Nieuwegein - Paris 15 juli 2025

Een speciaal subforum voor reisadviezen waar dan ook in Europa en reisverslagen uit de wereld.

Moderator: Moderatoren

Autostrada
autoweg

Nieuwegein - Paris 15 juli 2025

Bericht door Autostrada »

Vanavond ben ik (vanuit Nieuwegein) naar Parijs gereden via de A1; bij Lille de omleiding gevolgd via de A22 / N227, dat ging op het late uur prima, maar zorgt overdag nu elke dag wel voor vertraging.

De werkzaamheden aan de A1 nabij Bapaume zijn ook nog in volle gang; super indrukwekkend hoe daar tientallen vrachtauto’s met asfalt klaar staan en men een soort marathon loopt qua asfalteren. Overdag is het er 1+1+2 en ‘s avonds 1+2 zodat ze 1 rijbaan helemaal onder handen kunnen nemen. Richting het zuiden is al een heel stuk gedaan, het ligt er weer op en top bij. De vMax in de ‘baustelle’ is 110 km/h, dat is toch significant hoger dan in menig ander Europees land.

In de buurt van Roye begon Waze ineens de ETA omhoog bij te stellen, op Google Maps zag ik een ‘volsperrung’ van de A1 bij Charles de Gaulle. Afgestemd op 107.7 en binnen een paar minuten kreeg ik de SANEF verkeersinformatie - de A1 in beide richtingen gesloten in de nachten van 15 en 16 juli. Aiiii!!! Dat is een zure, 30 tot 45 minuten vertraging volgens SANEF. Alle Nederlandse vakantiegangers op de A1 nog een nare verassing in petto.
Waze wilde mij via sortie 7 naar het OWN sturen, maar op basis van 107.7 dacht ik dat die vertraging aldaar schromelijk onderschat zou zijn. Mijn keuze viel op sortie 8 (Senlis) en dan het vrachtwagen riool genaamd N330 naar de N2. Die weg reed ik voor het eerst, eigenlijk best prima, je hebt in het begin nog wat 1+2 stukken en ondanks dat je veel rotondes hebt, kom je nergens verkeerslichten tegen. Zelfs op het late uur nog veel vrachtverkeer maar geen enkele vertraging. Eenmaal op de N2 weer vol gas, prima voie express is dat en laat op de avond is 130 km/h de snelheid als je met het verkeer mee wilt. Uiteindelijk dus goed weg gekomen.

Volgende week gaat de reis van Nieuwegein naar Miranda de Ebro, dan pak ik lekker de A16 langs de kust.
RikB
verkeersader

Re: Nieuwegein - Paris 15 juli 2025

Bericht door RikB »

Stond die afsluiting bij CdG niet op de matrixborden aangegeven?
Het zijn deze verrassingen die ik 's nachts nooit leuk vind (overdag ook niet, maar dan doen ze dat minder vaak ;-) ).
Al maken ze het wel goed door de vmax bij werkzaamheden op 110 te zetten :top:
Pino
4x3 autosnelweg

Bericht door Pino »

^^ Je weet dat dit soort afsluitingen er 's nachts zijn en het hoort wel een beetje bij mijn reisvoorbereidingen wanneer ik 's avonds langs Parijs moet dat ik van tevoren check wat me te wachten staat. De bekende SYTADIN-app en -website. Laat het in zoverre voor mijzelf ook weer eens even als herinnering fungeren 8-)

Hoewel zo'n afsluiting onaangenamer is, is het bij de meeste Ile de France-afsluitingen wel zo dat er een volwaardig alternatief beschikbaar is. Als de BP je alternatief is voor de A86 of zoiets, loopt het allemaal wel los. Zelfs al is de A86 op zo'n moment meestal wel file. Ergste dat je kan overkomen is de verplichting om een stuk A/N104 te rijden, bijvoorbeeld zoals met de afsluiting van het begin van de A6 tot aan de N104 die er op dit moment is (ook overdag). Maar juist dat maakt deze afsluiting op de A1 wel heftig - want er is geen hoogwaardig alternatief beschikbaar. De keuze om de N330 te pakken naar de N2 toe lijkt me een hele goede!
Autostrada
autoweg

^^ Gisteren moest ik niet langs Parijs, maar naar Parijs. Ik had van te voren gekeken, zag geen bijzonderheden. De nachtafsluiting van de A1 begon om 21h; via Sytadyn had ik die inderdaad wel kunnen zien, maar ik was er gewoon niet op bedacht dat ze de A1 helemaal dicht zouden knallen zonder goed alternatief. Het stond ook niet op de DRIP's op punten waar je nog keuze had (bijv bij het knooppunt met de A29, waar je de A29 en A16 nog. had kunnen pakken). Om 21h begon ineens de ETA op te lopen en toen pas begon het bij mij te dagen, ik dacht eerst een ongeluk maar via 107.7 vernam ik dus dat het om een nachtelijke afsluiting ging.
De A6 is inderdaad ook nog de rest van de week dicht in de richting Paris > Lyon; dit zijn toch niet de minste verkeersaders in het Parijse netwerk, maar die zit gewoon volledig dicht. Het loopt al de hele week vast op de N104 (de omleidingsroute), idem dito het OWN (met name ex-RN7). Ik hoorde het via 107.7, maar goed die had ik ook op Google Maps kunnen zien, had ik die kant op gemoeten.

De N330 viel me niets tegen; ik snap best dat veel truckers die route rijden, maar helemaal tot Meaux, dan pakken ze daar de A4.

Wat mij verder nog opviel is de niet aflatende hoeveelheid vrachtauto's geparkeerd op de vluchtstrook; vanaf Lille tot Paris staat elke Aire bom en bomvol met vrachtauto's, en na elke Aire nog een enorm lint op de vluchtstrook. Dit is toch geen doen voor die truckers dat je een nacht naast het langsrazende verkeer moet bivakkeren? Als je ziet hoe veel vrachtverkeer er op de weg onderweg is moet je je ook achter de oren krabben of dat niet efficiënter kan. Ook langs de N330 staat het vol met geparkeerde vrachtauto's.
Chris
Moderator

Bericht door Chris »

Er is amper parkeerruimte voor vrachtwagens in Île-de-France, dus chauffeurs die de volgende dag ergens in de regio moeten laden of lossen hebben weinig keuze.
Autostrada
autoweg

Chris schreef: wo 16 jul 2025, 18:59 Er is amper parkeerruimte voor vrachtwagens in Île-de-France, dus chauffeurs die de volgende dag ergens in de regio moeten laden of lossen hebben weinig keuze.
Heb wel met die truckers te doen.
De andere kant op waren de aires trouwens ook vol, al stond er daar niet zoveel op de vluchtstrook.
Die truckers melden zichzelf aan in Waze als stilstaand voertuig (of passanten doen dat natuurlijk) waardoor je van Lille tot Paris tientallen waarschuwingen mag wegklikken in Waze. De attentiewaarde neemt natuurlijk snel af in zo’n geval.