Je hebt deels gelijk - mijn kennis is alweer iets verouderd, zie ik.
Een deel van level 3 is terechtgekomen in level 2 onder de hogere baselineversies. ProRail wil toe naar een beveiliging op basis van de remweg in plaats van seinen en blokken. Thales mag er mee testen. Een voordeel: ook deze opzet moet overweg kunnen met voorgaande systemen.
Tegelijk een hardnekkig misverstand benoemen.
De S van ERTMS is verkeerd vertaald. In de Engelse afkorting wordt met
System het stelstel, het samenhangend geheel bedoeld. ProRail heeft het 1-op-1 vertaald in
Systeem. Wat onzin is, want er is al een verkeersleiding, GSM-R is al in gebruik, enz. Alleen ATB wordt vervangen door ETCS. Meer niet. Het verschil tussen Engels en Nengels
Hanzelijn, HSL en Betuweroute hebben ETCS 2 in een basisversie. De lijnen zijn opgedeeld in blokken en bij de Hanzelijn is het seinbeeld gelijk aan wat de machinist op het scherm ziet. (Of de seinen worden uitgeschakeld wanneer een trein op ETCS rijdt).
PeterSchoeber schreef: ma 18 aug 2025, 22:04
Ik denk, weet het wel haast zeker, dat de drie betrokken provincies Gelderland, Noord Brabant en Limburg geen verder uitstel dulden van de werkzaamheden aan de Maaslijn. De drie genoemde provincies zijn al meer dan 10 jaar aan het lijntje gehouden door ProRail in hun pogingen om de Maaslijn opgewaardeerd te krijgen.
Feitelijk had de Maaslijn eind negentiger jaren van de vorige eeuw moeten worden geëlektrificeerd toen de plan U treinstellen aan het eind van hun levensduur kwamen.
Het ontbreekt aan politici of bestuurders met èn vakinhoudelijke kennis èn een duidelijke visie over waar het heen moet, zowel landelijk als bij de provincies. Bij de Maaslijn was de provincie Overijssel (weer eens) het breekijzer. Overijssel heeft elektrificatie voorgefinancierd en zo het Rijk voor voldongen feiten gesteld, zo ruimte gecreëerd om de Maaslijn bij de landelijke politiek erdoor te krijgen. Gelderland heeft nul kennis/visie, anders zou men daar allang bezig zijn met een bovenleiding Apeldoorn - Zutphen - Winterswijk - Zevenaar en Elst - Tiel.
Bij de Maaslijn valt mij op, dat de wissels nergens benoemd worden. Worden die vernieuwd of blijft het langzaam de stations in- en uitrijden?