Beste mede forummers,
Normaliter red ik me vrij makkelijk met de ritjes, al dan niet geholpen door Waze/Maps en een paar keer kijken naar de knelpunten op de route.
Maar ik begin nu toch wel wat te twijfelen wat wijsheid is.
Vrijdag 17 oktober, vanaf 14.30 rijden vanuit Marum naar Allgau (Center Parcs).
Lichte twijfel nog om zaterdag ochtend vroeg te gaan rijden, maar dan ben je ook direct weer je hele dag kwijt.
Want uiteindelijk rijden we op vrijdag 24 oktober weer terug.
Reiscontext: Comfortabele, vrij nieuwe station, hybride, maar ga op dit soort afstanden primair gewoon benzine, tenzij zich ergens een logische snellader voordoet om weer 100km in 20 minuutjes dat je toch al wou stoppen erin te krijgen (Superb). 2 kindjes (11 en 9), die rustig 3 uur blijven zitten zonder problemen (mei ook naar Denemarken geweest, toen nog in een iets minder comfortabele wagen).
Primair zijn er 2 denkrichtingen mbt routes, die elkaar mbt tijd niet erg ontlopen, maar het keuze moment is al vrij snel, lees, als we ons dorp uitrijden. Rechtsaf via Groningen, optie A, of linksaf naar Heerenveen voor optie B1 en B2
Meest logische, optie A
Kassel / BAB7 - Via Emmen (op vrijdagmiddag via de N34 is niet fijn, N381 kan ook nog, toch eerst links de A7 op) of Nieuweschans de grens over, en via de BAB31/BAB30/BAB33 (zo fijn dat dat gat weg is)/BAB44 naar de BAB7 bij Kassel en dan is het in 1 streep naar beneden.
Op het oog het meest comfortabel, maar baustellen kunnen een ding zijn, en de BAB7 is een vrij beruchte noord-zuid vakantieroute. Met weinig alternatieven. En de grensovergangen bij Nieuweschans (A7) en/of Zwartemeer (A37) schat ik wat rustiger in dan die bij Arnhem/Elten (A12)
Andere optie B
Rhein / BAB3/61 / Karlsruhe - Via Zwolle - Arnhem het land uit, en via de BAB3 (met een plan B2 om net na Keulen via Bonn (BAB59, BAB565) op de BAB61 terecht te komen) richting de BAB5, om dan af te zakken naar Karlsruhe, en daar via de BAB8 naar Ulm om ook op de BAB7 te belanden.
Hier zijn voor sommige trajecten, zeker rondom het Ruhrgebied alternatieven voorhanden, tegelijkertijd kan het aanbod enorm fors zijn. De BAB8 ben ik totaal niet mee bekend.
Komende weken ga ik dat zowieso bekijken, mbt vakanties in Duitsland vallen Berlin en Brandenburg op dezelfde week met de start van de vakantie. Niedersachsen, Bremen en Hamburg hebben er dan al een week op zitten en nog een week te gaan. NRW is het het laatste weekend van de vakantie (dus verwacht daar op vrijdag nog wat minder gedoe mee).
En natuurlijk Nederland, Noord en Midden krijgt vakantie, dat zal met name voor de A12, maar mogelijk ook de A73 verder naar het zuiden flink drukte geven is mijn gevoel.
Zie ik grote dingen over het hoofd, zijn er andere opties? Wat zijn de patronen voor de vrijdagmiddag/avonden in Duitsland?
Marum - Allgau op de vrijdagmiddag
Moderator: Moderatoren
-
DjIdee
- autoweg
-
Pino
- 4x3 autosnelweg
Re: Marum - Allgau op de vrijdagmiddag
Enige reden om alsnog naar B te gaan kijken, is iets van een Baustelle die enorme files veroorzaakt. Nu plannen ze grotere werkzaamheden meestal in de zomer, maar er zal op de A7 maar ineens geconstateerd worden dat Talbrücke X in een dusdanig zwakke staat is dat er niet al teveel verkeer overheen mag. Houd in zoverre ook nog even de situatie op de A44/A49 bij Kassel in de gaten.
Van Plan A kun je nog naar B switchen door bij Schüttorf rechtdoor te rijden naar Oberhausen en de A3.
-
Harald80
- dorpsstraat
Beetje late reactie, maar ik zou ook zeker voor optie A kiezen.
Ik zou de route over de A8 niet eens overwegen op vrijdagmiddag. Bij Pforzheim wordt al jaren aan de A8 gewerkt in een grote bouwput, die vaak flinke files veroorzaakt. En vergeet ook de klim naar de Schwäbische Alb (de beroemde/beruchte Albaufstieg) niet, dit is een smal stuk snelweg met rijbaansplitsing waar het ook nogal eens vastloopt. En in de 2e helft van oktober kan het weer ook nog een geduchte tegenstander zijn.
Ik zou de route over de A8 niet eens overwegen op vrijdagmiddag. Bij Pforzheim wordt al jaren aan de A8 gewerkt in een grote bouwput, die vaak flinke files veroorzaakt. En vergeet ook de klim naar de Schwäbische Alb (de beroemde/beruchte Albaufstieg) niet, dit is een smal stuk snelweg met rijbaansplitsing waar het ook nogal eens vastloopt. En in de 2e helft van oktober kan het weer ook nog een geduchte tegenstander zijn.
-
S89
- woonerf
Helemaal eens met de vorige sprekers, om dezelfde redenen. Vooral voorafgaand en tijdens de rit af en toe checken op ingrijpende baustelles en incidenten, maar daar kan je met optie A net zo goed mee geconfronteerd worden. Die beruchte BAB7 als vakantieroute speelt vooral ten noorden van Hannover en in de zomer- en wintermaanden ten zuiden van Ulm. Onder dat laatste stuk kom je niet uit, maar ik kan me niet voorstellen dat het daar op vrijdagavond nog heel druk is.
Kassel is misschien wel de grootste risicofactor, 2 weken geleden liep het behoorlijk vast na een ongeval. Waze stuurde mij via Guxhagen, prima alternatief als de snelweg vast staat (BAB44 (afslag 69) --> BAB49 (Zuid), afslag 10 --> Grifte, afslag 81 --> BAB7)
Kassel is misschien wel de grootste risicofactor, 2 weken geleden liep het behoorlijk vast na een ongeval. Waze stuurde mij via Guxhagen, prima alternatief als de snelweg vast staat (BAB44 (afslag 69) --> BAB49 (Zuid), afslag 10 --> Grifte, afslag 81 --> BAB7)
-
DjIdee
- autoweg
Dan de ervaringen:
Heenweg ging redelijk conform plan A, alleen was het vrij druk bij zowel grensovergang Nieuweschans als Emmen, maar Waze vond de N366/B402 (Ter Apel) een prima optie, want daar kon je wel zo doorrijden.
De BAB31 en BAB33 waren vrij druk, maar reden ansich wel door, op de BAB44 een ongeval wat redelijk wat tijd kostte. Na Kassel was het prima doorrijden en liep de aankomsttijd ook vlot terug van tegen middernacht naar kwart voor 11. Onder Wurzburg was de 7 vrijwel uitgestorven, laatste stukje 96 Memmingen - Leutkirch was ineens weer vrij druk, hoop Zwitsers die vanuit Munchen kwamen. Netto reistijd was 7,5 uur.
Terugweg was Waze ook vrij overtuigd van plan A (uur verschil), ongeveer rond 9 uur gaan rijden, echter, omdat je meer overdag reed stuk drukker.
Ongeluk op de BAB7 wat ergens een kwartiertje kostte, vervolgens bij Kassel had Waze moeite om te kiezen:
De hier ook genoemde Guxhagen en dan via de 49 naar de 44 toe, maar die weg liep de reistijd ineens fors op (misschien net ook een shift wissel ofzo bij de VW fabriek), toen wou hij mij via de 49 aan de kant van Kassel langs, maar ook daar stond aardig wat file, terwijl Waze geen actuele info leek te hebben voor de BAB44.... Lege afrit, nou, dan toch maar doen, beetje eigenwijs, maar in de wetenschap dat de Bergshauser brucke maar 1 rijstrook is... En net voor de bocht ineens stil, en daarna was het echt stapvoets tot aan de brug en eenmaal op de brug gaat het prima. Scheelde 2 minuten met de alternatieven uiteindelijk, maar het staat kost gewoon veel tijd, en als de alternatieven ook druk zijn...
De BAB44 was vervolgens erg druk, stockender verkehr zoals de duitsers het vaak noemen, om de haverklap op de rem, en dat ging eigenlijk door tot aan de BAB33. Voor Paderborn nog een ongeluk wat weer een kwartiertje kostte, en de werkzaamheden net voor Osnabruck (naar 1 rijstrook) nog een keer raak. En dan zit je (uiteindelijk via Emmen en de N381) op iets meer dan 9 uur netto reistijd... Maar had me zelf de terugweg voorgenomen om wat er ook gebeurd, in elk geval niet via Arnhem te gaan gezien de uitdagingen daar.
Lees soms horrorverhalen over het steeds gebrekkiger anticiperende duitse autorijders, en zeker op 2 strooks autobahnen kan dat snel vervelend worden, maar eigenlijk vind ik het nog steeds een verademing hoe iedereen rekening met elkaar houdt, elkaar de ruimte geeft en vooral relatief alert rijdt vergeleken met Nederland.
Dank voor de adviezen!
Heenweg ging redelijk conform plan A, alleen was het vrij druk bij zowel grensovergang Nieuweschans als Emmen, maar Waze vond de N366/B402 (Ter Apel) een prima optie, want daar kon je wel zo doorrijden.
De BAB31 en BAB33 waren vrij druk, maar reden ansich wel door, op de BAB44 een ongeval wat redelijk wat tijd kostte. Na Kassel was het prima doorrijden en liep de aankomsttijd ook vlot terug van tegen middernacht naar kwart voor 11. Onder Wurzburg was de 7 vrijwel uitgestorven, laatste stukje 96 Memmingen - Leutkirch was ineens weer vrij druk, hoop Zwitsers die vanuit Munchen kwamen. Netto reistijd was 7,5 uur.
Terugweg was Waze ook vrij overtuigd van plan A (uur verschil), ongeveer rond 9 uur gaan rijden, echter, omdat je meer overdag reed stuk drukker.
Ongeluk op de BAB7 wat ergens een kwartiertje kostte, vervolgens bij Kassel had Waze moeite om te kiezen:
De hier ook genoemde Guxhagen en dan via de 49 naar de 44 toe, maar die weg liep de reistijd ineens fors op (misschien net ook een shift wissel ofzo bij de VW fabriek), toen wou hij mij via de 49 aan de kant van Kassel langs, maar ook daar stond aardig wat file, terwijl Waze geen actuele info leek te hebben voor de BAB44.... Lege afrit, nou, dan toch maar doen, beetje eigenwijs, maar in de wetenschap dat de Bergshauser brucke maar 1 rijstrook is... En net voor de bocht ineens stil, en daarna was het echt stapvoets tot aan de brug en eenmaal op de brug gaat het prima. Scheelde 2 minuten met de alternatieven uiteindelijk, maar het staat kost gewoon veel tijd, en als de alternatieven ook druk zijn...
De BAB44 was vervolgens erg druk, stockender verkehr zoals de duitsers het vaak noemen, om de haverklap op de rem, en dat ging eigenlijk door tot aan de BAB33. Voor Paderborn nog een ongeluk wat weer een kwartiertje kostte, en de werkzaamheden net voor Osnabruck (naar 1 rijstrook) nog een keer raak. En dan zit je (uiteindelijk via Emmen en de N381) op iets meer dan 9 uur netto reistijd... Maar had me zelf de terugweg voorgenomen om wat er ook gebeurd, in elk geval niet via Arnhem te gaan gezien de uitdagingen daar.
Lees soms horrorverhalen over het steeds gebrekkiger anticiperende duitse autorijders, en zeker op 2 strooks autobahnen kan dat snel vervelend worden, maar eigenlijk vind ik het nog steeds een verademing hoe iedereen rekening met elkaar houdt, elkaar de ruimte geeft en vooral relatief alert rijdt vergeleken met Nederland.
Dank voor de adviezen!
-
Autostrada
- autoweg
De 44 is wel de achilleshiel op de route tussen NL en de Alpen (tenminste, als je over Kassel wilt gaan rijden). 2x2, met een hoog aanbod van vrachtverkeer en vrijwel geen alternatieve routes. Je kunt uiteraard een flink stuk er af knippen door via de A33 te rijden, maar dan moet je alsnog over een aanzienlijk stuk A44. Omrijden via Hannover is weinig zinvol, en door het Sauerland doorsteken is ook geen optie.DjIdee schreef: za 25 okt 2025, 10:04
En het gedoe rond Kassel zeer herkenbaar, er staat daar chronisch file.
De versmalling van Osnabrück kun je wel omheen door de A33 te blijven volgen tot Widukindland en dan via de K16 door te steken naar de B68 (of via de L109) en dan kom je op de BAB1 uit. In mijn ervaring onderschat de navigatie die versmalling naar 1+1 schromelijk dus kan deze omweg uit qua tijd.
-
Chris
- Moderator
Mijn ervaring is ook dat de A44 vervelend rijdt. Wat vreemd is omdat de intensiteiten laag zijn: ongeveer 45.000 voertuigen per dag tussen Kassel en de A33. Vergelijkbaar met de rustige snelwegen in Noord-Nederland. En de snelweg is relatief recht en kent weinig steile trajecten (vergeleken met bijvoorbeeld de A3 of de nieuwe A44 ten oosten van Kassel). Er rijdt wel veel vrachtverkeer en dat is in combinatie met lui die zo snel mogelijk willen rijden vaak een recept voor een onrustig verkeersbeeld.
-
DjIdee
- autoweg
Percentage vrachtwagens is fors, dat was in het verleden al, sinds de BAB33 voltooid is, is het meer, en mogelijk dat er nog wat extra verkeer bij gekomen is vanwege de afgesloten BAB45? (vanuit Leipzig / Tsjechie / Zuid Polen richting noordflank Ruhrgebied)... Er wordt actief op gewezen met bordjes in elk geval voor vrachtverkeer viel me op onderweg, denk dat het voor Kirchheim was (Dortmund via BAB44 ivm vollsperrung BAB45 ludenscheid)