Er staat een auto met aanhanger geparkeerd in onze straat. De totale breedte van de straat is 5,7 meter, waarvan 1,8 meter wordt ingenomen door het voertuig. Hierdoor blijft er slechts 3,9 meter over voor doorgang, terwijl volgens de richtlijnen minimaal 4,5 meter vereist is voor tweerichtingsverkeer. Mag dit voertuig hier wel staan?
Voor meer informatie heb ik een foto geüpload met de afmetingen.
Die 4,5 meter is een ontwerprichtlijn, geen wet waar weggebruikers aan hoeven te voldoen. Je mag je voertuig overal parkeren waar het niet expliciet verboden is en waar je de weg niet blokkeert. Een doorgang van 3,9 meter is veel breder dan de maximale breedte van een vrachtwagen (2,55 meter exclusief spiegels), en dus wordt de weg niet geblokkeerd.
De enige manier hoe dit wellicht verboden kan zijn is een verbod op het langdurig parkeren van aanhangers in de APV van de gemeente. Maar dat zal je daar moeten opzoeken.
Voertuigen mogen ook vanuit zicht op bv. kruispunten niet hinderlijk geparkeerd worden, dat kan een meer algemeen haakje zijn. Maar de breedte is echt het probleem niet.
Voorbeeld in Haarlem, hier heb je nog geen 3 meter tussen de parkeerstroken en de straat is voor alle verkeer twee richtingen: https://maps.app.goo.gl/evPW5dnir4aMtyBB6
Het mooiste overkomt je, het minste is bedacht.Freek de Jonge
Nee, of je moet beginnen bij de rand van het asfalt of aan de andere kant van het trottoir (bij het verkeersbord). Daar loopt elders op het forum ook een discussie over.
Het mooiste overkomt je, het minste is bedacht.Freek de Jonge
Veel van dit soort straten bevinden zich (tegenwoordig) in een of liggen in een zone . Beide lijkt hier niet het geval en dan kom je uiteindelijk uit bij de hoofdregel dat je in principe overal mag parkeren behalve als je hinder veroorzaakt, nabij een kruising etc. Maar ook dat lijkt niet het geval te zijn in dit geval.
Het trottoir is niet alleen een ruimte voor voetgangers om zich te verplaatsen. Het is ook een verblijfsruimte waar mensen kunnen kletsen en kinderen kunnen spelen. Die ruimte haal je nu weg.
Attietattie schreef: di 26 aug 2025, 18:47 Dat is een lastige. Dat zou nog wel eens gezien kunnen worden als trottoir. En dan heb jij daar niets te zoeken.
Het is echter nog maar de vraag of men het als een trottoir beschouwt. Wanneer er geen hoogteverschil is met de rijweg, spreekt men niet van een trottoir. Wat zou het anders kunnen zijn?
Laatst gewijzigd door Verkeer1412 op di 26 aug 2025, 22:37, 1 keer totaal gewijzigd.
Verkeer1412 schreef: di 26 aug 2025, 19:22
Oke, maar met een breedte van minstens 1,65 meter is er voldoende ruimte voor voetgangers, rollators en rolstoelen.
Nou, zet hem dan maar 10-dik op De Dam. Dan kan er ook nog makkelijk een rolstoeler langs.
Verkeer1412 schreef: di 26 aug 2025, 19:58Het is echter nog maar de vraag of men het als een trottoir beschouwt. Wat zou het anders kunnen zijn?
Nou, géén trottoir! Dus rijbaan of parkeerhaven oid.
Ja, nu heb je jouw bericht aangepast... Jij denkt dat als er geen sprake is van hoogteverschil, er geen sprake kan zijn van een trottoir? Behoud je die mening, kijken naar dit beeld: https://maps.app.goo.gl/EXWpV728Uo9nLRnz8
'De beste verkeersdrempel is vriendelijkheid' - Loesje
Verkeer1412 schreef: di 26 aug 2025, 18:09
In het weekend is het vaak behoorlijk druk op de parkeerplaatsen. Meestal zet ik mijn auto neer zoals op de afbeelding. Dat mag toch wel, of niet?
Aha, ik begrijp nu je reden / ergernis omtrent die aanhanger . Want als jij je auto in het weekend naast dat perkje geparkeerd hebt.. staat de 'boel' vast en kan er niemand vanuit de (vlucht?)deur de straat op. Tevens is het wat lastig uitrijden want de aanhanger ontneemt je het zicht.. al ga ik er wel vanuit dat je achterwaarts inparkeerd.
Volgens mij is het wel duidelijk waar de wegbeheerder bedacht heeft waar er geparkeerd mag worden. Daar waar die Audi staat, dat lijkt mij duidelijk.
Verkeer1412 schreef: di 26 aug 2025, 18:09
In het weekend is het vaak behoorlijk druk op de parkeerplaatsen. Meestal zet ik mijn auto neer zoals op de afbeelding. Dat mag toch wel, of niet?
Aha, ik begrijp nu je reden / ergernis omtrent die aanhanger . Want als jij je auto in het weekend naast dat perkje geparkeerd hebt.. staat de 'boel' vast en kan er niemand vanuit de (vlucht?)deur de straat op. Tevens is het wat lastig uitrijden want de aanhanger ontneemt je het zicht.. al ga ik er wel vanuit dat je achterwaarts inparkeerd.
Volgens mij is het wel duidelijk waar de wegbeheerder bedacht heeft waar er geparkeerd mag worden. Daar waar die Audi staat, dat lijkt mij duidelijk.
Als ik kies om de auto daar te parkeren, doe ik dat alleen wanneer het nodig is, zodat de ruimte beschikbaar blijft voor andere activiteiten. Soms kies ik ervoor om voorwaarts te parkeren, en soms achterwaarts. Het is in nood ook een mogelijkheid om de andere kant weg te rijden. Het is inderdaad lastiger om uit te rijden wanneer de aanhanger het zicht belemmert.
Dat klopt. Alleen zijn die plekken niet altijd beschikbaar.
Verkeer1412 schreef: di 26 aug 2025, 22:30
Als ik kies om de auto daar te parkeren, doe ik dat alleen wanneer het nodig is, zodat de ruimte beschikbaar blijft voor andere activiteiten.
Dat is een beetje een dooddoener. Dubbelparkeerders doen dat ook alleen als het nodig is en vinden ook dat er ruimte beschikbaar blijft voor andere activiteiten.
IMHO is daar zo de auto parkeren als die aanhanger er al staat wel de doorgang blokkeren. Geen idee of het echt een overtreding is of niet, maar ik zou er wel wat van vinden als ik dat zou zien.
Want als je vindt dat je je auto daar mag parkeren, waarom dan niet op de strook tussen de auto's en de huizen hier: https://www.google.nl/maps/place/Bernar ... FQAw%3D%3D
Die lijkt me ook breder dan 2 meter dus met een geparkeerde auto kun je er ook met een rollator nog langs.