Verbetering Maaslijn van start

Praat hier over het openbaar vervoer en haar infrastructuur (spoorlijnen, metrolijnen, tram- en busbanen.

Moderator: Moderatoren

verfmeer95
expressweg

Re: Verbetering Maaslijn van start

Bericht door verfmeer95 »

^^ Ten noorden van Venray blijft de lijn enkelsporig, dus de trein in tegengestelde richting moet sowieso wachten. Het maakt voor de dienstregeling dus niet uit welk spoor een kopspoor wordt.
evos
verkeersader

Bericht door evos »

Egbert schreef: ma 25 aug 2025, 8:39 Spoor 3 wordt een kopspoor vanuit Nijmegen.
Dit betreft Venray. Het zuidelijke deel wordt dus een kopspoor vanuit Venlo, en ligt niet aan een perron. Waarvoor is dat spoor dan nu? Is dat voor de railinzetplaats die er moet komen?
Het derde spoor bij Boxmeer is (nog) niet verwijderd, maar aan de noordkant wel opgebroken, zodat ook dit spoor alleen nog maar vanuit het zuiden toegankelijk is. Ook voor een railinzetplaats?
Wet van Hofstadter: Het duurt altijd langer dan je denkt, zelfs al houd je rekening met de Wet van Hofstadter (uit Gödel, Escher, Bach).
Egbert
expressweg

Bericht door Egbert »

Bij mijn weten wordt het zuidelijke deel weggehaald. Er komt wel een railinzetplaats, maar die komt op het dubbelsporige gedeelte net ten noorden van het viaduct met de N270.
Taran 5
verkeersader

Bericht door Taran 5 »

Momenteel ben ik in Reuver dus lijkt me het leuk om wat plaatjes hier te posten nog zonder bovenleiding:
Afbeelding
Dit jaar als ik me niet vergis geen werkzaamheden aan het zuidelijke deel, station Reuver in augustus.
Afbeelding
Overweg in de Rijksweg te Reuver, de meeste AHOB´s hebben de oude bel nog alhier!
Afbeelding
Zelfde overweg alleen nu kijkende in de richting van Swalmen.
Taran 5
verkeersader

Bericht door Taran 5 »

Nog wat late avond plaatjes die lichter lijken dan zichtbaar is op de foto´s.
Afbeelding
Floralaan te Boxmeer, de fundaties zijn inmiddels in de grond gestampt. Dit is kijkend in de richting van het station Boxmeer.
Afbeelding
De andere kant op nu in de richting Cuijk. de fundaties wisselen hier van kant van het spoor.
Afbeelding
Een overweg verderop in de Voordtstraat. Kijkend in de richting van Cuijk.
Afbeelding
De andere kant op, het sein heeft een opmerkelijke kleurindeling met slechts 1 wit vlak op de mast. De snelweg A77 ligt op het viaduct.
Afbeelding
Te Boxmeer weet ik nu waar de dwarsliggers voor waren, de wissel is verwijdert aldaar.
Afbeelding
Het spoor is slechts opgebroken tot aan het perron waar deze stopontspoorblok is geplaatst.
Afbeelding
Het sein op de seinbrug werkt inmiddels ook.
Afbeelding
Een fundatie langs het perron met allerlei afzetlinten.
Afbeelding
Het nieuwe AY sein vlak voor het overpad.
Afbeelding
Als laatste een plaatje vanaf het eilandperron. De fundaties staan over de gehele breedte van de sporen dus inclusief het nu kopspoor.
waldo79
4x3 autosnelweg

Bericht door waldo79 »

Bedankt voor de reportage.
Taran 5
verkeersader

Bericht door Taran 5 »

Wat plaatjes te Swalmen voordat de palen er gaan komen:
Afbeelding
Te Swalmen moeten treinen soms op elkaar wachten aangezien de Maaslijn grotendeels enkelsporig is. Tussen Reuver en Swalmen wordt het spoor verdubbelt en zal dit plaatje hier in elk geval verleden tijd zijn.
Afbeelding
Het¨nieuwe¨station van Swalmen is behoorlijk deprimerend, slechts 2 perrons. Het spoor is enkele tientallen meters verplaatst om ruimte te maken voor de snelweg A73.
Afbeelding
Kijkende naar de uitgang van de A73.
Afbeelding
Het oude stationsgebouw heeft betere tijden gekend.
Afbeelding
Kijkende in de richting van Reuver, even off topic deze (als ik me niet vergis) Cumulus wolk.
PeterSchoeber
autoweg

Bericht door PeterSchoeber »

^^ Station Swalmen, vanaf de spoorzijde, in betere tijden.
Afbeelding28410155-5640 Swalmen 23 mei 1989
by Peter_Schoeber (award = block), on Flickr

en

Afbeelding28410537-28105 Swalmen 2 mei 1998
Met vriendelijke groet,

Peter Schoeber uit Remmerden
Bongo
verkeersader

Bericht door Bongo »

Heeft wel wat weg van de stations Boxmeer en Cuijk. Zijn ereer stations in die stijl?
Slava Ukraini 💙💛
Steun Oekraïne www.DeLeeuwKyiv.nl
Egbert
expressweg

Bericht door Egbert »

Boxmeer en Cuijk zijn toch een ander type. Reuver en Swalmen zijn SS 5e klasse (hoog midden gedeelte, lagere zijbeuken). Bijvoorbeeld Echt, Horst-Sevenum en Krabbendijke zijn hetzelfde.
Boxmeer en Cuijck zijn van het type Hemmen (volledig twee verdiepingen). Meerlo-Tienray is daar nog een voorbeeld van en natuurlijk station Hemmen(-Dodewaard).
PeterSchoeber
autoweg

Bericht door PeterSchoeber »

^^ Uw roept en ik ga even zoeken.
Station Meerlo-Tienray, al heel lang buiten gebruik voor reizigersverkeer, is al vele decennia in particulier bezit en bestaat uit twee woningen. De ene zit in de voormalige goederenloods en de andere in het oude stationsgebouw.

Afbeelding28410083-3873 Tienray 5 juli 1987

Boxmeer en Cuijk zijn inderdaad van een heel ander type dan Reuver en Swalmen.

Afbeelding28410142-5391 Boxmeer 25 maart 1989

en

Afbeelding28410492-24680 Cuijk 13 juli 1997

Als afsluiter een foto van station Horst-Sevenum. Niet iedereen zal het weten maar vanaf augustus 1987 tot mijn trouwen in mei 2006 heb ik gewoond in de bovenwoning van dit monumentale stationsgebouw.

Afbeelding28410459-21169 Horst-Sevenum 26 december 1996 by Peter_Schoeber (award = block), on Flickr

Veel meer foto's van een heleboel stations in ons land vind je in een fotoalbum, https://www.flickr.com/photos/25717227@ ... 547392318/ op Flickr.
Met vriendelijke groet,

Peter Schoeber uit Remmerden
Taran 5
verkeersader

Bericht door Taran 5 »

Swietelsky gaat gestaag verder:
Afbeelding
Overweg in de Zandsteeg te Sambeek, nieuwe buisfunderingen zijn inmiddels ook hier te zien, Kijkend in de richting van Vierlingsbeek waar nog geen veranderingen te zien zijn.
Afbeelding
Andere kant op (Boxmeer). in de Zabdsteeg.
Afbeelding
Ook bij de Hertraksestraat zijn de inmiddels geplaatst.
Afbeelding
Te Cuijk zijn op de westelijke sporen nieuwe vertrekseinen geplaatst en is er een AHOB installatie gekomen op het derde spoor.
Afbeelding
BIj de overweg Beersweg, het meest westelijke spoor wordt (denk ik) vanaf de rode streep, die is gespoten op de rail , vanaf daar verdubbeld tot aan de overweg Galberg te Katwijk.
Afbeelding
Overweg in de Galberg te Katwijk.
Afbeelding
Kijkend in de richting van Cuijk, er liggen al veel (tweedehands) dwarsliggers klaar voor de verdubbeling tot aan de overweg.
En natuurlijk zijn hier ook de buisfunderingen te zien.
Afbeelding
Kijkend in de richting van de Maas, eveneens te Katwijk.
Afbeelding
Te Mook Molenhoek wordt een onderstation geplaatst, ook te zien is het viaduct in de Heumenseweg die vervangen gaat worden.
Afbeelding
Als afsluiter een sein die niet schijnt te werken :hm:
Taran 5
verkeersader

Bericht door Taran 5 »

Tussen Reuver en Swalmen komt een tweede spoor:
https://www.omroeppenm.nl/nieuws/realis ... eede-spoor
Jablan
dorpsstraat

Bericht door Jablan »

Alles op de projectpagina van ProRail: https://www.prorail.nl/projecten/maaslijn/kaart
Taran 5
verkeersader

Bericht door Taran 5 »

Update vanuit Mook Molenhoek:
Afbeelding
Een GTW naar Roermond langs het perron te Mook Molenhoek. Ook hier zijn de funderingen geplaatst.
Afbeelding
De funderingen naast het overwegpad.
Afbeelding
De eerste masten heb ik gezien bij Mook Molenhoek.
Afbeelding
Het overwegpad bij station Cuijk over (kop) spoor 3 is ook gereed.
Afbeelding
Ik denk de fundering van een nieuw onderstation.
Afbeelding
Spoor 3 is nu een kopspoor vanuit Nijmgen.
Taran 5
verkeersader

Bericht door Taran 5 »

Was toch in Venlo dus ook een update vanaf de Maaslijn:
Afbeelding
Deze GTW, genaamd naar Jan van Kuijk, staat klaar als RE naar Cuijk. Te Tegelen nog niks te zien.
Afbeelding
Kunstof dwarsliggers ben ik niet zo vaak tegengekomen, Tegelen.
Afbeelding
Vlak bij de overweg Onderste Molen kwam ik deze seinmast tegen. Hier zijn al wel funderingen geplaatst, Venlo.
Afbeelding
Er liggen aldaar wel complete (AEL) masten klaar om geplaatst te worden, Venlo.
Afbeelding
Verder tot aan Molenhoek geen verschil gezien maar bij Mook-Molenhoek werden de nieuwe DIN masten neer gelegd vlakbij hun permanente plaats langs het spoor, Mook-Molenhoek.
Afbeelding
Kijkend in de richting van de Maas.
Afbeelding
DIN paal klaar om geplaatst te worden.
Afbeelding
Vanaf het nog te slopen viaduct zijn er al veel palen klaar gelegd.
Afbeelding
Op deze masten komen de spaninrichtingen te zitten.
Taran 5
verkeersader

Bericht door Taran 5 »

Nog 1 plaatje die ik had gemaakt:
Afbeelding
Deze fundering is geplaatst in het voetpad langs de Lindenlaan te Mook-Molenhoek. Deze had in mijn mening beter geplaatst kunnen worden op het aldaar verbrede perron waar deze niemand in de weg staat.
Taran 5
verkeersader

Bericht door Taran 5 »

Bij de Onderste Molen te Venlo staan de masten die ik op zaterdag heb gezien al:
Afbeelding foto @Sven_Engelen
Daar deze masten aan de binnenkant staan van de boog moeten de rijdraden naar buiten toe getrokken worden en nu lijkt men er constructie aan de AEL masten hebben gehangen waar de trekpijp aan zit, voorheen werden eigenlijk altijd drukpijpen gebruikt zoals deze te Steenwijk:
Afbeelding

Grote dank aan Sven voor het maken van de foto´s te Venlo :top:
Stefanuzz
verkeersader

Bericht door Stefanuzz »

Bij de werkzaamheden op het spoor bij Malden is vrijdagmiddag een spoorwerker om het leven gekomen bij een ongeval. Er lijkt een aanrijding te zijn geweest tussen een krol en een railhoogwerker.

Berichtgeving op: https://www.gld.nl/nieuws/8390015/ongel ... -overleden
📸 Freelance Bouwfotograaf.nl / Beeldbank.SVFW.nl
💻 Vrije tijd projecten: HMpaal.nl - MXbord.nl - IMbot.nl
Giuseppe
verkeersader

Bericht door Giuseppe »

Taran 5 schreef: vr 07 nov 2025, 19:50 Bij de Onderste Molen te Venlo staan de masten die ik op zaterdag heb gezien al:
Daar deze masten aan de binnenkant staan van de boog moeten de rijdraden naar buiten toe getrokken worden

Grote dank aan Sven voor het maken van de foto´s te Venlo :top:
Voor een latere spoorverdubbeling staan ze wel aan de verkeerde kant. Op bijvoorbeeld Mol - Hamont is overal rekening gehouden met een eventueel 2e spoor.
Taran 5
verkeersader

Bericht door Taran 5 »

^^ Hoeft geen probleem te zijn want je kan in plaats van een AEL een ADL arm aan de enkele mast hangen ( ik heb nooit precies de betekenis kunnen achterhalen maar ik vermoed dat AEL algemeen enkele ligger is en ADL algemeen dubbele ligger is of iemand kan me anders vertellen, ik ben geen ontwerper van die systemen). Tussen Boxmeer en Cuijk verspringen de palen ook meerdere keren van kant, waarom dat is :dontknow: .

Even terugkomend op het ongeval, het is wel erg triest dat er een ongeluk is gebeurd aldaar, de gedachten gaan naar de nabestaanden. Ik las in het bericht dat de man uit Dordrecht kwam :cry: :cry:
Schelpenpaadje
2x2 autosnelweg

Bericht door Schelpenpaadje »

^^ Zou de fundering van de masten wel zijn berekend op een langere ligger?

Al zijn de kosten van een verdubbeling + wat je daarvoor sowieso al moet aanpassen qua bovenleiding sowieso al dusdanig dat je over het vervangen van masten dan niet wakker moet liggen naar mijn idee.

Moet ik bij zo'n ADL denken aan een constructie zoals die in Groningen is toegepast ter hoogte van de Verlengde Lodewijkstraat?
https://maps.app.goo.gl/KjWR27M8996xp7QS9?g_st=ac
Taran 5
verkeersader

Bericht door Taran 5 »

^^ U vraagt ik draai: Met een ADL bedoel ik deze mast:
Afbeelding
Deze heb ik gemaakt tijdens de laatste dagen van SGMm die toen verdwaald was in de dienst naar Tiel waar de foto is gemaakt.
Afbeelding
Een nieuwe mast vlak naast de Vierpaardjes met de gek uitziende uithouder.
Afbeelding
Bij de Vierpaardjes staan een aantal masten waar de draden aan worden afgespannen die in de richting van het emplacement gaan.
Afbeelding
De voor nu laatste wordt zelfs dubbel geschoord, geen idee waarom. Binnenkort worden er veel werkzaamheden gepleegd te Venlo waaronder werk aan de bovenleiding. Aan de draagkabelblokken te zien komt de scheiding tussen de omschakelbare bovenleiding tussen de laatste nieuwe paal en de eerste oude.
Afbeelding
Bij Mook Molenhoek staan ook masten nu, ik vroeg me af wat die rechthoekige dingen waren die op het terrein van Swietelsky lagen, het zijn gewichten waar de rijdraden aan hangen ;)
Egbert
expressweg

Bericht door Egbert »

Taran 5 schreef: vr 14 nov 2025, 20:59 Een nieuwe mast vlak naast de Vierpaardjes met de gek uitziende uithouder.
Afbeelding
In het buitenland vaker gezien. Waar moet ik je even schuldig blijven, ik kom op veel plekken 8-)
Zwitsers model denk ik. Ook vanwege die dubbel uitgevoerde ligger boven.
Laatst gewijzigd door Egbert op za 15 nov 2025, 8:46, 1 keer totaal gewijzigd.
Taran 5
verkeersader

Bericht door Taran 5 »

^^ Ik heb ook meerdere constructies gezien in het buitenland en Zwitserland heeft vele soorten uithouders. Wat ik niet snap is dat er bij eerdere elektrificaties al soortgelijke armen zijn gebruikt en ik weet niet precies de reden maar NS heeft met het elektrificeren van de enkelsporige lijnen in de kop van Noord Holland (Alkmaar-Den Helder), de lijn Woerden-Leiden en de bijbehorende lijn naar Gouda vanuit Alphen aan den Rijn geen gebruik
meer gemaakt een constructie die wel een beetje lijkt op deze en sindsdien gebruikt men bij een ADL eigenlijk alleen maar trekpijpen. Als ik dit zie vraag ik me af waarom men niet gewoon geconstrueerde armen konden gebruiken zoals de armen die bij de B4 variant worden gebruikt, zeg maar net als de Veenendaallijn.

Die armen met die ik bedoel zie je nog te Den Dolder maar worden steeds zeldzamer:
https://www.google.com/maps/place/Den+D ... FQAw%3D%3D