Jablan schreef: vr 26 sep 2025, 9:50
Door de kleintjes zo te pamperen, hebben ze later meer moeite om met risico's om te gaan.
Ik denk dat kinderen tot een jaar of tien nog dusdanig in een cognitieve ontwikkeling zitten dat je nul aannames mag maken over hoe zij met risico's in het verkeer omgaan. Anders gezegd: je moet aannemen dat ze van tijd tot tijd een stomme move uit zullen halen. Uiteraard bij een kind van 4-5 vaker dan een kind van 9-10 zal doen, maar toch. Het probleem van een stomme move in het verkeer is dat, wanneer die leidt tot een aanrijding met een auto, dat naar zijn aard levenslange gevolgen kan hebben. Veel meer dan de gemiddelde andere stomme move die een kind van deze leeftijd kan uithalen. Op dit risicoprofiel zijn schoolzones ontworpen en ingericht.
Het beter leren met risico's om te gaan, goed voor 'later', moet je in zoverre ook langzaam opbouwen in de loop van de basisschool. Pamper dan nu maar op de plekken rond de school. In de tussentijd moeten ouders natuurlijk wel degelijk het hunne doen om op te bouwen. Vroeg of laat gaat je kind ook naar de middelbare school en daarvoor verwacht je wel dat je kind wat langere afstanden per fiets kan afleggen, ook buiten de eigen woonwijk dus door minder te controleren verkeerssituaties.
Wellicht helpt het volgende als context over hoe ik dat opbouwen zie met mijn eigen kinderen (maar toegegeven: n=1). Bij mijn oudste van 9 schat ik het zo in dat hij op de fiets het juiste doet en voldoende focus heeft op de verkeersomgeving. Vrije fietspaden, autoluwe woonwijken en andere fietsersvoorzieningen halen veel potentieel scherpe kantjes weg, maar ik ben nog niet voldoende comfortabel dat mijn zoon ook het juiste zal doen als zich iets onverwachts voordoet. Ik fiets ook wel achter groepjes aan die bestaan uit mijn zoon en vriendjes -op weg naar training of zoiets- en dan vind ik dat mijn zoon daar beter op is voorbereid dan veel anderen van deze leeftijd. Mijn jongste van 7 zit daar duidelijk nog achter. Hier leefomgevingen een beetje op inrichten vind ik als ouder in die zin volkomen normaal.
Jablan schreef: vr 26 sep 2025, 9:50maar er zit tenminste een fatsoenlijk, opgetuigd zebrapad bij.
Had het CROW niet ooit als uitgangspunt geformuleerd dat in 30 km-zones in beginsel geen zebra's moesten liggen? Dat is maar een beginsel, en de
CROW-notitie schoolzones benoemt zebra's rond scholen wel degelijk als optie. Concreet kom ik ook zebra's tegen rond scholen, langs al zeer autoluwe straten. Maar misschien zou er toch wat meer mee moeten worden gedaan? In ieder geval zou je, voordat je echt ingrijpende maatregelen neemt als het afsluiten van een straat, de wat klassiekere maatregelen als een zebrapad moeten hebben doorlopen en nog steeds incidenten (inclusief de gevalletjes 'ging gelukkig nét goed') hebben geconstateerd.