Ik vermoed dat er een redenering is dat op enkelspoor de kans op vertragingen veel groter is, en dat men het zich niet kan veroorloven dat op het hoofdspoorwegennet gedoe ontstaat door een vertraging opgelopen op zo’n enkelsporig stukje. In de jaren ‘90 zat het spoor minder vol, dus ongetwijfeld kon het toen makkelijker. Verbindingen naar Den Helder laten echter ook zien dat het nog steeds wel uit kan, al heb ik geen zicht op de factoren die er voor zorgen dat de planners comfortabel zijn.paolie schreef: di 01 jul 2025, 8:29 Naar Den Helder rijden ook intercity’s op enkel spoor, dus dat kan prima, al zal het wel een aardige puzzel zijn. In de jaren ‘90 reed een keer per uur een sneltrein die, wat ik mij herinner, in Venlo, Venray en Boxmeer stopte, en daarmee een half uur sneller was tussen Roermond en Nijmegen dan de stoptrein.
Een rechtstreekse intercity Maastricht-Nijmegen zou wel mooi zijn.
Maar goed, als een intercity Maastricht-Nijmegen dan moeilijk ligt, kijk dan naar een intercity Roermond-Nijmegen die redelijk aansluit op intercities Eindhoven-Maastricht.