Kabelbaan in Parijs
Moderator: Moderatoren
-
Vinny
- 4x5 autosnelweg
Kabelbaan in Parijs
De 'Téléphérique de Créteil' is momenteel in testfase en tegen het eind van het jaar moet de verbinding open zijn voor het publiek:
Link
Let op: Sarcasmemodus over een lengte van 10 kilometer.
-
Schelpenpaadje
- 2x2 autosnelweg
Re: Kabelbaan in Parijs
Opvallend project. De argumenten vóór een kabelbaan zijn helder. Toch ben ik benieuwd hoe dit in de praktijk gaat functioneren.
Wordt de capaciteit straks voldoende benut? Vergelijkbare initiatieven in andere landen zijn niet allen even succesvol.
En hoe gaat de aansluiting op de rest van het ov-netwerk uitpakken? Als een paar honderd reizigers vanuit de metro tegelijk willen overstappen op de gondelbaan, hoe lang moeten zij dan maximaal wachten tot iedereen kan instappen?
Wordt de capaciteit straks voldoende benut? Vergelijkbare initiatieven in andere landen zijn niet allen even succesvol.
En hoe gaat de aansluiting op de rest van het ov-netwerk uitpakken? Als een paar honderd reizigers vanuit de metro tegelijk willen overstappen op de gondelbaan, hoe lang moeten zij dan maximaal wachten tot iedereen kan instappen?
-
Wouter N14
- Moderator
Ook in navolging van Londen, kennelijk de nieuwe trend. Best interessant, en ben inderdaad ook benieuwd naar dat soort praktische vragen.
Het mooiste overkomt je, het minste is bedacht. Freek de Jonge
-
Coen Tunnel
- Voorzitter
In Medellín is door de grote hoogteverschillen een deel van het metronetwerk aangelegd als kabelbaan. Daar stap je dus binnen een metrostation over van metro op kabelbaan, maar door de veel kleinere capaciteit van elke cabine is daar zeker op drukkere momenten wel een wachtrij. Die overigens wel redelijk doorloopt, want er zijn wel behoorlijk wat cabines. Sommige kabelbanen hebben ook tussenstations.Schelpenpaadje schreef: ma 01 sep 2025, 9:08 Opvallend project. De argumenten vóór een kabelbaan zijn helder. Toch ben ik benieuwd hoe dit in de praktijk gaat functioneren.

Lissabon heeft ook een kabelbaan langs de Taag, al heb ik het idee dat die vooral door toeristen wordt gebruikt. In New York is de kabelbaan naar Roosevelt Island onderdeel van het OV-netwerk, al is die kabelbaan door social media de laatste jaren ook erg populair geworden bij toeristen, tot frustratie van de inwoners die de kabelbaan als OV gebruiken en nu met lange rijen geconfronteerd worden.
Laatst gewijzigd door Coen Tunnel op ma 01 sep 2025, 9:41, 2 keer totaal gewijzigd.
-
Rein
- 2x4 autosnelweg
Die kabelbaan bij Parijs begint bij het einde van metro lijn 8 in Creteil en loopt tot een (op het oog) redelijk willekeurige plek aan de rand van het voorstadje Villeneuve-Saint Georges. Dus niet bij bijvoorbeeld een groot winkelcentrum of een concerthal of zo, maar gewoon aan de rand van de plaats vlakbij een crematorium. Ik vraag mij af waarom ze de kabelbaan niet nog 1,5 km doortrekken naar het RER station Villeneuve-Saint-Georges waarmee je dus het metronetwerk aan die kant van de stad verbindt met het RER-netwerk en de kabelbaan logischerwijs meer reizigers zou trekken. Of zou men bang zijn dat de kabelbaan dan té succesvol wordt en qua capaciteit gelijk een probleem ontstaat?
Overigens apart dat men de eindhalte 'Villa Nova' noemt, terwijl het dus ligt in Villeneuve. Zou men bewust een hippe (?) benaming eraan hebben willen geven of zouden er andere gedachtes achter liggen? De naam Villa Nova komt, als ik zo snel op de kaart kijk, in die buurt verder niet voor.
Overigens apart dat men de eindhalte 'Villa Nova' noemt, terwijl het dus ligt in Villeneuve. Zou men bewust een hippe (?) benaming eraan hebben willen geven of zouden er andere gedachtes achter liggen? De naam Villa Nova komt, als ik zo snel op de kaart kijk, in die buurt verder niet voor.
Laatst gewijzigd door Rein op ma 01 sep 2025, 9:45, 1 keer totaal gewijzigd.
-
Pino
- 4x3 autosnelweg
In London is ‘ie indertijd neergezet voor de Olympische Spelen. Daar was hij tegelijk eye-catcher en een vrij handig gelegen schakel tussen locaties. Na de Spelen is besloten hem te laten staan. Ik heb niet het idee dat het nou veel toevoegt in het netwerk van alledag, maar bij grote gebeurtenissen in de O2 kan het wel wat toevoegen. En als de kosten van aanleg toch al gemaakt zijn, is de kosten-batenanalyse van openhouden natuurlijk sneller rond te krijgen.Wouter N14 schreef: ma 01 sep 2025, 9:30 Ook in navolging van Londen, kennelijk de nieuwe trend. Best interessant, en ben inderdaad ook benieuwd naar dat soort praktische vragen.
Dat maakt het een parallel met een relatief beperkte waarde voor dit ding in Parijs (of vergelijkbaar in Amsterdam, voor wat dat waard is). Als ik op Wikipedia zo vlug lees wat heeft geleid tot de keuze om een kabelbaan aan te leggen, lijkt het dat een kabelbaan ruim goedkoper zou zijn dan een andere verbinding tussen Creteil en Villeneuve. De aanwezigheid van bestaand spoor en de N406 had grotere kunstwerken gevergd, en dan was deze optie ruim goedkoper dan de bruggen of tunnels die er hadden moeten komen als je de metro wilde verlengen of trams/vrije busbanen wilde hebben. Daar kan ik ergens bij. De vraag “hoe breng je een paarhonderd man van de metro in de gondel” vind ik relevant, maar ik zou hem ook niet te groot willen maken. Ja, men zal moeten wachten, maar je hoeft alleen maar de massa weg te hebben voordat de volgende metro komt. Het voelt dan onder de streep niet heel anders als overstappen naar een pontje vanaf Amsterdam Centraal.
Pas wanneer de gebruikersaantallen echt behoorlijk hoog worden, zul je je moeten gaan afvragen of ze toch niet hadden moeten kiezen voor de tunnels van een verlengde metro.
Laatst gewijzigd door Pino op ma 01 sep 2025, 10:45, 2 keer totaal gewijzigd.
-
Vinny
- 4x5 autosnelweg
Ik denk dat het genoemd is naar een gebouw. Ik kan het zo snel niet terugvinden en ook niet of een verlenging gepland is.Overigens apart dat men de eindhalte 'Villa Nova' noemt, terwijl het dus ligt in Villeneuve
-
Pino
- 4x3 autosnelweg
-
verfmeer95
- expressweg
De kabelbaan in Londen is meer een toeristenattractie dan openbaar vervoer. Het is namelijk geen onderdeel van de standaard OV-ticketstructuur, waardoor je er een apart kaartje voor moet kopen. Daar bovenop is de aansluiting op het OV aan beide kanten is zo slecht dat omreizen met de metro en de DLR maar enkele minuten meer kost. Geen enkele local gebruikt het dus.
Deze kabelbaan in Parijs is wel gewoon onderdeel van de OV-ticketstructuur en het eindpunt van de kabelbaan is bijna bovenop het metrostation (Streetview). Daarmee is het dus een stuk nuttiger voor de dagelijkse reiziger.
Deze kabelbaan in Parijs is wel gewoon onderdeel van de OV-ticketstructuur en het eindpunt van de kabelbaan is bijna bovenop het metrostation (Streetview). Daarmee is het dus een stuk nuttiger voor de dagelijkse reiziger.
-
omNOMNOMNOM
- verkeersader
Het wordt in de video opvallend genoeg niet vermeld, maar veruit het meest uitgebreide stedelijke netwerk ligt bij mijn weten in La Paz en El Alto (in Bolivia). Het systeem heet Mi Teleférico en je kunt er een spectaculair rondje over de hele stad met de kabelbaan maken. In tegenstelling tot deze kabelbaan in Parijs en het netwerk in Medellin is het geen aanvulling op het bestaande metronetwerk maar vormt het de ruggengraat van het hele OV:

-
Pino
- 4x3 autosnelweg
Gut, ik ben heel vaak langs dat ding gereden met de DLR (komend vanaf London City) en had altijd het idee dat het een relatief makkelijke overstap was. Maar dat valt inderdaad tegen. De locatie naar ExCel was natuurlijk wel zeer handig voor de Spelen indertijd. Voor regulier verkeer naar de O2 zal de Victoria Line in 99% van de gevallen gunstiger zijn.verfmeer95 schreef: ma 01 sep 2025, 11:13 De kabelbaan in Londen is meer een toeristenattractie dan openbaar vervoer. Het is namelijk geen onderdeel van de standaard OV-ticketstructuur, waardoor je er een apart kaartje voor moet kopen. Daar bovenop is de aansluiting op het OV aan beide kanten is zo slecht dat omreizen met de metro en de DLR maar enkele minuten meer kost. Geen enkele local gebruikt het dus.
-
paolie
- expressweg
Een gondellift heeft een uurcapaciteit van ongeveer 4000-6000 passagiers per uur. Een volle metro vervoert ongeveer 1000 personen. De capaciteit van een gondellift is dus ongeveer vergelijkbaar met een metro die 4 tot 6 keer per uur rijdt.Schelpenpaadje schreef: ma 01 sep 2025, 9:08 Opvallend project. De argumenten vóór een kabelbaan zijn helder. Toch ben ik benieuwd hoe dit in de praktijk gaat functioneren.
-
Schelpenpaadje
- 2x2 autosnelweg
Bron: https://fr.wikipedia.org/wiki/C%C3%A2ble_1
De capaciteit per gondel bedraagt 10 personen.
Deze theoretische capaciteit wordt behaald wanneer er elke 22 seconden 10 mensen instappen.
De prognose van (minimaal) 12.000 reizigers per dag wordt gehaald met een gemiddelde bezettingsgraad van 31% per etmaal.
Laatst gewijzigd door Schelpenpaadje op ma 01 sep 2025, 15:20, 1 keer totaal gewijzigd.
-
paolie
- expressweg
-
Schelpenpaadje
- 2x2 autosnelweg
Als we met bovenstaande cijfers eens doorredeneren met jouw voorbeeld. Stel van die 1.000 metroreizigers stappen er 400 over op de gondellift. Er vanuitgaande dat er geen rij staat als de eerste reiziger bij het gondelstation aankomt duurt het een kwartier voor de laatste reiziger is ingestapt. Uitgaande van deze vraag is de rij weggewerkt wanneer de volgende metro een kwartier later aankomt. Is de frequentie van inkomende metro's hoger dan kan de wachttijd in de spits verder oplopen.
Een kwartier lijkt me het uiterste dat je mensen wilt laten wachten. Dit is nog vergelijkbaar met een frequentie van 4 bussen/trams/metro's per uur. Met het verschil dat ik persoonlijk liever met 400 man wacht op een voertuig waarvan ik weet wanneer ik kan instappen, dan dat ik met 400 personen in een rij sta te schuifelen.
-
paolie
- expressweg
-
Coen Tunnel
- Voorzitter
In Medellín gaat het wel om ontsluiting van grote gebieden. Het is meer dan die ene lijn in Parijs, het vormt een substantieel deel van het OV-netwerk en alleen de lijn naar Arví zou je als toeristisch kunnen beschouwen, daar geldt ook een ander (hoger) tarief voor.omNOMNOMNOM schreef: ma 01 sep 2025, 14:32 Het wordt in de video opvallend genoeg niet vermeld, maar veruit het meest uitgebreide stedelijke netwerk ligt bij mijn weten in La Paz en El Alto (in Bolivia). Het systeem heet Mi Teleférico en je kunt er een spectaculair rondje over de hele stad met de kabelbaan maken. In tegenstelling tot deze kabelbaan in Parijs en het netwerk in Medellin is het geen aanvulling op het bestaande metronetwerk maar vormt het de ruggengraat van het hele OV:
![]()
Tbilisi kent ook aardige plannen, weliswaar als aanvulling op de metro:
Ook in Georgië staat Chiatura bekend om zijn meerdere kabelbanen, maar in hoeverre dat een samenhangend, functioneel OV-netwerk vormt weet ik niet.
-
Vinny
- 4x5 autosnelweg
Er zijn mensen die heel erg fan zijn van skiliften, ik vind ze leuk en spectaculair maar mijn ervaring is dat ze niet geschikt zijn voor grootschalig OV transport. Dit weliswaar gebaseerd op ervaringen in Barcelona en andere steden waar ze vooral een marginale functie vervullen. Een 'seilbahn' waarmee hellingen worden overwonnen zie ik wel als meer nuttig. Vrijwel overal zijn dat korte lijnen die een groot hoogteverschil overwinnen maar eigenlijk niet ingebed zijn in het locale openbaar vervoer. Ja, soms ben je gewoon moe na uren in een stad lopen en dan is het toch fijn dat een geautomatiseerd iets je de berg op vervoert. Volgens mij is vrijwel altijd je gewone OV dagkaart (of abonnement) geldig in dat ding.
-
Ds79m
- 2x3 autosnelweg
Peter - Als je veel tegenwind hebt, kun je beter zelf gaan liggen
-
Pino
- 4x3 autosnelweg
Ben je een poging aan het wagen om mensen aan te moedigen de auto vaker te laten staan, dan wordt het natuurlijk wel anders. Want tijdwinst ten opzichte van auto wordt natuurlijk altijd kleiner zo.
-
paolie
- expressweg
-
Pino
- 4x3 autosnelweg
-
Mundial
- verkeersader
Is er eigenlijk een groot hoogteverschil dat overbrugt wordt met deze kabelbaan of is het echt een horizontale kabelbaan? Ik vind er niet meteen informatie over.
-
Pino
- 4x3 autosnelweg
Streetviewbeeld vanaf de N406: https://maps.app.goo.gl/f7CpANXrvqWaKnmw7
-
verfmeer95
- expressweg
-
djiwie
- stadsweg
Daar staat tegenover dat er niet permanent een bus wegrijdt als je instapt, maar dat zo'n ding ook een bepaalde frequentie heeft. Een kabelbaan neemt continu mensen mee en een bus (of metro) neemt steeds een bulk mee en dan heb je ook weer wachttijd.Pino schreef: ma 01 sep 2025, 19:30Van station naar station vast wel. Maar de zone om die stations heen vanwaar je ook significante tijdswinst kunt boeken ten opzichte van auto of al bestaande bussen wordt wel kleiner met een langzamer vervoermiddel. Nog voordat je begint met nadenken over wachttijd.
Ik denk dat deze kabelbaan qua ov-functie veel beter te vergelijken zal zijn met systemen zoals in Medellin dan een toeristenattractie zoals in London of Barcelona. Zoals in de video ook al langskwaam is het huidige busalternatief trager en ook beperkt qua capaciteit.
-
Alfa
- 2x4 autosnelweg
Doordat het aansluit op een metrostation en in het OV-tarief zit zal het vanzelf al meer als normaal OV gebruikt worden dan systemen die van niets naar nergens gaan zoals die kabelbaan in Londen.
Ik wist wel niet dat kabelbanen kennelijk goedkoop zijn om te bouwen (voor de hypothetische kabelbaan Breskens-Vlissingen wordt dat namelijk ook gezegd door de voorstanders). Want vaak vragen ze woekerprijzen om met zo'n lift op een berg te gaan (meer dan 40 is niet ongebruikelijk). Dan kan het dus niet aan de infrastructuur liggen dat dat zo duur gemaakt wordt.
Ik wist wel niet dat kabelbanen kennelijk goedkoop zijn om te bouwen (voor de hypothetische kabelbaan Breskens-Vlissingen wordt dat namelijk ook gezegd door de voorstanders). Want vaak vragen ze woekerprijzen om met zo'n lift op een berg te gaan (meer dan 40 is niet ongebruikelijk). Dan kan het dus niet aan de infrastructuur liggen dat dat zo duur gemaakt wordt.
Datacenters? Niet echt de ontwikkeling die veel mensen of werknemers aantrekt. Rond Amerikaanse steden zie je dat tegenwoordig veel, nogal ruiteverspilling om dat rond grote steden, waar het vastgoed duur is, in te plannen.Pino schreef: ma 01 sep 2025, 10:25Het lijkt inderdaad een lokaal ontwikkelingsproject, https://www.val-de-marne.gouv.fr/Public ... ta-centers De onroerend goed-wereld kan soms ook zo heerlijk voorspelbaar zijn in het soort namen waar ze mee aankomen ...
-
paolie
- expressweg
-
omNOMNOMNOM
- verkeersader
De huidige kabelbanen in Georgië zijn (op de kabelbaan in het centrum van Tbilisi na) naar mijn mening niet echt serieus te nemen als (onderdeel van een) grootschalig OV-netwerk. Ik heb er zelf meerdere bereden, waaronder onderstaande Turtle Lake cable car in Tbilisi:Coen Tunnel schreef: ma 01 sep 2025, 17:12In Medellín gaat het wel om ontsluiting van grote gebieden. Het is meer dan die ene lijn in Parijs, het vormt een substantieel deel van het OV-netwerk en alleen de lijn naar Arví zou je als toeristisch kunnen beschouwen, daar geldt ook een ander (hoger) tarief voor.omNOMNOMNOM schreef: ma 01 sep 2025, 14:32 Het wordt in de video opvallend genoeg niet vermeld, maar veruit het meest uitgebreide stedelijke netwerk ligt bij mijn weten in La Paz en El Alto (in Bolivia). Het systeem heet Mi Teleférico en je kunt er een spectaculair rondje over de hele stad met de kabelbaan maken. In tegenstelling tot deze kabelbaan in Parijs en het netwerk in Medellin is het geen aanvulling op het bestaande metronetwerk maar vormt het de ruggengraat van het hele OV:
![]()
Tbilisi kent ook aardige plannen, weliswaar als aanvulling op de metro:
Ook in Georgië staat Chiatura bekend om zijn meerdere kabelbanen, maar in hoeverre dat een samenhangend, functioneel OV-netwerk vormt weet ik niet.

De meeste banen zijn pendelende kabelbanen met twee cabines en zover ik heb kunnen zien is dat daar het standaardtype. Het duurt daarmee dus minutenlang om maximaal een tiental mensen per cabine te vervoeren. In hele specifieke situaties waar een beperkte en specifieke reizigersstroom grote hoogtes moet overwinnen zijn ze wel nuttig, maar in de praktijk zie je dergelijke systemen met name in bergachtige mijnbouwsteden in de voormalige Sovjet-Unie (en in het bijzonder in de Kaukasus). Chiatura is bekend, maar ook in o.a. Alaverdi in Armenië bestaat/bestond een dergelijk systeem:
Hetzelfde principe wordt echter ook toegepast op een grotere schaal buiten Georgië, de Roosevelt Island Tramway gebruikt het bijvoorbeeld ook maar heeft veel grotere cabines. Desalniettemin denk ik dat de gondelbanen in met name La Paz en Medellin (en nu ook Parijs) qua capaciteit van een hele andere orde zijn, die zijn veel meer gebouwd om grote mensenmassa's te transporteren.
-
Vinny
- 4x5 autosnelweg
Je betaalt niet alleen voor de skilift maar vaak ook mede aan het onderhoud van de pistes. Bovendien worden ze vaak privaat uitgebaat en vallen niet onder een (gesubsidieerde) OV-concessie. Dat is in Parijs natuurlijk wel zo.Ik wist wel niet dat kabelbanen kennelijk goedkoop zijn om te bouwen (voor de hypothetische kabelbaan Breskens-Vlissingen wordt dat namelijk ook gezegd door de voorstanders). Want vaak vragen ze woekerprijzen om met zo'n lift op een berg te gaan (meer dan 40 is niet ongebruikelijk). Dan kan het dus niet aan de infrastructuur liggen dat dat zo duur gemaakt wordt.