Handhaving hé?
Fatbikes
Moderator: Moderatoren
-
mhkamp
- 2x2 autosnelweg
Re: Fatbikes
Handhaving hé?
"One day you will wake up and there will be no more time to do the things you have always dreamed of. Do them now.!" - Paulo Coelho
WeFo Lidnummer 0010.
WeFo Lidnummer 0010.
-
Vinny
- 4x5 autosnelweg
Als iemand een fout maakt hoeft er geen 13 jaar celtraf te volgen. Een goed gesprek over de gevaren van bepaald gedrag werkt volgens mij veel beter. Maar daar heeft de politie helemaal geen capaciteit voor.djiwie schreef: vr 29 aug 2025, 22:35Nou, bedankt voor het nemen van je verantwoordelijkheid, ik zal aan je denken als ik op die rotonde op de motor onderuit ga omdat er onverwachts een bult zand ligtmhkamp schreef: vr 29 aug 2025, 7:25 Handhaving, Handhaving... jaja....
Offtopic : vorige week een kar met zand opgehaald, onafgedekte lading. Iets verderop een politiewagen op de rotonde, maar mij niet achterna voor een bekeuring (gelukkig maar). Als ze dit al niet doen, hoe moet het met de fatbike?
Maar ik snap ook je conclusie niet helemaal. Omdat jij met een open kar met zand rijdt, en de ene politieauto die je tegenkwam jou niet achterna is gegaan, is de hele handhaving een wassen neus?
Let op: Sarcasmemodus over een lengte van 10 kilometer.
-
Kaaiman
- Secretaris
Tijd dat Blik op de Weg weer terugkomt. Dan is er in ieder geval een reden om toch te gaan surveilleren en het gesprek aan te gaan met overtreders. 
Deur Drenthe • website over het Drentse provinciaal en rijkswegennet
@DeurDrenthe • volg het Drentse wegennieuws op Mastodon
@DeurDrenthe • volg het Drentse wegennieuws op Mastodon
-
Bart
- autoweg
De kwalificaties over cognitieve dissonantie door rijksambtenaren maakt dat het weinig aantrekkelijk is voor om hier op te reageren. Dat is eigenlijk wel jammer want de omkeerredenering lijkt in zichzelf wel interessant als denkrichting. Toch valt daar heel wat tegen in te brengen:paolie schreef: ma 18 aug 2025, 8:10Dit is natuurlijk een vorm van bijna niet te bevatten onwil en ontkenning van de werkelijkheid van onze Rijksambtenaren. Een fatbike heeft feitelijk nauwelijks kenmerken van een elektrische fiets. Het is eigenlijk gewoon een elektrische snorfiets die je even aantrapt met de pedalen. En daarna ga je vanzelf. Met hoog vermogen, hoog gewicht en ook nog eens doodsimpel opvoerbaar tot wel 50 km/u.Chris schreef: zo 17 aug 2025, 21:41 De politiek zegt dat het juridisch onmogelijk is om onderscheid te maken tussen fatbikes en andere typen e-bikes. Als er bijvoorbeeld op zadel of bandenbreedte wordt gehandhaafd, krijg je fatbikes die net 1 millimeter daar aan voldoen, zo wordt gezegd. En een minimumleeftijd of rijbewijs voor e-bikes in het algemeen wordt als onwenselijk gezien.
Onderscheid is heel makkelijk juridisch te maken. Neem de dikste bandenmaat van een reguliere fiets als norm. Die is nog altijd maar een kwart van de dikte van de fatbikeband. Kijk naar gewicht en vermogen. En naar de noodzaak voor trapondersteuning. En je bent er in feite al. En dan wordt het omgedraaid. Reguliere elektrische fietsen met een millimetertje méér vallen dan onder de helmplicht en rijbewijs. Dat is dan jammer. Maar niet onoverkomelijk.
- de fiets als zodanig is niet gedefinieerd in de wegenverkeersregelgeving. (Nee, echt niet…). Er staat inmiddels wel een definitie in de wet, maar die is nog niet in werking getreden. Zonder een definitie is het lastig om te zeggen wat er wel en niet binnen de ‘fiets’ valt.
- een fiets met elektrische ondersteuning (e-fiets) valt momenteel buiten (EU)-voertuigregelgeving (Verordening EU168/2013) en valt daarmee - per definitie - in de Machinerichtlijn. De mogelijkheden om op basis van de Machinerichtlijn producten te kunnen verbieden zijn beperkt, eigenlijk alleen mechanische en elektrische veiligheid. Dat laatste is overigens door de NVWA bevestigd in een technische briefing bij de Kamer. De NVWA is de toezichthouder voor e-fietsen die onder de Machinerichtlijn vallen - en dus niet de ILT of RDW.
- met het instellen van een nationale voertuigcategorie “elektrische fiets” moet op detailniveau worden bepaald aan welke kenmerken dat voertuig dan moet voldoen om als “elektrische fiets” te worden aangemerkt. Ik neem aan dat dat zaken zijn als banddikte, verstelbaarheid zadel, kleurstelling en vormgeving frame, motorvermogen, koppel, acceleratie, gewicht en remvertraging. Dat is op zich nog wel te doen, maar… hoe zit het met controle en handhaving daar op? Wat gaat gebeuren, is dat fabrikanten binnen de nieuwe lijntjes gaan ontwerpen - in ieder geval qua uiterlijk. Wat het met de bestaande fietsen doet is mij niet duidelijk, vooral niet waar het gaat om e-bakfietsen…
- Zou de “elektrische fiets” zijn gedefinieerd dan moet ook worden bepaald wat met alle andere (geillegaliseerde) voertuigen moet gebeuren. Waarschijnlijk worden die dan ingedeeld in een van de categorieën van het het LEV-kader (nu nog bijzondere bromfietsen). Daarvoor geldt nu een kenteken en een typegoedkeuring. Er moet dan een aanvullend kader komen voor de net-niet-binnen-de-lijntjes-e-fietsen.
De omkeerredenering probeert eigenlijk precies hetzelfde te doen als de reguliere voertuigregelgeving, maar dan met een negatieve redenering (als het niet aan a, b en c voldoet dan is het geen… waar dat nu altijd is: een voertuig dat aan a, b en c voldoet is een…).
Een flink deel van de irritatie met fatbikes komt voort uit uiterlijke kenmerken. Van Moof (wie kent het nog) had hetzelfde een paar jaar geleden. Echter, uiterlijke kenmerken zijn over het algemeen geen zaken waar verkeersregelgeving op is te baseren. De problemen met fatbikes zijn reëel, maar die komen m.i. voort uit:
- gedrag van de berijders
- (te) lage prijs
- (te) lage kwaliteit: de duurzaamheid (durability) van onderdelen is beperkt, ofwel: ze gaan niet lang mee.
Bart - als alles op jou afkomt, zit jij op de verkeerde baan...
-
paolie
- expressweg
- hoog gewicht (impact bij aanrijdingen
- dikke banden waardoor ze heel stabiel liggen (en je als bestuurder dus erop kan zitten alsof het een scooter is, je hoeft nauwelijks actief balans te houden of mee te trappen
- brede zadels zodat je heel comfortabel met twee of zelfs drie erop kan
Die laatste kenmerken zijn in mijn ogen daarom niet alleen uiterlijke, maar ook functionele kenmerken, die zorgen dat de bereiders vaak makkelijk met elkaar of hun mobieltjes bezig kunnen zijn, in plaats van met het verkeer om hun heen. En dat op hoge snelheid….
-
Steptimer
- autoweg
Het overgrote deel van de fatbikes die we in het straatbeeld zien, zijn de goedkope Chinese internet fatbikes zoals de Ouxi V8.
Deze fatbike is razend populair en kost slechts 600-800 euro. Maar heeft een illegale 750 watt motor met een 250 watt sticker erop geplakt.
Via een code kun je deze fatbike makkelijk afstellen naar 50 km/u en terug (voor de politie). De onderdelen zijn van een bedenkelijke kwaliteit en met hoge snelheden gaan de remmen, etc. snel kapot. Fietsenmakers hier in Zeeland weigeren ze om ze te maken (internet fatbikes beginnen ze niet aan). Er is slechts 1 fietsenmaker uit Zeeland die ze wil maken, maar vraagt 200 euro per uur voor 'klanten' die met een internet fatbike aankomen! (en ze komen vanuit heel Zeeland).
Deze fatbike is razend populair en kost slechts 600-800 euro. Maar heeft een illegale 750 watt motor met een 250 watt sticker erop geplakt.
Via een code kun je deze fatbike makkelijk afstellen naar 50 km/u en terug (voor de politie). De onderdelen zijn van een bedenkelijke kwaliteit en met hoge snelheden gaan de remmen, etc. snel kapot. Fietsenmakers hier in Zeeland weigeren ze om ze te maken (internet fatbikes beginnen ze niet aan). Er is slechts 1 fietsenmaker uit Zeeland die ze wil maken, maar vraagt 200 euro per uur voor 'klanten' die met een internet fatbike aankomen! (en ze komen vanuit heel Zeeland).
-
MaartenE
- verkeersader
Ik ben ontzettend blij met fatbikes.
Eindelijk iets waar zowel de gewone fietser en wielrenners een bloedhekel aan hebben.
Eindelijk iets waar zowel de gewone fietser en wielrenners een bloedhekel aan hebben.
Tweerichtingsfietspaden zijn uitgevonden door een verkeerskundige met helicopter-ouders.
-
duikgek89
- 2x3 autosnelweg
Die paar zandkorrels die er bij jou afwaaien lijken me nog niet zo'n ramp.mhkamp schreef: za 30 aug 2025, 5:24Kom op, een beetje agent was er achteraan gegaan juist omdat je dat wat je schrijft. En dat gaat niet om die bult zand, maar om wat er afwaait. Dat wil je als motorrijder niet in je gezicht hebben lijkt me.
Handhaving hé?
Een paar dagen terug waren ze hier bij een rotonde in de berm met wat kabels aan het beunen. Zonder enige waarschuwing lag de hele rotonde vol zand. Als je dat niet op tijd door hebt... Zeker op de motor is dat linke soep
-
Durashift
- expressweg
Weet jij wanneer beoogd is dat de wet(aanpassing) in werking treed?Bart schreef:(..)- de fiets als zodanig is niet gedefinieerd in de wegenverkeersregelgeving. (Nee, echt niet…). Er staat inmiddels wel een definitie in de wet, maar die is nog niet in werking getreden. Zonder een definitie is het lastig om te zeggen wat er wel en niet binnen de ‘fiets’ valt. (..)
Over de helmplicht en handhaving.. het zal tijd nodig hebben maar een hemplicht is in het verleden eerder ingevoerd en toch wel succesvol, ik bedoel: iemand zonder helm op een scooter/snorfiets zien rijden is nu toch echt een uitzondering (op de opgevoerde 'blauwe' platen na dan, naar mijn mening). Okay, er zullen berijders overgestapt zijn naar de fatbikes. Maar, áls de handhaving zo minimaal zou zijn.. dan zouden scooteraars toch ook die plicht aan hun laars lappen?
Ik hoorde vanochtend een fragment uit 'de oude doos' toen de helmplicht voor de bromfiets ingesteld werd, in de jaren 70/80 (?). Toen reden nog veel meer volwassenen op een brommer omdat een auto nog een luxe was natuurlijk. Eén zo'n volwassene reageerde op de vraag of zij een helm zou gaan dragen: "Nee, daar ben ik te ijdel voor, dat zeg ik u eerlijk".
~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~
Ik denk ook aan die jongere kinderen op de fiets die, door hun ouders 'verplicht' in het kinderzitje of al zelfstandig op de fiets zitten met een helm op. Je zou denken dat die kinderen daarmee dus leren op te groeien en zo'n helm vanzelfsprekend blijven dragen..
-
Bart
- autoweg
In de Kamerbrief van afgelopen donderdag is hier op ingegaan:paolie schreef: za 30 aug 2025, 11:08maar juist bij fatbikes heel specifiek:
- dikke banden waardoor ze heel stabiel liggen (en je als bestuurder dus erop kan zitten alsof het een scooter is, je hoeft nauwelijks actief balans te houden of mee te trappen
Die laatste kenmerken zijn in mijn ogen daarom niet alleen uiterlijke, maar ook functionele kenmerken, die zorgen dat de bereiders vaak makkelijk met elkaar of hun mobieltjes bezig kunnen zijn, in plaats van met het verkeer om hun heen. En dat op hoge snelheid….
Massa: fatbikes wijken niet wezenlijk af qua gewicht tov meer regulier ogende modellen. Er zijn ook zwaardere modellen in omloop - en natuurlijk zijn er e-bakfietsen (die een stuk zwaarder zijn dan fatbikes). Maar nog los daarvan, het gewicht van de bestuurder is veel bepalender voor de totale massa, omdat die eigenlijk altijd zwaarder dan het voertuig zelf. Ofwel: massa is niet onderscheidend voor fatbikes en zegt ook niet veel over de impact bij een aanrijding.
Dikke banden: je zegt zelf dat ze stabiel liggen, dus wat is dan het probleem? Daarnaast, racefietsen hebben dunne banden - kunnen ook heel hard (en zijn ook niet heel geliefd in het verkeer. Je zou van die dikke banden nog kunnen zeggen dat ze een voordeel hebben: je hoort fatbikes wel aankomen (in tegenstelling tot menig andere e-fiets).
Brede zadel: dit is in voertuigtechnisch opzicht geen element (zolang het maar een zitplaats is). Dat je met twee personen op een fatbike comfortabel kan zitten door zo’n zadel is waar - maar dat is dus ook gewoon toegestaan bij alle soorten fietsen. In het verleden is wel eens geopperd dat een niet-verstelbaar zadel onderscheidend kan zijn maar toen kwamen dus binnen een maand aangepaste modellen met een verstelbaar zadel in de handel…
-
Palance
- 4x5 autosnelweg
Je kunt in ieder geval niet vast komen te zitten de tramrailsBart schreef: zo 31 aug 2025, 8:20 Je zou van die dikke banden nog kunnen zeggen dat ze een voordeel hebben:
"The problem with internet quotes is that you can't always depend on their accuracy" - Abraham Lincoln, 1864.
-
paolie
- expressweg
Ik zeg het steeds weer opnieuw: omgekeerd redeneren (indien je onderscheid wil maken in welke elektrische fietsen wel en welke geen helmplicht). Andere elektrische fietsen ook bredere zadels? Prima, vallen ze ook onder de helmplicht. Andere elektrische fietsen ook zwaarder? Prima! Ook helmplicht.Bart schreef: zo 31 aug 2025, 8:20In de Kamerbrief van afgelopen donderdag is hier op ingegaan:paolie schreef: za 30 aug 2025, 11:08maar juist bij fatbikes heel specifiek:
Massa: fatbikes wijken niet wezenlijk af qua gewicht tov meer regulier ogende modellen. Er zijn ook zwaardere modellen in omloop - en natuurlijk zijn er e-bakfietsen (die een stuk zwaarder zijn dan fatbikes). Maar nog los daarvan, het gewicht van de bestuurder is veel bepalender voor de totale massa, omdat die eigenlijk altijd zwaarder dan het voertuig zelf. Ofwel: massa is niet onderscheidend voor fatbikes en zegt ook niet veel over de impact bij een aanrijding.
Dikke banden: je zegt zelf dat ze stabiel liggen, dus wat is dan het probleem? Daarnaast, racefietsen hebben dunne banden - kunnen ook heel hard (en zijn ook niet heel geliefd in het verkeer. Je zou van die dikke banden nog kunnen zeggen dat ze een voordeel hebben: je hoort fatbikes wel aankomen (in tegenstelling tot menig andere e-fiets).
Brede zadel: dit is in voertuigtechnisch opzicht geen element (zolang het maar een zitplaats is). Dat je met twee personen op een fatbike comfortabel kan zitten door zo’n zadel is waar - maar dat is dus ook gewoon toegestaan bij alle soorten fietsen. In het verleden is wel eens geopperd dat een niet-verstelbaar zadel onderscheidend kan zijn maar toen kwamen dus binnen een maand aangepaste modellen met een verstelbaar zadel in de handel…
Maar voor de huidige keuze, generieke helmplicht op basis van leeftijd, kan ook, maar is natuurlijk net zo arbitrair. Ik kan er prima mee leven want het is waarschijnlijk net zo doeltreffend en veel eenvoudiger uitlegbaar.
-
Bart
- autoweg
De weg die je beschrijft is door ambtenaren van IenW en drie(!) onderzoeken beschreven als heilloos, omdat het uiteindelijk neerkomt op steeds hetzelfde: een kat-en-muis spel om onder fatbikeregels of dit-zien-we-als-elektrische-fiets-regels uit te komen, met als uitkomst dat het uiterlijke onderscheid steeds diffuser wordt. Dus is de voor de hand liggende oplossing om regels te stellen voor alle fietsen met trapondersteuning, in dit geval dus een helmplicht (tot 18 jaar).paolie schreef: zo 31 aug 2025, 10:08Ik zeg het steeds weer opnieuw: omgekeerd redeneren (indien je onderscheid wil maken in welke elektrische fietsen wel en welke geen helmplicht). Andere elektrische fietsen ook bredere zadels? Prima, vallen ze ook onder de helmplicht. Andere elektrische fietsen ook zwaarder? Prima! Ook helmplicht.Bart schreef: zo 31 aug 2025, 8:20In de Kamerbrief van afgelopen donderdag is hier op ingegaan:paolie schreef: za 30 aug 2025, 11:08maar juist bij fatbikes heel specifiek:
Maar voor de huidige keuze, generieke helmplicht op basis van leeftijd, kan ook, maar is natuurlijk net zo arbitrair. Ik kan er prima mee leven want het is waarschijnlijk net zo doeltreffend en veel eenvoudiger uitlegbaar.
-
paolie
- expressweg
Nee, de weg die ik beschrijf, heb ik niet onderzocht gezien. Tot nu toe heeft men alleen maar gekeken of het mogelijk is om een fatbike te definiëren. Dat is inderdaad heilloos. Wat ik voorstelde is algemene regels zoals helmplicht en minimum leeftijd voor álle elektrische fietsen. En om dan de brave fietsers tegemoet te komen die je dan onbedoeld ook met die regels gaat opzadelen, kun je één model fiets heel specifiek definiëren dat niet onder die regels valt. Als je dat zou willen.Bart schreef: ma 01 sep 2025, 8:27 De weg die je beschrijft is door ambtenaren van IenW en drie(!) onderzoeken beschreven als heilloos, omdat het uiteindelijk neerkomt op steeds hetzelfde: een kat-en-muis spel om onder fatbikeregels of dit-zien-we-als-elektrische-fiets-regels uit te komen, met als uitkomst dat het uiterlijke onderscheid steeds diffuser wordt. Dus is de voor de hand liggende oplossing om regels te stellen voor alle fietsen met trapondersteuning, in dit geval dus een helmplicht (tot 18 jaar).
Waarom ik hier zo fel en standvastig in ben, was het feit dat er in mijn ogen wel heel snel werd gezegd dat er allemaal niks mogelijk was, iets wat ik de afgelopen jaren helaas net iets te vaak gezien heb als reactie vanuit het rijk (helmplicht snorscooters, snorscooters op de rijbaan, het moest allemaal maar door de gemeenten zelf opgelost worden). Daarom ben ik ook zo blij dat men uiteindelijk nu wel met een acceptabele oplossing is gekomen vanuit het rijk. En nu doorpakken graag, ook de regelgeving rondom de Biro op korte termijn aanpakken (autorijbewijs graag!!!).
-
Bart
- autoweg
Die weg *is* dus heilloos, om de redenen die staan in de Kamerbrief van afgelopen donderdag (en de eerdere brieven over dit onderwerp)... Dat de uitkomst van de omkeerredenering uiteindelijk neerkomt op een helmplicht zoals IenW die nu voorstelt (tot 18 jaar) doet niets aan af aan de beperkte bruikbaarheid van die omkeerredenering. Een helmplichtvrije e-fiets staat of valt met het bepalen van kenmerken daarvan. Dat is dus toch weer een defintiekwestie, en een kat-en-muis-spel, maar dan andersom...paolie schreef: ma 01 sep 2025, 8:47Nee, de weg die ik beschrijf, heb ik niet onderzocht gezien. Tot nu toe heeft men alleen maar gekeken of het mogelijk is om een fatbike te definiëren. Dat is inderdaad heilloos. Wat ik voorstelde is algemene regels zoals helmplicht en minimum leeftijd voor álle elektrische fietsen. En om dan de brave fietsers tegemoet te komen die je dan onbedoeld ook met die regels gaat opzadelen, kun je één model fiets heel specifiek definiëren dat niet onder die regels valt. Als je dat zou willen.Bart schreef: ma 01 sep 2025, 8:27 De weg die je beschrijft is door ambtenaren van IenW en drie(!) onderzoeken beschreven als heilloos, omdat het uiteindelijk neerkomt op steeds hetzelfde: een kat-en-muis spel om onder fatbikeregels of dit-zien-we-als-elektrische-fiets-regels uit te komen, met als uitkomst dat het uiterlijke onderscheid steeds diffuser wordt. Dus is de voor de hand liggende oplossing om regels te stellen voor alle fietsen met trapondersteuning, in dit geval dus een helmplicht (tot 18 jaar).
De helmplicht snorfietsen was een wens van de Kamer. Die wilde wel een helmplicht voor snorfietsen, maar niet voor andere categorieën. Uiteindelijk ging de minister (Van Nieuwenhuizen destijds) mee in de wens van de Kamer en kwam er voor snorfietsen wel een helm, maar niet voor andere categorieën (bijzondere bromfietsen en elektrische fietsen). Helmplicht is een kwestie van nationale regelgeving (art. 60 RVV).paolie schreef: ma 01 sep 2025, 8:47Waarom ik hier zo fel en standvastig in ben, was het feit dat er in mijn ogen wel heel snel werd gezegd dat er allemaal niks mogelijk was, iets wat ik de afgelopen jaren helaas net iets te vaak gezien heb als reactie vanuit het rijk (helmplicht snorscooters, snorscooters op de rijbaan, het moest allemaal maar door de gemeenten zelf opgelost worden). Daarom ben ik ook zo blij dat men uiteindelijk nu wel met een acceptabele oplossing is gekomen vanuit het rijk. En nu doorpakken graag, ook de regelgeving rondom de Biro op korte termijn aanpakken (autorijbewijs graag!!!).
snorfietsen op de rijbaan: dat is een wegbeheerdersafweging. Het wettelijke uitgangspunt is snorfietsen op fietspad (art. 2b RVV). Dat wettelijke uitgangspunt aanpassen vergt ook veel van wegbeheerders (een omkering van plaats op de weg: waar nu per wegvak / zone moet worden bepaald dat snorfietsen op de rijbaan moeten, moet dat na aanpassing allemaal worden omgedraaid voor situaties waar het juist wel wenselijk is dat snorfietsen het fietspad op moeten). De situatie laten zoals die is, past veel beter in het staatsrecht: ruimtelijke ordening is in beginsel een taak van de gemeente - en dat geldt dus ook voor weginrichting. Laat ik het zo zeggen: ik zou niet graag zien dat vanuit een bureau in Den Haag wordt bepaald dat in de gemeente Venlo de snorfietsen op de rijbaan moeten, maar in de gemeente Apeldoorn niet. Dat kunnen die gemeenten veel beter zelf bepalen.
De Biro: dat is een brommobiel (categorie L6e). Die valt in rijbewijscategorie AM.
-
paolie
- expressweg
In de kamerbrief staat alleen aangegeven waarom het definiëren van een fatbike (terecht!) heilloos is. Maar ik zou nu, als ik zou willen, prima een fiets kunnen definiëren waarvan ik zou kunnen vinden dat tieners daar wel zonder helm op zouden mogen fietsen. En die in geen velden of wegen op een fatbike zou kunnen lijken. Maar nogmaals. Niet meer nodig.Bart schreef: ma 01 sep 2025, 9:18Die weg *is* dus heilloos, om de redenen die staan in de Kamerbrief van afgelopen donderdag (en de eerdere brieven over dit onderwerp)... Dat de uitkomst van de omkeerredenering uiteindelijk neerkomt op een helmplicht zoals IenW die nu voorstelt (tot 18 jaar) doet niets aan af aan de beperkte bruikbaarheid van die omkeerredenering. Een helmplichtvrije e-fiets staat of valt met het bepalen van kenmerken daarvan. Dat is dus toch weer een defintiekwestie, en een kat-en-muis-spel, maar dan andersom...paolie schreef: ma 01 sep 2025, 8:47Nee, de weg die ik beschrijf, heb ik niet onderzocht gezien. Tot nu toe heeft men alleen maar gekeken of het mogelijk is om een fatbike te definiëren. Dat is inderdaad heilloos. Wat ik voorstelde is algemene regels zoals helmplicht en minimum leeftijd voor álle elektrische fietsen. En om dan de brave fietsers tegemoet te komen die je dan onbedoeld ook met die regels gaat opzadelen, kun je één model fiets heel specifiek definiëren dat niet onder die regels valt. Als je dat zou willen.Bart schreef: ma 01 sep 2025, 8:27 De weg die je beschrijft is door ambtenaren van IenW en drie(!) onderzoeken beschreven als heilloos, omdat het uiteindelijk neerkomt op steeds hetzelfde: een kat-en-muis spel om onder fatbikeregels of dit-zien-we-als-elektrische-fiets-regels uit te komen, met als uitkomst dat het uiterlijke onderscheid steeds diffuser wordt. Dus is de voor de hand liggende oplossing om regels te stellen voor alle fietsen met trapondersteuning, in dit geval dus een helmplicht (tot 18 jaar).
Een kamerwens voortgekomen uit brandbrieven van gemeenten, net zoals die kamerwens over fatbikes ook voortgekomen is uit brandbrieven van gemeenten. En de brandbrieven over de Biro's liggen momenteel ook al klaar.De helmplicht snorfietsen was een wens van de Kamer. Die wilde wel een helmplicht voor snorfietsen, maar niet voor andere categorieën. Uiteindelijk ging de minister (Van Nieuwenhuizen destijds) mee in de wens van de Kamer en kwam er voor snorfietsen wel een helm, maar niet voor andere categorieën (bijzondere bromfietsen en elektrische fietsen). Helmplicht is een kwestie van nationale regelgeving (art. 60 RVV).paolie schreef: ma 01 sep 2025, 8:47Waarom ik hier zo fel en standvastig in ben, was het feit dat er in mijn ogen wel heel snel werd gezegd dat er allemaal niks mogelijk was, iets wat ik de afgelopen jaren helaas net iets te vaak gezien heb als reactie vanuit het rijk (helmplicht snorscooters, snorscooters op de rijbaan, het moest allemaal maar door de gemeenten zelf opgelost worden). Daarom ben ik ook zo blij dat men uiteindelijk nu wel met een acceptabele oplossing is gekomen vanuit het rijk. En nu doorpakken graag, ook de regelgeving rondom de Biro op korte termijn aanpakken (autorijbewijs graag!!!).
Dat de plaats op de weg van een snorfiets per gemeente verschilt, vind ik toch niet zo wenselijk. Landelijke uniformiteit lijkt mij veel logischer en duidelijker richting weggebruiker. Lukte in 1999 met de brommers ook. Het probleemhoofdstuk snorscoorter is door de helmplicht overigens zo goed als afgesloten momenteel.snorfietsen op de rijbaan: dat is een wegbeheerdersafweging. Het wettelijke uitgangspunt is snorfietsen op fietspad (art. 2b RVV). Dat wettelijke uitgangspunt aanpassen vergt ook veel van wegbeheerders (een omkering van plaats op de weg: waar nu per wegvak / zone moet worden bepaald dat snorfietsen op de rijbaan moeten, moet dat na aanpassing allemaal worden omgedraaid voor situaties waar het juist wel wenselijk is dat snorfietsen het fietspad op moeten). De situatie laten zoals die is, past veel beter in het staatsrecht: ruimtelijke ordening is in beginsel een taak van de gemeente - en dat geldt dus ook voor weginrichting. Laat ik het zo zeggen: ik zou niet graag zien dat vanuit een bureau in Den Haag wordt bepaald dat in de gemeente Venlo de snorfietsen op de rijbaan moeten, maar in de gemeente Apeldoorn niet. Dat kunnen die gemeenten veel beter zelf bepalen.
Een brommobiel die de verkeersregels moet volgen van een personenauto. Met dezelfde plek op de weg als een personenauto. Zou wel prettig zijn als de bestuurders dan ook de daarbij behorende regels en gevaren zouden kennen. En nog veel belangrijker: het kijkgedrag zouden hebben aangeleerd dat hierbij hoort. Want dat leer je echt niet in die gemiddeld 4 lesjes die nodig zijn om je AM-rijbewijs te halenDe Biro: dat is een brommobiel (categorie L6e). Die valt in rijbewijscategorie AM.
-
JanVerhoeven
- verkeersader
-
paolie
- expressweg
-
Vinny
- 4x5 autosnelweg
Persoonlijk heb ik wel een probleem met maatwerk. Je krijgt steeds meer een onoverzichtelijk bordenwoud waar gewoon geen chocola meer van te maken is, zelfs niet als doorgewinterde wegenforummer. En als de handhaafbaarheid ook nog eens te wensen over laat, krijg je uiteindelijk chaos en anarchie in het verkeer. Dat is volgens mij niet waar de beleidsmakers op zitten te wachten. En overlast bestrijden, dat vraag ik me ook af: er stonden vandaag een aantal alarmerende artikelen in de Leeuwarder Courant, en als het in een relatief rustige provincie in Friesland al niet mogelijk is om een vorm van veilig, betrouwbaar en nette verkeerscirculatie te hebben dan vrees ik wel een beetje voor het landelijke beeld.JanVerhoeven schreef: ma 01 sep 2025, 16:41het lukte mede voor de brommers omdat die ook echt 45 op de rijbaan mogen. Dat kan een snorfiets per definitie niet. Je gaat een hoop verkeer dwarszitten als je het uniform verplicht stelt in plaats van het maatwerk toe te laten wat nu gebeurt.
Let op: Sarcasmemodus over een lengte van 10 kilometer.
-
mavas
- 2x5 autosnelweg
Er komt nu waarschijnlijk een helmplicht voor fatbikes/dikfietsen, maar intussen willen gemeenten meer mogelijkheden krijgen om ze te verbieden:
https://www.nu.nl/binnenland/6367758/gr ... ieden.html
Ik weet nog niet wat ik hier van vind. Zou dat niet landelijk geregeld moeten worden?
Ik weet nog niet wat ik hier van vind. Zou dat niet landelijk geregeld moeten worden?
-
Jablan
- dorpsstraat
De nood is hoog en gegeven het fenomeen 'minister van de week', kun je heel lang wachten op landelijke regels.
Kleine zijstraat: in Kroatië komt er helmplicht plus minimumleeftijd 16 jaar voor elektrische steps. De steps zijn erg populair in Zagreb, in grote delen van de stad sneller en makkelijker dan auto of fiets.
Kleine zijstraat: in Kroatië komt er helmplicht plus minimumleeftijd 16 jaar voor elektrische steps. De steps zijn erg populair in Zagreb, in grote delen van de stad sneller en makkelijker dan auto of fiets.
-
JanVerhoeven
- verkeersader
Ik zou niet weten waarom. Lokale problematiek is bij uitstek geregeld via gemeentebeleid, denk ook aan vuurwerk of blowverboden. Het ontkent of bestrijdt ook niet de handvatten voor een landelijke aanpak, zoiets is per definitie en/of. Net als dat men ook uiteindelijk een landelijk vuurwerkverbod zou kunnen instellen.mavas schreef: wo 03 sep 2025, 17:03 Er komt nu waarschijnlijk een helmplicht voor fatbikes/dikfietsen, maar intussen willen gemeenten meer mogelijkheden krijgen om ze te verbieden:
-
paolie
- expressweg
-
JanVerhoeven
- verkeersader
-
paolie
- expressweg
-
JanVerhoeven
- verkeersader
-
Palance
- 4x5 autosnelweg
Wordt dit de nieuwe hype na de fatbike? Ik heb er al meerdere rond zien rijden scheuren door de wijk. Deze kinderen zijn al helemaal slecht zichtbaar voor auto’s.

"The problem with internet quotes is that you can't always depend on their accuracy" - Abraham Lincoln, 1864.
-
Wouter N14
- Moderator
Hopelijk is het snel klaar als de eerste onder een vuilniswagen verdwijnt 
Het mooiste overkomt je, het minste is bedacht. Freek de Jonge
-
Hajo
- 2x3 autosnelweg
Waar komen dit soort dingen toch vandaan? Temu? 
Een volk dat zijn verdediging verwaarloost, zet zijn vrijheid op het spel
-
Chris
- Moderator