran 5 schreef: zo 29 jun 2025, 21:53 ... aangezien de stellen toch nog besteld moeten worden, is het niet handiger om multicourante stellen te bestellen
-
Egbert
- expressweg
Volgens mij meng je nu twee dingen door elkaar, de Maaslijn en het Venloprobleem.Hajo schreef: zo 29 jun 2025, 22:44 Mijn conclusie: vleesch nog visch. Waarom nu weer zo'n suboptimale oplossing? Gewoon de héle spoorlijn verdubbelen en electrificeren. Het zal wel weer een centenkwestie zijn...![]()
De Maaslijn: ja, die zou je helemaal moeten verdubbelen, niet deze budgetvariant, maar goed, er is nooit geld. Hij wordt wel helemaal geëlektrificeerd.
Het Venloprobleem wordt gemaakt door die elektrificatie. De goederensporen in Venlo hebben een spanningsscheiding waardoor de zuidoostzijde 15 kV heeft. De treinen van de Maaslijn moeten die 15 kV kruisen, maar dat is nu geen probleem omdat het toch dieseltreinen zijn.
Straks zijn het elektrische treinen en die moeten dan nog altijd die 15 kV kruisen, maar hebben nu geen aandrijving als ze dat doen, en als ze vergeten de stroomafnemer neer te laten dan zegt het *bzzt* en is het stel stuk.
IMHO is de oplossing het goederenemplacement opdoeken (kun je woningen bouwen en een doorgaande voetgangerstunnel), een extra perron voor spoor 4 en 5, spanningsscheiding voor spoor 1 en 2 in het station en spoor 3-5 1500V.
Goederen wil de gemeente al lang de stad uit en je bouwt maar op tradeport iets nieuws als dat echt nodig is.
-
Mark
- Forumbeheerder
Zodoende is de omschakelbare bovenleiding een must vooralsnog. Veel verkeer is met multicourante locomotieven maar geregeld vinden er nog transporten plaats waarbij een locomotiefwissel plaats vind. Simpelweg omdat er nog groot aanbod van deze locomotieven zijn en goedkoper in exploitatie, dan de dure multicourante locomotieven.
Ben jij al lid van de Vereniging Wegenforum? • Wegenforum updates • #A4ZuidNu!
-
verfmeer95
- expressweg
Als je het goederenemplacement wil verplaatsen moet je dat richting Kaldenkirchen doen. Dat is de enige manier om het bereikbaar te houden voor Duitse locomotieven zonder dat je kilometerslang een omschakelbare bovenleiding moet aanleggen. Alleen is er tussen Venlo en Kaldenkirchen niet echt ruimte voor. Daarom verwacht ik dat het voorlopig op de huidige plek blijft liggen.
-
Egbert
- expressweg
Hoeveel goederenvervoer gaat er nog Duitsland in met een eenspanningsloc (alleen een 152 waarschijnlijk)? Dat zal een uitzondering zijn, dus die lokwissel kan ook al verder in Nederland. Als je zulke argumenten wil gebruiken dan wil je dus gewoon geen aanpassingen doen. Er zijn meer dan voldoende multicourante locomotieven beschikbaar, en als ze te duur zijn, waarom rijden er dan zoveel van rond.Mark schreef: ma 30 jun 2025, 9:58
Zodoende is de omschakelbare bovenleiding een must vooralsnog. Veel verkeer is met multicourante locomotieven maar geregeld vinden er nog transporten plaats waarbij een locomotiefwissel plaats vind. Simpelweg omdat er nog groot aanbod van deze locomotieven zijn en goedkoper in exploitatie, dan de dure multicourante locomotieven.
Als je spoor twee op de plek waar die nu al omschakelbaar is op 15 kV zet dan heb je meer genoeg ruimte om om te schakelen. Want vanuit stilstand van het goederenemplacement kom je ook omhoog. Je hebt daar meer dan een kilometer ruimte. Spoor 2 moet je dan wel recht aansluiten op het spoor naar Kaldenkirchen (34-30-GJ)
Voor spoor 1 is de plek van de neutrale sectie niet zo spannend want je komt toch van de berg af, dus je rolt makkelijk verder. Spoor 3 is dan 1500 V.
De reinigingssporen moet je dan ook naar de andere kant van de doorgaande sporen verplaatsen, dan kun je ze nog altijd vanaf spoor 3, 4 en 5 bereiken.
-
Taran 5
- verkeersader
Zijn ze echt al geleverd? Ik weet dat ze wellicht in bestelling staan maar de oplevering van de Maaslijn laat nog wel even duren. Volgens Wiki ( niet echt een goede referentie) zouden er 11 besteld zijn maar geen 1 al in bedrijf. Volgens de site van Arriva rijdt de eerste Flirt pas in 2027Seat Ibiza schreef: ma 30 jun 2025, 8:01 Bedoel je de stellen voor Arriva / Maaslijn? Die zijn niet alleen al lang besteld, die zijn al lang geleverd. En niet multicourant dus.
Ik vraag me wel af of de lijn ten zuiden van Venlo wellicht een aangepaste sein lay out krijgt dan nu. De noordelijke lijn had al heel snel lichtseinen (zelfs nog met de kleur groen in het midden van het seinbeeld in plaats van bovenin tegenwoordig) met een kleine blokafstand dus inclusief P/automatische seinen. Het zuidelijk deel is pas in de jaren tachtig voorzien van lichtseinen maar daar heb je alleen een lang blok dus als voorbeeld tussen Reuver en Swalmen is 1 blok en kan er maar 1 trein in dat blok zich bevinden.
-
Seat Ibiza
- 2x2 autosnelweg
Ja, aldus een artikel in De Limburger onlangs. De Maaslijn had natuurlijk al jaren geleden aangepast moeten zijn. Arriva heeft op die oorspronkelijke termijn de bestelling geplaatst.Taran 5 schreef: ma 30 jun 2025, 15:50 Zijn ze echt al geleverd? Ik weet dat ze wellicht in bestelling staan maar de oplevering van de Maaslijn laat nog wel even duren.
https://www.limburger.nl/regio/limburg/ ... 47210.html
Een quote uit dat artikel dat achter de paywall zit:
Uiteindelijk kon niet langer uitgesteld worden. De stellen zijn toen gebouwd, in Nederland getest en staan nu in Polen ergens tijdelijk gestald.Oorspronkelijk was het de bedoeling dat in 2020 de Maaslijn bovenleiding zou hebben. Arriva bestelde daarom al meteen bij de start van de concessie in Limburg elf nieuwe elektrische treinen bij fabrikant Stadler. Toen duidelijk werd dat het opknappen van de spoorlijn vertraging op zou lopen, werd die order een paar keer uitgesteld.
-
Mark
- Forumbeheerder
Via Venlo zijn de aantallen beperkt, via Bad Bentheim is het aanzienlijk. Maar van de route Venlo wordt ook gebruik gemaakt nog altijd van oude locomotieven als de moderne het weer eens laten afweten. Er rijden veel multicourante locs in Nederland rond wegens de Betuweroute / Havenspoorlijn, maar óók genoeg oudjes. Vervoerder RFO (Rail Force One) heeft recent nog drie oude 1700'en van NS verworven bijvoorbeeld.Egbert schreef: ma 30 jun 2025, 14:00Hoeveel goederenvervoer gaat er nog Duitsland in met een eenspanningsloc (alleen een 152 waarschijnlijk)? Dat zal een uitzondering zijn, dus die lokwissel kan ook al verder in Nederland. Als je zulke argumenten wil gebruiken dan wil je dus gewoon geen aanpassingen doen. Er zijn meer dan voldoende multicourante locomotieven beschikbaar, en als ze te duur zijn, waarom rijden er dan zoveel van rond.
Ben jij al lid van de Vereniging Wegenforum? • Wegenforum updates • #A4ZuidNu!
-
sven_engelen
- expressweg
En tóch zijn er vanuit de gemeente Venlo, plannen om het spooremplacement gedeeltelijk op te doeken voor woningbouw. Venlo wil er in de komende twintig jaar een flink aantal woontorens bij bouwen en zo de twee helften van Venlo die gescheiden worden door het spoor dichter bij mekaar brengen.Mark schreef: ma 30 jun 2025, 9:58We hebben het over een van de belangrijkste corridors van het land dus dat verplaatsen van het goederenemplacement gaat niet zo snel gebeuren, tenzij je die tak écht de nek om wilt draaien. Zelfs als de Betuweroute volledig drie sporen is in Duitsland (ooit...) dan zal Venlo een belangrijke spil zijn in het goederenverkeer.
Weet je wel niet hoeveel dat dat kost?! En ook qua omgevingsmanagement zou dat een enorme taak zijn omdat de Maaslijn voor een zeer groot deel door beschermd natuurgebied loopt. Dat is naast beschermde diersoorten natuurlijk heilig. Probeer daar maar eens een volwaardige spoorverdubbeling neer te leggen met de mogelijkheid van een intercity die de natuur verstoort. Het volledig verdubbelen van de spoorlijn zou nog best wel eens miljoenen extra kunnen kosten ten opzichte van de huidige oplossingen. Nota bene zijn er nog best wat woningen naast de Maaslijn die dan dubbel zo veel overlast zouden kunnen krijgen en daarvoor naar de rechter zouden stappen. Ik denk dat we wat dat betreft blij moeten zijn dat de aanpassingen in huidige vorm in elk geval plaats gaan vinden en we in augustus de tweede treinvrije periode krijgen voor werkzaamheden.Hajo schreef: zo 29 jun 2025, 22:44 Mijn conclusie: vleesch nog visch. Waarom nu weer zo'n suboptimale oplossing? Gewoon de héle spoorlijn verdubbelen en electrificeren. Het zal wel weer een centenkwestie zijn...![]()
Svenlo
-
paolie
- expressweg
-
JanVerhoeven
- verkeersader
Maar de gedupeerde zegt ookOm ervoor te zorgen dat er op de Maaslijn een volwaardige, snelle intercityverbinding komt, moet er de komende jaren volop ingezet worden om die wens op de agenda in politiek Den Haag te krijgen. Om een dergelijke ambitie werkelijkheid te laten worden rond 2040, zullen de komende jaren al voorwerk en gesprekken daarover moeten plaatsvinden. Die boodschap gaf de Limburgse gedeputeerde Jasper Kuntzelaers woensdag mee in Blerick bij het officiële startsein van de opwaardering van de spoorverbinding
Wat ik niet kan volgen, men rijdt ook gewoon intercities over Woerden-Leiden.Voor een intercityverbinding moet het spoor dan over de volledige 88 kilometer tussen Roermond en Nijmegen voorzien zijn van dubbelspoor. Over welk bedrag daarmee gemoeid is, kon Kuntzelaers geen uitspraak doen. Evenmin is helder hoeveel tijdwinst het zal opleveren voor de reiziger.
-
paolie
- expressweg
Een rechtstreekse intercity Maastricht-Nijmegen zou wel mooi zijn.