Verbetering Maaslijn van start

Praat hier over het openbaar vervoer en haar infrastructuur (spoorlijnen, metrolijnen, tram- en busbanen.

Moderator: Moderatoren

Pino
4x3 autosnelweg

Re: Verbetering Maaslijn van start

Bericht door Pino »

paolie schreef: di 01 jul 2025, 8:29 Naar Den Helder rijden ook intercity’s op enkel spoor, dus dat kan prima, al zal het wel een aardige puzzel zijn. In de jaren ‘90 reed een keer per uur een sneltrein die, wat ik mij herinner, in Venlo, Venray en Boxmeer stopte, en daarmee een half uur sneller was tussen Roermond en Nijmegen dan de stoptrein.
Een rechtstreekse intercity Maastricht-Nijmegen zou wel mooi zijn.
Ik vermoed dat er een redenering is dat op enkelspoor de kans op vertragingen veel groter is, en dat men het zich niet kan veroorloven dat op het hoofdspoorwegennet gedoe ontstaat door een vertraging opgelopen op zo’n enkelsporig stukje. In de jaren ‘90 zat het spoor minder vol, dus ongetwijfeld kon het toen makkelijker. Verbindingen naar Den Helder laten echter ook zien dat het nog steeds wel uit kan, al heb ik geen zicht op de factoren die er voor zorgen dat de planners comfortabel zijn.

Maar goed, als een intercity Maastricht-Nijmegen dan moeilijk ligt, kijk dan naar een intercity Roermond-Nijmegen die redelijk aansluit op intercities Eindhoven-Maastricht.
verfmeer95
expressweg

Bericht door verfmeer95 »

paolie schreef: di 01 jul 2025, 8:29 ^^ naar Den Helder rijden ook intercity’s op enkel spoor, dus dat kan prima, al zal het wel een aardige puzzel zijn. In de jaren ‘90 reed een keer per uur een sneltrein die, wat ik mij herinner, in Venlo, Venray en Boxmeer stopte, en daarmee een half uur sneller was tussen Roermond en Nijmegen dan de stoptrein.
Tussen Alkmaar en Den Helder rijdt de intercity als stoptrein. Vanuit het perspectief van de dienstregeling is de situatie daar niet anders dan de huidige situatie op de Maaslijn. Dat wil niet zeggen dat er nergens stoptreinen en sneltreinen samen over enkelspoor rijden, want op bijv. Groningen-Leeuwarden en Zwolle-Almelo gebeurt het wel, maar die lijnen hebben ook veel langere stukken dubbelspoor.

Tot 2006 reed er inderdaad een 1x per uur een sneltrein, maar toen reed er ook maar 1x per uur een stoptrein. Inmiddels rijdt er tussen Nijmegen en Venray 4x per uur een stoptrein en tussen Venray en Roermond 2x per een stoptrein. Om daar nog een intercity tussen te proppen moet je inderdaad denken aan (bijna) volledige verdubbeling van de lijn, zeker als je verder wil rijden naar Maastricht en de dienstregeling op die lijnen aan elkaar gaat knopen.
paolie
expressweg

Bericht door paolie »

^^ Dan zou je moeten denken aan 2x per uur een stoptrein Roermond-Venlo, 2x per uur stoptrein Venlo-Nijmegen en 2x per uur intercity Nijmegen-Venray-Venlo-Roermond, wellicht met ergens een extra passeerstop. Dat zou denk ik met de extra huidige stukjes extra verdubbeling wel mogelijk moeten zijn.
verfmeer95
expressweg

^^ Voel je vrij om een dienstregeling te maken, maar ik geef je weinig kans. 6 treinen per uur op enkelspoor komt voor zover ik weet nergens voor, omdat je dan iedere 5 minuten een tegentrein tegen komt. Met een beetje marge kunnen de stukken enkelspoor dan max 3 min x 140 km/u = 7 km lang zijn. Tussen Tienray en Blerick ga je dat bijv. niet halen.
Mark
Forumbeheerder

Bericht door Mark »

En op de zuidelijke Maaslijn zijn er nog altijd goederentreinen om rekening mee te houden.
paolie
expressweg

Bericht door paolie »

verfmeer95 schreef: di 01 jul 2025, 9:40 ^^ Voel je vrij om een dienstregeling te maken, maar ik geef je weinig kans. 6 treinen per uur op enkelspoor komt voor zover ik weet nergens voor, omdat je dan iedere 5 minuten een tegentrein tegen komt. Met een beetje marge kunnen de stukken enkelspoor dan max 3 min x 140 km/u = 7 km lang zijn. Tussen Tienray en Blerick ga je dat bijv. niet halen.
Nee, 4 treinen per uur stel ik voor. Geen 6.
Pino
4x3 autosnelweg

Bericht door Pino »

^^ Wat zo heel vlug in mij opkwam was 3x per uur een stoptrein Nijmegen-Venlo (dus ook iedere twintig minuten) en dan één sneltrein die vlak voor een van die stoptreinen vertrekt (of tegelijk, maar nog kan inhalen voordat je op enkelspoor zit). Dan zou je halverwege bij Venlo de volgende stoptrein moeten kunnen inhalen, en begin je aan het stuk waar minder stoptreinen rijden maar meer goederentreinen. Treinen uit de tegenrichting hopelijk dan ook wel te managen binnen dat kader.

Maar als dat uitkan, stel je de regio nog steeds voor een keuze waar de frequentie waarmee treinen komen op de kleinere stations dus omlaag gaat ten opzichte van huidig, in ruil voor een snellere verbinding tussen de grotere plaatsen. Je kunt uittekenen dat dat gevoelig zal liggen. Samen naar Den Haag roepen dat zij maar moeten verdubbelen en de regio in de steek laten etc is makkelijker. Gooi je namelijk vooral de reiziger van buiten je regio voor de bus... (of misschien beter gezegd: in de auto).
Egbert
expressweg

Bericht door Egbert »

paolie schreef: di 01 jul 2025, 8:29 ^^ naar Den Helder rijden ook intercity’s op enkel spoor, dus dat kan prima, al zal het wel een aardige puzzel zijn. In de jaren ‘90 reed een keer per uur een sneltrein die, wat ik mij herinner, in Venlo, Venray en Boxmeer stopte, en daarmee een half uur sneller was tussen Roermond en Nijmegen dan de stoptrein.
En die alleen kon rijden door de stoptreindienst te knippen in Nijmegen - Venray en Venlo - Roermond. Tussen Venlo en Venray reed er dan een interliner (en 1x per uur een trein). Leuk geknutseld, maar ook niet geweldig.

Het probleem met al dat dubbelspoor is inderdaad om een goede dienstregeling te kunnen maken. Misschien is er iets mogelijk met 2x per uur Nijmegen - Roermond die tussen Nijmegen en Venray niet stopt (of iig niet op Heijendaal, Mook-Middelaar, Cuijk en Vierlingsbeek) en 2x per uur een stoptrein Nijmegen - Venray (die er nu ook al is).
Egbert
expressweg

Bericht door Egbert »

sven_engelen schreef: di 01 jul 2025, 0:53
omdat de Maaslijn voor een zeer groot deel door beschermd natuurgebied loopt.
Dat is mij niet bekend. De Maaslijn loopt nergens door een natura 2000 gebied, kruist alleen de Swalm wat een Natura 2000 gebied is. Voor de rest ligt de lijn vooral in stedelijk en agrarisch gebied.
paolie
expressweg

Bericht door paolie »

Egbert schreef: di 01 jul 2025, 17:40
En die alleen kon rijden door de stoptreindienst te knippen in Nijmegen - Venray en Venlo - Roermond. Tussen Venlo en Venray reed er dan een interliner (en 1x per uur een trein). Leuk geknutseld, maar ook niet geweldig.

Het probleem met al dat dubbelspoor is inderdaad om een goede dienstregeling te kunnen maken. Misschien is er iets mogelijk met 2x per uur Nijmegen - Roermond die tussen Nijmegen en Venray niet stopt (of iig niet op Heijendaal, Mook-Middelaar, Cuijk en Vierlingsbeek) en 2x per uur een stoptrein Nijmegen - Venray (die er nu ook al is).
Er komen straks natuurlijk wel veel ruimere passeermogelijkheden, dus er zal absoluut meer mogelijk zijn dan toen.
Taran 5
verkeersader

Bericht door Taran 5 »

De vergelijkingen met Den Helder-Schagen is niet heel realistisch. Als ik me niet vergis is er daar een halfuursdienst. Woerden-Leiden wordt wel druk bereden tijdens de spits (vroeger reed daar zowel ICMm alsook VIRM maar nu eigenlijk alleen SLT en vandaag als vreemde eend een aantal SNG stellen). Wel gek dat niemand een stukje verderop kijkt bij Ravenstein, eveneens een stuk enkelspoor maar waar zowel sprinters (serie 6600) en intercity (serie 3600 , die dienst heeft meerdere enkelsporige stukken waaronder Olst-Deventer). Mocht er ooit besloten worden om de Maaslijn alsnog te verdubbelen lijkt me het verbreden van de brug bij Katwijk niet echt noodzakelijk aangezien dat natuurlijk veel meer gaat kosten.
sven_engelen
expressweg

Bericht door sven_engelen »

Egbert schreef: di 01 jul 2025, 17:44
sven_engelen schreef: di 01 jul 2025, 0:53
omdat de Maaslijn voor een zeer groot deel door beschermd natuurgebied loopt.
Dat is mij niet bekend. De Maaslijn loopt nergens door een natura 2000 gebied, kruist alleen de Swalm wat een Natura 2000 gebied is. Voor de rest ligt de lijn vooral in stedelijk en agrarisch gebied.
Het gaat hierin niet om Natura 2000 gebieden maar ook gebieden van het Natuur Netwerk Nederland waar aanleg en verdubbeling ook nog eens gevoelig ligt. Die gebieden zijn ook beschermd, hebben geen status als Natura 2000 maar maken een bouwproject in deze gebieden alsnog een vrij lastig verhaal. Overigens loopt de maaslijn wel degelijk door Natura 2000 gebied, het gebied Boschhuizerbergen ten noorden van Oostrum is Natura 2000 gebied en de Maaslijn snijdt zowat door het midden ervan.
Svenlo
Taran 5
verkeersader

Bericht door Taran 5 »

Link
Leuk filmpje over de werkzaamheden, doch de spreker in de film heeft het erover dat de nieuwe treinen¨elektrisch¨aangedreven zijn wat natuurlijk klopt maar hoe zijn de huidige GTW´s dan aangedreven? Een GTW die op de huidige Maaslijn rijdt is immers diesel-elektrisch en is dus elektrisch aangedreven maar heeft in plaats van bovenleiding zijn eigen generator/dieselmotor als voeding :D .
Piles
autoweg

Bericht door Piles »

^^ dat is toch veel te moeilijk voor de gemiddelde kijker en communicatie-adviseur :lol:
Egbert
expressweg

Bericht door Egbert »

Spijkers op laag water zoeken.
waldo79
4x3 autosnelweg

Bericht door waldo79 »

De filmpjes van Prorail zijn voor een breed publiek bedoeld en worden simpel gehouden.

Op detailniveau klopt het niet helemaal, maar voor de doelgroep is dat minder interessant.

Op dit forum wordt dan meer gehecht aan details, is dat spijkers op laag water zoeken?
sven_engelen
expressweg

Bericht door sven_engelen »

^^ Vind ik wel aangezien het hier om een publieksfilmpje gaat. Het zal de gemiddelde reiziger echt niet boeien of het nou een diesel, dieselelektrische of elektrische trein is. Die reiziger wilt van A naar B. Om dan kritiek op Prorail te geven vind ik spijkers op laag water zoeken.
Svenlo
waldo79
4x3 autosnelweg

Bericht door waldo79 »

Eigenlijk weiden we alweer teveel reacties aan het filmpje van Prorail :lol:
verfmeer95
expressweg

sven_engelen schreef: do 03 jul 2025, 9:27 Het zal de gemiddelde reiziger echt niet boeien of het nou een diesel, dieselelektrische of elektrische trein is.
Dit filmpje is niet alleen bedoeld voor de reizigers in de trein, maar voor iedereen die iets met de spoorlijn te maken hebben. Ik kan me best voorstellen dat sommige omwonenden niet blij zijn metde Diesel-uitlaatgassen. En voor mensen die iets geven om het klimaat is dit ook een duidelijke verbetering.
Chris
Moderator

Bericht door Chris »

Dit is een afweging die je moet maken, dit soort filmpjes gaan zelden viral op social media, dus de doelgroep is in de regel vrij klein, vaak bovengemiddeld geïnteresseerden. Moet je dan iets maken dat ook begrijpelijk is op bijvoorbeeld taalniveau A2, terwijl die doelgroep dit soort content toch niet kijkt? Kan het dan niet beter wat interessanter gemaakt worden voor die kleine groep die er echt in geïnteresseerd is? Men is tegenwoordig ook wel bang om iets technischer of vakinhoudelijker te gaan. En dan krijg je vereenvoudigde taal en oppervlakkige content.
captain007
Forumbeheerder

Bericht door captain007 »

^^ Op het niveau of het diesel of dieselelektrisch is vind ik dat nog wel ander verhaal dan of je het in bijna kindertaal uitlegt. Het is totaal niet relevant voor het verhaal over elektrificeren van de lijn om dat verschil te benoemen. In beide gevallen rijden er treinen waar dieseldampen uit komen.
JanVerhoeven
verkeersader

Bericht door JanVerhoeven »

^^ juist daarom zie je veel vaker 'zero-emission', 'emissievrij' of 'uitstootvrij' gebruikt worden om de technische werking van de aandrijving niet erbij te betrekken. Zelfs ProRail gebruikt dat in de context van bouwverkeer: ProRail wil emissievrije bouwplaatsen in 2030 maar bij een spoorlijn wordt het opeens weer diesel vs elektrisch.
djiwie
stadsweg

Bericht door djiwie »

Chris schreef: do 03 jul 2025, 9:45 Dit is een afweging die je moet maken, dit soort filmpjes gaan zelden viral op social media, dus de doelgroep is in de regel vrij klein, vaak bovengemiddeld geïnteresseerden. Moet je dan iets maken dat ook begrijpelijk is op bijvoorbeeld taalniveau A2, terwijl die doelgroep dit soort content toch niet kijkt? Kan het dan niet beter wat interessanter gemaakt worden voor die kleine groep die er echt in geïnteresseerd is? Men is tegenwoordig ook wel bang om iets technischer of vakinhoudelijker te gaan. En dan krijg je vereenvoudigde taal en oppervlakkige content.
Ik mis even het verband tussen viral gaan en het taalniveau. De omwonenden van een spoorlijn zullen van allerlei achtergronden en opleidingsniveaus zijn. Dan is het toch goed dat iedereen die in de buurt van zo'n lijn woont begrijpt wat er concreet gaat veranderen? Voor de fijnproevers zijn er zat andere manieren om (extra) informatie te vergaren. Vakbladen, hobbymagazines, beleidsstukken. Of dit forum.
PeterSchoeber
autoweg

Bericht door PeterSchoeber »

verfmeer95 schreef: di 01 jul 2025, 9:17
Tussen Alkmaar en Den Helder rijdt de intercity als stoptrein. Vanuit het perspectief van de dienstregeling is de situatie daar niet anders dan de huidige situatie op de Maaslijn. Dat wil niet zeggen dat er nergens stoptreinen en sneltreinen samen over enkelspoor rijden, want op bijv. Groningen-Leeuwarden en Zwolle-Almelo gebeurt het wel, maar die lijnen hebben ook veel langere stukken dubbelspoor.

Tot 2006 reed er inderdaad een 1x per uur een sneltrein, maar toen reed er ook maar 1x per uur een stoptrein. Inmiddels rijdt er tussen Nijmegen en Venray 4x per uur een stoptrein en tussen Venray en Roermond 2x per een stoptrein. Om daar nog een intercity tussen te proppen moet je inderdaad denken aan (bijna) volledige verdubbeling van de lijn, zeker als je verder wil rijden naar Maastricht en de dienstregeling op die lijnen aan elkaar gaat knopen.
Als het aan de Nederlandse Spoorwegen had gelegen dan hadden er vanaf eind 90-er jaren van de vorige eeuw geen treinen meer gereden tussen Blerick en Venray. Door de slechte dienstuitvoering was de Maaslijn zwaar verlieslijdend en wilde men er zo snel mogelijk vanaf. Dit zag je trouwens op heel veel diesel lijnen in ons land. Met het huidige intensieve treinverkeer tussen Nijmegen en Venray is er nauwelijks of geen ruimte voor een uitbreiding van de dienstregeling.

De enigste manier om hier een echt goede rendabele, voor zover een spoorlijn rendabel kan zijn, is/was een volledige spoorverdubbeling waardoor je tenminste twee volwaardige intercity's en twee stoptreinen per uur kunt rijden. Voor goederentreinen is op het gedeelte tussen Venlo en Nijmegen nauwelijks meer ruimte. Het baanvak is bij de aanleg gelijk al geschikt gemaakt voor dubbelspoor maar grotendeel enkelsporig aangelegd.

Van de Maasbrug bij Katwijk/Cuijk zijn in de 80-er jaren van de vorige eeuw de aanbruggen vernieuwd. De pijlers zijn al geschikt voor dubbelspoor. Het wachten is op het vervangen van de hoofdoverspanning maar dat zal nog wel de nodige jaren op zich laten wachten.
Afbeelding08498052-32515 Cuijk 8 mei 1999
by Peter_Schoeber (award = block), on Flickr

In de 90-er jaren van de vorige eeuw reden er als gevolg van de werkzaamheden tussen Boxtel en Eindhoven gedurende vele weekeinde omgeleide goederentreinen over het noordelijk deel van de Maaslijn.

Dit gaf soms mooie plaatjes op zoals hier te Meerlo -Tienray waar een goederentrein naar het noorden met zowel een reizigerstrein alsmede met een goederentrein naar het zuiden moest kruisen.

Afbeelding08421729-32503 Meerlo-Tienray 8 mei 1999

Afbeelding08421732-32506 Meerlo-Tienray 8 mei 1999
Met vriendelijke groet,

Peter Schoeber uit Remmerden
Taran 5
verkeersader

Bericht door Taran 5 »

Nog eens een kijkje genomen, de meeste fundaties die bij de keten van Swietelsky lagen zijn inmiddels in de grond geboord tussen Molenhoek en Heyendaal.
Afbeelding
Ik begin deze keer waar ik vandaag geëindigd ben en wel te Cuijk. De fundaties zijn langs het enkelspoor al aangebracht. De wissel alhier gaat weg en het spoor wordt over 1,5 kilometer verdubbeld (naar het noorden).
Afbeelding
Kijkje op de gebruikte fundaties die in de grond geboord worden.
Afbeelding
Vanaf het viaduct in de Groesbeekseweg. Ook hier zijn de fundaties aabgebracht.
Afbeelding
Vanaf de Sionsweg genomen kijkend in de richting van Molenhoek. Ook te zien het oude spoor naar Groesbeek, het spoor ligt er nog steeds!
Afbeelding
Tussen de Sionsweg en d´Almarasweg zijn de laatste geplaatst voor nu.
Afbeelding
Op de d´Almaraswegis nog niks te zien, wel is het oude baanlichaam nog steeds goed te zien van het Groesbeekse spoor.
Afbeelding
Eigenlijk off topic maar de AHOB installatie verdient wel een schilderbeurt :hm:
Victor
autoweg

Bericht door Victor »

Waanzinnig, zo'n lange ertstrein over de Maaslijn 8-)
Schelpenpaadje
2x2 autosnelweg

Bericht door Schelpenpaadje »

Als je in de buurt van Groesbeek bent dan is het fietspad langs de oude spoorlijn een aanrader. Inderdaad ligt het oude spoor er nog, inclusief kunstwerken over de trog in het landschap waar de spoorlijn en het fietspad doorheen lopen. Daarnaast loopt het door een mooi natuurgebied.
Taran 5
verkeersader

Bericht door Taran 5 »

^^ Eigenlijk off topic maar ik hoop dat het voor deze keer even kan:
Afbeelding
Het spoor ligt er nog op grote delen van het traject zoals hier te Groesbeek.
Afbeelding
Er staat zelfs nog een voorsein in Groesbeek vlak na de stalling van de draisines. Ik heb zelf de treinen van en naar Kleve op dit spoor zien rijden.
Op de Maaslijn reden toen nog de Plan U treinen die jarenlang daar de dienst uitmaakten.
Schelpenpaadje
2x2 autosnelweg

Bericht door Schelpenpaadje »

^^ Inhakend nog heel even offtopic:

Afbeelding

Het fietspad is niet onomstreden:
https://pointer.kro-ncrv.nl/omstreden-f ... oodgereden

De schermen aan weerszijden zijn ter bescherming van zeldzame hagedissen. Om hen het fietspad te laten passeren lopen er om de 75 meter kokers onderdoor.
Chris
Moderator

Bericht door Chris »

Dat fietspad oogt als een drama om te maaien. Machinaal kan je niet te dicht bij al die paaltjes komen en om het allemaal handmatig met een bosmaaier te gaan maaien... als je niks doet is het onkruid snel hoger dan deze barriere. Als het hoog groeit werkt het ook niet meer om bepaalde diersoorten tegen te houden, ik ken een paar locaties waar een 2 meter hoog hek zo volgegroeid is dat er dieren overheen komen.