mhkamp schreef: vr 29 aug 2025, 7:25
Handhaving, Handhaving... jaja....
Offtopic : vorige week een kar met zand opgehaald, onafgedekte lading. Iets verderop een politiewagen op de rotonde, maar mij niet achterna voor een bekeuring (gelukkig maar). Als ze dit al niet doen, hoe moet het met de fatbike?
Of wachten ze dat er weer een één of andere supercamera komt die een fiets, mountainbike, elektrische fiets en een fatbike uit elkaar haalt en op basis daarvan een bekeuring stuurt? En ook nog scant of diegene nog oorwarmers (met 20 graden+) met muziek er uitkomt er uit pikt? Want daar kijkt de politie niet eens naar.
Die hele handhaving in Nederland is een wassen neus mits je 3km/u te snel rijdt op de autosnelweg. Dan weten ze je wel in één keer te vinden.
Dat laatste is grote onzin. Als je 3 km/h te snel rijdt op de autosnelweg zal er na de correctie minder dan 100 overblijven.
Ik denk dat er hier een cijfer vergeten is, namelijk een 0 achter de 3.
OT. Ik mis in het verhaal het verschil tussen Fatbikes, Electrische fietsen en fietsen met trapondersteuning. De laatste categorie komt niet boven de 25 km/h uit. Daarboven blokkert deze. Wat de helmplicht aangaat, als het er komt dan heb ik daar vrede mee.
Maar kom dan ook met een helmplicht voor kleine en heel kleine kinderen die voor of achterop zitten bij een oudere.
janneman schreef: vr 17 okt 2025, 13:40Dat laatste is grote onzin. Als je 3 km/h te snel rijdt op de autosnelweg zal er na de correctie minder dan 100 overblijven.
Je snapt echt wel wat mhkamp bedoelt. De kans dat je een boete voor een kleine snelheidsovertreding is gewoon veel groter dan voor allerlei andere overtredingen die alleen te controleren zijn bij een staandehouding.
OT. Ik mis in het verhaal het verschil tussen Fatbikes, Electrische fietsen en fietsen met trapondersteuning. De laatste categorie komt niet boven de 25 km/h uit. Daarboven blokkert deze.
Wat is het verschil tussen een electrische fiets en een fiets met trapondersteuning dan? En ze blokkeren niet boven de 25 km/h, alleen de ondersteuning valt weg. Bij de ene E-bike wat abrupter dan bij de ander. Maar je kunt nog steeds harder dan 25km/h rijden.
Wouter N14 schreef: do 16 okt 2025, 19:02
Hopelijk is het snel klaar als de eerste onder een vuilniswagen verdwijnt
Dan krijg je een discussie over hoe gevaarlijk vuilniswagens zijn, aangezwengeld door ouders die hun kinderen dit soort troep geven, en aan het einde van de rit scheuren de kinders nog steeds door de wijk en worden de ondergrondse afvalcontainers aan de rand van de wijk geplaatst zodat je een paar honderd meter moet lopen met je vuilniszak en de vuilniswagens daar de boel komen legen.
Liever verdwijnt dit soort rommel direct de vuilniswagen in.
"The problem with internet quotes is that you can't always depend on their accuracy" - Abraham Lincoln, 1864.
janneman schreef: vr 17 okt 2025, 13:40Dat laatste is grote onzin. Als je 3 km/h te snel rijdt op de autosnelweg zal er na de correctie minder dan 100 overblijven.
Je snapt echt wel wat mhkamp bedoelt. De kans dat je een boete voor een kleine snelheidsovertreding is gewoon veel groter dan voor allerlei andere overtredingen die alleen te controleren zijn bij een staandehouding.
OT. Ik mis in het verhaal het verschil tussen Fatbikes, Electrische fietsen en fietsen met trapondersteuning. De laatste categorie komt niet boven de 25 km/h uit. Daarboven blokkert deze.
Wat is het verschil tussen een electrische fiets en een fiets met trapondersteuning dan? En ze blokkeren niet boven de 25 km/h, alleen de ondersteuning valt weg. Bij de ene E-bike wat abrupter dan bij de ander. Maar je kunt nog steeds harder dan 25km/h rijden.
Natuurlijk snap ik dat wel maar ik stoor me aan deze manier van denken. Lekker chargeren, iets wat sommige automobilisten ook hier zich eigen hebben gemaakt. Ik heb daar hier al vaker tegen geageerd. En zal dat ook blijven doen.
Mijn e-bike geeft geen elektrische ondersteuning boven de 25 km/u. En natuurlijk kan ik proberen dan harder te trappen om boven die geblokkeerde snelheid te komen maar dat is echt behoorlijk zwaar en niet weggelegd voor iedereen. Zie het maar zo, ik heb die fiets niet voor de kat zijn viool maar vanwege lichamelijke beperking. Daarbij is voor mij 21 km/u ook snel genoeg.
Tubantia deed op 16.10.2025 verslag van een politiecontrole in Almelo-Centrum. Het artikel werd aangevuld met de actuele boetes:
Opgevoerde elektrische fiets: 320 euro. Inbeslagname dreigt, als iemand voor de tweede keer in twee jaar wordt betrapt. 12 jaar of ouder en de weg op met een opgevoerde fiets? Dan kun je een strafblad krijgen.
Vasthouden mobiele telefoon op fiets: 170 euro.
Fietsen zonder licht: 75 euro.
Kapotte fietsbel: 45 euro.
Kapotte remmen: 75 euro.
Slechte staat frame: 75 euro.
Inrijden waar verboden: 45 euro.
Door rood fietsen: 120 euro.
Niet stoppen bij stopteken politie: 180 euro.
De boete wordt gehalveerd wanneer de overtreder jonger dan 16 jaar is. Alle bovengenoemde boetes zijn exclusief administratiekosten van 9 euro, die overigens ook onder de 16 jaar worden gehalveerd.
Bronnen: Fietsersbond en Kom veilig Thuis
Jeroen schreef: vr 17 okt 2025, 19:24Wat is het verschil tussen een electrische fiets en een fiets met trapondersteuning dan?
Voor de wet is er geen verschil, er wordt alleen naar het motorvermogen gekeken.
janneman schreef: vr 17 okt 2025, 19:42
Natuurlijk snap ik dat wel maar ik stoor me aan deze manier van denken. Lekker chargeren, iets wat sommige automobilisten ook hier zich eigen hebben gemaakt. Ik heb daar hier al vaker tegen geageerd. En zal dat ook blijven doen.
Chargeren? Dat is gewoon pure waarheid.
Met een nep-agent lekker in de bosjes staan, met de fotocamera achter een paaltje of een TC controle. Makkelijke manier van innen in plaats van met een onopvallende auto controleren op notoire linksrijders of geen richting aangeven bij het afslaan. Want dat kost blijkbaar geld.
"One day you will wake up and there will be no more time to do the things you have always dreamed of. Do them now.!" - Paulo Coelho
WeFo Lidnummer 0010.
het chargerende eraan is dat ‘dan weten ze je te vinden’ verre van klopt. Je kan tegenwoordig zo makkelijk te hard rijden omdat de pakkans steeds kleiner wordt. Zelfs reguliere flitsers langs de snelweg dunnen uit. En er wordt ook gewoon gesurveilleerd zoals jij stelt dat ze in plaats daarvan zouden moeten doen. Zie ook het vlog van verkeersagent_alkmaar bijvoorbeeld.
Nou een TC pakt je als je te hard rijdt. Dus daarin veranderd niks.
"One day you will wake up and there will be no more time to do the things you have always dreamed of. Do them now.!" - Paulo Coelho
WeFo Lidnummer 0010.
* Bij een limiet van 80 km/h kun je 86 km/h rijden (ondergrens voor een boete: 4 km/h, correctie: 3 km/h)
* Bij een limiet van 100 km/h kun je 107 km/h rijden (ondergrens voor een boete: 4 km/h, correctie: 3 procent)
* Bij een limiet van 120 km/h kun je 127 km/h rijden (ondergrens voor een boete: 4 km/h, correctie: 3 procent)
* Bij een limiet van 130 km/h kun je 134 km/h rijden (correctie: 3 procent)
Jablan schreef: vr 17 okt 2025, 20:56
Tubantia deed op 16.10.2025 verslag van een politiecontrole in Almelo-Centrum. (..)
In Arnhem had men vorige week vrijdagavond een controle op o.a. fatbikes
(..)Bij een grote controle op fatbikes in het centrum van Arnhem heeft de politie vrijdagavond 36 boetes uitgedeeld. Ook moest de politie de achtervolging inzetten toen een minderjarige jongen een stopteken negeerde. De jongen reed meer dan 50 kilometer per uur met kapotte remmen.
De controle vond vrijdagavond plaats in het stadscentrum van Arnhem.
De politie deelde zeventien boetes uit voor fatbikes die met te hoge snelheid reden.
Twee fatbikes hadden slechte remmen. Eén reed door rood licht.
Er werden daarnaast meerdere boetes uitgedeeld voor bromfietsen die op het fietspad reden en fietsers die in een voetgangersgebied fietsten. Als laatste deelde de politie acht boetes uit voor het drinken van alcohol in de openbare ruimte. Dat maakt het totaal op 36 boetes. (..)
Twee weken geleden was er ook al sprake van een grote controle op fatbikes. Toen werden 44 boetes uitgedeeld.
In Amersfoort ook al wel fatbikes op straathoeken zien staan met politie'begeleiding' erbij. Laatst nog in Driebergen, nabij de Traaij, een agent met een, kennelijk in beslag genomen, fatbike aan de hand zien lopen.
Seat Ibiza schreef: za 18 okt 2025, 16:24
Niet helemaal waar (..)
Dat begrijp ik ook wel. Ik rij vrachtwagen en met 85km/h op tacho geen bekeuring. En waarom niet? Omdat een tacho elke twee jaar geijkt moet worden. Dus als ik hetzelfde doe met de auto, moet er toch niks aan de hand zijn. Maar een ene Koos S. heeft dat helemaal om zeep geholpen waardoor half Nederland krampachtig rijdt.
WeFo Lidnummer 0010.