Ja dat is ook opvallend, volgens de nieuwste Vlaamse maximumsnelheidsnormen zou dat daar 90 naar 70 en 70 naar 50 zijn. 120 blijft dan nog wel 120. Het lijkt tot daar niet te zijn doorgekomen(, althans nog niet).Durashift schreef: ma 04 aug 2025, 1:26 Ik vond het op de N74 ook opvallend, gewoon 70 km/h langs lintbebouwing én over de kruising doorknallen want zowel op de heen als terugweg had ik een prima groene zoneDit was einde middag, begin avond, op de zondag dus lijkt mij dat dit doordeweeks, in spitstijd, toch anders zal zijn.
![]()
Maximumsnelheid op 2x2-wegen met middenberm
Moderator: Moderatoren
-
Joshua
- autoweg
Maximumsnelheid op 2x2-wegen met middenberm
MAKE WALLONIA GREAT TOGETHER AGAIN / Better, Bigger, Greater, Safer, Stronger, than ever before.
-
poller1
- stadsweg
Re: [R010] Singel Antwerpen
Wat te denken van de 70kmh + wegbeeld van de N1 / Grote Steenweg in Berchem, tussen de Singel en gemeentegrens Mortsel.
's nachts is die weg (en vooral het voet- en fietspad) overigens helemaal donker, de lichtpalen op de middenberm verlichten uitsluitend de boomkruinen.
https://www.google.be/maps/@51.1849946, ... FQAw%3D%3D
's nachts is die weg (en vooral het voet- en fietspad) overigens helemaal donker, de lichtpalen op de middenberm verlichten uitsluitend de boomkruinen.
https://www.google.be/maps/@51.1849946, ... FQAw%3D%3D
-
Joshua
- autoweg
Alsook hier net hetzelfde, 70 naar 50.
MAKE WALLONIA GREAT TOGETHER AGAIN / Better, Bigger, Greater, Safer, Stronger, than ever before.
-
Wimpie25
- 2x3 autosnelweg
Kan je eens een linkje delen naar deze nieuwe normen? Want ik heb er nog niet eerder van gehoord. De maximumsnelheid van een bepaalde weg in Vlaanderen, hangt in de eerste plaats af van de wegencategorisering, dat vanaf dit jaar bekend staat als het "Robuust Wegennet". Het Vlaams parlement heeft de volgende nieuwe categorieën in 2020 goedgekeurd, en vanaf dit jaar worden ze gradueel ingevoerd. Bij deze categorisering horen 'basisprincipes voor inrichting en snelheid' en deel uitmakende van deze principes zijn de afwegingskaders voor snelheidsregimes.Joshua schreef: ma 04 aug 2025, 6:26Ja dat is ook opvallend, volgens de nieuwste Vlaamse maximumsnelheidsnormen zou dat daar 90 naar 70 en 70 naar 50 zijn. 120 blijft dan nog wel 120. Het lijkt tot daar niet te zijn doorgekomen(, althans nog niet).Durashift schreef: ma 04 aug 2025, 1:26 Ik vond het op de N74 ook opvallend, gewoon 70 km/h langs lintbebouwing én over de kruising doorknallen want zowel op de heen als terugweg had ik een prima groene zoneDit was einde middag, begin avond, op de zondag dus lijkt mij dat dit doordeweeks, in spitstijd, toch anders zal zijn.
![]()
De Vmax 70 op de N74 op het gedeelte met bebouwing valt perfect binnen deze indeling, alsook de gedeelten met 90 op de trajecten met weinig bebouwing en de 120 op het stuk dat aangelegd is geweest als autosnelweg.
https://wegenenverkeer.be/sites/default ... aal%29.pdf

En de standaard voor het meest voorkomende wegtype in Vlaanderen is....

-
sven_engelen
- expressweg
Svenlo
https://svene.nl/
https://svene.nl/
-
Joshua
- autoweg
Bestaan niet echt, want het zijn schijnnormen om mensen wat te temperen.Wimpie25 schreef: ma 04 aug 2025, 10:18Kan je eens een linkje delen naar deze nieuwe normen? Want ik heb er nog niet eerder van gehoord. De maximumsnelheid van een bepaalde weg in Vlaanderen, hangt in de eerste plaats af van de wegencategorisering, dat vanaf dit jaar bekend staat als het "Robuust Wegennet". Het Vlaams parlement heeft de volgende nieuwe categorieën in 2020 goedgekeurd, en vanaf dit jaar worden ze gradueel ingevoerd. Bij deze categorisering horen 'basisprincipes voor inrichting en snelheid' en deel uitmakende van deze principes zijn de afwegingskaders voor snelheidsregimes.Joshua schreef: ma 04 aug 2025, 6:26Ja dat is ook opvallend, volgens de nieuwste Vlaamse maximumsnelheidsnormen zou dat daar 90 naar 70 en 70 naar 50 zijn. 120 blijft dan nog wel 120. Het lijkt tot daar niet te zijn doorgekomen(, althans nog niet).Durashift schreef: ma 04 aug 2025, 1:26 Ik vond het op de N74 ook opvallend, gewoon 70 km/h langs lintbebouwing én over de kruising doorknallen want zowel op de heen als terugweg had ik een prima groene zoneDit was einde middag, begin avond, op de zondag dus lijkt mij dat dit doordeweeks, in spitstijd, toch anders zal zijn.
![]()
In Oost-Vlaanderen niet.Wimpie25 schreef: ma 04 aug 2025, 10:18 De Vmax 70 op de N74 op het gedeelte met bebouwing valt perfect binnen deze indeling, alsook de gedeelten met 90 op de trajecten met weinig bebouwing en de 120 op het stuk dat aangelegd is geweest als autosnelweg.
Ofwel 50.Wimpie25 schreef: ma 04 aug 2025, 10:18 https://wegenenverkeer.be/sites/default ... aal%29.pdf
En de standaard voor het meest voorkomende wegtype in Vlaanderen is....
![]()
Laatst gewijzigd door Joshua op ma 04 aug 2025, 21:35, 1 keer totaal gewijzigd.
-
Wimpie25
- 2x3 autosnelweg
Als je de tabel erop naleest, weet je dat dit type weg standaard 70 heeft als VMAX.
Zoals ik al dacht, de info die ik gedeeld heb is de juist en het zijn de sinds dit jaar gehanteerde normen. Ik begrijp verder ook niet goed wat je met je stelling nu juist wilde aangeven? Wat bedoel je met "temperen", waarom geef je info door die niet correct is? Alles is valt na te lezen op de wegsites van het AWV en het beslissingsproces dat eraan vooraf gegaan is, op de website van de Vlaamse Overheid zelf.Joshua schreef: ma 04 aug 2025, 12:31
Bestaan niet echt, want het zijn schijnnormen om mensen wat te temperen.
Geschiedenis van de studie en het uiteindelijke resultaat.
https://www.vlaanderen.be/basisbereikba ... gennetwerk
Je mag ook niet vergeten dat we in een overgangsjaar zitten, de nieuwe normen zijn pas sinds januari dit jaar van kracht. Dus staar je niet blind op de HUIDIGE realiteit.
-
JuwaA35
- dorpsstraat
Volgens mij heeft elke 2x2 weg met middenberm in België standaard vmaxWimpie25 schreef: ma 04 aug 2025, 10:18 De Vmax 70 op de N74 op het gedeelte met bebouwing valt perfect binnen deze indeling, alsook de gedeelten met 90 op de trajecten met weinig bebouwing en de 120 op het stuk dat aangelegd is geweest als autosnelweg.
-
Joshua
- autoweg
De N9/Brusselsesteenweg grondgebied Gent werd 50 2x2 rijstroken.
De N70 tussen Gent Rozebroeken en R4 werd bebouwde kom met 50 tot aan de R4 en dan vanaf daar terug gewoon 50 tot bebouwde kom Lochristi.
De N70 tussen Gent Rozebroeken en R4 werd bebouwde kom met 50 tot aan de R4 en dan vanaf daar terug gewoon 50 tot bebouwde kom Lochristi.
-
Wimpie25
- 2x3 autosnelweg
Een lokaal voorbeeld! We spreken hier over Gent. De hoofdstad der klagers en anti-auto volk. Daarop aansluitend, uitzonderlijke omstandigheden kunnen nog altijd tot een snelheidsverlaging leiden en het feit dat een weg 2x2 rijstroken heeft, wil daarom niet zeggen dat het een gebiedsontsluitingsweg betreft.
Zoals je in mijn eerdere post kan zien, wordt ook aan die regelgeving niet getorst.JuwaA35 schreef: ma 04 aug 2025, 14:23
Volgens mij heeft elke 2x2 weg met middenberm in België standaard vmax
, tenzij anders aangegeven. Althans ik de grensborden moet geloven. Ik denk dat Vlaanderen tegenwoordig dat wil aanpassen.
-
Tommy
- autoweg
Vroeger 120, nu 90:
https://www.google.com/maps/@50.9862325 ... FQAw%3D%3D
Idem, nu 90:
https://www.google.com/maps/@51.2154504 ... FQAw%3D%3D
https://www.google.com/maps/@50.9862325 ... FQAw%3D%3D
Idem, nu 90:
https://www.google.com/maps/@51.2154504 ... FQAw%3D%3D
Dé grootste collectie aan foto's van Belgische gepersonaliseerde nummerplaten!
www.vanityplates.be
www.vanityplates.be
-
waldo79
- 4x3 autosnelweg
Die eerste heeft een gelijkvloerse ontsluiting van een woning en nog eens in een bocht. 90 is daar beter passend.
-
Snelwegfreak
- Hoofdmoderator
Volgens mij gaat dit niet meer over de Antwerpse singel 
Enne gojje mins blieft altied leave.
-
Joshua
- autoweg
Het zou misschien nog handig kunnen zijn om een onderwerp aan te maken over: robuust wegennetwerk.
Daar staat er ergens meerdere malen dat 70 is af te raden op plaatsen met langsparkeren en nu net het laatste daar is sprake van. Voor de rest blijf ik erbij, bij mijn eigen ervaring/mening.Wimpie25 schreef: ma 04 aug 2025, 10:18 De Vmax 70 op de N74 op het gedeelte met bebouwing valt perfect binnen deze indeling, alsook de gedeelten met 90 op de trajecten met weinig bebouwing.
Laatst gewijzigd door Joshua op ma 04 aug 2025, 22:00, 1 keer totaal gewijzigd.
-
Wimpie25
- 2x3 autosnelweg
Plaatsafhankelijke overwegingen. Het valt af te raden, maar is niet verboden. Vooral omdat deze omstandigheden in Vlaanderen zo vaak voorkomen dat het onmogelijk te vermijden valt. De foto van ontsluitingsweg in het officiële document heeft zelf een parkeerstrook.
-
Alfa
- 2x4 autosnelweg
De conclusie is eigenlijk dat snelheidsbepalingen pure willekeur geworden zijn, afhankelijk van de lange arm van een plaatselijke politieker of een hardnekkig buurtcomité. Maar dit is inderdaad off-topic.
-
Wimpie25
- 2x3 autosnelweg
Met de nieuwe regelgeving is net het omgekeerde bereikt, er komt een einde aan de willekeur.
-
Vinny
- 4x5 autosnelweg
Re: Maximumsnelheid op 2x2-wegen met middenberm
Zo onlogisch vind het toch ook niet. Ik zou zelfs in Nederland nog een 70 km/h overwegen voor grijze wegen die nu vaak gelimiteerd worden op 60 km/h en dat vind ik toch wel echt te langzaam.
Let op: Sarcasmemodus over een lengte van 10 kilometer.
-
Tommy
- autoweg
Dat is al langer zo. Alsook tonnagebeperkingen of verboden uitgezonderd plaatselijk verkeer...Alfa schreef: ma 04 aug 2025, 22:45 De conclusie is eigenlijk dat snelheidsbepalingen pure willekeur geworden zijn, afhankelijk van de lange arm van een plaatselijke politieker of een hardnekkig buurtcomité. Maar dit is inderdaad off-topic.
www.vanityplates.be
www.vanityplates.be
-
Joshua
- autoweg
En niemand kan daar iets aan veranderen en die van AWV willen niet.
-
Wimpie25
- 2x3 autosnelweg
Het niet van niet willen, het ligt vooral aan het feit dat we in Vlaanderen geen strak afgelijnde ruimtelijke ordening kennen. Je zit nu eenmaal met een enorme grijze zone en in dit nieuwe kader gaat men tenminste uit van de hoogst mogelijke snelheid. Het AWV werkt uiteraard samen met lokale besturen, maar op haar wegennet heeft zij de finale beslissingsbevoegdheid.
En wat lokale wegen betreft, ook daar is men binnen de Vereniging van Steden en Gemeenten aan het werken aan een nieuw kader binnen het Robuuste Wegennet.
-
Tommy
- autoweg
Het zoals de jaarlijkse politieke aankondiging: 'We gaan meer en betere fietspaden aanleggen!' en dan zie ik dergelijke beelden voor mijn ogen opduiken:
https://www.google.com/maps/@51.0047308 ... FQAw%3D%3D
(En Vlaanderen staat er redelijk vol van...)
https://www.google.com/maps/@51.0047308 ... FQAw%3D%3D
(En Vlaanderen staat er redelijk vol van...)
www.vanityplates.be
www.vanityplates.be
-
Wimpie25
- 2x3 autosnelweg
Goh ja, sommige landelijke gemeenten hé. Op gewestelijk vlak leven we tegenover 15 jaar geleden toch al in een heel andere realiteit. Er is weinig openbare infrastructuur zó hard geëvolueerd als de fietsinfrastructuur.
-
Joshua
- autoweg
-
Wimpie25
- 2x3 autosnelweg
Meer dan enkel Limburg, over ons gehele gewestelijke wegennet.
-
Joshua
- autoweg
Hier enkele typische maximumsnelheden:
E34/A11 ten westen van Zelzate / meest westelijk gedeelte: stuk kaarsrecht op 1 bocht na = 90;
E34/N49: West-Vlaanderen = 90;
N60 bij E17: 70.
E34/A11 ten westen van Zelzate / meest westelijk gedeelte: stuk kaarsrecht op 1 bocht na = 90;
E34/N49: West-Vlaanderen = 90;
N60 bij E17: 70.
-
Alfa
- 2x4 autosnelweg
De maximumsnelheid is 120 van Antwerpen tot Maldegem, met uitzondering van de Zelzatetunnel, de zone net voor de verkeerslichten en het stuk tussen Zelzate en kruispunt Nieuwburgstraat (enkel richting Kust). Vooral dat laatste is belachelijk, 4 km naar 90 brengen omwille van 1 flauwe bocht. Dat is zelfs in strijd met de richtlijnen die hier gepost werden waar er gesproken werd van minstens 1 km. Temeer dat stuk zelfs officieel snelwegstatus heeft.Joshua schreef: wo 06 aug 2025, 18:21 Hier enkele typische maximumsnelheden:
-
Joshua
- autoweg
Bedankt voor de verduidelijkingen, net zoals gezegd door mij: houden dat doen ze aan die richtlijnen niet en gaan ze ook nooit doen. Ze gaan zich houden aan de (misschien nog) geheime agenda.
-
Wimpie25
- 2x3 autosnelweg
"Geheime agenda", alsof er een samenzwering achter zit
Het antwoord is heel eenvoudig, de nieuwe normen zijn 8 maanden geleden ingevoerd, het gaat nog wel even duren eer elke situatie herzien is. Het heeft ook een hele tijd geduurd eer de borden van vmax 70 waren verdwenen en er nieuwe kandidaten voor vmax 90 waren vastgesteld. En bovendien worden er volgend jaar nieuwe verkeersborden gelanceerd, Ik ben er zeker van dat men geen dubbele kosten gaat willen maken.
-
Joshua
- autoweg
Alle dan nu nieuwe geplaatste vmax verkeersborden zullen er dan nog jarenlang/bijna altijd blijven staan. Enige wat trouwens anders gaat zijn is de toevoeging van een witte contrastrand.