Chris schreef: zo 17 aug 2025, 16:44In het regionale nieuws hier valt mij op hoe ontzettend veel (ernstige) ongevallen er met fatbikes gebeuren. Het lijkt elke dag wel raak te zijn en regelmatig ook meerdere per dag, en dat alleen in de regio Zwolle, en ook enkel nog de ongevallen die überhaupt het nieuws halen.
Perceptie. Wanneer oma op haar elektrische fiets valt, is dat momenteel geen nieuws en als oma met haar fatbike was gevallen, dan ...
In onze omgeving krijgen de kleintjes rijlessen op die dingen en komt de politie met rollerbank langs op de scholen.
Ik kijk er iets anders tegenaan. Wie erover zeurt, is blijkbaar zelf nooit jong geweest. Vroeger waren het brommers, daarna scooters, elektrische fietsen en nu fatbikes, die je dankzij de brede banden wel goed hoort aankomen. In alle gevallen geldt: de snelheid is de uitdaging, juist als je jong bent. Hoort bij de ontwikkeling van de hersenen tijdens de pubertijd.
20 km fietsen? Vroeger reed er in de winter een schoolbus. Nu zijn dat afstanden voor een elektrische fiets, want de bus rijdt niet meer of is te duur geworden. Waar worden fietssnelwegen gebouwd?
Overigens zie ik het meest asociale gedrag bij een andere generatie, geboren tussen 1960 en 1975. Bij een winkelcentrum de invalidenparkeerplaats blokkeren of op een opgevoerde elektrische fiets een fatbike inhalen, gelijk toeteren als bij groen de auto vooraan bij het verkeerslicht niet binnen een halve seconde reageert, dat slag mensen.