https://maps.app.goo.gl/8kEBm2Vu3anPAbKVA?g_st=ac
Valt qua kleuren compleet weg in de achtergrond. En waarom niet gewoon een meer opvallende
Moderator: Moderatoren
Met de CROW-richtlijnen en andere notities is er op zich een landelijke aanpak. Maar zoals alles op wegen in handen van decentrale overheden staat of valt dat met de mate waarin decentrale wegbeheerders die richtlijnen gaan toepassen. Op dit vlak denk ik dat veel gemeentes al allerlei afslagen hebben genomen voordat er CROW-papers kwamen; dan duurt het een tijd voordat je dat zult inlopen.Hajo schreef: vr 26 sep 2025, 14:39 Elke gemeente doet maar wat. Ik zou een landelijke aanpak van een schoolzone toejuichen, dus overal hetzelfde.
Zo'nPino schreef: vr 26 sep 2025, 13:38 Het stopverbod in de tweede situatie is natuurlijk ook wel een middel om hier in te zetten.
Stel ik mijn ervaring tegenover. We gingen alleen naar en van school en dat was een route zonder fietspaden, met drukke wegen waar graag te hard werd gereden (70 km/u). Als volwassene merk je wat dat oplevert: ik kan prima terecht in druk stadsverkeer en ben gewend de hele omgeving te scannen. Sport voor kinderen is net zo belangrijk: de reflexen worden getraind en ook dat helpt goed om te gaan met onverwachte prikkels of onoverzichtelijk verkeer. (In de hersenen ontstaan meer synapsen.)Pino schreef: vr 26 sep 2025, 10:39Wellicht helpt het volgende als context over hoe ik dat opbouwen zie met mijn eigen kinderen (maar toegegeven: n=1).
Ja. Momenteel mag ik meewerken aan een wijkverkeersplan en je wil niet weten hoeveel moeite het kost om zebrapaden in de tekeningen te houden of terug te krijgen. CROW lijkt te zijn vergeten, dat zebrapaden duidelijker zijn dan willekeurige stippellijntjes als oversteekplek en deze mening vat de reacties van alle andere bewoners samen.Pino schreef: vr 26 sep 2025, 10:39Had het CROW niet ooit als uitgangspunt geformuleerd dat in 30 km-zones in beginsel geen zebra's moesten liggen?
Liever maatwerk. De ene school is de andere niet.Hajo schreef: vr 26 sep 2025, 14:39Natuurlijk een, een vmax van 20 km/h (beide borden op één groter bord met gele achtergrond) en voor en na de zone een stevige drempel. Ertussen rood geribbeld asfalt en een brede VOP (zebrapad). Op het trottoir aan beide zijden van de weg hekken, behalve bij het zebrapad, om de kinderen te dwingen bij het zebrapad over te steken. De kinderen worden met oversteken geholpen door een verkeersregelaar.
Deze bordencombinatieen
(20) dus op één bord met gele achtergrond. Bovenin dat bord twee oranje knipperlichten die gaan knipperen zodra iemand een voet op het zebrapad zet voor extra attentie. Dit grote bord staat nog vóór de drempel.
Ik haal deze even terug, omdat vooral het zebrapad goed is aangekleed.Jablan schreef: vr 26 sep 2025, 9:50Slovenië, Laško, de iets betere schoolzone. Hier is de weg als kinderfeestje ingericht, maar er zit tenminste een fatsoenlijk, opgetuigd zebrapad bij. Streetview.
Je zegt nog net niet met zoveel woorden dat kinderen onder 10 jaar niets kunnen leren en dat je ze dus ook nog niet kunt opvoeden. Ik denk dat wat je zegt niet waar is.Pino schreef: vr 26 sep 2025, 10:39
Ik denk dat kinderen tot een jaar of tien nog dusdanig in een cognitieve ontwikkeling zitten dat je nul aannames mag maken over hoe zij met risico's in het verkeer omgaan.
Schaalvergroting. Dat is ook zo'n soort maatschappelijk proces dat vrij sluipenderwijs gaat en waar politiek en maatschappij maar moeilijk vat op krijgen.Los hiervan: de afstand tussen huis en school is door de jaren heen groter geworden (lagere bebouwingsdichtheid, minder kinderen). Combineer dit met alle soorten basisonderwijs of de kwaliteit van een school en je hebt de reden, waarom veel kinderen met de auto naar school of huis gaan.
Ik ken dat model niet. Ik weet dat ik als peuter naar het peuterklasje gebracht werd (maar goed, dan ben je 4 jaar oud). Kleuterschool weet ik al niet meer, maar ik kan me eigenlijk niet indenken dat ik daar naartoe gebracht werd. Lagere school zeker niet. Je gaat maar lopen! Ik weet van de lagere school nog dat de weg naar school vernieuwd werd (dat waren toen natuurlijk allemaal nog 50km wegen, maar het was een woonstraat) en ik durfde niet langs de machines. Toen liep mijn moeder met me mee tot voorbij de machines en "tot vanmiddag he!".Chris schreef: zo 26 okt 2025, 14:00
het model van de moeder die haar kinderen lopend of met de fiets naar school bracht
Behoefte van het kind zelf?Egbert schreef: zo 26 okt 2025, 15:20(..) Je gaat maar lopen! Ik weet van de lagere school nog dat de weg naar school vernieuwd werd (dat waren toen natuurlijk allemaal nog 50km wegen, maar het was een woonstraat) en ik durfde niet langs de machines. Toen liep mijn moeder met me mee tot voorbij de machines en "tot vanmiddag he!".Chris schreef: zo 26 okt 2025, 14:00
het model van de moeder die haar kinderen lopend of met de fiets naar school bracht
Dus leg eens uit waarom moeten kinderen gebracht moeten worden?
(..)
Dat is ook wel hoe ik het me herinner (toevallig ook in Vlaardingen opgegroeid, maar het zal in meer steden zo zijn geweest). Vanaf groep 3 zelf lopen naar de basisschool. Maar dat was zonder drukke weg om over te steken. Bij mijn basisschool was het zelfs een regel dat je niet met de fiets mocht komen tenzij je iets verderop woonde, omdat de fietsenstalling anders te klein was.Palance schreef: zo 26 okt 2025, 16:41 Naar de peuterspeelzaal - en wellicht kleuterschool - zal ik nog wel gebracht zijn (al was die ook op loopafstand). Ik woonde toen in Vlaardingen. Naar de lagere school (eenmaal verhuisd naar Spijkenisse) kon ik gewoon lopen - 10 minuutjes. Mijn school lag aan een busbaan waar elke 10 minuten een bus langsreed (en een enkele illegale auto).
Ik zie het zelf als deel van een bredere ontwikkeling met de mooie term curlingouders. Waarbij kinderen geen tegenslagen mogen hebben en het hen vooral erg makkelijk gemaakt moet worden op allerlei fronten. Dan is dit brengen met de auto, ook al woon je om de hoek een uitvloeisel van.
Mij als ouder bevreemdt het hoeveel nadruk wordt gelegd op de directe schoolomgeving met afslaan en parkeren. Dat gaat vast terug op data uit echte interviews met ouders (en ik ben vast gezegend met de setting in mijn vrij moderne wijk), maar ik maak me drukker om echte kruispunten met drukkere stadswegen, zelfs gemarkeerde oversteekplaatsen, die je zo onvermijdelijk tegenkomt op een schoolrit die ietsjes langer is dan een paar blokken. Want die stomme parkeermoves gaan met dusdanig lage snelheid dat ze weinig letsel opleveren; op drukkere stadswegen waar de snelheid hoger ligt ligt het risico van levenslange consequenties op de loer.traveldude schreef: zo 26 okt 2025, 20:09 Wat de oorzaak ook is, de verkeerssituatie bij menig school, zeker in wijken uit de “goeie ouwe tijd”, is weinig ideaal of ronduit onveilig te noemen, omdat de situatie niet ontworpen is op 2025 en de gewoontes van nu. En daar is zonder grote ingrepen vaak weinig aan te doen, anders dan de snelheid uit het verkeer te halen, beperkte kiss&ride en een cultuur bevorderen “als je je kind van verder moet komen brengen doe het dan zoveel mogelijk per fiets”.
Dit artikel sluit ook aan bij wat hierboven door WouterN14 is gezegd
https://www.sweco.nl/actueel/nieuws/met ... maar-niet/