Verbetering Maaslijn van start
Moderator: Moderatoren
-
verfmeer95
- expressweg
Re: Verbetering Maaslijn van start
-
evos
- verkeersader
Dit betreft Venray. Het zuidelijke deel wordt dus een kopspoor vanuit Venlo, en ligt niet aan een perron. Waarvoor is dat spoor dan nu? Is dat voor de railinzetplaats die er moet komen?
Het derde spoor bij Boxmeer is (nog) niet verwijderd, maar aan de noordkant wel opgebroken, zodat ook dit spoor alleen nog maar vanuit het zuiden toegankelijk is. Ook voor een railinzetplaats?
Wet van Hofstadter: Het duurt altijd langer dan je denkt, zelfs al houd je rekening met de Wet van Hofstadter (uit Gödel, Escher, Bach).
-
Egbert
- expressweg
Bij mijn weten wordt het zuidelijke deel weggehaald. Er komt wel een railinzetplaats, maar die komt op het dubbelsporige gedeelte net ten noorden van het viaduct met de N270.
-
Taran 5
- verkeersader
Momenteel ben ik in Reuver dus lijkt me het leuk om wat plaatjes hier te posten nog zonder bovenleiding:

Dit jaar als ik me niet vergis geen werkzaamheden aan het zuidelijke deel, station Reuver in augustus.

Overweg in de Rijksweg te Reuver, de meeste AHOB´s hebben de oude bel nog alhier!

Zelfde overweg alleen nu kijkende in de richting van Swalmen.

Dit jaar als ik me niet vergis geen werkzaamheden aan het zuidelijke deel, station Reuver in augustus.

Overweg in de Rijksweg te Reuver, de meeste AHOB´s hebben de oude bel nog alhier!

Zelfde overweg alleen nu kijkende in de richting van Swalmen.
-
Taran 5
- verkeersader
Nog wat late avond plaatjes die lichter lijken dan zichtbaar is op de foto´s.

Floralaan te Boxmeer, de fundaties zijn inmiddels in de grond gestampt. Dit is kijkend in de richting van het station Boxmeer.

De andere kant op nu in de richting Cuijk. de fundaties wisselen hier van kant van het spoor.

Een overweg verderop in de Voordtstraat. Kijkend in de richting van Cuijk.

De andere kant op, het sein heeft een opmerkelijke kleurindeling met slechts 1 wit vlak op de mast. De snelweg A77 ligt op het viaduct.

Te Boxmeer weet ik nu waar de dwarsliggers voor waren, de wissel is verwijdert aldaar.

Het spoor is slechts opgebroken tot aan het perron waar deze stopontspoorblok is geplaatst.

Het sein op de seinbrug werkt inmiddels ook.

Een fundatie langs het perron met allerlei afzetlinten.

Het nieuwe AY sein vlak voor het overpad.

Als laatste een plaatje vanaf het eilandperron. De fundaties staan over de gehele breedte van de sporen dus inclusief het nu kopspoor.

Floralaan te Boxmeer, de fundaties zijn inmiddels in de grond gestampt. Dit is kijkend in de richting van het station Boxmeer.

De andere kant op nu in de richting Cuijk. de fundaties wisselen hier van kant van het spoor.

Een overweg verderop in de Voordtstraat. Kijkend in de richting van Cuijk.

De andere kant op, het sein heeft een opmerkelijke kleurindeling met slechts 1 wit vlak op de mast. De snelweg A77 ligt op het viaduct.

Te Boxmeer weet ik nu waar de dwarsliggers voor waren, de wissel is verwijdert aldaar.

Het spoor is slechts opgebroken tot aan het perron waar deze stopontspoorblok is geplaatst.

Het sein op de seinbrug werkt inmiddels ook.

Een fundatie langs het perron met allerlei afzetlinten.

Het nieuwe AY sein vlak voor het overpad.

Als laatste een plaatje vanaf het eilandperron. De fundaties staan over de gehele breedte van de sporen dus inclusief het nu kopspoor.
-
waldo79
- 4x3 autosnelweg
-
Taran 5
- verkeersader
Wat plaatjes te Swalmen voordat de palen er gaan komen:

Te Swalmen moeten treinen soms op elkaar wachten aangezien de Maaslijn grotendeels enkelsporig is. Tussen Reuver en Swalmen wordt het spoor verdubbelt en zal dit plaatje hier in elk geval verleden tijd zijn.

Het¨nieuwe¨station van Swalmen is behoorlijk deprimerend, slechts 2 perrons. Het spoor is enkele tientallen meters verplaatst om ruimte te maken voor de snelweg A73.

Kijkende naar de uitgang van de A73.

Het oude stationsgebouw heeft betere tijden gekend.

Kijkende in de richting van Reuver, even off topic deze (als ik me niet vergis) Cumulus wolk.

Te Swalmen moeten treinen soms op elkaar wachten aangezien de Maaslijn grotendeels enkelsporig is. Tussen Reuver en Swalmen wordt het spoor verdubbelt en zal dit plaatje hier in elk geval verleden tijd zijn.

Het¨nieuwe¨station van Swalmen is behoorlijk deprimerend, slechts 2 perrons. Het spoor is enkele tientallen meters verplaatst om ruimte te maken voor de snelweg A73.

Kijkende naar de uitgang van de A73.

Het oude stationsgebouw heeft betere tijden gekend.

Kijkende in de richting van Reuver, even off topic deze (als ik me niet vergis) Cumulus wolk.
-
PeterSchoeber
- autoweg
28410155-5640 Swalmen 23 mei 1989 by Peter_Schoeber (award = block), on Flickr
en
28410537-28105 Swalmen 2 mei 1998 by Peter_Schoeber (award = block), on Flickr
Met vriendelijke groet,
Peter Schoeber uit Remmerden
-
Bongo
- verkeersader
Heeft wel wat weg van de stations Boxmeer en Cuijk. Zijn ereer stations in die stijl?
Slava Ukraini 💙💛
Steun Oekraïne www.DeLeeuwKyiv.nl
Steun Oekraïne www.DeLeeuwKyiv.nl
-
Egbert
- expressweg
Boxmeer en Cuijk zijn toch een ander type. Reuver en Swalmen zijn SS 5e klasse (hoog midden gedeelte, lagere zijbeuken). Bijvoorbeeld Echt, Horst-Sevenum en Krabbendijke zijn hetzelfde.
Boxmeer en Cuijck zijn van het type Hemmen (volledig twee verdiepingen). Meerlo-Tienray is daar nog een voorbeeld van en natuurlijk station Hemmen(-Dodewaard).
Boxmeer en Cuijck zijn van het type Hemmen (volledig twee verdiepingen). Meerlo-Tienray is daar nog een voorbeeld van en natuurlijk station Hemmen(-Dodewaard).
-
PeterSchoeber
- autoweg
Station Meerlo-Tienray, al heel lang buiten gebruik voor reizigersverkeer, is al vele decennia in particulier bezit en bestaat uit twee woningen. De ene zit in de voormalige goederenloods en de andere in het oude stationsgebouw.
28410083-3873 Tienray 5 juli 1987 by Peter_Schoeber (award = block), on Flickr
Boxmeer en Cuijk zijn inderdaad van een heel ander type dan Reuver en Swalmen.
28410142-5391 Boxmeer 25 maart 1989 by Peter_Schoeber (award = block), on Flickr
en
28410492-24680 Cuijk 13 juli 1997 by Peter_Schoeber (award = block), on Flickr
Als afsluiter een foto van station Horst-Sevenum. Niet iedereen zal het weten maar vanaf augustus 1987 tot mijn trouwen in mei 2006 heb ik gewoond in de bovenwoning van dit monumentale stationsgebouw.
28410459-21169 Horst-Sevenum 26 december 1996 by Peter_Schoeber (award = block), on FlickrVeel meer foto's van een heleboel stations in ons land vind je in een fotoalbum, https://www.flickr.com/photos/25717227@ ... 547392318/ op Flickr.
Met vriendelijke groet,
-
Taran 5
- verkeersader
Swietelsky gaat gestaag verder:

Overweg in de Zandsteeg te Sambeek, nieuwe buisfunderingen zijn inmiddels ook hier te zien, Kijkend in de richting van Vierlingsbeek waar nog geen veranderingen te zien zijn.

Andere kant op (Boxmeer). in de Zabdsteeg.

Ook bij de Hertraksestraat zijn de inmiddels geplaatst.

Te Cuijk zijn op de westelijke sporen nieuwe vertrekseinen geplaatst en is er een AHOB installatie gekomen op het derde spoor.

BIj de overweg Beersweg, het meest westelijke spoor wordt (denk ik) vanaf de rode streep, die is gespoten op de rail , vanaf daar verdubbeld tot aan de overweg Galberg te Katwijk.

Overweg in de Galberg te Katwijk.

Kijkend in de richting van Cuijk, er liggen al veel (tweedehands) dwarsliggers klaar voor de verdubbeling tot aan de overweg.
En natuurlijk zijn hier ook de buisfunderingen te zien.

Kijkend in de richting van de Maas, eveneens te Katwijk.

Te Mook Molenhoek wordt een onderstation geplaatst, ook te zien is het viaduct in de Heumenseweg die vervangen gaat worden.

Als afsluiter een sein die niet schijnt te werken

Overweg in de Zandsteeg te Sambeek, nieuwe buisfunderingen zijn inmiddels ook hier te zien, Kijkend in de richting van Vierlingsbeek waar nog geen veranderingen te zien zijn.

Andere kant op (Boxmeer). in de Zabdsteeg.

Ook bij de Hertraksestraat zijn de inmiddels geplaatst.

Te Cuijk zijn op de westelijke sporen nieuwe vertrekseinen geplaatst en is er een AHOB installatie gekomen op het derde spoor.

BIj de overweg Beersweg, het meest westelijke spoor wordt (denk ik) vanaf de rode streep, die is gespoten op de rail , vanaf daar verdubbeld tot aan de overweg Galberg te Katwijk.

Overweg in de Galberg te Katwijk.

Kijkend in de richting van Cuijk, er liggen al veel (tweedehands) dwarsliggers klaar voor de verdubbeling tot aan de overweg.
En natuurlijk zijn hier ook de buisfunderingen te zien.

Kijkend in de richting van de Maas, eveneens te Katwijk.

Te Mook Molenhoek wordt een onderstation geplaatst, ook te zien is het viaduct in de Heumenseweg die vervangen gaat worden.

Als afsluiter een sein die niet schijnt te werken
-
Taran 5
- verkeersader
Tussen Reuver en Swalmen komt een tweede spoor:
https://www.omroeppenm.nl/nieuws/realis ... eede-spoor
https://www.omroeppenm.nl/nieuws/realis ... eede-spoor
-
Jablan
- dorpsstraat
Alles op de projectpagina van ProRail: https://www.prorail.nl/projecten/maaslijn/kaart
-
Taran 5
- verkeersader
Update vanuit Mook Molenhoek:

Een GTW naar Roermond langs het perron te Mook Molenhoek. Ook hier zijn de funderingen geplaatst.

De funderingen naast het overwegpad.

De eerste masten heb ik gezien bij Mook Molenhoek.

Het overwegpad bij station Cuijk over (kop) spoor 3 is ook gereed.

Ik denk de fundering van een nieuw onderstation.

Spoor 3 is nu een kopspoor vanuit Nijmgen.

Een GTW naar Roermond langs het perron te Mook Molenhoek. Ook hier zijn de funderingen geplaatst.

De funderingen naast het overwegpad.

De eerste masten heb ik gezien bij Mook Molenhoek.

Het overwegpad bij station Cuijk over (kop) spoor 3 is ook gereed.

Ik denk de fundering van een nieuw onderstation.

Spoor 3 is nu een kopspoor vanuit Nijmgen.
-
Taran 5
- verkeersader
Was toch in Venlo dus ook een update vanaf de Maaslijn:

Deze GTW, genaamd naar Jan van Kuijk, staat klaar als RE naar Cuijk. Te Tegelen nog niks te zien.

Kunstof dwarsliggers ben ik niet zo vaak tegengekomen, Tegelen.

Vlak bij de overweg Onderste Molen kwam ik deze seinmast tegen. Hier zijn al wel funderingen geplaatst, Venlo.

Er liggen aldaar wel complete (AEL) masten klaar om geplaatst te worden, Venlo.

Verder tot aan Molenhoek geen verschil gezien maar bij Mook-Molenhoek werden de nieuwe DIN masten neer gelegd vlakbij hun permanente plaats langs het spoor, Mook-Molenhoek.

Kijkend in de richting van de Maas.

DIN paal klaar om geplaatst te worden.

Vanaf het nog te slopen viaduct zijn er al veel palen klaar gelegd.

Op deze masten komen de spaninrichtingen te zitten.

Deze GTW, genaamd naar Jan van Kuijk, staat klaar als RE naar Cuijk. Te Tegelen nog niks te zien.

Kunstof dwarsliggers ben ik niet zo vaak tegengekomen, Tegelen.

Vlak bij de overweg Onderste Molen kwam ik deze seinmast tegen. Hier zijn al wel funderingen geplaatst, Venlo.

Er liggen aldaar wel complete (AEL) masten klaar om geplaatst te worden, Venlo.

Verder tot aan Molenhoek geen verschil gezien maar bij Mook-Molenhoek werden de nieuwe DIN masten neer gelegd vlakbij hun permanente plaats langs het spoor, Mook-Molenhoek.

Kijkend in de richting van de Maas.

DIN paal klaar om geplaatst te worden.

Vanaf het nog te slopen viaduct zijn er al veel palen klaar gelegd.

Op deze masten komen de spaninrichtingen te zitten.
-
Taran 5
- verkeersader
Nog 1 plaatje die ik had gemaakt:

Deze fundering is geplaatst in het voetpad langs de Lindenlaan te Mook-Molenhoek. Deze had in mijn mening beter geplaatst kunnen worden op het aldaar verbrede perron waar deze niemand in de weg staat.

Deze fundering is geplaatst in het voetpad langs de Lindenlaan te Mook-Molenhoek. Deze had in mijn mening beter geplaatst kunnen worden op het aldaar verbrede perron waar deze niemand in de weg staat.
-
Taran 5
- verkeersader
Bij de Onderste Molen te Venlo staan de masten die ik op zaterdag heb gezien al:
foto @Sven_Engelen
foto @Sven_Engelen
Daar deze masten aan de binnenkant staan van de boog moeten de rijdraden naar buiten toe getrokken worden en nu lijkt men er constructie aan de AEL masten hebben gehangen waar de trekpijp aan zit, voorheen werden eigenlijk altijd drukpijpen gebruikt zoals deze te Steenwijk:

Grote dank aan Sven voor het maken van de foto´s te Venlo
foto @Sven_Engelen
foto @Sven_EngelenDaar deze masten aan de binnenkant staan van de boog moeten de rijdraden naar buiten toe getrokken worden en nu lijkt men er constructie aan de AEL masten hebben gehangen waar de trekpijp aan zit, voorheen werden eigenlijk altijd drukpijpen gebruikt zoals deze te Steenwijk:

Grote dank aan Sven voor het maken van de foto´s te Venlo
-
Stefanuzz
- verkeersader
Bij de werkzaamheden op het spoor bij Malden is vrijdagmiddag een spoorwerker om het leven gekomen bij een ongeval. Er lijkt een aanrijding te zijn geweest tussen een krol en een railhoogwerker.
Berichtgeving op: https://www.gld.nl/nieuws/8390015/ongel ... -overleden
Berichtgeving op: https://www.gld.nl/nieuws/8390015/ongel ... -overleden
📸 Freelance Bouwfotograaf.nl / Beeldbank.SVFW.nl
💻 Vrije tijd projecten: HMpaal.nl - MXbord.nl - IMbot.nl
💻 Vrije tijd projecten: HMpaal.nl - MXbord.nl - IMbot.nl
-
Giuseppe
- verkeersader
Voor een latere spoorverdubbeling staan ze wel aan de verkeerde kant. Op bijvoorbeeld Mol - Hamont is overal rekening gehouden met een eventueel 2e spoor.Taran 5 schreef: vr 07 nov 2025, 19:50 Bij de Onderste Molen te Venlo staan de masten die ik op zaterdag heb gezien al:
foto @Sven_Engelen
foto @Sven_Engelen
Daar deze masten aan de binnenkant staan van de boog moeten de rijdraden naar buiten toe getrokken worden
Grote dank aan Sven voor het maken van de foto´s te Venlo![]()
-
Taran 5
- verkeersader
Even terugkomend op het ongeval, het is wel erg triest dat er een ongeluk is gebeurd aldaar, de gedachten gaan naar de nabestaanden. Ik las in het bericht dat de man uit Dordrecht kwam
-
Schelpenpaadje
- 2x2 autosnelweg
Al zijn de kosten van een verdubbeling + wat je daarvoor sowieso al moet aanpassen qua bovenleiding sowieso al dusdanig dat je over het vervangen van masten dan niet wakker moet liggen naar mijn idee.
Moet ik bij zo'n ADL denken aan een constructie zoals die in Groningen is toegepast ter hoogte van de Verlengde Lodewijkstraat?
https://maps.app.goo.gl/KjWR27M8996xp7QS9?g_st=ac
-
Taran 5
- verkeersader

Deze heb ik gemaakt tijdens de laatste dagen van SGMm die toen verdwaald was in de dienst naar Tiel waar de foto is gemaakt.

Een nieuwe mast vlak naast de Vierpaardjes met de gek uitziende uithouder.

Bij de Vierpaardjes staan een aantal masten waar de draden aan worden afgespannen die in de richting van het emplacement gaan.

De voor nu laatste wordt zelfs dubbel geschoord, geen idee waarom. Binnenkort worden er veel werkzaamheden gepleegd te Venlo waaronder werk aan de bovenleiding. Aan de draagkabelblokken te zien komt de scheiding tussen de omschakelbare bovenleiding tussen de laatste nieuwe paal en de eerste oude.

Bij Mook Molenhoek staan ook masten nu, ik vroeg me af wat die rechthoekige dingen waren die op het terrein van Swietelsky lagen, het zijn gewichten waar de rijdraden aan hangen
-
Egbert
- expressweg
In het buitenland vaker gezien. Waar moet ik je even schuldig blijven, ik kom op veel plekkenTaran 5 schreef: vr 14 nov 2025, 20:59 Een nieuwe mast vlak naast de Vierpaardjes met de gek uitziende uithouder.
![]()
Zwitsers model denk ik. Ook vanwege die dubbel uitgevoerde ligger boven.
Laatst gewijzigd door Egbert op za 15 nov 2025, 8:46, 1 keer totaal gewijzigd.
-
Taran 5
- verkeersader
meer gemaakt een constructie die wel een beetje lijkt op deze en sindsdien gebruikt men bij een ADL eigenlijk alleen maar trekpijpen. Als ik dit zie vraag ik me af waarom men niet gewoon geconstrueerde armen konden gebruiken zoals de armen die bij de B4 variant worden gebruikt, zeg maar net als de Veenendaallijn.
Die armen met die ik bedoel zie je nog te Den Dolder maar worden steeds zeldzamer:
https://www.google.com/maps/place/Den+D ... FQAw%3D%3D