Maatregelen van scholen tegen verkeersoverlast

Discussieer hier over wegontwerp, verkeersveiligheid en de bijbehorende fysieke maatregelen. Ook voor discussies over "Duurzaam Veilig".

Moderator: Moderatoren

Via
2x5 autosnelweg

Re: Maatregelen van scholen tegen verkeersoverlast

Bericht door Via »

Hier in Vught slaat de bebording bij schoolzones ondanks goede bedoelingen juist de plank mis:
https://maps.app.goo.gl/8kEBm2Vu3anPAbKVA?g_st=ac

Valt qua kleuren compleet weg in de achtergrond. En waarom niet gewoon een meer opvallende :J21: toepassen zoals voorgeschreven? :facepalm:
Pino
4x3 autosnelweg

Bericht door Pino »

^^ Die dikke rode rand op een waarschuwingsbord is er niet voor niets gekomen. Maar waarschijnlijk is men in Vught bang dat het dorp zo'n bordenwoud is geworden dat zo'n driehoek met rode rand niet meer wordt opgepikt door de weggebruiker? :|

De grote letters SCHOOL op de straat, mooi bij de verkeersdrempel, worden waarschijnlijk sneller opgepikt dan het waarschuwingsbord.
Hajo
2x3 autosnelweg

Bericht door Hajo »

Elke gemeente doet maar wat. Ik zou een landelijke aanpak van een schoolzone toejuichen, dus overal hetzelfde.

Natuurlijk een :J21: , een vmax van 20 km/h (beide borden op één groter bord met gele achtergrond) en voor en na de zone een stevige drempel. Ertussen rood geribbeld asfalt en een brede VOP (zebrapad). Op het trottoir aan beide zijden van de weg hekken, behalve bij het zebrapad, om de kinderen te dwingen bij het zebrapad over te steken. De kinderen worden met oversteken geholpen door een verkeersregelaar.

Deze bordencombinatie :J21: en :A1: (20) dus op één bord met gele achtergrond. Bovenin dat bord twee oranje knipperlichten die gaan knipperen zodra iemand een voet op het zebrapad zet voor extra attentie. Dit grote bord staat nog vóór de drempel.
Een volk dat zijn verdediging verwaarloost, zet zijn vrijheid op het spel
Pino
4x3 autosnelweg

Bericht door Pino »

Hajo schreef: vr 26 sep 2025, 14:39 Elke gemeente doet maar wat. Ik zou een landelijke aanpak van een schoolzone toejuichen, dus overal hetzelfde.
Met de CROW-richtlijnen en andere notities is er op zich een landelijke aanpak. Maar zoals alles op wegen in handen van decentrale overheden staat of valt dat met de mate waarin decentrale wegbeheerders die richtlijnen gaan toepassen. Op dit vlak denk ik dat veel gemeentes al allerlei afslagen hebben genomen voordat er CROW-papers kwamen; dan duurt het een tijd voordat je dat zult inlopen.

Het is denk ik nog een vraag op zichzelf hoe ver je precies kunt harmoniseren in een land waarin de inrichting van woonwijken en de bijbehorende straten sterk aan verandering onderhevig is geweest en de locaties van basisscholen binnen die woonwijken even sterk verschilt. Een forse hoeveelheid maatwerk zal geboden blijven.
Rein
2x4 autosnelweg

Bericht door Rein »

Pino schreef: vr 26 sep 2025, 13:38 Het stopverbod in de tweede situatie is natuurlijk ook wel een middel om hier in te zetten.
Zo'n :E2: is echt iets dat ergens achter een bureau is bedacht. Hier staat ook zo'n bord, maar elke ochtend en elke middag staat er 'gewoon' een heel treintje voertuigen dubbel geparkeerd. Dat bord is echt totaal zinloos en voor handhaving is blijkbaar geen capaciteit.
Jablan
dorpsstraat

Bericht door Jablan »

Pino schreef: vr 26 sep 2025, 10:39Wellicht helpt het volgende als context over hoe ik dat opbouwen zie met mijn eigen kinderen (maar toegegeven: n=1).
Stel ik mijn ervaring tegenover. We gingen alleen naar en van school en dat was een route zonder fietspaden, met drukke wegen waar graag te hard werd gereden (70 km/u). Als volwassene merk je wat dat oplevert: ik kan prima terecht in druk stadsverkeer en ben gewend de hele omgeving te scannen. Sport voor kinderen is net zo belangrijk: de reflexen worden getraind en ook dat helpt goed om te gaan met onverwachte prikkels of onoverzichtelijk verkeer. (In de hersenen ontstaan meer synapsen.)
Pino schreef: vr 26 sep 2025, 10:39Had het CROW niet ooit als uitgangspunt geformuleerd dat in 30 km-zones in beginsel geen zebra's moesten liggen?
Ja. Momenteel mag ik meewerken aan een wijkverkeersplan en je wil niet weten hoeveel moeite het kost om zebrapaden in de tekeningen te houden of terug te krijgen. CROW lijkt te zijn vergeten, dat zebrapaden duidelijker zijn dan willekeurige stippellijntjes als oversteekplek en deze mening vat de reacties van alle andere bewoners samen.

Al ligt de planvorming nu stil, omdat gemeente en adviesbureau met de rug tegen de muur zijn gezet: de drukste straat in de wijk heeft toevallig ook de oudste huizen, die stuk voor stuk schade hebben door de trillingen van zwaar verkeer. Om die weg rustiger te krijgen en een andere straat als hoofdroute te gebruiken, dat valt officieel buiten de scope en vraagt daarom overleg (met alle hulpdiensten plus busbedrijf). Al zie ik het wel lukken, de oude weg is 14 meter breed en het alternatief op het smalste punt 25 meter. Maar het alternatief is redelijk recent ingericht als 30 km weg, inclusief versmalling en dat weer terugdraaien kost natuurlijk extra geld. Net zoals het verwijderen van een schoolzone bij een gebouw, dat niet meer als school wordt gebruikt. ;)
Hajo schreef: vr 26 sep 2025, 14:39Natuurlijk een :J21: , een vmax van 20 km/h (beide borden op één groter bord met gele achtergrond) en voor en na de zone een stevige drempel. Ertussen rood geribbeld asfalt en een brede VOP (zebrapad). Op het trottoir aan beide zijden van de weg hekken, behalve bij het zebrapad, om de kinderen te dwingen bij het zebrapad over te steken. De kinderen worden met oversteken geholpen door een verkeersregelaar.
Deze bordencombinatie :J21: en :A1: (20) dus op één bord met gele achtergrond. Bovenin dat bord twee oranje knipperlichten die gaan knipperen zodra iemand een voet op het zebrapad zet voor extra attentie. Dit grote bord staat nog vóór de drempel.
Liever maatwerk. De ene school is de andere niet.
De stevige drempels zijn een ramp voor kleintjes in een rolstoel, die met een busje naar school of huis worden gebracht. Hetzelfde geldt voor geribbeld asfalt.
De meeste scholen hebben tegenwoordig hekken om het terrein om te voorkomen, dat de kinderen overal heen rennen of om duidelijk te hebben wat het schoolterrein is en wat openbaar is, dan heb je niet overal extra hekken nodig.
Een verkeersregelaar is in mijn omgeving lastig te vinden: er zijn te weinig niet-werkende ouders, die daar tijd voor hebben. Steeds meer kinderen blijven na lestijd op school, dat is de buitenschoolse opvang totdat de ouders ze ophalen.
Los hiervan: de afstand tussen huis en school is door de jaren heen groter geworden (lagere bebouwingsdichtheid, minder kinderen). Combineer dit met alle soorten basisonderwijs of de kwaliteit van een school en je hebt de reden, waarom veel kinderen met de auto naar school of huis gaan.
Jablan schreef: vr 26 sep 2025, 9:50Slovenië, Laško, de iets betere schoolzone. Hier is de weg als kinderfeestje ingericht, maar er zit tenminste een fatsoenlijk, opgetuigd zebrapad bij. Streetview.
Ik haal deze even terug, omdat vooral het zebrapad goed is aangekleed.
Een verlicht bord boven het zebrapad valt beter op dan grote borden, die verdwijnen tussen de bomen langs de weg of die het zicht ontnemen op wie verderop wil oversteken.
De knipperlichten trekken nog meer aandacht, kun je koppelen aan een bewegingsmelder of drukknop.
Het belangrijkste onderdeel zit onder het bord boven de weg: het zebrapad heeft extra verlichting.
Als je zo'n mast neerzet, dan heb je nauwelijks extra aankleding nodig. In Laško is het wel compleet gedaan omdat het de hoofdweg is naar de dorpen in het zijdal.
Egbert
expressweg

Bericht door Egbert »

Pino schreef: vr 26 sep 2025, 10:39
Ik denk dat kinderen tot een jaar of tien nog dusdanig in een cognitieve ontwikkeling zitten dat je nul aannames mag maken over hoe zij met risico's in het verkeer omgaan.
Je zegt nog net niet met zoveel woorden dat kinderen onder 10 jaar niets kunnen leren en dat je ze dus ook nog niet kunt opvoeden. Ik denk dat wat je zegt niet waar is.
Ik liep volgens mij vanaf de 1e klas lagere school zelf naar school toe, dat zal niet gekund hebben als ik niets begreep van risico's in het verkeer.
Er was één plek met klaarovers.
Pino
4x3 autosnelweg

Bericht door Pino »

^^ Nee dat zeg ik niet. Ik zeg dat ze nog aan het leren zijn, maar in een fase zijn waar je moet uitgaan van domme fouten hier en daar.
Vinny
4x5 autosnelweg

Bericht door Vinny »

Als automobilist wordt je geacht daar rekening mee te houden.
Los hiervan: de afstand tussen huis en school is door de jaren heen groter geworden (lagere bebouwingsdichtheid, minder kinderen). Combineer dit met alle soorten basisonderwijs of de kwaliteit van een school en je hebt de reden, waarom veel kinderen met de auto naar school of huis gaan.
Schaalvergroting. Dat is ook zo'n soort maatschappelijk proces dat vrij sluipenderwijs gaat en waar politiek en maatschappij maar moeilijk vat op krijgen.
Let op: Sarcasmemodus over een lengte van 10 kilometer.
Pino
4x3 autosnelweg

Bericht door Pino »

^^ Behalve die schaal is het land ook veel dichter bevolkt geraakt en is de vervoersvraag verhoudingsgewijs nog harder gestegen dan het aantal inwoners. Het is dus veel en veel drukker geworden in onze woonwijken. Omdat Egbert spreekt over zijn gang naar de eerste klas, praat je over de vroege jaren ‘80 op zijn laatst (de basisschool, waar de 1e klas groep 3 werd, werd in 1985 ingevoerd). Dat was nogal een andere wereld.

Dit nog los van de vraag door wat voor soort wijk je route toen liep. Grotendeels bloemkoolwijk is een heel ander verhaal dan wederopbouwwijk of vooroorlogse volkswijk bijvoorbeeld. Dorpen al helemaal een andere dynamiek.
Pino
4x3 autosnelweg

Bericht door Pino »

De Fietsersbond over basisscholen die nog aan 50 km-wegen liggen - inclusief pleidooi dat dat zo snel mogelijk naar 30 moet. https://www.fietsersbond.nl/nieuws/onde ... m-u-wegen/

Ik vind het ergens jammer dat de bal vol op de 30 wordt gespeeld en minder op bredere variabelen in de weginrichting, waarmee je al snel terecht komt bij stukken van het CROW die eerder in deze draad werden aangehaald. Moet ik me toch aansluiten bij de eerdere opmerking van Ds79m dat 30 als school-veiligheidsmaatregel al snel vlees noch vis is. Maar misschien is het wel te duiden als minimum.

Meer over het nieuws: Rotterdam springt er negatief uit, maar met hun lopende project om buurt-voor-buurt de 30 km/h in te voeren vraag ik me af of dát nou de beste stad is om pijlen op te richten.
Kaaiman
Secretaris

Bericht door Kaaiman »

De school van mijn jeugd lag en ligt pal aan een N-weg met 50 km/h. In groep 7 en 8 mocht je (mits toestemming ouders) opgeleid worden als verkeersbrigadier.

Een verkeersbrigade bestond meestal uit 1 volwassene (ouder of leerkracht) en 2 leerlingen. 1 leerling op het fietspad (dan was je de pineut want maar al te vaak probeerden fietsers door te rijden) en 1 volwassene met een fluitje als leider op de ene rijrichting en 1 leerling op de andere rijrichting. Het voelde machtig om als groep 8'er zo'n vrachtwagencombinatie tot stilstand te brengen. 8-)

Ter hoogte van de school is de berm nog altijd ongeschikt om de auto te stoppen, struikgewas en hekjes verhinderen het uitstappen van kinderen. Wel werden sommigen afgezet ietsje verderop, maar de meesten werden via de achterzijde in de 30 km-zone afgezet.

Wat dat betreft was de achterkant altijd een veel grotere chaos, dáár gebeurde het afzetten en oversteken.

Overigens herinner ik me nog dat er de eerste jaren van mijn basisschoolcarrière niet eens een trottoir was in die woonwijk, alleen brede groene bermen.

Wat ik maar wil aangeven, het is heel situatie-afhankelijk in hoeverre een 50 km/h-weg bij scholen daadwerkelijk gevaar vormt.

Ik heb altijd de open hekken aan de voorkant, waar ballen zo vanaf het plein de doorgaande weg op konden rollen altijd veel gevaarlijker gevonden dan het haal/brengcircus. Gelukkig zijn de hekken inmiddels dicht gemaakt...

Desondanks zijn er in de 8 jaar die ik er doorbracht gelukkig nooit ernstige ongelukken gebeurd aan de zijde van de doorgaande weg. Er werd met het gevaar geleefd en geleerd, en men hield zich aan regels en je werd erop aangesproken als je dat niet deed. En uiteraard was er pleinwacht.
Laatst gewijzigd door Kaaiman op zo 26 okt 2025, 15:52, 1 keer totaal gewijzigd.
Deur Drenthe • website over het Drentse provinciaal en rijkswegennet
@DeurDrenthe • volg het Drentse wegennieuws op Mastodon
Wouter N14
Moderator

Bericht door Wouter N14 »

Ik snap dat hele halen-brengen met de auto niet, dat is gewoon onnodige verwennerij. In mijn basisschooltijd was er maar één klasgenootje die met de auto werd gebracht en opgehaald en die had chronische rugklachten.
Het mooiste overkomt je, het minste is bedacht. Freek de Jonge
Chris
Moderator

Bericht door Chris »

Al jaren, zo niet decennia, wordt er geklaagd over ouders die hun kinderen naar school brengen, en dat dit allemaal maar onnodig zou zijn. Toch blijft het gebeuren.

Volgens mij zat de omslag vooral eind jaren '90. Gedurende de jaren 90 nam de arbeidsparticipatie van vrouwen in korte tijd heel snel toe, met als gevolg twee werkende ouders (en snel stijgende verkeersintensiteiten). Nederland was daarmee relatief laat vergeleken met andere landen. Maar dit betekende dat het model van de moeder die haar kinderen lopend of met de fiets naar school bracht, in korte tijd ten einde kwam, en dat dit dus nu per auto gaat, op weg naar werk.

Daar komt nog bij dat vanwege het lage geboortecijfer en daardoor sterk gekrompen aantal kinderen in de basisschoolleeftijd na 2010, plus het opgelopen lerarentekort, veel scholen zijn samengegaan. Waardoor scholen niet meer zo vaak op loopafstand zitten als vroeger. Zeker in landelijk gebied is dat vaker een grotere afstand geworden, maar ook in jaren 70-80 wijken van grotere steden zie je dit fenomeen.
Wouter N14
Moderator

Bericht door Wouter N14 »

Dat zal, maar het onderliggende probleem is dan de verlate verzelfstandiging van kinderen. Het zal per stad en per familie verschillen, maar "vroeger" mocht je veel sneller en veel meer alleen buiten.
Het mooiste overkomt je, het minste is bedacht. Freek de Jonge
verfmeer95
expressweg

Bericht door verfmeer95 »

^^ De late zelfstandigheid komt juist ook doordat kinderen meer en meer op de achterbank vervoerd worden. Als je iedere dag met je kind van en naar school loopt, kan het iedere dag van jou leren hoe je veilig aan het verkeer deelneemt. Als ouder kan je het dan stukje bij beetje meer verantwoordelijkheden geven totdat je weet dat ze veilig zelf over straat kunnen: Eerst moeten ze je hand vast houden, dan mogen ze los naast je lopen, dan mogen ze een paar meter vooruit, dan tot de volgende kruising, etc. Kinderen bouwen door al die tussenstappen vaardigheden op, en ouders vertrouwen in hun kinderen.
Als kinderen met de auto naar school gebracht worden, wordt dit nu alleen nog maar in het weekend geoefend. Daardoor duurt het langer voordat ouders het vertrouwen hebben dat kinderen zelfstandig over straat kunnen.
Pino
4x3 autosnelweg

Bericht door Pino »

Veel hangt denk ik af van de afstand tussen woning en school. Ik zie inderdaad vaak gebeuren dat de kinderen nog even worden afgezet op weg naar werk. Dat gebeurt maar nauwelijks wanneer de kinderen om de hoek wonen van school, en des te meer wanneer ze wat verder weg wonen. Maar het is nu eenmaal realiteit dát scholen meer kinderen hebben dan alleen uit de directe omgeving. Tegenwoordig in Amsterdam zie ik ook de kinderen uit dorpen als Schellingwoude aankomen. En dan heb je nog de gevolgen van verhuizingen, al dan niet ingegeven door scheiding.

Dat zijn afstanden waarop fietsen niet vanzelfsprekend is. Het ook niet was toen ikzelf in de vroege jaren ‘80 op een vijf kilometer van school woonde.

Met zo’n uitgangspunt ben je als ouder nog steeds niet gedwongen om de auto te pakken. Zeker hier in Amsterdam heb je dan de alomtegenwoordige bakfiets. Maar met ouders die al krap genoeg zitten in de tijd om werk en gezin een beetje te managen, kun je ook niet eeuwig idealistisch blijven. Dat is ook de reden dat ik mij in mijn eerste post hierover nogal verzette tegen het verstopte “ontaarde ouders”-verwijt. Dat de jaren ‘90 met hun toename in tweeverdieners hier een ommekeer brachten verbaast niet. Al zat ik er al in de jaren ‘80 middenin en was ik in mijn klas bepaald niet de enige.
Egbert
expressweg

Bericht door Egbert »

Chris schreef: zo 26 okt 2025, 14:00
het model van de moeder die haar kinderen lopend of met de fiets naar school bracht
Ik ken dat model niet. Ik weet dat ik als peuter naar het peuterklasje gebracht werd (maar goed, dan ben je 4 jaar oud). Kleuterschool weet ik al niet meer, maar ik kan me eigenlijk niet indenken dat ik daar naartoe gebracht werd. Lagere school zeker niet. Je gaat maar lopen! Ik weet van de lagere school nog dat de weg naar school vernieuwd werd (dat waren toen natuurlijk allemaal nog 50km wegen, maar het was een woonstraat) en ik durfde niet langs de machines. Toen liep mijn moeder met me mee tot voorbij de machines en "tot vanmiddag he!".

Dus leg eens uit waarom moeten kinderen gebracht moeten worden?

Er was op mijn woon-schoolroute ook één doorgaande weg met zebrapad. Daar waren klaarovers en dat werd ook gedaan door kinderen van de 6e klas.
Pino
4x3 autosnelweg

Bericht door Pino »

^^ Da’s leuk als je school volgens ideaalmodel op max drie minuten fietsen zit, maar de realiteit is anders. Als gezegd, ikzelf zat ooit op een 5 kilometer op de basisschool, en in de jaren ‘80 fietste je daar pas in de wat hogere groepen naartoe - in eerste instantie ook nog onder begeleiding van moeder. Hoe lang je dan onder begeleiding fietste hing ook samen met of je de oudste was thuis of de jongste.

Dat is min of meer wat ik nu zo zie met kinderen die op een paar kilometer afstand wonen. Althans waar het gaat om wat zo een goed moment is om kinderen alleen te laten fietsen. Die fase “onder begeleiding” staat tegenwoordig meer onder druk door het grotere aantal werkzame moeders en gescheiden ouders. Sowieso was het in de jaren ‘80 al zo dat mijn eigen ritjes onder begeleiding alleen plaatsvonden op de parttime-dagen van mijn moeder. Zij was er als werkende moeder vroeg bij: op werkdagen zette mijn vader ons met de auto af op weg naar kantoor en haalde mijn moeder ons op op haar terugweg.

Uiteraard is het punt terecht dat, als je niet verkeerswijs wordt door steeds een beetje zelfstandiger naar de basisschool te komen, ouders dat maar op een andere manier moeten doen met hun kinderen. Want op enig moment zul je toch naar die middelbare school moeten, die in de regel wat verder weg ligt. Maar goed, ik heb niet het idee dat de twaalfjarigen van tegenwoordig daarvoor ongeschikt zijn, terwijl het verkeer er in de loop der tijd niet makkelijker op is geworden. Dat zou dan toch ook wat perspectief moeten geven op de kritiek op de curlingouders van nu, waar je vroeger mocht gaan en staan waar je wilde als je maar thuis was wanneer de straatverlichting aan ging.
Laatst gewijzigd door Pino op zo 26 okt 2025, 17:15, 1 keer totaal gewijzigd.
Palance
4x5 autosnelweg

Bericht door Palance »

Naar de peuterspeelzaal - en wellicht kleuterschool - zal ik nog wel gebracht zijn (al was die ook op loopafstand). Ik woonde toen in Vlaardingen. Naar de lagere school (eenmaal verhuisd naar Spijkenisse) kon ik gewoon lopen - 10 minuutjes. Mijn school lag aan een busbaan waar elke 10 minuten een bus langsreed (en een enkele illegale auto).

Ik weet dat er ook kinderen waren die niet in de directe omgeving woonden, maar dus wel op de fiets kwamen en dus niet werden gebracht. Mij staat sowieso niet bij dat er iemand gebracht of gehaald werd op de lagere school.

Mijn middelbare school was trouwens ook op loopafstand, dat geluk had ik dan weer.

Ik denk dat het tegenwoordig wel verwennerij is. Met name op regenachtige dagen zie je duidelijk meerdere auto’s in de buurt rijden en parkeren. (ik woon vlakbij een basisschool).

Aan de andere kant zie ik ook wel dagelijks dat er heel wat kinderen, al dan niet met ouders, vanuit andere wijken aan komen lopen, dus er is nog hoop :)
"The problem with internet quotes is that you can't always depend on their accuracy" - Abraham Lincoln, 1864.
Pino
4x3 autosnelweg

Bericht door Pino »

^^ Tja, ik ben in mijn basisschooltijd verhuisd uit Rotterdam-Overschie naar Schiedam-Noord. Schiedam-Noord bestaat grotendeels uit bloemkoolwijk of anderszins vrij verkeersluwe buurten- op zijn slechtst moest je op weg naar school of het wijkwinkelcentrum één gebiedsontsluitingsweg oversteken, met middenberm. Niet zo raar dat ouders hun kinderen daar veel makkelijker alleen naar de basisschool lieten gaan. Geen reden om aan te nemen dat dat nu anders is.

Maar niet alle wijken zijn zo, dus ook niet alle verplaatsingen naar school zijn zo. Te beginnen met mijn basisschoolrit in Overschie, door een wederopbouwwijk met ook nu maar weinig fietsersvoorzieningen, en over het Kleinpolderplein. Dat ouders dan ook andere keuzes maken over hoe hun kind naar school gaat, vind ik niet zo raar en het zou uiteindelijk de kern moeten zijn van waar een Fietsersbond zich druk over maakt.

Ouders indirect aanvallen als verwenners helpt denk ik even weinig als propageren dat alle wijken weer zo fietsersvriendelijk worden als Schiedam-Noord werd ontworpen (immers: redenen genoeg dat die ruimtelijke ordening ook weer verlaten werd). Al bestaat die wat grotere drukte bij regen onmiskenbaar. Maar is dat dan omdat de ouder denkt dat het kind van suiker is, of omdat ouder normaal zou meefietsen en zelf geen zin heeft om nat te worden? En is dat laatste dan pure ijdelheid, praktisch omdat je nog door moet naar je werk of iets ertusssenin omdat je in ieder geval in theorie best met een regenpak naar je werk kon fietsen maar je dat in de verdere omstandigheden onpraktisch vindt? Maar ja, dat geldt in mijn geval voor mijn hele woon-werkverkeer, alleen staat dan los van hoe mijn kinderen zelf naar school kunnen lopen. Als meerdere malen gezegd in deze discussie: tweeverdienen met kinderen is een vorm van permanent schipperen, dubbel met alle vormen van ouderparticipatie die basisscholen en sportclubs neerleggen. Af en toe een kaartje trekken en de auto pakken voor iets dat eigenlijk best met de fiets kan is ook een middel om het bijbehorende structurele tijdsgebrek nog een beetje te managen zonder het kaartje “dan maar beide ouders naar part-time” te hoeven trekken.
Durashift
expressweg

Bericht door Durashift »

Egbert schreef: zo 26 okt 2025, 15:20
Chris schreef: zo 26 okt 2025, 14:00
het model van de moeder die haar kinderen lopend of met de fiets naar school bracht
(..) Je gaat maar lopen! Ik weet van de lagere school nog dat de weg naar school vernieuwd werd (dat waren toen natuurlijk allemaal nog 50km wegen, maar het was een woonstraat) en ik durfde niet langs de machines. Toen liep mijn moeder met me mee tot voorbij de machines en "tot vanmiddag he!".

Dus leg eens uit waarom moeten kinderen gebracht moeten worden?
(..)
Behoefte van het kind zelf?
Behoefte van een ouder, het afronden van het geheel van het 'ochtend ritueel' :?:

Ik denk: was het nou geen kleine moeite voor je moeder om gezellig met je mee te lopen tot aan de school toe?

Zelf liep ik ook van en naar de basisschool toen ik daar de leeftijd voor had, daarvoor werd ik gebracht op de fiets door mijn moeder. Zijn we ooit nog samen van de fiets gevallen, toen er ijs lag op de brug/klinkertjes van de singel en mijn moeder dat niet in de gaten had toen ze de bocht wilde maken. :lol:

Naar mijn ervaring is het wegbrengen naar school ook lang niet zo 'leuk' als het ophalen. De energie die dan vrijkomt als ze (in de lagere basisschoolleeftijd) enthousiast naar je toe komen rennen als de school uit gaat vond ik altijd fijne momenten.
djiwie
stadsweg

Bericht door djiwie »

Palance schreef: zo 26 okt 2025, 16:41 Naar de peuterspeelzaal - en wellicht kleuterschool - zal ik nog wel gebracht zijn (al was die ook op loopafstand). Ik woonde toen in Vlaardingen. Naar de lagere school (eenmaal verhuisd naar Spijkenisse) kon ik gewoon lopen - 10 minuutjes. Mijn school lag aan een busbaan waar elke 10 minuten een bus langsreed (en een enkele illegale auto).
Dat is ook wel hoe ik het me herinner (toevallig ook in Vlaardingen opgegroeid, maar het zal in meer steden zo zijn geweest). Vanaf groep 3 zelf lopen naar de basisschool. Maar dat was zonder drukke weg om over te steken. Bij mijn basisschool was het zelfs een regel dat je niet met de fiets mocht komen tenzij je iets verderop woonde, omdat de fietsenstalling anders te klein was.
Palance
4x5 autosnelweg

Bericht door Palance »

Pino schreef: zo 26 okt 2025, 17:49.Ouders indirect aanvallen als verwenners
Ik zie het zelf als deel van een bredere ontwikkeling met de mooie term curlingouders. Waarbij kinderen geen tegenslagen mogen hebben en het hen vooral erg makkelijk gemaakt moet worden op allerlei fronten. Dan is dit brengen met de auto, ook al woon je om de hoek een uitvloeisel van.

Ik woonde dan wel vlakbij mijn school in Spijkenisse maar ook ik mocht niet eens op de fiets komen. Ook vanwege de te kleine fietsenstalling.
"The problem with internet quotes is that you can't always depend on their accuracy" - Abraham Lincoln, 1864.
Pino
4x3 autosnelweg

Bericht door Pino »

^^ Ook de curlingouder is wel geduid als fenomeen dat vaak voortvloeit uit de manier waarop met name moeders minder tijd kunnen doorbrengen met hun kinderen; waarbij er vooral obstakels worden weggeveegd omdat de tijd niet beschikbaar is (althans: zo wordt dat ervaren) om het kind op de gebruikelijke manier met het obstakel om te leren gaan.

Maar goed, voor het verkeer rond school maakt het uiteindelijk weinig uit of kinderen worden gebracht op basis van een curlingouder-redenering of omdat je te maken hebt met gescheiden ouders die verrekt efficiënt moeten zijn met tijd om binnen een dag te kunnen doen wat qua werk, huishouden en opvoeding moet gebeuren. Met godbetert nog een beetje slaap en vrije tijd voor jezelf. En alles wat hier aan soorten ouders tussenin zit. Dat maakt het ook gevaarlijk om van enige afstand te bezien dat er bij regen meer kinderen worden afgezet en dan meteen een stickertje op de ouders te plakken.

Het raakt vermoedelijk wel aan de VVN-boodschap van september “je kind zou liever met de fiets komen”. Want dat is vast zo. Als je een échte curlingouder was, zou je daar meteen je dagprogramma op aanpassen. Maar ik denk toch dat de meeste ouders die nog wel eens een auto inzetten juist inzetten op de redenering “ik snap dat je fietsen fijner zou vinden, maar het zit er bij alle schaarste even niet in - en nu instappen graag.”
traveldude
woonerf

Bericht door traveldude »

Wat de oorzaak ook is, de verkeerssituatie bij menig school, zeker in wijken uit de “goeie ouwe tijd”, is weinig ideaal of ronduit onveilig te noemen, omdat de situatie niet ontworpen is op 2025 en de gewoontes van nu. En daar is zonder grote ingrepen vaak weinig aan te doen, anders dan de snelheid uit het verkeer te halen, beperkte kiss&ride en een cultuur bevorderen “als je je kind van verder moet komen brengen doe het dan zoveel mogelijk per fiets”.
Dit artikel sluit ook aan bij wat hierboven door WouterN14 is gezegd
https://www.sweco.nl/actueel/nieuws/met ... maar-niet/

Wat natuurlijk ook speelt is dat soms de inschrijfcapaciteit te wensen overlaat door o.a. lerarentekort etc en dat kinderen daardoor niet in hun eigen buurtschool terecht kunnen. Of dat ouders die school juist perse niet willen voor hun kind. Ik heb zo’n school in de straat, een non-confessionele openbare multicul school, die uitstekend staat aangeschreven. Kinderen die ernaast wonen zitten elders op school en gaan met de auto. Kijk, zo houden we elkaar ook bezig. Ik ga niet over hun motivaties en oordeel er niet over, voor iemand er wat aanstootgevend of aanmatigend in leest. Maar feit is wel dat zulke dingen ook niet helpen. Alternatieve basisscholen zijn op loop cq fietsafstand (max een kilometer)

Meeste woonwijken hebben wel meerdere basisscholen met verschillende achtergrond voor keuze dicht bij. In mijn thuisdorp 2x3 (openbaar, RK, christelijk), die meestens te belopen waren. Op mijn school mocht je bij uitzondering met de fiets komen, bijvoorbeeld in geval van verhuizing en je dus verder weg ging wonen in het dorp (toelating was in principe ook gebonden aan het dorp). Er waren twee klasgenoten die met de auto werden gebracht, waarvan een in een buitengebied woonde.
Pino
4x3 autosnelweg

Bericht door Pino »

traveldude schreef: zo 26 okt 2025, 20:09 Wat de oorzaak ook is, de verkeerssituatie bij menig school, zeker in wijken uit de “goeie ouwe tijd”, is weinig ideaal of ronduit onveilig te noemen, omdat de situatie niet ontworpen is op 2025 en de gewoontes van nu. En daar is zonder grote ingrepen vaak weinig aan te doen, anders dan de snelheid uit het verkeer te halen, beperkte kiss&ride en een cultuur bevorderen “als je je kind van verder moet komen brengen doe het dan zoveel mogelijk per fiets”.
Dit artikel sluit ook aan bij wat hierboven door WouterN14 is gezegd
https://www.sweco.nl/actueel/nieuws/met ... maar-niet/
Mij als ouder bevreemdt het hoeveel nadruk wordt gelegd op de directe schoolomgeving met afslaan en parkeren. Dat gaat vast terug op data uit echte interviews met ouders (en ik ben vast gezegend met de setting in mijn vrij moderne wijk), maar ik maak me drukker om echte kruispunten met drukkere stadswegen, zelfs gemarkeerde oversteekplaatsen, die je zo onvermijdelijk tegenkomt op een schoolrit die ietsjes langer is dan een paar blokken. Want die stomme parkeermoves gaan met dusdanig lage snelheid dat ze weinig letsel opleveren; op drukkere stadswegen waar de snelheid hoger ligt ligt het risico van levenslange consequenties op de loer.

Het hele mantra “je leert het met vallen en opstaan, en bij voorkeur al op zo jong mogelijke leeftijd” verhoudt zich daarbij verrekt slecht met zo’n levenslange consequentie (laat staan het aantal dodelijke ongevallen aangehaald in het stuk). Veel van de ouders van nu hebben in hun eigen jeugd ook verkeersongelukken van nabij meegemaakt, bijvoorbeeld klasgenootjes die er van de ene op de andere dag niet meer waren of die langere tijd het ziekenhuis in gingen. En dan komt de sindsdien behoorlijk toegenomen drukte op de stedelijke wegen daar nog bij; in totaal risicoprofiel valt daar maar beperkt tegenop te Duurzaam Veilig’en.

Dus ben je dan een verwerpelijke curlingouder als je nu je kind wat minder vrijheid geeft op “ga jij lekker rondfietsen” dan jezelf indertijd had? Alles binnen grenzen natuurlijk, maar een “ach die ouders van tegenwoordig” vind ik wel heel makkelijk.
Laatst gewijzigd door Pino op zo 26 okt 2025, 20:39, 1 keer totaal gewijzigd.
traveldude
woonerf

Bericht door traveldude »

Ik hoopte dat mijn bijdrage juist niet daar de nadruk op legde. Ik ga voortaan nog wat voorzichtiger verwoorden.
Pino
4x3 autosnelweg

Bericht door Pino »

^^ Maak je niet druk over jouw post. Maar het komt nog wel eens terug in wat andere - en mensen die in algemene zin vergelijkingen trekken “bij Gen X/Y was alles best mits ze maar thuis kwamen zodra de straatlantaarns aan gingen, en kijk wat er nu gebeurt.”

Ik vind het dus een heel reëel dilemma waar de antwoorden niet zo panklaar liggen als een “ouders, laat die kinderen nou gewoon eens!”
Chris
Moderator

Bericht door Chris »

Ja die tijd van 'vroeger' is voorbij en gaat niet terugkomen. Het heeft niet zo veel zin om terug te gaan naar hoe het in 1980 of 1990 ging. De problematiek met grote aantallen ouders die kinderen met de auto naar school brengen is niet van de laatste 5 of 10 jaar.

Aan de hoeveelheid afzetpaaltjes kan je al zien dat hier een school zit.
Afbeelding