Fatbikes

Discussieer hier over wegontwerp, verkeersveiligheid en de bijbehorende fysieke maatregelen. Ook voor discussies over "Duurzaam Veilig".

Moderator: Moderatoren

paolie
expressweg

Re: Fatbikes

Bericht door paolie »

Jeroen schreef: ma 18 aug 2025, 11:07 ^^ Een helmplicht verkomt alleen geen roekeloos rijgedrag. Het gaat juist om de schade die bij anderen veroorzaakt wordt.
Een helmplicht zorgt grotendeels voor andere gebruikers en ander gedrag. Het is een bijeffect.
Egbert
expressweg

Bericht door Egbert »

Chris schreef: zo 17 aug 2025, 21:41 De politiek zegt dat het juridisch onmogelijk is om onderscheid te maken tussen fatbikes en andere typen e-bikes. Als er bijvoorbeeld op zadel of bandenbreedte wordt gehandhaafd, krijg je fatbikes die net 1 millimeter daar aan voldoen, zo wordt gezegd. En een minimumleeftijd of rijbewijs voor e-bikes in het algemeen wordt als onwenselijk gezien.
IMHO moet er geen onderscheid gemaakt worden tussen fatbikes en andere fietsen met ondersteuning. IMHO moeten die allemaal verboden zijn voor kinderen onder een bepaalde leeftijd.
En dan vind ik 16 eigenlijk wel al de grens, met 14 op zo'n fatbike die eigenlijk een elektrische brommer is vind ik niet ok.
Coen Tunnel
Voorzitter

Bericht door Coen Tunnel »

Hajo schreef: zo 17 aug 2025, 22:22 Dat het juridisch onmogelijk is, is naar mijn mening grote flauwekul. Juridisch gezien is er echt wel wat mogelijk.

De oplossing is m.i. vrij eenvoudig: een fatbike valt nu onder de categorie e-bikes. Maak er een elektrische bromfiets met trapondersteuning van, minimum leeftijd om dat ding te besturen wordt 16 jaar, geef het een blauw kenteken (zoals een snorfiets) en maak het voertuig verzekeringsplichtig. :idea:
En op basis waarvan maak je dan het onderscheid met andere e-bikes? Of moeten alle e-bikes dan maar als elektrische bromfietsen met trapondersteuning gecategoriseerd worden, inclusief AM-rijbewijsplicht en verzekeringsplicht?
Jablan schreef: ma 18 aug 2025, 7:46
Chris schreef: zo 17 aug 2025, 16:44In het regionale nieuws hier valt mij op hoe ontzettend veel (ernstige) ongevallen er met fatbikes gebeuren. Het lijkt elke dag wel raak te zijn en regelmatig ook meerdere per dag, en dat alleen in de regio Zwolle, en ook enkel nog de ongevallen die überhaupt het nieuws halen.
Perceptie. Wanneer oma op haar elektrische fiets valt, is dat momenteel geen nieuws en als oma met haar fatbike was gevallen, dan ...
Inderdaad, er zijn genoeg ouderen die op zulke fietsen rijden waarbij je je ook kan afvragen of die er wel helemaal goed mee overweg kunnen. Ze rijden er sneller op dan op een gewone fiets, en de gevolgen bij een valpartij kunnen ook groter zijn.
20 km fietsen? Vroeger reed er in de winter een schoolbus. Nu zijn dat afstanden voor een elektrische fiets, want de bus rijdt niet meer of is te duur geworden. Waar worden fietssnelwegen gebouwd?
Nou, dat dus. Er zijn genoeg tieners die wél goed met een elektrische fiets kunnen omgaan. Dat kinderen vroeger zulke afstanden fietsten op gewone fietsen klopt volledig, maar we hebben inmiddels al heel wat jaren elektrische fietsen en voor kinderen die lange afstanden moeten fietsen is dat echt wel een uitkomst, die zo'n rit een stuk vlotter en comfortabeler maakt.

Ik ben er in de meeste gevallen geen voorstander van om vrijheden te gaan inperken, en al helemaal niet omdat er wat raddraaiers zijn die zich niet aan de verkeersregels houden en/of die dingen opvoeren, en daar nauwelijks op gehandhaafd wordt.
Schelpenpaadje schreef: ma 18 aug 2025, 8:17Precies dit. En in periodes met slecht weer kan Sietse met de bus. Want de bezetting van buslijnen in het buitengebied is ook voor een groot deel ten onder gegaan aan de elektrische fiets.
Dan moet er wel een buslijn zijn. Op mijn middelbare school in Assen zaten genoeg scholieren die dagelijks >15 km enkele reis moesten fietsen omdat er geen bus reed. Degenen die wel met de bus konden en >10 km van school woonden namen meestal wel de bus, uit bv. plaatsen als Norg, Roden, Westerbork en Gieten. Maar ik had ook meerdere schoolgenoten uit het buitengebied tussen Smilde en Beilen, of uit plaatsen als Ravenswoud, en die fietsten allemaal.

Dat de bussen in het buitengebied leger zijn snap ik, maar de elektrische fiets heeft voor zowel ouderen, als jongeren, als andere mensen die geen rijbewijs hebben, het leven wel makkelijker en flexibeler gemaakt.
paolie schreef: ma 18 aug 2025, 10:27 ^^ De helmplicht zal ervoor zorgen dat het een stuk minder stoer wordt om op een fatbike rond te rijden (en handhaving op helmplicht is relatief heel eenvoudig).
Tja, we hadden laatst nog de discussie over alcoholgebruik, en hoe weinig daarop gehandhaafd wordt. En dan zou er wel tijd en capaciteit zijn om op de helmplicht te handhaven? Natuurlijk, je kunt het visueel vaststellen, maar een aantal dingen maken het echt niet zo eenvoudig. Behalve de capaciteit speelt nog mee dat je kinderen onder de 12 in Nederland niet kán beboeten (en nee, ook niet hun ouders ervoor verantwoordelijk kan houden) en dat kinderen onder de 14 geen identiteitsbewijs hoeven te hebben, dus dat het ook lastig kan worden om de identiteit vast te stellen. Dat kost allemaal een hoop tijd, en dat voor een boete die vermoedelijk hooguit een paar tientjes zal bedragen, want een geldboete voor 12- tot 16-jarigen is in Nederland maar de helft van het vastgestelde boetebedrag.
Jeroen
2x2 autosnelweg

Bericht door Jeroen »

Coen Tunnel schreef: ma 18 aug 2025, 13:29
Jablan schreef: ma 18 aug 2025, 7:46
Chris schreef: zo 17 aug 2025, 16:44In het regionale nieuws hier valt mij op hoe ontzettend veel (ernstige) ongevallen er met fatbikes gebeuren. Het lijkt elke dag wel raak te zijn en regelmatig ook meerdere per dag, en dat alleen in de regio Zwolle, en ook enkel nog de ongevallen die überhaupt het nieuws halen.
Perceptie. Wanneer oma op haar elektrische fiets valt, is dat momenteel geen nieuws en als oma met haar fatbike was gevallen, dan ...
Inderdaad, er zijn genoeg ouderen die op zulke fietsen rijden waarbij je je ook kan afvragen of die er wel helemaal goed mee overweg kunnen. Ze rijden er sneller op dan op een gewone fiets, en de gevolgen bij een valpartij kunnen ook groter zijn.
Ouderen hebben het verstand om zelf de afweging te maken of ze nog willen fietsen en zo ja op welke fiets en of ze wel of niet een helm dragen. Een tienerbrein is volop in ontwikkeling en kan die afweging nog niet goed maken. Ook zonder e-bikes gebeurden er al veel ongelukken met jonge fietsers, maar het loopt de laatste tijd echt de spuigaten uit. En ja, de e-bike is daar mede de oorzaak van. Bovendien: niet alleen het aantal ongelukken, maar ook het aantal kinderen en jongeren met obesitas neemt de laatste jaren toe.
Nou, dat dus. Er zijn genoeg tieners die wél goed met een elektrische fiets kunnen omgaan. Dat kinderen vroeger zulke afstanden fietsten op gewone fietsen klopt volledig, maar we hebben inmiddels al heel wat jaren elektrische fietsen en voor kinderen die lange afstanden moeten fietsen is dat echt wel een uitkomst, die zo'n rit een stuk vlotter en comfortabeler maakt.
Voor mobiliteit bestonden en bestaan oplossingen. Als de afstanden echt te groot worden kan georganiseerd schoolvervoer een oplossing bieden, dat is er immers voor het speciaal vervoer ook al. Alleen zou dat niet de standaard moeten zijn. Het staat helemaal los van de discussie of je een e-bike überhaupt wel toe moet staan bij kinderen.
Coen Tunnel
Voorzitter

Jeroen schreef: ma 18 aug 2025, 14:37Ouderen hebben het verstand om zelf de afweging te maken of ze nog willen fietsen en zo ja op welke fiets en of ze wel of niet een helm dragen.
Dat hebben ze helaas lang niet altijd. Er zijn er genoeg die veel te koppig zijn en denken dat ze nog prima kunnen fietsen/autorijden terwijl dat niet verstandig is. Maar omdat we het zo zielig vinden om tegen opa en oma te zeggen dat ze dat beter niet kunnen doen en omdat we bang zijn dat zonder een eigen vervoermiddel hun wereldje wel erg klein wordt, staan we dat toe.
Een tienerbrein is volop in ontwikkeling en kan die afweging nog niet goed maken.
En bij mensen die boven de zestig zijn gaat het reactievermogen toch wel snel achteruit en neemt het hersenvolume af. Dat tienerbrein kan dan in ontwikkeling zijn, het reactievermogen van een tiener is altijd sneller dan dat van een bejaarde. Zelfs sneller dan dat van een 30-plusser. Dat is misschien niet leuk om te horen, maar op een gegeven moment is er wel een punt dat de mentale en ook fysieke capaciteiten minder worden. Voor een rijbewijs worden mensen vanaf 75 elke vijf jaar gekeurd, maar je vindt wel dat ze zelf het verstand hebben om te kunnen beslissen om zonder fietshelm op een elektrische fiets te kunnen rijden? Dat ze met 25-30 km/u (niet zo'n opgave op een elektrische fiets...) ook vlot genoeg reageren om te remmen als er op een druk fietspad in de binnenstad iemand plots oversteekt?

Sommigen inderdaad wel, maar je kunt net zo goed kun je stellen dat er genoeg ouderen zijn die zichzelf schromelijk overschatten, of simpelweg niet willen erkennen dat ze inmiddels een dagje ouder zijn, en kwetsbaarder zijn, en dat een fietshelm misschien wel een verstandig idee is, of dat ze misschien niet op een elektrische fiets moeten stappen.

Kijk, je hebt niet ongelijk met je argument dat een tienerbrein in ontwikkeling is en bepaalde afwegingen nog niet goed kan maken. Maar als dat het argument is, dan moeten we ook gaan kijken naar het moment dat een volwassen brein gaat aftakelen en bepaalde afwegingen niet meer goed kan maken. Anders ben je gewoon selectief bezig.

Een tiener kan ook beter tegen een stootje. Als een 14-jarige op een e-bike valt heeft hij of zij waarschijnlijk alleen wat schrammen. Maar een 75-jarige heeft misschien wel een gebroken heup.
paolie
expressweg

Bericht door paolie »

Coen Tunnel schreef: ma 18 aug 2025, 13:29
Hajo schreef: zo 17 aug 2025, 22:22 Dat het juridisch onmogelijk is, is naar mijn mening grote flauwekul. Juridisch gezien is er echt wel wat mogelijk.

De oplossing is m.i. vrij eenvoudig: een fatbike valt nu onder de categorie e-bikes. Maak er een elektrische bromfiets met trapondersteuning van, minimum leeftijd om dat ding te besturen wordt 16 jaar, geef het een blauw kenteken (zoals een snorfiets) en maak het voertuig verzekeringsplichtig. :idea:
En op basis waarvan maak je dan het onderscheid met andere e-bikes? Of moeten alle e-bikes dan maar als elektrische bromfietsen met trapondersteuning gecategoriseerd worden, inclusief AM-rijbewijsplicht en verzekeringsplicht?
Dat heb ik een een paar posts hierboven uitgelegd. Dat is feitelijk uitermate eenvoudig. Alle e-bikes worden dan inderdaad elektrische bromfietsen en de elektrische fietsen waarvan je vindt dat die daarvan uitgezonderd dienen te worden (de reguliere elektrische fietsen), die ga je heel specifiek definiëren (maximale banddikte, maximaal vermogen, maximaal gewicht etc.)
paolie schreef: ma 18 aug 2025, 10:27 ^^ De helmplicht zal ervoor zorgen dat het een stuk minder stoer wordt om op een fatbike rond te rijden (en handhaving op helmplicht is relatief heel eenvoudig).
Tja, we hadden laatst nog de discussie over alcoholgebruik, en hoe weinig daarop gehandhaafd wordt. En dan zou er wel tijd en capaciteit zijn om op de helmplicht te handhaven? Natuurlijk, je kunt het visueel vaststellen, maar een aantal dingen maken het echt niet zo eenvoudig. Behalve de capaciteit speelt nog mee dat je kinderen onder de 12 in Nederland niet kán beboeten (en nee, ook niet hun ouders ervoor verantwoordelijk kan houden) en dat kinderen onder de 14 geen identiteitsbewijs hoeven te hebben, dus dat het ook lastig kan worden om de identiteit vast te stellen. Dat kost allemaal een hoop tijd, en dat voor een boete die vermoedelijk hooguit een paar tientjes zal bedragen, want een geldboete voor 12- tot 16-jarigen is in Nederland maar de helft van het vastgestelde boetebedrag.
De helmplicht bij snorscooters wordt prima gehandhaafd. En de leeftijdsgrens van 16 ook. Dus ik snap niet waarom dat bij een fatbike anders zou zijn.
boe!
2x5 autosnelweg

Bericht door boe! »

paolie schreef: ma 18 aug 2025, 15:12maximaal vermogen, maximaal gewicht etc.
Dat gaat niet werken want ze zijn ongeveer even zwaar en het maximum vermogen is voor beide gelijk.
Attietattie
2x5 autosnelweg

Bericht door Attietattie »

paolie schreef: ma 18 aug 2025, 15:12Dat heb ik een een paar posts hierboven uitgelegd. Dat is feitelijk uitermate eenvoudig. Alle e-bikes worden dan inderdaad elektrische bromfietsen en de elektrische fietsen waarvan je vindt dat die daarvan uitgezonderd dienen te worden (de reguliere elektrische fietsen), die ga je heel specifiek definiëren (maximale banddikte, maximaal vermogen, maximaal gewicht etc.)
De markt heeft al lang aangegeven dat als er een fatbikeverbod komt, er een edit: slimbike skinnybike komt (https://www.tweewieler.nl/56295/skinny- ... or-fatbike). Het gaat erom dat het een elektrische fiets is die 'cool' is. Op welke manier, dat boeit niet. Als het maar niet hetzelfde is als waar opa en oma ook op rijden. Ergo: onmogelijk om het te verbieden. Daarin geef ik de minister 100% gelijk. Iedereen in de Kamer kan roepen wat ze willen, het kan gewoon niet.

Er werd eerder al iets gezegd over het aantal zadels. Als het voor meer dan 1 persoon is, dan verbieden. Daarmee beperk je een heel belangrijke groep in hun mobiliteit, dus dat zou ik afraden.

Afbeelding

Ik denk dat we juist blij moeten zijn met die fatbikes. Als je dergelijke trapondersteuning op een soort wielrenfiets hebt, gaan ze ná de eerste 25km/h daarna ook nog als een achterlijke nóg harder. Althans, ik heb er nooit moeite mee gehad om met 40 op mijn mountainbike door een stadscentrum te knallen. Inderdaad, door het niet-volledig-ontwikkelde brein heb ik geen seconde gevaar gezien. Mea culpa nog voor de mensen die ik de stuipen op het lijf heb gejaagd.

Er moet gewoon gehandhaafd worden op de bestaande regeltjes. Dat doet men nu niet, dus met aangepaste regeltjes, haal je misschien 10% van de weg omdat papa of mama begint te zeuren.

Over de verantwoordelijkheid van ouders gesproken: die van mij krijgt er geen. Maar als hij het zelf bij elkaar spaart, gaat hij zijn gang maar. Ik heb m beloofd dat ie aan de ketting gaat als ie wordt opgevoerd etc, maar verder ga ik hem niet verbieden iets vets te kopen van zijn zuurverdiende centen. En ja, zo'n ding is zo bij elkaar gespaard. Volgens mij kan je ze nieuw voor €600 kopen. Over het kwaliteitsniveau gaan we het maar niet hebben dan...
'De beste verkeersdrempel is vriendelijkheid' - Loesje
paolie
expressweg

Bericht door paolie »

Attietattie schreef: ma 18 aug 2025, 16:13
paolie schreef: ma 18 aug 2025, 15:12Dat heb ik een een paar posts hierboven uitgelegd. Dat is feitelijk uitermate eenvoudig. Alle e-bikes worden dan inderdaad elektrische bromfietsen en de elektrische fietsen waarvan je vindt dat die daarvan uitgezonderd dienen te worden (de reguliere elektrische fietsen), die ga je heel specifiek definiëren (maximale banddikte, maximaal vermogen, maximaal gewicht etc.)
De markt heeft al lang aangegeven dat als er een fatbikeverbod komt, er een edit: slimbike skinnybike komt (https://www.tweewieler.nl/56295/skinny- ... or-fatbike). Het gaat erom dat het een elektrische fiets is die 'cool' is. Op welke manier, dat boeit niet. Als het maar niet hetzelfde is als waar opa en oma ook op rijden. Ergo: onmogelijk om het te verbieden. Daarin geef ik de minister 100% gelijk. Iedereen in de Kamer kan roepen wat ze willen, het kan gewoon niet.
Tuurlijk kan het wel. Je kan toch gewoon een vrij strikte definitie opstellen waarin het gros van de reguliere elektrische fietsen valt? Dan kun je nog wat variëren qua kleurgebruik of vorm van je stuur of zadel, maar veel stoerder dan dat gaat het niet worden (krijg je een beetje de elektrische versie van de chopperfiets uit de jaren '70 ;) En alles wat er buiten valt, daar geldt automatisch een minimale leeftijd en helmplicht voor.
Afbeelding
Laatst gewijzigd door paolie op ma 18 aug 2025, 16:40, 1 keer totaal gewijzigd.
paolie
expressweg

Bericht door paolie »

boe! schreef: ma 18 aug 2025, 15:38
Dat gaat niet werken want ze zijn ongeveer even zwaar en het maximum vermogen is voor beide gelijk.
Fatbikes wegen meestal tussen de 25-35 kg, elektrische fietsen tussen de 20-25 kg. En ja, officieel mag het vermogen van een fatbike maar maximaal 250 watt zijn, maar de versies die worden geïmporteerd uit China hebben soms wel een vermogen van 4000 watt. En er zijn dus ouders die daar gewoon hun twaalfjarige puber op laten fietsen. Vriendje achterop, mobieltje in de hand... En heel lastig handhaafbaar.
Met een minimale leeftijd en helmplicht kun je zo'n type fatbike gewoon onder de categorie bromfiets laten vallen.
Coen Tunnel
Voorzitter

paolie schreef: ma 18 aug 2025, 16:29Tuurlijk kan het wel. Je kan toch gewoon een vrij strikte definitie opstellen waarin het gros van de reguliere elektrische fietsen valt? Dan kun je nog wat variëren qua kleurgebruik of vorm van je stuur of zadel, maar veel stoerder dan dat gaat het niet worden... En alles wat er buiten valt, daar geldt automatisch een minimale leeftijd en helmplicht voor.
En wat is daar het nut van? Dat klinkt als reguleren om het reguleren.

Uiteindelijk zal er altijd wel een fabrikant zijn die iets betaalbaars aanbiedt dat binnen de regels valt en zolang dat maar het meest coole is dat er te krijgen is zal er wel een markt voor zijn. Dan heb je jongeren straks uiteindelijk op goedkope e-bikes, die misschien wel erg veel op gewone e-bikes lijken, maar wel binnen de regels vallen. Ik denk dat jongeren nog altijd liever zoiets zullen hebben dan een niet-elektrische fiets.

Vroeg of laat bereik je het punt dat de discussie dan wordt of e-bikes niet gewoon als bromfietsen gezien moeten worden. Maar dat betekent dan dat iedereen die een e-bike heeft een rijbewijs moet hebben en het ding moet verzekeren, wat weer een drempel is - ook voor ouderen, waarvan wordt gezegd dat de e-bike zo belangrijk is om hen zo lang mogelijk zelfstandig te houden. Je kunt misschien nog een uitzondering instellen dat er geen rijbewijsplicht is als iemand voor bv. 2005 geboren is, maar dan zul je met een sluitende definitie komen die e-bikes geen bromfietsen of snorfietsen maakt.
Attietattie
2x5 autosnelweg

paolie schreef: ma 18 aug 2025, 16:36Met een minimale leeftijd en helmplicht kun je zo'n type fatbike gewoon onder de categorie bromfiets laten vallen.
Nou, beetje andersom. Je kunt zo'n fatbike onder de categorie bromfiets laten vallen en daar komt een helmplicht en minimumleeftijd mee. Maar dat was toch al zo? :dontknow:
paolie schreef: ma 18 aug 2025, 16:29Tuurlijk kan het wel. Je kan toch gewoon een vrij strikte definitie opstellen waarin het gros van de reguliere elektrische fietsen valt? (...) En alles wat er buiten valt, daar geldt automatisch een minimale leeftijd en helmplicht voor.
Jij denkt slimmer te zijn dan mensen die daar miljoenen mee denken te gaan verdienen? :lol: In de Kamer zijn er ook mensen die dat denken. En iedere keer krijgen ze de deksel op hun neus.

Bovendien wil je de markt niet opleggen hoe iedere centimeter van zo'n apparaat eruit moet zien.

Maar goed, jij bent en blijft ervan overtuigd dat het kan. Ik denk van niet. Ik kan dat blijven zeggen, maar het is wel duidelijk zo.
paolie
expressweg

Bericht door paolie »

Coen Tunnel schreef: ma 18 aug 2025, 16:44
paolie schreef: ma 18 aug 2025, 16:29Tuurlijk kan het wel. Je kan toch gewoon een vrij strikte definitie opstellen waarin het gros van de reguliere elektrische fietsen valt? Dan kun je nog wat variëren qua kleurgebruik of vorm van je stuur of zadel, maar veel stoerder dan dat gaat het niet worden... En alles wat er buiten valt, daar geldt automatisch een minimale leeftijd en helmplicht voor.
En wat is daar het nut van? Dat klinkt als reguleren om het reguleren.

Uiteindelijk zal er altijd wel een fabrikant zijn die iets betaalbaars aanbiedt dat binnen de regels valt en zolang dat maar het meest coole is dat er te krijgen is zal er wel een markt voor zijn. Dan heb je jongeren straks uiteindelijk op goedkope e-bikes, die misschien wel erg veel op gewone e-bikes lijken, maar wel binnen de regels vallen. Ik denk dat jongeren nog altijd liever zoiets zullen hebben dan een niet-elektrische fiets.
Maar dat laatste is toch juist prima? Het zijn de specifieke kenmerken van een fatbike die juist zorgen voor verkeersonveiligheid: zwaar, vaak veel te hoog vermogen, meetrappen nauwelijks tot niet noodzakelijk, makkelijk met twee of zelfs drie personen op te zitten.

Als je ziet wat er tegenwoordig allemaal gereguleerd wordt aan auto's onder het mom van verkeersveiligheid. En dat zou dan bij fietsen niet kunnen?
Jablan
dorpsstraat

Bericht door Jablan »

Rein schreef: ma 18 aug 2025, 9:09Kortom, het argument dat wie er over zeurt nooit jong is geweest, is wel een erg slecht argument en je sluit dan wel heel erg je ogen voor heel veel andere zaken dan die 'vroeger' speelden met opgevoerde brommertjes etc. en de ernstige gevolgen die ongelukken met fatbikes dag na dag veroorzaken.
Het argument 'zelf nooit jong geweest' werkt in de praktijk erg goed, want dan gaat de groep klagers ineens (glim)lachen en komen de verhalen over wat ze zelf deden, toen ze aan het puberen waren. Inderdaad, op een opgevoerde brommer met 80 km/uur naar school toen ze 14 waren, dat soort anekdotes komen langs. Jammer dat je het belangrijkste hebt genegeerd:
Jablan schreef: ma 18 aug 2025, 7:46In onze omgeving krijgen de kleintjes rijlessen op die dingen en komt de politie met rollerbank langs op de scholen.
Die rijlessen worden via de scholen georganiseerd. Eerste keer is bijna een jaar geleden en het werkt. Fatbike ziet er nog steeds stoer uit, maar ze letten beter op en rijden een stuk langzamer. Tijd voor een landelijke uitrol van die aanpak, denk ik.

Verbieden heeft weinig zin. Als de fatbikes van de markt gaan, dan komt er weer iets anders. Vlak bij huis loopt een fietspad fietssnelweg en de variatie wordt steeds groter. Skateboard met aandrijving, fatbikes, pedelecs, elektrische fietsen in alle soorten en maten. Gemiddelde snelheid ligt hoog, rond de 30 km/u. Helmplicht vanaf 25 km/u lijkt mij wel nuttig.
Jeroen
2x2 autosnelweg

Bericht door Jeroen »

Coen Tunnel schreef: ma 18 aug 2025, 15:09 Een tiener kan ook beter tegen een stootje. Als een 14-jarige op een e-bike valt heeft hij of zij waarschijnlijk alleen wat schrammen. Maar een 75-jarige heeft misschien wel een gebroken heup.
Klopt, maar feit is dat een tiener gewoon veel meer risico durft te nemen in het verkeer dan die ouderen. Zeker bij de jongens. Bovendien zijn het vaak geen eenzijdige ongevallen, dus dat een jongere er mogelijk wat minder slecht vanaf komt, wil niet zeggen dat de tegenpartij er ook zo goed vanaf komt. Vergelijk het met een personenauto met 400 pk, die ga je ook niet aan je buurjongen van 18 waarvan de inkt van zijn rijbewijs nog amper droog is meegeven.

En juist het feit dat ouderen kwetsbaarder zijn, maakt ook dat we ze deels toch in bescherming moeten nemen. Dat er meer ouderen op de fiets verongelukken komt ook simpelweg omdat er door demografische ontwikkelingen meer ouderen zijn en fietsen steeds populairder is als vrijtijdsbesteding, juist door ouderen met bepaalde fysieke beperkingen. Je kunt de inderdaad de vraag stellen of je het dan ook niet voor sommige ouderen zou moeten verbieden om te fietsen, maar dat lijkt me juridisch nog knap lastig, in tegenstelling tot een minimumleeftijd invoeren voor een e-bike.
JanVerhoeven
verkeersader

Bericht door JanVerhoeven »

paolie schreef: ma 18 aug 2025, 16:50
Als je ziet wat er tegenwoordig allemaal gereguleerd wordt aan auto's onder het mom van verkeersveiligheid. En dat zou dan bij fietsen niet kunnen?
Feit blijft dat je niet iets als een lang zadel zomaar kan verbieden omdat het gajes op fietsen met een lang zadel rijdt. Er moet een verkeerskundige reden voor zijn, zo zijn paarse lampen onder je auto verboden (afleiding) of haaievin-spoilers (gevaarlijk voor onbeschermd verkeer zoals fietsers). Dus die hele insteek van 'dan verbieden we toch datgene wat het stoer maakt' is niet realistisch noch op dezelfde hoop te gooien als alles wat al bij auto's verboden is. Daarom rijden er ook nog steeds stoere auto's met gajes rondt ondanks die regulering.

Alleen spelen daar niet dermate veel problemen als bij fatbikes omdat er bij auto's ook regulering op vlak van de bestuurder plaatsvindt en dus schuilt de enige praktische aanpak daarin en niet bij de voertuigkenmerken.
Laatst gewijzigd door JanVerhoeven op ma 18 aug 2025, 17:50, 1 keer totaal gewijzigd.
paolie
expressweg

Bericht door paolie »

Coen Tunnel schreef: ma 18 aug 2025, 15:09 Een tiener kan ook beter tegen een stootje. Als een 14-jarige op een e-bike valt heeft hij of zij waarschijnlijk alleen wat schrammen. Maar een 75-jarige heeft misschien wel een gebroken heup.
Ongevallen met fatbikes zij helaas niet alleen eenzijdige ongevallen. Vaak worden andere fietsers of voetgangers aangereden. Door het gewicht en de snelheid van een fatbike is de impact daarvan vergelijkbaar met de aanrijding door een scooter of brommer.

Google maar eens op fatbike ongeval. De berichten zijn talrijk, zoals deze van vanochtend:
https://www.tubantia.nl/112-nieuws-ensc ... gle.com%2F
Laatst gewijzigd door paolie op ma 18 aug 2025, 17:14, 1 keer totaal gewijzigd.
paolie
expressweg

Bericht door paolie »

JanVerhoeven schreef: ma 18 aug 2025, 16:58
paolie schreef: ma 18 aug 2025, 16:50
Feit blijft dat je niet iets als een lang zadel zomaar kan verbieden omdat het gajes op fietsen met een lang zadel rijdt. Er moet een verkeerskundige reden voor zijn, zo zijn paarse lampen onder je auto verboden (afleiding) of haaievin-spoilers (gevaarlijk voor onbeschermd verkeer zoals fietsers). Dus die hele insteek van 'dan verbieden we toch datgene wat het stoer maakt' is niet realistisch noch op dezelfde hoop te gooien als alles wat al bij auto's verboden is. Daarom rijden er ook nog steeds stoere auto's met gajes rondt ondanks die regulering.

Alleen spelen daar dermate veel problemen als bij fatbikes omdat er bij auto's ook regulering op vlak van de bestuurder plaatsvindt en dus schuilt de enige praktische aanpak daarin en niet bij de voertuigkenmerken.
Ik heb het ook helemaal niet over verbieden. Helmplicht en minimale leeftijd heeft niks met verbieden te maken. Hebben we voor brommers ook ooit ingevoerd.
Attietattie
2x5 autosnelweg

^^ Precies. En dat is voldoende. Als Fatbikes zijn zoals ze horen te zijn, is er niets aan de hand. Ook voor een 14-jarige is 25 km/h prima te behappen.
Hajo
2x3 autosnelweg

Bericht door Hajo »

^^ Strengere handhaving dus?
Een volk dat zijn verdediging verwaarloost, zet zijn vrijheid op het spel
paolie
expressweg

Bericht door paolie »

Attietattie schreef: ma 18 aug 2025, 18:19 ^^ Precies. En dat is voldoende. Als Fatbikes zijn zoals ze horen te zijn, is er niets aan de hand. Ook voor een 14-jarige is 25 km/h prima te behappen.
Voor een 14 jarige misschien net. Misschien ook net niet. Voor een 12 jarige niet.

En dat handhaven gebeurt momenteel volop. Maar lijkt vooralsnog een druppel op een gloeiende plaat.
Jeroen
2x2 autosnelweg

Bericht door Jeroen »

Attietattie schreef: ma 18 aug 2025, 18:19 ^^ Precies. En dat is voldoende. Als Fatbikes zijn zoals ze horen te zijn, is er niets aan de hand. Ook voor een 14-jarige is 25 km/h prima te behappen.
Als ja, als... Zolang het veel te makkelijk blijft om die dingen op te voeren blijf je sowieso de problemen met die dingen houden. De politie heeft helemaal de capaciteit niet om er op te gaan handhaven met controles. En zelfs al zouden ze dat wel hebben: bij controle gaat de tamtam zo snel rond dat de jongelui wel een andere route zoeken om ze te ontwijken. Zo ging het 25 jaar geleden al...
fonsoy
stadsweg

Bericht door fonsoy »

paolie schreef: ma 18 aug 2025, 10:01
Wouter N14 schreef: ma 18 aug 2025, 9:31
Chris schreef: zo 17 aug 2025, 21:41 De politiek zegt dat het juridisch onmogelijk is om onderscheid te maken tussen fatbikes en andere typen e-bikes. Als er bijvoorbeeld op zadel of bandenbreedte wordt gehandhaafd, krijg je fatbikes die net 1 millimeter daar aan voldoen, zo wordt gezegd. En een minimumleeftijd of rijbewijs voor e-bikes in het algemeen wordt als onwenselijk gezien.
Voor zover ik weet, heeft een fiets een 1-persoons zadel. Fatbikes niet, dus is het een scooter. En dus kenteken- rijbewijs- en helmplicht.
De politiek (haar ambtenaren eigenlijk) redeneren verkeerd om. Een fatbike definiëren, dat is inderdaad heel lastig. Maar je moet het omdraaien. Je moet feitelijk zeggen: voor alle (elektrisch) aangedreven fietsen geldt een minimum leeftijd van 16 jaar, kentekenplicht en helmplicht, met uitzondering van elektrische fietsen met de volgende kenmerken: maximale banddikte, maximaal ondersteuningsvermogen, maximaal gewicht.... etc, waarbij je zorgt dat reguliere elektrische fietsen die nu op de markt zijn vrijwel allemaal voldoen aan die kenmerken, zodat voor de "normale" e-fietsgebruiker niets verandert.
Ik denk dat er maar twee redenen zijn waardoor die dingen populair zijn;
- Ze accelereren direct naar 25 km/h als je de trapper een beetje beweegt, echt meetrappen is nauwelijks nodig
- De ongelofelijk lage prijs

Die banddikte is juist een nadeel. Je past in geen enkel fietsenrek of -drager.
Verder denk ik dat je met een maximaal gewicht en een bepaalde eis aan in hoeverre de ondersteuning werkt (bijvoorbeeld dat die maximaal 50% van het getrapte vermogen mee trekt) best kansrijk is en vele fatbikes van de weg kan uitbannen. Handhaving is natuurlijk weer waar de schoen wringt. Ook nu is een te snelle fatbike met defecte remmen verboden.
Attietattie
2x5 autosnelweg

Hajo schreef: ma 18 aug 2025, 18:30^^ Strengere handhaving dus?
Gewoon handhaving inderdaad. We hebben in Nederland veel teveel regels waarop niet wordt gehandhaafd.
paolie schreef: ma 18 aug 2025, 18:39En dat handhaven gebeurt momenteel volop. Maar lijkt vooralsnog een druppel op een gloeiende plaat.
Ja, op snelheid van gemotoriseerd verkeer ja. :roll:
Jeroen schreef: ma 18 aug 2025, 19:56De politie heeft helemaal de capaciteit niet om er op te gaan handhaven met controles. En zelfs al zouden ze dat wel hebben: bij controle gaat de tamtam zo snel rond dat de jongelui wel een andere route zoeken om ze te ontwijken. Zo ging het 25 jaar geleden al...
En toch zie je dat na een handhavingsoffensief, enorm veel mensen met verlichting op de fiets zitten. Dus ik heb goede hoop dat handhaving wel degelijk wat oplevert.
Schelpenpaadje
2x2 autosnelweg

Bericht door Schelpenpaadje »

mvalkenburg schreef: ma 18 aug 2025, 9:45
Schelpenpaadje schreef: ma 18 aug 2025, 8:17 Precies dit. En in periodes met slecht weer kan Sietse met de bus. Want de bezetting van buslijnen in het buitengebied is ook voor een groot deel ten onder gegaan aan de elektrische fiets.
Mijn kinderen fietsen zomer en winter 11 km naar school met de elektrische fiets. Dit is onder andere ingegeven door het feit dat er geen OV is.
Momenteel de kortste route met het OV is vanaf de dichtsbijzijnde bushalte (is 1km lopen) 1 uur en 25 minuten en is een combinatie van (buurt)bus, trein en bus.
Op veel plaatsen in het buitengebied was de bedoening per bus vroeger (veel) beter. Bussen zaten, vooral in de wintermaanden, vol met scholieren (strippenkaart of maandabonnement). Het voor een groot deel wegvallen van deze groep heeft grote gevolgen gehad voor het streekvervoer. Lijnen werden gestrekt, vervangen door een belbus of helemaal geschrapt. Doelgroepen voor wie een (elektrische) fiets geen optie is zijn hiervan de dupe.
Schelpenpaadje
2x2 autosnelweg

paolie schreef: ma 18 aug 2025, 16:36
boe! schreef: ma 18 aug 2025, 15:38
Fatbikes wegen meestal tussen de 25-35 kg, elektrische fietsen tussen de 20-25 kg. En ja, officieel mag het vermogen van een fatbike maar maximaal 250 watt zijn, maar de versies die worden geïmporteerd uit China hebben soms wel een vermogen van 4000 watt. En er zijn dus ouders die daar gewoon hun twaalfjarige puber op laten fietsen. Vriendje achterop, mobieltje in de hand... En heel lastig handhaafbaar.
Met een minimale leeftijd en helmplicht kun je zo'n type fatbike gewoon onder de categorie bromfiets laten vallen.
Het zou al helpen als er meer gecontroleerd zou worden op de technische staat van fatbikes. Vergelijkbaar met brommers die op de rollerbank worden gezet. Daarvoor hoef je niet de wet aan te passen. Zoals anderen hier al betogen kan er in ons land veel worden gewonnen met betere handhaving van bestaande regels.

Voor remmen niet in orde zou je nog een waarschuwing kunnen geven, maar een te hoog vermogen dan mag de fatbike wat mij betreft meteen door de shredder.
Schelpenpaadje
2x2 autosnelweg

Attietattie schreef: ma 18 aug 2025, 16:13
Er werd eerder al iets gezegd over het aantal zadels. Als het voor meer dan 1 persoon is, dan verbieden. Daarmee beperk je een heel belangrijke groep in hun mobiliteit, dus dat zou ik afraden.

Afbeelding
Je kunt vastleggen dat meerdere zadels alleen zijn toegestaan als een fiets wordt gebruikt als hulpmiddel.

Op dezelfde basis zijn tandems, driewielers en ligfietsen in de trein alleen toegestaan voor mensen met een aantoonbare beperking.
paolie
expressweg

Bericht door paolie »

Schelpenpaadje schreef: di 19 aug 2025, 8:24 Het zou al helpen als er meer gecontroleerd zou worden op de technische staat van fatbikes. Vergelijkbaar met brommers die op de rollerbank worden gezet. Daarvoor hoef je niet de wet aan te passen. Zoals anderen hier al betogen kan er in ons land veel worden gewonnen met betere handhaving van bestaande regels.

Voor remmen niet in orde zou je nog een waarschuwing kunnen geven, maar een te hoog vermogen dan mag de fatbike wat mij betreft meteen door de shredder.
Dat gebeurt gelukkig al! En ook voor remmen niet op orde worden meteen boetes uitgeschreven.
https://www.amstelveenz.nl/nieuws/opnie ... tlaan.html
Ehuls
verkeersader

Bericht door Ehuls »

Coen Tunnel schreef: ma 18 aug 2025, 15:09 Kijk, je hebt niet ongelijk met je argument dat een tienerbrein in ontwikkeling is en bepaalde afwegingen nog niet goed kan maken. Maar als dat het argument is, dan moeten we ook gaan kijken naar het moment dat een volwassen brein gaat aftakelen en bepaalde afwegingen niet meer goed kan maken. Anders ben je gewoon selectief bezig.
Dat onderscheid maken we natuurlijk allang. Onder de 18 jaar mag je niet autorijden, je mag niet stemmen, geen alcohol en tabak kopen, je mag niet zelf een bankrekening openen, je mag onder de 16 niet op een brommer rijden, etcetera, etcetera. Allemaal omdat we tieners nog niet verantwoordelijk genoeg achten hier verstandig mee om te gaan. Zelfs in het strafrecht val je tot je 18e onder een andere categorie (met uitzonderingen) en onder de 12 kun je zelfs helemaal niet strafrechtelijk vervolgd worden. Waarom laten we deze kinderen dan wel fatbikes (of e-bikes in het algemeen) besturen met vermogens en snelheden waar ze serieuze ongelukken mee kunnen veroorzaken? Gezien de wettelijke positie van kinderen is het eigenlijk best gek dat ze het nu wel mogen.
JanVerhoeven
verkeersader

Bericht door JanVerhoeven »

Schelpenpaadje schreef: di 19 aug 2025, 8:27 Je kunt vastleggen dat meerdere zadels alleen zijn toegestaan als een fiets wordt gebruikt als hulpmiddel.

Op dezelfde basis zijn tandems, driewielers en ligfietsen in de trein alleen toegestaan voor mensen met een aantoonbare beperking.
De trein is niet een weg maar een vervoermiddel, met het oog op de inpassing van dat vervoer kan men dan meer regels toepassen. Die optie heb je niet op de openbare weg.

En wat weerhoudt het het gajes ervan om te doen alsof ze het als hulpmiddel gebruiken? Het doet me denken aan een scene in de film van Ali G dat hij op een invalidenparkeerplaats parkeert, een agent moeilijk kijkt en hij overdreven mank wegloopt. Natuurlijk humoristisch bedoeld want invalidenparkeerplaatsen worden met de bekende kaart geregeld, maar de truuk is nog makkelijker bij minder gereguleerde zaken als een fiets toe te passen.

Je blijft eigenlijk uitkomen op hetzelfde probleem: bij een onveilig vervoersmiddel kan je dat aanpakken. Zoals bij een step of een monowheel. Bij een fatbike is het vervoersmiddel an sich niet onveilig. Het zit in hoe ermee wordt omgesprongen. Dat gedragsaspect kan je niet aanpakken via een regulering van het vervoersmiddel.