Die vermaledijde Mercator projectie...

Forum voor liefhebbers van kaartmateriaal

Moderator: Moderatoren

Victor
autoweg

Die vermaledijde Mercator projectie...

Bericht door Victor »

Victor schreef: zo 18 feb 2024, 15:48
Coen Tunnel schreef: za 17 feb 2024, 18:19 Afbeelding
Wat een geweldig wereldkaartje weer... met een ontploft Canada, Groenland en Siberië qua oppervlakte :roll:
https://scientias.nl/afrika-het-onderge ... kheid%20is.
Afrika roert zich nu ook... wil dat de "Equal Earth" projectie de standaard wordt.
https://www.nu.nl/319208/video/waarom-d ... os-is.html
8-)
Pino
4x3 autosnelweg

Re: Die vermaledijde Mercator projectie...

Bericht door Pino »

Volgens mij waren het NGOs; ik heb niet het idee dat Ethiopië hier wakker van ligt. Sterke herinneringen aan het Peters Projectie debacle in de jaren ‘70. Ook zo’n soort activisme. Daar waren het vervolgens de Afrikanen zelf die het helemaal niks vonden hoe ze nu smal en langgerekt op de politiek correcte wereldkaart kwamen te staan.
hneel
autoweg

Bericht door hneel »

Dit is wel een beetje oud nieuws. Dit leerden we eind jaren 70 al bij het vak aardrijkskunde.
Een volk dat leeft bouwt aan zijn toekomst
Chris
Moderator

Bericht door Chris »

https://thetruesize.com/ deze inmiddels wel bekende website laat het goed zien.

Afbeelding
Victor
autoweg

Bericht door Victor »

hneel schreef: di 19 aug 2025, 21:44 Dit is wel een beetje oud nieuws.
Niet dat sommige landen er nu serieus voor pleiten dat Equal Earth de standaard projectie wordt...
Vinny
4x5 autosnelweg

Bericht door Vinny »

Pino schreef: di 19 aug 2025, 21:39 Volgens mij waren het NGOs; ik heb niet het idee dat Ethiopië hier wakker van ligt. Sterke herinneringen aan het Peters Projectie debacle in de jaren ‘70. Ook zo’n soort activisme. Daar waren het vervolgens de Afrikanen zelf die het helemaal niks vonden hoe ze nu smal en langgerekt op de politiek correcte wereldkaart kwamen te staan.
Let op: een aantal met subsidiegeld betaalde professionele roeptoeters vindt dat; de mening van de gemiddelde Afrikaan op straat: 'Lekker belangrijk, laten ze gewoon hun werk doen'. :dyn_hyp:
Let op: Sarcasmemodus over een lengte van 10 kilometer.
Pino
4x3 autosnelweg

Bericht door Pino »

^^ De gemiddelde Afrikaan op straat is ook nog zo wat. Maar ik begrijp dat met Peters indertijd de Afrikaanse landen (de regerende elites) het ook maar niets vonden doordat hun landen en continent en gevoeld raar vervormd op stonden. Degenen die wegliepen met de projectie waren vooral de NOVIBs van deze wereld, die hem principieel in al hun publicaties bleven gebruiken. Peters zelf was natuurlijk ook gewoon een westerling wiens hele werk bestond uit verzet tegen Europa-centrische wereldbeelden, dat de geschiedenis gebalanceerder moest worden herschreven enzovoort.

In zoverre heb je nu tenminste nog de Afrikaanse Unie in het spel. Wat toch suggereert dat het meer van dáár komt.
JanVerhoeven
verkeersader

Bericht door JanVerhoeven »

Vinny schreef: wo 20 aug 2025, 8:27 Let op: een aantal met subsidiegeld betaalde professionele roeptoeters vindt dat; de mening van de gemiddelde Afrikaan op straat: 'Lekker belangrijk, laten ze gewoon hun werk doen'. :dyn_hyp:
Hebben we ooit wat zinnigs gehoord uit de mond van de gemiddelde mens op straat? Die groep aan het woord laten is naar mijn idee een concept dat media hebben uitgevonden om tijd/inhoud in hun werk te vullen, maar het is allerminst zinvol. Ik herinner me van lang, lang geleden eens een nieuwsitem waar ze dat onderstreepten door de mensen over 'de oorlog in Grimaldi' te vragen en men aangaf het heel erg en zinloos te vinden. Oftewel men zegt maar wat. Ik vind het alleen maar logisch dat de zinvollere ideeen voor vooruitgang en andere zaken verbeteren juist uit de hoek van bedrijven, commissieleden, NGO's, etc komt die daarmee bezig zijn. Betekent niet automatisch dat elke proefballon vanuit die hoek zinvol is, maar de kans is juist altijd groot dat de gewone man er nog niet zo mee bezig was.
Vinny
4x5 autosnelweg

Bericht door Vinny »

Pino schreef:In zoverre heb je nu tenminste nog de Afrikaanse Unie in het spel. Wat toch suggereert dat het meer van dáár komt.
"Make Africa great again..."
:denk:

De mercatorprojectie is de standaard projectie in de scheepvaart en later voor landnavigatie geworden omdat het heel praktisch is om te gebruiken op onze breedtegraden; niet omdat Gerardus Mercator iets tegen Afrikanen heeft gehad.

Voor digitale projecties kun je, zoals Google Earth, ook wel naar de bolweergave. Daar zijn ze bij Maps weer vanaf gestapt. Ik vermoed omdat het te veel rekenkracht vergt.
Wimpie25
2x3 autosnelweg

Bericht door Wimpie25 »

^^
Bij Maps is de 3D weergave nog steeds actief hoor.

Waarom is trouwens de Mercatorprojectie plots zoveel in het nieuws? Hoe kan dat deze lagereschoolkennis plots voor zoveel mensen een nieuw gegeven is?
Laatst gewijzigd door Wimpie25 op wo 20 aug 2025, 14:20, 1 keer totaal gewijzigd.
Vinny
4x5 autosnelweg

Bericht door Vinny »

Blijkbaar zit dat weer eens verstopt in de instellingen... :twisted:
boe!
2x5 autosnelweg

Bericht door boe! »

Wimpie25 schreef: wo 20 aug 2025, 14:17Waarom is trouwens de Mercatorprojectie plots zoveel in het nieuws?
Omdat de Afrikaanse Unie dit opnieuw heeft 'aangekaart'.
:arrow: https://www.vrt.be/vrtnws/nl/2025/08/17 ... anse-unie/
Wimpie25
2x3 autosnelweg

Bericht door Wimpie25 »

Afrika is een werelddeel dat nog het meest correct wordt weergegeven in de Mercatorprojectie. :hahaHAHA:
RikB
verkeersader

Bericht door RikB »

De afwijking van europese landen en de US vind ik nog best meevallen. Ofwel, een heel bruikbare weergave met voornamelijk afwijkingen rond de noorpool. Die vervelende groenlanders ook altijd die ons doen denken dat ze zo groot zijn 8-)
paolie
expressweg

Bericht door paolie »

Op zich hebben ze natuurlijk wel een punt. De Mercatorprojectie ziet er tov een globe echt heel afwijkend uit. En is feitelijk alleen in de scheepvaart een bruikbare kaartprojectie. Wat dat betreft zijn er veel betere projecties, en die worden gelukkig ook vaak gebruikt.
Victor
autoweg

Bericht door Victor »

boe! schreef: wo 20 aug 2025, 14:26
Wimpie25 schreef: wo 20 aug 2025, 14:17Waarom is trouwens de Mercatorprojectie plots zoveel in het nieuws?
Omdat de Afrikaanse Unie dit opnieuw heeft 'aangekaart'.
:arrow: https://www.vrt.be/vrtnws/nl/2025/08/17 ... anse-unie/
Dat de Afrikaanse Unie het aankaartte was ook de aanleiding voor mij om dit topic te starten - nu in het juiste forum.
(De eerste keer dat ik op dat Mercator kaartje reageerde zaten we in het Muziektopic :p )
Vinny
4x5 autosnelweg

Bericht door Vinny »

paolie schreef: wo 20 aug 2025, 18:49 Op zich hebben ze natuurlijk wel een punt. De Mercatorprojectie ziet er tov een globe echt heel afwijkend uit. En is feitelijk alleen in de scheepvaart een bruikbare kaartprojectie. Wat dat betreft zijn er veel betere projecties, en die worden gelukkig ook vaak gebruikt.
De projectie kan middels een aantal formules prima worden gebruikt als kaartlayer van routeplanners. Ik denk dat ik voor mijn bedrijf wel een jaar bezig ben om alle kaarten te hercalibreren in het systeem als Mercator er uit gaat. Alleen maar om het minderwaardigheidscomplex van een paar beroepsdemonstranten op te lossen :facepalm:
Chris
Moderator

Bericht door Chris »

Is dit nou echt een probleem met routeplanners / navigatiesystemen? Hoe vaak zoom je zover uit dat Afrika er zo klein uit ziet (of beter: de rest van de wereld te groot)?
Vinny
4x5 autosnelweg

Bericht door Vinny »

Ik denk juist in iets als Google Maps en Open Streetmap. Gewone atlassen zullen mensen niet meenemen in hun auto :rofl2:
Coen Tunnel
Voorzitter

Bericht door Coen Tunnel »

Pino schreef: wo 20 aug 2025, 9:36 ^^ De gemiddelde Afrikaan op straat is ook nog zo wat. Maar ik begrijp dat met Peters indertijd de Afrikaanse landen (de regerende elites) het ook maar niets vonden doordat hun landen en continent en gevoeld raar vervormd op stonden. Degenen die wegliepen met de projectie waren vooral de NOVIBs van deze wereld, die hem principieel in al hun publicaties bleven gebruiken. Peters zelf was natuurlijk ook gewoon een westerling wiens hele werk bestond uit verzet tegen Europa-centrische wereldbeelden, dat de geschiedenis gebalanceerder moest worden herschreven enzovoort.

In zoverre heb je nu tenminste nog de Afrikaanse Unie in het spel. Wat toch suggereert dat het meer van dáár komt.
Jarenlang stond in de Bosatlas een pagina waar alle projecties met elkaar vergeleken. Conclusie was dat Mercator enorm vervormde aan de polen, waardoor Groenland bijna even groot leek als Afrika, dat Peters dat oneerlijk vond voor de ontwikkelingslanden en een kaart wilde maken waarop dat beter was, maar daardoor juist de ontwikkelingslanden (m.n. het Afrikaanse continent) enorm vervormd raakten. De Winkel-projectie zat er dan weer wat tussenin.
Pino
4x3 autosnelweg

Bericht door Pino »

^^ Ik heb jarenlang een NRC Wetenschap-artikel (meer dan een pagina op het oude grote formaat) bewaard waarin dat ook heel mooi werd uitgelegd. Zal eens zoeken of die nog ergens in het online archief te vinden is. In dat artikel werd ook de ooit boven Sakhalin neergeschoten vlucht New York-Anchorage-Seoul beschreven; dat je met een Mercator nooit zou snappen waarom die route logisch was en met andere projecties des te beter.

EDIT: https://www.nrc.nl/nieuws/1990/10/16/pr ... /16/%23122 (vergt ongetwijfeld een abonnement)
Laatst gewijzigd door Pino op za 23 aug 2025, 15:12, 1 keer totaal gewijzigd.
Chris
Moderator

Bericht door Chris »

Vanwege de mercator projectie (en daarmee heel veel andere projecties) wordt onderschat hoe groot de Pacific is. Als je in Google Earth de wereld zo draait dan zie je bijna alleen maar water.

Afbeelding
Pino
4x3 autosnelweg

Bericht door Pino »

^^ Nou begint dat vertekende beeld met het feit dat men de Stille Oceaan min of meer wegsnijdt op de klassieke Europa-gecentreerde kaarten. Of dat nou Mercator is of een projectie waarin men wat beter zijn best heeft gedaan om de vertekening op te vangen. Je hebt natuurlijk ook de Chinese kaarten (ook gangbaar in Australië en de hele Asia Pacific-regio) waarop China links van het midden zit, de Pacific rechts van het midden en Europa en Amerika aan de randen. Daar zie je alweer veel meer blauw midden op de kaart.

Maar wanneer die kaarten in Mercator-projectie zijn gemaakt, zie je nog steeds niet het soort blauwe bol dat jij post. En dat komt dan inderdaad door de manier waarop de hogere breedtes -Siberië en Alaska in het bijzonder- zijn opgeblazen. Met bijvoorbeeld een Winkel-projectie kom je dan alweer veel meer in de buurt.

Zie voorbeelden: Mercator tegenover Winkel.
paolie
expressweg

Bericht door paolie »

Vinny schreef: do 21 aug 2025, 9:36
paolie schreef: wo 20 aug 2025, 18:49 Op zich hebben ze natuurlijk wel een punt. De Mercatorprojectie ziet er tov een globe echt heel afwijkend uit. En is feitelijk alleen in de scheepvaart een bruikbare kaartprojectie. Wat dat betreft zijn er veel betere projecties, en die worden gelukkig ook vaak gebruikt.
De projectie kan middels een aantal formules prima worden gebruikt als kaartlayer van routeplanners. Ik denk dat ik voor mijn bedrijf wel een jaar bezig ben om alle kaarten te hercalibreren in het systeem als Mercator er uit gaat. Alleen maar om het minderwaardigheidscomplex van een paar beroepsdemonstranten op te lossen :facepalm:
Toch apart. Voor Maps zou een afstandsgetrouwe projectie logischer zijn dan een hoekgetrouwe projectie lijkt mij. Maar buiten dat, je hoeft digitaal überhaupt nauwelijks te vervormen, getuige google earth.
Vinny
4x5 autosnelweg

Bericht door Vinny »

Doet me er aan denken: Stel je begint met 5 mensen die op 1000 kilometer uit elkaar staan, naar het noorden te gaan. Kom je elkaar dan ergens tegen?

In theorie: precies op het noordelijkste punt op aarde
In prakrijk: waarschijnlijk niet, het is heel moeilijk om met een traditioneel kompas precies op dat denkbeeldige punt uit te komen, naast allerlei andere praktische zaken zoals de ijskap waar je overheen moet.
Vinny
4x5 autosnelweg

Bericht door Vinny »

paolie schreef: do 21 aug 2025, 12:42
Vinny schreef: do 21 aug 2025, 9:36
Toch apart. Voor Maps zou een afstandsgetrouwe projectie logischer zijn dan een hoekgetrouwe projectie lijkt mij. Maar buiten dat, je hoeft digitaal überhaupt nauwelijks te vervormen, getuige google earth.
Het is een combinatie van rekenen, en handmatig aan elkaar 'ritsen' van kaartbeelden. Voor mercator is dat allemaal al gedaan op alle zoomniveaus. Als je een andere projectie wil kun je dat proces weer opnieuw doen.
paolie
expressweg

Bericht door paolie »

Vinny schreef: do 21 aug 2025, 12:47 Doet me er aan denken: Stel je begint met 5 mensen die op 1000 kilometer uit elkaar staan, naar het noorden te gaan. Kom je elkaar dan ergens tegen?

In theorie: precies op het noordelijkste punt op aarde
In prakrijk: waarschijnlijk niet, het is heel moeilijk om met een traditioneel kompas precies op dat denkbeeldige punt uit te komen, naast allerlei andere praktische zaken zoals de ijskap waar je overheen moet.
De praktische kanten daargelaten: met gps zou dat moeten lukken...
Pino
4x3 autosnelweg

Bericht door Pino »

^^ Met klassieke kompassen daarentegen loop je op een gegeven moment vast op het verschil tussen het magnetische noorden en het geografische noorden. Hoewel je daar ook zonder GPS natuurlijk weer oplossingen voor zou hebben...
Vinny
4x5 autosnelweg

Bericht door Vinny »

Ergens is het jammer dat deze streken zo onherbergzaam zijn: er gebeuren hele vreemde dingen. Zo is er geen sprake van dag en nacht, maar is het een half jaar licht en een half jaar donker. Het zou zo vet zijn om zoiets eens in je leven mee te maken :dyn_hyp:
Victor
autoweg

Bericht door Victor »

Chris schreef: do 21 aug 2025, 10:40 Vanwege de mercator projectie (en daarmee heel veel andere projecties) wordt onderschat hoe groot de Pacific is. Als je in Google Earth de wereld zo draait dan zie je bijna alleen maar water.
SPOILER: TOON

Afbeelding
Als ik mijn fysieke globe zo draai, zie ik behalve Nieuw Zeeland toch echt meer van Australië en het westen van de VS.

Mij was ooit al eens opgevallen dat als je Google Maps / Google Earth helemaal uitzoomt, dat je een te kleine bol ziet. De kromming is groter dan in werkelijkheid.