Kabelbaan in Parijs

Praat hier over het openbaar vervoer en haar infrastructuur (spoorlijnen, metrolijnen, tram- en busbanen.

Moderator: Moderatoren

Schelpenpaadje
2x2 autosnelweg

Re: Kabelbaan in Parijs

Bericht door Schelpenpaadje »

Alfa schreef: ma 01 sep 2025, 22:44
Ik wist wel niet dat kabelbanen kennelijk goedkoop zijn om te bouwen (voor de hypothetische kabelbaan Breskens-Vlissingen wordt dat namelijk ook gezegd door de voorstanders). Want vaak vragen ze woekerprijzen om met zo'n lift op een berg te gaan (meer dan 40 is niet ongebruikelijk). Dan kan het dus niet aan de infrastructuur liggen dat dat zo duur gemaakt wordt.
Skiliften worden met name gebruikt in het wintersportseizoen. De rest van het jaar staan ze vaak stil - of is de bezetting maar mondjesmaat. Dat doet natuurlijk ook wat met de gebruikskosten.

Daarnaast is er in een toeristisch gebied vaak meer begeleiding bij het in- en uitstappen (personeelskosten). Tot slot is het mogelijk dat uit de kosten voor de gebruikers ook andere voorzieningen in de omgeving (mede) worden bekostigd.
Chris
Moderator

Bericht door Chris »

Wanneer spreek je van een 'gondel' en wanneer van een kabelbaan?
JanVerhoeven
verkeersader

Bericht door JanVerhoeven »

^^ een gondel is de cabine die aan de kabel (van de kabelbaan) hangt. Al worden de termen in de spreektaal wel vaak door elkaar gebruikt. Cabinelift is ook een bekende vorm.
omNOMNOMNOM
verkeersader

Bericht door omNOMNOMNOM »

Chris schreef: di 02 sep 2025, 7:43 Wanneer spreek je van een 'gondel' en wanneer van een kabelbaan?
Bij een gondelbaan zijn de gondels afneembaar van de hoofdkabel. In de stations worden ze op een railsysteem afgeremd zodat er rustig in- en uitgestapt kan worden. Daardoor kunnen de cabines continu in een lus doorlopen, en volgen er veel kleine gondels na elkaar. Dit is het principe van de meeste skiliften en moderne kabelbanen.

Bij een pendelkabelbaan daarentegen zijn de cabines permanent aan de kabel bevestigd. De hele kabel beweegt heen en weer, waardoor er meestal twee (grote) cabines zijn die elkaar in tegengestelde richting kruisen.
Egbert
expressweg

Bericht door Egbert »

Alfa schreef: ma 01 sep 2025, 22:44
Ik wist wel niet dat kabelbanen kennelijk goedkoop zijn om te bouwen (voor de hypothetische kabelbaan Breskens-Vlissingen wordt dat namelijk ook gezegd door de voorstanders).
Ik kan me heel goed indenken dat die kabelbaan helemaal niet zo goedkoop zal zijn. 4,5 km over water lijkt me een uitdaging, en pylonen in de Westerschelde ook.
paolie
expressweg

Bericht door paolie »

^^ in de Alpen worden dat soort banen wel in moeilijkere omgevingen gebouwd. Dit is relatief gezien geen heel ingewikkeld tracé.
wellproc
dorpsstraat

Bericht door wellproc »

^^ Maar in de Alpen hebben de pylonen niet te maken met scheepsaanvaringen, zout water (zoute wind) en dat soort zaken.
De omstandigheden zijn echt wel heel anders, waardoor er nog wel wat uitdagingen te overwinnen zijn.

Bovendien is de Westerschelde nu in de hoogte onbeperkt bruikbaar voor scheepvaart. Welke hoogtebeperking accepteer je dan van een kabelbaan?

Volgens mij is het niet onmogelijk, maar wordt het (zeker in NL met alle regeltjes) wel een dure aangelegenheid om dit te bouwen.
paolie
expressweg

Bericht door paolie »

^^ Er zijn heel veel voorbeelden van pylonen van bruggen in zeearmen en rivieren, dat is niet iets nieuws. En qua hoogte: dat is nu juist het voordeel van cabineliften, die kunnen veel gemakkelijker dan bruggen grote hoogtes bereiken, waardoor ieder zeeschip er met gemak onderdoor kan varen.
Egbert
expressweg

Bericht door Egbert »

paolie schreef: di 02 sep 2025, 9:39 ^^ in de Alpen worden dat soort banen wel in moeilijkere omgevingen gebouwd. Dit is relatief gezien geen heel ingewikkeld tracé.
Met 4,5 km overspanning? En anders moet je pylonen bouwen in een diepe zeearm.
paolie
expressweg

Bericht door paolie »

^^ Je krijgt dan zoiets:

Afbeelding
Wimpie25
2x3 autosnelweg

Bericht door Wimpie25 »

JanVerhoeven schreef: di 02 sep 2025, 7:58 ^^ een gondel is de cabine die aan de kabel (van de kabelbaan) hangt. Al worden de termen in de spreektaal wel vaak door elkaar gebruikt. Cabinelift is ook een bekende vorm.
In Vlaanderen noemen we de grotere variant meestal een bakjeslift en de kleinere variant "eitjes".
JanVerhoeven
verkeersader

Bericht door JanVerhoeven »

^^ via de wintersport ben ik ook opgegroeid met 'eitjes' als benaming, maar bij 'bakje' denk ik eerder aan zoiets:

Afbeelding

Door m'n pa steevast 'afdruiprek' genoemd. De grote gondels ken ik niet anders dan 'gondel'.
Pino
4x3 autosnelweg

Bericht door Pino »

^^ Zelfde voor mij. Eitjes is dan vooral een manier om een onderscheid aan te leggen tussen stoeltjeslift, een grote cabine of de kleine cabines waarin je met een man of 6-8 zit en je je skies aan de buitenkant zet. Het is een term die je vooral gebruikt wanneer je door een skigebied zwerft; op de afstand van Nederland is gewoon alles een kabelbaan ;)
paolie schreef: di 02 sep 2025, 10:07 ^^ Je krijgt dan zoiets:
Die constructie lijkt me inderdaad niet zo heel moeilijk, met een aantal pylonen in de Westerschelde. In de kern is de bouw ook niet heel anders dan plannen voor een hoogspanningslijn over de Westerschelde - en wat er vergelijkbaar zo ligt op andere plekken. Daarbij vind ik het dan trouwens wel weer bijzonder dat Zeeland zeer krachtig pleit TEGEN een bovengrondse hoogspanningslijn over de Westerschelde onder het motto "geen Eifeltorens in en om de Westerschelde", maar dat dit soort plannen dan weer wel goed kunnen vallen. Al zijn ze natuurlijk niet afkomstig van de provincie zelf.

Natura2000, impact op stromingen en vaargeulen zou denk ik nog wel een dingetje kunnen worden voor een kabelbaan Vlissingen-Breskens.
paolie
expressweg

Bericht door paolie »

^^ Gondellift of cabinelift gebruik ik door elkaar. de kinderen hebben het altijd over een bakjeslift. De pendelbanen noem ik zelf dan altijd weer grote bakken. De naam eitjeslift ken ik ook wel, vroeger had je in Frankrijk ook cabines die er daadwerkelijk als een eitje uitzagen (de zogenaamde POMA-oeufs)
Afbeelding
paolie
expressweg

Bericht door paolie »

Hier trouwens een mooie reportage van een cabinelift in Tananarive, de hoofdstad van Madagaskar. De lijn moet uiteindelijk 12 km lang worden, met 7 stations. Je kan eigenlijk wel heel goed zien waarom cabineliften in een bestaande stedelijke structuur relatief makkelijk en goedkoop inpasbaar zijn, in vergelijking met regulier openbaar vervoer.

https://www.remontees-mecaniques.net/bd ... -9227.html

Afbeelding
Seat Ibiza
2x2 autosnelweg

Bericht door Seat Ibiza »

paolie schreef: di 02 sep 2025, 11:34 Tananarive
Ik moest het opzoeken, want ik had er nog nooit van gehoord. Blijkt de Franse naam te zijn. In Nederland noemen we die plaats Antananarivo.
Schelpenpaadje
2x2 autosnelweg

Bericht door Schelpenpaadje »

paolie schreef: di 02 sep 2025, 10:07 ^^ Je krijgt dan zoiets:

Afbeelding
Minstens zo imposant als de Zeelandbrug. Ik zeg doen!
Pino
4x3 autosnelweg

Bericht door Pino »

^^ Alleen met dat imposante berglandschap erbij. Dat “ik worstel en kom boven” eens een extra dimensie geven ;)
Egbert
expressweg

Bericht door Egbert »

Er was toch al een idee om eergens zo'n berg in de zee te leggen? Kun je de kabelbaan direkt verlengen om daar op te komen.
Alfa
2x4 autosnelweg

Bericht door Alfa »

Pino schreef: di 02 sep 2025, 10:55
Die constructie lijkt me inderdaad niet zo heel moeilijk, met een aantal pylonen in de Westerschelde. In de kern is de bouw ook niet heel anders dan plannen voor een hoogspanningslijn over de Westerschelde - en wat er vergelijkbaar zo ligt op andere plekken. Daarbij vind ik het dan trouwens wel weer bijzonder dat Zeeland zeer krachtig pleit TEGEN een bovengrondse hoogspanningslijn over de Westerschelde onder het motto "geen Eifeltorens in en om de Westerschelde", maar dat dit soort plannen dan weer wel goed kunnen vallen. Al zijn ze natuurlijk niet afkomstig van de provincie zelf.

Nabij Lillo hebben ze enkele jaren geleden een hoogspanningslijn over de Schelde gebouwd (zie: hier). Maar dat vergde wel masten van 192 m hoog. En hier ging het dan nog maar over een overspanning van 'maar' 1 km. Zelfs een hoogspanningslijn is dus ook niet zo evident. En een aan kabelbaan zullen wel zwaardere eisen gesteld worden qua gewicht.

Wel eens met je bemerking dat een hoogspanningslijn visueel niet zo heel anders is dan een kabelbaan maar wel heel anders beoordeeld wordt. Ik vind dat voorbeeld hierboven persoonlijk ook niet zo heel mooi, dat ziet er effectief uit als een hoogspanningslijn inclusief rood-wit geschilderde vakwerkmasten.