[E] Zonsverduisteringen in Spanje: 2026, 2027 en 2028

Moderator: Moderatoren

Chris
Moderator

[E] Zonsverduisteringen in Spanje: 2026, 2027 en 2028

Bericht door Chris »

Er komen drie zonsverduisteringen aan in Spanje. Gezien de potentiële interesse daarin, een apart topic die niet na wat inactiviteit wegvalt in het wegrestaurant.

Informatie: https://eclipses.ign.es/

Onderstaande afbeelding geeft het pad van de totale zonsverduistering aan. De langstdurende totaliteit is in het midden ervan.
Afbeelding

12 augustus 2026

Info: https://en.wikipedia.org/wiki/Solar_ecl ... t_12,_2026

Op 12 augustus 2026 is er een totale zonsverduistering in Noord-Spanje. Zeker ten zuiden van de Pyreneeën / Cantabrisch Gebergte zijn de meteorologische omstandigheden in de regel zeer gunstig. Je kan natuurlijk pech hebben dat er net een depressie over trekt, maar dit is in de regel één van de zonnigste delen van Europa en goed bereikbaar per auto. Grote delen zijn ook relatief dunbevolkt, waarmee de verkeerschaos vermoedelijk beter te vermijden is indien je mobiel wil zijn rond de verduistering.

De zonsverduistering van 21 augustus 2026 is laat op de dag, vrijwel tegen zonsondergang. Totaliteit begint in Gijón om 20:26 uur (zonsondergang: 21:09), in Zaragoza om 20:29 uur (zonsondergang 20:47 uur). Dat maakt het toch wel een wat andere ervaring dan midden op de dag zoals in 1999. Gezien de lage stand van de zon wil je eigenlijk op een heuvel met vrij zicht naar het west-noordwesten zitten. Aan de Spaanse oostkust is de kans al groter dat er bergen voor zitten.

2 augustus 2027

Info: https://en.wikipedia.org/wiki/Solar_ecl ... st_2,_2027

Dit is een totale zonsverduistering in Zuid-Spanje. Onder andere Cadiz, Algeciras en Málaga liggen in het pad. Totaliteit is aan het einde van de ochtend, rond 10:45 uur. Ook hier zijn de meteorologische omstandigheden bovengemiddeld gunstig. De kans op helder weer is relatief groot. Deze regio is wel bergachtiger dan de eclipse van 2026, wat mobiliteit rond de eclipse potentieel wat lastiger maakt (grote concentratie verkeer op autosnelwegen door de bergen). Voor het langste effect moet je eigenlijk in Tarifa zitten. Het is aannemelijk dat de wegen naar Tarifa helemaal vol zullen lopen met dagjesmensen.

26 januari 2028

Info: https://en.wikipedia.org/wiki/Solar_ecl ... y_26,_2028

Dit is een annular eclipse, wat betekent dat de maan kleiner is dan de zon, en er dus net geen totale zonsverduistering is, een ring blijft zichtbaar. Deze eclipse is ook tegen zonsondergang aan. De annular eclipse begint om 17:52 in Sevilla (zonsondergang: 18:36 uur). Het is zichtbaar over een groot deel van Zuid-Spanje en Oost-Spanje.
Willem
2x4 autosnelweg

Re: [E] Zonsverduisteringen in Spanje: 2026, 2027 en 2028

Bericht door Willem »

^^ Wel interessant om mee te maken.

Ergens in 1999 (?) was ik met een groep op nog geen 50 kilometer van een totale zonsverduistering in Roemenië. De reisleider destijds negeerde onze wensen voor een kleine omweg om een totale zonsverduistering te zien totaal en ging een heel andere richting op. Tot onze grote spijt. 😒

Van die bijna totale zonsverduistering kan ik me nog wel herinneren dat het weer van slag was. Tijdens een stabiel zomerse week werd het opeens donker en koud.
Palance
4x5 autosnelweg

Bericht door Palance »

Chris schreef: ma 30 jun 2025, 20:18 Dit is een annular eclipse
Ofwel, gewoon een ringvormige zonsverduistering.

Ik heb de totale zonsverduistering van 11 augustus 1999 meegemaakt, ik was toen in de buurt van Reims. Dat is iets dat je ook meer vergeet.Het moment dat je die schaduw op je af ziet denderen vanuit de verte was letterlijk een kippenvel moment want het werd even koeler.
"The problem with internet quotes is that you can't always depend on their accuracy" - Abraham Lincoln, 1864.
Autostrada
autoweg

Bericht door Autostrada »

12 of 21 augustus 2026?
waldo79
4x3 autosnelweg

Bericht door waldo79 »

De oorspronkelijke bron spreekt van 12 augustus.
Chris
Moderator

Bericht door Chris »

Ja 12 augustus, ik had de cijfers verkeerd om getypt...
Pino
4x3 autosnelweg

Bericht door Pino »

^^ 12 augustus is nieuwe maan, dus kan niet missen ...
Willem schreef: ma 30 jun 2025, 20:26 Ergens in 1999 (?) was ik met een groep op nog geen 50 kilometer van een totale zonsverduistering in Roemenië. De reisleider destijds negeerde onze wensen voor een kleine omweg om een totale zonsverduistering te zien totaal en ging een heel andere richting op. Tot onze grote spijt. 😒

Van die bijna totale zonsverduistering kan ik me nog wel herinneren dat het weer van slag was. Tijdens een stabiel zomerse week werd het opeens donker en koud.
Ik zat 'gewoon' in Rotterdam, wat een procent of 98% verduistering had - had geloof ik tentamen of zoiets, waardoor ik niet weg kon. Kou herinner ik me niet specifiek, wel de manier waarop alle natuur totaal tot stilstand kwam. Weer, dieren, andere geluiden. En met 98% was het aan de ene kant nog enorm licht, maar aan de andere kant een soort zomeravond midden op de dag.
Egbert
expressweg

Bericht door Egbert »

Vanaf zo'n 95% begin je het wel te merken ja. Zo van "hee, dat is gek, de zon schijnt maar het is niet zo licht als het zou moeten zijn" Want tegen de zon in kijken lukt je dan nog altijd niet. Dat gaat zelfs met 99% nog niet.
Dan begrijp je wel waarom dit vroeger gezien werd als het einde van de wereld.

1999 werkte ik in Duitsland, ik ben er 200 km voor naar het zuiden gereden om er bijna niets van te zien want het was bewolkt. Kom je terug op het werk "waar ben jij geweest?" "Zonsverduistering kijken" "Wat? Welke zonsverduistering? Niets van gezien". Nee, daar was het 98%.
2008 naar Novosibirsk geweest voor een total verduistering, geweldig weer, mooi te zien, ook goed uitzicht op de omgeving.
Vorig jaar naar de VS, ook super mooi, alleen iets minder uitzicht naar de horizon.

Ik ga in 2026 zeker naar Spanje.
Laatst gewijzigd door Egbert op wo 02 jul 2025, 8:34, 1 keer totaal gewijzigd.
Chris
Moderator

Bericht door Chris »

Egbert schreef: di 01 jul 2025, 17:34 1999 werkte ik in Duitsland, ik ben er 200 km voor naar het zuiden gereden om er bijna niets van te zien want het was bewolkt. Kom je terug op het werk "waar ben jij geweest?" "Zonsverduistering kijken" "Wat? Welke zonsverduistering? Niets van gezien". Nee, daar was het 98%.
Ik heb de eclipse van 1999 gezien in Landsberg am Lech, we reden daar vanuit Tirol heen. Ik herinner mij nog dat het toen best slecht weer was, alleen rond de verduistering was het gelukkig enige tijd helder. Maar als je dus buiten het pad van totaliteit zat én het was bewolkt of regenachtig, dan is de kans groot dat je er niks van mee gekregen hebt.
Wesso
2x3 autosnelweg

Bericht door Wesso »

^^ Wij zaten in Laon (dacht ergens bij de 100%-lijn in Noord-Frankrijk) waar het eerst bewolkt en miezerig was. Het werd bijna helemaal donker midden op de dag, en tijdens de eclips brak de bewolking volgens mij. De vogels waren ook van slag.
Ger81
autoweg

Bericht door Ger81 »

In 2016 zijn we op vakantie geweest in Galicia, en zowel mijn betere helft als ikzelf wilden hier absoluut nog eens terugkomen.

Vorig jaar, in alle publiciteit rondom de eclips in Amerika, gelezen over deze aankomende zonsverduisteringen.
Daarop hebben we recordvroeg de zomervakantie 2026 geboekt: Ares ten noordoosten van La Coruña is de plaats van handeling. Een ideaal plekje voor deze eclips.

En mocht het weer onverhoopt tegenvallen, dan rij je zo naar Castilla y León, met bijna gegarandeerd heldere omstandigheden.
Ubi volentia est, via est
Chris
Moderator

Bericht door Chris »

Zijn er meer mensen die gepland hebben om naar Spanje te gaan met de zonsverduistering van 12 augustus 2026?

Ik zit nog te twijfelen. De omstandigheden en het terrein zijn gunstig maar het is erg jammer dat de zonsverduistering zo kort voor zonsondergang is. In de meeste plaatsen in Noord-Spanje is de zonsverduistering maar 8 graden boven de horizon.

Qua zicht zou de Spaanse noordkust het meest gunstig zijn (Asturias bijvoorbeeld), maar daar is de kans op bewolkt weer veel groter dan ten zuiden van het Cantabrisch gebergte.
Aan de Spaanse oostkust zitten de bergen er waarschijnlijk voor, bij Castellón is de eclipse op maar 4 graden boven de horizon. Op de Balearen is het met zonsondergang.
verfmeer95
expressweg

Bericht door verfmeer95 »

Is qua zichtbaarheid IJsland niet een betere optie?
Hajo
2x3 autosnelweg

Bericht door Hajo »

Ik heb het wel overwogen, maar juist die lage stand van de zon tijdens de verduistering heeft mij doen besluiten ervanaf te zien. Het uitzicht zal dus niet optimaal zijn.

Misschien ga ik in plaats daarvan op 2 augustus 2027 naar Marokko. Ook een totale zonsverduistering én ik ben nog nooit in Marokko geweest. :)
Een volk dat zijn verdediging verwaarloost, zet zijn vrijheid op het spel
Coen Tunnel
Voorzitter

Bericht door Coen Tunnel »

Chris schreef: di 17 feb 2026, 10:17 Zijn er meer mensen die gepland hebben om naar Spanje te gaan met de zonsverduistering van 12 augustus 2026?

Ik zit nog te twijfelen. De omstandigheden en het terrein zijn gunstig maar het is erg jammer dat de zonsverduistering zo kort voor zonsondergang is. In de meeste plaatsen in Noord-Spanje is de zonsverduistering maar 8 graden boven de horizon.

Qua zicht zou de Spaanse noordkust het meest gunstig zijn (Asturias bijvoorbeeld), maar daar is de kans op bewolkt weer veel groter dan ten zuiden van het Cantabrisch gebergte.
Aan de Spaanse oostkust zitten de bergen er waarschijnlijk voor, bij Castellón is de eclipse op maar 4 graden boven de horizon. Op de Balearen is het met zonsondergang.
Misschien. Ik wil wel graag nog een keer een zonsverduistering in het echt zien. Dat gezegd hebbende, in 2027 heb je ook nog een kans in Europa, dan is er in de ochtend rond tien uur een zonsverduistering van meer dan 4 minuten in Zuid-Spanje, en meer dan 5 minuten in Tunesië (net buiten Europa, maar ook nog relatief in de buurt).

Het probleem is dat die op 2 augustus is, dus midden in het hoogseizoen. Het zal druk op de weg zijn, en bloedheet. Maar de eclips van 2026 is op 12 augustus, dat is niet veel beter. In de Asturias zul je meer zien dan verder (zuid)oostelijk, maar is de kans op slecht weer ook groter. Misschien een plek meer centraal kiezen, León of zo, en op de dag zelf (met de meest nauwekeurige weersvoorspelling) 's ochtends of aan het begin van de middag bepalen of je meer richting de kust Asturias of bv. Burgos/Zaragoza gaat.

Maar 2026 en 2027 zullen voor de meesten op dit forum wel de laatste kansen zijn om een volledige zonsverduistering binnen Europa te zien. De volgende daarna is pas in 2081, en de kans dat ik dan nog leef is erg klein. Die eclips gaat wel mooi midden over Europa heen, via Parijs, Basel, Zürich, Innsbruck, Ljubljana, Zagreb en Istanbul, om daarna via het Midden-Oosten voorbij de Maldiven te eindigen.
Hajo schreef: di 17 feb 2026, 12:41Misschien ga ik in plaats daarvan op 2 augustus 2027 naar Marokko. Ook een totale zonsverduistering én ik ben nog nooit in Marokko geweest. :)
Prima optie, in Tanger en Tétouan zal de zonsverduistering rond de 4 minuten zijn, iets voor tienen in de ochtend.
hneel
autoweg

Bericht door hneel »

Ik heb ook wel interesse. Die van 1999 heb ik ook 'gewoon' in Nederland meegemaakt en dat vond ik nogal tegenvallen. Hooguit was de tint van het licht een beetje onnatuurlijk. Achteraf gezien had ik die dag naar de Ardennen moeten gaan.
Een volk dat leeft bouwt aan zijn toekomst
Egbert
expressweg

Bericht door Egbert »

Ik ben in 1999 naar München geweest (bewolkt), 2008 naar Rusland en 2024 naar de VS (beide onbewolkt, vooral Rusland was super omdat we wat hoger waren en je de horizon kon zien). Ik ben zeker van plan naar Spanje te gaan. Als je in het noorden bent dan zit je nog 3 uur voor zonsondergang, dat lijkt me genoeg om er iets van te zien.
Wesso
2x3 autosnelweg

Bericht door Wesso »

Coen Tunnel schreef: di 17 feb 2026, 12:45 Maar 2026 en 2027 zullen voor de meesten op dit forum wel de laatste kansen zijn om een volledige zonsverduistering binnen Europa te zien. De volgende daarna is pas in 2081, en de kans dat ik dan nog leef is erg klein.
Dat lijken meer mensen te beseffen. Op de vraag of er al veel accommodaties zijn volgeboekt in Spanje in augustus antwoordt Google's AI:

Ja, de accommodaties voor de totale zonsverduistering op 12 augustus 2026 in Spanje raken in veel regio's al snel vol. Omdat het evenement samenvalt met het hoogseizoen voor toerisme, rapporteren veel hotels in de "zone van totaliteit" (het pad waar de zon 100% bedekt is) nu al een enorme stijging in reserveringen.

Hier is de huidige stand van zaken wat betreft beschikbaarheid:
Populaire regio's en steden: Gebieden met de beste kans op onbewolkt weer en een langere duur van de totaliteit, zoals La Rioja, San Sebastián en Pamplona, zijn al zwaar geboekt. In A Coruña (Galicië) is het aantal zoekopdrachten met 435% gestegen ten opzichte van vorig jaar.
Volgeboekte locaties: Specifieke "eclipse-events" en campings in de buurt van het pad, zoals Camping Riberduero bij het kasteel van Peñafiel, zijn al volledig bezet of werken met wachtlijsten.
Alternatieven met beschikbaarheid: Grotere steden zoals Valencia, Bilbao en Zaragoza hebben momenteel nog meer capaciteit vanwege hun grotere hotelaanbod en moderne infrastructuur. Ook in steden als Lugo, Palencia en León is er begin 2026 nog aanbod te vinden.
Blokkades en prijzen: Sommige hotels hebben hun boekingen voor augustus 2026 tijdelijk bevroren om de enorme vraag te kunnen beheren of hanteren aanzienlijk hogere tarieven. Veel hotels openen hun reguliere boekingsvensters pas 12 maanden van tevoren, dus houd de komende maanden (augustus 2025) de boekingssites goed in de gaten.
Palance
4x5 autosnelweg

Bericht door Palance »

hneel schreef: di 17 feb 2026, 15:08 Ik heb ook wel interesse. Die van 1999 heb ik ook 'gewoon' in Nederland meegemaakt en dat vond ik nogal tegenvallen. Hooguit was de tint van het licht een beetje onnatuurlijk. Achteraf gezien had ik die dag naar de Ardennen moeten gaan.
Ik heb toen in de buurt van Reims de auto geparkeerd en dat was achteraf een van de weinige plekken in dit deel van Europa waar de totale verduistering goed te zien was. Ik vind het ook echt een bijzondere beleving om mee te maken.
"The problem with internet quotes is that you can't always depend on their accuracy" - Abraham Lincoln, 1864.
Coen Tunnel
Voorzitter

Wesso schreef: di 17 feb 2026, 15:38
Coen Tunnel schreef: di 17 feb 2026, 12:45 Maar 2026 en 2027 zullen voor de meesten op dit forum wel de laatste kansen zijn om een volledige zonsverduistering binnen Europa te zien. De volgende daarna is pas in 2081, en de kans dat ik dan nog leef is erg klein.
Dat lijken meer mensen te beseffen. Op de vraag of er al veel accommodaties zijn volgeboekt in Spanje in augustus antwoordt Google's AI:

Ja, de accommodaties voor de totale zonsverduistering op 12 augustus 2026 in Spanje raken in veel regio's al snel vol. Omdat het evenement samenvalt met het hoogseizoen voor toerisme, rapporteren veel hotels in de "zone van totaliteit" (het pad waar de zon 100% bedekt is) nu al een enorme stijging in reserveringen.

Hier is de huidige stand van zaken wat betreft beschikbaarheid:
Populaire regio's en steden: Gebieden met de beste kans op onbewolkt weer en een langere duur van de totaliteit, zoals La Rioja, San Sebastián en Pamplona, zijn al zwaar geboekt. In A Coruña (Galicië) is het aantal zoekopdrachten met 435% gestegen ten opzichte van vorig jaar.
Volgeboekte locaties: Specifieke "eclipse-events" en campings in de buurt van het pad, zoals Camping Riberduero bij het kasteel van Peñafiel, zijn al volledig bezet of werken met wachtlijsten.
Alternatieven met beschikbaarheid: Grotere steden zoals Valencia, Bilbao en Zaragoza hebben momenteel nog meer capaciteit vanwege hun grotere hotelaanbod en moderne infrastructuur. Ook in steden als Lugo, Palencia en León is er begin 2026 nog aanbod te vinden.
Blokkades en prijzen: Sommige hotels hebben hun boekingen voor augustus 2026 tijdelijk bevroren om de enorme vraag te kunnen beheren of hanteren aanzienlijk hogere tarieven. Veel hotels openen hun reguliere boekingsvensters pas 12 maanden van tevoren, dus houd de komende maanden (augustus 2025) de boekingssites goed in de gaten.
Ik heb inmiddels mijn reis naar Noord-Spanje geregeld om de zonsverduistering te kunnen zien. Dat was nog niet zo evident. Hotels in steden als Oviedo, Léon en Gijón zitten al vol of vragen vanaf € 500 per nacht. Gelukkig heb ik ten oosten van Gijón nog iets betaalbaarders kunnen vinden. Maar wie nog wil gaan moet niet te lang wachten, er is echt weinig beschikbaar en het is nu al duur.

Ook de vluchten naar Oviedo en Bilbao zijn hartstikke duur. KLM vliegt rechtstreeks op Oviedo, maar voor meer dan 800 euro retour p.p. rond de zonsverduistering. Daarvoor vlieg ik normaal intercontinentaal. Uiteindelijk heb ik ervoor gekozen om naar Biarritz te vliegen en vanaf daar een huurauto te nemen, dat is wat dichterbij (een kleine 4 uur rijden) dan vanaf Madrid (meer dan 5 uur rijden). Aangezien ik maar drie dagen vrij heb ga ik niet helemaal rijden naar Asturië, dat is mij te ver. Vroeger trok ik nog wel eens de hele nacht door, maar de laatste keer dat ik dat heb gedaan is ook al bijna zes jaar geleden en dat beviel me toen ook niet echt.
Ger81
autoweg

Bericht door Ger81 »

Coen Tunnel schreef: di 24 mar 2026, 12:38 Hotels in steden als Oviedo, Léon en Gijón zitten al vol of vragen vanaf € 500 per nacht.
Goedemorgen zeg! :schrikreactie:

Dan ben ik toch wel blij met ons in 2024 al geboekte huisje.
Vrijstaand op eigen terrein, pal naast het strand en vlakbij een hoge rotskust met vrij zicht op het westen.
Destijds geboekt voor 118 euro per nacht...
Ubi volentia est, via est
Coen Tunnel
Voorzitter

^^ Je hebt een prima deal gedaan, dat is zeker.

Ik kon nu nog een eenvoudig driesterrenhotel vinden voor minder dan 150 euro per nacht, en dat was één van de zeer weinige opties in die prijsklasse. En zelfs dat hotel is vehoudingsgewijs duur. Als ik nu voor volgende maand boek kost het nog niet eens de helft.