Maatregelen van scholen tegen verkeersoverlast

Discussieer hier over wegontwerp, verkeersveiligheid en de bijbehorende fysieke maatregelen. Ook voor discussies over "Duurzaam Veilig".

Moderator: Moderatoren

Palance
4x5 autosnelweg

Maatregelen van scholen tegen verkeersoverlast

Bericht door Palance »

Vandaag het AD:
Opluchting bij ouders: school neemt rigoureuze maatregel tegen haastige ouders in auto’s

Barendrecht heeft z’n eerste autoluwe schoolzone. Bij basisschool De Draaimolen aan de Bachlaan is de toegangsweg verboden terrein voor ouders die er hun kind willen afzetten of ophalen. Met draaibare hekken wordt de weg tijdens de spitsuren door de conciërge ‘op slot’ gedaan.

Eindelijk. Het werd tijd dat maatregelen werden genomen. Ik hoef nu niet meer met mijn dochter mee naar school te fietsen om erop toe te zien dat ze ongeschonden de klas in komt. Ze moest slalommen tussen de auto’s van vader en moeders die geen oog hadden voor de andere kinderen en gehaast waren omdat ze door naar hun werk moesten.”
https://archive.ph/xIl7a

Vanmiddag heb ik er deze foto gemaakt. Het was net na 15.30 ;)

Afbeelding

Ik heb wel vaker gelezen over situaties waarbij een straat rond schooltijden wordt afgesloten door verkeersregelaars of waarbij gewoon even een los hek op straat wordt gezet (zoals hier). Maar zijn er meer voorbeelden zoals hier in Barendrecht waarbij er een draaihek of een andersoortige fysieke permanente oplossing wordt geplaatst bij scholen?
"The problem with internet quotes is that you can't always depend on their accuracy" - Abraham Lincoln, 1864.
Wouter N14
Moderator

Re: Maatregelen van scholen tegen verkeersoverlast

Bericht door Wouter N14 »

Fijn dat motoren uitgezonderd zijn. Domme fout die vaker wordt gemaakt...
Edit, in het verkeersbesluit wordt wél het goede bord (C12) genoemd :facepalm:
Edit 2, in de bijlage staan ook de verkeerde borden (C6). Oelewappers...
Het mooiste overkomt je, het minste is bedacht. Freek de Jonge
Palance
4x5 autosnelweg

Bericht door Palance »

Gelukkig zullen er weinig ouders zijn die hun kinderen met de motor naar school brengen :)

(En bovendien is dit een doodlopend stukje weg)
"The problem with internet quotes is that you can't always depend on their accuracy" - Abraham Lincoln, 1864.
Attietattie
2x5 autosnelweg

Bericht door Attietattie »

Palance schreef: di 09 sep 2025, 18:41Het was net na 15.30 ;)
Pfoeh, dan zal er wel file hebben gestaan, gezien het feit dat al die auto's op de achtergrond er vóór 15h30 niet hadden mogen staan.
:yesyesyes:
'De beste verkeersdrempel is vriendelijkheid' - Loesje
Palance
4x5 autosnelweg

Bericht door Palance »

Tussen 8.45 en 14.45 kunnen/mogen ze gewoon inrijden.
Palance
4x5 autosnelweg

Bericht door Palance »

Wouter N14 schreef: di 09 sep 2025, 20:01 Fijn dat motoren uitgezonderd zijn. Domme fout die vaker wordt gemaakt...
Uit het besluit:
tot het instellen van een adviessnelheid van 20 kilometer per uur op de Bachlaan in de nabijheid van de aldaar aanwezige voetgangersoversteekplaats;

dit aan te duiden door middel van het plaatsen van bord A04-20, genoemd in bijlage 2 van het Reglement Verkeersregels en Verkeerstekens 1990;
Die borden adviessnelheid 20 km/h staan er ook. Borden met die snelheid zie ik normaal gesproken eigenlijk nooit.
Rein
2x4 autosnelweg

Bericht door Rein »

Wat een kansloze onderborden zeg. Ik snap best het doel dat men wil bereiken, maar moet dat nou echt op deze manier?
Chris
Moderator

Bericht door Chris »

De Nederlandse sport van het 'micromanagen van de openbare ruimte'. :p
Attietattie
2x5 autosnelweg

Palance schreef: di 09 sep 2025, 20:24 Tussen 8.45 en 14.45 kunnen/mogen ze gewoon inrijden.
Ja, dat begreep ik wel ja. Maar binnen het genoemde tijdvenster mogen ze er niet parkeren.
Durashift
expressweg

Bericht door Durashift »

Geen permanente oplossing maar in Amersfoort gebruikte een school de aanpalende straat als speelterrein. Is een zijstraat van de Bisschopweg.
Op dit streetview beeld is dat te zien.

https://www.google.nl/maps/place/Bissch ... FQAw%3D%3D
Palance
4x5 autosnelweg

Bericht door Palance »

Daar zijn geen restricties tijdens schoolvakanties. ;)
H_BD
dorpsstraat

Bericht door H_BD »

Wouter N14 schreef: di 09 sep 2025, 20:01 Fijn dat motoren uitgezonderd zijn. Domme fout die vaker wordt gemaakt...
Het valt me vaker op dat bij overlast door auto's ook motoren geweerd worden. Als weggebruiker vraag ik me dan af: waarom? Ik was in de veronderstelling dat :C12: meer uit 'gemak' (als een soort standaard-oplossing) gebruikt werd, maar als ik jouw reactie lees lijkt dat bewust?
Rein
2x4 autosnelweg

Bericht door Rein »

^^ Bij zo'n situatie als in Barendrecht lijkt het mij (als men al snelverkeer wil weren) wenselijk dat niet alleen auto's worden geweerd maar ook motoren. Motoren kunnen net zo goed tot onveilige verkeerssituaties leiden bij bijvoorbeeld scholen. Zeker kleine kinderen kunnen erg sterk reageren als ze opeens een motorgeluid achter zich horen en dat is bij een fietsend kind redelijk onwenselijk.
H_BD
dorpsstraat

Bericht door H_BD »

Ik begrijp wat je schrijft en bedoelt, maar als dat de redenatie is zou je eigenlijk ook bromfietsen moeten weren. Er zijn er genoeg die luider zijn dan een motorfiets, om over het gemiddelde rijgedrag nog maar te zwijgen.
fleppenstein
stadsweg

Bericht door fleppenstein »

Attietattie schreef: di 09 sep 2025, 22:27
Palance schreef: di 09 sep 2025, 20:24 Tussen 8.45 en 14.45 kunnen/mogen ze gewoon inrijden.
Ja, dat begreep ik wel ja. Maar binnen het genoemde tijdvenster mogen ze er niet parkeren.
Ik wil dit niet direct in twijfel brengen, maar is dit echt zo??
Dus als ik een parkeerplaats oprij in een tijdsvenster waarin dit mag, en ik parkeer, en vervolgens breekt het tijdsvenster aan dat ik de parkeerplaats niet meer op mag, moet ik dan mijn auto weer weghalen ??
een :C1: +tijdsvenster geeft naar mijn idee alleen aan of ik wel of niet mag inrijden, maar zegt niets over parkeren denk ik. Als je parkeren in het tijdsvenster zou willen verbieden, zal je toch ook een :E1: +tijdsvenster moeten plaatsen ?? Of zien ik dat verkeerd??
Rein
2x4 autosnelweg

Bericht door Rein »

fleppenstein schreef: do 11 sep 2025, 9:52 Als je parkeren in het tijdsvenster zou willen verbieden, zal je toch ook een :E1: +tijdsvenster moeten plaatsen ?? Of zien ik dat verkeerd??
Een :E1: heeft bij parkeervakken geen betekenis/gevolg, dus dan zou men iets anders moeten verzinnen (i.c. een :E4: met onderbord waarin is aangegeven wanneer parkeren niet is toegestaan).
Attietattie
2x5 autosnelweg

fleppenstein schreef: do 11 sep 2025, 9:52
Attietattie schreef: di 09 sep 2025, 22:27
Ik wil dit niet direct in twijfel brengen, maar is dit echt zo??
Dus als ik een parkeerplaats oprij in een tijdsvenster waarin dit mag, en ik parkeer, en vervolgens breekt het tijdsvenster aan dat ik de parkeerplaats niet meer op mag, moet ik dan mijn auto weer weghalen ??
een :C1: +tijdsvenster geeft naar mijn idee alleen aan of ik wel of niet mag inrijden, maar zegt niets over parkeren denk ik. Als je parkeren in het tijdsvenster zou willen verbieden, zal je toch ook een :E1: +tijdsvenster moeten plaatsen ?? Of zien ik dat verkeerd??
Eerlijk: ik heb het voor de zekerheid zelf ook even opgezocht voordat ik het hier neerzette. Dus ja, ik weet het (nu) zeker. ;)
geslotenverklaring: verbod de betrokken weg in te rijden of in te gaan alsmede de betrokken weg te gebruiken;
Dan wil je weten of parkeren ook 'gebruiken' is. Ik heb op dat woord gezocht binnen het RVV en kom op het volgende artikel, dat er feitelijk niets mee te maken heeft, maar dat wel aantoont dat parkeren een vorm van gebruik is.
Andere bestuurders dan die genoemd in de artikelen 5 tot en met 8 gebruiken de rijbaan. Deze bestuurders en voetgangers die een aanhangwagen voortbewegen die kennelijk bestemd is om door een motorvoertuig te worden voortbewogen, mogen voor het parkeren van hun voertuig tevens andere weggedeelten gebruiken, behalve het trottoir, het voetpad, het fietspad, het fiets/bromfietspad of het ruiterpad.
Ergo, parkeren is gebruiken. En dat mag niet op de getoonde wegvakken.

NB: dit is meteen de reden waarom een zone :C1: wel een functie heeft. Anders kun je op het juiste tijdstip inrijden en je voertuig wel legaal parkeren op een nieuw wegvak, dus om de hoek.
Palance
4x5 autosnelweg

Bericht door Palance »

Ik lees dat laatste toch anders. Ik interpreteer het als parkeren en gebruiken als een handeling, dus de beweging: Je parkeert een auto door hem in een parkeervak te plaatsen. En daarvoor gebruik je een weg.

Maar staat een voertuig eenmaal geparkeerd dan is er geen sprake van de beweging an sich en dus gebruik je de weg ook niet om een parkeerplaats te gebruiken.
Attietattie
2x5 autosnelweg

^^ Het RVV heeft een definitie voor parkeren en dat is mijns inziens niet de handeling van het neerzetten.
parkeren: het laten stilstaan van een voertuig anders dan gedurende de tijd die nodig is voor en gebruikt wordt tot het onmiddellijk in- of uitstappen van passagiers of voor het onmiddellijk laden of lossen van goederen;
Mundial
verkeersader

Bericht door Mundial »

Rein schreef: di 09 sep 2025, 22:10 Wat een kansloze onderborden zeg. Ik snap best het doel dat men wil bereiken, maar moet dat nou echt op deze manier?
In mijn ouders hun gemeente zijn ze nog verder gegaan, wat dacht je hiervan? :roll:
Durashift schreef: do 11 sep 2025, 0:10 Geen permanente oplossing maar in Amersfoort gebruikte een school de aanpalende straat als speelterrein. Is een zijstraat van de Bisschopweg.
Op dit streetview beeld is dat te zien.

https://www.google.nl/maps/place/Bissch ... FQAw%3D%3D
Dat hebben ze daar bij mijn ouders ook gedaan, auto's moeten deze route volgen en mogen niet meer door de schoolstraat zelf (daar staat een verzinkbare paal).
mvalkenburg
autoweg

Bericht door mvalkenburg »

Mundial schreef: do 11 sep 2025, 21:04 In mijn ouders hun gemeente zijn ze nog verder gegaan, wat dacht je hiervan? :roll:
Nou inderdaad. Wat is woendag?
Durashift
expressweg

Bericht door Durashift »

Palance schreef:(..)Maar zijn er meer voorbeelden zoals hier in Barendrecht waarbij er een draaihek of een andersoortige fysieke permanente oplossing wordt geplaatst bij scholen? (..)
Wat je volgens mij meer, in den lande, tegenkomt zijn hekwerken bij oversteekplaatsen in een schoolzone / bij een school.
Klaarovers draaien dan eerst de hekken naar de stoep toe om aankomende kinderen / ouders 'op te vangen'. Zetten daarna het verkeer stil en openen het het en laten de kinderen oversteken. Dat heb ik weleens meegemaakt in Wekerom, aan de Edeseweg. Een volledige afsluiting voor motorvoertuigen is dat niet, want het is ook gewoon een (drukke) doorgaande weg.

https://www.google.nl/maps/place/Edesew ... FQAw%3D%3D

Van de week zag ik dezelfde systematiek in Doorn, waar ik die straat toch wel met enige regelmaat doorheen rijdt maar het viel mij nu pas op, eigenlijk. Toevallig was het nét 15.00 uur en ging de school uit. Een hoop fietsers kwamen de weg op. De ouders van de lagere klassen stonden echter in de andere straat te wachten. Inderdaad half op de rijbaan alwaar een auto langs wilde. Ik ben maar omgedraaid.

Doorn, Drift.

https://www.google.nl/maps/place/Doorn/ ... FQAw%3D%3D
Pino
4x3 autosnelweg

Bericht door Pino »

Het is onderdeel van een veel uitgebreidere campagne van Veilig Verkeer, zie ik. https://vvn.nl/zelf-iets-doen/help-ande ... ichtlijnen

En het is nu actieweek, dus alle scholen zijn aangeschreven om er vooral iets mee te doen. Wat zie ik dus in mijn omgeving, een woonwijk uitgedacht rond 2010: de straat rond de school wordt deze week dicht gegooid rond 08.30 uur en de (op zich kleine groep) ouders die hun kinderen met de auto brengen worden gedwongen naar veel smallere straten en andere plekken die niet geschikt zijn om een kind af te zetten. Wat plekken zijn die op deze tijd ook vol zitten met schoolgaande kinderen. Dus wat krijg je? De plek in de wijk die nog het meest geschikt is om kinderen met de auto af te zetten, namelijk de breedste (maar nog steeds verkeersluwe) straat met de meeste parkeerplaatsen en alle waarschuwingen 'schoolzone', waar ik als ouder de klaarovers altijd al een behoorlijke luxe vond, wordt opgeofferd en er wordt onveiligheid gecreëerd op plekken die dat veel minder kunnen hebben.

Uiteraard gebeurt dit op een school die ook maar hetzelfde informatiepakket toegestuurd heeft gekregen dat alle scholen van Nederland hebben gekregen, hoe veilig hun omgeving ook echt is. Veilig Verkeer palmt de scholen natuurlijk ook goed in dat iedere auto bij de school een gevaar is. Dus wat doet een schoolbestuur? Op automatische piloot meedoen, niet gehinderd door kennis van de materie.

Wat hierbij trouwens ook niet zint is het schuldgevoel dat ouders wordt aangepraat: “kinderen gaan het liefste met de fiets naar school, breng ze niet met de auto”. Juist dat deel is ook deel van de promotiematerialen die je deze week op en rond de school ziet. Alsof ouders standaard voor hun eigen lol de auto gebruiken. Ergens heb ik makkelijk praten met een school op twee minuten loopafstand, maar in wat algemene zin komt de auto bij mij best wel eens in beeld voor afstanden die ik best had kunnen fietsen door een ouderwetse time squeeze tussen werk, kinderen, hobbies van de kinderen, eigen hobbies, eten, huishouden en weet ik veel wat terwijl er toch echt maar 24 uur in een dag zitten voor twee ouders - en ik zeg dit met des te meer respect naar alleenstaande ouders. En Veilig Verkeer zet scholen in om mij te vertellen dat ik een ontaarde ouder ben?!?
Jablan
dorpsstraat

Bericht door Jablan »

Door de kleintjes zo te pamperen, hebben ze later meer moeite om met risico's om te gaan.

Ik kan niet zeggen, dat 'schoolzones' aankondigen volgens de CROW-richtlijnen helpt. Te veel nutteloze borden. Net zoals de feestelijke palen bij het woord 'schoolzone' op de weg eerder de indruk van carnaval of een buurtfeest wekken dan van een speciale situatie.

Slovenië, Laško, de iets betere schoolzone. Hier is de weg als kinderfeestje ingericht, maar er zit tenminste een fatsoenlijk, opgetuigd zebrapad bij. Streetview.
Pino
4x3 autosnelweg

Bericht door Pino »

Jablan schreef: vr 26 sep 2025, 9:50 Door de kleintjes zo te pamperen, hebben ze later meer moeite om met risico's om te gaan.
Ik denk dat kinderen tot een jaar of tien nog dusdanig in een cognitieve ontwikkeling zitten dat je nul aannames mag maken over hoe zij met risico's in het verkeer omgaan. Anders gezegd: je moet aannemen dat ze van tijd tot tijd een stomme move uit zullen halen. Uiteraard bij een kind van 4-5 vaker dan een kind van 9-10 zal doen, maar toch. Het probleem van een stomme move in het verkeer is dat, wanneer die leidt tot een aanrijding met een auto, dat naar zijn aard levenslange gevolgen kan hebben. Veel meer dan de gemiddelde andere stomme move die een kind van deze leeftijd kan uithalen. Op dit risicoprofiel zijn schoolzones ontworpen en ingericht.

Het beter leren met risico's om te gaan, goed voor 'later', moet je in zoverre ook langzaam opbouwen in de loop van de basisschool. Pamper dan nu maar op de plekken rond de school. In de tussentijd moeten ouders natuurlijk wel degelijk het hunne doen om op te bouwen. Vroeg of laat gaat je kind ook naar de middelbare school en daarvoor verwacht je wel dat je kind wat langere afstanden per fiets kan afleggen, ook buiten de eigen woonwijk dus door minder te controleren verkeerssituaties.

Wellicht helpt het volgende als context over hoe ik dat opbouwen zie met mijn eigen kinderen (maar toegegeven: n=1). Bij mijn oudste van 9 schat ik het zo in dat hij op de fiets het juiste doet en voldoende focus heeft op de verkeersomgeving. Vrije fietspaden, autoluwe woonwijken en andere fietsersvoorzieningen halen veel potentieel scherpe kantjes weg, maar ik ben nog niet voldoende comfortabel dat mijn zoon ook het juiste zal doen als zich iets onverwachts voordoet. Ik fiets ook wel achter groepjes aan die bestaan uit mijn zoon en vriendjes -op weg naar training of zoiets- en dan vind ik dat mijn zoon daar beter op is voorbereid dan veel anderen van deze leeftijd. Mijn jongste van 7 zit daar duidelijk nog achter. Hier leefomgevingen een beetje op inrichten vind ik als ouder in die zin volkomen normaal.
Jablan schreef: vr 26 sep 2025, 9:50maar er zit tenminste een fatsoenlijk, opgetuigd zebrapad bij.
Had het CROW niet ooit als uitgangspunt geformuleerd dat in 30 km-zones in beginsel geen zebra's moesten liggen? Dat is maar een beginsel, en de CROW-notitie schoolzones benoemt zebra's rond scholen wel degelijk als optie. Concreet kom ik ook zebra's tegen rond scholen, langs al zeer autoluwe straten. Maar misschien zou er toch wat meer mee moeten worden gedaan? In ieder geval zou je, voordat je echt ingrijpende maatregelen neemt als het afsluiten van een straat, de wat klassiekere maatregelen als een zebrapad moeten hebben doorlopen en nog steeds incidenten (inclusief de gevalletjes 'ging gelukkig nét goed') hebben geconstateerd.
Laatst gewijzigd door Pino op vr 26 sep 2025, 11:54, 1 keer totaal gewijzigd.
Ds79m
2x3 autosnelweg

Bericht door Ds79m »

Zo’n schoolomgeving is vrij lastig in te richten, omdat je twee momenten per dag hebt, waarop stapvoets rijden de norm zou moeten zijn en de rest van de tijd een normale snelheid meestal niet zo bezwaarlijk is. Waarop er dan een compromis van een zone 30 uitkomt, wat net niks is.

Op zich hoeft het naar school brengen met de auto geen problemen te geven. Als je je netjes aan de verkeersregels houdt, in de buurt parkeert en de kinderen naar school begeleidt, kan er weinig misgaan. De problemen ontstaan bij mensen die verkeersregels optioneel vinden of die in tijdnood komen rond de schoolbel om hun kind te brengen of halen. Dan wordt het racen, foutparkeren, de straat blokkeren en (wat bij onze school een specifiek probleem is door de ligging) in een smalle straat gaan omkeren met meerdere keren insteken, terwijl er overal kinderen wandelen en fietsen. Zelfs met regelmatig verkeersagenten die controleren, schijnt dat gedrag er moeilijk uit te krijgen te zijn. Dus wat dat betreft kan ik me de focus op minder kinderen met de auto naar school wel voorstellen. Alleen moet dat er niet toe leiden dat de vele andere zaken die spelen onderbelicht blijven.
Peter - Als je veel tegenwind hebt, kun je beter zelf gaan liggen
Pino
4x3 autosnelweg

Bericht door Pino »

Ds79m schreef: vr 26 sep 2025, 11:50 Zo’n schoolomgeving is vrij lastig in te richten, omdat je twee momenten per dag hebt, waarop stapvoets rijden de norm zou moeten zijn en de rest van de tijd een normale snelheid meestal niet zo bezwaarlijk is. Waarop er dan een compromis van een zone 30 uitkomt, wat net niks is.
Genoeg redenen voor een zone 30 (of een keuze dat een bepaalde straat/weg maar beter op 50 kan blijven), maar de aanwezigheid van een school vraagt om iets anders. En dan is 30 zoals je zegt dus net niets. Op die twee momenten moet min of meer stapvoets de norm zijn. Ik weet niet wat jij ziet, maar ik zie toch ook wel in toenemende mate borden rond scholen die de maximumsnelheid rond schooltijd op 15 zetten.

In de tussentijd liggen er basisscholen aan straten of wegen waar dat echt niet kan. Ik moet aan deze omgeving in Rotterdam denken, in een wijk waar ik zelf ooit heb gewoond. Je kunt deze weg door zijn gebiedsontsluitend karakter, ook in vergelijking met alternatieve routes, niet verkeersluwer maken dan dit -wel opvallend trouwens dat dit nog geen 30-straat is, maar dat zal wel komen- maar dan moet je het dus gaan zoeken in andere maatregelen. Niet voor niets een plek trouwens waar al in de jaren '80 zeer actief werd ge-klaar-overd. Als het niet kan zoals het moet, dan moet het maar zoals het kan.
Ds79m
2x3 autosnelweg

Bericht door Ds79m »

^^ Ik ben bepaald geen autoriteit op het gebied van Vlaamse schoolzones, maar volgens mij is 30 toch wel de norm als laagste maximumsnelheid.

En ja dat voorbeeld uit Rotterdam is inderdaad vrij complex als je er zaken bij bedenkt als een donkere ochtendspits, fietsers, voetgangers, afslaand verkeer, in- en uitparkeren, openzwaaiende deuren over dat fietspad en het onvermijdelijke busje van een pakketjesdienst dat ergens half op de stoep staat. Maar inderdaad, los het maar eens op.
Peter - Als je veel tegenwind hebt, kun je beter zelf gaan liggen
Vinny
4x5 autosnelweg

Bericht door Vinny »

Hier een voorbeeld uit Wallonië:
https://maps.app.goo.gl/xgtF7o18TGqczKmf6
en bij de school zelf:
https://maps.app.goo.gl/9tYHy4jpyuieqii96

Dit is voor de weggebruiker wel een veel rustiger vormgeving.
Let op: Sarcasmemodus over een lengte van 10 kilometer.
Pino
4x3 autosnelweg

Bericht door Pino »

^^ Veel rustiger vormgeving prima, maar uiteindelijk moet je hier ook de aandacht trekken van de weggebruiker - want anders rijdt 'ie gewoon 50 door alsof er niets aan de hand is. Dus het is een zoektocht naar balans.

Ik had het trouwens mis met de maximumsnelheid 15. Wat ik zie in het hart van het Nederlandse wokisme (aka Amsterdam) is:
- Adviessnelheid 15 of
- Maximumsnelheid 30 op verzwaarde witte achtergrond
in beide gevallen aangevuld met :J21:

Het stopverbod in de tweede situatie is natuurlijk ook wel een middel om hier in te zetten.