Verbetering Maaslijn van start

Praat hier over het openbaar vervoer en haar infrastructuur (spoorlijnen, metrolijnen, tram- en busbanen.

Moderator: Moderatoren

Taran 5
verkeersader

Re: Verbetering Maaslijn van start

Bericht door Taran 5 »

Over de gebruikte funderingen vond ik dit artikel op de site van de aannemet:
https://www.swietelsky.nl/nieuws/snelle ... -techniek/
Ik weet het niet zeker maar zijn deze ook niet gebuikt in de lijn naar Pelt/Hamont?
Jablan
stadsweg

Bericht door Jablan »

waldo79 schreef: zo 29 jun 2025, 10:36 Interessant project, ben wel benieuwd hoe de situatie met het doorkruisen van het traject met Duitse spanning wordt opgelost.
Ik zie hier dezelfde discussie als elders. Daarom een blik over de grens voor een net zo simpele als effectieve oplossing. In Oberentfelden, ten zuiden van Aarau, kruist 750 V smalspoor 15 kV normaalspoor. Op beide lijnen is de bovenleiding over een kort stukje zonder spanning.
Hier in beeld bij minuut 13 vanuit de S14: Schöftland - Aarau - Menzike, Switzerland, Führerstandsmitfahrt WSB en in minuut 18 vanuit de S28: Zofingen-Lenzburg
Zo hoef je niet moeilijk te doen met schakelbare constructies of machinisten eraan te herinneren om de pantograaf omlaag te doen.
peter51
stadsweg

Bericht door peter51 »

Chris schreef: ma 14 jul 2025, 18:37 Dat fietspad oogt als een drama om te maaien. Machinaal kan je niet te dicht bij al die paaltjes komen en om het allemaal handmatig met een bosmaaier te gaan maaien... als je niks doet is het onkruid snel hoger dan deze barriere. Als het hoog groeit werkt het ook niet meer om bepaalde diersoorten tegen te houden, ik ken een paar locaties waar een 2 meter hoog hek zo volgegroeid is dat er dieren overheen komen.
Op mooie en daardoor drukke dagen is het fietspad ook veel te smal. Dat hier nog geen ongelukken zijn gebeurt ...
Altijd Nijmegen, de oudste stad van Nederland!
Taran 5
verkeersader

Bericht door Taran 5 »

Jablan schreef: ma 04 aug 2025, 21:24
waldo79 schreef: zo 29 jun 2025, 10:36 Interessant project, ben wel benieuwd hoe de situatie met het doorkruisen van het traject met Duitse spanning wordt opgelost.
Ik zie hier dezelfde discussie als elders. Daarom een blik over de grens voor een net zo simpele als effectieve oplossing. In Oberentfelden, ten zuiden van Aarau, kruist 750 V smalspoor 15 kV normaalspoor. Op beide lijnen is de bovenleiding over een kort stukje zonder spanning.
Hier in beeld bij minuut 13 vanuit de S14: Schöftland - Aarau - Menzike, Switzerland, Führerstandsmitfahrt WSB en in minuut 18 vanuit de S28: Zofingen-Lenzburg
Zo hoef je niet moeilijk te doen met schakelbare constructies of machinisten eraan te herinneren om de pantograaf omlaag te doen.
Die eerste is wel appels met peren vergelijken, die kruising is enkele meters terwijl het stuk aan de Duitse kant tientallen meters bedraagt (wellicht honderden meters). Op de Youtube ook zat beelden van een Plan V of SGMm die weggesleept moet worden te Vlaardingen of Maassluis en dat gaat gebeuren op dat stuk en als de stroomafnemer van de Flirt de bovenleiding raakt is het gelijk raak.
Egbert
expressweg

Bericht door Egbert »

Als het slechts om een kruisend wissel gaat hoeft dat niet meer dan 10 meter te zijn. Boven de kruising spanningsvrij, met geïsoleerde stukken aan vier zijden en dan hoef je ook de stroomafnemer niet neer te laten.
Jablan
stadsweg

Bericht door Jablan »

Taran 5 schreef: di 05 aug 2025, 1:36 Die eerste is wel appels met peren vergelijken, die kruising is enkele meters terwijl het stuk aan de Duitse kant tientallen meters bedraagt (wellicht honderden meters).
Idd, wat Egbert schrijft. Maar ik heb eindelijk eens op een kaart gekeken en kom op maximaal 200 meter voor 3 wissels/kruisingen. Dat is korter dan bij de gemiddelde spoorbrug-zonder-bovenleiding in Noord-Holland of Friesland, waar de pantograaf omlaag moet over een langere afstand, ook vlakbij stations. Met 2 in plaats van 3 wissels/kruisingen kan het deel zonder spanning terug naar 100 meter. Spanningsvrije kruising/wissel lijkt mij hier de goedkoopste oplossing (In ProRail communicatietermen 'robuust en veilig').
Taran 5
verkeersader

Bericht door Taran 5 »

^^ Opmerkelijke reactie dat die oplossing robuust is. Maar de hele discussie is eigenlijk nutteloos want de omschakelbare sporen te Venlo blijven bestaan en dat zal wel moeten blijven bestaan vanwege de opstelsporen aan de Duitse kant waar alle VIRM´s geparkeerd staan voor de dienst naar o.a Dordrecht en dan is het uitbreiden van het omschakelbare gebied een veel robuustere uitvoering. IN het andere geval zal je weer een spanningssluis moeten gaan maken wat mij veel duurder lijkt dan een aantal lijnonderbrekers verplaatsen in de bovenleiding en wat aanpassingen in het spoor.
Geef me 1 goede reden om de toepassing te maken die in mijn ogen duurder en ook minder robuust is dan degene die (volgens mij ook gebruikt gaat worden) je voorstelt?
Link
Zelfs op een spoorbrug van 40 meter kan een snelle trein stil komen te staan zoals hier in Maassluis. Ook bij omleidingen met elektrische locs (zoals de oude 1600 en 1700) kan een loc door wat voor reden stranden op het emplacement en zal dan gesleept moeten worden terwijl het hele emplacement wordt geblokkeerd door een trein.
Jablan
stadsweg

Bericht door Jablan »

Taran 5 schreef: di 05 aug 2025, 18:50^^ Opmerkelijke reactie dat die oplossing robuust is.
Zo zou ProRail-Communicatie het noemen. Ook omdat het politiek gezien prettig klinkt naar 'nu doen, de eerste tijd geen omkijken naar'.
Maar goed, daar ging het mij niet om. Ik wilde alleen aangeven, dat er meer oplossingen zijn voor het kruisen van 2 sporen met een verschillend voltage op de bovenleiding dan een deel schakelbaar maken.

Rondreizend en rondkijkend in Europa zijn er steeds minder plekken met een schakelbare bovenleiding en groeit het aantal spanningssluizen. Blijkbaar is het fenomeen 'schakelbaar' niet verder ontwikkeld door de spoorindustrie. Ook niet nodig sinds in Frankrijk met de TGV is bewezen, dat je al rijdend tussen verschillende stroom- en beveilingssystemen kunt wisselen.

Het stilvallen in een spanningssluis is een erkend en bekend risico. Op de HSL-Zuid was de sluis bij Zevenbergschen Hoek een probleem: spanningsloos de helling op ... op die plek zijn meerdere keren treinen gestrand. Geen reden voor paniek, wel een leermoment. In Venlo is alles vlak en wordt het een kwestie van 'niet remmen, laat maar rollen'. Vergelijkbaar met je voeten van alle pedalen in een auto.

Als je op Sporenplan of OpenRailwayMap kijkt, dan zie je, dat in Venlo alleen de sporen 1, 2 en 3 schakelbaar zijn ter hoogte van de perrons. De uitloop naar de reinigingsperrons is vast 1,5 kV. Spoor 4 en 5 hebben vast 1,5 kV. De goederensporen zijn al verdeeld in secties met 1,5 kV, 0 V en 15 kV. Om nu voor een kruisende beweging een schakelbaar gedeelte bij te bouwen, terwijl die techniek op zijn retour is, lijkt mij duurder dan een spanningsloze kruising.

Wat het wordt, is afwachten. Voor dit jaar staat alleen een buitendienststelling van 10 dagen voor het emplacement Venlo in de boeken, maar dat is redelijke vaagtaal. Het ombouwen van de aansluiting voor Stadler bij Blerick kan er ook mee bedoeld worden.

Interessanter vind ik de toekomst, als alles klaar is. Wordt het een stoptrein Maastricht - Nijmegen of komen er stoptreinen Maastricht - Venlo en Nijmegen - Venlo, aangevuld met een sneltrein? De plekken met dubbelspoor wijzen in elk geval op een forse versnelling.
Victor
autoweg

Bericht door Victor »

^^ Spanningsloos werkt prima daar waar treinen vaart hebben. Maar naar mijn idee is het ongewenst daar waar treinen in een accelererende fase zitten. In Venlo dus in de richtingen Duitsland en Roermond. Meer kans op onvoldoende snelheid op het moment dat het spanningsloze gedeelte begint.
Schelpenpaadje
2x2 autosnelweg

Bericht door Schelpenpaadje »

Volledig buiten de scope van dit project, maar is een ongelijkvloerse kruising van de Maaslijn en sporen met Duitse spanning ruimtelijk en technisch gezien mogelijk?
verfmeer95
expressweg

Bericht door verfmeer95 »

^^ Dat lijkt mij niet eens nodig. Als je de de perrons verplaatst naar de andere zijde van het goederenemplacement kruisen de goederentreinen Eindhoven-Duitsland de Maaslijn aan de Blericksezijde van het station, waar alle sporen 1500 V hebben. Alleen wordt de loopafstand tussen bus en trein dan wel een stuk groter.
PeterSchoeber
autoweg

Bericht door PeterSchoeber »

Schelpenpaadje schreef: di 05 aug 2025, 23:07 Volledig buiten de scope van dit project, maar is een ongelijkvloerse kruising van de Maaslijn en sporen met Duitse spanning ruimtelijk en technisch gezien mogelijk?
Dat is helaas niet mogelijk gelet op de beperkt beschikbare ruimte die je ter plekke hebt. Vanwege de onderdoorgang in de Vierpaardjes zul je met de Maaslijn omhoog moeten en dat ga je vanaf het perron niet redden zonder een erg steile helling. En waar moeten dan de goederentreinen blijven die ook af en toe gebruik maken van de zuidelijke Maaslijn.
Met vriendelijke groet,

Peter Schoeber uit Remmerden
Sondermaut
verkeersader

Bericht door Sondermaut »

Ik vraag me af of een onderdoorgang het met minder hoge stijgingspercentages had kunnen redden als ze Vierpaardjes niet aan het ondertunnelen waren.
Egbert
expressweg

Bericht door Egbert »

Absoluut. Maar dan had je voor die overweg nog iets anders moeten verzinnen. Een brug waarschijnlijk, en dat past ook niet echt.
verfmeer95
expressweg

Zolang de brug over de Maas slechts dubbelsporig is win je er ook niet veel mee.
PeterSchoeber
autoweg

^^ Jawel hoor. Een trein uit/naar Kaldenkirchen moet wachten op kruising als er een trein van/naar Tegelen langs moet.Dit hoeft niet als er een ongelijkvloersekruising zou zijn.
Met vriendelijke groet,

verfmeer95
expressweg

^^ Treinen in dezelfde richting hebben net al op elkaar moeten wachten voordat ze de Maas over konden of moeten dat vlak daarna nog doen. Daarvoor win je dus weinig met een ongelijkvloerse kruising.
Voor treinen in tegengestelde richtingen kan het wel effect hebben, maar dan kan je ook voor een fractie van het geld de perrons in Venlo verplaatsen.
Egbert
expressweg

Bericht door Egbert »

Ik kwam vandaag langs station Venray en deze traverse viel ineens op. Er hangt al een sein aan maar uiteraard zal hier ook de bovenleiding aan komen.

Afbeelding
PeterSchoeber
autoweg

^^ Dat waag ik zeer sterk te betwijfelen. Normaliter zijn de palen masten voor de bovenleiding zeer strikt gescheiden van de palen en masten voor de seinen.
Met vriendelijke groet,

Egbert
expressweg

Bericht door Egbert »

Waarom zou je hier zo'n constructie maken alleen maar om een paar seinen aan te hangen?
Wouter N14
Moderator

Bericht door Wouter N14 »

Misschien tijdelijk en dat er later nieuwe seinpalen worden geplaatst en aan dit portaal de bovenleiding kan.
Het mooiste overkomt je, het minste is bedacht. Freek de Jonge
Egbert
expressweg

Bericht door Egbert »

En dat terwijl deze seinen eigenlijk al niet nodig zijn. Nu met ATB-NG en straks met ERTMS.
sven_engelen
expressweg

Bericht door sven_engelen »

Een portaal voor seinen is helemaal niet zo gek. In Blerick hangt er ook eentje als je net het station verlaat richting Venlo. Daar hangen ook maar 2 seinen aan.
Svenlo
PeterSchoeber
autoweg

Egbert schreef: di 12 aug 2025, 8:22 Waarom zou je hier zo'n constructie maken alleen maar om een paar seinen aan te hangen?
Vraag mij niet waarom, misschien dat de bewoners van "De Inktpot" in Utrecht het wel weten, maar kennelijk kunnen volgens de huidige inzichten de bovenleiding en de seinen niet samen aan een mast. Mogelijk dat het iets met de zichtlijnen van de seinen in combinatie met de bovenleiding te maken heeft.

Afbeelding28450342-17593 Amsterdam Centraal 17 maart 1996
by Peter_Schoeber (award = block), on Flickr

Bovenstaand geeft een treffend beeld van een bovenleidingsportaal in combinatie met een "seinbrug". De kokerbalk van de seinbrug hangt hierbij tussen de draagkabel en de rijdraad in.

In het verleden was het trouwens wel mogelijk om een lichtsein aan een bovenleidingsmast te bevestigen. Hierbij zij wel vermeld dat de lichtseinen dan stukken lager hingen.

Een van de laatste, zo niet de allerlaatste, eenlicht hoogte seinen met kleurwisselaar.
Afbeelding28450514-46289 Emminkhuizen 28 januari 2007

Zelfs de standaard 3 licht hoogteseinen hingen, bij gebrek aan een plaats langs de baan om een seinpaal te plaatsen, wel eens aan een bovenleidingsmast.
Afbeelding28450245-10894 Amsterdam Singelgracht 16 oktober 1993
Met vriendelijke groet,

Egbert
expressweg

Bericht door Egbert »

PeterSchoeber schreef: di 12 aug 2025, 15:10
Bovenstaand geeft een treffend beeld van een bovenleidingsportaal in combinatie met een "seinbrug". De kokerbalk van de seinbrug hangt hierbij tussen de draagkabel en de rijdraad in.
De ontwerper van die constructie is een theoretisch opgeleide. :facepalm:

En wat is het probleem van de seinpaal naast het spoor?
Stefanuzz
verkeersader

Bericht door Stefanuzz »

Wouter N14 schreef: di 12 aug 2025, 9:08 Misschien tijdelijk en dat er later nieuwe seinpalen worden geplaatst en aan dit portaal de bovenleiding kan.
Hier een foto die ik gemaakt heb op station Cuijk op 23 juni jl. Het sein hangt aan het portaal omdat er geen ruimte is tussen de twee sporen om een seinpaal te plaatsen denk ik. En ze zullen de seinen het liefst rechts van het betreffende spoor willen hebben vanwege voorschriften/regelgeving(?). Links van het spoor op het perron op een seinpaal was mogelijk geweest wellicht, maar dan doorkruis je waarschijnlijk de blindengeleidelijn.

Afbeelding
📸 Freelance Bouwfotograaf.nl / Beeldbank.SVFW.nl
💻 Vrije tijd projecten: HMpaal.nl - MXbord.nl - IMbot.nl
sven_engelen
expressweg

Bericht door sven_engelen »

Dan vraag ik me af wat er mis zou zijn met een soort zweepmast? Ik heb dat eigenlijk nog nooit langs het spoor gezien. Ik hoop overigens wel dat alle seinen aan dat portaal komen te hangen, als het maar voor 1 sein is dan vind ik het een gigantische geldverspilling.
Svenlo
djiwie
stadsweg

Bericht door djiwie »

Dit lijkt me een wel erg stevige constructie voor alleen twee lichtseintjes?
sven_engelen schreef: wo 13 aug 2025, 13:40 Dan vraag ik me af wat er mis zou zijn met een soort zweepmast? Ik heb dat eigenlijk nog nooit langs het spoor gezien. Ik hoop overigens wel dat alle seinen aan dat portaal komen te hangen, als het maar voor 1 sein is dan vind ik het een gigantische geldverspilling.
Dat lichtsein op de achtergrond bij spoor 3 is volgens mij al het nieuwe uitrijsein (nog afgekruist en was eerder een dwergsein). Dus die komt iig niet aan dit portaal te hangen.
NSDaniel
woonerf

Bericht door NSDaniel »

sven_engelen schreef: wo 13 aug 2025, 13:40 Dan vraag ik me af wat er mis zou zijn met een soort zweepmast? Ik heb dat eigenlijk nog nooit langs het spoor gezien. Ik hoop overigens wel dat alle seinen aan dat portaal komen te hangen, als het maar voor 1 sein is dan vind ik het een gigantische geldverspilling.
Rondom Bijlmer ArenA hangen diverse seinen aan zweepmasten!

Ik vermoed dat deze situatie ook tot stand is gekomen door het afblazen van de NG-seinen, die wél in PVR tussen sporen zouden passen.
Laatst gewijzigd door NSDaniel op wo 27 aug 2025, 0:22, 1 keer totaal gewijzigd.
PeterSchoeber
autoweg

Geldverspilling of niet maar op station Tegelen, ook gelegen aan de Maaslijn, hangt al meer dan 25 jaar een enkel lichtsein aan een speciaal portaal. Het dwergsein van spoor 2 staat hier nog gewoon op zijn plek.
Afbeelding28450424-24726 Tegelen 15 augustus 1997

Voor de liefhebbers van rariteiten op het gebied van lichtseinen verwijs ik jullie naar dit album. https://www.flickr.com/photos/25717227@ ... 301940033/ Je vindt hier een aardige collectie rariteiten op seingebied.
Met vriendelijke groet,