Verbetering Maaslijn van start

Praat hier over het openbaar vervoer en haar infrastructuur (spoorlijnen, metrolijnen, tram- en busbanen.

Moderator: Moderatoren

Egbert
expressweg

Re: Verbetering Maaslijn van start

Bericht door Egbert »

Stefanuzz schreef: wo 13 aug 2025, 11:31
Wouter N14 schreef: di 12 aug 2025, 9:08 Misschien tijdelijk en dat er later nieuwe seinpalen worden geplaatst en aan dit portaal de bovenleiding kan.
Hier een foto die ik gemaakt heb op station Cuijk op 23 juni jl. Het sein hangt aan het portaal omdat er geen ruimte is tussen de twee sporen om een seinpaal te plaatsen denk ik. En ze zullen de seinen het liefst rechts van het betreffende spoor willen hebben vanwege voorschriften/regelgeving(?). Links van het spoor op het perron op een seinpaal was mogelijk geweest wellicht, maar dan doorkruis je waarschijnlijk de blindengeleidelijn.
Dan stelt dat bij mij automatisch de vraag wat opeens het probleem is van links geplaatste seinen, want dat doen we toch al sinds de tijd van armseinen zo.
En hoe het voorheen dan opgelost was. Dat kan ik ook wel beantwoorden met streetview: daar staat gewoon een sein tussen spoor 1 en 2.
Giuseppe
verkeersader

Bericht door Giuseppe »

Dat sein stond wel in de andere richting opgesteld. Dit sein dient voor verkeer in richting normaalspoor op een langer stuk dubbelspoor (er komt immers 1,5km dubbelspoor bij)
Rogier
2x2 autosnelweg

Bericht door Rogier »

Wat ik defacto vreemd vindt, is dat men niet tegelijkertijd ECTS installeert, want het ATB-NG systeem wordt toch verwijderd (en NS54 samen met ATB,-EG geïnstalleerd).
Dan hoef je überhaupt geen seinen meer te plaatsen.
PeterSchoeber
autoweg

Bericht door PeterSchoeber »

^^ ECTS wordt zeer geleidelijk ingevoerd en in de tijd van plannen maken voor het verbeteren van de Maaslijn, een jaartje of 10 ofzo geleden, was er nog geen concreet zicht op het invoeren van ECTS dus is het niet onmogelijk dat er een ontwerp is gemaakt zonder ECTS en dus worden er nog gewoon seinen geplaatst.
Met vriendelijke groet,

Peter Schoeber uit Remmerden
JanVerhoeven
verkeersader

Bericht door JanVerhoeven »

ETCS (European Train Control System) heeft als direct nadeel dat de techniek niet stilstaat maar nog in ontwikkeling is. Het is niet zoiets simpels als GPS wat decennialang min of meer hetzelfde werkt en waar je niet enorm mee achterloopt als je oudere installatie ervan hebt.

Als je het op dit traject nu bouwt dan 'bevries' je dat traject op de staat van die techniek anno 2025, als je dan pas 5, 10 jaar later weer andere trajecten gaat ombouwen dan komt daar weer een stuk nieuwere techniek. Dan zit je of weer met extra gedoe of weer met een extra investering voor de update/-grade en klaagt men weer dat er geld was weggegooid. En je zit weer vast aan de ombouw van al het materieel wat over de lijn moet kunnen.
Stefanuzz
verkeersader

Bericht door Stefanuzz »

sven_engelen schreef: wo 13 aug 2025, 13:40 Dan vraag ik me af wat er mis zou zijn met een soort zweepmast? Ik heb dat eigenlijk nog nooit langs het spoor gezien.
Station Tiel heeft ook een sein aan een zweepmast:

Afbeelding
📸 Freelance Bouwfotograaf.nl / Beeldbank.SVFW.nl
💻 Vrije tijd projecten: HMpaal.nl - MXbord.nl - IMbot.nl
Jablan
dorpsstraat

Bericht door Jablan »

PeterSchoeber schreef: do 14 aug 2025, 13:37^^ ECTS wordt zeer geleidelijk ingevoerd en in de tijd van plannen maken voor het verbeteren van de Maaslijn, een jaartje of 10 ofzo geleden, was er nog geen concreet zicht op het invoeren van ECTS dus is het niet onmogelijk dat er een ontwerp is gemaakt zonder ECTS en dus worden er nog gewoon seinen geplaatst.
Wat wel zou kunnen, is het plaatsen van de Eurobalises op grote schaal. De specificaties daarvan staan al ca. 30 jaar vast en ze zijn goed te combineren met de plekken, waar ATB-Vv of ATB-NG bakens zijn. Dan is de overstap van ATB naar ECTS tzt sneller te maken.
Schelpenpaadje
2x2 autosnelweg

Bericht door Schelpenpaadje »

Er ligt al op verschillende trajecten ETCS/ERTMS, dus dat je de ontwikkeling bevriest is niet per se een argument. Vanwege de zeer beperkte ervaring bij aannemers en de opdrachtgevers, en te verwachten kinderziektes, wil je de landelijke uitrol beheerst starten. Te beginnen met enkele trajecten waar je dit relatief eenvoudig kunt doen. Dat betekent (deel)trajecten die niet of zeer beperkt zijn verweven met trajecten waar tegelijk nog met ATB zal worden gereden.

Enkele trajecten waar de komende jaren met de uitrol van ERTMS wordt gepionierd:

Zeeuwse Lijn:
https://www.prorail.nl/nieuws/zeeuwse-l ... nvak-ertms

Noordelijke Nevenlijnen (te beginnen in Friesland):
https://www.prorail.nl/nieuws/eerste-st ... jnen-gezet

Kijfhoek - Belgische grens:
https://www.prorail.nl/nieuws/feestje-e ... -van-start
Mundial
verkeersader

Bericht door Mundial »

In Zwitserland en Luxemburg is ETCS ondertussen op zo goed als het hele spoorwegnet geïnstalleerd. In België zitten we aan 83% en is het streefdoel om tegen het einde van het jaar het volledige net te hebben voorzien.
Zo experimenteel is ETCS nu ook weer niet. Af en toe komen er nog nieuwe baselines uit maar dat geeft enkel problemen als de baseline van het spoor recenter is dan die van de trein (en de recentste baselines hadden betrekking op ATO/treinen zonder bestuurder en worden in de praktijk niet geïnstalleerd).

Al goed dat Duitsland zo traag is, anders werd Nederland een eiland met ATB.
Wouter N14
Moderator

Bericht door Wouter N14 »

Schelpenpaadje schreef: za 16 aug 2025, 23:55 Zeeuwse Lijn:
https://www.prorail.nl/nieuws/zeeuwse-l ... nvak-ertms
En dan ook maar op een kwart van de lijn...
Het mooiste overkomt je, het minste is bedacht. Freek de Jonge
Jablan
dorpsstraat

Bericht door Jablan »

Waar het al in gebruik is, is het allemaal level 2. De experimenten van ProRail betreffen level 3. Dat niveau kun je ook testen, waar level 2 in bedrijf is.
Desondanks zie ik geen enkele reden waarom op de Maaslijn (en andere werktrajecten) je niet nu al zou beginnen met de basisonderdelen in te bouwen. Of is ProRail intern zo verdeeld, dat Project Maaslijn niet kan samenwerken met Project ERMTS?
PeterSchoeber
autoweg

^^ Ik denk, weet het wel haast zeker, dat de drie betrokken provincies Gelderland, Noord Brabant en Limburg geen verder uitstel dulden van de werkzaamheden aan de Maaslijn. De drie genoemde provincies zijn al meer dan 10 jaar aan het lijntje gehouden door ProRail in hun pogingen om de Maaslijn opgewaardeerd te krijgen.

Feitelijk had de Maaslijn eind negentiger jaren van de vorige eeuw moeten worden geëlektrificeerd toen de plan U treinstellen aan het eind van hun levensduur kwamen.
Met vriendelijke groet,

Egbert
expressweg

Bericht door Egbert »

Jablan schreef: ma 18 aug 2025, 21:33 Waar het al in gebruik is, is het allemaal level 2. De experimenten van ProRail betreffen level 3. Dat niveau kun je ook testen, waar level 2 in bedrijf is.
Misschien dat Prorail aan het experimenteren is met level 3, maar level 3 is nog lang niet klaar voor de praktijk. Ik denk dat je baseline 3 bedoelt, wat nog altijd ERTMS level 2 is.
Op de Hanzelijn ligt baseline 2, de Betuweroute rijdt al jaren met ERTMS zonder seinen, de vraag is echt waarom Prorail nu weer zo lang wil gaan testen.
Het excuus is dat het nu weer een andere leverancier is.
Jablan
dorpsstraat

Bericht door Jablan »

Je hebt deels gelijk - mijn kennis is alweer iets verouderd, zie ik.
Een deel van level 3 is terechtgekomen in level 2 onder de hogere baselineversies. ProRail wil toe naar een beveiliging op basis van de remweg in plaats van seinen en blokken. Thales mag er mee testen. Een voordeel: ook deze opzet moet overweg kunnen met voorgaande systemen.

Tegelijk een hardnekkig misverstand benoemen.
De S van ERTMS is verkeerd vertaald. In de Engelse afkorting wordt met System het stelstel, het samenhangend geheel bedoeld. ProRail heeft het 1-op-1 vertaald in Systeem. Wat onzin is, want er is al een verkeersleiding, GSM-R is al in gebruik, enz. Alleen ATB wordt vervangen door ETCS. Meer niet. Het verschil tussen Engels en Nengels :top:

Hanzelijn, HSL en Betuweroute hebben ETCS 2 in een basisversie. De lijnen zijn opgedeeld in blokken en bij de Hanzelijn is het seinbeeld gelijk aan wat de machinist op het scherm ziet. (Of de seinen worden uitgeschakeld wanneer een trein op ETCS rijdt).
PeterSchoeber schreef: ma 18 aug 2025, 22:04^^ Ik denk, weet het wel haast zeker, dat de drie betrokken provincies Gelderland, Noord Brabant en Limburg geen verder uitstel dulden van de werkzaamheden aan de Maaslijn. De drie genoemde provincies zijn al meer dan 10 jaar aan het lijntje gehouden door ProRail in hun pogingen om de Maaslijn opgewaardeerd te krijgen.
Feitelijk had de Maaslijn eind negentiger jaren van de vorige eeuw moeten worden geëlektrificeerd toen de plan U treinstellen aan het eind van hun levensduur kwamen.
Het ontbreekt aan politici of bestuurders met èn vakinhoudelijke kennis èn een duidelijke visie over waar het heen moet, zowel landelijk als bij de provincies. Bij de Maaslijn was de provincie Overijssel (weer eens) het breekijzer. Overijssel heeft elektrificatie voorgefinancierd en zo het Rijk voor voldongen feiten gesteld, zo ruimte gecreëerd om de Maaslijn bij de landelijke politiek erdoor te krijgen. Gelderland heeft nul kennis/visie, anders zou men daar allang bezig zijn met een bovenleiding Apeldoorn - Zutphen - Winterswijk - Zevenaar en Elst - Tiel.

Bij de Maaslijn valt mij op, dat de wissels nergens benoemd worden. Worden die vernieuwd of blijft het langzaam de stations in- en uitrijden?
Egbert
expressweg

Bericht door Egbert »

Er was iemand die in de spoorsector zat en als hobby vele politici hielp met spoorprojecten. O.a. de combintunnel Nijverdal komt uit zijn engagement en ook de heropening van Enschede - Gronau, maar ook vele kamervragen zijn in feite van zijn hand.
Ik ken hem persoonlijk.

Maar vooral het continue tegenwerken vanuit de professionele spoorhoek en het ministerie (de ambtenaren van V&W, tegenwoordig I&W hebben 0,0 met spoor, dat is eigenlijk het ministerie van wegenbouw) is hem niet in de kouwe kleren gaan zitten en uiteindelijk is hij er mee gestopt voor zijn eigen gezondheid.
Prorail en de spoorsector in zijn geheel is een zeer conservatieve, niet-innoverende sector waar datgene wat altijd gedaan is het beste is en iets nieuws gewoon niet kan. De spoorsector was vroeger ook een sector van werktuigbouw en elektrotechniek, computers en modern softwaremanagement wat je voor ERTMS en moderne seinhuizen nodig hebt was totaal onbekend. Dat is een alemeen dingetje in de spoorsector, ook bepaalde spoorvoertuigbouwers hebben grote moeite om de software in hun voertuigen werkend te krijgen.

Komt nog eens bij dat Prorail tegenwoordig zo hard uitgekleed is dat zelfs daar de kennis niet meer zit. Dat zit alleen bij de aannemersmaatschappijen die natuurlijk helemaal niets proactief doen, het liefst uurtje factuurtje werken en als het even kan een project zo krap calculeren dat er wel nawerk aan vast moet zitten.
Vinny
4x5 autosnelweg

Bericht door Vinny »

Het zou denk ik wel zinvol zijn als politici die over (spoor)infrastructuur gaan ook een basiscursus krijgen over de spoortechniek. Zou al veel schelen.
Let op: Sarcasmemodus over een lengte van 10 kilometer.
Chris
Moderator

Bericht door Chris »

Een tijd terug was er een technische briefing over de HSL zuid. Er kwamen maar twee of drie politici opdagen...
Ds79m
2x3 autosnelweg

Bericht door Ds79m »

^^ Wat valt er nou ludiek te twitteren over zoiets sufs als een technische briefing? :nothanks:
Peter - Als je veel tegenwind hebt, kun je beter zelf gaan liggen
Vinny
4x5 autosnelweg

Bericht door Vinny »

Gaat om de inhoud, daar zijn ze niet voor de politiek in gegaan. Dilan Yezilgüs is bij uitstek pedant van de 'het maakt niet uit wat ik zeg, als ik maar goed overkom bij de kiezer' generatie. Ik kan Benthe Becker een stuk beter hebben, maar die heeft 'geen interesse' om de kar bij de VVD te trekken. Ja dan weet ik het ook niet meer. Willen ze mij echt niet als kiezer? :rofl2:
Let op: Sarcasmemodus over een lengte van 10 kilometer.
Jablan
dorpsstraat

Bericht door Jablan »

Nee, Vinny, ze willen je niet als kiezer. Als jij je verkiesbaar stelt bij een keurige, democratische partij, dan maak je wel kans op mijn stem.
Egbert schreef: wo 20 aug 2025, 10:19Er was iemand die in de spoorsector zat en als hobby vele politici hielp met spoorprojecten.
Ik weet wie je bedoelt, maar wat is de relevantie mbt de Maaslijn?
Egbert
expressweg

Bericht door Egbert »

Jablan schreef: wo 20 aug 2025, 15:17 Nee, Vinny, ze willen je niet als kiezer. Als jij je verkiesbaar stelt bij een keurige, democratische partij, dan maak je wel kans op mijn stem.
Egbert schreef: wo 20 aug 2025, 10:19Er was iemand die in de spoorsector zat en als hobby vele politici hielp met spoorprojecten.
Ik weet wie je bedoelt, maar wat is de relevantie mbt de Maaslijn?
vakinhoudelijke kennis èn een duidelijke visie over waar het heen moet,
Schelpenpaadje
2x2 autosnelweg

Vinny schreef: wo 20 aug 2025, 14:23 Gaat om de inhoud, daar zijn ze niet voor de politiek in gegaan. Dilan Yezilgüs is bij uitstek pedant van de 'het maakt niet uit wat ik zeg, als ik maar goed overkom bij de kiezer' generatie. Ik kan Benthe Becker een stuk beter hebben, maar die heeft 'geen interesse' om de kar bij de VVD te trekken. Ja dan weet ik het ook niet meer. Willen ze mij echt niet als kiezer? :rofl2:
Hoog tijd om partijen die alleen bezig zijn met hun kiezers, imago en mooie beloftes zonder plannen irrelevant te maken.
Taran 5
verkeersader

Bericht door Taran 5 »

Nog wat plaatjes:
Afbeelding
Overweg in de Monsigneur Hanssenstraat te Venray. Het plaatje doet (in mijn ogen) niet echt Nederlands aan ondanks de AHOB installatie.
Afbeelding
Kijkende in de richting van Vierlingsbeek.
Afbeelding
Deze foto is richting het station. Op de voorgrond een RHS balk waarvan ik dacht dat er bovenleiding op gehangen zou worden maar toen de palen geplaatst werden ervoor wist ik dat het een seinmast is. Seinmasten staan namelijk 90 graden gedraaid ten opzichte van bovenleidingsmasten.
Afbeelding
Mast wordt opgepakt door een graafmachine. Gek dat daar niet een makkelijker manier voor is dan dit,ik bedoel met een strop en dergelijke.
Afbeelding
Perron van station Venray wordt eveneens aangepakt.
Afbeelding
Te Boxmeer in de overweg van de Sint Anthonisstraat, er liggen dwarsliggers klaar om gebruikt te gaan worden.
AfbeeldingHier kijkend in de richting van Cuijk,hier wordt het spoor een stukje verdubbeld en liggen de fundaties klaar om in de grond gestampt te worden.
Afbeelding
Dit plaatje genomen op de Floralaan kijkend naar het station van Boxmeer, ook hier liggen de fundaties klaar.
Afbeelding
Ook vanaf de Floralaan, een stapel funderingen ligt klaar om naar hun plek gebracht te worden door een graafmachine (heel in de verte wellicht te zien). Binnenkort weer meer!
Laatst gewijzigd door Taran 5 op vr 22 aug 2025, 23:08, 1 keer totaal gewijzigd.
Taran 5
verkeersader

Bericht door Taran 5 »

Nog 1 plaatje omdat ik de verkeerde knop had gebruikt :roll:
Afbeelding
Plaatje te Mook Molenhoek, hier weinig te zien maar naar het noorden bij het vliegveld zijn er wel al fundaties geplaatst zoals op mijn foto´s te zien is.
Taran 5
verkeersader

Bericht door Taran 5 »

Vandaag was ik in Venray:
Afbeelding
Geen idee waarom dat stuk spoor hier ontbreekt :nahzeg:
Afbeelding
Ik had het in mijn eerdere post dat seinpalen 90 graden gedraaid staan ten opzichte van bovenleidingsmasten, zie hier een voorbeeld.
Afbeelding
Het lichtsein is inmiddels in gebruik genomen en er is een lichtsein geplaatst op het meest rechter spoor. Een laag geplaatst sein kan hier niet geplaatst worden aangezien de snelheid alhier 60 km/h is en laag geplaatste seinen worden maar tot maximaal 40 km/h geplaatst, tevens heb ik van een meester vernomen dat laag geplaatste seinen toch liever niet geplaatst worden door Prorail dus daarom ook de sein portalen te Boxmeer en Cuijk.
Schelpenpaadje
2x2 autosnelweg

^^ Waarom staan de H-balken van bovenleidingmasten en de palen van een seinportaal dan anders georiënteerd ten opzichte van het spoor?

Heeft dit op de één of andere manier te maken met de horizontale krachten van bovenleidingdraden?
PeterSchoeber
autoweg

^^ Zelfs ik heb geen idee waarom of dat zo is. Was mij zelf nooit opgevallen met het vele fotograferen wat ik gedaan heb maar door de opmerkingen van Taran viel het mij pas op. Gokje van mijn kant, in de wetenschap dat ProRail een oer conservatief bedrijf is, wij deden het altijd zo en zo blijven wij het dus doen. Een tweede mogelijkheid is, in de wetenschap dat seinwezen en bovenleiding twee totaal verschillende disciplines zijn, om duidelijk onderscheid te maken tussen een mast voor de bovenleiding en masten voor de seinen.
Met vriendelijke groet,

Taran 5
verkeersader

Bericht door Taran 5 »

^^ Voorheen plaatste NS en later Prorail een ander soort paal zonder de¨vlaggetjes¨ zoals op de volgende foto al is dat wel een bovenleidingsmast:
Afbeelding
Deze mast staat bij de Vierpaardjes te Venlo en is een zeldzame verschijning voor een bovenleidingsmast maar deze staat wel¨goed¨.
Leuk is wel in de stream van Peter zijn de lichtgeleider seinen die geheel verdwenen zijn ( je kon ze in eerste instantie herkennen aan het feit dat ze geen fantoomkappen hadden maar ze later alsnog kregen).
Victor
autoweg

Bericht door Victor »

Schelpenpaadje schreef: zo 24 aug 2025, 9:27 ^^ Waarom staan de H-balken van bovenleidingmasten en de palen van een seinportaal dan anders georiënteerd ten opzichte van het spoor?

Heeft dit op de één of andere manier te maken met de horizontale krachten van bovenleidingdraden?
Dat heeft er zeker mee te maken. Zo'n H-balk heeft in de ene richting een ander weerstandsmoment dan in de andere richting.
Dat scheelt ongeveer een factor 2,7.
Bij bovenleidingportalen wil je dat die in de lengterichting van het spoor "flexibeler" zijn, bij zo'n los seinportaal wil je dat juist niet - omdat ie los staat.
Egbert
expressweg

Bericht door Egbert »

Taran 5 schreef: za 23 aug 2025, 18:00 Vandaag was ik in Venray:
Afbeelding
Geen idee waarom dat stuk spoor hier ontbreekt :nahzeg:
Spoor 3 wordt een kopspoor vanuit Nijmegen.
Niet slim bedacht, want je moet dus altijd spoor 2 kruisen om naar dat kopspoor te gaan. Beter hadden ze van spoor 2 een kopspoor gemaakt.