Hajo op Malta

Een speciaal subforum voor reisadviezen waar dan ook in Europa en reisverslagen uit de wereld.

Moderator: Moderatoren

Hajo
2x3 autosnelweg

Hajo op Malta

Bericht door Hajo »

Ik ben hier op Malta onderweg in een witte Hyundai i10 automaat. Volgende keer toch maar een honderdje of twee, drie extra neerleggen voor een fatsoenlijker auto. :roll:

Het is volgens mij een oud model met 37.700 km op de teller en geen, ik herhaal geen, navigatie. Dat hebben ze me niet verteld bij Sunny Cars. Ik gebruik Waze daarom maar.

Ze hadden dit karretje voor mij bij Auto Union gereserveerd. Na nu blijkt, in het daglicht, is het wagentje ook aardig afgeragd met de nodige krassen, deuken en zelfs niet helemaal goed sluitend plaatwerk. Ik heb nog voor vertrek van de luchthaven gelukkig de nodige foto's van het exterieur en interieur gemaakt.

Het autootje is gespeend van elk fatsoenlijk vermogen, volgens mij is het een drie cilinder. Het ding trekt voor geen meter. Maar goed, ik laat mij de pret niet bederven. Het voldoet, en het heeft in ieder geval twee positieve eigenschappen: klein, dus makkelijk te parkeren en God zij dank heeft het een goed werkende airco! :D

Thuis ga ik het e.e a. wel terugkoppelen naar Sunny Cars.
Een volk dat zijn verdediging verwaarloost, zet zijn vrijheid op het spel
Hajo
2x3 autosnelweg

Re: Hajo op Malta

Bericht door Hajo »

Verder valt op dat Amex hier minder geaccepteerd wordt dan ik dacht. Voor "noodgevallen" gebruik ik mijn Visa card.

Nog wat over het verkeer hier. Behalve dan dat het links rijdt, rijden de Maltezers ook lekker door. Niet dat getreuzel zoals we dat in Nederland kennen.
waldo79
4x3 autosnelweg

Bericht door waldo79 »

Navigatie is niet standaard aan boord van een huurauto, doorgaans zijn het instapmodellen zonder franje. Zeker in deze tijd volstaat een eigen navigatiesysteem op de telefoon.
Hajo
2x3 autosnelweg

Bericht door Hajo »

^^ Eens. Maar dan moet je niet je telefoonhouder vergeten... ;)
JanVerhoeven
verkeersader

Bericht door JanVerhoeven »

^^ voor mij is het zelfs een must, omdat Waze e.d. en up to date zijn en waarschuwen voor vanalles zoals flitsers, werkzaamheden en obstakels.
Coen Tunnel
Voorzitter

Bericht door Coen Tunnel »

Hajo schreef: zo 31 aug 2025, 11:18 Ik ben hier op Malta onderweg in een witte Hyundai i10 automaat. Volgende keer toch maar een honderdje of twee, drie extra neerleggen voor een fatsoenlijker auto. :roll:

Het is volgens mij een oud model met 37.700 km op de teller en geen, ik herhaal geen, navigatie. Dat hebben ze me niet verteld bij Sunny Cars. Ik gebruik Waze daarom maar.

Ze hadden dit karretje voor mij bij Auto Union gereserveerd. Na nu blijkt, in het daglicht, is het wagentje ook aardig afgeragd met de nodige krassen, deuken en zelfs niet helemaal goed sluitend plaatwerk. Ik heb nog voor vertrek van de luchthaven gelukkig de nodige foto's van het exterieur en interieur gemaakt.

Het autootje is gespeend van elk fatsoenlijk vermogen, volgens mij is het een drie cilinder. Het ding trekt voor geen meter. Maar goed, ik laat mij de pret niet bederven. Het voldoet, en het heeft in ieder geval twee positieve eigenschappen: klein, dus makkelijk te parkeren en God zij dank heeft het een goed werkende airco! :D

Thuis ga ik het e.e a. wel terugkoppelen naar Sunny Cars.
Voor dat soort auto's betaal je bij Sunny Cars voor een week op Malta rond de € 220 - € 250 (als ik op dit moment kijk voor een reservering op korte termijn). En als ik dat wil reserveren krijg ik daarna de optie om er een GPS-systeem bij te boeken. Mijn ervaring is dat Sunny Cars altijd transparant is over wat inbegrepen is en wat niet. Ik huur 5 tot 10 keer per jaar een huurauto. Navigatie is niet standaard bij huurauto's. Mijn telefoonhouder gaat wel standaard mee in mijn handbagage zodat ik mijn vertrouwde navigatieapp ook op reis kan gebruiken.

Je bent via Sunny Cars volledig verzekerd, dus ik zou me over krassen en deuken niet zo'n zorgen maken. Op kleine drukke eilanden komt dat wel vaker voor. De kans op beschadigingen is daar sowieso wat groter, dus je kunt ook niet verwachten dat een verhuurbedrijf continu gloednieuwe auto's heeft. Op Malta en Gozo zul je nooit lange afstanden rijden, en er zijn veel smalle wegen en parkeren is niet altijd even makkelijk, dus een kleine auto is juist ideaal, zeker als je met 1 of 2 personen bent. En een gebrek aan vermogen, ach, dat zal ook wel loslopen. Uiteindelijk rijden er heel veel van dat soort auto's op Malta en is de Vmax 80 km/u. Je gaat op Malta sowieso geen lange roadtrips over heerlijke rustige wegen maken.

Als je 200-300 euro meer wil neerleggen (feitelijk ongeveer het dubbele), dan heb je een Kia Stonic of een Opel Mokka. Ja, betere auto, maar is dat zoveel meer waard? En heb je dat echt nodig als je alleen rijdt in een land met een oppervlakte van 316 km²?
Hajo schreef: zo 31 aug 2025, 11:24 Verder valt op dat Amex hier minder geaccepteerd wordt dan ik dacht. Voor "noodgevallen" gebruik ik mijn Visa card.
Dat weet elke Amex-gebruiker toch wel? Zeker in veel Europese landen. Malta is daarin geen uitzondering. Ik gebruik Amex waar ik kan, en anders mijn Visa. Geen probleem. De echt grote uitgaven, je huurauto en je hotel, kun je hoogstwaarschijnlijk wel met de Amex betalen. Maar voor een restaurant is de kans groter dat je de Visa moet pakken.
Hajo
2x3 autosnelweg

Bericht door Hajo »

^^ Ik heb € 411 betaald voor een week. Een automaat, dat wel.

Ik kon ook een GPS bijboeken, maar vond dat niet nodig omdat ik ervan uitging dat mijn huurautootje dat wel zou hebben. En dat-ie dus jonger zou zijn. :|

De acceptatie van Amex hier is weliswaar minder dan in NL, maar nog minder dan dat ik op voorhand had aangenomen. Het hotel en de auto heb ik er wel mee betaald. En bij Marks & Spencer accepteren ze 'm ook. Maar voor de rest valt het behoorlijk tegen. Maakt niet uit, betalen met Visa en bankpas kan ook. :)
Jeff
expressweg

Bericht door Jeff »

^^ Houdt je wel tegen om alle touristenshops leeg te kopen :mrgreen:

Verder: Ga gewoon genieten, je zit niet dagelijks op Malta
JanVerhoeven
verkeersader

Bericht door JanVerhoeven »

Hajo schreef: zo 31 aug 2025, 14:11 Ik kon ook een GPS bijboeken, maar vond dat niet nodig omdat ik ervan uitging dat mijn huurautootje dat wel zou hebben. En dat-ie dus jonger zou zijn. :|
Mijn ervaring is wel dat als iets bij te boeken is, het niet standaard aanwezig zal zijn.
duikgek89
2x3 autosnelweg

Bericht door duikgek89 »

Jeff schreef: zo 31 aug 2025, 14:13 ^^ Houdt je wel tegen om alle touristenshops leeg te kopen :mrgreen:

Verder: Ga gewoon genieten, je zit niet dagelijks op Malta
Volgende keer zou ik aanraden eerst te controleren of het hotel koffie zonder azijn heeft en pas daarna of ze Amex accepteren. :shoot:

waldo79 schreef: zo 31 aug 2025, 11:46 Navigatie is niet standaard aan boord van een huurauto, doorgaans zijn het instapmodellen zonder franje. Zeker in deze tijd volstaat een eigen navigatiesysteem op de telefoon.
In een beetje een fatsoenlijke huurauto knoop je de laatste jaren gewoon met een kabeltje je telefoon aan Android Auto of Appeltje carplay.

Bijboeken van GPS doe ik nooit.
Palance
4x5 autosnelweg

Bericht door Palance »

Ik prefereer toch de ouderwetsche wegenkaart :lol:
"The problem with internet quotes is that you can't always depend on their accuracy" - Abraham Lincoln, 1864.
Hajo
2x3 autosnelweg

Bericht door Hajo »

JanVerhoeven schreef: zo 31 aug 2025, 14:28
Hajo schreef: zo 31 aug 2025, 14:11 Ik kon ook een GPS bijboeken, maar vond dat niet nodig omdat ik ervan uitging dat mijn huurautootje dat wel zou hebben. En dat-ie dus jonger zou zijn. :|
Mijn ervaring is wel dat als iets bij te boeken is, het niet standaard aanwezig zal zijn.
Ik refereer wat autohuur betreft naar AVIS. Ik was er een vaste klant, totdat mij bepaalde dingen begonnen op te vallen. Ook bij hen kon je altijd GPS bijboeken, ook al was het voertuig er zelfs al mee uitgerust. Zo reed ik in Florida in een Ford Taurus, inclusief GPS aan boord. Dat stond nergens vermeld. Maar ook met de mogelijkheid er een apart, los GPS apparaat bij te huren. Nooit gedaan uiteraard, want dan betaal je extra voor een losse GPS terwijl het voertuig er al mee is uitgerust. Dus vandaar.

Nog een geinige: Florida kent tolwegen. Wat doet Avis? Ze brachten altijd het duurste toltarief plus een extra "conveniance fee" in rekening. B(

Inmiddels heb ik wat meer van Malta gezien. Het binnenland oogt droog, dor en stoffig. Desondanks heeft het wel iets en is het toch wel mooi te noemen. Hoewel "apart" wellicht een betere beschrijving is.

Het wagenpark bestaat hoofdzakelijk uit compacte voertuigen, grote zie je niet veel. Ben wel een flinke Mercedes (S-klasse) en een Ferrari tegengekomen. (Wat moet je overigens met een Ferrari op Malta? :? Misschien reist de eigenaar ervan vaak heen en weer naar Italië, naar de autostrada) Beide met Maltees kenteken. Tot nu toe één voertuig met een niet-Maltees kenteken gespot: een camper met Italiaans kenteken.
Jeff
expressweg

Bericht door Jeff »

Hajo schreef: zo 31 aug 2025, 17:46
JanVerhoeven schreef: zo 31 aug 2025, 14:28
[..]

Het wagenpark bestaat hoofdzakelijk uit compacte voertuigen, grote zie je niet veel. Ben wel een flinke Mercedes (S-klasse) en een Ferrari tegengekomen. (Wat moet je overigens met een Ferrari op Malta? :? Misschien reist de eigenaar ervan vaak heen en weer naar Italië, naar de autostrada) Beide met Maltees kenteken. Tot nu toe één voertuig met een niet-Maltees kenteken gespot: een camper met Italiaans kenteken.
Show off.
Weet ook dat voor 1,5 miljoen euro een Maltees paspoort wordt uitgegeven en het eiland rijk is aan vele miljonairs
Hajo
2x3 autosnelweg

Bericht door Hajo »

Hajo schreef: zo 31 aug 2025, 17:46 (...) Tot nu toe één voertuig met een niet-Maltees kenteken gespot: een camper met Italiaans kenteken.
Correctie: en een BMW met Duits kenteken, uit München.
harry
Wegnummerfotograaf

Bericht door harry »

Jeff schreef: zo 31 aug 2025, 14:13 je zit niet dagelijks op Malta
Zolang hij niet terug is hebben we daar geen bewijs van.
:duck:
wegnummers.nl foto's van alle genummerde wegen (o.a. NBA), plaatsnaamborden en molens
--Harry.
Hajo
2x3 autosnelweg

Bericht door Hajo »

^^ :lol: Ik vlieg komende vrijdag om 17.30 terug. Dan heb je je bewijs. :)

Vandaag het eiland maar eens wat verder verkennen met o.a. een bezoek aan de Victoria Lines.

De bewegwijzering hier is wel anders dan in het VK. Wit opschrift op blauwe ondergrond, maar naar mijn smaak iets te druk. Veel symbolen, warrige lay-out.
Hajo
2x3 autosnelweg

Bericht door Hajo »

De hoofdwegen hier zijn goed onderhouden. De overige wegen zijn matig tot slecht. Op het platteland ook smal, net breed genoeg voor één voertuig, met links en rechts stenen muurtjes. Dat wordt interessant met een tegenligger... :D
Hajo
2x3 autosnelweg

Bericht door Hajo »

Afbeelding
8-)

How slow? Dead slow! :)
Afbeelding
Hajo
2x3 autosnelweg

Bericht door Hajo »

Opvallend hier is het gebrek aan fietsers. Ik heb er welgeteld minder dan een handvol gezien. Scooters des te meer, maar hoofdzakelijk in Valletta. Daarbuiten sporadisch en vrijwel altijd toeristen.

Graffiti heb ik ook vrijwel nergens gezien. En toch is het eiland niet echt schoon, sommige plekken zijn echt smerig met bijvoorbeeld afvalzakken die er kennelijk al dagen liggen. Ook ligt er veel troep op de grond. Ondanks de zo goed als volledige afwezigheid van graffiti, maakt het eiland toch een beetje een verwaarloosde indruk. Jammer.

Dat het anders kan, bewijzen de plekken waar ze de zaken wel op orde hebben, dus schoon, netjes en met goed verzorgd groen. Daar ziet het eiland er ineens een heel stuk aantrekkelijker uit.

Vooral in de kleine kustplaatsjes stikt het van de Britten, die zich luidkeels, ranzig, vunzig en af en toe ronduit onbeschoft gedragen. Op zoek naar worst en bier. Waarschijnlijk aangevoerd met de zoveelste vrachtvlucht van Ryanair of EasyJet... :roll:

Morgenochtend steek ik met het veer over naar Gozo, waar ik twee dagen verbijf. Komende vrijdagochtend dan van Gozo naar de luchthaven alhier, auto inleveren en om 17.30 vlieg ik terug naar huis.
Laatst gewijzigd door Hajo op di 02 sep 2025, 21:48, 1 keer totaal gewijzigd.
Willem
2x4 autosnelweg

Bericht door Willem »

^^ Gozo schijnt een stuk rustiger te zijn dan het hoofdeiland.
Hajo
2x3 autosnelweg

Bericht door Hajo »

^^ Ben benieuwd. ;)
Hajo
2x3 autosnelweg

Bericht door Hajo »

^^ De bewering dat Gozo rustiger is klopt maar ten dele. In het centrum van Victoria (de "hoofdstad" van Gozo, 7.000 inwoners) is het aardig druk. Parkeren is lastig. Maar de rest van het eiland is inderdaad aangenaam rustig. Op bepaalde plekken zelfs heel rustig, je bent daar helemaal alleen.

Opmerkelijk is dat betaald parkeren hier op Malta kennelijk niet bestaat. Zolang je op een "public parking" parkeert, is het tevergeefs zoeken naar een betaalautomaat. Die zijn er niet.

Eigenlijk zouden ze een euro of anderhalve euro per uur moeten rekenen om met de opbrengst ervan het wegenonderhoud te bekostigen. De kwaliteit van de wegen is sowieso al niet best, maar hier op Gozo verkeren veel wegen, waaronder doorgaande wegen, in abominabele staat. Gewoon erg slecht. :neenee: Reparatie is niet mogelijk, die wegen moeten in feite compleet afgebroken worden, inclusief fundament, en dan helemaal opnieuw aanleggen.

Eigenlijk ben ik wel redelijk tevreden met mijn huurautootje. Hij brengt me waar ik zijn wil en heeft een prima airco. De ouderdom en schades hier en daar neem ik maar op de koop toe. Wel is het wagentje met z'n 1 liter 3-cilinder motortje niet vooruit te branden, vooral op steilere hellingen. Acceleratie 0 - 100 in 20 seconden of zo. :rofl2:

Er is op het hoofdeiland een opwaartse helling van 20%. Het is zelfs een hoofdweg. Twee rijstroken bergop, geheel links een vrachtwagentje dat met een sukkeltempo de helling op reed. Ik besloot 'm in te halen maar kwam zelfs met plankgas er vrijwel niet voorbij. :lol: Verkeer achter mij stroopte op, de BMW direct achter mij seinde met groot licht en claxoneerde herhaaldelijk. Ik heb de inhaalpoging maar gestaakt en ben achter het vrachtwagentje gaan hangen. De BMW bestuurder gaf geïrriteerd gas en vloog mij en het vrachtwagentje in een flits voorbij. Eenmaal boven gekomen, sloeg het vrachtwagentje uiteindelijk op een rotonde linksaf zodat ik 'm eindelijk niet meer voor mij had hangen.
Hajo
2x3 autosnelweg

Bericht door Hajo »

Men rijdt hier buiten de bebouwde kom, ondanks de soms ronduit slechte wegen, behoorlijk door. Maar in de bebouwde kom vind ik het verkeer juist redelijk rustig. Ondanks dat er op de millimeter gereden wordt, houdt men wel rekening met elkaar.
Coen Tunnel
Voorzitter

Bericht door Coen Tunnel »

Hajo schreef: do 04 sep 2025, 11:55Opmerkelijk is dat betaald parkeren hier op Malta kennelijk niet bestaat. Zolang je op een "public parking" parkeert, is het tevergeefs zoeken naar een betaalautomaat. Die zijn er niet.
Je kunt inderdaad bijna overal gratis parkeren, en betaald straatparkeren kan ik me niet herinneren. Voor wie de binnenstad van Valletta in gaat zit er een grote parkeergarage (City Gate Car Park) vlak voor de toegang tot de binnenstad, vlak naast de Tritonfontein. Die is wel betaald, en die is prima. Erg handig. In de binnenstad zelf is parkeren vooral voor vergunninghouders, als toerist is de parkeergarage daar vaak makkelijker.

Ook op andere plekken buiten Valletta zijn dit soort zones er, ook parkeerschijfzones waar je niet binnen een bepaalde tijd mag terugkeren.

Ook in St. Julian's zit vlakbij de jachthaven een betaalde parkeergarage.
Hajo
2x3 autosnelweg

Bericht door Hajo »

Morgen alweer de laatste dag. Malta is mij goed bevallen, ik heb er een fijne week gehad. Ik heb alle bezienswaardigheden die ik wilde zien kunnen bezoeken en afgevinkt. :D

Het staatje heeft een interessante en bewogen geschiedenis, een boeiende cultuur en je kunt er lekker eten. Het prijspeil ligt in het algemeen zo rond het Nederlandse prijspeil van vóór corona en inflatie. Benzine (unleaded) kost € 1,34 per liter. Maar omdat de afstanden zo klein zijn, heb ik een hele week op één volle tank kunnen rondrijden. Ik moet 'm morgen wel met een volle tank inleveren.

Natuurlijk heb ik ook lampuki geprobeerd, het nationale gerecht van Malta, zo wordt beweerd. Het is een visgerecht. Dat, met samen met een koud geserveerde Kinnie, was wel even genieten. Terwijl ik eigenlijk helemaal geen visliefhebber ben. :)

Ik ben toch nog wel wat buitenlandse voertuigen tegengekomen: een Italiaanse camper, een Zwitser uit Zürich (Maseratti), een Fransman uit departement 01 (Aisne?), een Duitser uit München (een 5-serie BMW) en zelfs een camper met Brits kenteken. Geen Nederlandse kentekenplaten gezien, wel Nederlandse toeristen. En veel Britten en Italianen. Maar ook Duitsers en wat Spanjaarden.

Opmerkelijk vond ik ook het grote aantal Indiërs en Pakistani alhier. Velen werken onder andere in restaurants en hotels. Nu weet ik niet of dit gangbaar is, maar in mijn hotel in Valletta, net ten zuiden van de oude stad, wemelde het ervan. Nu is dat niet erg, maar hun gewoonte bijna in elke zin "sir" te gebruiken, steeds te buigen als een knipmes en onderdanig gedrag te tonen, ging mij op een gegeven moment irriteren. Kom je naar beneden voor het ontbijt, staat er al één klaar: "A very good morning to you, sir! Breakfast, sir?" Klaar met ontbijt, even snel terug naar mijn kamer om iets op te halen wat ik was vergeten. De schoonmakers waren al aan het werk. Die gaan dus letterlijk voor je aan de kant, met de rug tegen de muur, gevolgd door een buiging en een "Good morning, sir" terwijl je langsloopt. Eerst is dat leuk, de tweede keer kun je er nog om grinniken, de derde keer wordt het irritant. Je wilt er eigenlijk wat van zeggen (ik ben de koning van Timboektoe niet!), maar daarmee stoot je hen waarschijnlijk weer voor het hoofd. Na, ja. B(

Morgen eerst naar Gharb en dan in één ruk, inclusief overtocht met het veer, naar de luchthaven. Dat is zo'n beetje de langste rit die je in Malta kunt maken: 48 kilometer in anderhalf tot twee uur. :woop:
Ger81
autoweg

Bericht door Ger81 »

^^
Leuk om je repo's te lezen Hajo.
Veel plezier nog op je laatste dag daar 8-)
Ubi volentia est, via est
Hajo
2x3 autosnelweg

Bericht door Hajo »

Die terugrit van Gharb op Gozo naar de luchthaven hier op Malta was een leuke rit. Die duurde op de kop af 1 uur en 35 minuten, waarvan 25 minuten op de boot Gozo - Malta. Voor een Maltees is dat een heel eind. :D

Opnieuw viel mij op dat de kwaliteit van de hoofdwegen op Malta redelijk tot goed is, maar er zitten ook veel slechte stukken tussen. Op Gozo is het een stuk erger. Ik zou mij er kapot voor schamen.

De Maltees gebruikt zeker in de bebouwde kom zo ongeveer elke millimeter. Ze passeren elkaar soms met nauwelijks vijf centimeter ruimte. Het past allemaal net. En ze zijn ongeduldig, die Maltezen. Iets twijfelen bij een rotonde en je hoort de claxon van je achterligger. Wordt de weg echter geblokkeerd door een voertuig dat bijvoorbeeld ruimte nodig heeft om achteruit een inrit in te rijden, dan is het geduld er wel. Mits de manoeuvre vlot en zonder aarzeling wordt uitgevoerd, dat wel.

Her en der langs de hoofdwegen staan ook veel borden met de tekst "Reduce speed now", bijvoorbeeld voor een bocht, en "Speed kills". Dat laatste is maar al te waar.

Waarschuwingen, bijvoorbeeld de :J32: , worden vaak herhaald met een onderbord met daarop een steeds verder afnemende afstand: 100 m, 50 m, 25 m. Het :B7: bord wordt vrijwel overal gebruikt, de :B6: met daarin de tekst "Give way" is vrij zeldzaam.

En rammelstroken, vooral op Malta, het hoofdeiland. Ik ben er een voorstander van. Het helpt echt, je gaat echt van het gas af als je eroverheen rijdt. En dat is nu ook de bedoeling, nog vóórdat je die scherpe bocht in duikt.

De auto inleveren was wat lastig. Sunny Cars had mijn huurauto via Auto Union geregeld, maar bij het inleveren kon ik die niet vinden. Na wat vragen uiteindelijk toch, waar het autootje vervolgens werd gecheckt. Ik heb er geen extra krassen bijgemaakt. :)

Dan is het vijf minuten lopen naar de vertrekhal. Ik ben lekker vroeg zodat ik alle tijd heb wat rond te lopen en te relaxen. Check-in vanaf 15.00 uur, ik hoef alleen mijn bagage af te geven. Vervolgens naar de lounge voor een hapje en een drankje. Bij het boarden mag ik als één van de eersten aan boord, dan met een welkomstdrankje lekker achterover leunen. Vetrek om 17.30 uur.
sven_engelen
expressweg

Bericht door sven_engelen »

Hajo schreef: vr 05 sep 2025, 14:55 Her en der langs de hoofdwegen staan ook veel borden met de tekst "Reduce speed now", bijvoorbeeld voor een bocht, en "Speed kills". Dat laatste is maar al te waar.
Pff dat klopt helemaal niet. Snelheid heeft nog nooit iemand vermoord.

Plotseling stil komen te staan dat is wat je pakt! :lol: /s
Durashift
expressweg

Bericht door Durashift »

Leuk om te lezen Hajo. :top:

Nu lekker thuis?
Op Schiphol heerlijk in de Honda kunnen stappen?

Ik hoorde vanmiddag nog de directeur van Vrumona op de radio (BNR). Weet jij wat zijn favoriete frisdrank is? ;)

Ik heb niet alles kunnen horen maar de reden voor het gesprek was vooral de (aanstaande) overstap naar gerecyclede verpakkingen (die PET flessen zijn toch al van gerecycled materiaal, bedenk ik mij nu :s ).
Hajo
2x3 autosnelweg

Bericht door Hajo »

Thuis. :D

Mijn Honda stond daar waar ik 'm had achtergelaten: in de parkeergarage. Nu heb ik een week links gereden in een voertuig met het stuur rechts, dat wende redelijk snel. Zo snel, dat ik bij mijn eigen auto bijna rechts wilde instappen. :facepalm: Ging gelukkig goed en rechts rijden voelde eigenlijk vrijwel meteen vertrouwd aan.

De luchthaven van Malta is klein en overzichtelijk met maar één aankomst- en vertrekhal. De lounge (La Valette Club) is ook niet slecht met een prachtig uitzicht over het vliegveld, geparkeerde, taxiënde, landende en vertrekkende vliegtuigen.

En dan zie je meteen ook het verschil: diverse bussen leverden passagiers af bij een gereed staand Ryanair toestel. Maar ze mochten om de één of andere reden nog niet instappen. De paar passagiers die de trap al hadden beklommen werd gesommeerd meteen weer de trap af te dalen. Die arme drommels hebben vervolgens zeker 20 minuten tot een half uur in de hitte (30 graden met een hoge luchtvochtigheid) op het beton naast het Ryanair toestel staan wachten, inclusief kleine kinderen. Eindelijk mochten ze dan aan boord. :neenee:

Boarden ging vlot en efficiënt. Zoals gebruikelijk mensen met kinderwagens en zo eerst, dan business class (ik kon voor slechts € 170 een upgrade naar business kopen, retour) en ten slotte economy.

Het vliegveld daar heeft geen air bridges zoals Schiphol, dus de passagiers worden met bussen van en naar het vliegtuig gebracht. Ook wij moesten even naast het vliegtuig van KM Air Malta wachten terwijl het personeel aan het stoeien was met de passagierslijst, maar dat duurde:
1) hooguit tien minuten én
2) we mochten in de bus, die airco heeft, blijven zitten. (Waarom wij dus wel en die arme Ryanair passagiers niet?)
Wat het probleem precies was weet ik niet, maar het werd snel opgelost en toen konden we aan boord. Netjes verdeeld naar klassen.

De vlucht verliep probleemloos. Ik zat heen én terug op de eerste rij, dus heel veel beenruimte. Over Sicilië, de Alpen (prachtig zo met de ondergaande zon) en toen zat de vlucht er al bijna weer op. Heerlijke maaltijd gehad, gratis drankjes en, helaas alleen op de terugvlucht naar Amsterdam, een raamplaats. Dat is altijd mijn favoriete stek in een vliegtuig.

Landing op Schiphol, de Polderbaan. Dus 20 minuten taxiën. Eindelijk aan de gate, en terwijl de passagiers in Malta strikt naar klasse werden gescheiden (alle business class passagiers in één bus die als eerste vertrok en dus ook als eerste bij het vliegtuig aankwam, en als eerste instappen), niets van dat alles op Schiphol. Het vliegtuig stond bij wijze van spreken nog niet eens stil en de passagiers doken al op de bagagerekken. Iedereen wil als eerste het vliegtuig uit, dus dat leverde het nodige geduw, getrek en gemopper op.

En krimineel, wat sleuren mensen toch een ongelooflijke hoeveelheid handbagage mee. :roll: Complete koffers zelfs. Maar ja, als de afmetingen en het gewicht kloppen mag het gewoon mee aan boord. Wil ik mijn handbagage opbergen, is er gewoon geen plek meer. Ja, in het tweede bagagerek van economy paste het nog net tussen twee koffers van economy passagiers...

Ik reis altijd zo licht mogelijk. Ik heb wel een koffer, maar in dat ding zit alleen het hoognodige. Mijn handbagage bestaat uit één of hooguit twee tasjes. Dit keer een tasje en een mini-koffertje met daarin o.a. een boek, souvenirs en cadeaus, pen en papier en wat ander klein grut waarvan ik vind dat mee te moeten zeulen. :)

Uit het vliegtuig op weg naar de bagage carrousel, nummer 15. Een dik kwartier lopen. Daar aangekomen: wachttijd tot verschijnen ruimbagage 30 minuten. Dan: vertraagd. Uiteindelijk, na drie kwartier wachten, de koffers. Dan ben je blij dat je business vliegt, want je bagage heeft dan "priority" met zo'n mooi label eraan. Die bagage verschijnt als eerste op de band.

Vervolgens met de pendelbus naar parkeergarage P3 en naar huis. Op de A9 een korte file, linker- én rechterrijstrook waren dicht. Dus al het verkeer over rijstrook twee. Bij de Galecopperbrug geen vertraging. En ondanks het late uur, nog steeds heel veel verkeer dat op de A2 met hooguit 100 - 110 onderweg was... :dontknow:

Malta was leuk, een week is naar mijn mening lang genoeg. Ik heb genoten en komende maandag ga ik weer aan het werk. :)