[B][N080] Hasselt - Sint-Truiden - Hannut - Namur

Discussies over planning, aanleg en reconstructies van Gewestwegen (en Gemeentelijke Wegen)

Moderator: Moderatoren

Joshua
autoweg

[B][N080] Hasselt - Sint-Truiden - Hannut - Namur

Bericht door Joshua »

N80 heeft lengte van ongeveer 66 km.

Loopt via/langs/door naast de door de titel beschreven steden via/langs/door de volgende (Deel)Gemeentes: Hasselt - Alken - Sint-Truiden - Gingelom - Avernas-le-Bauduin - Hannut - Moxhe - Burdinne - Bierwart - Pontillas - Hingeon - Gelbressée - Boninne - Bouge - Saint-Nicolas - Namur.

Voormalig Wegnummer: N22

Wegenwiki pagina: https://www.wegenwiki.nl/N80_(Belgi%C3%AB).
Wallonie Infrastructures SOFICO schreef:AfbeeldingPERSBERICHT

N80: heraanleg van het wegdek in Boninne en Namur

11 augustus 2025

Vanaf maandag 11 en dinsdag 12 augustus vinden er in Boninne en Namur twee herasfalteringsprojecten plaats aan de N80. In Boninne wordt de N80 in beide richtingen afgesloten en in Namur is er slechts één rijrichting mogelijk.

Afbeelding

Ze worden uitgevoerd in samenwerking met de technische partner SPW Mobilité et Infrastructures, projectleider.

Het bedrijf TRBA werd via een overheidsopdracht aangewezen om de werkzaamheden uit te voeren.
Bron en meer: https://sofico.org/app/uploads/2025/08/ ... mur-cp.pdf.

Andere wegen nieuws artikelen voor tijdens de vakantie:
Nieuwspagina: https://sofico.org/vacances-dete-princi ... allonie-4/.
Document: https://sofico.org/app/uploads/2025/07/ ... 025-cp.pdf.
MAKE WALLONIA GREAT TOGETHER AGAIN / Better, Bigger, Greater, Safer, Stronger, than ever before.
Chris
Moderator

Re: [B][N080] Hasselt - Sint-Truiden - Hannut - Namur

Bericht door Chris »

Ik heb de N80 eens gereden.

Tussen Hasselt en Sint-Truiden ligt een 2x2 weg die in de jaren '70 is aangelegd (ergens tussen circa 1971 en 1982). De N722 is de oude route. Deze 2x2 weg heeft geen ongelijkvloerse aansluitingen, wel een boel verkeerslichten met flitspalen. Sowieso staan er gigantisch veel flitspalen langs de N80, zowat bij elk kruispunt.

De N80 kruist ook nogal wat provinciegrenzen: Limburg, Vlaams-Brabant, Liège en Namur.

Na Sint-Truiden is de N80 enkelbaans en wordt het landschap ook glooiend / licht heuvelachtig. En daar is ook minder lintbebouwing, alhoewel er wel veel dorpen op de route zijn.

Afbeelding
N80 Hasselt - Namur 02 by European Roads, on Flickr

Afbeelding
N80 Hasselt - Namur 03 by European Roads, on Flickr

Afbeelding
N80 Hasselt - Namur 06 by European Roads, on Flickr

Afbeelding
N80 Hasselt - Namur 07 by European Roads, on Flickr

Afbeelding
N80 Hasselt - Namur 10 by European Roads, on Flickr

Afbeelding
N80 Hasselt - Namur 12 by European Roads, on Flickr

Afbeelding
N80 Hasselt - Namur 14 by European Roads, on Flickr

Na Sint-Truiden is de N80 dus een enkelbaans weg.
Afbeelding
N80 Hasselt - Namur 16 by European Roads, on Flickr

Hannuit verschijnt op de bewegwijzering. Ik kende deze plaats niet, maar het blijkt dat dit een exoniem is, de Franse naam is Hannut. Je zou het haast andersom verwachten.
Afbeelding
N80 Hasselt - Namur 17 by European Roads, on Flickr

Afbeelding
N80 Hasselt - Namur 19 by European Roads, on Flickr

Afbeelding
N80 Hasselt - Namur 21 by European Roads, on Flickr

Na Hannut.
Afbeelding
N80 Hasselt - Namur 22 by European Roads, on Flickr

Kruising met de N69.
Afbeelding
N80 Hasselt - Namur 23 by European Roads, on Flickr

Infinity road.
Afbeelding
N80 Hasselt - Namur 24 by European Roads, on Flickr

Namur.
Afbeelding
N80 Hasselt - Namur 25 by European Roads, on Flickr

Aansluiting op de E42.
Afbeelding
N80 Hasselt - Namur 26 by European Roads, on Flickr
Wimpie25
2x3 autosnelweg

Bericht door Wimpie25 »

^^

Het 2x2 gedeelte is 1 een zeldzame route in Vlaanderen waar 120 op het OWN nog is toegestaan. Wel een mooie route in het geheel.
TiboDuwel
polderweggetje

Bericht door TiboDuwel »

Dit is mijn eerste reactie op wegenforum :)
Wij rijden regelmatig op de N80. De snelheidslimiet van 120 is erg aangenaam op deze weg. Mensen rijden vaak harder als dat. Het enige wat minder aan deze weg is, dat is de wateroverlast... Als het een dag regent ligt er best wat water op de weg. Zo heeft de kruising met de N759 al vaker ondergestaan. Op meerdere delen van het traject blijft de verlichting uit tijdens zware regenval, terwijl dit met de putten in het wegdek best kan helpen. Als het droog weer is, dan is het een fijne weg!
Het Belgisch wegennetwerk is iets interessant.
Chris
Moderator

Bericht door Chris »

Drainage is vaak een onderdeel waar bewust of onbewust op bezuinigd wordt. Straatkolken / putten moet je met enige regelmaat uitzuigen en de leidingen doorgespoten worden, zodat ze functioneel blijven. Wat je soms ook ziet is dat leidingen met bijna 90 graden bochten zijn aangelegd waardoor ze bijna niet door te spuiten zijn en dus verstopt raken in de bochten.

Wat ook helpt is bermverlaging. Vanwege alle stof en afgevallen zand dat met het regenwater wordt meegenomen wordt de bermkant over tijd steeds iets hoger. De plassen water op de weg worden dan over tijd ook steeds groter, omdat het vaak ontworpen is dat het vrij kan wegstromen in de berm. Maar als de berm te hoog is, werkt dat niet meer.
Wimpie25
2x3 autosnelweg

Bericht door Wimpie25 »

In België liggen wegen over het algemeen hoger dan hun omgeving en zijn ze sinds de jaren 70 ook met uitgebreide drainagesystemen en riolering uitgerust. De grootste problemen met water zijn vaak te wijten aan het wegdek en spoorvorming.
TiboDuwel
polderweggetje

Bericht door TiboDuwel »

Ze hadden blijkbaar de berm wat eerder mogen maaien in Kerkom. Er is hier een 13 jarige fietser overleden. Mijn vraag is, komt dit vaker voor in Vlaanderen of is het eerder een uitzondering dat ze bermen zo hoog laten groeien? Ik weet niet hoe een grote rol de berm heeft gespeeld hier omdat het op dit punt voor sommigen fietsers gemakkelijk is de snelheid van de auto's te onderschatten (Ik wacht gewoon en krijg na een aantal seconden toch voorrang ondanks de haaientanden), maar de berm lijkt me toch gevaarlijk. In ieder geval erg gruwelijk om te lezen.
Artikel: https://www.nieuwsblad.be/binnenland/si ... 02795.html
Plaats: https://maps.app.goo.gl/xyVatgpW1MxWSUp49
Alfa
2x4 autosnelweg

Bericht door Alfa »

Een fietsoversteekplaats geeft geen voorrang, dus eigenlijk maakt het niet uit hoe hoog de berm was. De fietser had voorrang moeten verlenen aan de auto's. En vanuit een auto kan je een fietser of voetganger makkelijk missen door hoog gras, maar omgekeerd geldt dat veel minder.

Bermen worden wel steeds minder gemaaid om ecologische redenen, en beheersredenen.
Laatst gewijzigd door Alfa op do 18 jun 2026, 15:40, 1 keer totaal gewijzigd.
Wimpie25
2x3 autosnelweg

Bericht door Wimpie25 »

Juni is typisch de maand dat alle hagen en bermen gemaaid worden, na de maaistop in mei. Je moet inderdaad daar als fietser van bewust zijn en er niet zomaar vanuit gaan dat iedereen jou gezien heeft. Een tragisch ongeval zonder meer, maar je kan het niet enkel en alleen op verwilderde hagen steken.
Chris
Moderator

Bericht door Chris »

Alfa schreef: do 18 jun 2026, 15:23Bermen worden wel steeds minder gemaaid om ecologische redenen, en beheersredenen.
'ecologisch maaien' is een eufemisme voor 'bezuinigen op onderhoud'. Er kan prima vaker gemaaid worden terwijl ecologische waarden in stand blijven (namelijk steeds een ander deel van 10 - 20% laten staan).

Eigenlijk zouden dit soort locaties frequenter gemaaid moeten worden (voor de zichthoeken bij oversteken en kruispunten). Dat is een stuk maaibeleid waar je geen ecologische compromissen omwille de verkeersveiligheid zou moeten willen. Dit kan 'op beeld' (het mag niet hoger worden dan zeg 20 - 30 cm) of 'op frequentie' (6 keer per jaar of zo).

Mei - juni is de periode dat het gras heel snel groeit, vooral de combinatie van warm en nat weer kan ervoor zorgen dat het gras / onkruid in 2 weken 1,5 meter hoog wordt. Als dat net na de eerste maaironde is, kan het dus enige tijd duren voordat het gras weer gemaaid wordt en dus wekenlang zo hoog staat.
Vinny
4x5 autosnelweg

Bericht door Vinny »

https://maps.app.goo.gl/Xm1B3uDqVK9gdrbe6
Streetview still.
Als je het mij vraagt is het niet goed aangelegd. In Nederland zou er een rotonde of VRI kruising van gemaakt zijn.
Let op: Sarcasmemodus over een lengte van 10 kilometer.
TiboDuwel
polderweggetje

Bericht door TiboDuwel »

Een VRI kruispunt lijkt me hier wel een goed idee omdat het nogal druk kan zijn daar.
Alfa
2x4 autosnelweg

Bericht door Alfa »

Vinny schreef: do 18 jun 2026, 20:34 https://maps.app.goo.gl/Xm1B3uDqVK9gdrbe6
Streetview still.
Als je het mij vraagt is het niet goed aangelegd. In Nederland zou er een rotonde of VRI kruising van gemaakt zijn.
Want in Nederland komen er geen voorrangskruispunten voor? En die zijn per definitie levensgevaarlijk? In dit geval is het zelfs een veilige fietsoversteekplaats omdat de rijweg in twee keer kan overgestoken worden. Deze situatie is dus veiliger dan pakweg dit kruispunt en niet veel anders dan pakweg dit kruispunt.

Het is eigenlijk een beetje irritant dat wanneer een zwakke weggebruiker geen voorrang geeft er altijd naar alle omstandigheden verwezen wordt (het gras, de weginrichting), behalve naar de echte reden van het ongeval, namelijk het niet verlenen van de voorrang. Dat het een 13-jarige betreft doet daar niets aan af.
Vinny
4x5 autosnelweg

Bericht door Vinny »

En de automobilist reed zeker keurig de maximumsnelheid; dat is ook maar een aanname :roll:

Het overzicht op de kruising is niet bijster geweldig. En...:
Want in Nederland komen er geen voorrangskruispunten voor?
Jawel, maar zulke kruisingen met fietsoversteken worden wel langzaam gesaneerd. In Friesland worden nu fietstunnels aangelegd. Dat is niet voor niets, zeker als er in de drukke ochtendspits scholieren moeten oversteken.
Let op: Sarcasmemodus over een lengte van 10 kilometer.
verfmeer95
expressweg

Bericht door verfmeer95 »

Het grootste probleem is inderdaad de slechte zichtlijnen. De weg ligt daar in een bocht, en in de binnenbocht staat een huis dat het zicht al gedeeltelijk blokkeert. Maar om de situatie nog gevaarlijker te maken heeft men tussen de weg en het fietspad ook nog een haag gepland. Om echt veilig over te steken heb je een tweede persoon nodig om te zien of er iets aankomt of niet. Dat is ook het grote verschil met de Nederlandse voorbeelden die Alfa gaf.

Om ervoor te zorgen dat fietsers en voetgangers ook alleen veilig kunnen oversteken is een VRI de meest logische optie.
Wimpie25
2x3 autosnelweg

Bericht door Wimpie25 »

Vinny schreef: do 18 jun 2026, 20:34 https://maps.app.goo.gl/Xm1B3uDqVK9gdrbe6
Streetview still.
Da's een gevleugelde oversteekplaats die in Vlaanderen volgens de nieuwe normen als voorkeurstype worden voorgeschreven.
Tommy
autoweg

Bericht door Tommy »

Ik ben geen verkeersdeskundige en geen ter plaatse bekende. Maar ik denk wel dat dit tragische ongeval te wijten zal zijn door meerdere factoren. Enerzijds de ongelukkige inplanting van de haag vòòr de oversteekplaats. Anderzijds de oplettendheid van de autobestuurder en (dat mag helaas niet gezegd worden) het te vaak er vanuit gaan door de fietser dat het verkeer wel zal stoppen (tegenwoordig wordt er zelfs soms geen oogcontact meer gemaakt :sadley: )...

Het maaien van de bermen vind ik een moeilijke. Het is mijn inziens onmogelijk om heel Vlaanderen (of België) constant perfect gemaaid te hebben. Natuur is er nu eenmaal. Waar er wel telkens bewust dient nagedacht over te worden is of aanplantingen op die bepaalde plaats wel wenselijk zijn of een meerwaarde hebben.

Voorbeelden waar ik persoonlijk van vind dat het tot onveilige situaties kan leiden:
1/ Haagjes, hoger dan kleuters aan de schoolpoort van een kleuterschool. Ter hoogte van een zebrapad:
https://www.google.com/maps/@50.9623901 ... FQAw%3D%3D
Gelukkig kijken de juffen telkens goed mee en geven teken aan de autobestuurders als er een kindje aankomt.

2/ Overwoekerde rotondes, waardoor er minder overzicht is:
https://www.google.com/maps/@50.9562905 ... FQAw%3D%3D
Deze werd trouwens vorige maand eens door de gemeente helemaal opgeruimd.
Dé grootste collectie aan foto's van Belgische gepersonaliseerde nummerplaten!
www.vanityplates.be
TiboDuwel
polderweggetje

Bericht door TiboDuwel »

Volledig mee eens. Ik moet zeggen, vorig jaar fietste ik dit stuk vaak rond deze tijd en heb nooit problemen gehad met hier veilig over te steken, ondanks dat je gewoon een beetje geduld moet hebben. Zichtbaarheid is zeker een ding, maar daar hou je ook als fietser rekening mee. Kan me niet herinneren hoe hoog de berm toen stond maar die zal toen ook niet altijd laag zijn geweest. Ik denk dat zowel auto bestuurders als fietsers het beter kunnen doen met elkaar, al heb ik vaker gevaarlijke situaties veroorzaakt door fietsers gezien dan door auto's. Heb zelf geen ervaringen vanuit de auto gezien mijn leeftijd, maar zie het zelf vaak genoeg tijdens mijn fietsritten dat fietsers niet opletten en gewoon met volle vaart oversteken zonder een blik op de weg of er zo maar vanuit gaan dat ze gezien worden, en dat terwijl je als zwakke weggebruiker naar mijn ervaring er nooit mag vanuit gaan dat je gezien bent of voorang krijgt (zelfs al hoor je die volgens de wet te krijgen) en altijd op je hoede moet zijn voor de fouten van anderen. Kinderen kunnen ook heel onvoorspelbaar gedrag laten zien op de fiets, en steken niet altijd veilig over. Kan ik ze niet echt kwalijk nemen omdat ik pas laat op school verkeersles kreeg. Om deze redenen probeer ik zelf zo defensief mogelijk op de fiets te rijden, en voorspelbaar voor anderen te zijn.
Joshua
autoweg

Bericht door Joshua »

^^ Vooral het hofelijk zijn om fietsers alsnog "uitzonderlijk" gewoon voorrang te geven zorgt tegenwoordig voor de verminderde oplettendheid/ik krijg gewoon voorrang gedachte.
MAKE WALLONIA GREAT TOGETHER AGAIN / Better, Bigger, Greater, Safer, Stronger, than ever before.
TiboDuwel
polderweggetje

Bericht door TiboDuwel »

Dat is nog een ding. Ik apprecieer die voorrang op momenten zeker, daar niet van. Maar los van dat de fietser slechter begint op te letten ondervind ik ook soms dat bestuurders mij voorang verlenen op plekken waar dit net niet handig is, en waar ik op die moment niks met voorrang ben omdat ik nog steeds moet wachten tot ik het veilig vind om ze te gebruiken. Dat is dan weer hinder voor andere bestuurders...
Tommy
autoweg

Bericht door Tommy »

Als ik naar mezelf kijk was ik ook een gevaar op de weg als fiets vooraleer ik zelf met de auto kon (mocht) rijden. Dat is gewoon zo. Dan pas besefte ik hoeveel risico's ik nam. Dat is niet anders voor de scholieren van nu. Het enige wat er daar aan gedaan kan worden is betere (vroeger, meer?) verkeerslessen op school. Behalve wat uitleg in een foldertje herinner ik me amper échte verkeerslessen.

Ik heb een dochter van 6 (derde kleuterklas) die enkele weken geleden effectief door de gemeente is gegaan met de klas. Geleerd hoe over te steken aan een zebrapad. Enkele belangrijke verkeersborden aangeleerd enzovoort. Pluim voor de school en de inspanning! Uiteraard leren we dergelijke zaken ook als ouder. Maar wat een juf zegt blijft nu eenmaal beter plakken...
Dé grootste collectie aan foto's van Belgische gepersonaliseerde nummerplaten!
www.vanityplates.be
TiboDuwel
polderweggetje

Bericht door TiboDuwel »

Inderdaad een dikke pluim voor de school :D
Ik heb vroeger niet zo heel vaak gefietst maar als ik het deed was dat op veldwegen. Toen ik vaker begon te fietsen zo'n 2 a 3 jaar geleden, heb ik ook wel eens in de zoveel tijd een fout gemaakt. Soms klein, soms best gevaarlijk. Eigenlijk mag ik blij zijn dat ik op momenten er nog best goed van af kwam. Maar hoe meer ik fiets, hoe beter ik mij in het verkeer kan begeven. Het laatste jaar rij ik 1000 tot 1200 km per maand op de fiets en heb ik al een lange tijd geen gevaarlijke fout gemaakt. Daarmee wil ik zeker niet zeggen dat dat niet meer zal voorvallen, omdat fouten nu eenmaal kunnen gebeuren.