Ik sleep ik mijn rolkoffertje dus liever mee de cabine in, om niet drie kwartier te moeten wachten of de bagage eruit komt.Hajo schreef: za 06 sep 2025, 0:51En krimineel, wat sleuren mensen toch een ongelooflijke hoeveelheid handbagage mee.Complete koffers zelfs. Maar ja, als de afmetingen en het gewicht kloppen mag het gewoon mee aan boord. Wil ik mijn handbagage opbergen, is er gewoon geen plek meer. Ja, in het tweede bagagerek van economy paste het nog net tussen twee koffers van economy passagiers...
Ik reis altijd zo licht mogelijk. Ik heb wel een koffer, maar in dat ding zit alleen het hoognodige. Mijn handbagage bestaat uit één of hooguit twee tasjes. Dit keer een tasje en een mini-koffertje met daarin o.a. een boek, souvenirs en cadeaus, pen en papier en wat ander klein grut waarvan ik vind dat mee te moeten zeulen.![]()
Uit het vliegtuig op weg naar de bagage carrousel, nummer 15. Een dik kwartier lopen. Daar aangekomen: wachttijd tot verschijnen ruimbagage 30 minuten. Dan: vertraagd. Uiteindelijk, na drie kwartier wachten, de koffers. Dan ben je blij dat je business vliegt, want je bagage heeft dan "priority" met zo'n mooi label eraan. Die bagage verschijnt als eerste op de band.
Hajo op Malta
Moderator: Moderatoren
-
duikgek89
- 2x3 autosnelweg
Re: Hajo op Malta
-
Hajo
- 2x3 autosnelweg
Het vertraagd soms ook het vertrek. Bagage dat voldoet aan de regels voor handbagage, maar toch niet mee kan omdat er in de cabine simpelweg geen ruimte meer voor is. Moet het alsnog als ruimbagage mee, vaak gepaard gaand met het nodige protest en gemopper van de betreffende passagier. Zonder of met weinig bagage aan boord gaan vind ik persoonlijk daarom fijner.
Bovendien is het ene vliegveld het andere niet. Soms gaat de bagage afhandeling vrij snel, soms moet je even wachten. Maar Schiphol is kennelijk berucht, hier zijn zeker bij grote drukte lange wachttijden op je bagage helaas meer regel dan uitzondering.
Een volk dat zijn verdediging verwaarloost, zet zijn vrijheid op het spel
-
Durashift
- expressweg
-
Willem
- 2x4 autosnelweg
-
mvalkenburg
- autoweg
Geen medelijden mee. Hebben de luchtvaartmaatschappijen over zichzelf afgeroepen door een verdienmodel te maken van incheckbagage.Hajo schreef: za 06 sep 2025, 12:16Het is uiteraard wat je zelf wilt, maar dit is nu juist het probleem. Door al die toch redelijk grote koffers die als handbagage mee mogen, raken bagagerekken snel vol.
-
Palance
- 4x5 autosnelweg
En ondertussen ook van handbagage.
"The problem with internet quotes is that you can't always depend on their accuracy" - Abraham Lincoln, 1864.
-
Hajo
- 2x3 autosnelweg
Ik moet ze allemaal nog bekijken en catalogiseren, maar ik zal eens kijken. Verwacht geen uitgebreide rapportage wegenfoto's: ik heb nog steeds geen dashcam en fotografeer en film dus "uit de hand".
Daarbij is veiligheid een groot issue, zeker op Malta. Links rijden, stuur rechts, slecht wegdek en weinig lange rechte stukken. Dat alles maakt fotograferen, laat staan filmen vanuit een rijdend voertuig nog meer een uitdaging dan als het al is.
-
Jeroen
- 2x2 autosnelweg
Mijn ervaring met huurauto's is dat ik er nog geen enkele heb meegemaakt waar niet op zijn minst wat krassen in zaten. Jammer, maar het hoort helaas een beetje bij, bij auto's waar jan en alleman mee hebben gereden, zolang vooraf maar duidelijk vermeld is waar er krassen en deuken zitten om gedonder achteraf te voorkomen. Mijn huurauto bij mijn laatste vakantie op de Faeröer had zelfs meer dan 2 ton op de klok staan en was voorzichtig gezegd stevig gebruikt en er zowel van buiten als van binnen behoorlijk afgeragd uit zag. Anderzijds was dat wel weer een Volvo V40 diesel, die wel echt heerlijk reed, terwijl ik bij de verhuurder gewoon om de goedkoopste optie gevraagd (en betaald) had.
-
harry
- Wegnummerfotograaf
Om die reden ben ik twee jaar geleden met alleen handbagage naar Amerika geweest. En daar zaten o.a. twee laptops bij.Hajo schreef: za 06 sep 2025, 12:16 Maar Schiphol is kennelijk berucht, hier zijn zeker bij grote drukte lange wachttijden op je bagage helaas meer regel dan uitzondering.
wegnummers.nl foto's van alle genummerde wegen (o.a. NBA), plaatsnaamborden en molens
--Harry.
--Harry.
-
mvalkenburg
- autoweg
Mja, ik had de afgelopen paar keer juist het “geluk” om een splinternieuwe auto mee te krijgen. Volledig onbeschadigd uiteraard, en daar ben ik dus juist niet zo blij mee. Doe mij maar een goed gebruikt hok mee, dan is een krasje meer ook niet zo’n probleem.Jeroen schreef: za 06 sep 2025, 17:41 Mijn ervaring met huurauto's is dat ik er nog geen enkele heb meegemaakt waar niet op zijn minst wat krassen in zaten.
-
Wimpie25
- 2x3 autosnelweg
De laatste keer dat ik cabinebagage mee had was naar Californië 10 jaar geleden. Dat was bagage voor een maand dus het kon niet anders. Voor de rest heb ik eigenlijk enkel een rugzak mee, geen handbagage. Zelfs als ik een week op vakantie ben.
-
Palance
- 4x5 autosnelweg
Er gaat altijd wel een koffer mee. Voor handbagage heb ik een kleine tas die onder de stoel past en dus altijd mee mag.
"The problem with internet quotes is that you can't always depend on their accuracy" - Abraham Lincoln, 1864.
-
Coen Tunnel
- Voorzitter
Op Schiphol kan het inderdaad wat lang duren, langer dan op de meeste andere luchthavens. Dat heeft er ook mee te maken dat er iets van zes bagageafhandelaars zijn, dat maakt het niet efficiënter.Hajo schreef: za 06 sep 2025, 12:16 Bovendien is het ene vliegveld het andere niet. Soms gaat de bagage afhandeling vrij snel, soms moet je even wachten. Maar Schiphol is kennelijk berucht, hier zijn zeker bij grote drukte lange wachttijden op je bagage helaas meer regel dan uitzondering.
Alleen grondpersoneel van KLM dat lid is van FNV en CNV, op woensdag 10 september tussen 08:00 en 10:00 uur. Vrijwel alle Europese vluchten van KLM zijn rond die tijden gecanceld, het lijkt er op dat de intercontinentale vluchten (niet zo heel veel in de ochtend) wel doorgaan, mogelijk dat men daar her personeel dat lid is van de andere vakbonden inzet.Durashift schreef: za 06 sep 2025, 12:49Volgens mij gaan ze dadelijk dan tóch echt staken in de grondafhandeling (dus ook bagage?) bij Schiphol, hoorde ik van de week.
Ik was in juni op JFK de eerste klant in een gloednieuwe Mitsubishi. Het ding had 3 mijl op de teller.mvalkenburg schreef: za 06 sep 2025, 22:52Mja, ik had de afgelopen paar keer juist het “geluk” om een splinternieuwe auto mee te krijgen. Volledig onbeschadigd uiteraard, en daar ben ik dus juist niet zo blij mee. Doe mij maar een goed gebruikt hok mee, dan is een krasje meer ook niet zo’n probleem.Jeroen schreef: za 06 sep 2025, 17:41 Mijn ervaring met huurauto's is dat ik er nog geen enkele heb meegemaakt waar niet op zijn minst wat krassen in zaten.
Dit snap ik niet helemaal.Hajo schreef: za 06 sep 2025, 0:51En krimineel, wat sleuren mensen toch een ongelooflijke hoeveelheid handbagage mee.Complete koffers zelfs. Maar ja, als de afmetingen en het gewicht kloppen mag het gewoon mee aan boord. Wil ik mijn handbagage opbergen, is er gewoon geen plek meer. Ja, in het tweede bagagerek van economy paste het nog net tussen twee koffers van economy passagiers...
Ik reis altijd zo licht mogelijk. Ik heb wel een koffer, maar in dat ding zit alleen het hoognodige. Mijn handbagage bestaat uit één of hooguit twee tasjes. Dit keer een tasje en een mini-koffertje met daarin o.a. een boek, souvenirs en cadeaus, pen en papier en wat ander klein grut waarvan ik vind dat mee te moeten zeulen.![]()
Ten eerste reis je business en mag je als één van de eerste boarden. Hoe kunnen de bagagebakken boven de business class al volzinnen? Ter vergelijking, ik heb met mijn status bij KLM boarding groep 2 (en bij andere SkyTeam-airlines ook een vroege boarding group) en ik heb nooit problemen als ik met mijn groep board, en met twee personen per drie stoelen in de Europese business class kan ik me niet voorstellen dat je medepassagiers in business die bagagebakken al zo vol gestouwd hebben.
Ten tweede, als jouw handbagage zo klein is dat het onder de stoel voor je past is het de bedoeling dat je het daar plaatst. De bagagebakken zijn in principe alleen bedoeld voor bagage die niet onder de stoel past, dus vooral trolleys. Geen rugzakjes, tasjes, handtassen, jassen, etc.
Hier idem dito. Liever ruimbagage mee en dan een rugzak er nog bij en geen gedonder met een trolley.Palance schreef: zo 07 sep 2025, 12:28 Er gaat altijd wel een koffer mee. Voor handbagage heb ik een kleine tas die onder de stoel past en dus altijd mee mag.
-
Jeroen
- 2x2 autosnelweg
Die begrijp ik niet helemaal. Handbagage mag toch iedere vorm hebben, zolang er geen verboden spullen in zitten en het binnen door de maatschappij gestelde afmetingen en gewicht valt. Dus of dat nu een plastic zak, een rugzak of een kleine koffer is maakt toch niets uit. Een rugzak is ook handbagage als je hem in de cabine mee neemt.Wimpie25 schreef: zo 07 sep 2025, 12:22 De laatste keer dat ik cabinebagage mee had was naar Californië 10 jaar geleden. Dat was bagage voor een maand dus het kon niet anders. Voor de rest heb ik eigenlijk enkel een rugzak mee, geen handbagage. Zelfs als ik een week op vakantie ben.
-
JanVerhoeven
- verkeersader
-
Wimpie25
- 2x3 autosnelweg
Er wordt inderdaad een onderscheid gemaakt tussen een tas/rugzak en handbagage die je in de kastjes dient op te bergen. Voor die laatste moet je bijbetalen, voor een rugzak niet (als die binnen de maximumafmetingen past).
Bij mijn weten bestaat dit onderscheid nu toch al een jaar of tien.
-
Hajo
- 2x3 autosnelweg
Bij mijn vlucht hadden ook de business class passagiers zo'n grote hoeveelheid "handbagage" bij zich, dat de bagagerekken in business class in mum van tijd compleet vol zaten. Zo vol, dat andere business class passagiers hun bagage in de bagagerekken van economy moesten proppen...
Iets onder de stoel stoppen ging niet omdat daar het reddingsvest in de weg zat.
-
mvalkenburg
- autoweg
Nou nee hoor. Bij budgetmaatschappijen misschien. Maar bij KLM mag er gewoon 1x handbagage (formaatje trolley) en 1x "personal item" = rugzak/laptoptas/handtas mee die onder de stoel mag. De budgetmaatschappijen hebben bedacht dit ook nog tegen betaling aan te moeten bieden. Zodat je alles bij elkaar voor een budgetmaatschappij ticket onder de streep net zo veel geld kwijt bent.Wimpie25 schreef: di 09 sep 2025, 17:57
Er wordt inderdaad een onderscheid gemaakt tussen een tas/rugzak en handbagage die je in de kastjes dient op te bergen. Voor die laatste moet je bijbetalen, voor een rugzak niet (als die binnen de maximumafmetingen past).
-
Wimpie25
- 2x3 autosnelweg
Ik doelde dan ook specifiek op low-cost binnen Europa met mijn eerdere post. De laatste keer dat ik niet low-cost gevlogen heb was naar Australië en toen kon ik inderdaad een trolley als handbagage meenemen. Ik heb al 10 jaar geen ruimbagage meer gehad.
Het handige aan low-cost is dat je een ticket aan een minimumprijs kan vastkrijgen en je dus niet moet bijbetalen voor de "luxe" van handbagage. En in de praktijk steek ik mijn rugzak toch gewoon in de kastjes.
-
Jeroen
- 2x2 autosnelweg
De regels voor cabinebagage wisselen naar mijn ervaring toch sterk van maatschappij tot maatschappij. Bij Ryanair werd al door de grondstewards aan mensen gevraagd of de cabinebagage (kosteloos) bij de ruimbagage gedaan mocht worden. Een cabinekoffer van max 55 cm moet je echter voor bijbetalen, waar dat bij veel andere maatschappijen gewoon kosteloos is. Overigens is dat overhevelen ook weer een beetje tricky, omdat er een aantal items zijn die weer wel in je handbagage mogen, maar niet bij de ruimbagage, zoals aanstekers, tablets en powerbanks.Wimpie25 schreef: di 09 sep 2025, 17:57
-
Wimpie25
- 2x3 autosnelweg
Bij Ryanair heb ik het inderdaad al voorgehad dat men mij aan de gate vroeg of ik mijn handtrolley (was nog voor de split tussen tassen en trolleys) wilde laten inchecken als ruimbagage, omdat er bovengemiddeld veel passagiers met handbagage waren en men vreesde dat er in de cabine geen plaats meer ging zijn. Ik kan me wel inbeelden dat men door deze situaties het onderscheid is gaan maken.
-
Coen Tunnel
- Voorzitter
Dat was tot voor kort zo. Maar inmiddels heeft KLM een Basic-tarief geïntroduceerd waarbij je alleen een personal item mag meenemen en moet bijbetalen voor een groter stuk handbagage, zoals een trolley. Veelvliegers verzamelen er ook geen XP mee voor hun status, wat ze nog wel doen bij het Light-tarief.mvalkenburg schreef: di 09 sep 2025, 18:34 Nou nee hoor. Bij budgetmaatschappijen misschien. Maar bij KLM mag er gewoon 1x handbagage (formaatje trolley) en 1x "personal item" = rugzak/laptoptas/handtas mee die onder de stoel mag.
https://insideflyer.nl/klm-introduceert ... age-en-xp/
Waar het Light-tarief voor specifiek veelvliegers interessant is, is dat met het Basic-tarief allerminst het geval. Veelvliegers met Flying Blue Silver of hoger krijgen sowieso al een gratis stuk ruimbagage bij tickets vanaf het Light-tarief. De groep die echt iets aan het Basic-tarief heeft is klein, en zal vooral bestaan uit incidentele vliegers die kort weg zijn met nauwelijks bagage.
Er zullen wel wqt zakenreizigers zijn die in één dag op en neer vliegen naar Europese bestemmingen, maar die hebben er dan weer weinig aan omdat je dus geen XP opbouwt.
Het zijn al lang niet meer alleen de budgetmaatschappijen die dit doen. Behalve KLM heeft o.a. SAS dit al enkele jaren geleden geïntroduceerd.De budgetmaatschappijen hebben bedacht dit ook nog tegen betaling aan te moeten bieden. Zodat je alles bij elkaar voor een budgetmaatschappij ticket onder de streep net zo veel geld kwijt bent.
Delta heeft op intercontinentale vluchten Economy Light-tickets, waar weliswaar wel nog handbagage inbegrepen is, maar waar je pas enige tijd voor de vlucht stoelen kan reserveren voor een achterlijk hoge prijs (ik heb $ 89 per stoel gezien voor een doodeenvoudige Economy-stoel) en zelfs dan zit je achterin het vliegtuig. Anders kun je pas stoelen selecteren bij het inchecken. Ook een stuk ruimbagage is betaald, zelfs voor de eigen statushouders maar gek genoeg (nog) niet voor andere SkyTeam-statushouders. Datzelfde geldt voor de loungetoegang (nooit voor Delta-statushouders, wel voor SkyTeam Elite Plus van andere airlines) en de boarding groep (altijd zone 8, behalve voor andere SkyTeam-statushouders). En bij deze Economy Light-tickets krijgen Delta-veelvliegers geen miles voor statusopbouw, maar andere SkyTeam-statushouders nog wel (bv. Flying Blue XP).
Ook dat soort tickets zijn enorm restrictief en je moet goed uitkijken als je die boekt. Vooral omdat je met een KLM Light-tarief je op een door Delta uitgevoerde vlucht onbedoeld met die restricties te maken krijgt. Ik heb hetzelf eerder dit jaar meegemaakt toen ik naar New York vloog en op de heenweg de Delta-vlucht had gekozen, niet wetende dat ik niet eens stoelen kon reserveren (normaal gratis voor mij) en nu opgescheept zat met plekken ergens achterin het vliegtuig. Terwijl ik bij KLM wel gewoon gratis stoelen kom selecteren voor de terugreis en korter voor vertrek zelfs stoelen in de voorste sectie van Economy of zelfs Economy Plus en bij de nooduitgang.
-
mvalkenburg
- autoweg
Ja, dit KLM ticket zag ik ook zojuist toen ik een vlucht wilde boeken. Scheelde een tientje op het light tarief en inderdaad geen XP.
Op basis van mijn status krijg ik nog steeds wel gewoon een trolley + gratis incheckbagage en stoelselectie. Maar dan heeft het behouden van status dus weer wat meer zin. Dus daar zal binnenkort in het kader van inflatie wel weer meer XP voor nodig zijn.
Op basis van mijn status krijg ik nog steeds wel gewoon een trolley + gratis incheckbagage en stoelselectie. Maar dan heeft het behouden van status dus weer wat meer zin. Dus daar zal binnenkort in het kader van inflatie wel weer meer XP voor nodig zijn.
-
Hajo
- 2x3 autosnelweg
Huurauto: oud model Hyundai i10 automaat met een 1 liter drie cilinder motortje

Uitzicht over Malta vanaf de Victoria Lines

Rotskust aan de zuidkust van Malta

Wachten op inscheping voor het veer naar Gozo

Haven van L'Imgarr, Gozo

Nee, geen echte wegenfoto's dit keer. Ik hoop dat dit in ieder geval een indruk geeft. En vanaf Schiphol sta je in net geen drie uur op Malta.

Uitzicht over Malta vanaf de Victoria Lines

Rotskust aan de zuidkust van Malta

Wachten op inscheping voor het veer naar Gozo

Haven van L'Imgarr, Gozo

Nee, geen echte wegenfoto's dit keer. Ik hoop dat dit in ieder geval een indruk geeft. En vanaf Schiphol sta je in net geen drie uur op Malta.
-
Hajo
- 2x3 autosnelweg
Bij aankomst dus de sleutels overhandigd aan de valet medewerker, die enigszins verbaasd naar mijn autootje keek. Autootje en medewerker verdwenen in de parkeergarage. Ik was aan het inchecken toen de medewerker uit de lift tevoorschijn kwam. De sleutels werden netjes opgeborgen, ik ontving een reçu, de medewerker een kleine fooi.
De volgende ochtend ben ik in de lobby en vraag ik of mijn auto voorgereden kan worden. Reçu afgeven, medewerker pakt de sleutels en verdwijnt met de lift naar beneden. Ik wachtte buiten. En wachtte, en wachtte... Na 10 minuten nog geen auto. Wel was er een herhaaldelijk zacht schrapend geluid hoorbaar. Wat zou dat nu zijn?
Ik ga terug naar binnen en meldde mij bij de receptie. De medewerker die mijn auto zou ophalen stapte ineens beschaamd uit de lift. "I am terribly sorry, sir. But I can't get your car out of the parking garage, sir". Huh?
Op zijn verzoek gaan wij beiden naar beneden. Mijn autootje stond weer netjes geparkeerd. Na uitleg begreep ik wat er aan de hand was.
Om de parkeergarage uit te rijden, moet je eerst een stevige helling oprijden. En die is echt steil, je kijkt op de motorkap van je auto. Dan op de helling stoppen, zodat een sensor het voertuig waarneemt en het rolluik van de parkeergarage automatisch wordt geopend. Welnu, tot dat punt ging het allemaal goed. Maar het wegrijden vanaf de helling lukte niet: de auto bleef gewoon staan, zelfs bij plankgas, met spinnende voorwielen. Dat was dat schurende geluid dat ik hoorde toen ik stond te wachten. Het vermogen van het autootje was onvoldoende om de helling te bedwingen en 'm de parkeergarage uit te krijgen.
Ik bedacht een oplossing: helling op, wachten totdat het rolluik open ging, auto helling af laten rollen, beneden vol gas geven: zo kon het wagentje toch de helling op en vloog het als een duveltje uit een doosje de parkeergarage uit.
De overige dagen heeft de medewerker de auto alleen maar geparkeerd, ik heb 'm zelf de parkeergarage uit gereden. De medewerker durfde dat niet want het zou hem zijn baan hebben gekost als hij de auto van een gast in de prak zou hebben gereden.
-
Durashift
- expressweg
Oww, dat is, in mijn ogen, niet 'het oude model' i10. Dan denk ik toch eerder aan deze generatie:Hajo schreef: vr 12 sep 2025, 13:54 Huurauto: oud model Hyundai i10 automaat met een 1 liter drie cilinder motortje
(..)
Jij reed de versie van 2020 tot 2023, als ik zo naar de dagrijlichten, mistlampen en het 'hoekje' in de lichtunit zo bekijk.
https://www.autoweek.nl/carbase/hyundai/i10/
Okay, dat is één generatie terug maar om dat al oud te noemen? Dat heb je met je eigen Honda toch ook, die generatiewisseling?
-
Joshua
- autoweg
Ik en mijn moeder rijden met een Hyundai i10 uit 2020 tot 2023(, ik heb nog geen eigen auto).
MAKE WALLONIA GREAT TOGETHER AGAIN / Better, Bigger, Greater, Safer, Stronger, than ever before.
-
Hajo
- 2x3 autosnelweg
Nu ja, ik ben niet zo thuis in bouwjaren.
De auto voelde in ieder geval oud en versleten aan. Het had de nodige deuken en krassen en het interieur was weliswaar schoon, maar ook dat was duidelijk niet nieuw meer. Vlekken in de bekleding en zo. Afgeragd is denk ik het woord, zo voelde het een beetje. Maar ach, het voertuig heeft mij niet in de steek gelaten en netjes van A naar B getransporteerd.
En dit is kennelijk wat je krijgt als je (via Sunny Cars) € 411 neertelt voor een huurauto met automatische transmissie voor 7 dagen.
De auto voelde in ieder geval oud en versleten aan. Het had de nodige deuken en krassen en het interieur was weliswaar schoon, maar ook dat was duidelijk niet nieuw meer. Vlekken in de bekleding en zo. Afgeragd is denk ik het woord, zo voelde het een beetje. Maar ach, het voertuig heeft mij niet in de steek gelaten en netjes van A naar B getransporteerd.
En dit is kennelijk wat je krijgt als je (via Sunny Cars) € 411 neertelt voor een huurauto met automatische transmissie voor 7 dagen.
-
waldo79
- 4x3 autosnelweg
Huurauto's zijn bij uitstek gebruiksvoorwerpen, zeker op een eiland als Malta. Je hoeft geen krasvrije bolide te verwachten en bovendien boek je een bepaalde categorie. De i10 behoort tot de categorie mini's.