Fatbikes
Moderator: Moderatoren
-
JaapN
- dorpsstraat
Re: Fatbikes
-
Bart
- autoweg
Volgens mij is het onderscheid RVV-bord / niet-RVV-bord niet bepalend, weer omdat de APV-bepaling zelf leidend is - en niet het bord. Ofwel: een ontbrekend bord is geen excuus voor "ik wist het niet". Voor een (toelichtend) RVV-bord met een onderbord o.i.d. geldt hetzelfde - denk ik. Maar goed, ik heb er geen jurisprudentie op nageslagen, dus ik ben er niet zeker van. Gezien de zelfstandige betekenis van RVV-borden zou het dus toch anders kunnen liggen...paolie schreef: do 12 mar 2026, 9:34Dan wordt het opgehangen aan een RVV-bord. Dat kan nu juist expliciet niet. Dat is ook precies de reden waarom de rechter jou in het gelijk stelde met dat bermparkeren.JaapN schreef: do 12 mar 2026, 9:22 Overigens snap ik Enschede ook niet dat ze gekozen hebben voor een fantasiebord. Als ik de gemeente was geweest had ik eengeplaatst met als onderbord “uitgezonderd fietsers zonder trapondersteuning”. Desnoods met als onderbord “uitgezonderd banden smaller dan 7 cm”
Bart - als alles op jou afkomt, zit jij op de verkeerde baan...
-
traveldude
- dorpsstraat
Het is inderdaad vragen om teruggefloten te worden. Het is tegen beter weten in eigenwijs zijn. "We zien wel waar het schip strandt". Het zijn niet zozeer de gemeentes die een verbod willen, maar het is (in dit geval) de onderbuik en het meegaan daarmee waardoor je zulke spielerei krijgt. Op het risico dus dat het met een boomerang in het eigen gezicht klapt en dan ook en passant de onderbuik verder voedt "die rechters staan niet met beide voeten in de maatschappij, ze hebben geen gevoel met wat er leeft en doen maar wat". Het is bestuurlijk in zekere zin onverantwoord.JaapN schreef: do 12 mar 2026, 11:25De gemeentes willen gewoon graag een verbod. Ikzelf zie ook graag een vorm van beperkingen voor fatbikes. Wat Enschede doet is een beetje op z’n Trumps. Je zet het in de APV, gaat handhaven en hoopt dat de rechter je met rust laat. Dat is wat anders dan daadwerkelijk overtuigd zijn dat ze het erin mogen zetten.
Het is niet de fatbike in deze die het probleem is maar de berijder. En dat kan natuurlijk net zo goed de jongere op een e-bike bezorgfiets zijn. Of desnoods elke willekeurige andere tweewielerberijder die buiten dit verbod valt.
In de aangepaste bepaling staat
"Het is verboden om op een fatbike te rijden binnen het gebied voetgangerszone binnenstad, zoals aangeduid in de bijlage bij dit artikel, op maandag, dinsdag, woensdag, vrijdag en zaterdag van 10:00 tot 18:00 uur, op donderdag van 10:00 tot 21.00 uur en op zondag van 12:00 tot 17:00 uur"
Dit kan heel goed met een algemeen fietsverbod worden gedaan. Er zullen vast wel redenen zijn aangevoerd waarom men in Enschede daar niet aan wilde.
Daarnaast roept de tweede bepaling
"Het is tevens verboden om op een fatbike te rijden binnen andere gebieden die door het college van burgemeester en wethouders zijn aangewezen op door het college bepaalde dagen en tijdstippen"
de vraag op hoe dit algemeen bekend wordt. Een en ander moet ook voorspelbaar zijn voor welwillende burgers en niet overgeleverd aan de bestuurlijke willekeur van bij wijze weer en wind.
-
Attietattie
- 2x5 autosnelweg
Jippie. De eerste boete is binnen! https://www.gelderlander.nl/enschede/ee ... ~ade9b833/
Eerste fatbikeboete is binnen en verkoper Armando komt direct in actie
De eerste fatbikeboete in Enschede is nog geen dag oud, of de juridische strijd begint. Verkoper Armando Muis heeft contact met de man (51) die een boete kreeg, zegt hij. Hij vecht de boete aan bij de rechter, kondigt hij aan. En de zwakke plek kent hij, daar is hij van overtuigd.
„We hebben al melding gehad over de boete, van een klant in de winkel”, zegt Muis, met zijn winkelketen La Souris de grootste fatbikeverkoper van Nederland. „Die persoon wacht nu nog op de boete die thuisgestuurd wordt. Zodra die binnen is, gaan we kijken hoe we bezwaar gaan maken.”
Boete als startschot
Opvallend: de eerste boete viel midden in een waarschuwingsfase die de gemeente Enschede had ingesteld. De eerste twee weken na invoering van het verbod in de binnenstad van Enschede, begin maart, zou er alleen worden gewaarschuwd.
Toch ging het mis voor de 51-jarige Enschedeër, die al eerder een waarschuwing had gekregen en nu 115 euro moet betalen.
Precies zo’n geval waar Muis op zat te wachten. Een boete is namelijk meer dan een bonnetje: wie het er niet mee eens is, kan binnen zes weken bezwaar maken. Blijft de boete staan, dan kan de zaak door naar de rechter.
'De beste verkeersdrempel is vriendelijkheid' - Loesje
-
Peter
- 2x4 autosnelweg
Maar is dit een boete voor het inrijden met een fatbike of voor het negeren van een ambtsbevel ? Voor de jurisprudentie die wellicht volgt is dat wel van belang.
130 km/h ? Dan haalt de trein me nog steeds in ...
-
Vinny
- 4x5 autosnelweg
Het klinkt wel als een echte 'boomer' die vind dat zijn interpretatie van de wet de enige juiste is. Benieuwd wat de rechter daarover te zeggen heeft 
Let op: Sarcasmemodus over een lengte van 10 kilometer.
-
Peter
- 2x4 autosnelweg
We weten natuurlijk niet hoe de discussie vooraf is gegaan. Er rijden overigens niet heel veel boomers op een fatbike
Als het hem echt te doen was op uitlokking van een uitspraak, kan ik het wel waarderen. Als het alleen maar onbeschoft zijn was, niet.
Wat zou jij doen als je parkeert in de berm (geen duidelijk plantsoen zijnde) en een agent of boa komt je vertellen dat dat niet mag ? Rij je weer weg ? Ook als er in de buurt geen redelijk alternatief is ?
Als het hem echt te doen was op uitlokking van een uitspraak, kan ik het wel waarderen. Als het alleen maar onbeschoft zijn was, niet.
Wat zou jij doen als je parkeert in de berm (geen duidelijk plantsoen zijnde) en een agent of boa komt je vertellen dat dat niet mag ? Rij je weer weg ? Ook als er in de buurt geen redelijk alternatief is ?
-
Attietattie
- 2x5 autosnelweg
'De beste verkeersdrempel is vriendelijkheid' - Loesje
-
Peter
- 2x4 autosnelweg
Meestal is een BOA beperkt in zijn mandaat. Maar een boswachter mag jou in het bos of een conducteur in de trein aanwijzingen geven en ik denk ook mensen van RWS op de snelweg en verkeersregelaars bij een evenement of demonstratie. Van dat laatste maakt het ook uit of het vrijwilligers of professionals zijn, maar dat weet jij beter. Ook bekeuren op hun vakgebied en hun mandaatsgebied (het bos of de trein), zoals als je met een loslopende hond in het bos rondloopt (of fietst) waar dat niet mag.